رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

برنامه آفتاب شرقی برنامه پرطرفدار شبکه اول

آفتاب شرقی

شبکه یک

ژانر : گفتگو
دسته بندی : مذهبی
زبان : فارسی
............................................................................
درباره " آفتاب شرقی "

برنامه آفتاب شرقی، مجموعه‌ای است که هر روز با آیتم‌های متعدد و متنوع در لحظات نورانی اذان ظهر از برنامه سیمای خانواده، پخش می شود.

تهیه کننده برنامه آفتاب شرقی جعفر شعاعی است که به بیان ایشان در آفتاب شرقی به بیان شاخص ها و ملاک هایی پرداخته شده است که از سوی عالمان دینی مطرح می شود.

برنامه آفتاب شرقی کاری از گروه معارف شبکه یک سیما است که شنبه تا سه شنبه ساعت 10:45 از شبکه اول سیما پخش می شود.
http://tv1.ir/uploads/images/aftabsharghi(1).jpg
 ندا ملکی در حال حاضر در برنامه آفتاب شرقی، که هر روز با آیتم‌های متعدد و متنوع در لحظات نورافشان و پرحلاوت اذان ظهر از سیمای خانواده شبکه اول پخش می شود، فعالیت دارد.

ندا ملکی

در ادامه همین مطلب بیوگرافی و مصاحبه ایشان را میتوانید بخوانید…

ندا ملکی سال ۱۳۵۹ در اردبیل- شهرستان کوثر – شهر گیوی در خانواده فرهنگی و متدین به دنیا آمده و کارشناس علوم قرآنی است و حضور در ویژه‌برنامه نوروز ۷۹ شبکه قرآن سیما به عنوان جوان موفق به دلیل کسب رتبه سوم مسابقات قرائت قرآن دانشجویان سراسر کشور سبب‌ساز اجرایش گردیده است؛ اجرایی ۸ ساله که در برنامه‌هایی چون آیین‌زندگی، تا نیایش، اشراق، صبح عالی بخیر، روشنا، اشاره، آفتاب شرقی و … نمود یافته و همچنان ادامه دارد.

مصاحبه خانم ندا ملکی با مجله همشهری:

اصلا به‌کار در رسانه آن هم تلویزیون علاقه‌ای نداشت. برای همین روزی که از صدا‌وسیما تماس گرفتند و پیشنهاد اجرای یک برنامه‌ معارفی را با او در میان گذاشتند، ابتدا نپذیرفت اما اصرار‌ها و دلایل مسئول شبکه قرآن او را قانع کرد وارد رسانه ملی شود. ندا ملکی متولد سال ۱۳۵۹ است.

تحصیلاتش تا مقطع کار‌شناسی ارشد علوم قرآن و حدیث باعث شده از مهارت و توانایی‌های لازم در اداره یک برنامه معارفی برخوردار باشد و بتواند در موضوعات دینی به‌عنوان یک فرد مطلع، کار‌شناسان برنامه «آفتاب شرقی» را در مباحث‌ و موضوعات دینی همراهی کند. او امسال در جشنواره بین‌المللی جام جم به‌عنوان مجری بر‌تر برنامه‌های معارفی رسانه ملی انتخاب و برگزیده شد.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که این مجری جوان توانسته رضایت مخاطبان را جلب کند و حالا بسیاری از علاقه‌مندان برنامه‌های دینی رسانه ملی، «ندا ملکی» را یک مجری توانمند می‌شناسند. اجرای برنامه‌هایی چون «اشاره»، «آئین زندگی»، «تا نیایش»، «اشراق»، «روشنا» و «آفتاب شرقی» از برنامه‌هایی است که تا‌کنون با اجرای او روی آنتن رفته. ملکی در گفت‌وگو با همشهری «آیه» بیشتر از دغدغه‌هایش در حوزه معارف سخن می‌گوید و البته معتقد است در حوزه تبلیغ و ترویج دین به‌خصوص در میان جوانان آن‌طور که باید و شاید عمل نشده.

*احتمالا مهم‌ترین رویداد سال برای شما، انتخاب شدن به‌عنوان مجری برتر برنامه‌های حوزه معارف بود. درست است؟
این انتخاب قطعا برای من شیرین بوده اما اتفاقات دیگری هم در سال ۹۲ برای من روی داد که رسیدن به آنها برایم مهم بود. البته همه آنها در زمینه کاری نبوده و بخشی ‌از آن به تحولات و اتفاقات درونی مربوط می‌شود که به‌نظرم بیان آنها ضروری نیست.

*فکر می‌کردید به‌عنوان مجری بر‌تر انتخاب شوید؟
در جشنواره امسال بخشی را به برنامه‌های گفت‌وگومحور اختصاص دادند و هر بخش را هم مجزا کردند؛ حوزه اقتصادی، اجتماعی، ورزشی، سیاسی، معارفی و… . در هر بخش چهار نفر نامزد شدند که من هم یکی از کاندیداها در بخش معارف بودم و به‌هر حال اعلام نتیجه برایم مهم بود. البته به‌نظر من هر سه نفر دیگر لیاقت و شایستگی این را داشتند که به‌عنوان مجری بر‌تر انتخاب شوند.

*مرتبط بودن رشته تحصیلی شما با مباحث مطرح شده در برنامه معارفی تا چه حد توانسته در اجرای موفق شما تاثیر‌گذار باشد؟
تسلط مجری بر موضوع و محتوای برنامه یکی از مولفه‌های مهم برای یک اجرای خوب به‌شمار می‌آید. این مسئله حین اجرا و صحبت با کار‌شناسان برنامه بروز خطاهای احتمالی را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود یک مجری بتواند به شیوه‌ای مطلوب اجرای یک برنامه را برعهده بگیرد. البته آشنا بودن با فن گویندگی، نوع پوشش، نحوه اجرا و همچنین داشتن اطلاعات عمومی و البته تخصصی در برنامه‌ای که اجرای آن را بر‌عهده دارد از مولفه‌های ضروری برای ساخت برنامه به‌شمار می‌آید.

*اصلا چطور شد وارد کار اجرا شدید؟
راستش خیلی اتفاقی! من دوران دانشجویی در مسابقات قرآن رتبه کشوری را کسب کرده بودم و به‌عنوان میهمان به برنامه «عیدانه» شبکه قرآن دعوت شدم. حدود ده پانزده روز بعد از شبکه قرآن- که آن موقع خیلی از افتتاحش نگذشته بود- با من تماس گرفتند و مرا دعوت کردند و به‌صورت حضوری این مسئله را با من در میان گذاشتند. ابتدا امتناع کردم چون به‌کار در رسانه علاقه‌مند نبودم. بیشتر دوست داشتم ادامه تحصیل بدهم اما با اصرار مسئول شبکه قرآن وارد سازمان صدا‌و‌سیما شدم. اولین برنامه‌ام را در چهارم تیر ۷۹ با برنامه «اشاره» که یک برنامه تخصصی در حوزه علوم و قرآن و حدیث بود شروع کردم.

*پس علاقه به ادامه کار بعد از اولین اجرا در شما به‌وجود آمد؟
اول اصلا علاقه‌مند نبودم. حتی بعد از اولین باری که اجرا داشتم و تا چند برنامه دیگر هنوز علاقه‌مند نشده نبودم. هر‌چه برنامه بیشتر پیش رفت، استقبال مردم مرا به ادامه کار بیشتر تشویق می‌کرد. اینکه پوشش ظاهری من با مجری‌هایی که آن زمان در رسانه بودند متفاوت بود و صحبت‌های من روی آنتن با عقاید مذهبی و رفتار‌هایم در بیرون از سازمان همخوانی داشت مورد توجه مخاطبین قرار گرفت. در هر صورت این علاقه در من به‌تدریج ایجاد شد و احساس کردم نه به‌عنوان مجری بلکه به‌عنوان مبلّغ دین خدا و پیغمبر وظیفه‌ای برای ادامه کار برعهده دارم. گاهی هنوز این تردید همراه من است و از خودم می‌پرسم آیا ورودم به این کار درست بود یا نه؟

*این تردید به میزان تاثیر‌گذار بودن برنامه مربوط می‌شود یا دلیل دیگری دارد؟
برنامه‌ای که مخاطب دارد حتما تاثیرگذار است. تردید من بیشتر به عدم اهتمام برخی دست‌اندرکاران برنامه‌های معارفی برمی‌گردد که کمترین هزینه را به این‌گونه برنامه‌ها اختصاص می‌دهند. شما می‌بینید در برنامه‌های حوزه ورزش و فوتبال چقدر هزینه می‌شود؛ از دکور برنامه گرفته تا زمان پخش آن که نامحدود است. اما آیا برای برنامه معارفی‌ای مانند «آفتاب شرقی» هم هزینه می‌شود؟ در برنامه‌های معارفی چقدر از جذابیت‌های بصری استفاده می‌کنند و چقدر می‌توان از تنوعاتی که برای یک ساخت برنامه لازم است بهره‌مند شد. همین باعث شده گاهی دچار تردید شوم که اگر جای دیگری بودم کمتر غصه می‌خوردم و اذیت می‌شدم.

*شاید این اتفاقات به‌دلیل این تصور است که یک برنامه معارفی آن‌طور که باید و شاید مخاطب ندارد.
در مورد میزان مخاطب اصلا این‌طور نیست. اتفاقا برنامه «آفتاب شرقی» پرمخاطب‌ترین برنامه زمان اذان رسانه ملی است. اصولا برنامه‌هایی که مخاطب‌شان عام است بیننده زیادی دارند. تعداد پیامک‌هایی که برای برنامه ارسال می‌شود این موضوع را ثابت می‌کند. در میان مخاطبین هم گروه‌های سنی مختلف وجود دارد. بنابراین این مسئله نمی‌تواند دلیل موجهی برای هزینه نکردن برای برنامه‌های معارفی باشد.

اساس فطرت انسان بر‌مبنای دوستی خدا و رفتن به‌سمت او بنا شده اما اینکه چرا آدمی که دوست دارد به سمت خدا برود، دین‌گریز و دین‌زده می‌شود یک بخش آن برمی‌گردد به اینکه آنهایی که متولیان تبلیغ دین هستند نتوانسته‌اند دین را به‌خوبی معرفی کنند. همین باعث شده دین با وجود جذابیت، برای مخاطبین به‌گونه‌ای دیگر جلوه داده شود. مردم دین را دوست دارند، خدا را دوست دارند، پس چه شده که برخی به‌ظاهر دین‌گریز شده و به احکام دین پایبند نیستند! قطعا اشکال کار در کوتاهی‌هایی است که در عرصه تبلیغ بوده. بخشی از این تبلیغ بر‌عهده رسانه است. ما اگر امکانات لازم برای خوب ارائه دادن یک برنامه دینی را به‌کار نبریم، قطعا در آینده با دین‌گریزی بیشتری مواجه خواهیم شد.

*مخاطبین برنامه بیشتر چه موضوعاتی را درخواست می‌کنند؟
به‌محض اینکه ما بحث چالشی یا موضوعی را که برای مردم شبهه‌ناک است مطرح می‌کنیم، سیل عظیم پیامک‌ها به برنامه سرازیر می‌شود. معتقدم اگر چهره دین را بدون پیرایه و پوشش به مردم نشان دهیم قطعا مردم بیشتر جذب چنین برنامه‌هایی خواهند شد، اما این وسط برنامه هم باید جذابیت‌های رسانه‌ای را داشته باشد. چون ما خودمان می‌گوییم در دوره جنگ رسانه‌ها هستیم اما آیا جنگ رسانه‌ها با دست خالی امکان‌پذیر است؟

*به‌عنوان کسی که دغدغه این‌گونه مسائل را دارید آیا این موضوع را با تهیه‌کننده یا برنامه‌سازان برنامه‌های معارفی مطرح کرده‌اید؟
بار‌ها و بار‌ها! وقتی می‌بینم یک برنامه اجتماعی یا ورزشی هر‌چند وقت تمام دکورش تغییر می‌کند ولی یک برنامه معارفی چند سال با یک دکور روی آنتن می‌رود و به برنامه‌های معارفی آن‌طور که باید توجه نمی‌شود غصه می‌خورم. به‌هر حال حتما مدیران و برنامه‌ریزان برنامه‌های معارفی هم محدودیت‌ها و مشکلاتی دارند که باید از خود آنها علت را جویا شوید اما حرف من این است که ما جوانانی داریم که سوال دارند و باید دست‌شان را گرفت. باور کنید با جواب دادن به سوالات آنها همه برمی‌گردند و معتقد می‌شوند و در چارچوب دین عمل می‌کنند

اما زمانی که ما برای آنها وقت نگذاریم و این موضوع دغدغه ما در امور فرهنگی و رسانه‌ای و حتی دغدغه برخی مبلّغین دینی نباشد، نباید بیش از این انتظار داشت. برنامه «آفتاب شرقی» اتفاقا مخاطبین جوان زیادی دارد و می‌تواند به برنامه‌ای جذاب‌تر و پر‌مخاطب‌تر در حوزه معارف تبدیل شود.

*دلیل جذابیت این برنامه را به‌ویژه از سوی مخاطبان جوان در چه می‌دانید؟
مخاطبین این برنامه علاوه بر خانواده‌های مذهبی، جوانانی هستند که اگر ظاهرشان را ببینید فکر می‌کنید هیچ اصول اعتقادی‌ای را قبول ندارند در حالی که عمیقا خدا را دوست دارند، به اهل بیت‌(علیهم‌السلام) اعتقاد دارند اما به‌دلیل کج‌فهمی، بدرفتاری و بی‌اخلاقی‌هایی که از سوی برخی مدعیان دین به آنها القا شده دین‌زده شده‌اند. در‌واقع با ظاهر و نوع پوششان با این نوع رفتار‌ها مبارزه می‌کنند نه با خود دین. این‌گونه مخاطبین نظرشان این است که به‌دلیل آرامشی که در برنامه «آفتاب شرقی» هست برنامه را می‌بینند و به‌نظرم این دعوتی است از سوی خدا که جوانی که نمی‌تواند درد دل خود و مسائل و مشکلاتش را با خانواده‌اش مطرح کند، به‌سمت این برنامه روی می‌آورد و «آفتاب شرقی» برای او می‌شود یک محرم راز.

*شما به‌عنوان یک خانم جوان چه شد در این مسیر یعنی یادگیری علوم قرآن و حدیث قرار گرفتید؟
چند مولفه در این موضوع تاثیرگذار بود. بخش زیادی از این مسئله به رفتارهای خانواده مربوط می‌شود. اینکه خانواده‌ای بتواند نه با زبان ظاهری، که در عمل به فرزندانش دین را آموزش بدهد خیلی در تربیت فرزند مهم است. یادم نمی‌آید تا حدود نوجوانی خانواده‌ام درباره دین با من حرف زده باشند اما در رفتارشان، نماز خواندن، دروغ نگفتن و خیلی از مسائل دینداری را مشاهده می‌کردم.

پدرم صداقت زیادی داشت و مهربانی و خوش‌خلقی که در مادرم می‌دیدم بی‌نظیر بود. هر دو در عین حالی که نماز می‌خواندند رفتارهای صحیحی داشتند و من از آنها کلام دروغی نشنیدم. کم‌کم من هم به خواندن نماز علاقه‌مند شدم. از طرفی مادربزرگم سواد قرآنی داشت اما معانی را نمی‌توانست بخواند.

بنابراین می‌خواست ترجمه آیات قرآن و دعا‌ها را برایش بخوانم و من که خیلی او را دوست داشتم با علاقه این کار را برایش انجام می‌دادم و هیچوقت خسته نمی‌شدم. در ضمن همیشه از تشویق‌هایش بهره‌مند می‌شدم. همه اینها باعث انس با قرآن و گرایش من به‌سمت قرآن شد. معتقدم اگر آدم‌های با‌خدایی در کنارت باشند و دست تو را بگیرند قطعا به‌سمت خدا خواهید رفت و مشمول رحمت بی‌انتهای او قرار می‌گیرید. هیچوقت هم این میل و اشتیاق در شما کمرنگ نمی‌شود چون این راه را با درک صحیح و شناخت کافی انتخاب کرده‌اید.

*اهل ورزش و مطالعه کتاب‌های غیر‌دینی هم هستید؟
بله، ورزش والیبال را به‌صورت حرفه‌ای دنبال می‌کردم. به موسیقی اصیل ایرانی هم علاقه‌مندم و علاوه بر مطالعه کتاب‌های دینی به کتاب‌های رمان و اجتماعی علاقه دارم. در دوره ابتدایی و راهنمایی تقریبا هیچ کتابی در کتابخانه مدرسه‌ ما نمانده بود که نخوانده باشم. در آن دوره به‌خصوص به داستان‌های تخیلی ژول ورن بسیار علاقه‌مند شده بودم و برخی آثار او را بار‌ها و بار‌ها می‌خواندم. خواندن شعر و مطالعه آثار ادبی هم برای من جذابیت زیادی داشت و البته گاهی این علاقه به سرودن اشعار منجر می‌شد مورد تشویق معلم‌ها قرار بگیرم.

*تسلط به موضوعات ادبی، هنری و ورزشی در کنار داشتن اطلاعات دینی چقدر می‌تواند به مجری برنامه‌های معارفی برای ارتباط بیشتر با مخاطب کمک کند؟
معتقدم در حوزه کار ما مطالعات جانبی به‌غیر از کتاب‌های دینی، جامعیتی به شخصیت ما می‌دهد که بتوانیم در ارتباط با مخاطبین بیشتر موفق باشیم. مخاطبین وقتی پای رسانه می‌نشینند و می‌بینند مجری نمی‌تواند از همین زندگی روزمره مثال و مصادیقی را بیاورد و در آن موضوع مورد بحث دخالت کند و به جوان بگوید تو را می‌فهمم و این مصادیق در زندگی ما هم هست و دین برای همه اینها راهکار دارد چطور انتظار داریم مخاطب پای برنامه بنشیند. شاید یک دلیل دین‌گریزی به این برگردد که مشاهده می‌شود برخی افراد که اهل نماز اول وقت هستند و اهل مسجد و دینداری، تک‌بعدی هستند و نتوانسته‌اند نگاه درستی به موضوعات اطراف خود داشته باشند.

*اما ظاهرا این تک‌بعدی بودن در برنامه «آفتاب شرقی» وجود دارد؟
تا آنجا که به من مجری مربوط می‌شود سعی می‌کنم با موضوعات روز آشنا باشم و دغدغه جوانان و مخاطبین را در گفت‌و‌گو با کار‌شناسان برنامه مطرح کنم. اینکه برنامه‌ای در مجموع با چه رویکرد و چه بخش‌هایی به روی آنتن می‌رود بر‌عهده من نیست. البته طرح‌هایی در ذهن داشته و دارم که با برنامه‌ریزان و تهیه‌کنندگان مطرح کرده‌ام. خیلی دوست دارم برنامه‌ای را با نگاه ویژه به دین بسازم. امیدوارم خدا در این راه کمکم کند.

*چه برنامه‌ای برای سال ۹۳ دارید؟
قصد دارم مطالعات تخصصی‌ام را بیشتر کنم. می‌خواهم برخی مقالات و پروژه‌هایی را که از قبل در ذهن داشته‌ام جمع‌بندی و به پایان برسانم. تمام قصدم این است که ان‌شاءالله جوری برنامه‌ریزی کنم که هم در حوزه کار و ادامه تحصیل و هم در حوزه خانواده فرد موثری باشم و رضایت خدا را هم داشته باشم.

آفتاب شرقی؛ یک برنامه دینی پرمخاطب
از مهم‌ترین سیاست‌های سازمان صدا‌و‌سیما تهیه برنامه‌های معارفی است که برای پاسخگویی به نیاز مخاطبان و اطلاع‌رسانی مباحث دینی در شبکه‌های مختلف روی آنتن می‌رود. برنامه «آفتاب شرقی» یکی از همین برنامه‌هاست که خیلی از مخاطبین شبکه یک سیما را هر روز قبل از اذان ظهر پای جعبه جادو می‌آورد تا درباره مسائل دینی و عقیدتی اطلاعات بیشتری کسب کنند.

در بخشی از برنامه یک‌ساعته «آفتاب شرقی» گفت‌وگو با کار‌شناسان مذهبی پخش می‌شود که به‌دلیل طرح موضوعات دینی و مباحث مورد نیاز مخاطبین از بخش‌های پربیننده به‌شمار می‌آید. ندا ملکی درباره کار‌شناسان این برنامه می‌گوید: «به‌دلیل اهمیت انتقال مفاهیم دینی و ارتباط مستقیم با مخاطبین سعی شده از کار‌شناسان مطلع با علوم قرآن و حدیث و اساتید حوزه و دانشگاه برای حضور در برنامه دعوت شود. مسائل نیز با توجه به موضوعات مطرح شده توسط مخاطبین و مسائل روز و ایام مذهبی انتخاب می‌شوند تا کاربردی‌تر شوند».

کارشناسان برنامه ما
وقتی از مجری بر‌تر برنامه‌های معارفی جشنواره بین‌المللی جام جم که یکی از موثر‌ترین افراد برای انتخاب کار‌شناسان برنامه است درباره ویژگی‌های فردی کار‌شناسان می‌پرسیم ابتدا به‌خودش اجازه نمی‌دهد درباره آنها اظهار نظر کند اما وقتی اصرار می‌کنیم فقط چند جمله درباره هر یک از آنها حرف می‌زند.

دکتر حاج‌عبدالباقی
حافظ کل قرآن و عضو هیات علمی دانشگاه است. کلام او از نورانیت و معنویت ویژه‌ای برخوردار است که بر دل مخاطب می‌نشیند. حضور او در برنامه «آفتاب شرقی» مورد توجه مخاطبین زیادی قرار گرفته و فکر می‌کنم حالا دیگر در میان بسیاری از مخاطبین به‌ویژه خانم‌ها طرفدار دارد. خلوص نیت و صفای باطن او بیننده را با پای دل به‌سمت رسانه سوق می‌دهد. تسلط دکتر عبدالباقی به آیات قرآن و تفسیر و تبیین آنها به بیننده اطمینان می‌دهد که اطلاعات درستی دریافت می‌کند.

‌دکتر عظیم‌زاده اردبیلی
معاونت پژوهشی دانشگاه امام صادق‌(ع) را بر‌عهده دارد و تحقیقات زیادی در زمینه مسائل دینی انجام داده‌. به‌نظرم او هر حرفی که می‌زند مستند است و مبتنی بر علوم روز. ‌دکتر عظیم‌زاده در مباحث مطرح شده از همه علوم استفاده می‌کند تا عموم مخاطبین بتوانند از کلامش بهره ببرند. او از همه فنون سخنوری بهره‌مند است. علاوه بر این سال‌هاست در حوزه حقوق زنان و خانواده به‌صورت مستمر فعالیت دارد و چندین بار به‌عنوان پژوهشگر بر‌تر کشور از او تقدیر شده. بالغ بر ۸۰ مقاله علمی، پژوهشی و چندین جلد کتاب تالیف شده و در حال تالیف دارد.

دخترم از من الگو می‌گیرد
فاطمه حورا گودرزی دختر ۷ ساله ندا ملکی است. او به‌شدت از مادرش الگوبرداری می‌کند و به برنامه‌های «آفتاب شرقی» توجه خاصی دارد؛ به‌خصوص زمانی که اجرای برنامه برعهده مادر اوست. آنقدر که گاهی به‌گفته‌های مادرش در برنامه استناد می‌کند و به‌دنبال اثبات حرف‌های مادر خود است. نمونه عینی آن هم در میهمانی‌های جمعی اتفاق می‌افتد.

ندا ملکی در این زمینه می‌گوید: «گاهی که به میهمانی می‌رویم کافی است به ما بگویند اول ناهار یا شام بخوریم بعد نماز بخوانیم. آنجاست که با اعتراض فاطمه حورا مواجه می‌شوند. او به همه می‌گوید مامان من در برنامه «آفتاب شرقی» همه را به نماز اول وقت سفارش می‌کند. پس از او نخواهید نمازش را برا‌ی خوردن غذا کنار بگذارد. در حجاب هم بدون اینکه من به او بگویم الگوبرداری می‌کند. دقت فاطمه حورا در صحبت‌هایی که من مقابل دوربین می‌گویم سبب شده بیشتر مراقب حرف‌هایم باشم. به‌نظر من یکی از مشکلات مادران شاغل کم وقت گذاشتن برای فرزندانشان است در حالی که دوران کودکی مهم‌ترین دوره زندگی است.

سعی می‌کنم برنامه‌ام را طوری تنظیم کنم که قبل از رفتن به مدرسه و هنگام برگشت فاطمه حورا از مدرسه حتما در منزل باشم و وقت بیشتری برای بودن در کنار دخترم بگذارم».
http://www.dailysun.ir/wp-content/uploads/2014/10/neda-maleki-dailysun.ir-4.jpg
دانلود آهنگ تیتراژ برنامه آفتاب شرقی(اذان می گویند) با صدای محمد حشمتی«عاشقان پنجره باز است اذان می گوید؛ قبله هم سمت نماز است اذان می گوید» (5:19)
............................................................................
شرح مناجات خمسه عشر در برنامه آفتاب شرقی


برنامه آفتاب شرقی امروز با موضوع شرح مناجات خمسه عشر ساعت 12:50 به روی آنتن می رود.

به گزارش روابط عمومی شبکه یک سیما، دکتر مریم حاجی عبدالباقی کارشناس مذهبی، به شرح مناجات خمسه عشر و تبیین پیام های این دعای عظیم می پردازد.
همچنین در ادامه بررسی مسایل تربیتی در اسلام، آفتاب شرقی فردا یکشنبه شانزدهم فروردین به موضوع تربیت اسلامی فرزندان با حضور حجت الاسلام و المسلمین سیدعلیرضا تراشیون خواهد پرداخت.
در روز دوشنبه با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید محمدهادی حسینی همدانی نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرج ادامه مبحث رفتارهای خانوادگی بررسی می شود.
برنامه آفتاب شرقی کاری از گروه معارف شبکه یک سیما است که از شنبه تا پنج شنبه هر روز ساعت12:50 از این شبکه پخش می شود.
............................................................................
 «آفتاب شرقی» برنامه سازی با انرژی معنوی
تلویزیون آفتاب شرقی

گزارشی از تولید برنامه معارفی شبکه یک سیما

حدود یک دهه است مخاطبان شبکه یک سیما هر روز در لحظات معنوی و ملکوتی اذان ظهر بیننده برنامه «آفتاب شرقی» هستند. این برنامه با مضامین دینی و مذهبی به طور زنده روی آنتن می رود و مهم ترین شاخصه اش تکریم، تجلیل و اقامه نماز اول وقت است. این برنامه هرروز از ساعت ۱۱ تا ۱۲ ظهر از شبکه یک سیما پخش می شود و مجریان آن ندا ملکی و محمدهادی صلح جو هستند.

مجله تصویری معارفی

حجت الاسلام مصطفی توکلیان، مدیر گروه معارف شبکه یک سیما در مورد برنامه آفتاب شرقی می گوید: مهم ترین اصل هر برنامه، رویکرد آن است. برنامه آفتاب شرقی با رویکرد معنوی و مذهبی سعی می کند در هر برنامه با ارائه نکته ای اخلاقی به تبیین اخلاق فردی و اجتماعی و راه های گسترش آن در جامعه به گونه ای غیرمستقیم بپردازد و در لحظه ملکوتی اذان ظهر دریچه ای رو به روشنایی برای مخاطب بگشاید تا بنده چشم از دنیا بپوشاند و با اقامه نماز اول وقت دل به خالق هستی بسپارد. به همین دلیل در این برنامه روی موضوعاتی که مبتلابه بینندگان است توجه می شود تا مخاطبان برنامه نیازهای فکری، اعتقادی و اخلاقی خود را دریافت کنند. در برنامه آفتاب شرقی همواره سعی می شود با استفاده از کارشناسان مجرب و متناسب با نیاز مخاطبان مطالب مفید و سودمندی ارائه شود. در ضمن تلاش می شود برنامه دارای تنوع و جذابیت نیز باشد تا بیننده کسل نشود. به همین دلیل برنامه آفتاب شرقی هم مانند مجله ای تصویری طراحی شده که دارای بخش های گوناگون و متنوعی است که همین به روز بودن موضوعات باعث شده بینندگان با برنامه ارتباط خوبی برقرار کنند.

توکلیان می افزاید: اهداف گروه معارف شبکه یک بر مبنای افق رسانه و چهار محور اساسی دین، اخلاق، امید و آگاهی است که در همه برنامه های گروه به این اهداف توجه می شود. در جامعه کنونی بیش از پیش نیاز است با همگرایی، هم اندیشی و رسیدن به آرامش در قالب برنامه های مختلف و از جمله معارفی برنامه سازی شود. به همین دلیل برنامه های مختلفی همچون «درس هایی از قرآن»، «طرحی برای فردا» و «این شب ها» کاری از گروه معارف شبکه یک سیماست که متناسب با نیازهای مخاطبان ارائه می شود.

شاخصه مهم ارتباط با مخاطب بویژه در برنامه های معارفی القای حس رابطه صمیمانه است که خوشبختانه در برنامه آفتاب شرقی چنین ارتباطی بین بینندگان و دست اندرکاران برنامه وجود دارد.

برنامه سازی با انرژی معنوی

فرهاد خان استادی، تهیه کننده سه روز اول هفته برنامه آفتاب شرقی حدود ۱۵ سال است که در مقام تهیه کنندگی برنامه های تلویزیونی فعالیت می کند. او می گوید: تهیه کننده واسطه ای است بین رسانه و مخاطب که به لحاظ ساختاری و محتوایی در قالب یک برنامه ، پیام و هدف نهایی را به بیننده منتقل می کند. به همین دلیل برنامه آفتاب شرقی اتاق فکری دارد که متشکل از کارشناسان و مشاورانی است که براساس نیازهای کنونی جامعه در ابعاد فردی و اجتماعی کار پژوهشی انجام می دهند تا برنامه ای با کیفیت ارائه شود.

خان استادی به این موضوع اشاره دارد که برنامه سازی زنده و روتین کار آسانی نیست. اما انرژی معنوی که در کارهای معارفی و مذهبی وجود دارد و همچنین مشارکت خوب بینندگان با برنامه باعث شده نوعی انرژی مثبت به تیم برنامه ساز برنامه آفتاب شرقی القا شود.

وی معتقد است: مخاطبان برنامه از تمامی اقشار و گروه های سنی جامعه هستند، ولی به خانواده و مباحث پیرامون آن نگاه ویژه ای می شود.

بخش های متنوع برنامه

بخش های متنوعی برای برنامه تعریف شده که هر روز به یک بحث اختصاص دارد. هم اکنون مباحث شنبه ها در مورد بحث معاد، یکشنبه ها احکام و دوشنبه ها نهج البلاغه است. برنامه آفتاب شرقی دارای بخش های مختلفی است، اما هر روز درباره یک موضوع خاص با حضور کارشناسان دینی گفت وگوی کاربردی می شود. هدف ما در برنامه آفتاب شرقی این است که در پیشگاه الهی با اقامه نماز اول وقت حاضر شویم و به مقام والای نماز ارج بگذاریم.

هدف گذاری تحکیم خانواده

محمد رحیمی که ۱۱ سال است در سازمان صدا و سیما فعالیت دارد و تهیه کننده دیگر برنامه آفتاب شرقی است، می گوید: هدف اصلی ما در این برنامه برقراری ارتباطی خالص و مخلصانه با پروردگار یگانه است که با ایجاد چنین فضایی مردم را ترغیب به نماز و بخصوص نماز اول وقت کنیم.

رحیمی می افزاید: با توجه به اهمیت و جایگاه خانواده در دین مبین اسلام سه شنبه ها به مباحث اخلاقی، چهارشنبه ها به تربیت فرزند و پنجشنبه ها به موضوعات خانوادگی همچون ازدواج، عفاف، احیا و روابط بین زوجین اختصاص دارد. با ارائه اطلاعاتی در مورد موضوعات خانوادگی و توجه به اهمیت نماز اول وقت و همچنین نقشی که نماز و فرامین مذهبی در بهبود و تحکیم نهاد خانواده ایفا می کند، ذهن مخاطبان بیش از پیش به سمت خوبی سوق پیدا کند. هدف ما در این برنامه ارتقای آگاهی بینندگان نسبت به مسائل اعتقادی و تاثیر آن در زندگی فردی و اجتماعی از طریق اولین و محکم ترین پایه و ستون دین یعنی نماز بویژه خواندن نماز اول وقت است.

نگاه جاری و زنده

مسعودرضا خالقی، مسئول محتوایی برنامه آفتاب شرقی که حدود ۱۵ سال است در رادیو و تلویزیون فعالیت دارد، می گوید: این تیم برنامه ساز از اردیبهشت امسال فعالیت خود را آغاز کرده و سعی داریم برنامه به گونه ای پیش برود که جاری و زنده باشد، همچنین دچار روزمرگی و یکنواختی نیز نشود. به همین دلیل در اتاق فکر برنامه متناسب با دغدغه های دینی مردم، رفع شبهات دینی و مذهبی جامعه و نیازسنجی که براساس پیامک های ارسالی از طرف بینندگان به برنامه آفتاب شرقی می شود موضوعات کلی و محوری هر دوره برنامه که حدود ۴۰ الی ۵۰ روز است مشخص می شود. خالقی همچنین اظهار کرد: براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب روی سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی مبنی بر توجه به بنیان خانواده و همچنین دیدگاه و تاکید رسانه بر خانواده محوری به موضوعات مرتبط با برنامه آفتاب شرقی به گونه ای جدید نگاه می شود تا با پرداختن به موضوع، زوایای پنهان آن نیز هویدا شود. وقتی از دریچه ای جدید به موضوعی نگاه می شود، مخاطب در برنامه مشارکت می کند و همین تعامل و مشارکت باعث می شود به نیازهای مخاطب بیشتر پی ببریم.

خالقی در مورد آیتم های برنامه می گوید: هر روز چند رویداد مهم معارفی و خبرهایی که جذاب هستند به اطلاع بینندگان می رسد. همچنین هر هفته چند کتاب که با موضوعات کارشناسی برنامه مرتبط باشد معرفی می شود و براساس مناسبت های مذهبی که در تقویم داریم گزارش های مستندی در برنامه پخش می شود تا برنامه همیشه به روز باشد. به طورکلی در برنامه آفتاب شرقی می کوشیم با ایجاد رابطه ای معنوی و عرفانی مخاطب آماده شود تا در محضر الهی به اقامه نماز اول وقت بپردازد و با یگانه بی همتا، راز و نیاز کند.

اجرای ساده و بی تکلف

وقتی برنامه آفتاب شرقی تمام می شود عوامل برنامه با سرعت از استودیو خارج می شوند و به سمت مسجد بلال سازمان صدا و سیما می روند تا نماز اول وقت بخوانند. از صلح جو می پرسم در شرایطی که اذان اواسط برنامه پخش می شود، آن موقع چه می کنید، در جواب می گوید: در چنین شرایطی من و برخی همکاران که کار اجرایی نداریم در همان موقع که نماز پخش می شود در استودیو نماز اول وقت می خوانیم، زیرا تمام هدف ما این است که مردم به خواندن نماز اول وقت ترغیب شوند. پس به چیزی که می گویم خودم باید عمل کنم. صلح جو معتقد است مجری موفق کسی است که خودش باشد و ظاهرسازی نکند. او می گوید: من اجرای برنامه ای را به عهده گرفتم که در آن از با ارزش ترین و مقدس ترین ارزش ها و معیارهای الهی صحبت می کنم. پس اول خودم باید به گفته خودم عمل کنم و مراقب رفتار و کردار خودم باشم. صلح جو تاکید می کند برنامه معارفی اجرا کردن سخت است، زیرا در لحظات ملکوتی اذان و در پیشگاه خداوند با کلام الهی با مردم باید سخن گفت که همین موضوع موجب می شود احساس مسئولیت من در پیشگاه خداوند بیشتر شود.

صلح جو که از سال ۸۶ تاکنون برنامه های مختلف معارفی را در رادیو و تلویزیون اجرا می کند در مورد برنامه آفتاب شرقی می گوید: برنامه آفتاب شرقی زمانی پخش می شود که بیننده به گونه ای از تعلقات مادی فاصله گرفته و می خواهد رابطه ای عاطفی و معنوی با معبود یکتا برقرار کند. حالا من به عنوان نماینده تیم برنامه ساز رو در رو با مخاطب صحبت می کنم و برای هر چه بهتر برقرار شدن این رابطه می کوشم فاصله بین اجرا و مخاطب را بشکنم و خیلی ساده، روان، شیوا و بی تکلف با مردم همصحبت می شوم. هر روز چند هزار پیامک ارسال می شود.

مردم از طریق پیامک ها با ما درد دل می کنند و این در شرایطی است که قرار نیست در مقابل ارسال پیامک به آنها هدیه ای داده شود. در زمان اجرای برنامه تعدادی پیامک می خوانم، ولی تمام این پیامک ها بررسی می شود و خوشحالم برنامه آفتاب شرقی توانسته به اهداف خود برسد، زیرا برخی پیامک می زنند که ما اصلا نماز نمی خواندیم و با این برنامه با خدا آشتی کردیم یا تلنگر این برنامه باعث شده ما نماز خود را اول وقت بخوانیم.
............................................................................

تکیه تلویزیون در ماه محرم سیاه پوش شد
با فرارسیدن ماه محرم، شبکه های سیمای جمهوری اسلامی جدول پخش خود را تغییر دادند و ویژه‌برنامه‎هایی را برای غنی کردن عزاداری مردم تدارک دیدند.
تکیه تلویزیون در ماه محرم سیاه پوش شدبه گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، ماه محرم به علت یادآوری واقعه کربلا و شهادت امام حسین(ع) فضای آشنایی برای ما مردمان حسینی است که ذهنمان را با نشانه‌های مقدسی مثل نواها و پرچم‌های حسینی و عاشورایی، بوی اسفند و گلاب و سخنرانی‌های مذهبی و دسته‎های عزاداری گره می‌زند.

شبکه‌های مختلف تلویزیونی هم با تدارک برنامه‌های مختلف برای مشارکت در این ماتم بزرگ آمده شده اند.

ویژه برنامه های ماه محرم شبکه های سیما بدین شرح اعلام شده است.

شبکه یک سیما
مجموعه تلویزیونی نفس گرم ویژه ماه محرم به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور از نهم آبان ماه از شبکه یک سیما پخش می شود.

داستان این سریال حول محور زندگی زنی میانسال و مؤمن به نام ملیحه روایت می‌شود. "یک خانم که اهل جلسات مذهبی است با مشکلاتی مواجه می شود که در حقیقت برای وی یک آزمون محسوب می شوند و او سعی می کند از پس چالش ها و فراز و فرودهایی که در برابرش قرار می‌گیرد، با موفقیت بیرون آید.

مرجانه گلچین، رحیم نوروزی، رؤیا تیموریان، حامدکمیلی، سیما تیرانداز، نیلوفرخوش خلق، محمود پاک نیت، لیندا کیانی و رامین راستاد از بازیگران اصلی مجموعه تلویزیونی «نفس گرم» هستند.

این مجموعه به تهیه کنندگی سیدمحمود رضوی، براساس فیلمنامه مشترکی از محمدمهدی عسگرپور و طلا معتضدی در 30قسمت برای پخش از شبکه یک تهیه و تولید شده است که از شنبه تا چهارشنبه ساعت 22 پخش خواهد شد.

با کاروان عاشورایی به تهیه کنندگی مجید ناصری در 13قسمت 90دقیقه ای هر شب ساعت 23 عزاداری استان ها را پوشش می دهد.

برنامه آفتاب شرقی در ایام ماه محرم هر روزساعت12 باحضور کارشناسان مذهبی موضوعات خود را با مباحث عاشورایی و حماسه حسینی برای بینندگان تدارک دیده است.

بچه های مردم به تهیه کنندگی مجتبی احدی هر روزساعت 16 پخش می شود.

این برنامه تلویزیونی که به روزهای نوجوانی می پردازد، از بخش های مختلفی از جمله نمایش، مسابقه، دیدار با نوجوانان نخبه، چهره های موفق ورزشی، هنری، فرهنگی و علمی با گذری بر دوران نوجوانی شان و ... تشکیل شده است که در ماه محرم متناسب با روزهای عزاداری پخش می شود.

در برنامه «بچه های مردم» میثم بیدقی، محیا اسناوندی، مهسا ایرانیان و سهیل بابایی به عنوان مجری و مجری _ بازیگر حضور دارند.

سخنرانی ها و عزاداری بزرگانی چون مقام معظم رهبری و آیت الله جوادی آملی و آیت الله مرعشی و ... با موضوع محرم، پخش مداحی ها و مناجات ها هر روز ساعت 13:45 و میان برنامه های کوتاه در قالب زیارت ناحیه مقدسه و سخنرانی آقای میرباقری هر روز ساعت 8:30 از دیگر برنامه های شبکه یک سیماست.

*************
شبکه سه سیما
مجموعه منظومه بیداری در 13 قسمت 45دقیقه ای به تهیه کنندگی هادی پور حامدی با موضوعاتی چون ایثار و شهادت و با بهره گیری از مفاهیم قیام عاشورا و ارتباط آن با دفاع مقدس و اکنون، تلاش می کند واقعه عظیم عاشورا را سرلوحه کار خود قرار دهد و فرهنگ عاشورایی را در جامعه نهادینه کند. منازل و اشارات عزاداری گروه های مختلف شغلی و صنفی، کلام بزرگان، گزارش های مردمی و شعر عاشورایی از بخش های دیگر برنامه است که از پنجشنبه 23 مهر هر شب ساعت 20 از شبکه سه سیما پخش می شود.

برنامه طریقت به شخصیت های اثرگزار واقعه عاشورا، اولیا و اشقیا می پردازد. «طریقت» کاری از گروه فرهنگ و معارف اسلامی در 13 قسمت 20 دقیقه ای به تهیه کنندگی علی جهانبخش است که صفات بارز این شخصیت ها در فضای موشن گرافیک کارشناسی خواهد شد. این برنامه از جمعه دوم محرم ساعت 21:40 روانه آنتن شبکه سه خواهد شد.

برنامه چکامه کاری از گروه فرهنگ و معارف اسلامی در 10 قسمت 40دقیقه ای به تهیه کنندگی رضا جودی و کارگردانی مسعود شامحمدی است که به گفت‎وگو با شخصیت های هنری و فرهنگی که در آفرینش هنری شان ارتباط مستقیمی با امام حسین(ع)، حضرت ابوالفضل العباس(ع) و قیام عاشورا داشته اند، می پردازد . گفت‎وگو با شخصیت ها در این برنامه بر عهده علی میرمیران است. «چکامه» از چهار شنبه 22 مهر ماه (هر شب ساعت 23:15 پخش می شود.

سخنرانی حجه الاسلام والمسلمین رفیعی در 10 قسمت 30 دقیقه ای هر روز ساعت 16 و همچنین حجه الاسلام والمسلمین میرباقری در 13 قسمت 40دقیقه ای، هر روز ساعت 6:15 صبح درباره محرم و مسائل اجتماعی روز روی آنتن می رود.

مداحی سید مهدی میرداماد در 13 قسمت 10دقیقه ای هر روز ساعت 13 ، مداحی حاج علی انسانی در 13 قسمت 10دقیقه ای بعد از خبر ساعت22و همچنین مداحی های دیگر مداحان هر روز قبل از خبر ورزشی عصرگاهی، ساعت 18:30 روانه آنتن شبکه سه سیما می شود.

ارتباط زنده با مراکز استان‌ها در خصوص مراسم عزاداری در روز تاسوعا و عاشورای حسینی و همچنین پخش عزاداری های حسینی با هدف ترویج عزاداری های سنتی از جمله برنامه‌هایی است که واحد پخش شبکه سه سیما در کنار سایر برنامه‌های مناسبتی این ایام آماده کرده است.

سمت خدا که هر روز به موضوعاتی از قبیل تفسیر قرآن کریم و زندگی پربرکت و سیره ائمه اطهار می پردازد با فرارسیدن ایام شهادت سالار شهیدان هر روز موضوعات خود را با مباحث عاشورا و ریشه های این نهضت و اهداف حماسه حسینی برای بینندگان پخش خواهد کرد. پرسش و پاسخ در مورد قیام عاشورا از دیگر موضوعاتی است که «سمت خدا» به آن می پردازد.

این برنامه کاری از گروه فرهنگ ومعارف شبکه سه سیما به تهیه کنندگی سید عبدالمجید رکنی است که هر روز بجز پنج شنبه و جمعه ساعت 13:35 از شبکه سه سیما به طور زنده پخش می شود.

برنامه احسان ماندگار در قسمت های 20 دقیقه ای مراسمی که هر ساله از طرف سازمان اوقاف با موضوع بصیرت حسینی در مرقد مطهر امامزادگان برگزار می شود، در دهه اول محرم روانه آنتن شبکه سه می کند.

برنامه در آستان خورشید کاری از واحد پخش شبکه سه سیماست که در 10 برنامه 60دقیقه ای به تهیه کنندگی مهدی زمانی بیدختی ارتباط با کربلای معلی را به صورت زنده به تصویر می کشد.

مراسم شیرخوارگان حسینی از مصلای امام خمینی (ره) در روز جمعه 24 مهر ماه مصادف با دوم محرم به مدت 90دقیقه به صورت زنده از ساعت 9صبح از شبکه سه سیما پخش می شود.

برنامه پرده عشاق در 13 قسمت 45 دقیقه ای به تهیه کنندگی سید علی احمدی در گروه فرهنگ و معارف تهیه شده است. «پرده عشاق» پاتوقی برای حضور دینی – مذهبی در میدان امام حسین (ع) است، که با بر پایی خیمه هایی در حوزه های مختلف به هنرهای عاشورایی، سبک زندگی حسینی، شهدای انقلاب، آثار هنرمندان، غرفه کودک و بحث آشنایی با فرقه های انحرافی می پردازد. این برنامه در این ایام هر روز ساعت 18:30 پخش می شود.

*************
شبکه چهار
برنامه های «اسطوره سوگ»، «وارث»، مجموعه سخنرانی های مذهبی دانشمند فرزانه حجت الاسلام فاطمی نیا،آیات عظام مهدوی کنی، جوادی آملی، مصطفوی و علامه جعفری و مستند های شاخص از جمله برنامه های شبکه چهار سیماست.

برنامه اسطوره سوگ با اجرا و کارشناسی دکتر اسماعیل آذر روی آنتن می رود. این برنامه 13 قسمتی درباره زیباترین مرثیه های طول تاریخ که در سوگ سلطان عاشقان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) سروده شده است، مباحثی را مطرح و سروده ها و مرثیه های "قیصر امین پور، حسین مسرور، محتشم کاشانی، حسن حسینی و..." را نقد و بررسی می کند. هدف از پخش این برنامه معارفی آشنایی بیش از پیش مخاطبان با زیباترین آثار ادبیات فارسی با موضوع عاشورا است و مخاطبان با تماشای این برنامه با تاریخ مقتل نگاری، روضه خوانی، جغرافیای عاشورا و مرثیه های وابسته به این جغرافیا آشنا خواهند شد.

برنامه « اسطوره سوگ» در دو قسمت مجزا دوازده ترکیب بند محتشم کاشانی را نقد و بررسی می کند و پخش آوازهای سنتی با موضوع عاشورا و امام حسین(ع) از دیگر بخش های این برنامه است.

برنامه وارث با الهام‎گیری از زیارت وارث با اجرای علی درستکار هر شب به مدت 40دقیقه روی آنتن می رود.

این برنامه نگاهی تحلیلی به ابعاد مختلف قیام امام حسین (ع) از مرحله شکل گیری تا پس از قیام دارد و آنها را بررسی می کند.

«وارث» با رویکردی جامعه شناختی، تاریخی، جغرافیایی و... موضوع قیام عاشورا و حماسه محرم را بررسی خواهد کرد.

برنامه «وارث» با حضور کارشناسان برجسته حوزه و دانشگاه به مخاطبان تقدیم می شود و هدف این برنامه جستجو در ژرفای قیام سید الشهدا (ع) است.

تامین برنامه شبکه چهار نیز برای ایام محرم ویژه برنامه هایی در قالب سخنرانی، مستند و ... تدارک دیده است که هر روز در چند نوبت روی آنتن می رود.

در مستند آیین محرم نحوه عزاداری مردم ایران از قاب شبکه چهار سیما به تصویر کشیده می شود و در مجموعه مستند های «آیین زندگی» عزاداری اقوام مختلف برای بینندگان نمایش داده خواهد شد.

پخش سخنرانی های دانشمند فرزانه حجت الاسلام فاطمی نیا، آیات عظام مهدوی کنی، جوادی آملی، مصطفوی و علامه جعفری ، مستند های «آیین محرم»، «آیین زندگی» ، «سلسبیل» و «همپای کاروان» از دیگر برنامه های تامینی شبکه چهار سیماست.

مجموعه سخنرانی های استاد فاطمی‌نیا هر شب از حسینیه سلیمانیه روی آنتن می رود.

*************
شبکه پنج سیما
مجموعه تلویزیونی پنج قسمتی آخرین نفس هایم به تهیه کنندگی و کارگردانی سامان سالور از شب هشتم ماه محرم هر شب ساعت 19:45پخش می شود. «آخرین نفس هایم» روایت داستانی از گردان غواصان هشت سال دفاع مقدس است که پس از چند سال، تعدادی از رزمندگان این گردان همدیگر را پیدا می کنند و.....

پرویز فلاحی پور، حبیب دهقان نسب، مهدی صباحی و سمیرا حسینی از جمله بازیگران این مجموعه تلویزیونی هستند.

نیمه پنهان عنوان برنامه ای گفت‎وگو محور است که با همسران سرداران و شهدای دفاع مقدس مصاحبه می کنند. این برنامه در ایام ماه محرم هرشب ساعت 19به مدت 30دقیقه پخش می شود. «نیمه پنهان» فرهنگ ایثار و فداکاری در راه دین در عصر امام خمینی (ره) را بازخوانی می کند.

سوگواره عنوان برنامه ترکیبی – تولیدی که در 13 قسمت 15دقیقه با رویکرد گفت‌وگو با شاعران آیینی پیرامون شعرهای آیینی برای دهه اول محرم به تهیه کنندگی کرمی طراحی شده است. وله‌ها و نماهنگ و پخش شعرهای آیینی از دیگر بخش‌های این برنامه است که از اول ماه محرم پخش می‌شود. ساعت پخش این برنامه ساعت 14:30 و بازپخش آن 7صبح روز بعد است.

سخنرانی مذهبی مجموعه سخنرانی حجت الاسلام رنجبر درباره نقش اهل البیت (علیهم السلام) در زندگی انسان هاست که از دهه اول محرم هر روز ساعت 18 برای مخاطبان به مدت 30 پخش می شود. همچنین مداحی سید مجید بنی فاطمه، حاج مهدی سلحشور و حاج مهدی سماواتی نیز هر روز سه نوبت در ساعت‎های 13 ،18:55، 22:45 پخش می شود.

برنامه دلدادگان حسینی به پوشش تصویری مراسم سخنرانی مذهبی، مرثیه خوانی و عزاداری عزاداران حسینی ویژه محرم از هیات‌های موج الحسین (ع) و الریحانه الحسین (ع) می‌پردازد که سخنرانان‌ آن حجج الاسلام صدیقی، هاشمی‌نژاد، رئیسی، سیداحمد خاتمی و مداحان حاج حسین سازور، سیدمجید بنی فاطمه، حاج مهدی سماواتی هستند که از اول ماه محرم تا سیزدهم محرم پخش می‌شود.

مجله اقتصادی صبحگاهی روزآمد در سفرنامه «شهرعاشقی» به شهر حسینی شهر زنجان سفر کرد تا در سایه سار پرچم امام حسین (ع) نگاهی به اقتصاد پویا و رو به رشد شهر زنجان داشته باشد.

رضا محمدنیا نویسنده و مستند ساز روزآمد در شهر زنجان از حسینیه اعظم و فعالیت های اقتصادی این حسینیه روایت های کمتر شنیده شده را باخود به همراه آورده است.

شهرعاشقی ویژه ماه محرم از سه شنبه بیست و یکم مهرماه در «روزآمد» ساعت 10صبح پخش می شود.

«نغمه عشاق»، «یاران شیدای حسین (ع)»، «حدیث شیدایی»، «درس عاشورا» عنوان میان برنامه های است که در فواصل برنامه های شبکه در ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین ( ع) پخش می شود.

*************
شبکه مستند
مستند تولیدی مختارنامه از مجموعه «یک فیلم یک حقیقت» در 5قسمت 60 دقیقه‌ای از شنبه 25 مهر تا چهارشنبه 29 مهر هر شب ساعت 23روی آنتن می رود.

برنامه هفتگی دریچه در روز پنجشنبه 30 مهر ساعت 23 مستند «ماما نزیهه» را برای پخش در نظر گرفته است و مستند «محرم در یزد» تولید شبکه اسپانیایی نیز جمعه ساعت 14در 60دقیقه پخش می شود.

مستند عاشورای نبطیه با روایتی از عاشورا با پخش در ساعت 14 جمعه 24 مهر و بازپخش در ساعت 22روز جمعه اول آبان از دیگر برنامه های آماده شده برای محرم هستند.

عاشورا در تانزانیا روز عاشورا شنبه 25مهر ساعت 15و «حسین فرزند علی» یکشنبه 16 مهر ساعت 19 از تولیدات شبکه پرس تی وی در جدول پخش محرمی شبکه مستند قرار گرفته اند.

مستند رستاخیز به روایت مرتضی آوینی با موضوع اربعین برگرفته از کتاب فتح خون شهید آوینی جمعه اول آبان ساعت 19 پخش می شود.

مستند تولیدی خرده‌های مینا جمعه اول آبان در روز تاسوعا ساعت 23 و مستند تولیدی «آب، مار، طناب» شنبه دوم آبان ساعت 23روی آنتن می روند.

برنامه تولیدی شبکه با عنوان «ترین‌ها» به تهیه کنندگی رامین موسوی ملکی نیز سه قسمت 12 تا 15دقیقه‌ای ویژه ماه محرم پخش خواهد داشت.

برنامه تولیدی هنر تعزیه در یک قسمت 30دقیقه‌ای به تهیه کنندگی فلاح روی آنتن خواهد رفت.

شبکه مستند در سوم آبان هم‌زمان با روز تجلیل از اسرا و مفقودان قسمتی از مجموعه «گلستانه» با نام «آزاد سازی اسرا» را روانه آنتن می رود.

در کنار این برنامه ها آرم، کلیپ و احادیث گرافیکی مناسب با این ماه نیز تهیه و تولید شده است.

*************
شبکه جام جم
مشاعره عاشورایی به تهیه کنندگی و اجرای اسماعیل آذر با موضوع مشاعره اشعار عاشورایی در 13قسمت 35 دقیقه ای، از اول تا سیزدهم ماه محرم برای هموطنان خارج از کشور پخش خواهد شد.

برنامه مناسبتی «معراج عشق» کاری از گروه معارف اسلامی به تهیه کنندگی مهدی حسین زاده و با اجرای شفازاده و سیدهاشم میرکمالی در ماه محرم از شبکه جام جم پخش می شود.

در این برنامه زنده با حضور کارشناسان مذهبی همچون حجج اسلام میلانی نژاد، کازرونی، میرلوحی، حائری زاده، علاءالدینی و خانم ها دکتر روح افزا، دکتر سلیمانی و دکتر سویزی، مباحث فلسفه قیام عاشورا، آزادگی امام حسین (ع)، نقش حضرت زینت در قیام عاشورا، تفسیر قیام عاشورا به زبان قابل ارائه برای نسل سوم ایرانیان خارج از کشور، دین و راه های پایداری دینی، نقش یاران امام در قیام عاشورا و فلسفه نماز در ظهر عاشورا بررسی می شود.

امیر نعمتی، حمیدرمضانپور، مهدی فاطمی و روح افزا از مداحان اهل بیت و تعدادی از پیرغلامان در برنامه «معراج عشق» همنوا با عزاداران حسینی به سوگ می نشینند.

پوشش تصویری مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی سرتاسر کشور از دیگر بخش های این برنامه است.

معراج عشق در شب تاسوعای حسینی از ساعت 21:30 تا 22:40، روز تاسوعا در سه بخش از ساعت 9تا 12، 6:30تا 18:30و 20:30تا 22:40 و در عاشورای حسینی 9 تا 12 و 20:30 تا 22:40 به وقت تهران برای ایرانیان خارج از کشورپخشمی شود.

برنامه ترکیبی شهر خورشید از تولیدات گروه معارف اسلامی به تهیه کنندگی محسن افکاری، از دهم تا دوازدهم محرم ساعت 23 در جدول پخش شبانگاهی شبکه جام جم قرار گرفته است.

این برنامه 3 قسمتی به مدت 35دقیقه با حضور حضور کارشناسان، مداحین، شاعران و اجری محسن افکاری و سیدکمال میرهاشم زاده از مشهد مقدس حرم مطهر رضوی پخش می شود.

مداحی محمودکریمی بصورت باکسهای 5تا 10دقیقه ای کاری از پخش شبکه جام جم، در فواصل برنامه ها در ماه محرم پخش خواهد شد.

*************
شبکه قرآن سیما
ویژه برنامه زنده دهه اول محرم شبکه قرآن سیما در 13 قسمت 60دقیقه ای ضمن قرائت متون عاشورایی به گفت‎وگو در خصوص این واقعه با کارشناسان می پردازد، هرشب از ساعت 19 روی آنتن می رود.

اطلاع رسانی رویدادهای قرآنی روز متناسب با ایام ماه محرم با عنوان مجله قرآنی هر روز ساعت 8 صبح به مدت 30 دقیقه به صورت زنده از شبکه قرآن سیما پخش خواهد شد.

سخنرانی های حضرات آیات مکارم شیرازی، سبحانی، جوادی آملی، مصباح یزدی، جاودان و حجت الاسلام انصاریان پیرامون قیام سیدالشهدا (ع) در 3 بخش ساعت12:30 ، 17و 23 در قالب «بیان» پخش می شود.

یاد خدا با حضور کارشناسان مذهبی همچون حجج اسلام والمسلمین علوی تهرانی، حاج علی اکبری، میلانی نژاد، عظیمی، قاسمیان و اسکندری در 15 قسمت 60دقیقه ای به بررسی و تبیین سبک زندگی حسینی (ع) خواهد پرداخت. این برنامه هرروز ساعت 18 پخش می شود و ساعت 7صبح روز بعد بازپخش خواهد شد.

واکاوی شخصیت های مثبت و منفی در قیام سید الشهدا (ع) از زبان استادان حوزه و دانشگاه همچون حجت الاسلام طباطبایی، خاتمی خوانساری و بشارتی در برنامه «در پی کاروان» در دهه اول محرم هر روز در ساعت 14 پخش می شود .

احرام سرخ با ساختار موشن گرافیک به آیات قرائت شده از زبان امام حسین (ع) در مسیر کربلا می پردازد که در این ایام ساعت 14:40 روی آنتن می رود .

روزانه 6 باکس مداحی و مرثیه خوانی با نوای مادحین اهل بیت (ع) مرحوم علی اکبر کوثری، محمد رضا طاهری، میثم مطیعی، ذبیح ا.. ترابی و سعید حدادیان در ایام ماه محرم پخش خواهد شد.

مجموعه «آیین زندگی» در 60 قسمت 4دقیقه ای عزاداری شهرستان ها و استان های کشور را به صورت میان برنامه نمایش می دهد که در دهه اول محرم در زمان های مختلف از شبکه قرآن پخش می شود .

برنامه‌های «تلاوت های درخواستی، بشری، به وقت خانواده، فردوس، عروه الوثقی، کتاب شناسی عاشورایی، چاووش (حضور شاعران آیینی در کربلای معلی) و پیرغلامان (معرفی و گفت‎وگو با پیر غلامان امام حسین(ع) »از دیگر برنامه های تدارک دیده شده شبکه قرآن برای ایام ماه محرم1437 است.

*************
شبکه آموزش سیما
مشاعره عاشورایی یکی از شاخص ترین برنامه های شبکه آموزش سیماست که به اشعار محرم و مدح ائمه معصومین (ع) اختصاص دارد.

در «مشاعره عاشورایی» داوطلبان شرکت کننده اشعاری با مضمون عاشورا و محرم می سرایند.
شرکت کنندگان علاوه بر مشاعره، روایتی از حماسه عاشورایی سخن به میان می‌آورند و در فضاهای مختلف و مقتضیات درباره شعر عاشورا‌، به مرثیه سرایی پرداخته و از تاریخ این روزگار مطالبی خواهند گفت. دکور و فضای برنامه هم گویای واقعه کربلا خواهد بود.

«مشاعره عاشورایی» از روز پنجشنبه 23 مهرماه هم‎زمان با اول محرم ساعت 21با اجرای دکتر اسماعیل آذر و به تهیه کنندگی امیرحسین آذر روی آنتن شبکه آموزش سیما می رود.

برنامه از اشارت های دریا سر متاب به کارگردانی مهدی حیدری و تهیه کنندگی مجید یوسفی و با اجرای آقابیگی، از پنجشنبه23 مهرماه هر شب23 از شبکه آموزش سیما پخش می شود.

این برنامه به صورت علمی و تخصصی موضوع مقتل خوانی، شیوه های مقتل خوانی و ... را با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه تحلیل خواهد کرد.

مجموعه مستند اهل سوگ کاری از داریوش یاری، از اول محرم هر شب ساعت 19:15، آیین های ملی و مذهبی را به قاب تلویزیون می آورد.

داریوش یاری در این مجموعه 30قسمتی قصد دارد آیین های عزاداری و سوگواری ایرانیان را در نقاط مختلف کشور پوشش دهد و در هر قسمت با انتخاب موضوعی مشترک میان این آداب و رسوم، به تصویری از این شباهت ها و یگانگی ها از یکسو و تفاوت ها و تنوع ها از سوی دیگر دست پیدا می کند.

«اهل سوگ» از دو بخش کارشناس محور و تصویر و روایت استفاده می کند؛ و درساخت آن بیش از 20 گروه مستندساز در شهرهای مختلف کشور همکاری کرده اند و تصاویری ناب و دیدنی از آیین های عزاداری و سوگواری شهرهای مختلف تهیه و در این مجموعه مستند به کار رفته است.

این مجموعه در شهرهایی چون تهران، یزد، کاشان، نائین، میبد و ... تصویربرداری شده است.
شبکه آموزش سیما از اول ماه محرم «با کاروان عاشورایی» را با اجرای غلامرضا مسعلی روی آنتن می برد.

با کاروان عاشورایی مجموعه ای گفت‎وگو محور در 5 قسمت 40 دقیقه ای از این شبکه پخش می شود.

این برنامه با حضور کارشناسانی همچون حمید سبزواری از شاعران آیینی کشورمان و همچنین دکتر علی شفایی اشعار عاشورایی و مداحی را بررسی می کنند.

«با کاروان عاشورایی» هرجمعه ساعت 17:30 از شبکه آموزش سیما پخش می شود.

ویژه برنامه هایی از«صبحی دیگر» و «گل آموز» در ماه محرم روی آنتن می رود.

*************
شبکه نمایش
در دهه اول ماه محرم فیلم های سینمایی و تلویزیونی «من و زیبا»، «عصر روز دهم»، «نقش و نقاش»، «کوچه هفتم»، «ایستگاه»، « سجده عشق» و «روز عزیز» ساعت 17 و مجموعه نمایشی «دو طفلان مسلم» از شبکه نمایش پخش می شود.

فیلم سینمایی من و زیبا به کارگردانی فریدون حسن پور و تهیه‎کنندگی جواد نوروز بیگی از شبکه نمایش روی آنتن می رود.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: در شبی سرد و بارانی، پیش از آنکه موسی به خانه برسد، همسرش راحله بر اثر درد زایمان جان می سپارد. موسی در تمام عمر فکر می کند که باعث مرگ راحله شده است. او تمام وجود و عشق خود را پای جعفر، تنها یادگار راحله می ریزد.

*فیلم سینمایی «عصر روز دهم» به کارگردانی منوچهر محمدی و تهیه کنندگی مجتبی راعی، در دهه اول ماه محرم از شبکه پخش خواهد شد.

در این فیلم خواهید دید: دکتر مریم شیرازی با گروهی از پزشکان هلال احمر برای کمک به مردم عراق عازم این کشور می شود و تصمیم به جستجو برای یافتن خواهر گمشده اش می گیرد.

فیلم تلویزیونی نقش و نقاش به کارگردانی مهدی جعفری و تهیه کنندگی احمد زالی، داستان تعدادی از بچه‌های یک مدرسه روستایی را روایت می‌کند که تصمیم می‌گیرند در قصه تعزیه‌ای که هر سال آن را اجرا می‌کنند، تغییری خاص بدهند.

فیلم تلویزیونی کوچه هفتم به کارگردانی حسین تبریزی و تهیه کنندگی سعید منتظرالمهدی، تصویری از باید ها ونباید های زندگی، محصور شدن در کوچه و پس کوچه های تردید و سرانجام امید در رسیدن به واقعیت هاست که در حصار نگاه و باور خالصانه کودکی 7ساله بیان می شود.

فیلم سینمایی ایستگاه به کارگردانی یداله صمدی، زندگی مردی نابغه را روایت می کند که در رشته الکترونیک تحصیلات خود را ناتمام رها کرده، تحت تأثیر شرایط روحی و روانی نامتعادل دوران کودکی اش، به پیشنهاد عموی خود که در رأس گروه ناشناس تروریستی قرار داشته، یک بمب بسیار قوی الکترونیکی را در فاضلاب زیر ساختمان ایستگاه مرکزی راه آهن کار می گذارد. زمان انفجار بمب، 45 دقیقه پس از نصب، پیش بینی شده است. مرد، هنگام ترک ایستگاه، همسر سابقش را در میان مسافران مشاهده می کند. پس از طی مسافتی، اتومبیل حامل گروه همراهش را متوقف می کند و به ایستگاه بازمی گردد. پس از مدتی جست‎وجو در راه آهن، زن را می یابد و از او می خواهد که ...

فیلم تلویزیونی سجده عشق به کارگردانی حسین تبریزی، داستانش از این قرار است که مراد بعد از 3سال از زندان آزاد می‌شود. مراسم عزاداری و سوگواری سالار شهیدان امام حسین (ع) برپاست. او سراغ خانواده و اقوام خود می‌رود، اما از طرف آنها طرد می شود و بی‌مهری می بیند.

فیلم تلویزیونی روز عزیز به کارگردانی محسن توکلی و تهیه کنندگی سید محمدرضا قربان زاده روایت گر،لوک پیرزنی‌ است که بیماری سرطان دارد و پزشکان وی را جواب کرده‌اند. تنها آرزویش این است که یک بار دیگر در حیات خانه مراسم عزاداری امام حسین را بر پا کند.

مجموعه نمایشی دو طفلان مسلم به کارگردانی و تهیه کنندگی سید مجتبی یاسینی، از دهه اول ماه محرم هرشب ساعت 19 از شبکه نمایش پخش می شود.

در این مجموعه جهانگیر الماسی نقش شریح قاضی را بازی می‌کند. محمود جعفری ایفاگر نقش مشکور (زندانبان) است. محمد عمرانی نقش اشعث را به عهده دارد و شهرام عبدلی هم ایفاگر نقش ابن‌حمران است. شمسی فضل اللهی هم در مجموعه «دو طفلان مسلم» نقش عاتکه را بازی می‌کند. عاتکه مادر زن حارث است که به طفلان مسلم پناه می‌دهد. علی تاجمیر هم نقش غلامی را بازی می‌کند که دلباخته سلافه است، اما با دیدن طفلان مسلم از عشق زمینی به عشق الهی می‌رسد.

*************
شبکه نسیم
با فرارسیدن ماه محرم، ماه عزاداری امام حسین(ع) و یارانش، جدول پخش شبکه نسیم با تدارک گروه تولید برنامه وتامین با حال و هوای ایام سوگواری و عزاداری روی آنتن می رود.

مستند روایی تکیه نسیم به تهیه کنندگی علی رضایی و کارگردانی ظهیر میرمحمدی، از اول ماه محرم هرشب ساعت 20 روی آنتن شبکه نسیم می رود.

فعالیت بانیان و خادمین هیئت ها و تکایا برای بهتر برگزار کردن و خدمت رسانی به عزاداران در این مستند 15 قسمتی به مدت 10دقیقه روایت می شود.

شبکه نسیم از اول ماه محرم در فواصل برنامه ها در 15 قسمت 30 دقیقه ای، بخش هایی از مجموعه تلویزیونی شب دهم را برای پخش در نظر گرفته است.

اجرای موسیقی های مناسبتی و مرتبط با ماه محرم و صفر، از اول ماه محرم در فواصل برنامه ها در نسیم آوا شبکه نسیم در 30برنامه 5 دقیقه ای پخش می شود.

برنامه ترکیبی ترانه عشق به تهیه کنندگی و کارگردانی مهدی اسلامی ،از اول ماه محرم ساعت 22 روی آنتن می رود.

در این برنامه 18قسمتی هنرمندان عرصه موسیقی ،خوانندگان، شعرا و آهنگسازان مناسبتی حضور دارند.

منتخبی از برنامه ماه عسل در 5قسمت 20دقیقه ای از اول ماه محرم در فواصل برنامه ها پخش می شود.

مسابقه 15 قسمتی هیجان در ساعت صفر از اول ماه محرم، به مدت 30 دقیقه بخش هایی از مسابقه های مناسبتی را در فواصل برنامه ها پخش خواهد کرد.

تامین برنامه شبکه نسیم پخش برنامه های منتخب و کوتاه از قبیل موسیقی، دیدنی ها، حیات وحش و... را نیز از اول ماه محرم در فواصل برنامه ها برای بینندگان در نظر گرفته است.

*****
شبکه شما
مخاطبان شبکه شما می توانند از شب اول تا سیزدهم محرم بیننده برنامه هایی باشند که با مراکز مختلف استان ها ارتباط زنده برقرار می کنند و از بخش هایی چون پرداختن به آداب و رسوم اقوام مختلف در عزاداری ها، گزارش های مردمی، دعوت از مفاخر و مشاهیر اقوام و ادیان مختلف و پرداختن به اوصاف و شخصیت امام حسین(ع) و واقعه عاشورا و پخش عزاداری های این استان ها در طول ایام محرم تشکیل شده است.

از دیگر برنامه هایی که به مناسبت این ایام پخش می شود، می توان به برنامه هایی «چمدون، شمعدونی، خانه شما، هنر پنجم، خبر 33 و ما و شما» اشاره کرد. برنامه مستند گزارشی «چمدون» با به تصویر کشیدن جنبه های مختلف عزادری ها در استان ها در قالب سفرنامه به استقبال این ایام می رود. «چمدون» همچون روزهای گذشته ساعت22 پخش می شود. برنامه «شمعدونی» و «خانه شما» نیز علاوه بر کارشناس اصلی برنامه از حضور علمای مذهبی نیز استفاده می کند و به فلسفه و اهداف قیام عاشورا می پردازند. برنامه گزارشی «ما و شما» در سه بخش جداگانه از هیئت های مذهبی و تدارک های مردمی برای ورود به این ماه گزارش پخش می کند.

با ورود به دهه محرم برنامه موسیقایی هنر پنجم از اول تا سیزدهم محرم تغییر محتوا داده و با عنوان «در سوگ نشینان» به پخش نماهنگ های مناسبتی، نواهای آیینی و سوگواری های محلی در استان های مختلف می پردازد. این برنامه هر شب ساعت 21به مدت یک ساعت روی آنتن می رود.

سخنرانی مذهبی با عنوان سرِ دلبران از دیگر برنامه های تهیه شده برای ایام محرم است. این برنامه با دعوت از علمای اهل سنت و مشاهیر ادیان مختلف از استان های دارای ادیان و مذاهب گوناگون در مورد شخصیت امام حسین(ع) به ایراد سخنرانی می پردازند. مدت این برنامه 15 دقیقه در نظر گرفته شده است.

فیلم های تلویزیونی «یک ماه دوست داشتنی، مرد خاک و یک خواب کوچولو» از فیلم های مناسبتی ایام محرم است که همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی از شبکه شما پخش می شود.

فیلم تلویزیونی یک ماه دوست داشتنی به تهیه کنندگی محمد مهدی ملک قاسمی و کارگردانی امین شجاعی امین شجاعی در صدا و سیمای مرکز کرمان تهیه و تولید شده است. این فیلم پنج شنبه 30مهر ساعت 23:30 پخش می شود.

فیلم تلویزیونی مرد خاک به تهیه کنندگی مشترک محمدرضا شریفی و مصطفی علمی فرد و کارگردانی شاهین باباپور در مرکز چهار محال و بختیاری ساخته شده است. این فیلم جمعه اول آبان ماه ساعت 13:30 برای پخش در نظر گرفته شده است.

فیلم تلویزیونی یک خواب کوچولو به تهیه کنندگی و کارگردانی حسین عامری ، از تولیدات مرکز گلستان شنبه دوم آبان ساعت 13:30 از شبکه شما روی آنتن می رود.

مجموعه مستندهای کتیبه های ماندگار از دیگربرنامه های شبکه شماست که موضوع آن آماده سازی مساجد، اماکن و تکیه ها در استان های مختلف برای عزاداری ها است و ساعت 23:30 پخش می شود.

برنامه ترکیبی سوگواری به یاد حسین از ابتدای محرم به معرفی شخصیت های روزهای دهه اول محرم می پردازد. این برنامه هر روز ساعت 15 به مدت 20 دقیقه پخش می شود. اولین شخصیتی که در برنامه سوگواری به یاد امام حسین (ع) به آن پرداخته می شود، مسلم بن عقیل (ع) و موضوع دومین روز برنامه ورود کاروان به کربلا و موضوع سومین روز برنامه شخصیت رقیه (ع) و... روز سیزدهم محرم به مصائب حضرت امام سجاد (ع) و زینب کبری (ع) در کوفه و مسیر شام می پردازد.

*************
شبکه سلامت
برنامه پنجره با موضع قلب، پیوند قلب، مشکلات بیماران قلبی و نقش دعا وذکر در درمان وآرام بخشی به بیماران، از 27 مهرماه هرشب ساعت 18 پخش می شود.

با فرا رسیدن ماه محرم و برگزاری مراسم مذهبی و عزاداری در مساجد و تکایا و همچنین توزیع نذورات و غذا در این ایام، میان برنامه«سلام سلامتی» با طرح موضوعاتی همچون پخت و پز در مکان‌های دارای موقعیت بهداشتی، مواد غذایی اولیه سالم، استفاده از ظروف فوم دار برای توزیع مواد غذایی گرم و... به مدت 10 دقیقه در روزهای 29و30 مهر و اول آبان ماه ساعت 18:25 پخش خواهد شد.

طببیب دل ها و کلیپ های ویژه ماه محرم از دیگر برنامه های شبکه سلامت سیما برای این ایام است.

*************
شبکه اچ دی (HD )
مجموعه مختارنامه به کارگردانی داود میرباقری، از یکشنبه 19 مهرماه هر شب ساعت 21 از شبکه اچ دی پخش می شود.

مجموعه «مختارنامه» روایتگر زندگی یکی از شخصیت های بزرگ تاریخ شیعه، مختاربن ابوعبیده ثقفی است که پس از واقعه جانسوز عاشورا به خونخواهی از حضرت سید الشهداء (ع) برخاست و قیام خود را آشکار کرد و موفق شد.

ژاله علو، زنده یاد انوشیروان ارجمند، محمد فیلی، نسرین مقانلو، محمد صادقی، ماه‌چهره خلیلی، حبیب دهقان نسب، رضا رویگری، حسن میرباقری و... از جمله بازیگرانی بودند که در این مجموعه ایفای نقش کرده اند.

گفتنی است، مجموعه «مختارنامه» در سه نوبت ساعت 2بامداد، 7 صبح و 13:30 بازپخش می شود.

*************
شبکه آی فیلم
مجموعه تلویزیونی خون بها به کارگردانی جواد مزدآبادی و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی از 23پنجشنبه مهرماه ساعت 16:30 پخش می شود.

داستان این مجموعه با نقش آفرینی پولاد کیمیایی، سیاوش طهمورث، پوراندخت مهیمن، کاظم افرند نیا، لیلا اوتادی، حبیب دهقان نسب، عبدالرضا اکبری، سولماز غنی، شهرام عبدلی، شهره سلطانی، احمد کاوری، مهدی فقیه، حسن تسعیری و سیروس میمنت، مربوط به یک ورزشکار به نام رسول است که پس از مسابقات جهانی به ایران برمی گردد، اما در برگشت متوجه مرگ مشکوک برادرش که در یک پیتزا فروشی کار می کرد می شود و تصمیم می گیرد با همکاری پلیس قاتل برادرش را پیدا کند.

«خون بها» ساعت‌ 30 دقیقه بامداد و 8:30روز بعد بازپخش می‌شود.

مجموعه تلویزیونی زمانی برای عاشقی به کارگردانی محمد حسین لطیفی ، از 23مهرماه ساعت 18:30 روی آنتن می رود.

این مجموعه روایتگر زندگی حاج مرتضی(فرهاد قائمیان)، بازاری خوشنام و اهل خداست که یک اتفاق ناخواسته زندگی او را از این رو به آن رو می کند. او تصمیم می گیرد به حال و هوایی که سالها از آن غفلت کرده ، باز گردد ...

فرهاد قائمیان، رضا رویگری، عنایت شفیعی، علیرضا اوسیوند، حمید ابراهیمی، نصرت میرعظیمی، کاظم هژیرآزاد،احمد علامه دهر، محمود مقامی، زهره حمیدی، امین ایمانی، ابوالفضل همراه، امیر کاظمی، زهرا سعیدی، لیلا بلوکات، نفیسه روشن و سعیده عرب از جمله بازیگران این مجموعه می باشند.

«زمانی برای عاشقی» در ساعت 2:30 با مداد و 10:30 باز پخش می شود.

مجموعه تلویزیونی بوعلی سینا از اول آبان ماه ساعت 21:30 روی آنتن شبکه آی فیلم می رود.

این مجموعه تولید سال 1364 به زندگی بوعلی سینا دانشمند مشهور می‌پردازد.
 
امین تارخ، فیروز بهجت‌محمدی، جمشید لایق، اسماعیل محرابی، چنگیز وثوقی و سرور نجات‌‏الهی از بازیگران اصلی این مجموعه هستند.

«بوعلی سینا» در ساعت‌های 5:30صبح و 13:30 روز بعد باز پخش می شود.

فیلم های سینمایی «دهلیز»، «روز واقعه» و «باغبان» از 30مهر تا اول آبان ماه مصادف با تاسوعا و عاشورای حسینی ساعت 22:30 پخش خواهد شد.
............................................................................

رها ماهرو : لطفا نظرات و انتقاداتتان را نسبت به برنامه آفتاب شرقی که در حال حاضر از شبکه یک تلویزیون پخش می شود را برای بسایت رها ماهرو بفرستید .



نظرات 1 + ارسال نظر
مریلا شکوهی جمعه 20 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 10:34 ب.ظ http://nimkatma.blogfa.com/

رهای عزیزم

با چندتا خبر هنری قدیمی باز اومدم به دیدنت


گزارش ابتکار از نشست ارزیابی عملکرد بیست و دومین جشنواره موسیقی فجر
موسیقی بستری برای ارائه مسائل مذهبی است
نویسنده : سعیده جامی

موسیقی اگر وارد مباحث اصولی دینی و معرفتی شود می تواند بستری مناسب برای ارائه مسائل مذهبی به مخاطبان و علاقه مندان موسیقی باشد.در نشست ارزیابی عملکرد بیست ودومین جشنواره موسیقی فجر که با حضور «کامبیز روشن روان» (دبیر بیست ودومین دوره جشنواره موسیقی فجر)، «محمدحسین ایمانی خوشخو» (معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، «محمدحسین احمدی» (مدیرکل دفترا مور موسیقی و شعر)، «علی رضا قزوه» (شاعر)، «داوود گنجه ای» (مشاور بخش موسیقی ایرانی) برگزار شده بود، «محمدحسین ایمانی خوشخو» با بیان مطلب فوق گفت: هنر موسیقی متکی بر داشته های فرهنگی و اعتقادی است و هر موسیقی که متکی بر موضوعات فرهنگی و اعتقادی باشد، موسیقی فاخر نامیده می شود و در واقع هنر موسیقی فاخر بازگشت به اصل در جایگاه خویش است.وی افزود: باید از دستاوردهای دوره بیست ودوم جشنواره موسیقی فجر برای برگزاری دوره بیست وسوم استفاده کرد چرا که با برنامه ریزی یک ساله می توانیم جشنواره دوره بیست وسوم را با کیفیت بهتری برگزارکنیم.
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تاکید کرد: حضور «سولبو» معاون اجرایی شورای جهانی موسیقی می تواند نتیجه مثبتی را برای حوزه موسیقی کشورمان رقم زند چرا که وی قرار است در پکن موضوع ایجاد دفتر حمایت از موسیقی آسیایی در ایران را مورد بررسی قرار دهد.
به گفته «محمد حسین ایمانی خوشخو» توجه به مسائل معنوی و اعتقادی می تواند از طریق هنر موسیقی صورت گیرد.«کامبیز روشن روان» در ادامه جلسه گفت: حضور بخش ملل مسلمان نقطه عطفی برای بیست ودومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر بود که گروه های مختلف دنیا به همراه نوازندگان داخلی به مناسبت سال پیامبراعظم(ص) برنامه های مختلف موسیقی را اجرا کردند.وی با اشاره به نتایج عملکرد بیست ودومین دوره جشنواره بین المللی موسیقی فجر تصریح کرد: تنوع و گستردگی برنامه ها، حضور «سولبو»(معاون اجرایی شورای جهانی موسیقی) و رضایت او از جشنواره، انتشار کتاب 22 سال مرور جشنواره موسیقی فجر، پیش فروش بلیت های دوره بیست ودوم جشنواره موسیقی فجر و....از برنامه های این دوره از جشنواره بود.
دبیر بیست ودومین دوره از جشنواره بین المللی موسیقی فجر تاکید کرد: پشت هر اثر هنری مذهبی، تفکر هنری نهفته است و موسیقیدان باید با استفاده از تفکرات هنری توام با علم و عرفان، هنر خود را به مخاطب انتقال دهد و این علم و عرفان برگرفته از فرهنگ و مذهب است.«محمدحسین احمدی» در ادامه جلسه تصریح کرد: بنابر مشترکات فرهنگی و اعتقادی در بین ملت های مسلمان اولویت خاصی برای بخش های مذهبی و اعتقادی جشنواره موسیقی فجر همچون بخش ملل مسلمان قائل هستیم و این بخش با قدرت بیشتری در سال های آینده دنبال خواهد شد.وی افزود: نامگذاری سال پیامبر اعظم (ص) فرصت خوبی برای نهادها و تشکل های دولتی است که بتوانند نمودهای فکری و اندیشه ای خود را عرضه کنند و اگر سال آینده هم بر اساس نام یکی از ائمه اطهار نامگذاری شود دوره بیست وسوم جشنواره پیرامون سیره آن ائمه جهت گیری خواهدداشت.
وی با اشاره به سیاست های جشنواره موسیقی فجر برای دوره های آینده جشنواره گفت: برگزاری جشنواره تخصصی پاپ، حمایت مستقل از گروه های موسیقی پاپ، فعال کردن برنامه های تالار وحدت با همکاری بنیاد رودکی و انجمن موسیقی، چاپ چکیده هایی از سخنرانی های ارائه شده دوره بیست ودوم جشنواره موسیقی، برنامه ریزی برای اعزام گروه های موسیقی به خارج از کشور با همکاری سفارت کشور میزبان و...از جمله برنامه های دوره های آینده جشنواره موسیقی فجر به شمارمی رود.«داوود گنجه ای» در ادامه جلسه با اشاره به هنر موسیقی گفت:از هنر موسیقی به عنوان یک هنر مقدس می توان نام برد و موضوعات ارائه شده در این هنر باید هدفمند دنبال شود.وی افزود: اگر مسوولان کشور تعریفی از حرکت موسیقایی به هنرمندان ارائه و هنرمندان این حرکت را به صورت منسجم دنبال کنند جشنواره موسیقی فجر شکل تخصصی و حرفه ای تری خواهدداشت.









سعادت آباد را همچون جدایی نادر از سیمین از دست ندهید

این روزها سعادت باد را با کارگردانی مازیار میری از کارگردانان خوب کشورمان در سینماهای کشور به روی پرده نمایش می باشد. میری که توانسته در این فیلم موفقیت خود را نسبت به فیلم های قبلی اش نشان دهد، این بار با داستانی اجتماعی به سراغ سینما آمده و شاید کسانی که جدایی نادر از سیمین را دیده اند نباید سعادت باد را نیز از دست دهند.
حال با هم مرور می کنیم قسمتی از فیلمنامه و نقدی درباه این فیلم را.

یاسی (لیلا حاتمی) در تدارک جشن تولد برای همسرش محسن (حامد بهداد) است. آنها دعوای سختی داشته اند و یاسی دارد این مهمانی را برای آشتی کنان برگزار می کند. او از دو زوج که دوستان خانوادگی شان هستند برای شرکت در این مهمانی دعوت کرده، علی و لاله و بهرام و تهمینه. اما هر کدام از این زوج ها که همکارهای محسن هم هستند، مشکلات خاص خودشان را دارند.
لاله به خاطر یک ماموریت کاری که سفری سه ماهه به آلمان است برای این که شوهرش را در جریان بگذارد ویزا تهیه کرده و سقط جنین انجام داده است. یاسی و محسن و بهرام و تهمینه هم در این کار به او کمک کرده اند تا جریان را از علی مخفی کنند.
اما علی که آدمی متعصب و شکاک است به تماس های لاله و تهمینه مشکوک می شود و می خواهد هر طور شده از ماجرا سردربیاورد. بهرام و تهمینه هم در زندگی مشترک به مشکل برخورده اند و قصد جدایی دارند اما نمی خواهند کسی فعلا از ماجرا باخبر شود.
تهمینه هم که از رفتارهای شوهرش متوجه این قضیه شده مصرانه و برخلاف نظر بهرام می خواهد از او طلاق بگیرد. محسن که از راه می رسد و وارد مهمانی می شود، خبر می دهد که جنس هایش به ارزش یک میلیارد تومان موقع ترانزیت زیر آب رفته و اصلا حال و حوصله مهمانی ندارد اما کمی که می گذرد خبر می رسد که جنس ها را از آب گرفته اند و ضرر به دویست میلیون تومان کاهش پیدا کرده و این موضوع باعث می شود که محسن هم کم کم وارد فضای مهمانی شود. اما تماس های تلفنی مشکوک او و بقیه افراد حاضر در مهمانی باعث می شود که با ادامه پیدا کردن مهمانی اختلاف بالا بگیرد و رابطه هایی که تا به حال پنهان بوده، آشکار شود. از جمله رابطه محسن با پرستار دخترش...
سعادتآباد در زمره فیلم هایی قرار می گیرد که بحران خانواده را در طبقه متوسط مرفه شهری به نمایش می گذارد. مازیار میری پیش از این نیز به اختلاف پنهان یک زوج از طبقه پایین اجتماع پرداخته بود اما در سعادتآباد با یک قشر دیگر اجتماعی سرو کار داریم. نمای اول فیلم چهره لیلا حاتمی را نشان می دهد.
همین چهره دقایقی بعد در مقابل آینه شکسته ای در حال آراستن خود است. تضادی که خبر از فضایی عصبی و تنش زا می دهد. لاله با روحیه طغیانگر و رهایش در تضاد با همسرش علی با محافظه کاری های سنتی و روحیه مذهبی اش است. همین طور زوج میزبان یاسمن به عنوان زنی حساس در تضاد با همسرش محسن با روحیه کاسب کارانه و بی مبالات است. زوج سوم تهمینه و بهرام هم که در آستانه جدایی هستند نه به طبقه مشترکی تعلق دارند و نه از نظر شرایط خانوادگی تناسبی با هم دارند. محسن با بازی خوب حامد بهداد به خوبی نماینده قشر تازه به دوران رسیده است. شخصیت محسن به رغم نظر برخی ها که بازی بهداد را اغراقآمیز دانسته اند، با عناصر بازیگری رنگآمیزی تشخص پیدا می کند. در مقابل او علی با بازی خویشتن دارانه امیر آقایی واقعی ترین و صادق ترین شخصیت فیلم است.او با همه خشونت ظاهری و تعصبی که به لاله نشان می دهد بیش از هر کس دیگر در آن جمع همسرش را دوست دارد. گریه ای که می کند وقتی پی به راز سقط جنین پنهانی لاله با کمک یاسمن می برد، حقیقی ترین واکنش فیلم در این فضای ریا و تزویر است.
موفقیت هنری در سعادت آبادبیش از آن که مرهون داستان واقعی و قابل لمس فیلم و پیام عبرتآموز آن باشد بیشتر نتیجه پرداختن به همین ظرافت هایی است که در شخصیت پردازی و خلق لحظه های ناب نشان می دهد. فیلم صرف نظر از این که آن را حاوی پیام ویژه و مهمی بدانیم یا نه، ما را با یک رنگآمیزی دقیق وارد دنیایی می کند که حسی از پوچی و بیهودگی در وجودمان می نشاند. مازیار میری در سعادتآباد موفق تر از فیلم های قبلی اش عمل می کند و از حالا در انتظار فیلم بعدی اش هستیم.


برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد