رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

نقد و بررسی فیلم خیابان جامپ 22

نام فیلم : 22 Jump Street
ژانر : اکشن | کمدی | جنایی
کارگردان : Phil Lord, Christopher Miller
نویسنده : Michael Bacall, Oren Uziel
بازیگران : Channing Tatum, Jonah Hill, Ice Cube
محصول : آمریکا
زبان : انگلیسی
زمان : 112 دقیقه

خلاصه داستان : داستان فیلم 22 جامپ استریت پس از اتفاقات قسمت اول این فیلم که در دبیرستان گذشته بود رخ می دهد! اشمیت ( جونا هیل ) و جنکو ( چنینگ تاتم ) که توانسته بودند با انجام ماموریتشان در قسمت قبل مبلغ قابل توجهی را به حساب اداره شان منتقل کنند اینبار نیز از جانب کاپیتان دیکسون ( آیس کیوب ) ماموریت می یابند تا به یک دانشگاه بروند و در آنجا یک دلال مواد مخدر که احتمال می رود باعث مرگ یک زن شده باشد را دستگیر کنند! اما اشمیت و جنکو پس از ورود به دانشگاه بجای تمرکز بر انجام ماموریت درگیر مسائل دیگری می شوند که…
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

نقد و بررسی فیلم خیابان جامپ شماره 22 ( 22 Jump Street )

قسمت اول فیلم « خیابان جامپ شماره 22 » که « خیابان جامپ شماره 21 » نام داشت، در سال 2012 ساخته شد و در عین ناباوری یک اکشن – کمدی جمع و جور بود که توانست به راحتی دل تماشاگران سینما را بدست بیاورد و تبدیل به اثری پر فروش شود. حالا دو سال پس از موفقیت های قسمت اول ، قسمت دوم این فیلم با نام « خیابان جامپ شماره 22 » ساخته شده که مشخصاً هدفی جز فروش در گیشه و پُر کردن جیب تهیه کنندگانش نداشته است و تبلیغات عظیمش در تقریباً هر جایی که امکان تبلیغ داشته ، این موضوع را اثبات می کند که تهیه کنندگان بسیار بیشتر از قسمت قبل روی این فیلم حساب باز کرده اند.

داستان فیلم پس از اتفاقات قسمت اول که در دبیرستان گذشت،رخ می دهد. اشمیت ( جونا هیل ) و جنکو ( چنینگ تاتم ) که توانسته بودند با انجام ماموریتشان در قسمت قبل مبلغ قابل توجهی را به حساب اداره شان منتقل کنند، اینبار نیز از جانب کاپیتان دیکسون ( آیس کیوب ) ماموریت می یابند تا به یک دانشگاه بروند و در آنجا یک دلال مواد مخدر که احتمال می رود باعث مرگ یک زن شده باشد را بیابند و تحویل قانون دهند. اما اشمیت و جنکو پس از ورود به دانشگاه بجای تمرکز بر انجام ماموریت، درگیر مسائل دیگری می شوند که...

وضعیت « خیابان ... » واضح و عیان است. فیلم به سینما آمده تا بفروشد و در این راه نیز به نظر می رسد که بتواند بسیار موفق ظاهر شود. « خیابان... » در قسمت دوم علناً موضوع مشخصی برای روایت داستان در نظر نگرفته و ایده بازگشت دو دوست و قهرمان اصلی داستان به محیط تقریباً مشابه قسمت اول، یکی از ساده ترین و دم دستی ترین ایده هایی بود که می شد که نویسندگان داستان آن را بکار بگیرند. متاسفانه در بخش قصه گویی ، « خیابان جامپ شماره 22 » کمترین حرفی برای گفتن ندارد و احتمالاً نگارش این بخش تنها کارِ یک آخر هفته آرام بوده است!

اما فارغ از فیلمنامه درب و داغانی که « خیابان ... » دارد، هوشمندی سازندگان قسمت دوم این فیلم نیز جای تحسین فراوانی دارد. دو کارگردان جوان این فیلم یعنی فیل لورد و کریستوفر میلر به درستی از جدی گرفتن فیلمشان خودداری کرده اند و تا می توانستند محیط داستان را هجو آمیز کرده اند. این دو کارگردان به خوبی می دانستند که « خیابان جامپ شماره 22 » قرار نیست از بابت داستان و حفره های متعددی که در فیلمنامه وجود دارد راهی برای گریز داشته باشد به همین جهت تقریباً تمام المان هایی که در آن ضعف داشته اند را به هجو کشیده اند تا این ضعف ها خود به خود رنگ ببازد و کمتر کسی هم بتواند از آن انتقاد کند.

با اینحال شوخی ها در قسمت دوم ، نه تنها کیفیت خود را حفظ کرده اند بلکه پیشرفت قابل ملاحظه ای هم داشته اند. این شوخی ها بامزه و واقعاً خنده دار هستند و البته تعدادی از آنها که به همجنس گرایی اشاره دارد شاید که بحث ها و انتقاداتی را هم به همراه داشته باشد اما روی هم رفته شوخی هایی که نویسندگان در « خیابان جامپ شماره 22 » آن را به رشته نگارش در آورده اند، بامزه است و اغلب آنها هم گرفته. البته مشخصاً نمی توان با قطعیت درباره تمام شوخی های فیلم نظر مثبتی داشت چراکه در بعضی از دقایق فیلم این شوخی ها رنگ لودگی به خود می گیرند و به اصطلاح وطنی، به آثار « شونه تخم مرغی » مبدل می شوند! اما خوشبختانه این لحظات در فیلم به حدی نیستند که بتواند آسیبی به پیکره اصلی شوخی های جذاب فیلم بزند.

جونا هیل و چنینگ تاتم مشخصاً دلیل اصلی ساخته شدن قسمت دوم این فیلم بوده اند. ترکیب این دو بازیگر در قسمت قبل به خوبی جواب داد و تماشاگران نیز استقبال بسیار خوبی از آن بعمل آوردند. هیل و تاتم در قسمت دوم نیز رابطه دوستی بسیار خوبی دارند و اتفاقا در این قسمت این پیوند ناگسستنی تر از هر زمان دیگری است. جونا هیل که یکی از بهترین کمدین های حال حاضر هالیوود است و اتفاقا یکی از کسانی هست که علاوه بر بازیگری، در نوشتن انواع شوخی ها نیز تبحر خاصی دارد ، همچنان بامزه است و دیالوگ های تیز و کنایه دارش با تاتم هم تماشاگر را مطمئناً به خنده وا خواهد داشت. تاتم هم مشابه قسمت قبل، پر انرژی هست و البته به خوبی در سالهای گذشته توانسته خودش را به عنوان یک بازیگر کمدی مطرح سازد. ترکیب دونفره تاتم و هیل اصلی ترین دلیل جذابیت تماشای « خیابان جامپ شماره 22 » است و اصطلاحاً این فیلم « بادی مووی » ( معادل فارسی مشخصی ندارد؛ شاید بتوان این ژانر را « رفاقتی » نامید! ) را زنده نگه داشته است. همچنین نباید از بازی خوب آیس کیوب هم در نقش کاپیتان دیکسون غافل شد که علی رغم حضور کمرنگ ترش به نسبت دو بازیگر اصلی فیلم، توانسته به خوبی در این نقش نمایش عالی داشته باشد. آیس کیوب با آن چهره خشن و بی اعصابش در سالهای گذشته گزینه خوبی برای آثار اکشن بود اما حالا می بینیم که آن چهره عبوث و خشن، به راحتی می تواند خنده را به لبان تماشاگر بیاورد و این یک موفقیت برای آیس کیوب تلقی می شود.

« خیابان جامپ شماره 22 » کمدی سرگرم کننده ای است که ابداً خودش را جدی نگرفته و کلید موفقیتش هم بدون شک همین ویژگی بارزش است. این فیلم می توانست تا این حد همه چیز را به هجو نگیرد ( از هالیوود گرفته تا به تمسخر گرفتن افراد مشهور و دنباله های هالیوود و… ) و بر روی شوخی های کلامی اش تمرکز کند اما در این صورت « خیابان جامپ شماره 22 » ابداً نمی توانست اثری تا این حد خوشایند به نظر برسد. این فیلم بی آنکه بخواهد آسیبی به روحیه سخت گیرانه مخاطب بزند، تنها مخاطبش را به کمی خندیدن دعوت می کند و از او می خواهد که هیچ چیز را جدی نگیرد چراکه همه چیز در این فیلم مسخره و احمقانه هست و خود سازندگان هم اتفاقاً به آن تاکید داشته اند!

منتقد : میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت " مووی مگ " به نگارش درآمده است.
به جامعه مجازی سایت مووی مگ بپیوندید و دوستان سینمایی جدید پیدا کنید!        

 

خیابان جامپ شماره 22 : 22 Jump Street222dd125

کارگردان : Phil Lord ، Christopher Miller

نویسنده : Oren Uziel ، Michael Bacall

بازیگران :        

Jonah Hill...Schmidt

Channing Tatum...Jenko

Ice Cube...Captain Dickson

Wyatt Russell...Zook

و...                    

ژانر : کمدی - اکشن

رده سنی : R ( مناسب برای افراد بالای 17 سال)

زمان : 112 دقیقه

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
خیابان جامپ شماره ۲۲

کارگردان     فیل لرد و کریستوفر میلر
تهیه‌کننده    

    نئال اچ مورتیز
    جونا هیل
    چنینگ تیتوم

فیلم‌نامه‌نویس    

    مایکل باکال
    اورن یوزیل
    رادنی روتمن

داستان    

    جونا هیل
    مایکا بکال

بر پایه     خیابان جامپ شماره ۲۱ اثر
پاتریک هازبرگ و
استفان جی کانل
بازیگران     آمبر استیونز
کارولین آرون
چنینگ تیتوم
آیس کیوب
جونا هیل
نیک آفرمن
پیتر استرمر
وایت راسل
موسیقی     مارک مادرزبا
فیلم‌برداری     بری پیترسون
تدوین     دیدی رنی
شرکت
تولید    

    مدیا رایتز کپیتال
    اورجینال فیلم
    فیل لرد و کریستوفر میلر

توزیع‌کننده    

    کلمبیا پیکچرز
    مترو گلدوین مایر

تاریخ (های) انتشار
   

    ۴ ژوئن ۲۰۱۴ (نیویورک نمایش نخست)
    ۱۳ ژوئن ۲۰۱۴ (ایالات متحده آمریکا)

مدت
    ۱۱۲ دقیقه
کشور     آمریکا
زبان     انگلیسی
بودجه     ۶۵ میلیون دلار
گیشه     ۳۳۱٫۳ میلیون دلار

خیابان جامپ شماره ۲۲ (انگلیسی: 22 Jump Street) فیلمی زوج هنری در سبک اکشن و کمدی به کارگردانی فیل لرد و کریستوفر میلر است که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد. این فیلم پیرو فیلم خیابان جامپ شماره ۲۱ منتشر شده است.

بنا بر باکس آفیس موجو این فیلم چهاردهمین فیلم پرفروش در آمریکا در سال ۲۰۱۴ میلادی بود.
بازیگران

    آمبر استیونز
    کارولین آرون
    چنینگ تیتوم
    آیس کیوب
    جونا هیل
    نیک آفرمن
    پیتر استرمر

فیلم 50 به 1 ساخته جیم ویلسون

50 به 1
2014 آمریکا

50to 1


نام فیلم : ۵۰ به ۱ فیلم Fifty To One 2014
ژانر : درام
محصول : ۲۰۱۴ آمریکا

کارگردان : Jim Wilson
بازیگران : Skeet Ulrich, Christian Kane, William Devane

خلاصه داستان : فیلم ۵۰ به ۱ – ۹۰ Fifty To One این فیلم که بر اساس داستانی واقعی می باشد، زندگی گروه گاوچرانی را دنبال میکند که وارد یه مسابقه اسب سواری می شوند و از آنجا زندگیشان دگرگون می شود…
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
 ژانر : درام

محصول کشور : انگلیسی, پرتغال

زبان : انگلیسی, پرتغال

ستارگان : skeet ulrich, christian kane, william devane, madelyn deutch

کارگردان : jim wilson
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
دوبله فارسی فیلم پنجاه به یک
( دوبله توسط موسسه فرهنگی هنری قرن 21 // مدیر دوبلاژ : شراره حضرتی // مترجم : شیده آژیر )
( گویندگان : منوچهر والی زاده ، شروین قطعه ای ، ناصر نظامی ، حامد عزیزی ، شهراد بانکی ، امیر منوچهری و … )
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

فیلم کمدی سربزنگاه به کارگردانی رابرت اشر

سربزنگاه


1962 انگلستان
On the Beat

Dir: Robert Asher

کارگردان
Robert Asher
                
بازیگر نقش اول
Norman Wisdom

بازیگر نقش دوم
Jennifer Jayne

ژانر فیلم
Comedy
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
سربزنگاه
فیلم محصول سال ۱۳۴۱
نتیجه تصویری برای سربزنگاه 1962
تاریخ اکران اولیه: ۱۱ دسامبر ۱۹۶۲
کارگردان: رابرت اَشر
آهنگ‌ساز: فیلیپ گرین
ژانر: فیلم کمدی

تهیه‌کنندگان: هیو استورت، ارل سنت جان


بازیگران
نورمن ویزدوم
Norman Pitkin, Giulio Napolit...
اسما کَنون

جنیفر جین



فیلمی از جان ولز به نام سرآشپز

سرآشپز
2015 آمریکا

Burnt


نام فیلم :  Burnt 2015 – سوخته

ژانر : کمدی | درام

محصول: ۲۰۱۵ آمریکا

بازیگران :Bradley Cooper, Sienna Miller, Daniel Bruhl و...

خلاصه داستان : «آدام جونز ( بردلی کوپر ) سرآشپزی است که در رستورانش در شهر پاریس مشغول به کار است، اما به دلیل مصرف مواد مخدر و رفتار پرخاشگرانه ای که دارد، رستورانش را از دست می دهد. وی سپس به لندن باز می گردد تا بتواند همه چیز را از ابتدا بسازد…»
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

آدام جونز (به انگلیسی: Adam Jones) یک فیلم کمدی درام به کارگردانی جان ولز و نوشته استیون نایت می‌باشد. ستاره‌های فیلم بردلی کوپر، اما تامسون، سینا میلر، متیو ریس، دانیل برول، اوما تورمن، آلیشا ویکندر، لیلی جیمز و عمر سی هستند. این فیلم در ۳۰ اکتبر ۲۰۱۵ توسط کمپانی وینستون عرضه شد.


خلاصه داستان

آدام جونز (بردلی کوپر) در فرانسه در رستوران ژان-لئو به عنوان سرآشپزی موفق مشغول بکار است. اما به دلیل مصرف مواد مخدر و اختلالات روحی ناشی از دوران سخت کودکیش، کم‌کم رستوران و دوستان خود را از دست داده و مدتی ناپدید می‌شود. دراین مدت رقیب او (ریس) توانسته رستوران خود را تأسیس و ستاره۳ آشپزیش را دریافت کند. آدام بعد از ۳ سال به لندن می‌رود تا بتواند همه چیز را از اول شروع کند.

او ابتدا به سراغ تونی (دانیل برول) که در رستوران ژان-لئو سرپیشخدمت بوده و حالا رستوران پدر خود را اداره می‌کند رفته، و از او کمک می‌خواهد. تونی بخاطر رفتارهایی که از آدام در پاریس دیده در ابتدا نمی‌تواند به او اعتماد کند. آدام برای راضی کردن او قبول می‌کند زیر نظر روانپزشک تونی باشد و هر ماه آزمایش اعتیاد دهد.

آدام سپس به سراغ کونتی یکی دیگر از دوستان خود رفته و با سرآشپز او (هلنا) آشنا می‌شود و از هلنا می‌خواهد که بعد این با او کار کند.

در لندن میشل، یکی دیگر از دوستان آدام، که به علت رها کردن موش در آشپزخانه اش توسط آدام نتوانسته بود رستورانش را نگه دارد، به علت نداشتن شغل او را بخشیده و تصمیم به همکاری با او می‌گیرد.

آدام بعد از آزاد کردن مکس، یکی دیگر از دوستان خود از زندان تیم آشپزیش را کامل کرده و خود را برای کار در آشپزخانه و تأسیس یک رستوران مشهور آماده می‌کند.


بازیگران


    بردلی کوپر درنقش آدام جونز
    سینا میلر درنقش هلنا
    عمر سی درنقش میشل
    دانیل برول درنقش تونی
    متیو ریس درنقش ریکی
    آلیشا ویکندر درنقش ان ماری
    اوما تورمن درنقش سایمون
    اما تامسون درنقش دکتر راسشیلد
    لیلی جیمز درنقش سارا
    ریکاردو اسکامارچو درنقش مکس

پیشرفت

در سال ۲۰۱۳، قرار شد جان ولز یک فیلم کمدی دربارهٔ آشپزی را کارگردانی کند که نهایتاً سوخته نام گرفت. بردلی کوپر درنقش یک سرآشپز سابق پاریسی به نام آدام جونز قرارداد بست. سینا میلر نیز نقش بازیگر زن اصلی را پذیرفت. عمر سی، جیمی درنان، اما تامسون، دانیل برول، آلیشا ویکندر و لیلی جیمز هم برای فیلم انتخاب شدند. بعداً حضور درنان بخاطر برش‌ها و تنظیمات داستان حذف شد و نقش لیلی جیمز هم کوتاه شد. دراصل نام این فیلم سرآشپز بود و بعدها در ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۴ به آدام جونز تغییر یافت تا با فیلمی از جان فاورو به همین نام اشتباه گرفته نشود. اوما تورمن در همین زمان به بازیگران اضافه شد. طبق گفته سایت ددلاین.کام در ۲۸ جولای ۲۰۱۴، وینستون هنوز این فیلم را پروژه بی نام جان ولز می‌نامید تا بتوانند روی عنوان بهتری تصمیم بگیرند. در ۷ آگوست ۲۰۱۴، متیو ریس نقش رقیب سرآشپز جونز، ریکی را پذیرفت. در ۲۹ جولای ۲۰۱۵، فیلم عنوان سوخته را گرفت.

فیلمبرداری
تصویربرداری اصلی در ۲۳ ژوئیه ۲۰۱۴ در نیواورلئان، لوئیزیانا آغاز شد و دو روز طول کشید. سپس مراحل تولید به لندن برده شد.

پس از تولید
در ۲ اکتبر ۲۰۱۴، نیک مور مسئول ویرایش فیلم شد. در طی ویرایش، جیمی درنان که در یک صحنه بازی کرده بود، از نسخه نهایی حذف شد.

بازاریابی
پوستر جدید فیلم با عنوان سوخته در ۷ اوت ۲۰۱۵ منتشر شد.در ۱۰ آگوشت ۲۰۱۵، کوپر صحبت‌هایی دربارهٔ آن در برنامه امروز داشت. کمپانی وینستون در ۱۴ آگوست ۲۰۱۵، ویدیوی تبلیغی فیلم را پخش کرد. در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۵، اولین ویدیوی تبلیغی جهانی منتشر شد. در ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۵، اولین ویدیوی تبلیغی کامل آن نیز منتشر شد. در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۵، کلیپی با حضور ویکندر و کوپر بطور آنلاین پخش شد.

درباره سریال دیدنی افسانه شینگن

افسانه شینگن

1988 ژاپن

Takeda Shingen


نام سریال : افسانه شینگن
سال تولید : 1988
ژانر : درام، تاریخی
بازیگران : Nakai Kiichi, Konno Misako, Nishida Toshiyuki, Ikegami Kimiko.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

خلاصه داستان افسانه شینگن:

به سرگذشت یکی از شخصیت های تاثیر گذار ژاپن در قرن ۱۶ میلادی می پردازد
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

صداپیشگان افسانه شینگن

بهرام زند، نصرالله مدقالچی به همراه مهرزادیان، علی همت، بیژن علی‌ محمدی، سعید شیخ‌ زاده، منوچهر زنده‌ دل، کسرا کیانی، مینو غزنوی، مریم شیرزاد، فاطمه برزویی، فاطمه یاراحمدی.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
سریال زیبا و دیدنی «افسانه شینگن» تولید 1988 که بیشتر با نام شینگن شناخته می‌شود، داستان یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های تاریخ سرزمین آفتاب تابان ژاپن در قرن 16 را روایت می‌کند و بهرام زند در آن به جای شخصیت تاکدا شینگن حرف می‌زند.
این سریال توسط علیرضا باشکندی دوبله شده است و پیشکسوتانی همچون بهرام زند، نصرالله مدقالچی به همراه مهرزادیان، علی همت، بیژن علی‌محمدی، شیخ‌زاده، زنده‌دل، کسری کیانی، مینو غزنوی، مریم شیرزاد، فاطمه برزویی، فاطمه یاراحمدی در آن گویندگی کرده اند.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^


درباره فیلم حادثه ای آخرین مضروب

آخرین مضروب
2008 کانادا
The Last Hit Man

Dir: Christopher Warre Smets



محصول کشور: ۲۰۰۸ کانادا
ستارگان و هنرمندان حاضر در این اثر: Joe Mantegna, Elizabeth Whitmere, Romano Orzari, Michael Majeski و …

به کارگردانی:Christopher Warre Smets

موضوع و ژانر: جنایی, هیجان انگیز
مدت زمان نمایش: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه
سال تولید: ۲۰۰۸
امتیاز فیلم در: ۵٫۳ از ۱۰ از بین ۶۳۳ رای
جوایز کسب شده توسط فیلم: ۱ برنده .

گروه سنی: تماشای این فیلم به افراد زیر ۱۰ سال توصیه نمی شود.

توضیحاتی در مورد اتفاقات داستان:پدر و دختری با همدستی یکدیگر بابت ترور کردن افراد پول دریافت میکنند که پدر در یک ترور به خاطر تومور مغزی موجود در سرش تعادل خود را از دست می‌دهد و نمی‌تواند ترور موفقی داشته باشد و از سمت کسانی که او را اجیر کرده‌اند به دردسر می‌افتد…