رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

چند خبر از سینما و تئاتر


حاشیه‌های یک بخشنامه تئاتری در روزهای کرونایی
جشنواره تئاتر استانی در قم

مسئولیت برگزاری جشنواره‌های تئاتر استانی که مهم‌ترین رویداد تئاتری در استان‌های کشور محسوب می‌شوند، همواره مورد بحث و مناقشه بوده است. اگرچه در چند سال گذشته ثباتی نسبی در این جریان به وجود آمد، اما به نظر می‌رسد شیوه‌نامه‌ای که در آخرین روزهای سال قبل و پیش از حضور مدیر جدید به استان‌ها فرستاده شده، بحث‌برانگیز شده است.

به گزارش ایسنا، در کنار جشنواره‌های ملی و بین‌المللی‌ که در حوزه تئاتر برگزار می‌شوند، هر کدام از استان‌های کشور براساس شیونه‌نامه‌ای تایید شده از اداره‌ کل هنرهای نمایشی، جشنواره‌هایی  را در سطح استانی برپا می‌کنند و این رویدادی مهم برای هنرمندان آن استان‌هاست. سال‌ها قبل بر سر اینکه چه بخشی مسئولیت برگزاری این جشنواره‌ها را برعهده داشته باشد و نیز اینکه هنرمندان بومی یا انتخابی از مرکز،  آثار را داوری کنند، اختلاف‌نظرهایی وجود داشت ولی از چند دوره اخیر با تغییراتی که به وجود آمد تقریبا تمام مسئولیت به خود استان و بیشتر به انجمن‌های نمایشی استان‌ها واگذار شد.

اما آنچه اخیرا در این‌باره حاشیه‌ساز شده، ارسال شیوه‌نامه‌ای به اداره‌های کل استانی است که نه تنها تغییراتی بدون هماهنگی با انجمن‌ها در آن اعمال شده، بلکه گویا چند روز پس از استعفای شهرام کرمی، مدیرکل سابق و پیش از معرفی و حضور قادر آشنا، مدیرکل جدید به استان‌ها  فرستاده شده است. نکته قابل تامل این شیوه‌نامه تاکید بر معرفی دبیر و انتشار فراخوان در همین یکی دوماه اول سال است که شیوع کرونا عملا هر رویداد هنری را در کشور بلاتکلیف کرده است.

در این باره محمدرضا درند، مدیر انجمن هنرهای نمایشی کرمانشاه در گفت‌وگویی با ایسنا توضیح داد: جشنواره تئاتر استانی در سال‌های مختلف به شکل‌های متفاوتی برگزار می‌شد و بعد از اینکه انجمن‌های نمایشی در فرایند انتخابات قرار گرفتند و صاحب هیات مدیره شدند، شیوه‌نامه جشنواره از سال 95 به شکلی تغییر کرد که دیگر برگزارکننده جشنواره‌ها، اداره‌های کل استان نبودند، بلکه انجمن‌های هنرهای نمایشی این مسئولیت را برعهده داشتند و وظیفه حمایت مالی جشنواره هم به عهده ادارات کل بود که به این ترتیب امکان جذب حمایت از بخش‌های دیگر هم راحت‌تر امکان‌پذیر می‌شد.

او ادامه داد: اما بعد از مدتی بخاطر اعتراض برخی مدیران کل استان‌ها تغییراتی به وجود آمد که در پی آن شورایی متشکل از رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان، یک نفر به انتخاب انجمن، مدیر کل (ارشاد استان)، معاون هنری، یک کارشناس تئاتر و یک نفر به انتخاب مدیر کل تشکیل شد و شورا با این ترکیب به این معنا بود که اگر اتفاقی بیفتد و انجمن نمایش نظری بدهد، از سوی مقابل که تعدادشان بیشتر است می‌تواند وتو شود و این می‌توانست بر سر راه جشنواره مشکلات زیادی را پیش بیاورد. البته این وضعیت در حال حاضر هم وجود دارد و هنوز محل اعتراض دوستان است و نمی‌دانم با وجود اینکه بعضی همکاران ما در اداره کل هنرهای نمایشی (مرکزی) از بچه‌های استانی هستند، روی چه حسابی چنین کاری در حال تکرار شدن است؟!

وی با اشاره به اینکه «پیش از این تاکید بر برون‌سپاری بود تا حجم اجرایی کار اداره‌ها کم شود، اما از آن طرف خلاف جهت آن بخشنامه صادر می‌شود» گفت:‌ شیوه نامه‌ای که به دست ما می‌رسد بر این مبنا است که همه کاره، ادارات کل استانی هستند و آن‌ها تصمیم می‌گیرند که دبیر چه کسی باشد یا جشنواره چطور برگزار شود و انجمن که یک بخش تخصصی است به حاشیه رانده می‌شود.

درند با تاکید براینکه «من خودم شخصا علاقه‌ای به دبیری جشنواره استانی ندارم و ترجیح می‌دهم اجرا داشته باشم» افزود: درباره حضور کسانی که فقط سِمتی اداری دارند و مسئولیت مهم در جشنواره به آن‌ها سپرده می‌شود باید اشاره کرد که وقتی دبیر یا مسئول جشنواره نگاه کارشناسی نداشته باشد، کار به جایی می‌رسد که از  دادن جایزه مناسب به نمایشنامه‌نویس خودداری می‌شود چون تصور می‌کنند نمایشنامه‌نویسی بخش مهمی در جشنواره نیست و متاسفانه این فقط یک مثال نیست بلکه اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به اینکه تغییرات مورد اعتراض انجمن‌های نمایشی استان‌ها از پیش از شروع مدیریت شهرام کرمی آغاز شده بود، بیان کرد: در حال حاضر برای سال ۹۹، نه تنها آن بخشنامه تکرار شده بلکه بندی به آن اضافه شده که بیشتر مورد اعتراض است؛ یعنی قبلاً هر چه بود در خود استان اتفاق می‌افتاد و مرکز دخالتی در داوری نداشت، اما در شیوه‌نامه جدید قید شده که باید یک داور سوم و ناظر حتما از اداره کل هنرهای نمایشی از تهران برای هر جشنواره استانی حضور داشته باشد. همچنین در این شیوه‌نامه ذکر شده که آغاز فرایند جشنواره‌های استانی از 20 فروردین باشد و تا آخر اردیبهشت هم برنامه زمانبندی به مرکز اعلام شود و ما اصلا فکر نمی کردیم در این شرایط مملکت که وضع هیچ چیز مشخص نیست با چنین مسئله‌ای روبرو شویم.

او ادامه داد: اتفاق عجیب این است که از طریق اعلام فراخوان یکی از استان‌ها، متوجه شدیم شیوه‌نامه در تاریخ 27 اسفند سال 98 به اداره کل استان رسیده و نمی‌دانم چه طور چنین چیزی پیش آمده است. الان مملکت در شرایط ویژه‌ای قرار دارد و برنامه‌های هنری تعطیل است، آن وقت چنین بخشنامه‌ای صادر می‌شود که اگر ملزم به اجرایش باشیم به این معناست که باید به گروه‌ها اعلام کنیم تا چهار ماه آینده فرصت ارائه کار به جشنواره‌های استانی را دارند و بعد در خوشبینانه‌ترین حالت اگر فکر کنیم تعداد محدودی گروه هم در یک استان بخواهد تمرین کند در چه فضایی باید کار کنند؟ همه این‌ها در شرایطی است که برای پذیرش گروه‌ها باید سقف تعداد اجرای آن‌ها هم درنظر گرفته شود و با این تعطیلی فعلی برنامه‌های تئاتری، اصلا زمان نخواهیم داشت.

درند که عضو شورای مشورتی انجمن هنرهای نمایشی هم هست، در پایان گفت: تمام این مسائل باعث گله دوستان در انجمن‌های نمایشی شده و هنرمندان هم مستأصل هستند چرا که اگر قرار باشد این شیوه‌نامه اجرایی شود ما نسبت به آن معترض هستیم. برای این موضوع هیچ مشورت و گفت‌وگویی صورت نگرفته در حالی که پیش از این یک روند گفت‌وگو وجود داشت. البته در پیگیری ماجرا متوجه شدیم که این نامه بدون اطلاع آقای آشنا ارجاع شده و اول باید دید به امضای کیست!

شیوه نامه ارسال شده برای سال 99 در این لینک قابل مشاهده است.

انتهای پیام


======================================

اعلام رئوس برنامه‌های اداره کل هنرهای نمایشی

قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی رئوس برنامه‌های این اداره‌کل را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، قادر آشنا مدیر این اداره‌کل همزمان با بازگشایی رسمی ادارات دولتی، رئوس برنامه‌های مجموعه تحت مدیریت خود را با در نظر گرفتن شرایط فعلی اعلام کرد.

او در آغاز ضمن تشکر از هنرمندان، خانه تئاتر، انجمن هنرهای نمایشی استان‌ها و اهالی رسانه به خاطر لطف و همراهی‌شان پس از پذیرش مسئولیت اداره‌کل هنرهای نمایشی، رئوس برنامه‌های خود را در چند بند در اختیار رسانه‌ها قرار داد:

۱- پرداخت تعهدات به هنرمندان در کوتاه‌ترین زمان ممکن با مساعدت وزیر محترم فرهنگ‌وارشاد اسلامی و معاونین محترم امور هنری و توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی.

۲- تشریح شرایط هنرمندان تئاتر به عنوان یکی از مشاغل زیان‌دیده در وضعیت فعلی و پیگیری مصوبات دولت و دستورات وزیر محترم مبنی بر حمایت از این گونه مشاغل در ۲ ماه اخیر.

۳- بهره‌گیری از مشورت تشکل‌های صنفی برای عبور از شرایط فعلی.

۴- همکاری با سازمان‌ها، نهادها، انجمن‌ها و تشکل‌های فعال حوزه تئاتر با هدف هم‌افزایی ظرفیت‌های مادی و معنوی.

۵- تعامل پویا با اهالی رسانه.

۶- همکاری بیش از پیش با ادارات‌کل فرهنگ‌وارشاد اسلامی در جهت کاستن مشکلات موجود در حوزه تئاتر استان‌ها.  

۷- توجه جدی به تثبیت جایگاه و نقش انجمن هنرهای نمایشی استان‌ها در گسترش تئاتر.  

۸- شفاف‌سازی فرآیندها و فعالیت‌ها براساس سیاست‌های ابلاغی وزارت فرهنگ‌وارشاداسلامی.

۹- اهتمام در بهبود فرآیندها و تسریع انجام خدمات به‌ویژه در زمینه صدور پروانه اجرای نمایش با محوریت دولت الکترونیک.

۱۰- بهبود و ارتقا مشارکت با موسسات غیردولتی در راستای بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی.

۱۱- بازنگری در فرآیند برگزاری جشنواره‌ها متناسب با شرایط فعلی، انتخاب دبیران در بازه زمانی مناسب، مطالعه برای چابک‌سازی و مدیریت منابع در این حوزه.

قادر آشنا ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ طی حکمی از سوی وزیر فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی به عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی منصوب شد.

انتهای پیام

===========================================



"رابین هود" دوباره به سینما بازمی‌گردد
"رابین هود" دوباره به سینما بازمی‌گردد

کمپانی دیزنی از ساخت فیلم جدید "رابین هود" بر اساس انیمیشن کلاسیک و معروف محصول سال ۱۹۷۳ خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از هالیوود ریپورتر، کمپانی دیزنی در ادامه پروژه بازسازی انیمیشن های کلاسیک خود این بار سراغ "رابین هود" رفته است، انیمیشنی که اولین بار در سال ۱۹۷۳ رونمایی شد و به تدریج به یکی از شخصیت‌های ماندگار سینما تبدیل شد.

"کارلوس لوپز استرادا" کارگردانی فیلم-انیمیشن جدید "رابین هود" را بر عهده خواهد گرفت و "کری گرانلوند" که سال گذشته نویسندگی نسخه جدید انیمیشن "بانو و ولگرد" را بر عهده داشت در محصول جدید دیزنی نیر نگارش فیلمنامه را بر عهده دارد.

قرار است فیلم-انیمیشن جدید"رابین هود" از طریق سرویس  vod دیزنی پلاس  عرضه شود.

کتاب جنگل، الیس در سرزمین عجایب، مالفیسنت، سیندرلا، دیو دلبر، دامبو و شیرشاه از جمله انیمیشن‌های کلاسیک دیزنی هستند که تاکنون نسخه جدید آنها در قالب فیلم-انیمیشن ساخته شده است.

ساخت پینوکیو، علاءالدین نیز در کنار رابین هود در برنامه کمپانی دیزنی قرار دارد.


---------------------------------------



نامه اعتراضی کانون کارگردانان سینما به حسین انتظامی
نامه اعتراضی کانون کارگردانان سینما به حسین انتظامی

کانون کارگردانان سینمای ایران طی نامه‌ای به ریاست سازمان سینمایی نسبت به بی‌توجهی این سازمان در شرایط کرونایی اعتراض کرد.

در متن این نامه که در اختیار ایسنا قرار گر فته آمده است:   

«جناب آقای دکتر حسین انتظامی،ریاست محترم سازمان سینمایی

همانگونه که مستحضرید در ایام سخت شیوع کرونا،تعطیلی پروژه‌ها و سالن‌های سینما باعث شده که تمامی اهالی سینما، خصوصا صنوف کارگری خانه سینما دستخوش بحران معیشتی شوند.

در چنین شرایطی تمامی سینماگران از حضرتعالی توقع همراهی و همدلی داشتند که متاسفانه تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

کانون کارگردانان سینمای ایران همواره نسبت به بی‌توجهی شما به صنوف سینمایی غیرتهیه‌کنندگی گلایه‌مند بود و نمونه‌اش عدم حضور حتی یک عضو غیر تهیه‌کننده صنفی در کارگروه بررسی آسیب‌های کرونا در سینما است.

کانون کارگردان سینمای ایران تخصیص مبلغ پانصد هزار تومان عیدی یا کمک‌ رفاهی! یا هر عنوان دیگری آن هم با منت و ضرب‌الاجل و با حذف درصد بالایی از اهالی صنوف را در شأن سینمای ایران نمی‌داند چرا که معتقد است تمامی اعضا از حقوقی یکسان برخوردارند و در این شرایط سخت می‌بایست مبلغی مناسب‌تر برای جبران بیکاری و خانه‌نشینی به همه اهالی خانه سینما تعلق می‌گرفت.

ای کاش در این روزها به جای انتشار پیش‌نویس نظام‌نامه تهیه‌کنندگی برای پیش‌نویس به زمین مانده بیمه بیکاری یا حمایت از سینماگران خصوصا صنوف کارگری سینما پیش قدم می‌شدید.

لذا در اعتراض به این شرایط و همراهی با صنوف سینمایی ترجیح می‌دهیم مبلغ عیدی کانون کارگردانان که به کمتر از یک سوم اعضا تعلق می‌گیرد را دریافت نکنیم، زیرا اعتقاد داریم رقم فوق مفهوم تامین رفاهی برای هیچ یک از صنوف سینمایی در این شرایط سخت و دشوار کرونایی را نمی‌دهد و تنها یک رفع تکلیف ساده‌انگارانه است.

با آرزوی سلامتی

کانون کارگردانان سینمای ایران»

در این راستا گویا نامه‌ای با موضوع امنیت شغلی از سوی سینماگران در دست تهیه است.

انتهای پیام



==============================================


ویدئو / مستند آخرالزمان؛ جنگ جهانی اول - قسمت پنجم

جنگ جهانی اول سال ۱۹۱۴ با درگیری نیروهای اتریش و مجارستان و صربستان آغاز شد. شروع این جنگ بر سر ترور ولیعهد امپراتوری اتریش - مجارستان توسط یک جوان صرب بود. جنگ بین متحدین امپراتوری آلمان (اتریش - مجارستان، عثمانی و بلغارستان) و نیروهای متفقین یعنی فرانسه، بریتانیا، روسیه (تا نوامبر ۱۹۱۷)، صربستان، ایتالیا، ایالات متحده آمریکا (از اوت ۱۹۱۷)، ژاپن و رومانی درگرفت. این جنگ چهار سال طول کشید و باعث کشته شدن میلیون‌ها نفر شد. مستند «آخرالزمان؛ جنگ جهانی اول»‌ به کارگردانی ایزابل کلارک و دانیل کستل در فرانسه ساخته و اولین‌بار سال ۲۰۰۹ پخش شد. در این ویدئو قسمت چهارم این مستند را مشاهده می‌کنید.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد