رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

انتقاد به سریال پایتخت 4



یک گاف تاریخی بزرگ در "پایتخت۴"
چهارمین فصل سریال "پایتخت" از اولین شب ماه رمضان روی آنتن رفته است و طی همین دو قسمتی که پخش شده است شباهتهای آن به کمدیهایی نظیر “ایران برگر” و “اخراجیها۳″ مورد توجه قرار گرفته است.
به گزارش باشگاه شبانه (باشگاه خبرنگاران)، به نقل از "سینما ژورنال"؛ فارغ از این شباهتهای مضمونی در سیر روایی داستان "پایتخت۴″ یک گاف تاریخی روی داده است.

در سریال "ارسطو” در وضعیتی تصویر می شود که همسر چینی اش بر اثر سقوط هواپیمای مالزیایی از بین رفته و "ارسطو” نیز داغدار اوست.

درست بعد از مرگ همسر "ارسطو” است که انتخابات شورای شهر در محل زندگی خانواده "نقی معمولی” برگزار میشود و "هما” همسر "نقی” به عنوان نماینده به شورای شهر می رود.

بعد از سقوط هواپیمای مالزی هیچ انتخابات شورایی در کشور ما برگزار نشد.اگر تاریخ سقوط پرواز شماره ۱۷ مالزی که جولای ۲۰۱۴ برابر با تیر ماه ۱۳۹۴ می شود را کنار زمان برگزاری انتخابات شوراها قرار دهیم می بینیم که بعد از سقوط این هواپیما هیچ انتخابات شورایی در کشور ما برگزار نشده است!

آخرین دوره انتخابات شوراهای شهر در کشور ما اسفند ۱۳۹۲ برگزار شد یعنی دو سال قبل از سقوط هواپیمای مالزی!

پس آنچه در "پایتخت۴″ تصویر شده بلحاظ تاریخی ایراد دارد.

شاید اگر نویسندگان کار کمی هوشمندی به خرج می دادند و بجای انتخابات شوراها از انتخابات شورایاری مثال می زدند این ایراد تاریخی برطرف می‌شد؛ اما احتمالا در فشردگی تولید کسی حواسش به این مطابقتهای تاریخی نبوده است.

انتهای پیام/


احمد مهرانفر و محسن تنابنده در سریال پایتخت 3
احمد مهرانفر و محسن تنابنده در سریال پایتخت 3



پاسخ نویسنده سریال پایتخت به حاشیه‌های اخیر
به نظرم دوستان بهانه‌های بنی‌اسرائیلی می‌گیرند. ما خودمان بهتر از هر کس بحث سقوط هواپیمای مالزیایی را می‌دانیم و حتی زمانی که قصه را پیش می‌بردیم خودمان نسبت به تمام جریان‌ها واقف بودیم.
در پی پخش تنها سه قسمت از سریال «پایتخت 4»، انتقادهایی درباره‌ی این سریال در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی مطرح شد که از آن جمله می‌توان به طرح مساله‌ی برهم‌ریختگی تاریخی ماجرای سقوط هواپیمای مالزیایی و تشکیل شورای شهر در قصه سریال ماه رمضان شبکه یک اشاره کرد.

بر این اساس یکی از نویسندگان «پایتخت 4» در گفت‌وگو با ایسنا در مقام پاسخ به این انتقادها برآمد.

حسن وارسته در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: به نظرم دوستان بهانه‌های بنی‌اسرائیلی می‌گیرند. ما خودمان بهتر از هر کس بحث سقوط هواپیمای مالزیایی را می‌دانیم و حتی زمانی که قصه را پیش می‌بردیم خودمان نسبت به تمام جریان‌ها واقف بودیم. حتی زمانی که هواپیمای مالزیایی سقوط کرد، «پایتخت 3» در حال پخش بود و زمانی بود که بازیگر نقش چوچانگ به مناسبت چهارشنبه‌ سوری به ایران آمده بود و ما می‌توانستیم همان موقع به جریان اشاره کنیم ولی ما هیچ تأکیدی بر این قضیه نداشتیم و بنا را روی یک هواپیما گذاشتیم و هیچ آدرسی هم ندادیم؛ بنابراین تمام این حرف‌ها ایرادهای بنی‌اسرائیلی است و ما نسبت به تمام آنها واقفیم.

وی سپس به بخش انتخاب اعضای شورای شهر در داستان «پایتخت 4» و اینکه گفته می‌شود تاریخ دقیقی ندارد، اشاره کرد و توضیح داد: در مورد شورای شهر هم جا دارد به این نکته اشاره کنم که ما در داستان‌های درام همیشه با تماشاگر قراری می‌گذاریم و تماشاگر هم درامی را که ما باورپذیر کرده‌ایم، می‌پذیرد؛ وگرنه خودمان هم می‌دانستیم که برگزاری شورای شهر چه زمانی است. چه زمان این اتفاق افتاده که یک هفته به ماه مبارک رمضان باقی مانده، شورای شهر برگزار شود! به همین خاطر تاریخ، خیلی برایمان مهم نیست بلکه آنچه مهم است قصه است؛ اگر این‌طور باشد که تمام آثار جهان را باید زیر تیغ نقد برد.

این نویسنده همچنین درباره بازخوردها نسبت به «پایتخت» در فضای مجازی مطرح کرد: ما این روزها اگرچه در منطقه شیرگاه مازندران سخت مشغول کار هستیم، ولی از فضاهای مجازی هم بی‌خبر نیستیم و می‌دانیم که چه پیش می‌آید. برای ما مهم این است که قصه‌ای که روایت می‌شود برای تماشاگر باورپذیر باشد. ما خودمان بیش از هر کسی نسبت به ضعف‌ها و قوت‌هایمان واقف هستیم و به نوعی آگاهانه و عامدانه پیش می‌رویم. ما قرار است در قصه درامی را اجرا کنیم و با تماشاگرمان یک قرار بگذاریم.

او در عین حال خاطرنشان کرد: البته با این وجود نیز به این نوع نگاه‌ها و نقدها احترام می‌گذاریم؛ چراکه همین حرف‌ها نشان می‌دهد که اثر، سلامت خودش را حفظ کرده است.

وارسته در پایان درباره‌ی اینکه «پایتخت 4» تا چه زمانی در شیرگاه مازندران تصویربرداری می‌شود؟ به ایسنا اعلام کرد: داستان «پایتخت 4» به شکل قصه به قصه در حال نگارش و تصویربرداری است و ضمن اینکه متن نگارش می‌شود، سر صحنه نیز چیزهایی به شکل بداهه به قصه اضافه می‌شود؛ بنابراین ما در نگارش «پایتخت» کاغذی پیش نمی‌رویم بلکه قصه به قصه کار را پیش می‌بریم. فکر می‌کنم تا لحظات پایانی ماه مبارک رمضان درگیر کار نگارش و تصویربرداری «پایتخت 4» باشیم؛ ضمن اینکه فعلا مشخص نیست لوکیشن از شیرگاه به جای دیگری منتقل شود و تمام تغییر لوکیشن بستگی به قصه دارد.

به گزارش ایسنا، سریال ماه رمضانی «پایتخت» هر شب ساعت 22 از شبکه اول سیما پخش می‌شود. کارگردان این سریال سیروس مقدم است و محسن تنابنده، احمد مهران‌فر، ریما رامین‌فر و علیرضا خمسه از جمله بازیگران این سریال هستند.



در همین ارتباط :

نقد سریال پایتخت 4

نقد سریال پایتخت چهار




نقد سریال پایتخت چهار

رها ماهرو : مجموعه تلویزیونی پایتخت که با پخش سه قسمت اخیر آن در دل بینندگان تلویزیون جا باز کرده و مخاطبان بسیاری جذب کرده است. به طوری دیالوگ ها و تکیه کلام های بازیگران آن دهان به دهان می چرخد ، اینبار با پخش قسمت چهارم در ماه رمضان خواسته همچنان موقعیت خودش را در بین مجموعه های پر مخاطب تلویزیونی حفظ کند . سیروس مقدم که پیش از این سریال های موفقی در تلوزیون ساخته است باید دید آیا پایتخت 4 انتظارات مخاطبان را برآورده خواهد کرد؟

نقد سریال پایتخت 4 , نقد سریال پایتخت چهار ، رها ماهرو


مجموعه تلویزیونی پایتخت به کارگردانی سیروس مقدم و  تهیه کنندگی الهام غفوری قرار است از شبکه یک سیما پخش شود. نویسندگی این مجموعه به عهده محسن تنابنده و خشایار الوند است. احمد مهرانفر بازیگر نقش ارسطو در کنار محسن تنابنده ، ریما رامین فر و علیرضا خمسه در نقش بابا پنجعلی بازیگران اصلی هستند. بخش اعظم قصه سری جدید پایتخت در شیرگاه و حواشی آن رخ می دهد.این سریال قرار است در 26 قسمت در ایام ماه رمضان و از پنج شنبه 28 خرداد 94 هر شب ساعت 22 به روی آنتن شبکه یک سیما برود و روز بعد ساعت 15 تکرار خواهد شود.



مطلب مرتبط : نقد سریال پایتخت 4


کلمات کلیدی : نقد سریال پایتخت 4,نقد مجموعه پایتخت 4,نقد سریال پایتخت چهار,پایتخت 4,ارسطو,دانلود پایتخت 4,نقد پایتخت 4 به کارگردانی سروس مقدم,پایتخت 4 کی پخش می شود,موضوع پایتخت چهار,پایتخت چهار,عکس های سریال پایتخت 4,تصاویر پشت صحنه سریال پایتخت 4,کارگردان سریال پایتخت, سری جدید مجموعه پایتخت



نقد سریال فراموشی



رها ماهرو : موضوع سریال که تکراری و نامفهموم به نظر می رسد . باید دید که این مینی سریال چقدر مخاطب جذب می کند . لطفا اگر نقدی به این سریال دارید در قسمت نظرات بفرستید تا در صورت تائید به عنوان یک پست در وبلاگ منتشر شود .


فراموشی

مینی سریال فراموشی قرار است در شبهای قدر به جای سریال پایتخت از شبکه یک سیما پخش شود.
قصه این سریال به قلم مشترک اصغر عبدالهی و سعید شاهسواری درباره سام شکرچیان مردی 45ساله است که غرق در کار و تجارت است. او به واسطه ناکامی در یک معامله ی کلان به شدت عصبانی و آشفته است. این آشفتگی باعث می شود تا در راه شمال، با یک وانت تصادف کند و این آغاز ماجراست.
امین زندگانی، سیاوش خیرابی، نگین صدق گویا، محسن افشانی و الهام نامی بازیگران اصلی این کار هستند.

این سریال در پنج قسمت 45 دقیقه ای برای پخش از شبکه یک سیما تولید می شود و از 14 تیر ماه همزمان با شب نوزدهم ماه ماه رمضان از شبکه یک سیما پخش می شود.



نقدهای دیگری از  رها ماهرو :


کلمات کلیدی : نقد سریال فراموشی,نقد مجموعه فراموشی,نقد سریال فراموشی 94,نقد مینی سریال فراموشی,اصغر عبدالهی,سعید شاهسواری,اصغر عبداللهی,الهام نامی,محسن افشار,محسن افشانی,نگین صدق گویا,عکس های سریال فراموشی,بازیگران سریال فراموشی,مینی سریال فراموشی,سریال فراموشی,سریال فراموشی کی پخش میشود,کارگردان سریال فراموشی




نقد سریال عطسه از مهران مدیری

 

رها ماهرو : مهران مدیری در سال های اوج فعالیتش مشغول سریال سازی برای تلویزیون بود که بسیار پرمخاطب بود . اما بعد از مدتی همکاری اش را قطع کرد و برای شبکه ی نمایش خانگی مجموعه های طنز ساخت که بعضا بسیار موفق بودند . مانند قهوه تلخ و ویلای من و شوخی کردم که یک مجموعه آیتمی طنز بود . پس از چند سال دوباره به تلویزیون بازگشت و سریال "در حاشیه" را ساخت که با مخالفت و موضع گیری بسیاری از پزشکان همراه بود و باعث شد این سریال خیلی سریع تر از آنچه که انتظار می رفت به پایان برسد . مدیری اما به مخاطبان وعده داد که بزودی با سری جدید در حاشیه مهمان خانه هایشان خواهد بود اما این اتفاق نیفتاد و گویا بجای دیدن دوباره سریال در حاشیه از تلویزیون باید "عطسه" را از شبکه نمایش خانگی ببینیم . 

منابع آگاه می گویند "عطسه" نیز مانند "شوخی کردم" یک مجموعه آیتمیک طنز انتقادی است که از ماه تیر در شبکه ی نمایش خانگی پخش می شود . بسیاری چنان به توانایی مدیری در کارگردانی و ساخت مجموعه های طنز ایمان دارند ( البته حق هم دارند ) که ندیده در نظرسنجی وبلاگ رها ماهرو به آن نمره 20 می دهند! حال پرسش اینجاست که آیا مهران مدیری با اتفاقات اخیر که برای سریال " درحاشیه " افتاد دوباره به تلویزیون برمی گردد؟


نقد سریال عطسه از مهران مدیری ، رها ماهرو






مطلب مرتبط : نقد سریال عطسه


کلمات کلیدی : نقد سریال عطسه,نقد فیلم عطسه به کارگردانی مهران مدیری,نقد سریال عطسه به کارگردانی مهران مدیری,سریال جدید مهران مدیری,سریال عطسه,مجموعه عطسه,مهران مدیری,رها ماهرو,نقد سریال شوخی کردم,نقد سریال جدید مهران مدیری,عطسه کی پخش می شود,نقد مجموعه عطسه,نقد رها ماهرو,نقد در حاشیه,نقد فیلم جدید مهران مدیری,عکس سریال عطسه,خلاصه سریال عطسه,سریال مهران مدیری,دانلود سریال عطسه,دانلود مجموعه عطسه,بازیگران سریال عطسه



نقد سریال شمعدونی از رها ماهرو

رها ماهرو : شخصا دو قسمت بیش تر از سریال شمعدونی ندیده ام . از نظر رها ماهرو این سریال تنها یک سریال مانند دیگر سریال های طنز پیشین تلویزیون است که سعی کرده است با تکرار همان شوخی های خنده دار و با تغییر موقعیت فیلمی کمدی باشد . هیچ پیشرفت و ارتقای کیفیتی نیز در آن دیده نمی شود . غوغا و داد و فریاد و مشکلاتی که پشت سر هم ردیف می شوند تا روند سریال را جلو ببرند اعصاب بیننده را به هم می ریزند . خصوصا که تلویزیون و برنامه هایش باید مروج فرهنگ درست باشند خود مخرب همین فرهنگی هستند که در بین عموم مردم است . مانند احترام به دیگران و خصوصا بزرگتر ها . متاسفانه مشخص نیست تا کی باید شاهد چنین مجموعه های طنز ضعیفی از تلویزیون باشیم .




مطالب مرتبط :

نقد سریال شمعدونی

نقد سریال شمعدونی , نقد شمعدونی , انتقاد از سریال شمعدونی

اعتراض به سریال شمعدونی همچنان ادامه دارد

نقدی بر سریال شمعدونی از طرف یکی از خوانندگان رها ماهرو

نقد سریال شمعدونی همچنان مهمترین دلیل بازدید از وبلاگ رها ماهرو

انتقادات گسترده نسبت به سریال شمعدونی

سریال شمعدونی

نقد سریال شمعدونی

نقد سریال شمعدونی به کارگردانی سروش صحت





دو نقد از خوانندگان وبلاگ رها ماهرو بر سریال شمعدونی ساخته سروش صحت


: منتقد
جمعه 29 خرداد 1394 @ 17:19

خدارو شکر که این سریال تموم شد ، این سریال و البته اکثر سریال های تلویزیون( متاسفانه )شعور بیننده رو زیر سوال بردن!

واقعآً برای مدیریت شبکه سه ، مدیریت صدا و سیما و در نهایت برای آقای صحت متاسفم ، با توجه به سریال های خوب و قوی ساختمان پزشکان و پژمان ، بدتر از این نمی شد این سریال ، متعجبم چرا پخش اون زودتر از این حرفا به اتمام نرسید
قسمت های پایانی افتضاح بودن ،
در این سریال رعایت موارد زیر اصلا توجه نشده بود
ادب و احترام به بزرگتر ها
پدر خانواده نه تنها به عنوان پشتیبان ظاهر نشده بود بلکه همیشه ضایع می شد و احمقاته ترین تصمیم ها رو میگرفت
مادر خانواده اصلا به قوانین توجهی نداشت
این داستان تکراری دزدیده شدم ماشین با اون دزد که کودن
پسر تنبل و بی عار خانواده که هیچ قدرت بدنی نداشت
عدم اعتماد افراد خانواده ( تشخیص های نادرست دکنر خانواده )
بی اعصاب بودن و جنگ روانی اعضا خونواده
پس گرفتن کادو از طرف همکار مادر خانواده
رواج تمسخر افراد - حتی در سطح یک خانواده
عروس بی ادب و بی حیا با اون ویار مسخره اش ( حالا دیگه بچه ها تو بازی های کودکانشون این اعمال رو بازی میکنن - با توجه به نهی شدید ماهواره دور از انتظار بود - در اون سریال ها بی بندو باری به راحتی به ذهن بیننده تزریق میشه - این سریال هم به نحو دیگری - این سریال تو کوچکترین شهر و روستا ها هم بیننده داره - اوتجا مثل کلان شهرهایی مثل تهران نیست که بعضی رفتارها توش عادی باشه)
حمایت های عروس خانواره از پسر بی تربیتش و بی موثر و سست عنصر بودن عطا
بی نقش بودن پدربزرگ خونواده
همه تو یه خونه ریخته بودن - اینا خودشون زندگی نداشتن؟
از همه بدتر شوهر یابی برای خاله خونواده - این لودگی تا کجا که شوهر گیر نمیاد اگه پسری اردواج نمی کنه دلیل داره بجای ریشه یابی دختران این سرزمین باید تحقیر بشن؟ من خودم موقعیت ازدواج به هزارو یک دلیل ندارم ولی چون غیرت دارم و ناموس سرم میشه درست نمیدونم دخترای ایرانی تحقیر بشن
بهتره بدونید در اکثر خانواده و اطرافیان من این بچه های زیر 13 سال بودن که این سریال رو دوست داشتن ، واقعا چرا؟





: لاله

شنبه 30 خرداد 1394 @ 18:29

با سلام,

(طرفداران سریال شمعدونی لطفا ادامه رو نخونن)
سروش صحت... بابا تو که سریال محبوب من "ساختمان پزشکان" رو درست کردی آخه چرا این... این.... چییییزو درست کردی؟ (بله, من فک میکنم ساختمان پزشکان سریال خوبی بود... حداقل در مقایسه با این "چیز")
این سریال از نظر من نه تنها خنده دار نبود بلکه خیلی خیلی خسته کننده بود, یا یه ماجرا رو فقط کش میدادن (مثال: سعید میخواد باغبون بشه... خب که چیییی؟ برو سر خود داستان!) یا یه جوک لامصصصصصصب رو ده دفعه تکرار میکردن. به طوری که اگه 10 قسمت رو هم نمیدیدی باز هم چیز زیادی از دست نمیدادی (من با لحن تمسخر: تو رو خدا چند بار دزدیده شدن ماشین یه نفر خنده دار ترین چیزی نیس که تا حالا دیدین؟ هر هر هر)
توی این سریال مشکل اینجاس که دلت برای هیچکی نمیسوزه و با هیچکی احساس همدردی آنچنانی نمیتونی بکنی. خود داستان به طرز شگفت آوری مسخره و توهین آمیز بود که "مثلا" خواسته بود نشون بده مشکلات خانواده های الان چیه ولی با زیاده روی و اغراق و "تکرار" گند زده بود تو همه چی. (بچه ها و کودکای عزیز ایرانی! از این به بعد هر کار بدی که عشقتون کشید بکنین چون هیچکی به خاطر سن کمتون اهمیت نمیده! هر هر هر)
و حالا شخصیت ها: هوشنگ یکی از بی مصرف ترین, احمق ترین, خیانتکار ترین و عذاب آور ترین .... چیزاییه که من تا حالا دیدم (حتی نمیخوام از کلمه ی شخصیت برای این یارو استفاده کنم) ,
سعید نقش فیلر داره (یعنی یا هیچ کاری نمیکنه یا به همه چی گند میزنه)
عطا یه زن ذلیل عروسی- خراب-کن به درد نخوره که حتی از حق خودش هم نمیتونه دفاع کنه (مثال: هوشنگ مییییکشمت)
شیرین یک نمونه ی وحشتناک از یه عروس تو خانواده ی شوهر و یه الگوی مادرانه ی "اهریمنی" هست که انگار رسما از دماغ فیل افتاده (زبان انگلیسی و بخور بخورش هم تو حلقش)
من با عرشیا کاری ندارم چون اگه به خاظر اون "مثلا مادر" نبود این طور بی ادب نمیشد.
سارا هم که به جز نقش یه دختری که به خاظر مدرک تحصیلیش هی سر کوفت میخوره نقش دیگه ای نداشت.
زهره یه شخصیت کاملا کمرنگ و بی تاثیر و بی توجه به چیزای دور و برش و مخصوصا به اون شوهر بی عرضشه که تقریبا نصف سریال با نوز نوز ها و شکایت های اون از "معاون بانک" میگذره (ما فهمیدیم که زهره معاون نشده! باشه کارگردان؟ انقدر رو اونا تمرکز نکن!!!)
دوست سارا و بابا رضا هم دو تا شخصیت بیخود هستن که هیچ تاثیری رو خود داستان نداشتن و آقا دزده ی قصه ی ما هم زیادی روش تمرکز شد و همین باعث شد که اونم یه شخصیت مسخره بشه که فقط به درد کش دادن داستان بخوره.
و آخر داستان, واااااااااااااااااااااااااای آخر داستان!
با این که به بعضی از آخرین قسمت بعضی سریال ها نمیرسه (من خودم به شخصه از آخر سریال پنجمین خورشید متنفر بودم ولی حالا این مهم نیس) ولی بازم خیلی نزدیک به عنوان "ضایع ترین پایان سریال های ایران" هست.
میدونین, سریال "دودکش" یه ابهت خاصی داشت و برای من مهمترین دلیل ابهتش انتخاب اسم "دودکش" برای سریال بود که چطور تو نوشته ی آخر سریال اومد:
"آرزو میکنم هیچوقت دودکش زندگی شما گرفته نشه"
ولی این چیزی مسخره نه تنها گند زد به حوصله ی همه ی کسایی که تا این جا داشتن این سریال رو دنبال میکردن بلکه معلوم شد اسم "شمعدونی" مال سریال فقط به خاطر یه شمعدونی بود که سعید تو خاک خشک زمین های "بی مصرف" باباش کاشت.... WHAT؟

نه واقعا... چی؟ :|





لینک نوشته های دیگر درباره نقد سریال شمعدونی :


نقد سریال شمعدونی به کارگردانی سروش صحت

نقد سریال شمعدونی

سریال شمعدونی

انتقادات گسترده نسبت به سریال شمعدونی

نقد سریال شمعدونی همچنان مهمترین دلیل بازدید از وبلاگ رها ماهرو

نقدی بر سریال شمعدونی از طرف یکی از خوانندگان رها ماهرو

اعتراض به سریال شمعدونی همچنان ادامه دارد

نقد سریال شمعدونی , نقد شمعدونی , انتقاد از سریال شمعدونی

دو نقد از خوانندگان وبلاگ رها ماهرو بر سریال شمعدونی ساخته سروش صحت


واژه های کلیدی : نقد سریال شمعدونی , نقد فیلم شمعدونی , بچه ی کوچیک توی دردسر های عظیم2 , عرشیا سعادتی شمدونی  , انتقاد از شمعدونی , سخنان تهمینه میلانی در مورد زن , فیلم لوسی فراماسونری , ساعت های پخش دردسر های عظیم   , نقد سریال در حاشیه , نقد برنامه شمعدونی , انتقادات ب سریال دردسرهای عظیم 2 , فیلم پذیرایی ساده , شبکه سه ثبت نظر درباره سریال شمعدونی , داستان پایتخت چهار , داستان فیلم پدر خوانده 2 , نقدسریال شمعدونی , نقد اسب حیوان نجیبی است , فیلم بذیرای ساده , عکس کودک خرد سال در دردسر های عظیم ۲ , حواشی سریال شمعدونی , ساحل بکرانی