رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

سریال نیمکت ساخته محمد رحمانیان

مجموعه داستانی نیمکت

شبکه یک

رحمانیان با «نیمکت»داستان‌های روز می گوید

گروه هنر، فرزانه ابراهیم زاده : «نیمکت» سعی می‌کند با قالبی متفاوت نسبت به مجموعه‌های روزانه مسائل جامعه را به نمایش در آورد.
به گزارش میراث خبر «محمد رحمانیان » نویسنده و کارگردان تئاتر که تا جمعه گذشته نمایش فنز را در تالار چهارسوی مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه داشت، این روزها در حال آماده کردن یک مجموعه نود قسمتی برای شبکه 1 سیما با عنوان نیمکت است.
رحمانیان درباره این مجموعه به میراث خبر گفت:« نیمکت مجموعه‌ای از نمایش‌های کوتاه است که هر شب یک موضوع جدید از مسائل غیر سیاسی مثل موضوعات اجتماعی، حقوق شهروندی، ارتباط میان افراد را در قالب آیتم‌های 15 دقیقه‌ای بازگو می‌کند.»
کارگردان هنری نیمکت گفت:« داستان این مجموعه را گروهی از نویسندگان به سرپرستی علی خودسیانی نوشته اند . »
به گفته رحمانیان در نیمکت علی عمرانی، جمشید جهان‌زاده‌، شمسی فضل‌اللهی الهام پاوه‌نژاد و افشین هاشمی به طور ثابت بازی می‌کنند:« هر شب هنرپیشه‌های میهمان هم داریم .»
وی درباره کارگردانی این مجموعه گفت:« زمانی که طرح نیمکت به من پیشنهاد و آن را خواندم به نظرم ایده جالبی آمد و به همین علت پذیرفتم. »
به گفته رحمانیان مجموعه نیمکت شباهتی به مجموعه‌های معمول طنز تلویزیون ندارد:« اصلا نمی‌شود این مجموعه‌ها را با هم مقایسه کنیم. نیمکت مجموعه‌ای از داستان کوتاه است که درقالب نمایش نامه‌های کوتاه در ژانرهای مختلف اجرا می‌شود و یک‌بار در قالب طنز یک بار در قالب درام یک بار در قالب داستان‌های خانوادگی است. سعی ما در این مجموعه بر این است که از با استفاده از این قالب‌ها یک کار متفاوت ارائه دهیم اما درباره این تفاوت من نمی‌توانم چیزی بگویم این را مخاطبان باید قضاوت کنند. »
مجموعه تلویزیونی «نیمکت » در حال حاضر در مرحله فیلمبرداری است و قرار است مهرماه به روی آنتن شبکه 1 سیما برود.
http://static3.bornanews.ir/thumbnail/I0txwsYy2cHj/zKlnR2CgDMts54GkxMYEj8fvMMUiCETIT3Il7Z8QJ7YCZYBL8OGb1tkXRmfG0ZrOzG4dCpLzLSmmrKvCe4wUTubs9RAP9HzQ/%D9%BE%D8%AE%D8%B4+%D9%85%D8%AC%D9%85%D9%88%D8%B9%D9%87+%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4%DB%8C+%C2%AB%D9%86%DB%8C%D9%85%D9%83%D8%AA%C2%BB+%D8%A7%D8%B2+%D8%B4%D8%A8%D9%83%D9%87+%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4.jpg
سه عریضه نویس

سه عریضه نویس● نگاهی به مجموعه تلویزیونی «توی گوش سالمم زمزمه کن»
مجموعه تلویزیونی توی گوش سالمم زمزمه کن به کارگردانی محمد رحمانیان هر شب از شبکه یک سیما پخش می شود. نام این مجموعه برگرفته از نام نمایشنامه یی انگلیسی است که سال ها پیش جعفر والی آن را کارگردانی کرده است.
طرح اولیه و حدود سی قسمت از مجموعه را محمد رحمانیان نوشته است. سه عریضه نویس با شخصیت های مشخص دم دادگاه خانواده با شخصیت هایی مواجه می شوند که در خانواده دچار مشکل شده اند و کارشان به طلاق کشیده شده است. علی عمرانی و الهام پاوه نژاد در هر قسمت در نقشی ظاهر می شوند. این دو روایتی را برای عریضه نویس ها تعریف می کنند که حاکی از مشکل پیش آمده در زندگی زن و شوهری است.
عریضه نویس ها در مراجعه یی که به آنها می شود و در کنجکاوی که دارند بستری برای بازگویی داستان ها هستند. در ضمن باید قوانین دادگاه خانواده را بگویند و تلاشی هم برای وصل دوباره زن و شوهر داشته باشند. داستان ها بسیار ساده است و خیلی از آنها برای اغلب مخاطبان ملموس و قابل باور هستند. با این حال در برخی از قسمت ها این داستان های ساده آن قدر بد پرداخت شده اند که تماشاگر را دلزده و خسته می کند.
رحمانیان با مجموعه تلویزیونی نیمکت که آن هم به طور شبانه پخش می شد، موفق به جلب توجه بخشی از مخاطبان تلویزیونی شد. نیمکت با داستان های سر راست و ساده و در عین حال دلنشین، با بازی خوب بازیگران حرفه یی اش در کارنامه تیم سازنده برگی برنده به جا گذاشت. موفقیت نیمکت، مدیران شبکه یک سیما را ترغیب به ساخت مجموعه یی دیگر مشابه با آن کرد. در نیمکت داستان هایی اجتماعی در مدت زمانی حدود ۱۵ دقیقه در مکانی نه چندان متغیر با بازی خوب علی عمرانی و الهام پاوه نژاد روایت می شد.
زمان اندک هر داستان و سادگی آن به اضافه تنوعی که در داستان ها وجود داشت، مخاطب را راضی نگه می داشت. توی گوش سالمم زمزمه کن گرچه می خواهد نیمکت نباشد و از آن فاصله بگیرد، به شدت برپایه های آن بنا شده. داستان ها متفاوت است و بازیگران تلاش کرده اند بازی های خوبی ارائه دهند.
با این حال توی گوش سالمم زمزمه کن نه تنها یادآور موفقیت نیمکت نشد، بلکه به نوعی باعث ملال و دلزدگی مخاطب از این نوع کار شد. چیزی که برای نیمکت تنوع و نوآوری محسوب می شد در توی گوش سالمم زمزمه کن به پاشنه آشیل تبدیل شد. بخشی از این ضعف در کارگردانی کار و میزانسن هایی است که مدام تکرار می شود.
دکور هر قسمت قرار است ثابت باشد و هیچ تغییری در آن شکل نمی گیرد. نوع بازی ها نیز به جز در مورد علی عمرانی و الهام پاوه نژاد که نقش شان ایجاب می کند، یکدست و تکراری است. انگار هر سه عریضه نویس در تمام قسمت ها باید یک خلق و خو داشته باشند و هیچ در برابر اتفاق ها و روایت های مختلف نباید عکس العمل داشته باشند.
شاید اگر قرار بود مجموعه در قسمت های کمتری پخش شود این مساله چندان توی ذوق نمی زد و رحمانیان تلاش کرده تا با جمع آوری چند نمایشنامه نویس به اضافه خودش متن های هشتاد و چند برنامه را بنویسد. نویسندگانی که تنها موظف اند در مدت زمانی اندک، داستانی مجزا را پیش ببرند، اما هیچ کدام تلاشی برای ایجاد فضاهای جدید، شخصیت های متفاوت و نحوه بازگویی داستان ها ندارند.
نویسندگان گویی در هر قسمت تنها خود را موظف به این می دانند که یکی از مشکلات خانوادگی را طرح و بازگو کنند و چگونگی روایت این داستان ها که اتفاقاً اگر متنوع تر بود می توانست مخاطب را از تکراری بودن مجموعه نجات دهد چندان مدنظرشان نیست. گرچه پانزده یا بیست دقیقه مدت زمان زیادی نیست اما اگر از برخی دیالوگ های تکراری عریضه نویس ها کم می شد امکانی برای پرداخت بیشتر داستان به دست می آمد.
الزامی که در حضور هر سه عریضه نویس در هر قسمت است به گونه یی دست نویسندگان را در پرورش داستان ها بسته است. شاید یکی از نقاط قوت نیمکت نیز در تعداد کمتر بازیگران آن بود.بازیگران توی گوش سالمم زمزمه کن، بازیگرانی هستند که رحمانیان آنها را از تئاتر آورده است.
رحمانیان کارگردان تئاتر است و تجربه های تلویزیونی اش نیز اغلب به صورت تله تئاتر بوده است. این که بخواهیم بگوییم توی گوش سالمم زمزمه کن فرم تله تئاتر را دارد و به همین جهت با بازی های تئاتری روبه رو هستیم، به نظر می رسد چندان حرف درستی نیست. کارگردانی کار و متن ها چندان وفادار به تئاتر نیستند.
بازیگرهایی که آنها را بیشتر به عنوان بازیگر تئاتر می شناسیم، در توی گوش سالمم زمزمه کن اصرار دارند تا بازی های غلو شده یی داشته باشند. این بازی های غلو شده اگر جای خود را به بازی های رئالیستی در این کار می داد نیز چندان اتفاقی نمی افتاد.
همان گونه که نمونه های زیادی از این نوع متن ها را در برنامه خانواده شبکه یک و در برنامه های تولیدشده در گروه های اجتماعی شبکه های دیگر زیاد دیده ایم و می توانیم مثال بزنیم. حتی می توان گفت متن های توی گوش سالمم زمزمه کن، بیشتر برای اجرا در برنامه های نمایشی رادیو قابل اجرا هستند و روزانه شاهد اجرای نمونه هایی از آنها هستیم.
به نظر می رسد کارگردان با وقوف به متن هایی که ساختار چندان محکمی ندارد و با توجه به زمان اندکی که برای تولید آنها صرف شده، سعی کرده تا با هدایت بازیگران به سوی بازی های اغراق شده به گونه یی وانمود شود مجموعه اش تفاوت هایی با دیگر برنامه هایی از این دست دارد. بازی های غلو شده بازیگران نیز به گونه یی هدایت نشده که بتوان گفت با سبک و سیاق خاصی از بازیگری روبه رو هستیم که منجر به جذابیت مجموعه برای مخاطب تلویزیونی می شود، بلکه به نظر می رسد کارگردان متن را در دست بازیگران داده و آنها را رها کرده تا هر طور که از پس اش برمی آیند، نقش خود را بازگو کنند.
اگر چه همین بازیگران در مجموعه نیمکت تلاش کردند بازی های قابل قبولی از خود ارائه بدهند در این مجموعه قبل از هر چیز بازی هایشان توی ذوق می زند. تمامی بازیگران این مجموعه در کارهایی که کارگردان و نویسنده آن وسواس های لازم را داشته، نقش های به یاد ماندنی از خود به جای گذاشته اند.
بهروز بقایی، اصغر همت، الهام پاوه نژاد، محمد عمرانی، افشین هاشمی، فریبا متخصص و خسرو احمدی بازیگرانی هستند با انعطاف پذیری و قابلیت های زیاد در بازیگری. از سوی دیگر محمد رحمانیان در مقام نویسنده برخی از قسمت ها و کارگردان مجموعه در کارنامه اش اجراهای خوبی در صحنه و تلویزیون داشته. به نظر می رسد یک مجموعه از عوامل موفق و توانا تعمد داشته اند در توی گوش سالمم زمزمه کن کار بد ارائه کنند. تنها در این صورت است که آنها می توانند از موفقیت خود در این مجموعه چیزی بگویند.


نگاهی به تیتراژ مجموعه «نیمکت»
صحنه در قاب کوچک
نمی‌توان تاثیر عمیق حوزه تئاتر محمد رحمانیان را حتی در ابتدای امر و در تیتراژ اول سریال نیمکت نادیده گرفت.

باید به این نکته اشاره کرد که در عالم تئاتر، پس از اتمام نمایش، تمامی بازیگران روی صحنه می‌آیند و در پیش چشم تماشاچیان معرفی می‌شوند. این ساختار با کمی تغییر در تیتراژ سریال نیمکت هم تکرار می‌شود.

بازیگران به ترتیب ایفای نقششان تک‌تک با تصویرشان در نقش‌های مختلفی که در طول سریال بازی می‌کنند، معرفی می‌شوند و به بیان کلی‌تر، به جای آن که تیتراژ بخواهد به مفاهیمی که قرار است در سریال مطرح شود و... بپردازد، کاملا بازیگر محور است. همان گونه که در تیتراژ تئاتر ـ‌ اگر بتوانیم این نام را به بخش پایانی تئاتر نسبت بدهیم! ـ‌ رخ می‌دهد.

این مساله در مورد عوامل دیگر فیلم هم اتفاق می‌افتد، هنگامی که نام کارگردان تلویزیونی می‌آید، تصویر خود او هم نمایش داده می‌شود یا همین اتفاق در مورد خود رحمانیان هم تکرار می‌شود و این هم عینا اقتباسی است که می‌توان آن را حرکتی تئاتری نامید.

تصاویر بازیگران با تنوع رنگی بالا نمایش داده می‌شود و فیلترهای مختلفی روی آن قرار می‌گیرد که در درجه اول به دلیل تنوعی است که در قسمت‌های مجموعه وجود دارد، به این معنا که داستان بلند و دنباله‌داری را پیگیری نمی‌کند و در درجه دوم همان طور که در موسیقی تیتراژ هم می‌شنویم، تم تند و شادی دارد با ترکیب سازهای الکترونیک و سنتی که فضای ‌داستان‌های سریال را یادآور می‌شود.

فونت نوشته‌های اسامی در تیتراژ هم حالتی فانتزی دارد، خطوط تیز آن حذف شده و نقطه‌ها به شکل گرد درآمده‌اند و حرکت آنها روی تصویر، حالتی شوخ و شنگ به تیتراژ داده‌اند که طنز درونمایه نیمکت و لحن شوخ روایت داستان را کاملا به ذهن متبادر می‌کند.

در میان تصاویر نمایش داده ‌شده در تیتراژ، تصاویری مانند چراغ راهنمایی و رانندگی هم به چشم می‌خورد که جدای از بحث تنوع بصری و رنگی و در تصاویر ابتدایی، بیش از هر چیز، یادآور فضای شهری مجموعه نیمکت است؛ فضایی که در حقیقت محل عبور و مرور همه مردم است و باید آن حس را منتقل کند، حس خیابان، پارک و جریان زنده جامعه که در آن مشهود است.

مجموعه نیمکت، حرکتی خلاقانه با طنزی زیرکانه و داستان‌های قوی و تاثیرگذار بود و چه در زمان پخش اولش و چه در زمان پخش مجددش، مخاطب را به خود جلب ‌کرده و تیتراژ ابتدایی آن یکی از نمونه‌های درخور و خوب برای یک مجموعه است و تمامی ویژگی‌های آن را به شکلی تجریدی در بر گرفته است.

حمیدرضا رفعت‌نژاد
http://www1.jamejamonline.ir/Media/images/1389/11/08/100834361587.jpg
از شبکه تلویزیونی آموزش؛
مجموعه نمایش «نیمکت» از فردا -هفت شهریور- از شبکه آموزش پخش میشود.
مجموعه نمایشی «نیمکت» از فردا روی آنتن میرود

مجموعه خانواده محور «نیمکت» به کارگردانی محمد رحمانیان سعی دارد معضلات و مشکلات اجتماعی و خانوادگی را در قالب تئاتر نمایشی به نمایش بگذارد.
این برنامه آموزشی با پرداختن به مسائل و زمینه‌های بروز مشکلات در خانواده و آنالیز کردن بعدهای روانی آن با موضوعات مختلف مخاطب را مواجه می‌کند.
برنامه «نیمکت» با حضور بازیگرانی همچون افشین هاشمی، علی عمرانی، خسرو احمدی، شمس فضل اللهی، الهام پاوه‌نژاد و جمشید جهانزاده با تیتراژهای شب سفید، آه حسرت، خوب، بد، زشت و... روی آنتن شبکه آموزش سیما می‌رود.
این مجموعه نمایشی 95 قسمتی از فردا دوشنبه 7شهریور هر روز ساعت 10:50 به مدت 15 دقیقه از شبکه آموزش پخش میشود.
............................................................................

رها ماهرو : لطفا انتقادات و نظراتتان را درباره ی سریال نیمکت محمد رحمانیان برای سایت سینمایی رها ماهرو بفرستید .


نظرات 1 + ارسال نظر
مریلا شکوهی جمعه 20 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 10:05 ب.ظ http://nimkatma.blogfa.com/

رهااااا جون
باز دو خبر قدیمی هنری





نمایش مذهبی بدون اعتقاد محکوم به شکست است
ابتکار - خالق یک اثر نمایشی مذهبی باید به آن مساله اشراف کامل داشته باشد تا بتواند نمایش تاثیرگذاری تولید کند. "پری صابری" نویسنده و کارگردان تئاتر با اعلام این مطلب گفت: متون مذهبی شاخه ای از باورهای یک ملت است که هنرمند باید از آن شناخت کامل داشته باشد. وی با تاکید بر این که یک اثر نمایشی را نمی توان بدون باور و اعتقاد قلبی کار کرد، گفت: اگر اثر نمایشی بدون باور اجرا شود، با شکست مواجه خواهدشد و نتیجه مطلوب به همراه نخواهدداشت. به طور کلی هنرمند، به عنوان یک فرد مستقل باید نسبت به موضوع اثر خود، دلبستگی داشته باشد و پیش از هر چیزقلب خودش برای آن بتپد تا بتواند آن را به نحو مطلوبی ارایه کند.


به ادامه جشن بازیگران امیدوارم
پرویز پرستویی در مورد اولین جشن بازیگران سینمای ایران به آنا گفت: اولین جشن بسیار خوب برگزار شد، باید از تمامی بانیان این جشن و اعضای شورای انجمن بازیگران ,خانم تیموریان و دوستانشان که در این چند سال زحمات زیادی کشیدند، قدردانی و تشکر کرد، همچنین از پیشکسوتان عرصه بازیگری.وی تاکید کرد: این جشن یکی از بهترین کارهایی بود که انجمن انجام داد و امیدوار تداوم داشته باشد.


آهنگسازان برجسته در زمینه ساخت موسیقی تئاتر هم فعالیت کنند
آهنگسازان برجسته کشورمان باید در زمینه ساخت موسیقی متناسب با آثار نمایشی نیز فعالیت کنند. "مهدی وجدانی" نوازنده و آهنگساز ، در گفت و گو با ایلنا با بیان این مطلب افزود: علی رغم سالهای گذشته که آثار نمایشی موزیکال از جایگاه درستی در آثار نمایشی برخوردار نبود، اما امسال و در چار چوب برگزاری جشنواره تئاتر فجر نمایش "در سایه " جایگاه درستی از موسیقی را در تئاتر از خود به نمایش گذاشت. وجدانی همچنین گفت: اگر نگاهی آماری به بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر داشته باشیم به سیر صعودی موسیقی در آثار نمایشی پی می بریم.


حضور رایگان با 6 فیلم در جشنواره فیلم
مسعود رایگان به تازگی بازی در فیلم سینمایی "مخمصه" آخرین ساخته محمدعلی سجادی را به پایان برده است.او درباره فعالیت های تازه اش به "آنا" گفت: با فیلم های علی سنتوری "داریوش مهرجویی"، خون بازی "رخشان بنی اعتماد" گوشواره "وحید موسائیان"، مخمصه "محمد علی سجادی"، پاپیتال " اردشیرشلیله"، دست های خالی" محمد علی طالبی" در جشنواره فیلم فجر حضور خواهم داشت.رایگان ادامه داد: در تلویزیون نیز سریال مدار صفر درجه به کارگردانی حسن فتحی راآماده پخش دارم که در حال گذراندن مراحل پایانی اش است.


انتشار داستان های کوتاه «ویرجینیا وولف» برای اولین بار در ایران
داستان های کوتاه "ویرجینیا وولف" ترجمه "فرزانه قوجلو" برای اولین بار در ایران منتشر می شود. به گزارش ایلنا، طی دهه های اخیر با ترجمه و رواج آثار "وولف" در ایران از جمله " خانم دالووی " ، "به سوی فانوس دریایی " ، " اتاقی از آن خود " و " یادداشت های روزانه " ، این نویسنده نامدار انگلیسی در ایران نیز مورد استقبال فراوان قرار گرفته است. چنانکه "مهدی غبرایی" رمان خیزاب های او را با عنوان " موج ها " بار دیگر ترجمه کرده است که اکنون مراحل نهایی چاپ را می گذراند و چاپ سوم " یادداشت های روزانه " وولف ترجمه "خجسته کیهان" به زودی روانه بازار کتاب می شود. اکنون قصه های کوتاه "وولف" مشتمل بر 22 داستان توسط "فرزانه قوجلو" ترجمه شده و در دست حروف چینی است که توسط انتشارات "نگاه" منتشر خواهد شد و به این ترتیب داستان های کوتاه این نویسنده تاثیر گذار برای نخستین بار در یک مجلد به زبان فارسی همراه با مقدمه مترجم در خصوص داستان نویسی "وولف" عرضه می شود.


بازسازی چهره واقعی «دانته» توسط دانشمندان ایتالیایی
دانشمندان دانشگاه بلوگنا واقع در شمال ایتالیا خبر از بازسازی چهره واقعی "دانته" براساس اسکلت کشف شده این شاعر در مقبره وی دادند. به گزارش فارس، دانشمندان ایتالیایی بر این عقیده هستند که چهره بازسازی شده جدید دانته، به مراتب به چهره واقعی این شاعر ایتالیایی نزدیک تر است. به گفته آنها این چهره که براساس اسکلت و جمجمه کشف شده این شاعر واقع در مقبره وی بازسازی شده، نسبت به چهره های متداول و مشهوری که تاکنون معرف این شاعر بوده، زیباتر است. دانشمندان، با کمال تعجب در تحقیقات خود دریافتند، که برخلاف پرتره های مشهوری که از دانته وجود دارد و همه تصور می کردند که بینی او یک بینی بسیار بلند عقابی است، بینی اش کوچک تر با کمی انحنا و مقداری نیز کج بوده است. "جورجیو گروپییونی"، انسان شناس پروژه بازسازی چهره دانته گفت: پیش از این تصور همه ما درباره اینکه دانته چه شکلی بوده است، همان چیز بود که در تصاویر مشهور به جا مانده از آن زمان وجود داشت بود، ولی این تحقیقات نشان داد که چهره آن کاملا متفاوت از تصور ماست. "گروپییونی" افزود: بسیاری از تصاویر موجود براساس آثار به جا مانده از هنرمندان دوره رنسانس است که پس از مرگ او به تصویر کشیده اند، براساس تحلیل های روانشناسانه به نظر می رسد که تصاویر که آنها از دانته کشیده اند همگی متاثر از اثری است که نوشته های "دانته" بر این هنرمندان گذاشته است.

نشان ویژه نمایشگاه آساهی برای عکاسان ایران
ابتکار- سه عکاس انجمن سینمای جوانان ایران نشان ویژه شصت و هفتمین نمایشگاه عکس آساهی شیمبون را کسب کردند.آثار اکبر سفری مقدم، جاوید تفضلی و معصومه مشهدی علاوه بر راهیابی به این نمایشگاه موفق به دریافت مدال ویژه شد. در این نمایشگاه از میان 7877 عکس ارسالی از 1417 عکاس از سی و هشت کشور جهان تعداد 130 اثر به مرحله پایانی راه یافته است.


نقش نگین در آینه روایات
ابتکار- نمایشگاه آثار خوشنویسی و خط نگاره های جمشید یاری شیرمرد با حضور دکتر احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش های علمی مجلس شورای اسلامی، غلامحسین امیرخانی و اعضا» انجمن خوشنویسی و شمار زیادی از علاقمندان در موزه هنرهای معاصر فلسطین گشایش یافت. این نمایشگاه شامل 82 اثر خوشنویسی در قالبهای نستعلیق و خط نگارهای مدرن می باشد که سیری از دورنمای تجلی نگین نور احمدی در حلقه رقص و پیچ تاب مجرد و موزون خطوط فارسی را به نمایش می گذارد.


هفته سینمای مستند در خانه سینما
ابتکار- هفته فیلم سینمای مستند با نمایش فیلم های ملک یزدان (هرمز امامی)، جیرفت تمدن گمشده (پژمان مظاهری پور) و گیسوی آشفته (ماجد نیسی) در ساعت 14/30 و همچنین فیلم های تنهایی اول (کامران شیردل)، مدار صفر درجه (محمود رحمانی) و ماریا (آبس برهان) در ساعت 17/30 آغاز خواهد شد.در این برنامه علاوه بر کارگردانان فیلم ها، روبرت صافاریان (منتقد سینمایی) و فرهاد و رهرام (مستندساز) به عنوان میهمان به بحث و گفتگو با کاردگردانان این آثار خواهند پرداخت.هفته فیلم سینمای مستند از امروز تا 29 دی ماه همه روزه از ساعت 14 در خانه سینما برپا خواهد بود و حضور علاقمندان برای شرکت در این برنامه ها آزاد است.


اجرای سرود دانشگاه جامع توسط کنسرواتوار تهران
ابتکار- سرود دانشگاه جامعه که توسط کنسرواتوار تهران ساخته شده است به رهبری «فرزاد نوشاد» در اولین جشنواره ملی علمی- کاربردی اجرا می شود.به گزارش خبرنگار ما از کنسراتوار تهران، این اثر دارای مضامینی منطبق بر رسالت دانشگاه جامعه علمی -کاربردی است.فرزادنوشاد، (رهبر ارکستر کنسرواتوار تهران) در این رابطه گفت: اعضای این ارکستر تماما ازدانشجویان پودمانی و کنسرواتواری هستند که در مدت زمان کوتاهی توانستند هماهنگی های کافی و لازم جهت اجرا را بدست بیاورند.همچنین کنسرواتوار تهران در راستای سال پیامبر اعظم (س) اجرایی به خوانندگی «میثم معافی» با شعری از «سعید کریمی» در این جشنواره اجرا می کند.
ارسال نظر





مصطفی زمانی:
از دربند چیزی بودن متنفرم

مصطفی زمانی یکی از بازیگران خوب سینمای ایران و تلویزیون می باشد وی در سریال یوسف پیامبر به شهرت رسید و بعد از آن در فیلم های زیادی به ایفای نقش پرداخت.
حال با او گفت و گویی انجام داده ایم که باهم مرور می کنیم:
*************************************************************************************
آقای زمانی به هر حال شما بازیگری بودید که در یک مقطع زمانی حجم اخبار و حواشی پیرامونتان بسیار زیاد بود. انتظار برای اولین فیلم های سینمایی شما مطمئنا چیز دیگری بود. ولی در عمل اتفاق دیگری افتاد و شما نقش های غیرمنتظره ای را پذیرفتید. مثلا همین فیلم مورد بحث امروز ما یعنی بدرود بغداد. از این ترس نداشتید که این شکل حضورتان در سینما مقداری با انتظار مخاطبان و دوستدارانتان متفاوت باشد و حتی شما را از بورس خارج کند؟
ببینید این حرف کاملا درست است ولی هرکی در خلوت خودش یک آرزو و رویایی دارد که به نظرم باید برای آن احترام قائل باشد. معمولا با توجه به قواعد، قوانین و چیدمان ها اگر شما خلا ف جهت آب شنا کنید ممکن است غرق شوید ولی به هر حال می گویند که طرف روی اعتقادش غرق شده و کسی نبوده که روی اعتقاد و نظر دیگری به زمین بیفتد. خب من نقشی مانند یوسف پیامبر را بازی کردم که همان طور که گفتید به لحاظ عامیانه خیلی طرفدار داشت. به هر حال من برای سینما و برای بازیگری آمده بودم و به من لطف شد که یوسف پیامبر در رزومه کاری من قرار گرفت. این لطف بزرگی بود که خداوند به من داشت که من را در ابتدا اینگونه وارد کرد و بعد گفت برو دنبال زندگیت تا ببینم دنبال چه می گردی؟ به خاطر همین هم من به خودم خیانت نکردم. در واقع من به جز خودم به حرف و خواسته کسی وفادار نیستم همیشه سعی کرده ام با چیزی که رویای بچگی ام بوده است زندگی کنم و کار را ادامه دهم. در نتیجه همیشه به فکر قانع کردن خودم هستم. حضور در آن سه فیلم هم در همین ارتباط بود.
بعد از فیلم «آل»، «بدرود بغداد» دومین کارم بوده. من با توجه به آشنایی که با عکاس فیلم یعنی جواد جلا لی داشتم با گروه آشنا شدم و در مورد نقش صحبت کردم و به هر حال توافق شد. در هر صورت به نظرم ورود بغداد فیلمنامه خوبی داشت. اول هم قرار بود من نقش دانیل را بازی کنم. نقشی که الا ن مزدک میرعابدینی بازی کردند.
پس چرا این اتفاق نیفتاد و شما نقش یک عراقی به نام صالح را بازی کردید؟ نقش دانیل مورد پسندتان نبود؟
نه قرار بر این بود که دوبله شود. در واقع به دلیل ا ین که زمان زیادی نداشتیم قرار بود که کار کنیم و بعد به زبان عربی و آمریکایی دوبله شود. نه این که با زبان فارسی نمایش داده شود. چون چیز خنده داری می شد.
ولی مشکلی که مسوولین داشتند این بود که اگر دوبله شود تاثیرگذاری کمی خواهد داشد و درنمیآید و... نظر ما این بود که می گفتیم با زبان اصلی در روابط بازیگران مشکل خواهیم داشت. در نهایت هم مرکز گسترش موافقت کرد قرار شد کار دوبله شود.
حالا چه شد که دانیل را آقای میرعابدینی بازی کردند و شما نپذیرفتید؟
به هر حال در ابتدا قرار بود که من نقش دانیل را بازی کنم و بعد به زبان آمریکایی دوبله شود، ولی من چون چندان با مقوله دوبله کنار نیامدم پیشنهاد دادم که حداقل بگذارید ما تلا ش خودمان را برای بازی با زبان اصلی انجام دهیم. اینجا بود که پیشنهاد دادم برای کمک در زبان و لهجه کسی را بیاورید که حتما با سینما آشنایی داشته باشد و در آمریکا زندگی کرده باشد.
یعنی من کسی را می خواستم که در آمریکا لهجه پیدا کرده باشد نه کسی که فقط به انگلیسی مسلط است. به هر حال آقای میرعابدینی به گروه پیوستند چون 7-6 سالی هم در آمریکا زندگی کرده بودند و کارش هم سینما بوده است. من به کمک کسی نیاز داشتم که هم در لهجه و هم در سینما تخصص داشته باشد چون می خواستم سوال های فنی داشته باشم. که باید طرف مقابل با اصلا حات سینمایی آشنا بود. این گذشت تا این که آقای میرعابدینی را که در جلسه اول دیدم گفتم اصلا شخصیت دانیل ما خود ایشان هستند و من نیستم. دوستان در ابتدا تصور کردند به دلا یل مالی و سختی کار من قصد کناره گیری دارم. به هر حال چون «بدرود بغداد» با پول بسیار ناچیزی شروع شده بود و من هم در آن زمان پیشنهادهای مالی بسیار خوبی داشتم دوستان و عوامل کمی ناراحت شدند و فکر کردند که من به خاطر شرایط مالی این را می گویم ولی رفته رفته من این اطمینان را به گروه دادم که واقعا داستان اینگونه نیست و واقعا مزدک است که فیزیک و شکل آن آمریکایی را دارد. گفتم که من نقش صالح را بازی می کنم، خب از آنجا که نقش صالح تعداد سکانس های کمی داشت، با محبت و همکاری دوستان نقش را بسیار پخته تر کردیم که در تلا ش گروه دیده شود.
حال با گذشت دو سال از انواع انتخاب ها و حضور در سه فیلم وابسته به جریان مستقل تر سینما آن هم در زمانه رونق کاریتان راضی هستید؟
من از حضور در هر سه کار راضی هستم و به نظرم از بهترین کارهایم محسوب می شوند. منتها اکران و اتفاقات بدی که در نمایش هرکدام از فیلم ها افتاد شرایط را طور دیگری رقم زد.
منظورتان این است که با بدشانسی روبه رو شده اید؟
کاملا حالا به قول شما نامش را بدشانسی می گذاریم مثلا شما ببینید «کیفر» در زمانی اکران شد که در اوج جام جهانی سینماها فوتبال پخش می کردند. در زمان یک ماهه جام جهانی حق اقتصاد دنیا هم دچار رکود می شود چه برسد به سینماهای تهران که اتفاقا خودشان شده اند محلی برای نمایش فوتبال ها، نه تنها کیفر که هر فیلم دیگری هم جای آن بود همین بلا سر اکرانش میآمد. تازه کیفر فیلمی بود که پیش فروش بالا یی در زمان جشنواره برای آن شده بود. خب وقتی شماها، مسوولین و سینماداران به این نتیجه رسیده اند که فوتبال به صرفه تر است و بسیار هم خوب است، خب چرا باید سر یک فیلم بریده شود. می شد در همان زمان اکران را تعطیل کنند و همه فوتبال ها را پخش کنند. الا ن هم شرایط «بدرود بغداد» را می بینید که در 5 سالن اکران پراکنده دارد. برای فیلمی که نماینده اسکار شد. با این شرایط باید پرسید پس چرا اصلا این فیلم نماینده اسکار شده است؟ البته واقعا نمی خواهم دنبال مقصر باشم منظورم این است که برای هرکدام از این فیلم ها در اکران شرایط مناسبی فراهم نشد و میزان فروش نسخه های نمایش خانگی «آل» و «کیفر» نشان دهنده استقبال مردم و اثبات حرف ماست. اگر فیلم ها با اطلا ع رسانی و شرایط خوبی اکران می شدند مطمئنا این استقبال را در آنجا هم می دیدیم.
مساله در مورد فیلمی مثل «بدرود بغداد» اینجاست که به نظر می رسد چنین آثاری ظرفیت این را ندارند تا از یک اکران عمومی کامل برخوردار باشند؟ این انتظار کمی غیرمنطقی نیست؟
تا حدودی با شما موافق هستم ولی مطمئنا قابلیت نمایش «بدرود بغداد» خیلی بیشتر از چیزی است که الا ن شاهدش هستیم. البته دوستان من مصاحبه هایی کردند که من به آنها هم حق می دهم. آنها هم ناراحت هستند که می گویند چرا به ما فضا نمی دهید و... از طرفی باید گفت: فیلم خاص یعنی چه؟ به هر حال یا یک فیلم خوب است یا نه؟ پس اگر فیلمی خوب است بگذارید بقیه هم ببینند. ولی از طرف دیگر هم سینما دار چون به صنعت سینما فکر می کند باید ترازوی اقتصادی اش میزان دربیاید و از آنجا که تولیدات تجاری ما هم بیشتر است آنها می روند سراغ آن دو فیلم ها و در هر حال می توان تا حدودی هم حق را برایشان قائل بود. با همه اینها فکر می کنم حق «بدرود بغداد» چند سینمای بیشتر و اکران بهتر بود. هرچند من به همین هم قانع هستم که بالا خره فیلم بعد از دو سال اکران شد. چون داشتم ناامید می شد. منتظر بودم هرطور شده اکران شود و بعد نسخه نمایش خانگی اش بیاید چون مطمئنا این فیلم هم با ورودش به شبکه نمایش خانگی با استقبال خوبی روبه رو خواهد شد. چنین فیلم هایی اساسا چون زیرنویس دارند و به خاطر سبک فیلمبرداری و کلوزآپ ها حرکات دوربینشان فکر می کنم در شبکه خانگی فوق العاده بهتر دیده شوند.




برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد