رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

برنامه صبحگاهی تسبیح صبا از تلویزیون

تسبیح صبا

شبکه یک

ژانر : دعا و زیارت ، قرآن
دسته بندی : مذهبی
زبان : فارسی
............................................................................
درباره " تسبیح صبا "
http://www.tebyan-zn.ir/images/6e5a1303-0e3c-4f68-bcf0-af61e244d544.jpg


برنامه تسبیح صبا کاری از گروه اجتماعی شبکه یک سیما است که هر روز ساعت 3:35 از همین شبکه روی آنتن می رود.

برنامه تسبیح صبا دارای بخش هایی چون: مناجات های قرآنی، تصاویر زنده ای از مکه، تصاویری از مدینه و کربلا و همچنین قرائت روزانه ای از قرآن است.

گویندگان برنامه تسبیح صبا، آقایان: یاسر دعاگو، رضا کاشفی و رضا خزایی هستند.

همچنین تسبیح صبا به تهیه کنندگی مجید خواجه نژاد و محمدرضا ماندگاران می باشد.

نظرات درباره این برنامه تلویزیونی :

 نوشته شده توسط مهدی در تاریخ 93/1/20 ساعت 16:10

سلام این برنامه واقعا بی نظیره، هم محتواش عالی و تکان دهنده هست و هم لحن گوینده هاش به غنای این برنامه افزوده. پیشنهاد می کنم این برنامه رو در دیگر وقت های اذان هم پخش کنین. راستی کجا می شه این برنامه ها را دانلود کرد؟ برنامه صبح 19 فروردین رو می خوام. خدا به همه تون رحمت بده و ارامش.

نوشته شده توسط حبیبه عزتی در تاریخ 92/3/16 ساعت 18:15

خدمت تمام دست اندر کاران محترم برنامه تسبیح صبا سلام وخسته نباشید عرض میکنم من ومادرم معمولا این برنامه را دنبال میکنیم وازش خیلی لذت میبریم مناجاتهایی که از این برنامه میشنوم جواب خیلی از سوالاتمو تا حالا داده امیدوارم خدا یاریتان کند تا درجهت استمرار این برنامه بکوشید

نوشته شده توسط نرگس بکتاش در تاریخ 92/2/4 ساعت 8:20

باسلام و عرض ادب و احترام اینجانب نرگس بکتاش کارشناس ارشد مدیریت و دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی در لحظاتی که با برنامه شما مشغول مطالعه هستم و درفضای خانه شور معنوی خاصی را می بینم درک درستی از وقایع هستی در خود می بینم که به طرز اعجاب آمیزی آلودگی های اجتماعی را در طول روز واکسینه می کنم. خدا شما و خدمتگذاران نظام جمهوری اسلامی را مستدام و سلامت بدارد. باتشکر نرگس بکتاش

نوشته شده توسط ابوالفضل در تاریخ 92/1/9 ساعت 13:21

سلام من اهنگی که صبح ها از شبکه 1سیما پخش میشود میخواهم اهنگی که در هنگام پخش عکس حرم امام رضا وخانه خدا نشان داده میشودقسمت کمی هم بیشتر پخش نمیشود ممنون منتظر گذاشتن این موسقی ارامش بخش هستم فقط هرچه زودتر ممنون دستتون درد نکنه

............................................................................

تسبیح صبا، تنها برنامه اذان صبحگاهی

واحد سینما و تلویزیون تبیان زنجان

 در شبکه‌های مختلف سیما برنامه‌های خاصی برای وقت ملکوتی اذان تا کنون تهیه شده است که در این میان برنامه «تسبیح صبا» که کاری از اداره کل پخش شبکه یک سیماست. تنها برنامه اذان صبحگاهی حساب می‌آید که در همه ایام سال از ساعت 30/4 تا 6 بامداد به صورت زنده روی آنتن می‌رود.

تسبیح صبا در خلوت سحرگاه روزنه‌ای رو به روشنایی برای مخاطب می‌گشاید تا بنده خدا در لحظات آرام سحر، چشم از دنیا بپوشاند و دل به خالق خود بسپارد.
حس عرفانی و الهی

مجید خواجه‌نژاد، تهیه‌کننده برنامه که حدود 11 سال است در سازمان صدا و سیما فعالیت دارد، می‌گوید: در هر برنامه باید تهیه‌کننده چینش خاص خودش را داشته باشد، چون تا وقتی که عوامل یک گروه برنامه‌ساز از لحاظ فکری با یکدیگر همسو نباشند، نمی‌توان برنامه‌ای جذاب را تقدیم مخاطب کرد.

اهمیت سبک و سیاق ساختار یک برنامه و جزئیات مختلف آن که در مجموع، برنامه تلویزیونی را تشکیل می‌دهند، کمتر از محتوا و بیان آن نیست. به همین منظور از آیتم‌های متنوعی در طول برنامه استفاده می‌شود. تصاویری مرتبط با موضوع برنامه همراه با گفتار متن براساس ماه‌های سال و روزهایی که در تقویم مشخص شده، تنظیم می‌شود. برای نمونه در ایام حج نوع مناجات و اشعاری که در برنامه خوانده می‌شود، با مطالبی که در ایام شهادت معصومین استفاده می‌گردد، متفاوت است.

تصاویری که هر روز از طریق مانیتورینگ سازمان صدا و سیما از سرزمین وحی مکه و مدینه دریافت می‌کنیم، زنده روی آنتن می‌روند، مگر در مواردی که خطوط ارتباطی دچار اشکال شوند. در برخی روزها هم ارتباط مستقیم با کربلا و مشهد مقدس داریم.

این تصاویر باعث می‌شود وقت سحر و خلوت با محبوب، دلنشین‌تر و جذاب‌تر شود، زیرا نشان دهنده یک حس مشترک در عبادت خداوند و سر به خاک بندگی او نهادن میان مسلمانان است. در ضمن اهمیت وقت سحر باعث شده با کمک همکارانم تا پاسی از شب بیدار بمانیم و در برابر عظمت عالم هستی و خالق یکتا، همگام با سحر خیزان و عابدان دست نیاز به سوی یگانه بی همتا ببریم و از پروردگار عالم طلب آمرزش و مغفرت کنیم.

خواجه‌نژاد اظهار می‌کند: تیم برنامه‌ساز تسبیح صبا، همچنین برنامه «قاف تا قبله» اذان مغرب شبکه یک را نیز ارائه می‌کند. ولی باید بگویم یک حس عرفانی و الهی خاصی در زمان اجرای برنامه سحرگاهی تسبیح صبا وجود دارد که قابل توصیف نیست.

وی در خصوص آیتم‌های مختلف برنامه می‌افزاید: این برنامه آیتم‌های متفاوتی از جمله مناجات امام زمان(عج)، تواشیح، ابتهال، تلاوت قرآن و کلام بزرگان دارد که از قبل تولید شده‌اند و در فواصل برنامه پخش می‌شود.

خواجه‌نژاد معتقد است: مهم‌ترین اصل یک برنامه رویکرد آن است. برنامه تسبیح صبا با رویکرد معنوی و مناجاتی‌اش سعی می‌کند در هر برنامه با ارائه نکته‌ای اخلاقی به تبیین اخلاق فردی و اجتماعی و راه‌های گسترش آن در جامعه البته به گونه‌ای غیرمستقیم بپردازد.وی طراحی آیتم‌های متنوع را یکی از عوامل موثر در جذب مخاطب می‌داند و می‌گوید: برای یکنواخت نبودن، علاوه بر مجریان برنامه از صدای گویندگان رادیو رضا خضرایی، رضا کاشفی و احمدرضا صدر نیز استفاده می‌شود. وی اشاره می‌کند نوع بیان، آهنگ صدای افراد و محتوای متن همگی برجذابیت برنامه می‌افزاید.

شاه بیت غزل ارتباط با مخاطب بویژه در برنامه‌های مذهبی، القای حس رابطه عاطفی با مخاطب است. به همین دلیل در برنامه تلاش می‌کنیم از الگوی تعامل مخاطب و رسانه حداکثر استفاده را ببریم و از طریق پیامک برنامه و تلفن پیغامگیر برنامه با بینندگان در ارتباط هستیم. وی می‌‌افزاید: به این نکته اشاره کنم که در ایام ماه مبارک رمضان، برنامه تسبیح صبا پخش نمی‌شود و گروه معارف شبکه یک سیما، باید ویژه برنامه رمضان را تهیه ‌کند.
صداقت در کلام

صدای آشنایی توجه مرا به سوی دیگر اتاق فرمان جلب کرد. درست حدس زده بودم. سیدابوالفضل طباطبایی بود. وی می‌گوید: تابستان 63 کارم را در مشهد شروع کردم و از اواسط بهمن 63 به تهران آمدم و تا چند ماه فقط صدای من پخش می‌شد تا این‌که اوایل سال 64 گوینده پخش شبکه یک تلویزیون شدم و تا سال 72 مشغول به کار بودم.

طباطبایی می‌گوید: از سال 78 در شبکه جهانی جام‌جم فعالیت خود را ادامه دادم، ولی به دلیل علاقه خاصی که به پخش شبکه یک دارم و خود را مدیون این قسمت می‌دانم، فعالیت کاری خود را دوباره در پخش شبکه یک از سر گرفتم و سحرگاه چهارشنبه مجری برنامه تسبیح صبا و در بعضی شب‌ها ناظر پخش و جانشین تهیه‌کننده برنامه هستم.
شاه بیت غزل ارتباط با مخاطب بویژه در برنامه‌های مذهبی ایجاد رابطه عاطفی با مخاطب است

طباطبایی می‌گوید: هر مجری در این برنامه مسوولیت نویسندگی بخش مربوط به خودش را به‌عهده دارد. صداقت در کلام، رکن و اصول کار ما در این برنامه است. در ضمن مطالبی که می‌خوانم دلنوشته‌های خودم است که در برخی قسمت‌های برنامه براساس نیازی که احساس می‌کنم با مناجات و شعر تلفیق می‌شود. من با این برنامه زندگی می‌کنم.

علی جباری‌کیان، دیگر مجری برنامه است. وی که کارشناس معارف اسلامی است سال 78 گوینده برنامه رادیو معارف و رادیو ایران بود که سال 79 به تلویزیون آمد و در شبکه یک در برنامه‌های مختلفی همچون آفتاب شرقی به فعالیت پرداخت.

جباری می‌گوید: برنامه معارفی اجرا کردن واقعا سخت است. باید در درجه اول پروردگار و ائمه را در نظر گرفت و سپس به روحیات مردم توجه کرد. باید بسیار مراقب باشیم به چه منابعی استناد می‌کنیم و سخنی نگوییم که مخاطب از دین فاصله بگیرد و از راه دین خارج شود.

در عین حال باید به این نکته نیز توجه شود که ما مجری هستیم و توانایی اجرای هر برنامه‌ای را باید داشته باشیم. منظورم از سخت بودن اجرا و احساس مسوولیت در پیشگاه خداوند است. باید آنچه را می‌گوییم، باور داشته باشیم.

برنامه تسبیح صبا زمانی پخش می‌شود که بیننده به‌گونه‌ای از تعلقات مادی فاصله گرفته و دل به خدا سپرده است. در چنین شرایطی تا مجری خود را در حضور خداوند حس نکند، نمی‌تواند با مخاطب ازطریق کلام ارتباط برقرار کند.

به طور کلی در شبانه روز که 3 بار اذان پخش می‌شود، در برنامه زنده، هم مجری و هم دیگر عوامل پخش برنامه شرایطی همچون لحظه تحویل سال را تجربه می‌کنند، زیرا تیک تاک ساعت در لحظه اذان حس خاصی را القا می‌کند.

مهدی آقابیگی که کارشناسی الهیات و معارف اسلامی دارد، در سحرگاه جمعه، مجری برنامه تسبیح‌صباست او سال 75 وارد رادیو و سپس از سال 77 گوینده پخش شبکه یک شده است.

مهدی آقابیگی می‌گوید: برنامه‌های مختلفی را تاکنون اجرا کرده‌ام که می‌توانم از گویندگی خبر در شبکه جهانی جام‌جم، برنامه صبح با خبر شبکه خبر و برنامه قاف تا قبله شبکه یک نام ببرم.

آقا بیگی معتقد است: برنامه تسبیح صبا با یک نگاه زیبا و مناجاتی در سحرگاه توانسته همراه با نوآوری، همصدا و همراز با بیننده در خلوت سپیده دم فضای معنوی و عرفانی ایجاد کند که اگر عوامل برنامه در پیشگاه خداوند با نیت خدایی حاضر شوند، بی‌شک از فضای معنوی‌ای که این برنامه برای مردم ایجاد کرده، بی‌نصیب نمی‌مانند.

وقت نماز و راز و نیاز زمان خلوت هر فردی با خداوند است. معمولا در چنین شرایطی افراد تمایل دارند تنها با معبود یگانه نجوا کنند. ولی براساس پیامک‌های رسیده به برنامه، بعضی بینندگان ابراز لطف کرده و گفته‌اند با مناجات و نجوای این برنامه در وقت سحر صفا می‌کنیم.
ساده، اما تاثیر گذار

سینا معدنی که جانشین تهیه‌کننده و ناظر برنامه است، می‌گوید: برنامه تسبیح صبا در عین سادگی دکور با دیگر برنامه‌هایی که زنده پخش می‌شوند، فرق دارد. در این برنامه مجری با مردم صحبت نمی‌کند، بلکه با حس و حالی زیبا و معنوی با پروردگار به راز و نیاز می‌پردازد. در واقع مجری از طریق کلام با بیننده ارتباط برقرار می‌کند. در لحظات عرفانی و ملکوتی سحر ما سعی کنیم در کنار مخاطب برنامه، از طریق مناجات و دیگر آیتم‌های برنامه مکمل نیایش بیننده باشیم.

سلامت روحی خیلی اهمیت دارد. ما در این برنامه از طریق راز و نیاز با خداوند سعی می‌کنیم در فضایی معنوی همراه با مؤمنان و شب زنده‌داران یک نوع ارتباط حسی و دلی را در لحظات اذان صبح بین خود و بیننده ایجاد کنیم که ما را به سوی یگانه بی همتا سوق دهد.

به همین منظور از تصاویری که از مکه، مدینه و گاهی براساس نیاز و شرایطی از کربلا و مشهد پخش می‌شود بسنده می‌کنیم، زیرا سادگی‌ای که در این تصاویر وجود دارد به اندازه‌ای تاثیرگذار است که دیگر به استفاده از تکنیک‌های تصویری به شکل خاص نیاز نیست.

معدنی همچنین می‌گوید: برنامه‌سازی زنده و روتین کار آسانی نیست، اما انرژی‌ای که در کارهای معارفی و مذهبی وجود دارد به نوعی خاص در تیم و عوامل سازنده برنامه القا می‌گردد که باعث نوعی هیجان می‌شود.در ضمن وقتی صدای مردم را از طریق تلفن پیامگیر برنامه می‌شنویم، بیشتر احساس مسوولیت می‌کنیم، چون متوجه می‌شویم چقدر بیننده نکته سنج و ریز بین در آن هنگام داریم که با انتقادهای سازنده و پیشنهاد‌های خود، ما را در جهت بهتر شدن برنامه راهنمایی می‌کنند.

گاهی از مناجات‌های اشخاصی که با برنامه تماس گرفته‌اند، در صورت داشتن کیفیت صدا در برنامه استفاده می‌کنیم.

سینا معدنی در پایان خاطرنشان می‌کند: هدف عوامل برنامه‌ساز تسبیح صبا این است که بتوانیم از طریق این برنامه برای کسانی که در سحرگاه بیننده ما هستند، فضای روحانی و ملکوتی فراهم کنیم و در واقع شرایطی از لحاظ روحی برای مخاطب ایجاد شود که با حضور دل و آرامش قلبی به اقامه نماز صبح بپردازد.
............................................................................
رها ماهرو : شما هم نظر های زیبایتان را درباره برنامه صبحگاهی شبکه یک بنام "تسبیح صبا" برای سایت سینمایی رها ماهرو بفرستید .


نظرات 2 + ارسال نظر
بهاره چهارشنبه 12 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 05:12 ق.ظ

با سلام و عرض ادب به تمامی شما عزیزان
برنامه ای بسیار پر محتوا و نورانی که موجب اتصال مخلوق به خالق میشوید
سوالی دارم که عاجزانه منتظر جوابش هستم در روز چهارشنبه 12 اسفند دعا همراه با معنی آن در برنامه گذشته شد که تحولی عظیم در این حقیر ایجاد شده بنده نوازی فرمایید و بگویید کدام دعا بود
صمیمانه از شما مهربانان سپاسگزارم و از درگاه خداوند متعال برای همه شما خوبان بهترین ها را آرزومندم
التماس دعا
یا علی

مریلا شکوهی جمعه 20 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 10:38 ب.ظ http://nimkatma.blogfa.com/

رهای عزیزم با چند تا خبر هنری قدیمی باز اومدم به دیدنت



«پیشوا» پرفروش ترین فیلم آلمان شد

با وجود برخورد منفی منتقدان با "پیشوا: حقیقی ترین حقیقت درباره آدولف هیتلر" و درگیری کلامی بین دنی لوی کارگردان و هلگه اشنایدر ستاره فیلم، نمایش این کمدی هجوآمیز درباره آدولف هیتلر با استقبال خوب تماشاگران مواجه شد.
به گزارش مهر، در نخستین شب نمایش "پیشوا" حدود 45 هزار نفر به دیدن آن رفتند تا این فیلم به راحتی پرفروش ترین فیلم آلمان لقب بگیرد و "شب در موزه" بن استیلر، فیلم اول هفته گذشته، را پشت سر بگذارد. "برو دنبال زاکر" فیلم قبلی لوی بیش از یک میلیون بلیت فروش داشت.
پنجشنبه شب لوی و اشنایدر، کمدین آلمانی همراه هم در یکی از پربیننده ترین برنامه های آخر شب در آلمان ظاهر شدند تا نشان دهند با هم اختلاف ندارند.








قهرمان در سینمای ایران مرده است

پژمان بازغی بازیگر فیلم ندارها بازیگر پرکاری به نظر نمی رسد، فیلم «ندارها» بر خلاف دو فیلم دیگر وی« به هدف شلیک کن» و« مرگ کسب و کار من است» توانست زودتر شرایط اکران را فراهم کند. بازغی می گوید: من اصولا آدم پرکاری نیستم و در سال یک فیلم بازی می کنم. حدود سه سال پیش در فیلم : «به هدف شلیک کن» بازی کردم که تاکنون امکان اکران پیدا نکرده است و گویا قرار است شرایط نمایش آن فراهم شود.
در این مورد گفت وگویی با ایشان انجام داده ایم که با هم آن را مرور می کنیم:
****************************************************************************************
به نظر می رسد مدتی است پرکار شده اید. در صورتی که پیش از این خیلی گزیده بازی می کردید. آیا وجود فیلمنامه های خوب و پیشنهاد خها با سلیقه شما همخوانی داشته که چنین اتفاقی برایتان رقم زده است؟
اصولا آدم پرکاری نیستم و در سال یک فیلم بازی می کنم. حدود سه سال پیش در فیلم (به هدف شلیک کن) بازی کردم که تا کنون امکان اکران پیدا نکرده است. گویا قرار است شرایط نمایش آن فراهم شود. سال بعد هم فیلم (مرگ کسب و کار من است) را کار کردیم که به زودی اکران عمومی می شود. سال گذشته هم در ندارها بازی کردم که توانست برخلاف دو فیلم دیگر زودتر شرایط اکران را پیدا کند. مجموعه تلویزیونی (سی امین روز) را هم که ماه رمضان امسال پخش شد سال گذشته کار کردیم. به همین دلیل شاید این طور به نظر می رسد که من پر کار شده ام.
چطور شد با محمدرضا عرب در فیلم (ندارها) همکاری کردید؟
از قبل با فضای کارهای ایشان آشنایی داشتید؟
من آقای عرب را از انجمن فیلم کوتاه می شناسم. زیرا در آن جا به عنوان عضو وابسته حضور دارم. البته هنوز عضو ثابت این انجمن نشدم . چون فیلم کوتاه هم می سازم از من دعوت کردند.
در واقع حامد بهداد از کانادا به من زنگ زد و گفت فیلمنامه ای به من پیشنهاد شده که نمی توانم در آن حضور پیدا کنم.
سختم است به کسی دیگر پیشنهاد بدهم، اما از تو خواهش می کنم آن را قبول کنی و من درخواست کردم متن را مطالعه کنم.
محمدرضا عرب را به واسطه فیلم کوتاه می شناختم.
فیلمنامه ندارها هم متعلق به علیرضا طالب زاده بود که من با ایشان پیش از این در (سرزمین کهن) به عنوان فیلمنامه نویس همکاری کرده بودم و شک نداشتم که متن خوبی است چون از او شناخت داشتم.
ندارها یک فیلم کاملا اجتماعی است. فکر نمی کنید زمان این نوع فیلمنامه ها گذشته است. قهرمان های این شکلی مانند علی، شخصیت شما در فیلم دیگر در جامعه فعلی ما وجود ندارند؟
احساس می کنم قهرمان در سینمای ایران مرده است. مردم سینما را با قهرمان می پذیرند. سینما به سمت بدی پیش رفته است. من گزارش مردمی برنامه (هفت) را دیدم. برخی مخاطبان بعد دیدن (ندارها) معتقد بودند آیا در حال حاضر کسی هست که هنوز چنین کاری انجام دهد.
در ندارها، مخاطب در بخشی از فیلم می تواند پایان آن را حدس بزند. فکر نمی کنید این ضربه ای به فیلم وارد کرده است؟
شما باید پایان فیلم را حدس بزنید. ما داریم قصد تعریف می کنیم و این نقطه ضعف کار نمی بینم.
پایان فیلم مشخص است که باید چنین اتفاقی بیفتد ولی در طول فیلم تغییر و تحولی در این شخصیت ها ایجاد می شود، علی عاشق می شود محمود عصیان می کند و مهدی شخصیت اش عوض می شود.
این فیلم اولین همکاری شما با تنابنده و دومین همکاری شما با هانیه توسلی بود. به هر حال با این بازیگران به خاطر سابقه کاری که دارند آشنایی کامل دارید وقتی انتخاب ها صورت گرفت به نتیجه کار امیدوار بودید؟
من محسن تنابنده را نیم شناختم، (هفت دقیقه تا پاییز) را در جشنواره دیدم. (چند کیلو خرما برای مراسم تدفین) یکی از فیلم های مورد علاقه من است شک نکنید اگر دی وی دی این فیلم را داشتم روزی یک بار آن را می دیدم. وی در این دو فیلم بی نظیر بازی کرده است.
بدون این که آشنایی داشته باشم با او تماس گرفتم و به وی تبریک گفتم.
ندارها چه جایگاهی در کارنامه شما دارد؟
واقعا برایم جایگاه بسیار ویژه ای دارد. چون اولین فیلمی است که از من نمایش داده می شود و می فروشد. این برای من تعجب آور است. اصولا در فیلم هایی بازی می کنم که گیشه بالایی ندارند، زیرا از آثار متفاوت سینما هستند. قشر خاصی برای دیدن آن ها به سینما می روند. ندارها فیلم پر دیالوگی است.



برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد