رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

وقتی نقاب تام هنکس در دشمنی با ایرانیان برداشته می شود! افشای یک راز


https://www.thecinetimes.com/wp-content/uploads/2022/12/A-Man-Called-Otto-2022.jpg


رها ماهرو: در سال 2015 در کشور سوئد فیلمی به نام "مردی به نام اوه" ساخته می شود. در این فیلم شخصیت اصلی داستان که قصد خودکشی دارد با  یک خانواده ایرانی آشنا می شودکه در نهایت آن شخصیت تحت تاثیر این خانواده قرار گرفته و از خودکشی منصرف می شود. حال تام هنکس بازیگر سرشناس آمریکایی و همسرش این فیلم را دوباره ساخته اند و در آغاز فیلم هم به این موضوع اشاره کرده اند. فیلم آن ها مردی به نام اوتو نام دارد.

نکته بسیار مهم این فیلم در این است که تام هنکس و همسرش که تهیه کننده این فیلم هم هستند خانواده ایرانی را مکزیکی معرفی نموده و نقش اصلی آن که یک خانم ایرانی به نام پروانه است را به ماریسول تغییر داده اند.

پرسش این است دلیل حذف نام ایران در نسخه آمریکایی این فیلم چیست؟

در فیلم اصلی بارها از غذاهای لذیذ ایرانی و وجود زعفران در آن یاد می شود. حال ما در نسخه آمریکایی هیچ اثری از این حس و حال نداریم . گویا تام هنکس و خانواده اش تمایلی به ایران و فرهنگ زیبایش ندارند.

نقش جوانی تام هنکس را در این فیلم پسرش ترومن هنکس بازی می کند برای همین من از فیلم خانوادگی آنها یاد میکنم.

تمام اینترنت را جستجو کردم . هیچ ایرانی نسبت به این اقدام تام هنکس و احتمالا هالیوود اعتراض و حتی واکنشی از خود نشان نداده اند. در عوض در مدح و ثنای او و این فیلم در سایت های فارسی زبان بسیار خواندم که باعث تاسف است.


https://i.ytimg.com/vi/Mls2rlu1w_g/maxresdefault.jpg


شرحی دوباره بر این فیلم:

فیلم مردی به نام اوتو با بازیگری وتهیه کنندگی تام هنکس همسرش ریتا ویلسون را به تازگی تماشا کردم. این فیلم بازسازی فیلم سوئدی "فیلم به نام اوه" ساخته هانس هولم و بر اساس کتابی به همین نام به نویسندگی فردریک بکمن می باشد . نکته جالبی که من در تماشای نسخه سوئدی این داستان دریافتم تعهد خط داستانی این فیلم به کتاب بود . مانند همسایه جدید پیرمرد "اوه" که زنی با ملیت ایرانی (با بازی بهار پارس) بوده که در کمال تعجب متوجه شدم تام هنکس و همسرش این مسئله را در فیلمشان "مردی به نام اوتو" تغییر به خانم متولد السالوادور داده اند. حرکتی بسیار ناامید کننده که از بازیگر محبوب و نجیب مردم آمریکا انتظار نداشتم.

البته نکته جالب توجه دیگری که از تحقیقم درباره نویسنده سوئدی داستان اورجینال این فیلم فهمیدم این بود که همسر او نیز یک خانم ایرانی به نام ندا شفتی است که در این صورتی تعجبی ندارد که او درباره پلو مرغ زعفرانی در این داستان اشاره کرده است!

در هر صورت اگر تابحال هیچکدام از این دو فیلم را تماشا نکرده اید و می خواهید یکی از این دو فیلم را برای تماشا در آخر هفته انتخاب کنید من فیلم مردی به نام اوه ساخت سوئد را پیشنهاد می کنم از آنجایی که اصالت بیشتری دارد و تحت تاثیر قوانین هالیوود برای کستینگ و داستان قرار نگرفته است.


فیلم مردی به نام اتو A Man Called Otto 2022
درام ، کمدی | 2022

داستان فیلم
در فیلم مردی به نام اتو : اتو یک مرد بداخلاق است که پس از مرگ همسرش از زندگی کردن خسته شده است و می خواهد به همه چیز پایان دهد. اما زمانی که یک خانواده جوان همسایه او می شوند، همه چیز تغییر می کند و...


مردی به نام اتو
A Man Called Otto

کارگردان    مارک فورستر
تهیه‌کننده : فردریک ویکستروم نیکاسترو
ریتا ویلسون
تام هنکس
گری گوتزمن

فیلمنامه‌نویس    دیوید مگی

بر پایه مردی به نام اوه
    اثر فردریک بکمن
    مردی به نام اوه
    اثر هانس هولم

بازیگران   
تام هنکس
مانوئل گارسیا-رولفو
ماریانا تروینو
ریچل کلر
ترومن هنکس (پسر تام هنکس در نقش جوانی اوتو)
مایک بیربیگلیا
کیلی هایمن

موسیقی    توماس نیومن
فیلم‌بردار    ماتیاس کونیگزویزر
تدوین‌گر    مت چِسه
شرکت‌های تولید  کلمبیا پیکچرز
اس‌اف
توزیع‌کننده    گروه سینمایی سونی پیکچرز
تاریخ‌های انتشار ۳۰ دسامبر ۲۰۲۲ (ایالات متحده)
مدت زمان    ۱۲۶ دقیقه
کشور    ایالات متحده
زبان    انگلیسی
هزینهٔ فیلم    ۵۰ میلیون دلار
فروش گیشه    ۱۰۶٫۴ میلیون دلار

مردی به نام اتو (به انگلیسی: A Man Called Otto) یک فیلم کمدی-درام آمریکایی محصول سال ۲۰۲۲ به کارگردانی مارک فورستر بر اساس فیلمنامه‌ای از دیوید مگی است. این دومین اقتباس سینمایی از رمان مردی به نام اوه (رمان) محصول سال ۲۰۱۲ اثر فردریک بکمن، و بازسازی آمریکایی فیلم سوئدی به همین نام (مردی به نام اوه) در سال ۲۰۱۵ به نویسندگی و کارگردانی هانس هولم است. در این فیلم تام هنکس در نقش اصلی همراه با ماریانا تروینو، ریچل کلر و مانوئل گارسیا-رولفو بازی می‌کند.

این فیلم اکران محدودی را در ۳۰ دسامبر ۲۰۲۲ آغاز کرد، قبل از اکران گسترده در ایالات متحده در ۱۳ ژانویه ۲۰۲۳. این فیلم با نقدهای متفاوتی از سوی منتقدان مواجه شد و در سراسر جهان بیش از ۱۰۶ میلیون دلار فروش داشته است.

داستان
فیلم مردی به نام اتو مردی بدخلق و منزوی با نام اتو را دنبال می‌کند که دارای اصول اخلاقی غیرقابل تغییر، عادات روزمره خاص و شخصیتی زودرنج است. اتو با همه ساکنین محله مشکل دارد و با تیزبینی همه را زیر نظر می‌گیرد. درست وقتی که به‌نظر می‌رسد اتو از زندگی قطع امید کرده‌است، با بی‌میلی وارد رابطه‌ای غیرمنتظره با همسایگان جدیدش می‌شود. او کم‌کم دچار دگرگونی‌های ظریفی می‌شود، اما آیا واقعاً قادر به تغییر خواهد بود؟

تولید
فیلمبرداری در پیتسبرگ، پنسیلوانیا در فوریه ۲۰۲۲ آغاز شد. در ماه مه ۲۰۲۲ بسته شد.

پاسخ انتقادی
در متاکریتیک، که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، بر اساس ۳۶ منتقد، امتیاز ۵۱ از ۱۰۰ را به فیلم اختصاص داد که نشان‌دهنده «بررسی‌های مختلط یا متوسط» است. تماشاگرانی که توسط سینماسکور مورد بررسی قرار گرفتند به فیلم نمره متوسط "A" را در مقیاس A+ تا F دادند، در حالی که پست‌ترک نمره کلی مثبت ۹۳٪ را به فیلم داد و ۷۶٪ گفتند که قطعاً آن را توصیه می‌کنند.



نظرات 2 + ارسال نظر
مهسا عزّتی دوشنبه 22 اسفند‌ماه سال 1401 ساعت 12:37 ب.ظ

تام هنکس هم دوست نداره اسم ایران و ایرانی به خوبی آورده بشه . این فیلم رو باز سازی کرد تا اسم ایران رو به مکزیک تغییر بده

حمید یکشنبه 21 اسفند‌ماه سال 1401 ساعت 04:55 ب.ظ

من متوجه منظور شما نشدم
دلیلی نداره که یک فیلم بازسازی شده دقیقا مشابه نسخه اصلی باشه
شاید تام هنکس با فرهنگ مکزیک بیشتر از ایران آشنا بوده و راحت تر میتونسته اونو توی فیلمش بیاره.
راستی نظرتون درباره این که درهنگام پخش فیلم مشهور "تصادف" از تلویزیون ایران خانواده ایرانی حاضر در فیلم عرب معرفی شده بودند چیه؟

من نسخه سوئدی این فیلم را هم دیده ام چه طور است که تام هنکس و همسرش تمام دیالوگ ها، لوکیشن ها و حتی ژست های شخصیت اصلی فیلم سوئدی را کپی کرده اند سکانس به سکانس کپی است. اما ناگهان می بینیم شخصیت نقش دوم فیلم که ایرانی است حذف می شود؟؟؟
و داستان فیلم هم در مورد ایران نیست که شما بگویید نیازی به آشنایی با فرهنگ ایران بوده است. این مسئله حذف ایران و ایرانی ها مسئله ای نیست که بتوانید راحت از کنارش عبور کنید. این مشخص می کند که تام هنکس بر روی نام ایرانیان حساس است و این ساده نیست . یا او را مجبور کرده اند که در این صورت هالیوود در این موضوع نقش داشته است و یا او و خانواده اش از ایرانیان نفرت دارند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد