رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

برنامه نقش تازه به تهیه کنندگی حمید نوبهار

نقش تازه

شبکه یک

نمایی از جدال عقل و عشق در برنامه نقش تازه
جدال عقل، عشق و انتخاب همسر موضوع برنامه امروز نقش تازه را تشکیل داده است.

به گزارش روابط عمومی شبکه یک، در برنامه امروز دوشنبه نقش تازه که ساعت 13:30 پخش می شود کارشناسانی چون دکتر شیری، خانم دکتر پرستار و حجت الاسلام میرباقری درباره هم کفو بودن در ازدواج و انتخاب همسر و جدال عقل و عشق وانتخاب راه درست صحبت می کنند.
مباحثی چون تاثیر تکنولوژی و شبکه های اجتماعی بر روی جوانان ، نوع رویکرد خانواده ها به این شبکه ها و چگونگی بهره برداری از این فناوری از دیگر مسایلی است  که در برنامه نقش تازه بررسی می شود.
گفتنی است برنامه نقش تازه کاری از گروه معارف شبکه یک سیماست که به تهیه کنندگی حمید نوبهار از شنبه تا دوشنبه هر هفته ساعت 13:30 پخش و سه شنبه و چهارشنبه بازپخش می شود.
http://www.iribtv.ir/content/imgcache/file/21507/0/image_330_250.jpg
 باز تعریف نقش خانواده و ترویج ازدواج در برنامه نقش تازه


رویکرد برنامه "نقش تازه" باز تعریف نقش خانواده ها در زندگی و رویارویی آنها با مسائل مختلف جوانان از یک نگاه متفاوت است.

به گزارش روابط عمومی شبکه یک، بگفته نوبهار؛ تهیه کننده "نقش تازه" این برنامه ساختار ترکیبی و گرافیکی جذاب دارد و شامل 13 قسمت 12 دقیقه ای است که هر قسمت از برنامه شامل نریشین، گفتگوی کارشناسی، آیتم نامه ای از طرف جوان و تیتراژ است که تیتراژ برنامه را هم رضا مشکات خوانده است.

حمید نوبهار در ادامه این توضیحات افزود: در این برنامه موضوعاتی از قبیل تفاوت جنسیتی، دوام عشق، ازدواج و تکامل، تکنولوژی و خانواده و جایگاه خانواده در زندگی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در برنامه "نقش تازه" از کارشناسانی مانند دکتر دوایی، دکتر لبیبی، حجت الاسلام توانایی، حجت الاسلام میرباقری، دکتر بهزادی فر، خانم دکتر ناظمی، خانم دکتر پرستار، حجت الاسلام میرلوحی و حجت الاسلام علی اکبری بهره می برد. ترویج سبک زندگی ایرانی – اسلامی از اهداف دیگر برنامه نقش تازه است.
"نقش تازه" به تهیه کنندگی حمید نوبهار کاری از گروه معارف اسلامی شبکه یک است که هر روز قبل از خبر سراسری ساعت 14 از این شبکه به روی آنتن می رود.


داستان : سیندرلا به ایران آمد

داستان : پاندا کونگ فو کار به ایران آمد


آغاز پخش برنامه "نقش تازه " از شبکه یک
اولین قسمت سری جدید برنامه "نقش تازه" با موضوع سبک زندگی امشب از شبکه یک پخش می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما: اولین قسمت این برنامه که بعد از خبر 21 پخش می شود درباره تعادل بین کارخانه و کار بیرون است .
حمید نوبهار تهیه کننده این مجموعه با بیان اینکه این روزها یکی از دغدغه های خانواده ها همین مسئله است گفت: در این برنامه می بینیم یک عده بخاطر کار بیرون به هر دلیل خانواده را فراموش می کنند و به اندازه کفایت به خانواده نمی رسند، موضوعی که بخش عظیمی از جامعه با آن درگیر هستند.
گفتنی است این برنامه از چند بخش از جمله بخش نمایشی، کارشناسی ، انیمیشن و نتیجه گیری تشکیل شده که همگی حول موضوع برنامه  است.
کارشناسانی که در برنامه امروز صبحت می کنند عبارتند از : دکتر حسینی، دکتر بهزادی فر و دکتر عبدالملکی .
گفتنی است تیتراژ این برنامه را هم که روزهای زوج بعد از خبر 21 پخش میشود، رضا مشکات خوانده است.
همچنین پیامک  30000119 و اینستاگرام برنامه tv_naghshe_tazeh پل ارتباطی مخاطبان با برنامه نقش تازه است.
 
گفتنی است برنامه نقش تازه کاری از گروه معارف شبکه یک سیماست که در 13 قسمت و به کارگردانی هانی اکبری ساخته شده است.
............................................................................

رها ماهرو : لطفا نظرتان را درباره برنامه دیدنی نقش تازه برای وبسایت جامع رها ماهرو بفرستید .



نظرات 1 + ارسال نظر
مریلا شکوهی جمعه 20 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 10:15 ب.ظ http://nimkatma.blogfa.com/

رهااااا جون سلام سلام
با دو خبر قدیمی هنری باز اومدم


چله هنری «تئاتر طنز» آفرینش های هنر آغاز شد

مقدمه
از هفته گذشته چله هنری «تئاتر طنز» با حضور گروه های مختلف هنری کار خود را در مرکز آفرینش های هنری آغاز کرد.
در چله زمستانی آفرینش های هنری دوازده تئاتر در شش هفته بر روی صحنه خواهد رفت که در هفته اول نمایش مروچا «به گویش سمنانی» به کارگردانی عباس وثوقی و نویسندگی احمد شاهورانی و نمایش هدیه و پذیرایی «به گویش سمنانی» به کارگردانی سید رحیم موسوی، احمد مرادی حقیقی و نویسندگی سید رحیم موسوی در حال اجرا می باشد.
چله تئاتر طنز با استقبال خوبی همراه بوده است و عزیزانی که می خواهند از نمایش های خنده دار استفاده نمایند، می توانند به مرکز آفرینش های هنری مراجعه نمایند.
در این خصوص علی شادکام در گفت و گویی خواندنی را با رئیس اداره فرهنگ و ارشاد و شهر سمنان و رئیس حوزه هنری استان سمنان انجام داده که بسیار خواندنی بوده و به دو کارگاه در این باره می پردازیم.
**************************************************************************************
گفت و گو با آقای محمدرضا خطیبی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سمنان

با سلام و عرض سپاسگزاری از طرف تمامی اعضای چله تئاتر طنز سمنان، در راستای تحقق اهداف والای هنری انقلاب اسلامی که بی شک نهادهای متولی هنر هم چون اداره کل ارشاد و اسلامی و وزارت ارشاد در پی به ثمر رساندن این چنین افق روشنی در طالع هنر ایران اسلامی توقع شما از جشنواره تئاتر طنز چله که طیف وسیعی از جوانان، هنرمندان و تحصیل کردگان این رشته های هنری را در کارکرد خود و قشر عامه مردم را به عنوان تماشاگر این رسانه قرار داده است، چیست؟
ضمن عرض سلام و ادب و احترام و خدا قوت به همه دوستان خوبم در مجموعه تئاتر شهرستان سمنان، اولا اتفاق خجسته و مبارک و فرخنده ای است. برگزاری این مراسم یکی از ضرورت هایی که امروزه به خصوص در استان سمنان ما مورد نیاز هست و من که خلا» اش را احساس می کنم ، همین مقوله طنز است. طنز در نگاه هرکسی معنایی دارد، اما اگر بخواهیم یک معنای تحت الفظی را که عامه مردم می گویند ذکر کنیم، طنز یک واقعیت تلخ اجتماعی است به یک زبان نیش دار و گزنده که جنبه تلنگر را دارد و به نوعی از کاه کوه ساختن و از کوه، کاه ساختن است. هرچه قدر ظریف و زیباتر در قالب هنر بیان شود، مسلما اثرگذاری آن هم بیشتر خواهد بود. اما آنچه در ظاهر بحث طنز وجود دارد، بحث خنده است. خنده ای که شاید به نوعی هم تلنگری است برای ما، مسئولین و هم برای خود مردمی که اجتماع را تشکیل می دهند، و این یکی از اهداف شخصی بنده است که از وقتی وارد مجموعه اداره ارشاد شدم، به نوعی به وجود آوردن این فضا بود که به حمدالله دوستان خوب تئاتری خودم، که من از جنس آنها هستم این اتفاق را رقم زدند، که از این بابت خیلی خوشحالم.
جناب آقای خطیبی همان طور که مستحضرید در سال 85، اولین جشنواره چله با حضور 328 هنرمند شهرستان در رشته های مختلف هنری چون تئاتر، ادبیات، شعر، هنرهای تجسمی، خوشنویسی و... برگزار شد و بسیار مورد استقبال اهالی هنر و مردم خوب و فرهیخته سمنان قرار گرفت این وقفه چند سال که پیش آمد با استقبال و خواست مردم شکسته شد و البته در این زمینه حمایت نهادهایی مثل اداره ارشاد اسلامی بسیار راهگشا بود.
به عنوان مدیر این دستگاه فرهنگی آیا این آمادگی وجود دارد تا برگزاری جشنواره چله به صورت سالانه به عنوان خاستگاه هنر بوم سمنان تداوم یابد؟
هر چیزی یا برنامه ای که جنبه غنی سازی فرهنگ و هنر را داشته باشد به خصوص اگر رنگ و بوی فرهنگ عامه و بومی- محلی را داشته باشد، به نظر من این قابلیت را دارد که در شهر ها و استان های ما پیگیری شود.
بله، همان طور که مستحضرید تعدادی از کارها هم به زبان سمنانی هستند.
ببینید، یکی از مشکلات و دغدغه های مسئولین فرهنگی، واژه ای است به نام خود باختگی فرهنگی، ما مدام تاریخ و فرهنگ کهن ایران اسلامی را مرور می کنیم، که ما آنچنان بودیم، آن کارها را انجام داده ایم، و دیگر، اما آنچه که عملکرد امروز ما باید چه باشد تا فرهنگ ناب ایرانی اسلامی خود را پاس بداریم و از آن به نحو احسن استفاده کنیم را هیچ کس، فی الواقع برای این درد، درمانی پیدا نمی کند. به نظر من اهالی فرهنگ و هنر، پزشکان خوبی هستند، نسخه های خوبی می توانند بپیچند، بنده تا زمانی که در این مجموعه هستم در خدمت دوستان، نهایت تلاشم را می کنم تا از این اتفاقات فرهنگی هنری، هر اتفاق فرهنگی هنری را که هدفمند باشد، هدف مقدس اصولی و بنیانی داشته باشد مسلم است که مورد حمایت قرار می دهم و این که من در خدمت بزرگواران هستم، برای تمامی برنامه های هدفمند صمیمانه و تمام قد در اختیار هنرمندان هستم.
در این چله شاهد همکاری های همه جانبه اداره ارشاد بودیم، آیا برای تداوم چنین برنامه هایی ارشاد دستور کاری دارد یا خیر؟
اگر فقط بحث تئاتر مطرح باشد، یک پاسخ داریم، اگر بحث دیگر هنرها هم مطرح باشد پاسخ ما دیگر گونه خواهد بود. من یک طرحی را در ذهنم داشتم به نام جشنواره شادی آفرینان برتر، قصد داشتم از قالب های مختلف هنری استفاده کنم. چرا؟ چون معتقد هستم که هنر در واقع هدفمند است. شما انواع هنرهای مختلف را در قالب طنز در نظر بگیرید. آنچه که خنده را بر لبان مخاطب جاری می کند، در هنرهای تجسمی، کاریکاتور، حجم سازی، شعر و ادبیات طنز، نمایش، فیلم و.... در همه اینها یک سری توان مندی وجود دارد که ما را از هزل و هجو دور می کند، بنابراین اگر چنین اتفاقی بیافتد، که به نظر من هنرمندان ما می توانند آن را انجام دهند، در شهری که چیزی قریب سی هزار دانشجو در آن تنفس می کنند، ما می توانیم از این توان استفاده کنیم و همه اتفاقات خوب را رقم بزنیم. اما چون جزیره ای عمل کرده ایم، چون نگاهمان مقطعی بوده است، نتوانستیم درمان کنیم، اما اگر بتوانیم مثل همین اتفاق هنری مهم، یعنی چله هدفمند و همراه با آموزش قدم برداریم، بسیار مثمر ثمر و پر فایده خواهد بود. از اساتید دعوت بشود، آموزش انجام گیرد، کارگاه های نمایش برگزار شود تا در قالب این جشنواره آشنایی و آموزش با هنر انجام گیرد. من معتقدم هنر نمایش امروز هنر دقیقه هاست، حتی هنر ثانیه ها. اگر واقعا بخواهیم کماکان در گذشته زندگی کنیم، اتفاقی نمی افتد، همه ما باید فرزند زمان خود باشیم و اگر این اتفاق بیافتد، مسلما موفق خواهیم شد، اگر یک برنامه استراتژیک داشته باشیم، و این هم دولتی نیست خود هنرمندان باید باشند، خود هنرمندان باید خط مشی را مشخص کنند که ما قرار است در تئاتر سمنان که اگر در نقطه A قرار داریم در یک پروسه 4-5 ساله به نقطه B برسیم. بعضی ها نقدی می کنند که در هنر آماتور این اتفاق نمی افتد، ولی این اصلی که بنده عرض می کنم، اصلی اثبات شده است، 2 ضرب در 2 می شود چهار. اصلا هیچ ارتباطی با آماتور یا حرفه ای بودن هنر ندارد.
سخن آخر شما؟
بنده معتقدم وقتی مسئله ای باید بیان شود اگر از زبان هنر باشد و یا از زبان طنز باشد، بهتر عمل خواهد کرد. این یک واقعیت است. خیلی سپاسگزارم، برای همه دوستان آرزوی موفقیت می کنم و خسته نباشید می گویم و خیلی دلم تنگ شده است برای صحنه، می خواهم فرصتی پیدا کنم تا دوباره روی صحنه بیایم.

گفت و گو با آقای دانایی ریاست حوزه هنری استان سمنان

با سلام و عرض سپاسگزاری از طرف تمامی اعضای چله تئاتر طنز سمنان، در راستای تحقق اهداف والای هنری انقلاب اسلامی که بی شک ارگان های والی آن چون سازمان تبلیغات حوزه هنری در پی به ثمر رساندن این چنین افق روشنی در طالع هنر ایران اسلامی توقع شما از جشنواره تئاتر طنز چله که طیف وسیعی از جوانان، هنرمندان و تحصیل کردگان این رشته های هنری را در کارکرد خود و قشر عامه مردم را به عنوان تماشاگر این رسانه قرار داده است، چیست؟
ابتدا از تمامی هنرمندانی که زحمت کشیدن در این چهل شب زحمت می کشند و برنامه تولید می کنند سپاسگزاری می کنم، همان طور که مستحضرید امسال ایام دهه مبارک فجر پس از چند سال در ربیع الاول واقع شده و مردم می توانند شادی کنند، از طرفی در اهداف حوزه هنری دو امر و وظیفه مهم پیش بینی شده است، یکی تولید و دیگری آموزش، آموزشی که منجر به تولید بشود. یکی از کارهای خوب در استان و شهر سمنان در مجموعه آفرینش های هنری این بود که در ایام مبارک ماه ربیع الاول و دهه فجرکه ایام خوشحالی مردم ما است برنامه هایی را در قالب تئاتر طنز تدارک ببینند. طبیعتا انتظار ما از مجموعه دوستان که این تلاش و همت ویژه را در شهرستان سمنان تقبل کرده اند پس از تشکر و سپاسگذاری، اول این است که در راستای اهداف حوزه هنری که تعهد در انجام رسالت های هنرمند است قدم بگذارند که البته همیشه انجام شده و هیچ زمان هم مشکلی ایجاد نشده است. شاد کردن مردم به نحوی هم وظیفه ماست و هم گروه های هنری، اما چهارچوب طنز باید مورد نظر همه دوستان قرار بگیرد و شئونات رعایت گردد. دوم این که رسالت دوستان هنرمند که جذب مشارکت عمومی در شهرستان است، یعنی آحاد مردم را تشویق به استفاده از این گونه برنامه ها کنند، برنامه هایی که در قالب های مختلف طنز و همچنین گویش بومی تدارک دیده شده به گونه ای باشد که همه بتوانند از این برنامه های شاد استفاده کنند اعم از خانواده ها، جوانان و...
بی شک این تلاش صورت گرفته تلاش ارزنده ای است که می تواند در زمینه تولید هنری افق های بزرگی را در اختیار هنرمندان قرار دهد ضمن این که در نزدیکی انتخابات مجلس شورای اسلامی هم قرار داریم، که این شرایط می تواند برای حضور گسترده مردم و شادمانی و سرزندگی فضای انتخابات بسیار موثر باشد و همین طور برای تحقق اهداف امام راحل، شهدای گلگون کفن انقلاب اسلامی عزیزمان و آرمان های مقدس جمهوری اسلامی. این اقدام ارزشمند دوستان در آفرینش های هنری که ما هم سعی کردیم در زمینه کارگاه های مختلف آموزشی که برگزار می شود با اساتیدی که از تهران میآیند به صورت ویژه و از سایر بخش ها هم به نحوی دیگر حمایت کنیم.
جناب آقای دانایی همان طور که مستحضرید در سال 85، اولین جشنواره چله با حضور 328 هنرمند شهرستان در رشته های مختلف هنری چون تئاتر، ادبیات، شعر، هنرهای تجسمی، خوشنویسی و... برگزار شد و بسیار مورد استقبال اهالی هنر و مردم خوب و فرهیخته سمنان قرار گرفت این وقفه چند سال که پیشآمد با استقبال و خواست مردم شکسته شد و البته در این زمینه حمایت ارگان هایی مثل حوزه هنری بسیار راهگشا بود. به عنوان مدیر این دستگاه فرهنگی آیا این آمادگی وجود دارد تا برگزاری جشنواره چله به صورت سالانه به عنوان خاستگاه هنر بوم سمنان تداوم یابد؟
من به برگزاری مستمر این گونه برنامه ها بسیار خوشبین هستم، به این جهت که برنامه های شاد و مفرح که می تواند برای مردم در شهر سمنان قلم بخورد آن هم با این حجم گسترده که جنابعالی اشاره فرمودید در زمینه های مختلف هنری بسیار برای مردم عزیز مفید خواهد بود و هم برای جلوه آثار هنرمندان خوب استان و هم برای شکوفایی استعدادهای جوان هنری که در استان و شهر سمنان وجود دارد، این برنامه ها می تواند زمینه ای باشد که هنرمندان عزیز بتوانند در سطوح کشور و بین الملل هم بدرخشند و زمینه ساز فعالیت های بعدی هنرمندان باشد.
در این چله علاوه بر این که از حمایت ویژه مالی شما برخوردار خواهیم شد از امکانات محل تمرین و برگزاری ورک شاپ های آموزشی چله هم استفاده شد، حضرتعالی توجه دارید که در کارهای هنری گروهی هر چه قدر امکانات اختصاص داده شود کیفیت بهتری حاصل خواهد شد. در دستور کار حوزه فراهم آوری چنین امکاناتی اعم از مالی و فنی قرار دارد یا خیر؟
طبیعتا اگر این فعالیت ها در چهارچوب اهداف حوزه هنری هم بگنجد یقینا ما در برنامه های سال های آتی می توانیم حمایت از این گونه فعالیت ها را به صورت سالانه پیش بینی کنیم. ان شاالله که این گونه فعالیت ها مورد توجه مردم عزیز و خداوند متعال قرار بگیرد. باید همه دستگاه ها چه حوزه هنری، چه اداره ارشاد، چه استانداری و چه سایر دستگاه های تبلیغی و دینی بتوانند که در حمایت این گونه برنامه ها دستی برسانند که فعالیت های این چنینی رشد و توسعه روز افزونی داشته باشد.
پیامی اگر دارید برای هنرمندان چله بفرمایید؟
هنرمندان آن قدر بزرگ و عزیز هستند که من نمی توانم برای دوستان عزیزم پیامی داشته باشم اما هنرمندان قدر خودشان را بدانند، قدر مردم را هم بدانند چون که خداوند استعدادی را در وجود آنها شکوفا کرده که می توانند آثار بسیار خوب را تولید کنند و برای جامعه بسیار مفید خواهد بود و قدر مردمی را که آنقدر هنر دوست هستند، هنرپرور هستند، فرهیخته هستند و در برنامه های مختلف هنری شرکت می کنند و استقبال می کنند را هم بدانند. باید از این همه موقعیت ها استفاده بشود تا آثار خوب خلق بشود تا رضایت همگان مورد توجه قرار بگیرد، رضایت خداوند متعال و به گونه ای باشد که در آینده وقتی به این تاریخ رجوع بشود از کیفیت آثار هنری یاد شود. ان شاالله که موفق و موید باشید و آرزوی توفیق و تندرستی و سلامتی را برای همه هنرمندان و هم استانی های خود دارم.
با تشکر و سپاس ان شاالله که از حمایت بیشتر شما هم برخوردار شویم!
من هم در انتهای صحبتم اضافه کنم واقعا دوستان هنرمندی که من از ایشان شناخت دارم سال های سال است در کارهای هنری زحمات ویژه ای مبذول می دارند از جناب آقای رحیم موسوی پیشکسوت استان در رشته های مختلف که تلاش کردند تا این شرایط را مهیا کنند که بسیار ارزنده است و همچنین دیگر هنرمندان و دیگر دوستان عزیزم در آفرینش های هنری از همه عزیزان تشکر و قدردانی می نمایم و تلاش ستودنی ایشان را ارج می نهم.
در پایان از شما و کلیه همکارانتان به ویژه آقای زارع، حسینی، اسکندرزاده که خود ایشان هم در تعدادی از نمایش ها به عنوان کارگردان حضور دارند کمال سپاسگذاری را داریم.

کارگاه دوم: حسین سنگسری اشکال کمدی

نمایش در تعریفی کلی به معنی تقلید از اعمال و کردار محیط پیرامون نوع بشر برای اصلاح امور اجتماعی است.
در نمایش های کمدی خلق فضای شادیآور توام با خنده تفکربرانگیزی و اصلاح گری همواره به عنوان وجوه بارز شناخته شده است. نمایش های کمدی محصول تقلید انسان از اعمال و کردار مضحک حیوانات آدمیان و تلفیق آن با مسایل اجتماعی است.
این نمایش گونه ای است که ارایه تصاویر هجوآمیز از جهات منفی و ناهنجار زندگی عیب های جامعه و حقایق تلخ اجتماعی را غلو شده یعنی پست تر از آنچه که هست نمایش می دهد تا خصوصیات صفات و مشخصات آنها بارزتر و آشکارتر شود.
ارسطو می گوید: کمدی تقلید است از اطوار و اخلاق زشت، نه این که توصیف و تقلید بدترین صفات انسان باشد بلکه، فقط تقلید و توصیف اعمال و اطوار شرمآوری است که موجب ریش خند و استهزا» می شود.
از آن هنگام که آرسیتوفان کمدی نویس بزرگ یونان باستان به طرح موضوع های عصر خود با زبانی هجو گونه خشن واستهزاآمیز پرداخت تا امروز که کمدی به عنوان یکی از شاخص ترین گونه های نمایشی هنر تئاتر شناخته می شود. هنرمندان این عرصه همواره سعی در بیان دردها و آلام بشر عصر خود به زبان خنده داشته اند که به مرور به شکل گیری کمدی های مختلف با شکل های تازه با توجه به نوع رفتار و کردار و باز خورد آنها که می توان به اشکال زیر اشاره کرد.
کمدی هجوآلود، کمدی دسیسه، کمدی موقعیت، کمدی خلق وخو، کمدی رفتار، کمدی رمانتیک و مضحک با صورتک و تقلید هزل آمیز.
کمدی رفتار= تاثیر شادی بخش آن در گرو مکالمات خنده داری است که مابین شخصیت های احمق و گول رد و بدل می شود در این گونه کمدی قراردادها و رسوم اجتماعی مورد بررسی قرار می گیرد، یکی از مسایل نزاع های عشقی است.
فارس= اثری است که خواننده یا بیننده را از صمیم دل به خنده وا می دارد و از این رو به آن کمدی سبک گفته اند.
کمدی شخصیت= در آن خصوصیات اخلاقی و یا رفتاری قهرمان که خلاف عرف جامعه است و یا شیوه ای اغراقآمیز بزرگ نمایی شده است مورد توجه و نظر قرار می گیرد.
کمدی موقعیت= کمدی حاصل از گرفتار آمدن قهرمان در شرایط نا طلبیده و گاها متضاد با موقعیتش را گویند.

کارگاه ششم: همایون علی آبادی دراماتورژی آثار
برای آنکه تئاتر سالم داشته باشیم باید تلاش کنیم ارتباطی عمیق بین کار گردان و بازیگران و نویسنده و منتقدان و از جمله تماشاگران فراهم آوریم در همین راستا از نویسنده کتاب سیر نقد تئاتر در ایران همایون علی آبادی دعوت به عمل آمد تا چند ساعتی در خدمت ایشان باشیم.
آقای همایون علی آبادی منتقد تئاتر در بیست و نهم و سی ام دی ماه مهمان چله طنز سمنان بودند، سر فصل درس هایی که ایشان مطرح کردند عبارت بود از: تغییر و تنقیح متن در کشف و خلق معانی اثر، در دراماتیزه کردن مضامین و درون مایه ها ابتدائا ایشان نیز توضیحاتی راجع به کمدی، طنز، خنده و آیرونی ارائه دادند سپس درباره اهمیت کاری که هنرمندان سمنان برای انجام آن کمر همت بستند سخن گفت، اما بعد نقد کوتاهی از هریک از آثار در دست تمرین را مطرح و توقعات خود را بیان نمودند از جمله استقرار نگاهی نو برای آثاری چون سالگرد چخوف یا خانه روشنی اثر زنده یاد غلام حسین ساعدی (گوهر مراد) از نکات جالبی که ایشان یادآور شدند و بسیار پسندیدند آثار نویسندگان بومی بود که به روز بودن و شیوه های ادبی به کار گرفته در آنها مطرح بود.
در جلسه بعد هریک از کارگردانان به اتفاق آقای علیآبادی نمایشنامه های در دست تمرین و چالش های موجود را مطرح کردند و افراد حاضر در جلسه نیز در مباحث شرکت جدی داشتند.

فرازهایی از صحبت های آقای علی آبادی
کمیک به هر کاری که خنده انگیز باشد به هر قیمتی می گویند ولی آیرونیک به طنزی گفته می شود که در آن نیشخند و زهرخند باشد.
چخوف 14 نمایشنامه دارد که سیزده تای آن با خود کشی تمام می شود نمایشنامه ای که در آن خود کشی نیست نمایشنامه دایی وانیا ست، البته دوستان توجه داشته باشند چخوف را اگر می خواهند ببیند در سالگرد یا در خود کشی نبینند چخوف را باید در مرغ دریایی یا باغ آلبالو دید.
هرچند کمدی را برای عوام و تراژدی را برای خواص می دانند اما در نمایشی که در آن نتوان خندید، باید به آن خندید. تئاتر تخت حوضی ما بیشتر هجو است و لودگی.
متن شاعر اثر کارل چابک یک متن مینی مالیستی است و موقعیت زیبایی به لحاظ درام نویسی در آن ایجاد می شود.
کارل چاپک به نظر من یکی از مدعیان بزرگ جهان طنز است.
طنز قریحه می خواهد. شما نگاه کنید نمایشنامه نویسان معاصر ما کدام به طنز پرداختند حتی یک کمدی ساده هم نتوانستند بنویسند (نمایشنامه نویسان مطرح ما اگر به این واحه قدم گذاشتند هم موفق نبودند) مثلا دنیای مطبوعاتی اثر آقای بیضایی، یا آقای اکبر رادی با اثرش "هملت با سالاد فصل" این آثار با آثار دیگر این نویسندگان اصلا قابل قیاس نیست. به نظر من در طنز موفق نبودند.







«خانه دوست کجاست؟» 20 ساله شد


آلن برگان استاد دانشگاه سوربن و مدیر دپارتمان تحلیل فیلم در مدرسه فمیس همزمان با بیست سالگی فیلم خانه دوست کجاست؟ گفت: این فیلم در شناخت جهانی عباس کیارستمی به عنوان فیلمسازی بزرگ و مولف موثر بوده است.
به گزارش ایسنا وی که در موزه سینما سخن می گفت، در ادامه تصریح کرد: کیارستمی توانست در کنار هم قرار دادن سطوح مختلف ساختاری و زیبایی شناسی و پیشبرد سرخط منطقی در طول فیلم نوید حضور یک فیلمساز بزرگ را به جهانیان بدهد.
وی گفت: منطق اولین فیلم یک داستان یک خطی است که پسر بچه ای قصد دارد دفترچه ای را از یک روستا به روستایی دیگر ببرد، این قصه خیلی ساده است و به همین دلیل به گفته کیارستمی او برای پیدا کردن تهیه کننده درد سر های زیادی کشید. برگالا ادامه داد: دومین منطق فیلم، منطق جهان شمول قصه ها و افسانه هاست که در این منطق روایی داستان، بچه ای از محیط خود بیرون می رود و پا به جا های ناشناخته می گذارد و با پیش آمدن مشکلاتی و حل آنها به بلوغ می رسد و بزرگ می شود و در عین حال به تناقضات قانون اجتماع پی می برد.
برگان که مدتی هم سر دبیر کایه دوسینما بوده است، ادامه داد: در فیلم های کیارستمی نجات و رستگاری به تنهایی محقق نمی شود و این کار باید به وسیله یک راهنما انجام شود و در اینجا هم این کار به وسیله پیرمرد نجار انجام می شود. وی کیارستمی را فیلمسازی سنت گرا و در عین حال مدرن دانست و گفت: روایت این فیلم یک روایت خطی و کاملا مشخص غربی است ولی در عین حال حالت قرینه وار فیلم و تبدیل فیلم به دو قسمت مشخص، آن را به شدت شرقی می کند. وی به منطق هنری چیدمان فضا ها در این فیلم اشاره کرد و گفت: آنچه کیارستمی را از بقیه فیلم سازان ایرانی جدا می کند، شکل بازنمایی ویژه او از فضاست و همان طور که در مینیاتور ایرانی، پرسپکتیور وجود ندارد در بسیاری از نما های فیلم هم با دور شدن فرد، آن شخصیت کوچکتر نمی شود و اوج آن در صحنه ای است که پسر در یک تصویر Z مانند در حال دویدن است. برگان در پایان گفت: آنچه در مورد فیلمهای کیارستمی می توان گفت این است که او در آثارش در کنار سنت، مدرنیته را نیز دارد و در کارش بسیار پیچیده عمل می کند، او نه یک رئالیست است نه ناتورالیست بلکه امر واقعی را گرفته و با چیدمان خاص خود، منطق جدیدی به وجود می آورد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد