رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

سریال ستایش

یک روز در پشت صحنه سریال «آوای باران»


آثاری که قصه هایشان برگرفته از متن زندگی روزمره مردم و واقعیات اجتماعی است، به دلیل ایجاد فضاهایی آشنا و ملموس برای مخاطبان غالبا با استقبال گسترده ای از سوی آنها همراه می شوند.

باران صدا ندارد

قالب نمایش انتخاب مناسبی برای پرداختن به مشکلات و معضلات اجتماعی بوده و از نظر کارکردی میزان تاثیرگذاری مفاهیم و مضامین مورد نظر را بیشتر می کند. بن مایه های داستانی یک اثر، فراز و فرودهای موضوعی آن و تغییرات روند قصه خود به عنوان ابزاری در خدمت ریشه یابی مشکلات اجتماعی قرار می گیرد. از این رو وقتی عنصر نمایش بستری برای ارائه مفاهیمی عام، ساده فهم و در عین حال عمیقا ریشه دار می شود، می توان همراهی مخاطب را نتیجه ای ناگزیر پنداشت.

مجموعه تلویزیونی «آوای باران» که این روزها مراحل تصویربرداری خود را در خانه ای در خیابان فرشته سپری می کند، کاری از گروه اجتماعی شبکه سه است که به تهیه کنندگی محمد هاشمی اصل ملودرامی اجتماعی و اخلاقی را دربر می گیرد. ضمن اینکه در این مجموعه به بعضی از آسیب های موجود در جامعه نیز اشاره شده و در قالب داستان هایی پر گره به آنها پرداخته می شود. سریال آوای باران دارای 40 قسمت 45 دقیقه ای است و مراحل تصویربرداری خود را از اوایل شهریور در لوکیشن کارخانه ای در جاده مخصوص کرج آغاز کرده است. ثریا قاسمی، حمیدرضا پگاه، سام درخشانی، الهام چرخنده، مهران احمدی، امیر دژاکام، مهران رنجبر، سپیده خداوردی، سیاوش خیرابی، نیلوفر پارسا، آزاده زارعی و... از جمله بازیگران اصلی این سریال هستند.

داستان آوای باران نیز قصه مردی به نام طاها ریاحی را در بر می گیرد که تاجر داروست و در زندگی کاری به ناحق با مشکلی مواجه می شود و پس از دست و پنجه نرم کردن با آن به زندگی خود بازمی گردد. قصه آوای باران که نگارش آن را علیرضا کاظمی پور و سعید جلالی بر عهده دارند، در دو مقطع زمانی متفاوت روایت می شود که یکی مربوط به دهه 70 است و دیگری در زمان حال می گذرد. همچنین بر این اثر همچون دیگر کارهایی که تاکنون از حسین سهیلی زاده کارگردان مجموعه شاهد بوده ایم، رویکردی اجتماعی حاکم است و درباره باندهای تکدی گری و کودکان کار نیز مباحثی مطرح می شود. یکی دیگر از ویژگی های قصه آوای باران نزدیکی نسبی اش به فضای داستان الیورتوییست به نویسندگی چارلز دیکنز داستان نویس معروف قرن 19 میلادی انگلستان است و بنا به تعبیر کارگردان برداشتی ایرانیزه شده از آن صورت گرفته است.

باران صدا ندارد

 باخبر می شویم که قرار است مجید زین العابدین مدیر شبکه سه، فضل ا... شریعت پناهی مدیر گروه اجتماعی و محمدرضا فخرحسنی مدیر عمومی این شبکه در لوکیشن فعلی سریال که مربوط به خانه نادر و زیور در خیابان فرشته است، حضور یابند. همچنین به نیمه رسیدن مراحل تصویربرداری سریال نیز بهانه ای برای تهیه گزارشی از روند تولید و ساخت سریال است. ساعت حدود 6 عصر روز سه شنبه 28 آبان است که به خیابان آقابزرگی می رسم. محمدهاشمی اصل تهیه کننده و پوریا عطابخشی مدیر تولید سریال آوای باران مقابل درب خانه نادر و زیور منتظر رسیدن مدیر شبکه سه هستند. پس از سلام و احوالپرسی مطلع می شوم که سکانسی از قسمت بیستم اثر ضبط خواهد شد و اینکه چه کسانی مقابل دوربین می روند. مدیران شبکه سه از راه می رسند و به همراه گروه به وارد آپارتمان می شویم. خانه های مجلل و بزرگ که مربوط به یکی از خانواده های محوری داستان است.

حمیدرضا پگاه، سام درخشانی، الهام چرخنده، نیلوفر پارسا از بازیگران اصلی کار در محل تصویربرداری حضور دارند. در همان ابتدای حضور انرژی و پویایی اعضای گروه قابل درک و دریافت است. مرتضی غفوری مدیر تصویربرداری به همراه بازیگران سریال در نشستی با مدیر شبکه سه، مدیر گروه اجتماعی و مدیر امور عمومی آن حضور می یابند. حسین سهیلی زاده آغاز گر این گپ و گفت نیم ساعته است و پس از سلام و احوالپرسی درباره روند پیش برد کیفی پروژه توضیحاتی را ارائه می دهد. وی همچنین می گوید چه بخش هایی از داستان در حال تصویربرداری است و درباره گریم بازیگران و تغییرات سنی نقش ها مباحثی را مطرح می کند.

الهام چرخنده نیز با اشاره به اینکه تیمی حرفه ای در سریال آوای باران همکاری می کنند، خطاب به مدیر شبکه سه درباره ویژگی های نقش خود ادامه می دهد: در زندگی روزمره و دنیای واقعی نیکی و بدی و خیر و شر با هم ترکیب شده است و نقش زیور هم شامل هر دو ویژگی است و نمی توان آن را مثبت یا منفی دانست.

بن مایه های داستانی یک اثر، فراز و فرودهای موضوعی آن و تغییرات روند قصه خود به عنوان ابزاری در خدمت ریشه یابی مشکلات اجتماعی قرار می گیرد.

درخشانی نیز می گوید که نقش نادر بسیار متفاوت از نقش هایی است که تاکنون به ایفای آن پرداخته است. در این گپ و گفت به میزان تاثیرگذاری آثار نمایشی در بین مخاطبان اشاره ای شده و بازیگران از تجربه برخوردها و خاطراتشان در هنگام پخش سریال حرف می زنند. زین العابدین در این رابطه می گوید: مردم ما گاهی اوقات ارتباط جدی و عمیقی با آثار نمایشی و بعضی از نقش های خاص آنها برقرار می کنند و ممکن است به قدری این نقش ها برایشان باورپذیر بوده باشد که برخوردهایشان با بازیگران آن کاملا بر مبنای تصورشان از نقش شکل بگیرد.

به دلیل روایت دو مقطع زمانی در آوای باران گریم بازیگران آن باید ویژگی های سنی شان را به خوبی تداعی کند. محمد هاشمی اصل تهیه کننده مجموعه می گوید به این اصل در چهره پردازی توجه کافی صورت گرفته است.

سهیلی زاده نیز در همین باره می گوید: خوشبختانه سن واقعی بازیگران به گونه ای بود که می توانستیم تفاوت های سنی نقش ها را در گریم شان اعمال کنیم و باور پذیر هم جلوه کند، زیرا میانسالی یا جوانی کاراکتر ها در مجموعه چندان از سن اصلی خودشان دور نبود.

بخش دیگری از نشست به معرفی بازیگران جدید کار از جمله نیلوفر پارسا بازیگر نقش بیتا اختصاص می یابد و زین العابدین درباره تجربه های قبلی سهیلی زاده این طور نظر می دهد: یکی از ویژگی های کاری و نبوغ آثار آقای سهیلی زاده این است که در هر مجموعه ای دست کم دو یا چند چهره جدید به عرصه بازیگری معرفی می شوند.

در پایان این جلسه کوتاه همچنین توضیحاتی درباره سکانس های آینده و نحوه مدیریت بازیگران کودک و نوع چیدمان نقش ها از سوی کارگردان بیان شده و وی از پایان تصویربرداری 20 قسمت از کار در حدود 15 روز آینده خبر می دهد.

باران صدا ندارد

پس از پایان این جلسه زین العابدین با اشاره به سوژه های مورد نظر در این سریال نظر خود را نسبت مضامین این مجموعه تلویزیونی اینطور اعلام می کند: سریال آوای باران در برگیرنده موضوعاتی اخلاقی و ارزشمند است. در این سریال علاوه بر این که یک آسیب اجتماعی و موضوع کودکان کار و تکدی گری مطرح می شود، یک رویداد تاریخی نیز در داستان وجود دارد.

وی در پاسخ به اینکه این طرح موضوعی به عنوان قصه ای جداگانه در سریال مطرح می شود یا نه، ادامه می دهد: موضوع سقوط هواپیمایی ایران در سال 67 توسط آمریکایی ها در سراسر داستان حضور دارد و نکته جالب توجه درباره این سریال، آن است که در کنار ملودرام موجود در اثر و همچنین رویکرد اجتماعی آن به یک ماجرای سیاسی هم پرداخته می شود.

موقعیت مناسب برای ضبط سکانس پایانی سه شنبه فراهم و برداشت سکانس 534 از قسمت بیستم مجموعه آغاز می شود. مدیر شبکه سه و حسین سهیلی زاده پشت مانیتور قرار دارند و گروه نیز مشغول آماده کردن صحنه برای ضبط این سکانس هستند. در این بخش زیور با بازی الهام چرخنده در آشپزخانه مشغول گفت و گوی تلفنی با فرزند خود فرید (با بازی سیاوش خیرابی) درباره موضوعی است که از وی پنهان شده است. از طرفی طاها و نادر در سالن پذیرایی به بحث و جدل با یکدیگر می پردازند. پس از یکی دو بار تمرین تصویربرداری آغاز می شود. پیش از آن سهیلی زاده درباره نحوه جایگیری بازیگران و حرکت آنها نکاتی را تذکر می دهد و تمرین ها را روتوش می کند.

دیالوگ های زیر بین بازیگران رد و بدل می شود.

زیور تلفن به دست دارد و در حال صحبت با فرید است: الو سلام فرید جان. چطوری پسرم؟

فرید: سلام خوبم چه خبر؟

زیور: هیچی... چه خبر؟! پدرت تازه از سر کار اومده، خسته و کوفته افتاده رو کاناپه خوابش برده.

همزمان با مکالمه این دو شخصیت طاها با عصبانیت از جا بر می خیزد و به سمت آشپزخانه حرکت کرده و خطاب به نادر می گوید: انقدر به من نگو چی درسته چی غلط... من خودم می فهمم چی به صلاح دخترمه.

نادر نیز می گوید: من که چیزی نگفتم شما زود از کوره در می ری. و بدین ترتیب باقی دیالوگ ها از سوی بازیگران ادا می شود. در نهایت پس از چند بار ضبط سکانس مورد نظر یکی از برداشت ها مورد تایید کارگردان قرار گرفته و گروه کار خود را در این روز کاری به اتمام می رسانند.


فیلم متروپل مسعود کیمیایی

متروپل ( که هنوز نام آن قطعی نشده) سرگذشت سینمای متروپل نیست. سرگذشت لاله زار هم نیست. داستان زنی بی پناه است که به دو مرد در یک سینما که تبدیل به باشگاه بیلیارد شده پناه می‌برد. مردانی که انگار از ویترین های شکسته ، پرده های جر خورده سینما و عکس‌ها درآمده اند تا به یک آدم تنها کمک کنند. آدمی که در پایان همه این ماجراها فقط یک چیز را به یاد می‌آورد ؛ کسانی که در یک شب مثل قهرمانان فیلم‌های قدیمی که دوره‌شان سپری شده به او کمک کردند و دیگر هر چه گشت پیدایشان نکرد؛ آدم‌هایی که انگار از دل فیلم‌های قدیمی آمده بودند.

متروپل

تدوین فیلم سینمایی «متروپل» به کارگردانی مسعود کیمیایی توسط مصطفی خرقه پوش آغاز شد.

خرقه پوش که پیش از این فیلم های «رئیس»، «محاکمه در خیابان» و «جرم» را تدوین کرده برای چهارمین بار با مسعود کیمیایی همکاری می کند.

 

فیلمبرداری این فیلم 29 تیر ماه آغاز شد و هفته گذشته با فیلمبرداری سکانس افتتاحیه «متروپل» در خیابان به پایان رسید. کیمیایی سینما متروپل در لاله زار را به عنوان لوکیشن اصلی فیلمش انتخاب و با بازسازی آن، آنجا را تبدیل به یک سالن بیلیارد کرد.

حدود 80 درصد از صحنه های این فیلم در همین لوکیشن فیلمبرداری شده است. «متروپل» داستان زنی به نام خاتون است که در یک نیمه شب به باشگاه بیلیارد دو مرد پناه می آورد. تمام اتفاقات فیلم جدید کیمیایی از یک نیمه شب تا صبح روایت می شود.

کیمیایی در خصوص فیلم تازه اش به بانی فیلم گفت: متروپل ( که هنوز نام آن قطعی نشده) سرگذشت سینمای متروپل نیست. سرگذشت لاله زار هم نیست. داستان زنی بی پناه است که به دو مرد در یک سینما که تبدیل به باشگاه بیلیارد شده پناه می‌برد. مردانی که انگار از ویترین های شکسته ، پرده های جر خورده سینما و عکس‌ها درآمده اند تا به یک آدم تنها کمک کنند. آدمی که در پایان همه این ماجراها فقط یک چیز را به یاد می‌آورد ؛ کسانی که در یک شب مثل قهرمانان فیلم‌های قدیمی که دوره‌شان  سپری شده به او کمک کردند و دیگر هر چه گشت پیدایشان نکرد؛ آدم‌هایی که انگار از دل فیلم‌های قدیمی آمده بودند.

 کیمیایی در خصوص همکاری‌اش با اسحاق خانزادی  صدابردار ثابت آثارش نیز گفت: همانطور که کارگردان حیثیت نگاهش را به چشم فیلمبردار می‌‌‌‌‌‌‌سپارد، حیثیت شخصیت‌هایی که در فیلمش صحبت می‌کنند را به صدابردار و صداگذار می‌سپارد. باید حیثیت این گفت و گو ها حفظ شود . خانزادی در این سال‌‌‌ها که با هم کار می‌کنیم این کار را کرده و حیثیت خودش را هم به آن اضافه کرده است.

مهناز افشار، محمدرضا فروتن، پولاد کیمیایی، شقایق فراهانی، ساعد سهیلی، سحر دولت‌شاهی، یوسف مرادیان، میلاد کی‌مرام، مجید گلشنی، سامان حسینی، اکبر معززی،  حامد ابوطالبی، حسین علی محمدی، سوگل خالقی، لادن پروین، شاپور کلهر، علی اصغر طبسی، مجید علیزاده، شهرام تیموریان، سام فراهانی، مرجان کیومرثی، حمیرا عظیمی، سارا عسگری، احسان بذلی، کاترین اصلانی، اصغر مرادطلب، امید گنج‌بخش، مجتبی طهماسبی، شهباز جهانگیری، فرناز صفوی، مسعود رمضانی، سامان محمدی، مهدی چشمه، علی لاجوردی، سید فرنام قدیمی و... . بازیگران این فیلم هستند.

متروپل» قصه سرراستی دارد، چون بدون پراکنندگی است. البته کار کردن با مسعود کیمیایی آن‌قدر جذاب است که واقعا سینما را حس می‌کنی. من هر بار که می‌خواهم فیلمی را با او شروع کنم، احساس می‌کنم یک دوران جدید سینمایی برایم شروع می‌شود

فروتن: کیمیایی آدم اوریجینالی است

محمدرضا فروتن درباره همکاری تازه اش با مسعود کیمیایی در فیلم متروپل به ایسنا گفت:‌ «متروپل» قصه سرراستی دارد، چون بدون پراکنندگی است. البته کار کردن با مسعود کیمیایی آن‌قدر جذاب است که واقعا سینما را حس می‌کنی. من هر بار که می‌خواهم فیلمی را با او شروع کنم، احساس می‌کنم یک دوران جدید سینمایی برایم شروع می‌شود. مسعود کیمیایی آدم اوریجینالی است که نگاه خاصی دارد. خیلی‌ها خواستند از روی دست او بنویسند اما نتوانستند. او دیالوگ‌های خودش را می‌نویسد و سینمای خودش را نشان می‌دهد.

 

مهناز افشار نیز همکاری با مسعود کیمیایی را لذتبخش دانست

این بازیگر سینما در خصوص اکران آخرین فیلم تحریمی و ادامه روند سیاست حوزه هنری به باشگاه خبرنگاران گفت: روند حوزه هنری در خصوص تحریم فیلم ها واژه ای است که نمی خواهم آن را جدی بگیرم؛ یعنی دلم می خواهد این تفکیک شدن، تحریم از سوی حوزه، بسته شدن ها، پلمب کردن و شکستن ها را باور نکنم،چرا که همه این واژه ها حرکت هستند.سینمای ما برای همه نوع تفکر و همه نوع سلیقه ها است و حوزه هنری می تواند با تفکر خود فیلم سازی کند و بقیه نیز فیلم خود را کار کنند.

متروپل

افشار عنوان کرد: این اتفاق ناخوشایندی نیست به همین جهت این تغییر و یا بد بودن را نمی توانم باور کنم، حیف از اینکه نتوانستیم برای اکران فیلم یکدست و همدل باشیم. وی در خصوص مدیریت ایوبی در سازمان سینمای افزود: هیچ گونه شناختی نسبت به  حجت الله ایوبی و علی جنتی ندارم اما با توجه به اینکه همیشه امیدوار بوده ام، هیچ وقت فکر نمی کردم که سینما نابوده شده و یا تمام شده اکنون هم امیدوارم که ادامه پیدا کند.

او  با اشاره به وضعیت پیش آمده خانه سینما افزود: در هیچ خانه ای تا ابد بسته نبوده و اعتقاد من بر این است که شاید آدرس خانه عوض شود اما خانه همیشه ماندگار است.

وی در ادامه در خصوص بروز اختلالات میان سینماگران اظهار داشت: اختلافات میان سینماگران به خاطر فضای مسموم سینماگران ایجاد شده و به نظر من هیچ سینماگری نباید با دیگری اختلاف داشته باشد زیرا که همه برای یک هدف کار می کنیم.

افشار در پایان در خصوص همکاری خود با مسعود کیمیایی خاطرنشان کرد: «متروپل» سورپرایزی است که اجازه بدهید در زمان مناسب در مورد آن صحبت شود و دومین همکاری من با مسعود کیمیایی به حدی لذتبخش است که تا مدتی مرا سیراب می کند.

 

 ساعد سهیلی: پدرم عاشق کیمیایی است

ساعد سهیلی از همکاری در فیلم سینمایی «متروپل» به کارگردانی مسعود کیمیایی به عنوان یک افتخار یاد کرد.

سهیلی به سوره سینما گفت: من خیلی به فیلم امیدوار هستم. در این پروژه افتخار شاگردی مسعود کیمیایی را داشتم و خوشحال و ممنونم از اینکه ایشان به من اعتماد کرد و یکی از بهترین نقش های فیلم را به من سپرد. .

وی در مورد نقش خود در «متروپل» افزود: شخصیت خسرو که من ایفای آن را بر عهده داشتم، یک پسر تنها در لاله زار است که در زندگی گذشته خود اتفاقات زیادی را از سر گذرانده است. حالا این کاراکتر عصبی شده که اگر با او درگیر شوی، اتفاقات عجیب و غریبی راه می‌اندازد.

این بازیگر جوان سینما ادامه داد: اگر هوش و نخبگی کیمیایی را کنار بگذاریم، او یک کارگردان با اخلاق است که با همه بازیگران و عواملش رفتار بسیار خوبی داشت و تجربه ارزشمندی را برای من رقم زد.

ساعد سهیلی گفت: از زمان کودکی من، فیلم‌های کیمیایی در منزل ما بارها و بارها به تماشا گذاشته شده است. پدرم علاقه شدیدی به این کارگردان دارد، به طوری که سبک فیلمسازی او ناخودآگاه به کیمیایی نزدیک شده است. من هم پسر همان پدر هستم و همیشه سینمای کیمیایی را پسندیده‌ام.

فیلم "مرواریدهای خلیج‌فارس"

امین حیایی از چالش‌های نقش خود به عنوان کاپیتان یک ناو دریایی و دیالوگ‌های تخصصی کار و هم‌بازی بودن با هادی ساعی قهرمان تکواندو در فیلم در دست ساخت "مرواریدهای خلیج‌فارس" سخن گفت.

ساعی ناخدا می شود

امین حیایی در گفتگویی با اشاره به نقش خود در فیلم "مرواریدهای خلیج فارس" به کارگردانی حسین قاسمی جامی بیان کرد: من برای نخستین‌بار در نقش ناخدای یک ناوچه جنگی بازی کردم که در موقعیت‌های خاص و متفاوتی قرار می‌گیرد، این فیلم یک روایت واقعی دارد و آن اتفاقاتی است که در ابتدای جنگ در خلیج فارس رخ داد.

وی با اشاره به خلاصه داستان فیلم ادامه داد: من در این فیلم نقش کاپیتان ناوی را دارم که به خاطر تعهدی که به کشور و وطنش دارد در برابر ناو آمریکایی می ایستد و با غرق شدن ناو در این جنگ به شهادت می رسد. این فیلم موقعیت های خاص و حساسی داشت که من تابه‌حال آنها را تجربه نکرده بودم و حتی از نزدیک هم ندیده بودم.

حیایی با بیان اینکه بازی در چنین موقعیت‌ و نقشی برایش جالب و خاص بوده است، اضافه کرد: من توانستم در محیط قرار بگیرم و با تبادل نظری که با کاپیتان های نیروی دریایی و سایر دوستان و آقای حسین قاسمی جامی کارگردان فیلم داشتیم به نتایج مثبتی درباره نقش رسیدم. هادی ساعی هم با من همکاری داشت، وی نقش یک رنجر نیروی دریایی را دارد و من فکر می کنم به این ترتیب این فیلم اگر به جشنواره فجر امسال برسد از آثار خاص و بسیار خوب خواهد بود.

ساعی ناخدا می شود
خودم هم باورم شده بود که فرمانده هستم

بازیگر فیلم‌های "دایره زنگی" و "زن ها فرشته اند" درباره اینکه آیا آموزش خاصی برای این فیلم دیده است یا خیر؟ پاسخ داد: همه آموزش ها و دیالوگ ها سر صحنه انجام می شد، نقش من به عنوان یک فرمانده نیروی دریایی دیالوگ های فنی و تخصصی داشت که اگر سوالی درباره این واژه ها وجود داشت از دریاداران می پرسیدم. من به این شکل توانستم خود را به نقش نزدیک کنم و خدا را شکر می کنم که نقشم برای اطرافیان باورپذیر شده بود. به طور مثال خود کاپیتان های نیروی دریایی به من می گفتند که نقشم به من می آید و مرا در این نقش یک کاپیتان ناو باور کرده بودند.

حیایی با اشاره به ویژگی های نقش خود بیان کرد: این کاراکتر به عنوان فرمانده یک ناو اقتداری داشت که برای کارگردان مهم بود و من هم به آن فکر می کردم که چطور باید این اقتدار را در بیاورم. این فرمانده کسی است که همه از او دستور می گیرند و به او احترام می گذارند، من طی صحبت هایی که با گروه داشتم به تدریج توانستم این اقتدار را درونی کنم و خودم هم باورم شده بود که فرمانده هستم.

این بازیگر سینما درباره موقعیتی که در این نقش برایش فراهم شده بود، عنوان کرد: برای یکی از صحنه های فیلم که باید غرق شدن مرا نشان می داد، در محل تمرین غواص ها کابینی درست کرده بودند که بسیار شبیه به اتاق فرمان اصلی بود، این کابین پر از آب می شد و ما در آن غرق می شدیم. درآوردن این صحنه بسیار سخت و حساس بود چون باید برای مخاطب باورپذیر می شد و حالا فکر می کنم که کار به واقعیت نزدیک شده باشد.

صحنه های سنگین و اکشن کار بیشتر بر عهده هادی ساعی بود

بازیگر سریال "کلاه پهلوی" با بیان اینکه مرتضی غفوری مدیر فیلمبرداری کار و جامی کارگردان پلان های متفاوت و خاصی را برای فیلم گرفتند، اظهار کرد: صحنه های بازی من زودتر فیلمبرداری شد و آن زمان دریا آرام بود و تکان های چندان شدیدی به ناو وارد نشد اما من بعدا شنیدم که بیشترین سختی این صحنه ها را هادی ساعی به دوش کشیده است و حتی در سرما مجبور شده است زیر آب رود و مین خنثی کند. درواقع صحنه های سنگین و اکشن کار بیشتر بر عهده هادی ساعی بود.

بازیگر فیلم "مهمان مامان" در ادامه از ساعی با عنوان فردی دوست داشتنی، شریف و با محبت یاد کرد و گفت: من واقعا از همکاری با هادی ساعی لذت بردم و امیدوارم در کارهای بعدی اتفاقات بهتری برایش رخ دهد. چهره ساعی به جوانی های بهروز وثوقی بسیار شبیه بود و حتی همین الان هم تداعی گر چهره او در سالخوردگی است.

همه کسانیکه می توانند کمک کنند تا سینما را دوباره بسازیم باید دست به دست هم دهند تا دوباره مثل قدیم صف های طولانی در مقابل سینماها بسته شود. صف هایی که اوایل انقلاب در برابر سینماها بسته می شد و مردم دسته دسته برای سینما بلیت می خریدند.

این بازیگر سینمای ایران درباره نحوه بازیگری ساعی و همکاریش با او در این فیلم اضافه کرد: نکته اول این است که ساعی برای این نقش مناسب بود هم از نظر حرکات رزمی و هم به عنوان فرمانده تکاوران دریایی. نکته دوم هم توانایی بازیگری است و من وظیفه خود می دانستم که به ساعی کمک کنم چون باید بازیگر نسبت به همکار خود حس خوبی داشته باشد البته بیشتر راهنمایی ها را جامی انجام می داد و ما پلان به پلان درباره نقش ها صحبت می کردیم. درنهایت ساعی دیالوگ ها را خوب حفظ می کرد و خوب هم حس می گرفت.

سینمای ما به ساعی ها و سایر چهره ها نیازمند است

حیایی درباره حضور ورزشکاران و چهره های دیگر حوزه ها در عرصه سینما و تلویزیون بیان کرد: ما از حضور این افراد در سینما استقبال می کنیم زیرا به نفع ماست، سینمای ما نیازمند استعدادهای خاص است و ما باید تا می توانیم از این استعدادها برای جذابیت سینما و فیلم های خود استفاده کنیم تا مردم بیشتر به دیدن فیلم ها ترغیب شوند.

بازیگر سریال های "روزگار جوانی" و "همسایه ها" در واکنش به اینکه بعضی نسبت به حضور این افراد اشکال وارد می کنند، پاسخ داد: ورزشکاران زیادی بوده اند که به دنیای تصویر وارد شده اند و سینما را به جلو حرکت داده اند. فردین هم کشتی گیر بود و یا در سینمای جهان افرادی مثل بروسلی و جکی چان توانستند به سینما جذابیت دهند پس سینما به این افراد نیازمند است. حتی فوتبالیست ها هم می توانند به دنیای هنر وارد شوند. من بازی های پژمان جمشیدی را دیدم خیلی راحت بازی می کرد و من به او هم تبریک می گویم.

وی اضافه کرد: همه کسانیکه می توانند کمک کنند تا سینما را دوباره بسازیم باید دست به دست هم دهند تا دوباره مثل قدیم صف های طولانی در مقابل سینماها بسته شود. صف هایی که اوایل انقلاب در برابر سینماها بسته می شد و مردم دسته دسته برای سینما بلیت می خریدند. امیدوارم این اتفاق دوباره برای سینماها بیفتد و من احساس می کنم حضور این دوستان می تواند به این اتفاق کمک کند.

ساعی ناخدا می شود

بازیگر "اخراجی ها" و "قلاده های طلا" در بیان دلیل خود از نبود این صف ها و جذابیت ها در سینمای حال حاضر خاطرنشان کرد: سینمای ما تکراری شده است. سوژه ها، داستان، فیلمنامه ها و حتی بازی های خود ما هم به تکرار رسیده است. مردم ما نیازمند سوژه های نو و خلاق هستند، حتی در بازی ها هم باید خلاقانه تر عمل کنیم، از کپی کردن کارهای دوری کنیم، این تکرارها مردم را اذیت می کند.

فیلم سینمایی "مرواریدهای خلیج فارس" به تهیه کنندگی داود حیدری و کارگردانی حسین قاسمی جامی در دستور کار تولید موسسه فرهنگی هنری شاهد قرار گرفته است. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است این فیلم برای نمایش در جشنواره فجر سال جاری آماده شود. موضوع فیلم درباره رشادت‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گذشته و حال است.

بیش از 70 درصد آن اتفاقات این فیلم روی ناو و دریا اتفاق می‌افتد. این فیلم با حمایت اداره کل هنری و نمایشی بنیاد شهید و امور ایثارگران انقلاب اسلامی و پشتیبانی اداره عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخته می‌شود.

در خلاصه داستان "مروارید‌های خلیج فارس" آمده است: در شب عروسی دختر سرگرد هادی فرمانده سابق تکاوران نیروی دریایی با پسر شهید ناخدا محمدی، سرگرد هادی متوجه می‌شود که داماد به محل شهادت پدرش رفته است. هادی برای پیدا کردن او به محل مورد نظر می‌رود اما...

امین حیایی در نقش ناخدا محمدی (ناخدای ناوشکن جوشن)، هادی ساعی در نقش هادی (فرمانده تکاوران نیروی دریایی) و افسانه بایگان در نقش زهرا(همسر ناخدا محمدی) از بازیگران اصلی "مروارید‌های خلیج فارس" هستند.

فهرست برخی از عوامل این فیلم عبارتند از حسین قاسمی جامی(نویسنده و کارگردان)، سید مرتضی حسینی (ناظر کیفی)، منوچهر فضلی (مجری طرح)، مریم طالبی(مدیر تولید)، علیرضا شمس شریفی(دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز)، مرتضی غفوری(مدیر فیلمبرداری)، ایمان امیدواری( طراح گریم)، سعید بجنوردی(صدابردار)، محمد جواد شریفی راد(طراحی و اجرای جلوه‌های ویژه میدانی)،محسن غلامی( طراحی و اجرای صحنه)، سید احمدرضا شجاعی(عکاس)، داود جلالی (روابط عمومی) و داود حیدری(تهیه‌کننده).




سریال خوب بد زشت

منوچهر هادی که ماه رمضان سال گذشته سریال «خداحافظ بچه» را به روی آنتن برد، درباره تجربه ساخت دومین سریال مناسبتی‌اش برای نوروز امسال تلویزیون گفت: خدا را شکر می‌کنم که هر دو کارم در بهترین مناسبت‌ها برای پخش از تلویزیون در نظر گرفته شدند.

روایت‌های خوب، بد، زشت

این کارگردان سینما و تلویزیون معتقد است: مناسبت‌هایی مانند ماه رمضان و عید نوروز برای تلویزیون به یک فستیوال تبدیل می‌شوند و سریال‌ها بیشتر از زمان‌های دیگر سال دیده می‌شوند.

وی سپس ضمن ابراز خرسندی گفت: خوشحالم که سریال «خوب‌، بد، زشت» هم، مناسبتی است.

«خوب،بد،زشت» موفق می‌شود؟

هادی که کارگردانی سریال نوروزی شبکه دو امسال را عهده‌دار است در خصوص اینکه سریال وی چقدر می‌تواند از موفقیت برخوردار شود؟ پاسخ داد: در حال حاضر این بحث از پیش‌بینی گذشته است؛ چرا که حداقل 10 الی 11 قسمت از مجموعه ضبط شده و نتیجه کار هم دیده شده است. خدا را شکر تا الان کار خیلی خوب بود و من به عنوان کارگردان تا به حال از این مجموعه راضی هستم.

وی خاطرنشان کرد: سریال «خوب‌، بد‌، زشت» که برای نوروز امسال ساخته می‌شود نسبت به «خداحافظ بچه» که در ماه رمضان از شبکه سه سیما به روی آنتن رفت،‌ حال و هوا و فضایش متفاوت است؛ چرا که سریال «خداحافظ بچه» حال و هوا و فضای خاص خودش را داشت و در نهایت هم کار قابل قبولی از آب درآمد. «خوب،بد،زشت» هم که برای نوروز امسال ساخته می‌شود حال و هوای خودش را دارد ضمن اینکه طنزش خیلی بیشتر است و همچنین تنوع بازیگران به لحاظ متنی خیلی بیشتر است.

قصه این سریال بر خلاف «خداحافظ بچه» روی 8-9 کاراکتر متمرکز است

او همچنین ادامه داد: در سریال «خداحافظ بچه» قصه بیشتر روی شهرام حقیقت دوست و مهراوه شریفی‌نیا متمرکز بود اما در سریال «خوب‌، بد‌، زشت» قصه حداقل روی 8 الی 9 کاراکتر متمرکز است؛ ضمن اینکه راوی قصه ما شخصیتی به نام «بهادر» است که امین حیایی ایفاگر این نقش است و به واسطه حضور ایشان بقیه داستان‌ها نیز تعریف می‌شوند. در کل به دلیل اینکه همه کاراکترها در این مجموعه شخصیت و قصه دارند‌ داستان خیلی جذاب از آب درآمده و فیلمنامه هم خوب طراحی شده است. امیدوارم این حس و تعصب روی کار فقط برای من کارگردان نباشد و مردم هم از این کار خوش‌شان بیاید و برایشان جذاب باشد.

روایت‌های خوب، بد، زشت
چرا خوب،بد،زشت؟

کارگردان سریال نوروزی شبکه دو درباره نام سریال «خوب‌، بد‌، زشت» گفت: پیش از این یک نسخه سینمایی در قالب یک فیلم معروف خارجی به این نام تولید و پخش شده بود‌ که جا دارد بگویم زمانی که من به عنوان کارگردان به این گروه ملحق شدم، 10 قسمت اولیه‌ی فیلمنامه توسط محسن کیایی نوشته شده بود و با ورود من بابک کایدان هم به عنوان نویسنده به گروه اضافه شد این در حالی است که فیلمنامه اولیه کار خیلی خوب بود فقط کمی فضایش فانتزی بود و لحظاتش خیلی متکی به ذهن و تخیل نویسنده بود به همین خاطر خیلی باب سلیقه من نبود ولی می‌توان گفت فیلمنامه با ارزشی بود.

مناسبت‌هایی مانند ماه رمضان و عید نوروز برای تلویزیون به یک فستیوال تبدیل می‌شوند و سریال‌ها بیشتر از زمان‌های دیگر سال دیده می‌شوند.

در نهایت از زمانی که آقای کایدان به عنوان نویسنده وارد کار شد فیلمنامه از ابتدا نوشته شد و در واقع طرح اصلی توسط آقای کایدان به نگارش درآمد؛ ضمن اینکه از همان ابتدا هم این مجموعه با عنوان «خوب‌، بد‌، زشت» انتخاب شده بود‌ که البته قرار بود در یک زمانی نام این مجموعه تغییر کند اما به واسطه اینکه مدت‌ها بود،‌ این سریال با همین نام روی سایت‌ها تبلیغ شده بود و هم اینکه این اسم با مضمون کار ما ارتباط بیشتری داشت، دیگر نامش را تغییر ندادیم.

کارگردان «خوب‌، بد‌، زشت» در ادامه صحبت‌هایش در خصوص روند تولید مجموعه‌اش در روزهای پایانی سال‌ گفت: این سریال که قرار است نوروز 93 از شبکه دو سیما به روی آنتن برود،‌ با مدیریت آقای صباح مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو در حال ساخت است که جا دارد در همین جا از ایشان تشکر کنم و بگویم بدون چاپلوسی،‌ تملق و هرگونه ریاکاری خودشیرینی از وی تشکر می‌کنم به دلیل اینکه ایشان از روزی که قرار شد پروژه برای ما باشد، لحظه به لحظه با ما همراه بود و فیلمنامه‌هایی که نوشته می‌شد بلافاصله سریعا مطالعه می‌کرد و نظرش را انتقال می‌داد. در کل آقای صباح در طول این پروژه ما را معطل نگذاشت.

وی اضافه کرد: تنها گله‌ای که دارم این است که چرا ما باید برای ساخت کارهای مناسبتی وقت‌مان کم باشد این در حالی است که برای همه چیز وقت گذاشته می‌شود اما زمانی که کار به اجرا می‌رسد من کارگردان باید 600 دقیقه را در طول دو ماه ضبط کنم که این اتفاق هم به من کارگردان و هم به عوامل ضربه وارد می‌کند و بالاخره در نهایت از کیفیت کار هم زده می‌شود، اما ما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا کار را با بهترین کیفیت تولید کرده و به بینندگان ارائه دهیم و همچنین بچه‌هایی را دور هم جمع کنیم که همه با عشق و علاقه سرکار آمده‌اند ولی واقعا برای ساخت کارهای مناسبتی زمان مهم است به دلیل اینکه برخی از مسائل سر صحنه نیاز به وقت و تمرکز کافی دارند.

روایت‌های خوب، بد، زشت
امسال سریالی که در ذهنم بماند نداشتیم

هادی در بخش دیگری از گفت‌و‌گویش،‌ در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه به تلویزیون در طول یکسالی که گذشت چه نمره‌ای می‌دهید؟ بیان کرد: از میان سریال‌هایی که در طول یک سال از تلویزیون پخش شد می‌توانم بگویم بیشتر سریال «پایتخت2» را در ایام نوروز دیدم که خیلی آن را دوست داشتم؛ ضمن اینکه یک جشنواره جام‌جم هم چند وقت اخیر داشتیم که به دلیل اینکه کاندید نشدم قطعا کمی دلخورم ولی من هم به عنوان کارگردان باید ببینم ضعف کارم در کجا بود.در کل سریالی که واقعا مثل سریال‌های سال‌های قبل در تلویزیون ماندگار شود نداشتیم و در ذهنم نبوده است.

راهکاری برای کمبود بودجه اندیشیده شود

این کارگردان تاکید کرد: چیزی که مشخص است این است که تمام برنامه سازان در گروه‌های مختلف در همه جا فعال هستند و چراغ تلویزیون همچنان روشن است اما تنها مشکلی که طی این چند سال اخیر گریبان گیر تلویزیون شده است مسایل مالی سازمان صدا و سیما بوده که امیدواریم با مدیریت آقای ضرغامی و دارابی برای این مشکل راهکاری اندیشیده شود؛ چرا که دوستان برای تلویزیون با جان و دل کار می‌کنند و نباید اتفاقی بیفتد که جای شغل دیگری برای افراد مطرح شود. همه امیدشان به این است که کاری انجام بدهند و حداقل دستمزدشان را بگیرند و برای دستمزدشان ماه‌ها ندوند؛ چرا که به اندازه کافی ما در زمان اجرای کارهایمان سختی‌های کار خودمان را داریم.

تهیه‌کننده «خوب،بد،زشت» در دادن اقساط خوش قول است

کارگردان سریال نوروزی «خوب،بد،زشت» در پایان گفت‌وگوی خود در خصوص بودجه این مجموعه ابراز رضایت کرد و گفت: تا الان پرداختی‌ها نسبت به این مجموعه خوب بوده است. در همین جا از آقای صباح و تهیه کننده کار-آقای سبط احمدی به خاطر پرداختی‌های خوب تشکر کنم. امیدواریم در بقیه اقساط پایانی‌شان هم خوش قول باشند.

وی همچنین در خصوص پایان یافتن تصویر برداری سریال نوروزی شبکه دو یادآور شد: تمام تلاشمان را می‌کنیم تا پیش از عید نوروز کار را تمام کنیم اما احتمال دارد تا چهار پنج روز اول عید هم درگیر کار باشیم.