رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

بردلی کوپر، به‌خاطر نقش خوانندگی موفق به کسب نامزدی اسکار شد

بردلی کوپر، در نقش خواننده اسطوره

سال ۲۰۱۸، بردلی کوپر با فیلم «ستاره‌ای متولد شده» در نقش خواننده کانتری و راک ظاهر شد که نامزدی اسکار را برایش به ارمغان آورد. او حالا قرار است در نقش بَری گیب، خواننده مشهور گروه موسوم به «بی‌جیز» ظاهر شود.

به گزارش گاردین، بردلی کوپر، هنرپیشه‌ای که به‌خاطر نقش خوانندگی موفق به کسب نامزدی اسکار شد، دوباره سراغ نقش خواننده رفته است.

کوپر که خود را مهیای کارگردانی و بازی در فیلم زندگینامه آهنگساز مشهور، لئونارد برنستاین، کرده است، در نقش برادر بزرگتر و خواننده گروه پرفروش «بی جیز» ظاهر خواهد شد. کمپانی اسپیلبرگ از تهیه‌کنندگان این فیلم او خواهد بود.

نویسندگی این فیلم را آنتونی مک‌کارتن برعهده دارد که پیش‌تر فیلمنامه فیلم‌های زندگینامه‌ای دیگری چون «نظریه همه‌چیز» و «راپسودی بوهمی» را بر مبنای زندگینامه گروه کویین نوشته است.

کارگردان این فیلم هنوز اعلام نشده است.

بری گیب که کوپر قرار است نقش او را ایفا کند، تنها بازمانده گروه «بی‌جیز»، الان ۷۳ ساله است. وی سال ۱۹۸۵ همراه دو برادر دوقلویش یعنی رابین و موریس گروه «بی‌جیز» را تشکیل داد. آنها بیش از ۱۲۰ میلیون آلبوم در سراسر جهان فروختند و از مشهورترین گروه‌های موسیقی جهان در دهه ۱۹۷۰ میلادی بودند. موریس و رابین در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۱۲ از دنیا رفتند.

آلبوم «تب شنبه‌شب» که گروه «بی‌جیز» در سال ۱۹۷۷ میلادی منتشر کرد هنوز یکی از پرفروش‌های دنیای موسیقی محسوب می‌شود.

کوپر چندین نامزدی اسکار برای اولین تجربه کارگردانی‌اش در فیلم «ستاره‌ای متولد شده‌» کسب کرد و ترانه این فیلم موفق به کسب جایزه اسکار شد.

افتتاحیه نمایش «سه‌شنبه‌های لعنتی» با مسعود کیمیایی

تهران- ایرنا- آئین افتتاح نمایش «سه‌شنبه‌های لعنتی» با حضور مسعود کیمیایی برگزار می‎شود.

طراحی پوستر نمایش سه‌شنبه‌های لعنتی برعهده مهدی دوایی است و قرار است آئین افتتاح این نمایش روز «سه‌شنبه‌های لعنتی» توسط مسعود کیمیایی انجام شود.

نمایش سه‌شنبه‌های لعنتی که به‌نوعی (روایت فروپاشی یک خانواده) را به تصویر می‌کشد. تازه‌ترین تولید گروه تئاتر «خرداد» به نویسندگی و کارگردانی محمدمهدی خاتمی، تهیه‌کنندگی محسن زارع اشگذری و سرمایه گذاری آوینا کاویانی است.

در نمایش سه‌شنبه‌های لعنتی به ترتیب حروف الفبا، محسن افشار، مانلی حسین پور، سروش طاهری، شهرام مسعودی، اتابک نادری و نسرین نکیسا به‌عنوان گروه بازیگران به روی صحنه خواهند رفت.

این نمایش بهمن و اسفند ۹۸ ساعت ۱۹:۴۵ در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر میزبان علاقه‌مندان به تئاتر خواهد بود.

جنجال بر سر رسوایی اخلاقی رومن پولانسکی کارگردان لهستانی-فرانسوی

استعفای دسته‌جمعی هیات مدیره جایزه سینمایی فرانسه

تهران– ایرنا– هیات مدیره جایزه سینمایی «سزار» فرانسه که معادل اسکار است، دو هفته مانده به برگزاری این مراسم مجلل و درمیان جنجال بر سر رسوایی اخلاقی رومن پولانسکی کارگردان لهستانی-فرانسوی، به‌طور دسته‌جمعی استعفا دادند.

بیش از ۴۰۰ هنرپیشه، تهیه کننده، کارگردان و شخصیت سینمایی در نامه ای سرگشاده، اصلاحاتی بنیادی در آکادمی سزار را خواستار شدند و عملکرد ضعیف این آکادمی و مبهم بودن فرآیندهای آن را محکوم کردند.

آکادمی سزار با صدور بیانیه ای اعلام کرد: هیات مدیره به احترام زنان و مردانی که سینما را در سال ۲۰۱۹ ممکن ساختند و برای برقراری آرامش و حصول اطمینان از آنکه این جشنواره چنانکه بوده باقی بماند، به اتفاق آرا تصمیم به استعفا گرفتند. در این بیانیه همچنین تاکید شد: این تصمیم جمعی امکان تعویض همه اعضای هیات مدیره را فراهم خواهد کرد.

این آکادمی پس از آنکه فیلم پولانسکی موفق به نامزدی در ۱۲ بخش برای احراز جایزه سزار شد، به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

فیلم پولانسکی داستان زندگی آلفرد دریفیوس (Alfred Dreyfus) افسر یهودی ارتش فرانسه است که به جاسوسی برای آلمان متهم و در سال های ۱۸۹۰ ناعادلانه به خیانت محکوم شد.

این ماجرا در پایان قرن نوزدهم در فرانسه رُخ داد و به قضیۀ دریفوس مشهور شد و یکی از مشهورترین رسوایی‌های قضایی کشور فرانسه  را رقم زد. طی آن، در سال ۱۸۹۴، آلفرد دریفوس افسر یهودی ارتش فرانسه، در دادگاه به اتهام خیانت به حبس محکوم گشت و از کار در ارتش برکنار شد.

پس از گذشت سال‌ها از محکومیت وی، بی‌گناهی او  روشن شد و در سال ۱۹۰۶ دادگاه عالی فرانسه مردود بودن تمامی اتهامات آلفرد دریفوس را اعلام کرد. پس از آن بود که او دوباره برای خدمت در ارتش فراخوانده شد. این ماجرا تبعات سنگینی برای سیستم سیاسی فرانسه همراه داشت

امیل زولا نویسنده ناتورالیست و هم‌عصر دریفوس، به حمایت از وی و محکوم کردن عمل دادگاه برخاست و در نامه مشهوری با عنوان «من متهم می کنم» واکنش نشان داد.

و اعتراض به آن پرداخت که به محکومیت یک ساله‌اش منجر شد. پس از آن بود که سیصد تن از نویسندگان و اندیشمندان طی نامه‌ای به اعتراض به این حکم برخاستند که به اعلامیه روشنفکران مشهور شد.

مساله پولانسکی اما  رسوایی اخلاقی است. این کارگردان متولد پاریس، در سال ۱۹۷۸ پس از اعتراف به کودک آزاری از آمریکا به فرانسه گریخت و از آن زمان به بعد، از سیستم قضایی آمریکا فراری است، تاکنون تلاش های مکرر برای استرداد وی بی نتیجه بوده است.

قرار دادن فیلم پولانسکی تحت عنوان من متهم  می‌کنم در فهرست کوتاه سزار با انتقاد شدید گروه های فمینیستی و منتقدان فیلم فرانسه مواجه شده است.

آلن ترزیان (Alain Terzian) رئیس آکادمی سزار که از طرف بسیاری از منتقدان به رفتار مستبدانه متهم شده است، با رد شکایات علیه خود گفت که این آکادمی نباید درمورد جوایز، موضع اخلاقی اتخاذ کند. این در حالی است که گروه های فمینیستی فرانسه خواستار تحریم فیلم پولانسکی و برگزاری تجمعی اعتراضی در مقابل محل برگزاری جوایز سزار شدند.

آکادمی سزار اعلام کرد که پس از برگزاری مراسم اعطای جوایز سال جاری، نشستی برای تعیین هیات مدیره جدید و مدیریت اجرای اصلاحات و مدرنیزه کردن این آکادمی، برگزار می شود.

این آکادمی پیشتر تمهیداتی را برای افزایش حضور زنان در این مجموعه اعلام در نظر گرفته بود. تنها ۳۵ درصد از ۵ هزار عضو این آکادمی را زنان تشکیل می دهند.

به گزارش روزنامه انگلیسی گاردین، اتهامات علیه پولانسکی قدیمی تر از رسوایی اخلاقی هاروی واینستین (Harvey Weinstein) تهیه کننده هالیوود در سال ۲۰۱۷ است، اما جنبش‌هایی که به تازگی با هدف برملاساختن رسوایی‌هایی اخلاقی شکل گرفته، افکار عمومی را متوجه گذشته این کارگردان لهستانی - فرانسوی کرده است.

پولانسکی که در سال ۲۰۱۸ از آکادمی علوم و هنرهای سینما (آکادمی اسکار) اخراج شد، سال گذشته و چند روز پس از متهم شدن به آزار جنسی، کار روی فیلم «من متهم می کنم» را آغاز کرد.

چند خبر فرهنگی

تهران- ایرنا- فیلمبرداری پروژه سینمایی «ساعت صفر» به نویسندگی و کارگردانی حسین حسینی رکاوند، در گونه سینمای دلهره آور آغاز شد.

فیلم ساعت صفر در ژانر درام جنایی دلهره آور به نویسندگی و کارگردانی حسین حسینی رکاوندی و تهیه کنندگی سیدصابر امامی در حال فیلمبرداری است.

ساعت صفر روایتگر داستان زنی به نام نازنین است که همسرش آرش رییس جنگلبانی منطقه ای در شمال کشور بوده اما در حادثه ای جان خود را به طور مشکوکی از دست داده است.

نازنین همراه با دوستش فائزه و خانواده اش به سفری به جنگل های شمال کشور می روند و در این بین سرنخ هایی از قتل همسرش به دست می آورد که در این سفر اتفاقاتی خواسته و ناخواسته در مسیر راه آنها به وقوع می‌پیوندد.

نازیلا اصفهانی، مجید ندیمی، ستاره سلطانی، شهره ولی پور، میثم امیرزاده، حسام تشکر، مریم منتظری، مدوید لطیفی، خدیجه موسوی، مهیار مرادی، ولی حسین پور، حسن مسعودی در این فیلم سینمایی به ایفای نقش می پردازند.

از دیگر عوامل این فیلم سینمایی می توان به دستیار تهیه کننده: سید محمدحسین نعمتی، سرمایه گذار: نازیلا اصفهانی، دستیار کارگردان: سجاد بهشتی، برنامه ریز: میثم امیرزاده، مدیرتولید: فرزین فرزدنیا، جانشین تولید: بهزاد بختیاری، مدیر تدارکات: حسن مسعودی، صدیقه اسماعیلی، مدیر صدابرداری: هادی ساعدمحکم، دستیار صدا: ایوب زنگنه، مدیر فیلمبرداری: حسین رکاوندی، مدیر روابط عمومی و مشاور رسانه ای: سیدمحمدصادق سیادت، عکاس: علی دولت آبادی، طراح گریم: بابک شعاعی، اجرای گریم: سمانه صادقی، محمدحسین موسوی، طراح صحنه: فاطمه حسینی رکاوندی، طراح لباس: شیوا صابونچی، منشی صحنه: فاطمه حسینی رکاوندی، موسیقی پایانی: مصطفی نورمحمدی، تدوین و صداگذاری: مجتبی حسن زاده اشاره کرد



تهران- ایرنا- سخنگوی شورای صنفی نمایش از نمایش فیلم سینمایی «خوب، بد، جلف ۲؛ ارتش سری» از ۳۰ بهمن ماه خبر داد.

غلامرضا فرجی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره آخرن مصوبات شورای صنفی نمایش در جلسه امروز (یکشنبه ۲۷ بهمن ماه)، اظهار داشت: در این جلسه مقرر شد فیلم سینمایی خوب، بد، جلف ۲؛ ارتش سری که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر نیز حضور داشت نمایش عمومی خود را از چهارشبه ۳۰ بهمن ماه در سینماهای سراسر کشور آغاز کند.

وی افزود: این فیلم به عنوان نخستین اثر اکران نوروزی است که دنباله‌ای بر قسمت اول خوب، بد، جلف است که در سال ۹۴ ساخته شد و در سرگروهی سینما آزادی نمایش داده خواهد شد.

در این فیلم هنرمندانی چون سام درخشانی، پژمان جمشیدی، حامد کمیلی، ریحانه پارسا، گوهر خیراندیش، فرهاد آییش، امیرمهدی ژوله، مارال فرجاد، علی اوجی، شکیب شجره ایفای نقش کرده اند.

وی همچنین از نمایش فیلم سینمایی عطر داغ از ۳۰ بهمن ماه خبر داد و گفت: این فیلم نیز در سرگروهی سینما استقلال اکران خواهد شد.

این فیلم به کارگردانی علی ابراهیمی و تهیه‌کنندگی امیرشهاب رضویان تولیده شده است که در خلاصه داستان آن آمده عطر تلخ فیلمی اجتماعی و خانوادگی است.

مهرداد صدیقیان، شهرام حقیقت دوست، بهاره کیان افشار، سیما تیرانداز، خاطره اسدی و شیوا مکی نیان بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

سخنگوی شورای صنفی نمایش گفت: همچنین فیلم سینمایی فیلم چهل و هفت به کارگردانی مشترک احمد اطراقچی و علیرضا عطاالله تبریزی در گروه باغ کتاب از ۳۰ بهمن ماه اکران می‌شود.

لادن مستوفی، شقایق فراهانی، ریما رامین فر، حمیدرضا آذرنگ، مهدی احمدی، شیدا خلیق، مهرنوش ستاری، محمدرضا غفاری بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

چهل و هفت روایتگر داستان سه زن از سه طبقه اجتماعی است که در شب آغاز زمستان شروع می‌شود





نگاهی بر سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر؛ (۱)


تهران- ایرنا- سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حالی ۲۱ بهمن ماه به کار خود پایان داد که این رویداد برای نخستین بار طی بازه زمانی ۳۷ سال برگزاری خود با برنامه‌ریزی دقیق؛ ۹ ماه پیش از برگزاری، توانست گام‌های موفقی در مسیر تعالی، پیشرفت و همسوکردن خود با استانداردهای جهانی بردارد.

جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به‌عنوان مهمترین، بزرگترین و جریان‌سازترین رویداد تئاتری کشورمان شناخته می شود. رخدادی که برای نخستین‌بار در سال ۱۳۶۱ حرکت خود را در شرایطی آغاز کرد که مطابق رسم و سنتی که طی ۳۸ سال اخیر بنیان گذاشته شده، هنرمندان تئاتر به واسطه این رخداد قافله‌سالار حرکت‌ها و جنبش‌های اجتماعی در کنار زبان و بیان هنری بودند. رویدادی که گام نخست خود را در بطن روزهای حماسه و شکوه افتخارآفرینی هشت سال دفاع مقدس آغاز کرد.

تئاتر فجر نخستین رویداد جشنواره‌ای هنری کشور

دیگر عاملی که جشنواره تئاتر فجر را سرآمد رخدادهای هنری کشورمان می کند آن است که این رویداد آغازگر فعالیت و حضور هنرمندان در رویدادی جشنواره‌ای با قامت و پیشانی نوشت فجر انقلاب است. جشنواره‌ای که شاید طی یک دهه اخیر عمیقا زیر سایه جشنواره بین‌المللی فیلم فجر قرار گرفت اما هنوز هم شکوه آغازگری این رخداد که خود بهانه‌ای در گام نخست برای راه‌اندازی جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شد؛ نام آن را به‌عنوان مهمترین جشنواره هنری در قالب فعالیت‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری کشورمان زنده نگه داشته است.

اتفاق تلخی که ناگهان نخستین وعده دبیر را دستخوش تغییر کرد

با پشت سر گذاشتن ایام ۱۱ روزه سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که کار خود را از دهم بهمن آغاز و تا ۲۱ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ ادامه داشت؛ بعد از فروکش کردن تب و تاب بازار رقابت و هیجان جاری در قالب این رویداد، آرام شدن فضای تئاتری کشورمان و بازگشت فضای اجراهای عمومی به سالن‌ها و تماشاخانه‌های پایتخت و دیگر استان‌ها و شهرستان‌های کشورمان بد نیست تا این‌بار نگاهی متفاوت به سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر داشته باشیم.

جشنواره‌ای که بنا داشت تا در مهمترین گام مساله و آسیب به سرانجام رسیدن امور اجرایی در دقیقه ۹۰ و یا حتی بعد از دقیقه ۹۰ را پشت سر بگذارد.

طبق وعده دبیر آن بنا بود تا با برنامه‌ریزی دقیق شاهد جشنواره‌ای باشیم که تمامی امور اجرایی دبیرخانه‌ای، چه در بخش ملی و چه در حوزه بین‌الملل با دورنمایی از پیش تعیین شده اجرایی شود.

هرچند گام‌های نخستین این جشنواره مطابق وعده داده‌شده دبیران با برنامه‌ریزی دقیق و بیشترین بازه زمانی در سایه آرامش برگزار ‌شد؛ اما به‌ناگاه حوادث و رویدادهای برنامه‌ریزی نشده چون دی ماه تلخ ۱۳۹۸ که کل جامعه ایران را متأثر از فضای غم‌بار و سوگوار خود کرد، تمام برنامه‌ها را دستخوش تغییر کرد.

    ترور ناجوانمردانه سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و همچنین جاباختن تعدادی از هموطنان‌مان در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، فرودها و حاشیه‌های مختلف و غیر قابل تصوری را در خلال برنامه اجرایی این رخداد با خود به‌همراه داشت.

اتفاقاتی که جدول جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را هم متاثر خود کرد. آنچه در ادامه در قالب دو گزارش از خاطر شما می‌گذرد فصل نخست از راقم این قلم بر سیر فراز و فرود سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است. رویدادی که نخستین گام‌های آغازین خود را در اردیبهشت‌ماه ۹۸ آغاز کرد.

اولین توفیق؛ تحقق وعده‌ای دور

با مرور سبقه و سابقه ادوار مختلف جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به‌ویژه از گام بیست‌ونهم و قرارگرفتن در آستانه دهه چهارم این رخداد، مفهومی به‌عنوان لزوم بازنگری بر بخش‌ها و شیوه برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با رویکرد آسیب‌شناسانه همواره از اصلی ترین مباحث مطرح شده توسط کارشناسان، پژوهشگران و هنرمندان بود.

هرچند به فراخور ادوار مختلف این جشنواره، در قالب برنامه‌ای ازپیش‌تعیین‌شده شاهد برگزاری نشست‌هایی با محور آسیب‌شناسی جشنواره تئاتر فجر بودیم؛ اما آنچه شکل عینی، عملی و به‌عنوان یکی از دغدغه‌های دبیر آن و مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مبحث آسیب‌شناسی جشنواره تئاتر فجر قرار گرفت به تقویم برنامه‌ریزی‌شده برای آسیب‌شناسی سی‌وهفت دوره پیشین این رویداد بازمی‌گشت.

اتفاقی که برای نخستین بار با برگزاری سلسله نشست‌های آسیب‌شناسی جشنواره تئاتر فجر طی سه روز از ۲۰ تا ۲۳ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر با حضور هنرمندانی رضا کیانیان، محمدعلی خبری، بهروز غریب‌پور، حسین مسافرآستانه و... برگزار شد.

    در این سلسله نشست‌ها مواردی مانند بررسی جایگاه، داوری، نقش تئاتر استان‌ها و چشم‌انداز جشنواره براساس نمونه‌های جهانی به‌عنوان کلان‌ترین مسائل مبتلابه جشنواره تئاتر فجر که بیش از هر حوزه دیگری نیازمند نگاه آسیب‌شناسی بود در قالب بحث‌ها، نشست‌ها و میزگردهای تخصصی و چالش‌های همراه با آن مورد آسیب‌شناسی و بازنگری قرار گرفت.

نشستی که نه تنها شمایل و کارکرد نمادی به خود نداشت که این بار خروجی آن بنا بود تا در فراخوان و شیوه برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در گام سی‌وهشتم مورد استفاده قرار گیرد که چنین نیز شد.

دومین توفیق؛ انتشار فراخوان هفت ماه پیش از جشنواره

بعد از پشت سر گذاشتن دو ماه از برگزاری سلسله نشست‌های آسیب‌شناسی جشنواره تئاتر فجر، سبک و سنگین کردن مباحث مطرح شده به‌ویژه در حوزه عملیاتی سازی برنامه اجرایی جشنواره تئاتر فجر در قامت نگاه کیفیت‌گرایانه و نه اتکا بر مبحث آماری و کمیت‌گرایانه، فراخوان سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برای نخستین بار طی قریب به یک دهه اخیر هفت ماه پیش از برگزاری این رخداد یعنی در بیست‌وششم تیرماه ۱۳۹۸ منتشر و در اختیار علاقمندان و هنرمندان قرار گرفت.

سومین توفیق؛ جسارت دبیر در کنار گذاشتن قانون نانوشته

فراخوانی که ردپای عمیقی از برگزاری نشست‌های آسیب شناسانه جشنواره را با خود به‌همراه داشت که حرف اول و آخر آن تأکید بر مفهوم کیفیت‌گرایی در برگزاری جشنواره بود. آن‌گونه که به‌عنوان مثال مقرر شده بود تا تمامی آثار حاضر در این بخش حتی آثار منتخب جشنواره‌های دیگر تئاتری که طبق سنتی نانوشته اما اجرایی شده به‌عنوان بخشی از آثار حاضر در جشنواره تئاتر فجر هرسال حضور داشتند، این بار با تاکید بر نگاه دبیر جشنواره بر حضور برترین آثار تئاتری کشورمان بار دیگر از فیلتر و نگاه داوری اساتید و کارشناسان اعضای هیات انتخاب بخش‌های مختلف جشنواره سی و هشتم بگذرد.

اتفاقی که شاید در نگاه نخست انتقاد برخی از هنرمندان این عرصه را با خود به‌همراه داشت اما آنچه طی ۱۱ روز برگزاری جشنواره سی‌وهشتم تئاتر فجر رخ‌نمایی کرد، تاکید درست، به‌جا و جسورانه دبیر جشنواره در عدم پذیرش آثار برگزیده دیگر جشنواره‌های تئاتری در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و الزام حضور آن آثار بعد از عبور از نگاه مجدد اعضای شورای انتخاب بود، که ثمره آن به حضور آثار کیفی و البته جدول سبک‌تر اما کیفی‌تر و به قول دبیر جشنواره خوش‌قواره تر این رویداد منتج شد.

چهارمین توفیق؛ احیا بازار بین‌المللی تئاتر ایران

اتفاق دیگری که پیش از برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مورد توجه قرار گرفت، به برگزاری پنجمین بازار بین‌المللی این رویداد بازمی‌گشت. بعد از چند سال وقفه در برگزاری چتر بازار بین‌المللی تئاتر ایران به منظور انعقاد تفاهم‌نامه و تلاش برای توسعه همکاری‌های مشترک و فی‌مابین میان هنرمندان کشورمان و همتایانشان در دیگر کشورها، با پشت سر گذاشتن تجربه موفق بخش میز معرفی تئاتر ایران - شو کیس - در سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، مقرر شد تا این رخداد در گام سی‌وهشتم در کنار بخش مسابقه ملل؛ میزبان پنجمین بازار بین‌المللی تئاتر ایران باشد.

    طبق وعده‌های عنوان شده قرار بود تا نمایندگان جشنواره‌ها و مدیران کمپانی‌های بزرگ تئاتری به این رخداد دعوت شوند که اسامی منتشرشده برای حضور در این بخش تا پیش از حوادث دی ماه بار دیگر مؤید و تایید کننده صحبت‌های وعده داده ‌شده دبیر جشنواره باشند.

پنجمین توفیق؛ نگاه عمل‌گرایانه به توسعه تئاتر استان‌ها

اتفاق و مبحث دیگری که به‌عنوان یکی دیگر از خروجی‌های سلسله نشست‌های آسیب‌شناسی جشنواره تئاتر فجر و ثمره و بازتاب آن در فراخوان جشنواره سی‌وهشتم شاهد بودیم؛ توجه عینی و الزام به عبور از تمرکز تئاتر در تهران و توجه به قدرت و ظرفیت‌های موجود عرصه هنرهای نمایشی در سراسر کشورمان بازمی‌گشت.

اتفاقی که در طی جشنواره‌های سی‌وششم (۱۳۹۶) و سی‌وهفتم (۱۳۹۷) با درخشش گروه‌های نمایش استانی و شهرستانی، دبیر، عوامل و دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره در اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر آن داشت تا این‌بار نگاهی متفاوت به داشته‌های هنر تئاتر ایران در استان‌ها و شهرستان‌های کشورمان داشته باشند؛ تا این‌بار هم با عبور از نگاه شعاری و توجه به ذهنیت و فعلیت عمل‌گرا، نه تنها شاهد تحقق شعار تئاتر برای همه باشیم که تمرکززدایی و گستره هنر تئاتر در سراسر ایران و نه‌تنها پایتخت را در منظر دبیر، دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان این رخداد به تماشا بنشینیم.

ششمین توفیق؛ نشستن پای صحبت‌های هنرمندان تئاتر ایران و نه پایتخت

اتفاقی که برای نخستین بار در دوران سکان‌داری مهدی شفیعی در قامت مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با برگزاری نشست‌های آسیب‌شناسانه در حوزه تئاتر استان‌ها و توجه به بخش فجر استانی آغاز شد و در دوره شهرام کرمی به عنوان مدیرکل بعدی و فعلی اداره کل هنرهای نمایشی مسیر صحیح و درست مهدی شفیعی را او این‌بار با تمرکز و دقت بیشتری در دست گرفت.

به‌گونه‌ای که در جشنواره تئاتر فجر سی‌وهفتم و به‌ویژه سی‌وهشتم پیش از آغاز جشنواره با برگزاری سلسله نشست‌های هنرمندان استان‌ها در قالب فجر استانی علاوه بر گفتگوی رودررو و آشنایی تمام قد با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های هنرمندان تئاتر در تمامی استان‌ها و شهرستان‌های کشورمان؛ شنونده دغدغه‌ها، مشکلات و مواردی بودند که آن‌ها به‌عنوان پیش بنای توسعه تئاتر استان به شکل صریح و بی‌پرده با مدیرکل اداره هنرهای نمایشی، دبیر جشنواره، مدیر بخش بین‌الملل و مدیر بخش استان‌های اداره کل در میان گذاشتند.

اتفاقی که نه‌تنها با اقبال مدیران انجمن‌های نمایش استانی مواجه شد که مفاهیم و مضامینی چون انتقال ظرفیت‌ها، توسعه زیرساخت‌ها، لزوم آموزش روزآمد مفاهیم تئاتری آن‌گونه که در پایتخت به فراخور تمرکز و توسعه امکانات در دسترس عموم علاقه‌مندان و هنرمندان این عرصه است؛ بیش از پیش نیاز و حضورش در استان‌ها و شهرستان‌ها به چشم می‌آید.

    به‌ویژه آنکه بعد از پشت سر گذاشتن جشنواره سی‌وهشتم بار دیگر این مساله به اثبات رسید که ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و خلاقیت‌های بی‌شماری میان هنرمندان تئاتر در استان‌ها و شهرستان‌های کشورمان وجود دارد که تنها با توجه هرچه بیشتر می‌توان شاهد قدرت و درخشش نمایش در سراسر ایران و توسعه مفهوم فراگیری این هنر در کشورمان به شکل عینی و عملیاتی باشیم.

شاهد این مدعا درخشش نمایش همه فرزندان مکبث به عنوان نمایشی از شهرستان اهواز بود که در بخش مسابقه صحنه‌ای سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بیش از نیمی از جوایز این بخش را به خود اختصاص داد.

هفتمین توفیق؛ وقتی پای خانه ملت به تئاتر باز شد

اتفاق و رویدادی دیگر که پیش از برگزاری جشنواره سی و هشتم تئاتر فجر بازتاب دهنده نگاه عمل‌گرایانه دبیر و مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای تحقق شعارهای ازپیش‌تعیین‌شده بود به همکاری و تعامل مجلس شورای اسلامی در راستای توجه هرچه بیشتر به حوزه هنرهای نمایشی چه در بعد افزایش بودجه و چه در زمینه استفاده کردن از قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها و توان‌مندی‌های هنر نمایش در مسیر توسعه و تعالی فرهنگ جامعه از یک‌سو و ازسوی دیگر بازتاب گفتمان فرهنگی هنر انقلاب به‌ویژه در گام دوم انقلاب شکوه‌مند اسلامی مورد توجه قرار گرفت.

اتفاقی که این‌بار با حضور تنی چند از هنرمندان شناخته‌شده کشورمان و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی طی گفتگویی صمیمی؛ البته صریح و بی‌پرده به بیان دغدغه‌های دو طرف منتج شد.

    اتفاقی که خروجی آن را بار دیگر در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در گام سی‌و هشتم شاهد بودیم؛ جایی که این‌بار با حضور نمایندگانی از کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نه‌تنها شاهد ارتباط و تعامل هرچه بیشتر نمایندگان خانه ملت با عرصه هنر تئاتر کشورمان بودیم که این بار زبان و روایت این نمایندگان در انتقاد از کم‌کاری‌های صورت‌گرفته در حوزه حمایت هرچه بیشتر از هنر تئاتر صرفاً به سوی مسئولان وزارت ارشاد باز نمی‌گشت و این بار سخن مهم‌تر در حوزه بیان آسیب‌ها به فعالیت کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و برخی از نمایندگان آن از زبان اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس حاضر در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر باز می‌گشت.

اتفاقی که نه‌تنها تحسین هنرمندان و مسئولان و دست‌اندرکاران این رویداد را با خود به‌همراه داشت که حتی نظر رسانه‌های خارجی و مخاطبان جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را نیز متوجه خود کرد و بازتاب بسیار مثبتی در این حوزه داشت.

هشتمین توفیق؛ تجلی همکاری هنرمندان ایران با همتایان جهانی

اتفاق دیگری که ثمره بازتاب برنامه‌ریزی بیش از ۹ ماهه جهت برگزاری سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از یک‌سو و ازسوی دیگر تحقق شعار عمل‌گرایانه مسئولان و دست‌اندرکاران این رخداد بود به بخش بین‌الملل جشنواره بازمی‌گشت.

جایی که قرار بود با عبور از نگاه آمارگرایانه به‌عنوان یکی از چشم اسفندیارهای بخش بین‌الملل جشنواره‌های هنری کشورمان که صرفاً با دعوت از چند گروه متوسط از کشورهای خارجی مسئولان آن رویدادها به الصاق پیشوند بین‌المللی به جشنواره دل خوش می کردند؛ این‌بار بنا بود تا در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در گام سی‌وهشتم در کنار حضور بیش از ۲۱ گروه و نماینده از مدیران جشنواره‌ها و صاحبان کمپانی‌های بزرگ تئاتر در بخش بازار بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر شاهد حضور گروه‌های به‎‌نام و بزرگ تئاتری جهان در تعدادی کم اما با کیفیتی بالا باشیم که ثمره آن به حضور رومئو کاستلوچی، گروه تئاتر اودین و یوجینو باربا از بزرگان تئاتر جهان در کشورمان باشیم.

اتفاقی که خبر آن نه‌تنها رسانه‌های داخلی که رسانه‌های بین‌المللی را نیز متأثر از خود کرد تا آنکه در دی ماه شاهد آن دو اتفاق تلخ بودیم. نخست ترور ناجوانمردانه سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و به فاصله اندکی از آن جان‌باختن تعدادی از هم‌وطنانمان در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی دست‌به‌دست یکدیگر داد تا بار دیگر رسانه‌های معاند و دشمنان کشورمان با شایعه‌پراکنی و دروغ افکنی در قالب فضای رسانه‌ای از یک‌سو و ازسوی دیگر اتفاقی تلخ‌تر که بازتاب آن را در انصراف باربا، کاستلوچی و گروه تئاتر اودین بودیم به نامه‌نگاری تعدادی از هنرمندان داخلی برای عدم حضور این چهره‌های بین‌المللی در جشنواره تئاتر فجر بازمی‌گشت. اتفاقی که بعد از آن شاهد انصراف تعدادی از هنرمندان حاضر در جدول اجرایی جشنواره بودیم و حاشیه‌هایی که این مسئله با خود به‌همراه داشت.

هرچند بخش مهمی از این هنرمندان بعد از نگاه و دو نامه همدلانه و مشفقانه نادر برهانی‌مرند دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شاهد حضور و بازگشت آنها به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بودیم اما انصراف تعدادی از گروه‌های خارجی حاضر در جشنواره به سبب دلایلی که پیش‌تر عنوان شد سبب شد تا جدول نهایی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که شمایل نخستین آن در نیمه دی ماه برخلاف سنت ۳۷ دوره قبلی و در فاصله یک ماه تا برگزاری جشنواره منتشر شده بود دست‌خوش تغییرات متعددی شود.

هرچند شاید در بخش مسابقه ملل شاهد عدم حضور تعدادی از گروه‌های نمایشی خارجی بودیم اما شکوه بخش بین‌الملل در گام سی‌وهشتم را در بازار بین‌المللی تئاتر ایران می‌توانستیم شاهد باشیم. جایی که این رخداد میزبان ۲۱ تن از هنرمندان، نمایندگان جشنواره و مدیران کمپانی‌های شناخته‌شده تئاتر جهان و انعقاد تفاهم‌نامه بیش از ۳۰ همکاری میان آن‌ها و هنرمندان داخلی کشورمان بود.

سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در یک نگاه

سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند از روز پنجشنبه ۱۰ بهمن ماه فعالیت خود را آغاز کرده بود، شامگاه دوشنبه ۲۱ بهمن‌ماه ۹۸ به کار خود پایان داد.

فراخوان این دوره از جشنواره تیرماه سال جاری منتشر شد که در متن آن آثار را در بخش های صحنه‌ای، نمایش‌های خیابانی، دیگرگونه‌های اجرایی، تئاتر ملل، مسابقه نمایشنامه‌نویسی، مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر، کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی و بخش به علاوه فجر به صورت رقابتی و غیررقابتی به صورت تفکیک شده پذیرفت.

بر همین اساس آثار پذیرفته شده در بخش پوستر و عکس تئاتر در نمایشگاه لحظه قطعی از ۵ تا ۱۵ بهمن ماه سال جاری در خانه هنرمندان ایران برپا و ۵۹ عکس از ۴۹ عکاس و ۶۰ پوستر از ۳۵ طراح به نمایش گذاشته شد.

بعد از حواشی انصراف ها نیز از ۳۰ اثر بخش رقابتی ۲۲ نمایش و از ۲۷ اثر بخش غیررقابتی ۱۵ اجرا در جشنواره حضور داشتند.

همچنین از هفت اثر بخش بین الملل شش اثر اجرا داشت. در این میان دو اثر سردار پرچم دار و همه همدردیم به بخش های نمایش های خیابانی و دیگرگونه های اجرایی و در بخش رادیو نمایش نیز یک اثر با عنوان سردار عشق به ۱۰ نمایش قبلی اضافه شدکه این سه نمایش جدید به گرامیداشت سردار شهید قاسم سلیمانی و جانباختگان سانحه هوایی (سقوط هواپیمای ایران- اوکراین) اختصاص داده شد.
از: امین خرمی


تبریک به بونگ جون هو و تقاضای مهرجویی برای اکران فیلمش در نوروز



تبریک انجمن روزنامه نگاران آسیایی به کارگردان برنده اسکار

انجمن روزنامه‌نگاران آسیایی ضمن تبریک به «بونگ جون هو» به سبب درخشش تاریخی در جوایز اسکار، این اتفاق را گامی مهم و رو به جلو برای سینمای آسیا دانست.

به گزارش ایسنا،  کمدی سیاه و اجتماعی «اَنگل» ساخته «بونگ جون هو» کارگردان اهل کشور کره جنوبی هفته گذشته و در جریان نود و دومین دوره جوایز سینمایی اسکار اتفاق بی‌سابقه‌ای را رقم زد و توانست به عنوان اولین فیلم غیرانگلیسی زبان جایزه اسکار بهترین فیلم را به خانه ببرد.

این فیلم همچنین جوایز اسکار بهترین کارگردانی، فیلم بین‌المللی و بهترین فیلمنامه اصلی را نیز کسب کرد تا سالی تاریخی برای سینمای کره جنوبی و درخشان برای سینمای آسیا را رقم بخورد.

در پیامی که انجمن روزنامه نگاران آسیایی به مناسبت این موفقیت بزرگ سینمای آسیا منتشر کرده‌، آمده است: در یک روز باشکوه برای آسیا، فیلم‌های آسیایی رو به جلو حرکت کردند و  روح بدیع خلاقیت، عزم و پیروزی را در این قاره فراتر از مظاهر سختی‌ها و بدبینی‌ها نمایان کردند. انجمن روزنامه نگاران آسیا (AJA) این موفقیت بزرگ را به «بونگ جون هو» و تیم بااستعداد بازیگران این فیلم که به شکل فوق العاده‌ای کارگردانی شده بود و همچنین به شکل خاص به سینمای کره جنوبی و به شکل عام به سینمای آسیا تبریک می‌گوید. فیلم‌های آسیایی از آن چنان طرح داستان و ریزداستان‌های الهام بخش و تاثیرگذاری بهره‌مند شده‌اند که نگرش به آسیا به عنوان قاره‌ای اساسا ایستا رنگ باخته و کشورهایی آسیایی حالا به سبب پویایی سیاسی، اقتصادی، جنسیتی، طبقاتی و مذهبی مورد تمجید قرار می‌گیرند. (AJA) همچنان از جامعه بین‌المللی می‌خواهد که باورهای غالب خود درباره آسیا را تغییر دهد و با روایت‌های گوناگون درباره آسیا آشنا شود و از این طریق به شناخت به مراتب بیشتری نسبت به فرهنگ و هنر آسیا دست یابد. این گونه نگرش‌ها جهان را قادر می‌سازد تا چیزهای بیشتری درباره جوامع در حال تحول آسیایی فراگیرند و ظرفیت‌هایی را برای تعامل مثبت با فرهنگ، هنر و تمدن آسیایی ایجاد کنند.
انجمن روزنامه نگاران آسیایی (AJA) سال گذشته جایزه بهترین فیلمساز سال را به به سبب بازنویسی تاریخ سینمای کره جنوبی و آسیا به «بونگ جون هو» تقدیم کرده بود.
تراژدی- کمدی «اَنگل» که روایتگر داستان دو خانواده فقیر و ثروتمند و اتفاقات ناگواری است که برای آنها روی می‌دهد، سال گذشته به عنوان اولین فیلم از سینمای کره جنوبی توانست نخل طلای بهترین فیلم جشنواره کن را دریافت کند و در ادامه نیز موفق به کسب ۵۵ جایزه از جشنواره‌ها و رویدادهای سینمایی در آمریکای شمالی، اروپا، آسیا، خاورمانیه و .. شده است.

انتهای پیام




تقاضای مهرجویی برای اکران فیلمش در نوروز

داریوش مهرجویی متقاضی اکران نوروزی فیلم سینمایی «لامینور» شد.

به گزارش ایسنا، داریوش مهرجویی پس از شش سال دوری از سینما، برای اکران نورزی فیلم تازه‌اش «لامینور» متقاضی اکران نوروزی شد.

«لامینور» بیست و هفتمین فیلم بلند سینمایی داریوش مهرجویی، کارگردان سینمای ایران است که مهرجویی ترجیح داد در جشنواره فجر به نمایش درنیاید.

علی نصیریان، پردیس احمدیه، سیامک انصاری، بیتا فرهی، علی مصفا، مهرداد صدیقیان، بهناز جعفری، کاوه آفاق، امرالله صابری، رضا داودنژاد، دیبا زاهدی، سیامک ادیب، محمد رضا شهبانی‌نوری، شراره رنجبر، محمدجواد جعفرپور، مهرنوش ذوالفقاری، محمد هادی عطایی، مهدی مرتضایی، یاسمن کوزه‌گر، هومن بهزادی، هانا وارسته، سبحان خسروی، احمد یاوری، فرهاد ریش‌سفیدی، علی بلوردی و فریماه فرجامی بازیگران فیلم «لامینور» هستند.

«لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی با طراحی گریم عبدالله اسکندری و مدیریت فیلمبرداری بهرام بدخشانی، طراحی لباس گلناز گلشن، طراحی صحنه امیرحسین حداد، برنامه‌ریزی و دستیار اول کارگردان حمید غفارزاده، صدابرداری امیر حاتمی و دستیاری کارگردان امیر سیدی، عکاسی فاطمه حسنوند با مدیریت تولید فواد بوربور و با نویسندگی مشترک وحیده محمدی‌فر و داریوش مهرجویی به تهیه‌کنندگی رضا درمیشیان ساخته شده است.

«لامینور» طبق اعلام دست‌اندرکارانش بدون حمایت دولتی، بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی تولید شده است.

انتهای پیام

جمشید هاشم‌پور در نقش «جمشید آریا» ! و آغاز تئاتر بابک کریمی


جمشید هاشم‌پور در نقش «جمشید آریا» جلو دوربین رفت

جمشید هاشم‌پور در فیلم سینمایی «گیج‌گاه» (نام موقت) به کارگردانی عادل تبریزی به ایفای نقش می‌پردازد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی فیلم، جمشید هاشم‌پور در نقش قهرمان سال‌های نه چندان دور سینمای ایران، «جمشید آریا»، در فیلم سینمایی «گیج‌گاه» جلو دوربین رفته است.

این بازیگر همچنین  با گریمی متفاوت در نقش دیگری در این فیلم سینمایی حضور دارد.

با گذشت نیمی از فیلمبرداری و بازی حامد بهداد و باران کوثری، لیست بازیگران این فیلم سینمایی به زودی با بازیگرانی از نسل‌های مختلف تکمیل می‌شود.

این فیلم سینمایی پاسداشتی‌ برای چند دهه‌ سینمای ایران است و عوامل تولیدی آن نیز از سه نسل متفاوت سینما هستند.

دیگر عوامل فیلم عبارتند از: مشاور کارگردان: علی مصفا، نویسندگان: ارسلان امیری و عادل تبریزی، مدیر فیلمبرداری: کوهیار کلاری، دستیار اول فیلمبردار: محسن زهی، گروه فیلمبرداری: حمیدرضا حلمی‌کیا، حسین شباهنگ، محمد اردهی، مصطفی حجی‌زاده، تدوین: عماد خدابخش، سرپرست گروه کارگردانی و برنامه‌ریزی: علی جناب، برنامه‌ریز: مسعود جیرانی، دستیار برنامه ریز: نسترن عشرتی، دستیار اول کارگردان: سعید غلامی، دستیار کارگردان: مهران قربانی، منشی صحنه: آنیتا فیروزبخت،صدابرداران: سعید بجنوردی و محسن نانکلی، دستیار صدا: محمد سالم حصاری، طراح گریم: امید گلزاده، مجریان گریم: هلیا رشقی ، سعید سدابی، دستیاران گریم: پریسا رجبی، امیرحسین پوراکبری، طراح صحنه: مرتضی شریف پناهی، مدیر صحنه: وحید جعفری ، دستیاران صحنه: میثم کریم پور ، افشین ثابت، سعیدپیرهادی، طراح لباس: حدیث حسنوند، دستیاران لباس: شقایق منوچهری، مریم مزیونی، مشاور روانشناسی: علیرضا تبریزی، مشاور رزمی: معراج مرادخوانی، مربی حیوانات: محمد سعیدا، لابراتوار دیجیتال: فرهاد قدسی(استودیو فام)، مدیر تولید: مهدی چراغی، جانشین تولید: وحید رحمتی، مستند پشت صحنه: علی اصغری، مهدی وثوقی، مدیر تدارکات: محمد عزیزی‌زاده، گروه تدارکات: امید چراغی، مهرداد شاه میرزایی، حسین پیرهاپی، شاپور صفدری ، مجتبی طهماسبی، کامران جلیلی، عکاس: نوشین جعفری، مشاور رسانه‌ای: آیدا اورنگ، تهیه‌کننده اجرایی و مدیر پروژه: حنیف سـروری.

انتهای پیام




آغاز تئاتر بابک کریمی و ادای دین به پدرش در «سینما شهر قصه»

بابک کریمی در اولین تجربه کارگردانی خود در تئاتر، نمایش «الویرا ۲۰۲۰» را درباره بازیگری روی صحنه می‌برد.

به گزارش ایسنا، این بازیگر سینما که پیش‌تر چند حضور تئاتری با اجرای نمایشنامه‌خوانی یا بازی در نمایش‌هایی همچون «بازرس هاند واقعی» به کارگردانی بورژین عبدالرزاقی و «بازگشت پسر نافرمان» به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی علی راضی را در کارنامه خود داشته از فردا (۲۷ بهمن‌ماه) نمایشی را به کارگردانی خود در کارگاه نمایش تئاتر شهر اجرا می‌کند.

پوستر تئاتر «الویرا ۲۰۲۰» به طراحی و کارگردانی بابک کریمی که اقتباسی از «الویرا ١٩۴٠» است نیز منتشر شده و بابک کریمی، مهدخت مولائی، آریا تقی پوریان و علیرضا مجیدی بازیگران آن هستند.

کریمی که به تازگی فیلم «سینما شهر قصه» را در جشنواره فیلم فجر داشت و برای آن نامزد دریافت جایزه شده بود، به ایسنا می‌گوید: بازی‌ام در این فیلم ادای دین به پدرم بود و اولین‌بار بود که در ایران نقشی کمدی بازی می‌کردم.

او اضافه می‌کند:  موضوع نمایش«الویرا ۲۰۲۰» درباره بازیگری است که متنی را تمرین می‌کند و این انتخاب هم به این دلیل بود که یک‌سری سوءتفاهم‌ پیش آمده و هجوم جوان‌هایی که به بازیگری علاقه‌مند هستند به شکلی است که معلوم است بازیگری را آسان گرفته‌اند.

«الویرا ۱۹۴۰» را بریژیت ژاک به نگارش درآورده و برگردان فارسی آن توسط بابک کریمی، علی شمس و پریسا نظری صورت گرفته است.

«الویرا ۲۰۲۰» از ۲۷ بهمن‌ماه، ساعت ۱۸ در کارگاه نمایش تئاتر شهر بر روی صحنه می‌رود و علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه بلیت به سامانه تیوال مراجعه کنند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: مجری طرح: ایلیا شمس، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: الهه برادران، طراح لباس: مسیحا اصلانی، عکاس: شاهین آزما، دستیار دوم کارگردان: مرجان پورمحمودی، روابط عمومی: سارا حدادی، مشاور رسانه‌ای: آیدا اورنگ.