رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

نقد و بررسی برنامه پایش

پخش از : شبکه 1
ژانر : گفتگو
دسته بندی : دانش و اقتصاد
زبان : فارسی
درباره " پایش "

برنامه پایش تهیه شده در گروه اقتصاد شبکه یک سیما و با رویکرد بررسی مسائل اقتصادی کشور کار خود را در این شبکه آغاز کرده است.

پایش به علت بررسی مسائل اقتصادی به صورت قابل درک برای مخاطبان، به برنامه ای تاثیر گذار تبدیل شده است.

از جمله موضوعات مطرح شده در برنامه پایش می توان به مسئله اشتغال، بیکاری، تورم، نقدینگی، کارآفرینی، قیمت گذاری خودرو، مسکن، نرخ ارز و بررسی جدیدترین اخبار، اشاره کرد که با حضور فعالان اقتصادی کشور بررسی می شود.

برنامه پایش یکشنبه شب ها و معمولا در دو بخش با اجرای مرتضی حیدری به روی آنتن می رود.

برنامه پایش توانسته است درلایه های مختلف اجتماع تاثیر بگذارد چون برنامه ای مردمی است که از انتقادات و پیشنهادات بینندگان استقبال می کند.
=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
 کارآفرینان برتر
علی نادعلی زاده
مصطفی حیدری
محمد ثقفی
پژمان دشتی نژاد
رسول نوروزیان
محسن جلال پور

مرتضی حیدری
مجری برنامه

کیا داود اسفندیاری
مجری برنامه

سید امیرسیاح
تهیه کننده

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
 سانسور بخشی از برنامه "پایش"با فشار دولت!
کد خبر: ۱۳۹۱۸۹
۰۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۴
مردم دیشب در حالی با شرکت در نظرسنجی "پایش" به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها "نه" گفتند که بخش گزارش مردمی این برنامه با فشار دولت روی آنتن نرفت.

به گزارش مهر، برنامه "پایش" از ابتدای امر به دلیل طرح مسایل چالشی و ارتباط بی‌واسطه با مردم درباره مسایل اقتصادی، حرکتی بر لبه تیز تیغ داشت و حتی شنیده می‌شد که دولت چندان هم با روی آنتن رفتن آن موافق نیست.

حتی سیدامیر سیاح تهیه‌کننده برنامه نیز در گفتگویی با یک خبرگزاری صریحا به این موضوع اشاره کرد و از فشارهای مسئولان دولتی برای تحریم و تعطیلی برنامه خبر داد؛ چرا که طبق گفته او نمی‌خواهند سوءمدیریت‌هایشان به مردم گفته شود.

شاید همین موضوعات بود که بر جذابیت برنامه افزود و "پایش" امروز یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های سیما به حساب می‌آید. به همین دلیل هفته گذشته این برنامه با موضوع فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها روی آنتن نرفت تا پیش از سخنان رئیس جمهور در مجلس فضای ملتهبی به وجود نیاید.

این برنامه قرار بود در برنامه هفته گذشته با طرح سوال "‫آیا با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه در آینده نزدیک موافقید؟ 1.بلی 2. خیر‬" مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها را به رفراندوم بگذارد.

در هفته گذشته، مردم حتی پس از ساعت پخش برنامه‌ای که روی آنتن نرفت به شرکت در نظرسنجی برنامه ادامه داده و قریب به اتفاق آنها "خیر" را برگزیده بودند. اما فشارهای خارج از سازمان باعث شد نه تنها نظرسنجی قسمت پخش‌نشده برنامه انعکاس پیدا نکند، بلکه سوال آن نیز در قسمت بعدی تغییر کرده و سوال نظرسنجی اینگونه طرح شود: "به نظر شما امروز کدام سیاست باید اولویت اقتصادی کشور باشد؛ افزایش یارانه‌های نقدی یا مهار تورم".

مردم به این سوال نیز پاسخی مشابه دادند و از میان یک میلیون و 300 هزار نفر شرکت کننده، 85 درصد آنها مهار تورم را بر افزایش یارانه نقدی ترجیح دادند.

ناگفته نماند برنامه شب گذشته "پایش" دارای گزارش‌ها و مصاحبه‌های مردمی درباره موضوع این قسمت بود که این بخش نیز به دلیل فشار از سوی دولت مجالی برای پخش نیافت.
=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
اعتراض تهیه کننده پایش به سکه های اهدایی مهمان برنامه
پایش

سید امیر سیاح تهیه کننده برنامه پایش با انتشار این تصویر نسبت به هدایای مهمان برنامه پایش اعتراض کرد.

امیر سیاح در صفحه شخصی خود نوشته است: «بعد از خروج مهمان از استودیو ، جعبه زیر را به مهمان محترم دادم و گفتم روابط عمومی زیرمجموعه شما قبل از برنامه برای ما اینها رو فرستاده. جعبه را باز کرد، توش رو که دید، اول جاخورد. بعد خودش را جمع و جور کرد و پرسید یعنی این هدیه رو قبول نمی کنید؟!»

تهیه کننده پایش در ادامه می نویسد: «این بار من جاخوردم و محکم پاسخ دادم: توهین خیلی بزرگی بود به ما. به زیرمجموعه تون بفرمایید با رسانه ها اینطور رفتار نکنند. گفت باشه. سکه ها رو گذاشت جیبش و رفت!»

هرچند که سیاح به نام مهمان برنامه اشاه ای نکرده است ولی شب گذشته اکبر ترکان مهمان این برنامه اقتصادی بوده است.

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

رسانه ها اهداء سکه به برنامه "پایش" را به "ترکان" نسبت ندهند

‎مدیر روابط عمومی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اعلام کرد: در موضوع اهدای سکه به تهیه کننده برنامه تلویزیونی "پایش"، برخی رسانه ها مسئله را وارونه جلوه داده و اهداء این سکه ها را به شخص آقای ترکان نسبت دادند.

درنا کسرایی در خصوص اتفاقات شب گذشته در برنامه پایش ضمن ابراز تاسف از این اقدام و پیگیری همه جانبه در راستای رفع برداشت های پیش آمده گفت: جایگاه و شخصیت آقای ترکان مشخص است و نسبت دادن اهدای سکه ها به شخص ایشان قویاً تکذیب می شود. ضمن اینکه حضور مشاور رییس جمهور در برنامه زنده تلویزیونی و پاسخ های شفاف به سوالات، خود برطرف کننده تمام شایعات و شائبه های پیش آمده است.

وی اضافه کرد: هیچ هدیه ای برای هیچ فردی از جانب آقای ترکان یا روابط عمومی شورایعالی مناطق آزاد کشور قبل یا بعد از برنامه پایش ارسال نشده و برای هیچ برنامه دیگری نخواهد شد.

کسرایی تاکید کرد: شایسته این بود که دست اندرکاران این برنامه، بسته دریافتی را به همان کسانی که به ایشان داده بودند مسترد نمایند تا هیچ سوء برداشتی متوجه ایشان و دیگران نشود.

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

خیانتی مضاعف از زبان احمد توکلی
احمد توکلی در یادداشتی کوتاه به خبر منتشر شده درباره هدیه به برنامه پایش واکنش نشان داده است.

به گزارش مهر، احمد توکلی در کانال تلگرام خود نوشته است: شنیدم تهیه کننده یک برنامه تلوزیونی در اقدامی قابل تقدیر هدیه یک مسوول نفتی را رد کرده است. پیامبر اکرم فرمود الهدیه غلول هدیه به کارگزاران حکومت خیانت است.

در جای دیگر فرمودند هدیه العمال حرام کلها، تمام انواع هدیه به کارگزاران حرام است.  این تازه وقتی است که از کیسه خود هدیه تهیه کرده باشد که خیانت خوانده شده است از زبان کسی که قرآن در باره اش فرموده لا ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی. وای به اینکه منبع هدیه نیز بیت المال باشد. دیگر خیانت مضاعف است. معرفی خائنِ به مسلمانان هم وظیفه است.


رها ماهرو : خوانندگان عزیز و محترم لطفا نظر و نقدتان را درباره برنامه پایش به تهیه کنندگی امیر سیاح برای ما بنویسید و بفرستید .




دفن 1700 تن سیب زمینی در یک برنامه تلویزیونی
برنامه «پایش» به تهیه‌کنندگی توحید آتشبار، کاری از گروه دانش و اقتصاد شبکه یک سیماست که یکشنبه ها بعد از سریال شبانگاهی با اجرای کیاداوود اسفندیاری از این شبکه پخش می شود.
 برنامه «پایش» امشب ۸ آذر با موضوع سیاست فقرزدایی در دولت‌های بعد از انقلاب روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود و در آن به موضوع دفن ۱۷۰۰ تن سیب زمینی هم می‌پردازد.

به گزارش عصرایران به نقل از ایلنا، در برنامه «پایش» که امشب ۸ آذر روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود احسان خاندوزی اقتصاددان به بررسی کنونی وضع عدالت اقتصادی در کشور می‌پردازد و به این سوال پاسخ می‌دهد که دولت‌های بعد از انقلاب تا چد در زمینه فقرزدایی موفق بوده‌اند. بررسی موضوع دفن ۱۷۰۰ تن سیب زمینی کشاورزان فسا و داراب، تحلیل تحولات اقتصادی هفته گذشته، پرداختن به کارتن خواب‌ها، پیگیری مطالبات و مشکلات تولیدکنندگان، معرفی کارآفرین جوان و خلاق برای تقویت امید و انگیزه جوانان برای تولید و کارآفرینی از دیگر موضوعات این برنامه است.

نصرت‌الله مختاری کارآفرین نمونه ملی هم مهمان برنامه امشب «پایش» خواهد بود تا درباره معرفی راه‌های موفقیت در کسب و کار در چارچوب اقتصاد مقاومتی گفتگو کند. در سوال نظرسنجی برنامه این هفته نیز از بینندگان پرسیده شده است: اگر جای مسئولان بودید، با سیب‌زمینی‌های خریده شده و در آستانه خراب شدن در انبار، چه می‌کردید؟

برنامه «پایش» به تهیه‌کنندگی توحید آتشبار، کاری از گروه دانش و اقتصاد شبکه یک سیماست که یکشنبه ها بعد از سریال شبانگاهی با اجرای کیاداوود اسفندیاری از این شبکه پخش می شود.
=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

طرح کارت اعتباری خرید کالا هفته آینده اجرایی می‌شود
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با بیان اینکه "بین چهار تا پنج میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است"، اظهار کرد: به هیچ وجه منابع بانک مرکزی صرف خرید کالاهایی غیر از کالاهای معرفی شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نمی‌شود، چرا که اگر خریدی غیر از این موارد انجام شود منابعی از بانک مرکزی تعلق نمی‌گیرد.
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با بیان اینکه "دستورالعمل‌های اجرای طرح کارت اعتباری در هفته جاری به بانک‌ها می‌رود"، از اجرای این طرح خبر در هفته آینده خبر داد.

به گزارش ایسنا، حکیمی با حضور در برنامه پایش، با بیان اینکه "اجرای این طرح مثل طرح تسهیلات خودرو به یکباره انجام نمی‌شود"، اظهارکرد: نمی‌توانیم بگوییم که هفته آینده برای چند میلیون نفر متقاضی کارت صادر می‌شود، بلکه این برنامه‌ای است که باید به تدریج پیش برود.

به گفته وی، در کمتر از پنج ماهی که از فرصت شش‌ماهه اجرای این طرح باقی مانده، سقف اعتبارات در نظر گرفته شده برای طرح پُر خواهد شد.

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با بیان اینکه "بین چهار تا پنج میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است"، اظهار کرد: به هیچ وجه منابع بانک مرکزی صرف خرید کالاهایی غیر از کالاهای معرفی شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نمی‌شود، چرا که اگر خریدی غیر از این موارد انجام شود منابعی از بانک مرکزی تعلق نمی‌گیرد.

حکیمی درباره چرایی استفاده از منابع بانک‌ها برای خرید کالاهای خارجی، ادامه داد: پولی که در بانک‌هاست از محل سپرده‌های مردم است و ما نمی‌توانیم زمانی که از سپرده‌های مردم به آن‌ها وام می‌دهیم خرید آن‌ها را محدود کنیم و باید به آن‌ها حق انتخاب بدهیم.

وی همچنین درباره کاهش تعداد اقساط از 24 و 18 ماه به 12 ماه که این موضوع را دبیرکل مجمع کارآفرینان مدعی شده بود نیز گفت: من به خاطر ندارم که هیچگاه در جلسات، اقساط 24 و 18 ماه تأیید قطعی شده باشد؛ به هرحال این موارد در بحث‌های کارشناسی مطرح می‌شود و تا زمانی که تا پایان هفته دستورالعمل اجرایی به بانک‌ها داده نشود، نمی‌توان گفت که تصمیم قطعی گرفته شده است.

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی افزود: از سوی دیگر هرچه تعداد اقساط بیشتر شود، اندازه کارت‌ها از نظر اعتباری بزرگ‌تر می‌شود و با بزرگ شدن اندازه کارت‌ها تعداد افرادی که می‌توانند این کارت‌ها را دریافت کنند کاهش می‌یابد؛ بنابراین با توجه به اینکه قصد داشتیم در فاز اول بین یک تا دو میلیون کارت اعتباری توزیع کنیم، مجبور بودیم که تعداد اقساط را کاهش دهیم.

حکیمی با بیان اینکه "منابع بانک مرکزی شیرین اما حساس است"، اظهار کرد: منابع بانک مرکزی شش برابر منابع بانکی ارزش دارد و اگر به صورت درستی با انواع روش‌های کارشناسی استفاده نشود، شائبه ایجاد رانت را بوجود می‌آورد.

به گفته وی، اگر قرار باشد تعداد اقساط افزایش یابد یا باید تولیدکننده تخفیف خود را افزایش دهد یا کارت در اختیار افراد کمتری قرار گیرد یا اینکه نرخ سود از 12 درصد بیشتر شود.



کسی که به 10 میلیون وام نیاز دارد، چطور ماهیانه 900 هزار تومان قسط بدهد؟
وی افزود: مردم اختیار پولی را که در جیبشان است، دارند، نه پولی که بانک پرداخت می‌کند. مردم بانک را به عنوان یک وکیل مطمئن قبول دارند که به آن‌ها پرداخت می‌کنند، بنابراین بانک مرکزی نباید ریلی بگذارد که از مسیر اصلی خود خارج شود.

دبیرکل مجمع کارآفرینان با بیان اینکه "بانک مرکزی نباید ریلی بگذارد که از مسیر اصلی خارج شود"، گفت: چطور کسی که به 10 میلیون تومان نیاز دارد، ماهیانه 900 هزار تومان قسط بدهد؟

به گزارش ایسنا، حمیدرضا غزنوی در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه پایش، با بیان اینکه "توافقات قبلی بانک مرکزی و تولیدکنندگان در راستای کارت اعتباری خرید کالا محرمانه نبوده و کار کارشناسی روی آن انجام شده است"، اظهار کرد: در جلسه آخری که تولیدکنندگان با بانک مرکزی داشتند، روی 24 ماهه بودن اقساط کارت‌های اعتباری توافق شده بود اما پس از مدتی تعداد اقساط به 18 ماه کاهش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه "در جلسه نهایی که با حضور معاون اجرایی رئیس‌جمهور برگزار شد، با 18 قسط موافقت شد"، ادامه داد: در جلسه تولیدکنندگان با وزیر صنعت، معدن و تجارت و پیشنهاد وی، تولیدکنندگان اقساط 18 ماهه با سود 12 درصد را پذیرفتند تا کار زودتر پیش برود.

دبیرکل مجمع کارآفرینان با بیان اینکه در تمام این مدت مدیران بانک مرکزی در این باره همیاری کردند و زحمات زیادی کشیدند، گفت: در نهایت مشخص نشد که در وسط راه چه اتفاقی افتاد و پس از مدتی سکوت خبری کامل از سوی بانک مرکزی، مسیر طرح به طور کلی تغییر کرد.

غزنوی با اشاره به کاهش تعداد اقساط کارت اعتباری به 12 ماه و ورود کالاهای خارجی به طرح کارت اعتباری، درباره اینکه گفته می‌شد منابع بانک مرکزی به خرید کالاهای خارجی اختصاص پیدا نمی‌کند، گفت: منابع بانک مرکزی برای خرید کالاهای خارجی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد اما این امر از طریق منابع بانک‌ها امکان‌پذیر شده است.

وی افزود: مردم اختیار پولی را که در جیبشان است، دارند، نه پولی که بانک پرداخت می‌کند. مردم بانک را به عنوان یک وکیل مطمئن قبول دارند که به آن‌ها پرداخت می‌کنند، بنابراین بانک مرکزی نباید ریلی بگذارد که از مسیر اصلی خود خارج شود.

دبیرکل مجمع کارآفرینان با بیان اینکه "تمام سیستم اداری کشور بر مبنای اقتصاد مقاومتی حرکت می‌کند"، گفت: مگر می‌شود در این میان بانک مرکزی به بانک‌ها بگوید از منابعی که در اختیارشان است می‌توانند برای تسهیلات خرید کالاهای خارجی هم استفاده کنند؟

غزنوی با بیان اینکه "درباره 18 ماهه شدن اقساط کارت اعتباری هم کار کارشناسی بسیاری انجام گرفته بود"، اظهار کرد: چطور ممکن است کسی که احتیاج به 10 میلیون تومان وام دارد، بتواند ماهیانه 900 هزار تومان قسط پرداخت کند؟

دبیرکل مجمع کارآفرینان ادامه داد: این کارت‌ها قرار است برای افرادی باشد که امکان خرید نقدی ندارند، اما با این اقساط سنگین، این طرح جذابیتی برای تحریک تقاضای مؤثر ندارد.

وی با بیان اینکه "در حال حاضر مردم می‌توانند با شرایط مناسب‌تر لوازم خانگی را به صورت قسطی از بازار خریداری کنند"، گفت: طرح‌های زیادی در گذشته برای تحریک تقاضا و کمک به تولید توسط بانک مرکزی اجرا شده است و اکثر آن‌ها شکست خورده است، بنابراین باید به گونه‌ای عمل شود که این طرح به سرنوشت طرح‌های قبلی دچار نشود.
=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد