رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

مراسم وداع با ملکه رنجبر (نخستین کوزت ایران) (تصاویر)

ملکه رنجبر در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد. او زادهٔ ۱۰ شهریور ۱۳۱۷ در شهر رشت  بود در خردسالی در نمایش بینوایان نوشته ویکتور هوگو در نقش کوزت بازی کرد از این رو او را می توان نخستین کوزت ایران نام نهاد.


بررسی وضعیت نمایش فیلم‌های فجر در ۶۸ سالن‌

رئیس شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی منطقی تعداد اکران‌های فیلم‌های جشنواره فجر در سینماهای مردمی و غیرمردمی خبر داد .‌

غلامرضا موسوی در گفتگو با ایسنا درباره چگونگی نمایش فیلم‌های جشنواره فجر که تا چند روز پیش و پس از گذشت بیش از ۱۰ روز از جشنواره همچنان به صورت منتخب در مکان‌های مختلف انجام می‌شدند، توضیح داد: ابتدا بگویم که نمایش فیلم‌های جشنواره در شهرستان‌ها با مجوز خود تهیه‌کنندگان صورت گرفت، یعنی تک‌تک تهیه‌کنندگان به شورای عالی تهیه‌کنندگان طی نامه‌هایی کتبی مجوز دادند که فیلم‌هایشان را می‌توان در شهرستان‌ها نمایش داد. براین اساس در ۳۴ مرکز ، ۵۰ درصد فیلم‌های بخش مسابقه به نمایش درآمد و حداکثر سانس‌هایی که وجود داشت سه سانس بود و این باعث شد کسانی که سینمای ایران را خیلی جدی دنبال می‌کنند، بخشی از فیلم‌های جشنواره را ببینند.‌

او افزود: در سه استان اصفهان، شیراز و مشهد تقریبا تمامیفیلم‌های جشنواره نمایش داده شد و برخی فیلم‌ها در مراکز استان‌ها سانس فوق‌العاده هم داشتند که این هم با دریافت هزینه اضافه بود.‌

وی گفت:‌ نمایش فیلم‌ها فارغ از جشنواره به این شکل است که معمولا مراکزی در زمان جشنواره با شورای عالی تهیه‌کنندگان تماس داشتند و با موافقت شورا و تهیه‌کننده، فیلم نمایش داده می‌شد اما در هیچ شکلی بدون موافقت تهیه‌کننده فیلمی به نمایش درنیامده است.‌

موسوی ادامه داد: اما نکته اساسی این است که شورای عالی تهیه‌کنندگان باید برنامه‌های جشنواره را به طور جدی بررسی کند چرا که در تهران سینماهای مردمی و غیر مردمی شامل ۶۸ سالن می‌شد و این بسیار زیاد است. اگرچه تمامی این برنامه‌های نمایش با مجوز تهیه‌کننده فیلم‌ها است ولی شورای عالی تهیه‌کنندگان باید این موضوع را بررسی کند و بعد نتیجه را در اختیار تهیه‌کنندگان و دبیر جشنواره فجر قرار دهد تا برای سال آینده بتوان با نگاه منطقی‌تری اقدام کرد.‌

راه‌یابی فیلم‌های «بچه‌خور» و «کلاس رانندگی» به رگنسبورگ‌

فیلم‌های کوتاه مرضیه ریاحی و محمد کارت به بیست و ششمین هفته بین‌المللی فیلم کوتاه رگنسبورگ آلمان راه یافتند.‌

به گزارش هنر و تجربه، هفته بین‌المللی فیلم کوتاه رگنسبورگ رویداد رقابتی و محلی برای گردهمایی سالانه فیلم‌سازان فیلم کوتاه در آلمان است. فیلم‌های «کلاس رانندگی» ساخته مرضیه ریاحی و «بچه خور» ساخته محمد کارت به نمایندگی از ایران در بخش مسابقه بین‌الملل رگنسبورگ حضور دارند.‌

هفته بین‌المللی فیلم کوتاه رگنسبورگ در کنار برگزاری جشنواره بازار فیلم کوتاه هم دارد که همه ساله به دلیل نزدیکی به شهر مونیخ تعداد قابل توجهی از خریداران فیلم کوتاه را به خود جلب می‌کند.بیست و ششمین هفته بین‌المللی فیلم کوتاه رگنسبورگ آلمان۱۱تا ۱۸مارس برگزار می‌شود.‌

کرونا سینماهای ایران را تعطیل کرد

سینماهای کل کشور تا پایان هفته تعطیل است

میزان نوشت: سخنگوی شورای صنفی نمایش گفت: بدیهی است که نحوه شروع دوباره فعالیت سینماها و نحوه فعالیت مجدد سینماها با احتمال تداوم وضعیت موجود پس از هماهنگی و کسب نظر از مراجع ذی صلاح اعلام خواهد شد.

غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره تعطیلی سینماها در هفته جاری گفت: پیرو اطلاعیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تعطیلی تمامی سینماهای سراسر کشور، شورای صنفی نمایش ضمن احترام به آحاد مردم هنر دوست و به منظور رعایت توصیه های اکید بهداشتی و ضرورت صیانت از سلامت جامعه سینماهای سراسر کشور تا پایان هفته تعطیل خواهند بود.

سخنگوی شورای صنفی نمایش در همین رابطه خاطرنشان کرد: بدیهی است که نحوه شروع دوباره فعالیت سینماها و نحوه فعالیت مجدد سینماها با احتمال تداوم وضعیت موجود پس از هماهنگی و کسب نظر از مراجع ذی صلاح اعلام خواهد شد.

فرجی دیشب پس از انتشار اطلاعیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ادامه کار سینماها خبر داده بود.


کرونا آمد و «جشنواره فیلم تصویر» و «هفته فیلم ایتالیا» تعطیل شد

«جشنواره فیلم تصویر» و «هفته فیلم ایتالیا» موقتاً تعطیل شدند

جشنواره فیلم تصویر تا پایان هفته‌ی جاری تعطیل است. همچنین ادامه برنامه «هفته فیلم ایتالیا» به زمان دیگری موکول شد.
«جشنواره فیلم تصویر» و «هفته فیلم ایتالیا» موقتاً تعطیل شدند

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس به نقل از دبیرخانه تصویر سال، در پی شیوع بیماری کرونا ویروس و اطلاعیه پیشگیرانه‌ی وزارت ارشاد مبنی بر تعطیلی تمامی اکران‌های سینمایی در سینماهای سراسر کشور، هفدهمین جشنواره فیلم تصویر تا پایان هفته جاری تعطیل است.

بدیهی است با بهبود شرایط و از سرگیری برنامه‌های جشنواره فیلم تصویر، فیلم‌هایی که زمان پخش آن‌ها در جدول برنامه‌های تالار ناصری و شهناز در روزهای تعطیل جشنواره بودند، در ادامه‌ برنامه‌‌های جشنواره فیلم تصویر گنجانده و نمایش داده خواهند شد.
 
بخش نمایشگاهی تصویر سال تا اطلاع ثانوی از ساعت ۱۴ تا ۲۰ برقرار است.

 

 

* ادامه برنامه «هفته فیلم ایتالیا» به زمان دیگری موکول شد
هفته فیلم ایتالیا که به همت موسسه هنروتجربه سینمای ایرانیان و سفارت ایتالیا در ایران در حال برگزاری بود، به زمان دیگری موکول شد.

پیرو اطلاعیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادامه برنامه هفته فیلم ایتالیا در سه شهر تهران، شیراز و کیش به زمان دیگری موکول شد. هفته فیلم ایتالیا از اول اسفند کار خود را آغاز کرد و قرار بود نمایش‌ها و نشست‌های آن تا هفتم اسفند ادامه داشته باشد اما برنامه‌های این رویداد سینمایی از یکشنبه چهارم اسفند معوق و در زمان دیگری برگزار می‌شود که متعاقبا اعلام خواهد شد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شنبه سوم اسفند اطلاعیه‌ای مبنی بر تعطیلی تمامی برنامه‌های هنری و سینمایی در سالن‌های سراسر کشور را تا پایان هفته جاری ۹۸/۱۲/۹ صادر کرد.

* مستند «همراه با باد» در فرانسه منتشر می شود
فیلم های سه گانه عباس کیارستمی و مستند «همراه با باد» ساخته مهدی شادی زاده توسط کمپانی «MK2» در فرانسه منتشر و توزیع می‌شود.
کمپانی «Mk2» که یکی از مهمترین شرکت‌های پخش آثار هنری در فرانسه و دنیا است، در تاریخ ۷ آوریل  ۲۰۲۹ سه‌گانه‌های عباس کیارستمی شامل فیلم‌های «خانه دوست کجاست؟»، «زندگی و دیگر هیچ» و «زیر درختان زیتون» و  مستند «همراه با باد»  ساخته مهدی شادی زاده را در فرانسه منتشر و توزیع می‌کند.
پخش بین المللی فیلم مستند «همراه با باد» به عهده شرکت «DreamLab Films» به مدیریت نسرین میرشب است.
به گفته نسرین میرشب مستند «همراه با باد» با ظرافتی خاص به وجوه هنری فیلمساز بزرگ ایران عباس کیارستمی در هنر معاصر می پردازد که فرم روان و کارگردانی خوب آن مورد توجه کمپانی «Mk2» قرار گرفته است.
مستند «همراه با باد» یکم تیرماه ۱۳۹۸ همزمان با تولد عباس کیارستمی در سینمای «هنر و تجربه» در ایران اکران شد.
این فیلم اولین ساخته بلند مهدی شادی زاده است که  تهیه کنندگی آن به عهده علیرضا شادی زاده بوده و سرمایه گذار آن نوید شریفی است.
در این مستند هنرمندان معاصر ایران از جمله لیلی گلستان، آیدین آغداشلو، کیانوش عیاری، جواد مجابی، مریم زندی، ابراهیم حقیقی و محسن آزرم حضور دارند.

آل پاچینو در یک سریال دنباله‌دار

آل پاچینو شکارچی نازی‌ها شد
روز جمعه اکران اولیه سریال آمازون با عنوان «شکارچیان» انجام شد. آل‌پاچینو برای اولین بار در یک سریال دنباله‌دار بازی می‌کند. او در این سریال از تجارب بازی در صحنه تئاتر بهره گرفته است.

پاچینو اولین بار در سریال محدود «فرشتگان در آمریکا» برای شبکع اچ‌بی‌اُ ایفای نقش کرد. حالا او برای اولین بار در سریالی دنباله‌دار بازی می‌کند. «شکارچیان» در ۱۰ قسمت ساخته شده و قرار است چندین فصل دیگر از این سریال ساخته شود.

آل‌پاچینو در این فیلم در نقش «مِیِر آفرمن» سردسته تیم مخفی که به شکار نازیانی که در دهه ۱۹۷۰ در نیویورک زندگی می‌کنند ظاهر شده است.

پاچینو در یک مصاحبه تلویزیونی در برنامه منتقدان تلویزیون گفت: ما جوّی را که در آن کار می‌کردیم دوست داشتیم. همه عوامل باعث ایجاد این جوّ خوب و راحت شده‌اند که خیلی راحت در مورد کار و صحنه‌ها با هم تعامل و همفکری می‌کنیم. متاسفانه هیچ زمانی برای تمرین مانند یک نمایشنامه در نظر گرفته نشده و خود هنرپیشگان همکار روش‌هایی را در این شرایط برای تمرین یافتند. سعی می‌کردیم در آخر هفته‌ها وقتی برای تمرین با همدیگر بیابیم و کمی هم در مورد بازی و روند انجام کار همفکری و صحبت می‌کردیم. همین همکاری باعث بیشتر شدن مدت روزهای فیلمبرداری شد.