رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

نقد سریال مسافران ساخته رامبد جوان

سریال مسافران

مسافران (مجموعه تلویزیونی)

گونه     طنز
سازنده     رامبد جوان
بازیگران     رامبد جوان
حمید لولایی
حسن معجونی
سحر دولتشاهی
شقایق دهقان
نصرالله رادش
مرتضی عادل
حامد کیازال (بازیگر خردسال)
اصغر حیدری
رضا کریمی
پروین قائم مقامی
نگار پیل آرام
مریم شیرازی
کشور سازنده     ایران ایران
زبان‌ها     فارسی
تعداد قسمت‌ها     حدود ۶۹ قسمت
تولید
تهیه‌کننده     محسن چگینی
مدت     ۳۰ دقیقه
پخش کننده
شبکه اصلی     شبکه ۳ سیمای جمهوری اسلامی ایران
اجرای اصلی     بیست و نه تیر ۱۳۸۸ – بیست و شش آذر ۱۳۸۸

مسافران مجموعه‌ای تلویزیونی به کارگردانی رامبد جوان است که از ۲۹ تیر ۱۳۸۸ از شبکه ۳ سیما پخش شد.

این سریال شصت و نه قسمته، آداپت شده از یک سیتکام معروف آمریکایی به نام "دو تا و نصفی" است که خالق آن "چاک لور" نام دارد که کارهایی نظیر " نظریه انفجار بزرگ " و " مامان" را نیز خلق نموده است.
داستان
موجودات فضایی می‌خواهند زمین را تصرف کنند ولی قبل از آن می‌خواهند با فرهنگ زمینی‌ها آشنا شوند. آنها یک زوج و یک دختر و یک ربات انسان نما را به زمین می‌فرستند و آنها در خانه دو برادر به نام‌های فرخ و فرید ساکن می‌شوند و تظاهر می‌کنند که از سوئد آمده‌اند. فرید یک نویسنده است و مشکلات بسیار فراوانی دارد. او در ادامه متوجه می‌شود که آنها فضایی هستند. در هر قسمت این سریال در مورد یکی از عادات بد انسان‌ها بحث می‌شود و در پایان آن داستان بهرام (محقق گروه) گزارش خود را به کنفدراسیون می‌فرستد ...
http://media.farsnews.com/Media/8805/ImageNews/880524/10_880524_L600.jpg
«مسافران» نام سریال جدید «رامبد جوان» شد
سریال جدید «رامبد جوان» با نام «مسافران» به روی آنتن خواهد رفت و آنونس‌های تبلیغاتی آن از فردا شب روی آنتن شبکه سه سیما خواهد رفت. تصویربرداری مجموعه تلویزیونی "رامبد جوان " با...

سریال جدید «رامبد جوان» با نام «مسافران» به روی آنتن خواهد رفت و آنونس‌های تبلیغاتی آن از فردا شب روی آنتن شبکه سه سیما خواهد رفت.
به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، تصویربرداری مجموعه تلویزیونی "رامبد جوان " با نام قبلی "سیاهچاله " آغاز شد که در ادامه نام این مجموعه با نظر تهیه کننده و کارگردان به "مسافران " تغییر پیدا کرد.

بنابراین گزارش، تا به حال حدود 20 قسمت از سریال "مسافران " آماده شده و گروه در تلاش هستند تا رسیدن به زمان پخش حداقل 20 قسمت از آن را برای پخش آماده کنند.ضمن اینکه پخش آنونس‌های این سریال نیز از فردا شب آغاز خواهد شد.
این مجموعه طنز در 50 قسمت 34 دقیقه‌ای برای پخش هر شبی از شبکه سه سیما ساخته می‌شود و تا به حال بازیگرانی نظیر رامبد جوان، حمید لولایی، حسن معجونی، نصرالله رادش، شقایق دهقان و سحر دولتشاهی در آن جلوی دوربین رفته‌اند و بازیگران دیگری نیز در ادامه به این سریال خواهند پیوست.
"پیمان قاسم‌خانی " سرپرست نویسندگان این مجموعه است و محراب قاسم‌خانی، سروش صحت، علیرضا ناظر فصیحی و فرخ نعمتی کار نگارش داستان‌ها را برعهده دارند.
در خلاصه داستان این سریال آمده است: در سیاره کوچک آبی‌رنگی در گوشه پرتی از کهکشان مدتی است موضوعی فکر اعضای کنفدراسیون راه شیری را به خود مشغول کرده است و آن این است که ساکنان سیاره زمین بدون ملاحظه مشغول تخریب محیط زیست خود هستند و نادانسته تعادل کهکشان را به هم زده‌اند. کنفدراسیون 4 مامور زبده خود را به زمین می‌فرستد تا درباره این موجودات عجیب تحقیق کنند.
آنها در قالب یک خانواده در تهران فرود می‌آیند و خانه یک کله‌پز را اجاره و در آن مستقر می‌شوند...
سایر عوامل این مجموعه که "محسن چگینی " تهیه کنندگی آن را برعهده دارد، عبارتند از: حمید مهین‌دوست (مدیر تولید)، رضا نمازی (مدیر تصویربرداری)، علیرضا نوروزیان (صدابردار) ، امین صدرایی (طراح صحنه و لباس)، محراب قاسم‌خانی (عکاس) و رضا فرساد (جلوه‌های ویژه رایانه‌ای).
http://files.cinemacenter.ir/images/6cc9orjoth8plyibn3ak.jpg
بیوگرافی دست اندر کاران سریال مسافران

صحت، سروش-نویسنده
نام: سروش صحت تاریخ تولد: 1344 با نویسندگی و بازی در مجموعه طنز « جنگ 77 » خوش درخشید. بازی روان و راحت او در سری دوم ...
جوان، رامبد-کارگردان،بازیگر •
تولد: 1350 - تهران مدرک تحصیلی: دیپلم. شروع بازی در تئاتر: از سال 1370 شروع بازی در تلویزیون: از سال 1373 شروع بازی در سینما...
قاسم خانی، پیمان-سرپرست نویسندگان •
پیمان قاسم خانی سال 1345 در تهران متولد شد. او که در دانشکده اهواز آمار انفورماتیک خوانده است سال 1370 ...
قاسم خانی، محراب-نویسنده،عکاس •
در روز شانزدهم آذر سال 1350 در تهران و محله ستارخان به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را مثل بقیه آدم ها در هفت سالگی آغاز کرد و ...
نعمتی، فرخ-نویسنده •
فرخ نعمتی در سال 1330 در تهران متولد شد. همسر وی «سهیلا رضوی»، بازیگر می باشد. لیسانس مدیریت اقتصادی...
دهقان ،شقایق-بازیگر •
من در روز چهارم اسفند ماه سال 1357 درست سه ماه قبل از اینکه برای اولین بار سوار هوا پیما بشم, در یکی از شهر های کوچک دانشجوی آلمان...
دولتشاهی، سحر-بازیگر •
نام : سحر دولتشاهی تاریخ تولد : 1358 محل تولد: تهران سحر دولتشاهی فارغ‌التحصیل اد‌بیات نمایشی و مترجمی زبان فرانسه...
لولایی،حمید-بازیگر
متولد 1334 در محله عشرت‌آباد تهران. • اصالتا شمالی است اما بزرگ شده محله عشرت‌آباد است متاهل و دو دختر به نام‌های مریم و سارا دارد ...
رادش ،نصرالله-بازیگر •
در 12 آذرماه در آبادان به دنیا آمد، اما پس از این‌که به تهران آمد، به دنیای بازیگری روی آورد و هم‌اکنون ساکن تهران و شهرک اکباتان است...
معجونی، محمدحسن-بازیگر •
حسن معجونی محمدحسن معجونی متولد: 1347 لیسانس ادبیات نمیشی ، مدرس دانشگاه سمت: کارگردان ، طراح و بازیگر و "سرگروه " بازیگر...
شفیعی جم ،رضا-بازیگر •
بیوگرافی: متولد 1350. مدرک تحصیلی: دیپلم گرافیک مجموعه آثار: - دو همسفر (اصغر هاشمی، 1371) - مرد عوضی (محمدرضا هنرمند، 1376) ...
میهن دوست، حمید-مدیر تولید •
زندگی: دانش‌آموخته بازیگری نزد حمید سمندریان در 1370 و دانش آموخته چهره‌پردازی نزد جلال معیریان در 1371 است. 1. سریال چارخونه ، کارگردان سروش صحت ...

____________________
مصاحبه جالب با رادش در مورد سریال طنز مسافران
«نصرا… رادش» اگرچه با مجموعه تلویزیونی «پرواز ۵۷» مهران مدیری، پا به عرصه طنز گذاشت اما با مجموعه «ساعت خوش» بین مردم شناخته شد. بازی به یادماندنی او در مجموعه «باغ مظفر» در نقش «حیف نان»، در خاطر حک شده است. رادش این شب‌ها با مجموعه «مسافران» ساخته «رامبد جوان» و در نقش روباتی فضایی و بانمک به نام «شهاب» که حرکات زمینی‌ها را تقلید می‌کند، لحظاتی خنده را بر لبان بینندگان می‌نشاند. خودش دلیل پذیرفتن نقش شهاب را کسب تجربه ای جدید عنوان می‌کند و برجستگی نقش «شهاب» را در فیلم نامه خوب برادران قاسم خانی می‌داند. پای صحبت رادش نشستیم تا از خلق این روبات دوست داشتنی برایمان بگوید.

چرا این مدت کم کار بودید؟
کم کار نبودم. سال گذشته در چند فیلم ۹۰ دقیقه ای، یک کار برای شبکه قرآن، یک کار کودک و هم چنین در فیلم سینمایی «نظام از راست» بازی کردم.

نخستین همکاری تان با «رامبد جوان» چگونه محقق شد؟
از سوی «رامبد جوان» برای بازی در مجموعه «مسافران» دعوت شدم مثل این که رامبد من را دوست دارد که از من، برای بازی در مجموعه اش دعوت کرد.

فیلم نامه اولیه ای که از «مسافران» در اختیارتان قرار گرفت، چه ویژگی‌هایی داشت که شما بازی در این مجموعه را پذیرفتید؟
فیلم نامه اولیه خیلی خوب بود. قسمت اول مجموعه یعنی ورود آدم فضایی‌ها به زمین و فضای کار را خیلی دوست داشتم. هم چنین علاقه مند بازی در چنین فضای نو و جدیدی بودم.

شهاب این روبات دوست داشتنی را چگونه طراحی کردید؟
ابتدا سعی کردم اندکی بازی ام ماشینی‌تر باشد. اما به مرور متوجه شدم بیننده توقع دارد در پخش شبانه بخندد. پس مجبور شدم بخش ماشینی بودنش را کم کنم. اکنون خودتان شاهد هستید شبیه آدمیزاد شده است، البته خود قصه هم حکم می‌کرد حرکات شهاب به انسان‌ها نزدیک شود.

چه ویژگی‌هایی در نقش گنجاندید تا مردم باور کنند شهاب یک روبات است و برایشان ملموس و باورپذیر باشد؟
اوایل حرکات عروسکی در بدن و بیانم داشتم و دیالوگ‌هایم مقطع مقطع پرتاب می‌شد. سعی می‌کردم خیلی حسی بازی نکنم. یعنی شهاب شبیه آدم نباشد. اما به مرور که آدم فضایی‌ها وارد زندگی مردم شدند، نمی‌توانستم این گونه بازی کنم. زیرا حرکات اولیه شهاب خسته کننده می‌شد.
اگرچه تا آخر مجموعه از این روبات نقش را می‌گرفتم اما بعد که وارد ماجرا شدم و با انسان‌ها زندگی کردم متوجه شدم اگر بخواهم ماشینی بازی کنم وصله ناجور می‌شود.

با نویسندگان کار برای ارائه نقش چه قدر مشورت داشتید؟
خاصیت هنر این است که نویسنده هنگامی ‌که می‌نویسد یک تصویری از نقش دارد، کارگردان یک تصویر و بعد بازیگر هم تصویری دیگر از آن نقش می‌سازد، منتهی در محیطی که توافق باشد به یک نتیجه کلی باید رسید. اوایل اطلاعات طولانی می‌دادم به طور مثال درباره لامپ یا کفش توضیح می‌دادم.
به «پیمان قاسم خانی» و «رامبد جوان» گفتم اگر می‌شود این بخش را کم کنید، زیرا هیچ لذتی از بازی ام نمی‌برم بلکه اذیت می‌شوم. بچه‌ها معتقد بودند این بخش قشنگ، خوب و نو است اما دوست نداشتم شهاب مانند یک دستگاه باشد که فقط اطلاعات بدهد، خیلی دوستانه با پیشنهادم موافقت کردند. من بازیگری هستم که نمی‌توانم محدود به چارچوب دیالوگ باشم و وقتی که نقش ماشین را بازی می‌کنم صددرصد اجرا و دیالوگ‌هایم را باید دقیق بگویم. در صورتی که دوست دارم با دیالوگ‌هایم بازی کنم و در نقشم زندگی کنم، شیوه کاری من این گونه است. البته خود قصه حکم می‌کرد تا حدی شهاب این گونه باشد اگر قرار بود شهاب در ۵۰ یا ۶۰ قسمت مجموعه فقط اطلاعات بدهد تماشاچی خسته می‌شد. به هر حال بعد از ۱۰- ۱۵ قسمت قرار شد این آدم فضایی‌ها خیلی چیزها را یاد بگیرند چون با مردم زندگی می‌کنند و لازم نبود همه چیز را از شهاب بپرسند.

در کار از بداهه استفاده می‌کردید؟
اوایل کمتر اما یکی دو ماه اخیر خیلی بیشتر از بداهه استفاده می‌کنم.

برای خودتان کدام بخش از این شخصیت جذاب است؟
بخش زیادی به فیلم نامه خوب و نویسندگی بازمی‌گردد. زیرا خلق این شخصیت توسط نویسندگان صورت گرفته است. یعنی برجستگی نقش شهاب در نوشته است. همیشه دوست دارم نظر عام مردم را جلب کنم. البته در این نوع و جنس کار عام مردم را باید در نظر گرفت. اگر فیلمی‌۹۰ دقیقه ای و یا مجموعه ای چند قسمتی می‌ساختیم می‌توانستیم خاص فکر کنیم، اما خاصیت کار روتین این است که درصد بالای کار و شیوه کار به گونه ای باشد که مردم لذت ببرند. هنرمند باید مردمی‌فکر کند زیرا مردم از این جنس کارها خوششان می‌آید. من آن بخشی که شهاب مدار خشونت داشت و منوچ را می‌زد یا بخش فروختن مدارهایش را دوست داشتم. عاشق این هستم که در قصه روباتی داغون را آورده اند تا کار آدم فضایی‌ها پیش برود.

چهره پردازی تان در این مجموعه متفاوت است -روباتی با موهای مشکی لخت- این قضیه چه قدر توانست در رسیدن شما به نقش تاثیر داشته باشد؟
اگر آن مو روی سرم نبود این شخصیت خیلی بد درمی‌آمد، هنگامی‌که مو روی سرم گذاشته شد اجازه هر اغراقی در صورتم را پیدا کردم. آن موی اغراق شده با آن بازی اغراق شده هماهنگ شد اگر موی سرم اغراق شده نبود می‌بایست در فرم چهره یا موهای خودم یا رنگ موهایم تحولی ایجاد می‌کردند تا چهره پردازی با بازی ام هماهنگ شود و اجازه داشته باشم این گونه بازی کنم در غیر این صورت شهاب این قدر شیرین نمی‌شد. البته باید از آقای «حمید میهن پرست» چهره پرداز خوب کار نیز تشکر کنم.

با توجه به این که مجموعه «مسافران» هر شب پخش می‌شود و این نوع کارها به طور معمول عجله‌ای تولید می‌شود چه قدر از نتیجه کار راضی هستید؟
از این کار راضی هستم، زیرا شانس آوردیم که مجموعه در ماه رمضان پخش نشد. در این فرصت «مسافران» با تصویربرداری، دکوپاژ و نورپردازی خوب ضبط شد. معتقدم اگر همه کارهای روتین با تعمیق و فرصت بیشتری ضبط شود، کار با کیفیت بهتری روانه آنتن می‌شود. من کار سرعتی را دوست دارم و آدم عجولی هستم، فاصله‌های بین سکانس‌ها اذیتم می‌کند و دوست دارم مرتب در حال کار باشم، یعنی شیوه کاری ام این گونه است به خصوص اگر در سکانس‌هایی که بازی می‌کنم جای کار داشته باشد علاقه دارم پشت سر هم سکانس بگیریم و خسته نمی‌شوم بلکه انرژی می‌گیرم.

شما با اکثر کارگردان‌های طنز مانند «مهران مدیری»، «مهران غفوریان» و اکنون هم با «رامبد جوان» کار کردید. چه تفاوتی بین آن‌ها دیدید؟
آقای مدیری بیشتر تمرکزش روی خلق لحظه‌های شیرین است به آن بخش می‌پردازد. رامبد دکوپاژ خوبی دارد اما تجربه کاری مهران بیشتر است، منتهی رامبد به عنوان تجربه اولش عالی بود. «مهران غفوریان» هم در کارش موفق است. هر کارگردانی خصوصیات کاری دارد. من با هیچ کدام از کارگردان‌ها مشکلی نداشتم معتقدم در هر کاری قصه در راس و تعیین کننده است. بیشتر کارهای موفق مدیون فیلم نامه خوب است. چون بازیگر با فیلم نامه و موقعیت‌های خوب انرژی می‌گیرد. با «مهدی مظلومی» اکسیژن، را کار کردم و تصور می‌کنم فضای آن کار بسته بود. دلیلش هم لوکیشن بسته و محدود بودن کار بود و به مجموعه ضربه وارد کرد.

همکاری با بازیگران و حسن معجونی به عنوان بازیگر مطرح تئاتر که اتفاقا بازی خوبی هم از او می‌بینیم چه طور بود؟
سعی می‌کنم که از همه چیز یاد بگیرم یعنی شکار می‌کنم. به نظرم «حمید لولایی» که جای بحث ندارد. همیشه گفته ام خدای ناکرده اگر لولایی یک روز بد بازی کند به طور حتم دلیلی داشته است. «حسن معجونی» به خاطر نو بودن جنس بازی اش برای خودم به عنوان بیننده جالب‌ترین شخصیت مجموعه است. خیلی خوب است معجونی که در تئاتر موفق است در اولین تجربه تلویزیونی اش نیز موفق است. من در این فضاها زیاد کار کرده ام و تجربه خیلی شرط است. حسن در این گونه فضاها کار نکرده است و آن اوایل خیلی بامزه می‌گفت: خیلی برایم سخت است و اذیت می‌شوم. چون او بازیگر تئاتر بود و تئاتر این فرصت را به بازیگر می‌دهد که نقش را برای خود تحلیل کند.

به نظر شما متن‌های برادران «قاسم خانی» چه قدر نمود عینی دارند؟
نمی‌دانم، عده ای بازی ام را دوست دارند و می‌بینند و عده ای هم خیر. اما کسانی که مجموعه را می‌بینند و خوششان آمده به من می‌گویند که چه قدر کار پرمحتوایی است.

بازخوردها چه قدر باعث تغییر در بازی شما شد؟
از بازخوردها تاثیر نگرفتم و بازی ام را تغییر ندادم. اوایل از اطرافیان، بچه‌های گروه فنی و حتی آقای نمازی تصویربردار خوب کار نظر خواستم و بازی خودم را اصلاح می‌کردم تا ایرادهایم را برطرف کنم. با رامبد هم رابطه دوستانه ای دارم به او گفتم خیلی یاد ندارم عین دیالوگ را بگویم. اما به خاطر احترامی‌که برایت قائل هستم رعایت می‌کنم. البته رامبد هم تقصیر نداشت چون آن اوایل باید جمله‌هایی را برای اطلاع رسانی می‌گفتم و تعریف می‌کردم.

نصرا… رادش چه قدر شهاب را دوست دارد؟
خیلی شهاب را دوست دارم و البته در جاهایی از قصه بیشتر دوستش دارم زیرا خیلی شیرین می‌شود.

نکته پایانی این گفت وگو از زبان شما؟
انشاءا… مردم از بازی ام راضی باشند و مردم کشورم سلامت و موفق باشند.

____________________
کارگردان: رامبد جوان | موضوع: طنز | سال پخش: 1388

تعداد قسمت ها: 69 | مدت زمان: 35 دقیقه

فرمت: AVI | حجم: 250 مگابایت

خلاصه داستان:
مجموعه تلویزیونی مسافران، داستان موجودات فضایی ای هست که می خواهند زمین را تصرف کنند ولی قبل از آن میخواهند با فرهنگ زمینی ها آشنا شوند. آنها یک زوج و یک دختر و یک ربات انسان نما را به زمین می فرستند و آنها در خانه دو برادر به نامهای فرخ و فرید ساکن میشوند و تظاهر میکنند از سوئد آمده اند. فرید یک نویسنده است و مشکلات بسیار فراوانی دارد. او در ادامه متوجه میشود که آنها فضایی هستند. در هر داستان این سریال در مورد یکی از عادات بد انسانها بحث میشود و در پایان آن داستان بهرام (محقق گروه) گزارش خود را به کنفدراسیون میفرستد…
http://serialdl.ir/wp-content/uploads/2015/01/mosaferan1.jpg
بازیگران:
رامبد جوان، حمید لولایی، سحر دولتشاهی، شقایق دهقان، نصرالله رادش، محمد حسن معجونی، حامد کیازال و…


رها ماهرو : خوانندگان گرامی لطفا انتقادات و نظرات خودتان را درباره مجموعه تلویزیونی مسافران به کارگردانی رامبد جوان که از شبکه سه و نسیم تاکنون به نمایش در آمده است بنویسید و برای ما بفرستید


_____________

داستان : سیندرلا به ایران آمد

داستان : پاندا کونگ فو کار به ایران آمد

نظرات 2 + ارسال نظر
ما جمعه 30 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 03:06 ب.ظ

مریلا شکوهی جمعه 20 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 08:05 ق.ظ http://nimkatma.blogfa.com/

رهااا جون این آخرین نظر امروزمه
امیدوارم بپسندی

با خبرهای قدیمی :

سعی کرده ام، نقش روزگارم را بسازم

مسعود کیمیایی معتقد است: فیلمهایم هیچگاه مورد حمایت خاصی نبوده اند، بنابراین هدایت نیز نشده اند و درعین اینکه هر کدام نماینده دوران خودشان هستند، هیچ وقت به سمت کهنگی تاریخی نرفته اند. به گزارش ایسنا، این کارگردان سینما که در جمع دانشجویان دانشگاه هنرهای زیبای تهران سخن می گفت، در ادامه تاکید کرد: همواره سعی کردم، نقش روزگار خودم را بسازم. این کارگردان در پاسخ به سووالی پیرامون کاهش وجه رئالیسم در آثارش اظهار کرد: "هیچ یک از ایسم های، رئالیسم، سورئالیسم و حتی نئورالیسم منطبق با اصول ادبیات ما نیستند و به عنوان مثال نئورالیسم، برخواسته ازدوره خاصی در ایتالیاست که در هیچ جای دیگر دنیا اتفاق نیفتاده است و رئالیسم نیز پیشنهاد شده از طرف ادبیات به جامعه نیست بلکه از جانب جامعه به ادبیات است."


---------------------------


چله تئاتر طنز با تمام مشکلات به هفته ی سوم رسید
نویسنده : میثم دهرویه

مقدمه:
تماشاچیان محترم شاهد نمایش های ایرانی و خارجی و گویش سمنانی بوده اند با کارگردانی های گوناگون. قطعا توجه دارند افرادی که نمایشنامه ها را کارگردانی می کنند هر یک دارای سلیقه و نگاه ویژه خود بوده اند که در اثر ارائه شده مشاهده می کنیم.
به ویژه این که در میان این کارگردانان افرادی با مدارک کارشناسی ارشد و کارشناسی تئاتر هستند و بعضی دیگر افرادی با سابقه طولانی در تئاتر سمنان و بخش وسیعی هم کارگردان های جوان که بعضی شاید برای اولین بار به عنوان کارگردان معرفی می شوند. پس جای تعجبی نیست با کارهای بسیار متفاوت مواجه شویم، چه به لحاظ نظری و چه به لحاظ عملی. کارگردان ها خود را باچالش های جدی مواجه دیدند و در این چله در مجموعه ای از کارها مشارکت داشتند که نه تنها از رقابت به شکل جشنواره ای در آن خبری نیست بلکه هریک خود را موظف می داند اگر کمکی از دستش بر میآید برای اجرای نمایشنامه های دیگر انجام دهد و خودشان قبل از هر نقاد دیگری به نقد اثر خود بنشیند.
آنچه که ستاد برگزاری چله انتظار دارد اینست که امکان تجربه ای جدی را برای جوان ترها فراهم آورده باشد.
بحث در مورد تئاتر کشور بسیار است، و نشریات و ارگان های هنری بارها بدان ها پرداخته اند، از مدیریت و چگونگی سازماندهی تا مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری دیگر.
اگر از همه این موارد لحظه ای جدا شویم و سمت دیگر قضیه را ببینیم بد نیست. پرداختن به خودمان که چقدر جدی به عنوان هنرمند وارد این میدان شده ایم آیا برای بالا بردن سواد تئاتری خود به عنوان هنرمند وارد این میدان شده ایم آیا برای بالا بردن سواد تئاتری خود (نظری و عملی) تلاش لازم را کرده ایم یا همچنان خود را به کارهای باری به هرجهت سپرده ایم و توقع داریم که سالن هایمان هم مملو از تماشاچی باشد.

چله طنز آفرینش های هنری از دو هفته پیش آغاز شده است همچنان به کار خود ادامه می دهد این چله به همت استاد رحیم موسوی و مرکز آفرینش های هنری برگزار شده و تا این مرحله با استقبال خوبی همراه بود شایان ذکر است برگزار کردن این چله بزرگ هنری بسیار دشوار است که با همت تمامی عوامل آن برپا گشت و مسوولین فرهنگی شهر باید از این هنرمندان حمایت نمایند و وظیفه ادارات فرهنگ و ارشاد و حوزه هنری استان حمایت از همین هنرمندان است که شبانه روز تلا ش می نمایند تا اجراهای خوبی برای مردم داشته باشند و توقع توجه بیشتر مسوولین را دارند.

در مطلب امروز به معرفی عوامل چله طنز پرداخته و از همت بلند این دوستان قدردانی می نمائیم:
عوامل چله: سید رحیم موسوی (دبیر چله) محمدحسن جواهری، مهدی رحیمیان، احمد مرادی حقیقی، مهرداد طوسی، مصطفی حسینی، اعظم گلیان، کیان کیانی، احمد شاهورانی، ابوالفضل رهبری فرد، حمیدرضا آفاق، حمید روشن، علیرضا قدرتی، محمد اسکندرزاده، حسین سنگسری، عباس وثوقی، ستایش طوسی، اعظم غلا می، گلی وثوقی، آتنا ضمیری، حسین طاهریان، حمیده امیری، احمد عزالدین، محمد مهدی مرادی حقیقی، احمدرضا کاشفی، حسین اسکندرزاده، مینا کمالی، نسرین فرخی، علی شادکام، محمدمهدی عزیزی، مهدی شهروی، محبوبه خطیبی، ریحانه مرادی، مهدیس خادمی، آتنا فتحی، سمانه نجار، مهشید مومنآبادی، راحله رضایی، پرویز حقیقت، حسین آفاقی، سعید فاضلی پور، حسن درویش، سهیل درویش پرور، سیاوش طوسی، علی اصغر صباغیان، علی حقیقت، افسانه میرباقری، محمد خلیلی، مهدی زارع، مجید چنگیزیان، اسماعیل حاج علیان، مهدی عزالدین، علی حیدریان، محمد (امیر) عزیزالدین، حسین صدرایی، فرشاد صالحیان، عزیز صالحیان، امیر سلیمانی، داود مداح، پوریا حیدری، نازنین فخاری، سید اروند موسوی، نوید موسوی، اساتید کارگاه ها: همایون علیآبادی، داریوش مودبیان، محمدعلی علومی که از تهران آمدند.
مهدی رونده یکی از کارگردانان خوب تئاتر کشور گفت و گویی را با علی شادکام درباره چله طنز انجام داده که با هم مرور می کنیم:

مصاحبه با آقای رونده : کارشناسی مرکز هنرهای نمایشی (و کارشناسی استان سمنان)

عرض سلام داریم خدمت شما جناب آقای رونده کارشناس محترم مرکز هنرهای نمایشی. برگزاری جشنواره ها، انتشارات و دیگر فعالیت ها به عهده مرکز هنرهای نمایشی است، رابطه دفتر استقرار گروههای نمایشی با این گونه فعالیت ها با مرکز هنرهای نمایشی به چه شکلی است؟
رونده : بسم الله الرحمن الرحیم، دفتر استقرار گروه های نمایشی با توجه به دستور آقای شاه آبادی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چند وقتی است که کار خود را شروع کرده است در آن حوزه تعدادی از همکاران مشغول به کار شدند با توجه به بحث شناسایی صدور گواهینامه و استقرار گروه های نمایشی در کل کشور این طرح پی ریزی و برنامه ریزی شده است. خود طرح به نوعی شرایط آن چندین سال بود که مطرح شده بود، اما شرایط اجرایی و عملیات به دلایل به وقفه افتاده بود، اما بعد از امدن جناب آقای شاه آبادی ایشان نظرشان بود که حتما این امر پیگیری شود و گروه ها بتوانند بر اساس فعالیت هایشان به رسمیت شناخته شوند، که این مسئله از پارسال انجام شد. تعدادی از گرو ه های اسفند سال گذشته با آنها جلسه ای گذاشتیم، بیست و یک اسفند سال گذشته سال 89 تعدادی گواهینامه به آنها داده شد و ما بقی بر اساس برنامه ریزی طی سال 90 و ان شا» الله بخشی هم تا اواسط 91 به گرو ه ها تفویض خواهد شد. آنچه مسلم است این طرح، شرایط کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت را برای گروه های نمایشی به دنبال خواهد کرد.
جناب آقای رونده، انجمن هنر نمایشی استانها که مسئولین آن هم انتصابی هستند، با توجه به تشکیل دفتر، استقرار گروه های نمایشی دیگر دارای چه وظایفی هستند؟
رونده: انجمن شرایط مشخص دارد، وظایف مشخصی دارد. شرح وظایف دارد و ماموریتی که به آن واگذار شده است در حوزه مسائل اجرا و سیستمی که حمایت می کند به لحاظ مسائل مالی و به نوعی حمایت از گروههای نمایشی را بر عهده دارد، همه چیز آن شفاف است، اما این دو لازم و ملزوم هم دیگر هستند، گروه های نمایشی یک اجرا، کانال یا سیستمی خواهد داشت که از آن .....منابع مالیشون در اختیارشان قرار خواهد گرفت، گروه های نمایشی با انجمن هنرهای نمایشی استان نوعی عجین هستند. گره خورده اند، حلقه های زنجیری هستند که نمی توان منفعلشان کرد، اتفاقا جایگاه انجمن خیلی عمیق تر و خیلی اساسی تر خواهد بود به دلیل این که حجم فعالیت خود انجمن بیشتر خواهد شد، انجمن باید تلاش کند، منابع مالی جدیدی را جذب کند، اسپانسر بگیرد، گروهها را حمایت بکند، می توانند خود گروههای نمایش هم این اتفاق را توامان پیگیری کنند، به نظر من این دو می توانند بازوان خیلی خوب برای همدیگر باشند.
در خصوص انتخاباتی شدن انجمن هنرهای نمایشی توضیح بفرمائید:
رونده: با انتخاباتی شدن فقط صورت مساله عوض شده است، اگر شما می بینید به نوعی در استانها شخصی معرفی می شود به نام رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان ما عمدتا، اگر چه این شخصی مورد وثوق مدیر کل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خواهد بود، اما در هر شکل هنرمندان استان باید او را قبول داشته باشند. یعنی گروههای نمایشی، تئاتری باید آن شخصی را تائید کنند و فقط مدیر کل محترم آن شخصی را معرفی می کند به مرکز هنرهای نمایشی تا سیستم اداری آن انجام شود. و حکمش توسط رئیس انجمن هنرهای نمایشی کشور صادر خواهد شد، فکر می کنم اگر بخواهیم از این منظر به آن نگاه کنیم آن را یک انتخاب صرف یا انتصاب بدانیم، بچه های تئاتری نظرشان اصل است، بعد از تعامل ها بر اساسی معرفی و نظر بچه های تئاتری است که شخصی انتخاب می شود.
حمایت از گروههای نمایشی به عهده دفتر استقرار و گروههای نمایشی است. برگزاری این چله، با 12 نمایش، 6 شماره بولتن،
ورک شاب های آموزشی، نمایشگاه عکس و راه اندازی سایت، چقدر مورد حمایت مرکز هنرهای نمایشی قرار می گیرد؟
رونده: سیاست مرکز هنرهای نمایشی این است که گروه ها براساس فعالیت هایشانف شرایطی به وجود بیاید تا بتوانند با انسجام و سرو سامان بیشتری در حوزه فعالیتهایشان بگیرند و این اتفاق را بتوانند برایش برنامه ریزی های کوتاه مدت ، بلند مدت داشته باشند، برای تولیداتشان، افق دیدی که ما برای گروههای نمیش داریم و فقط در این مسائل اولیه خلاصه نمی شود. سیاست ها بر این اساس است که ما برای معاون محترم هنریف مدیر کل مرکز هنرهای نمایشیف مدیریت محترم استان ها، همه شرایطی را به وجود بیاورند که گروه های نمایشی بتوانند راحت تولید بکنند، اجرای عموم داشته باشند و در نهایت ما بحث اصلی مان بحث مخاطب است که گروه ها بتوانند مخاطب اصلی خودشان را پیدا کنند و جذب کننده یک گروه می اید طرح چله را می دهد، بسیار بسیار وب است. راه اندازی سایت بسیار خوب ایت و این جزو اهداف دورنمای ما است که بتوانیم گروه را به این سمت راهنمایی کنیم که گروه ها بتوانند شرایط را به گونه ای طراحی کنند که این وضعیت و موقعیت را ما بتوانیم به ان برسیمف به نظر من باید افق دید و انتهای نگاه این باشد که گروهها خودشان به کانون فرهنگی هنری تبدیل بشود، بتوانند ثبت بشوند. چون گروههای ما ثبت شرکت خواهند، هویت پیدا خواهند کرد. نشست رسمی استانها هویت حقوق و با آنها خواهد داد و می توانند به این وسیله گروهها را گسترش داده و دامنه فعالیتهایشان خیلی بیشتر بکنند و افق نهایی مکانی باشد که ما هر کدام از گروهها را یک کانون و سیستم فرهنگی قلمداد کنیم که این سیستم بتواند بازدهی باشد برای اداره کل و برابری گسترش فرهنگ و هنر در استانی که دامنه فعالیتهایش را دارد. به نظر می آید که افق، افق .... است. اگر ما بتوانیم، مرکز هنرهای نمایشی حمایت کنیم و اداره کل استانها وظیفه اصلی تولید را دارند به درستی انجام بدهیم. شما حساب بفرمائید در حال حاضر ما چیزی در حدود 800 گروه نمایشی در کل کشور داریم، خب این گروهها با توجه حجم فعالیتهایشان اگر بخواهیم فقط و فقط سر بحث حمایت بپردازیم، رقم بزرگی را باید در انجمن حمایت از تولید داشته باشیم. صرف نظر از بحث تمام ماموریت ها و فعالیت هایی که در حوزه اداره کل هنرهای نمایشی است و این بخش از ماموریت است که ما به آن می پردازیم. آموزش، برگزاری جشنواره ها، برگزاری نشست ها، برگزاری آسیب شناسی ها هم هست. اگر بخواهیم برای تمام این فعالیت ها برنامه ریزی می کنیم. به لحاظ نظام بودجه بندی نمی توانیم خواسته کلی را فقط از مرکز هنرهای نمایشی داشته باشیم.
در آخر، پیامی برای هنرمندان چله اگر دارید بفرمایید:
رونده: با توجه به اینکه حوزه فعالیت خود بنده هم استان سمنان است، خیلی خوشحالم از اینکه این اتفاق در حال برگزاری است، خدا قوت می گویم. به بچه های گروه تئاتر بامداد، خصوصا اینکه این تولیدات همه با رویه طنز هست و امیدوارم شرایطی به وجود بیایید که این نشاط و گشاده روی و روحیه طنز بتواند شرایطی را وجود بیاورد که مردم در این سرمای زمستان کنار هم بنشینند و گپ و گفت کنند و انشاالله در آینده نزدیک تبدیل به یک جریان منطقه ای تبدیل بشود یعنی بانی این حرکت توسط گروه با مداد و طرح چله، که 12 کار تولید کرده اند. این گروه 6 نفری بتوانند این حرکت را بسط و گسترش دهند که ما بتوانیم یک حرکت جمعی از آن قلمداد کنیم و شاهد رشد و روحیه نشاط و بالندگی در منطقه استان سمنان باشیم. انشا»الله.
برای اختتامیه می آیید؟
رونده: بله ...

اروند موسوی از جوانان خوب تئاتر است که در چله نیز کار داشته است که با وی گفت و گویی انجام داده ایم:

آقای اروند موسوی با توجه به سابقه درخشان شما که آثار شما را همردیف نمایش های بزرگان تئاتر دنیا قرار داده است چطور شد دعوت چله را قبول کردید؟
اروند: خوب به خاطر اسمش چون اگراسمش بیسته بود حتما شرکت نمی کردم. ولی واسطه های زیادی فرستادن حتی کار به دخالت آل پاچینو و داستین هافمن هم کشید ،خوب دیگه به احترام سن آنها و رفاقت دیرینه ای که بخصوص با آل داشتم دیگه گفتم روشو زمین نندازم و شرکت کردم
از کار خودتون راضی هستید؟
اروند: من خودم شاهکارم با کارم چیکار دارید! اینها ظواهر هستند، چند شب اجرا هیچگاه ما را به عرش نمی برد ، به خودم توجه کنید
نظرتان در مورد کار شاگردانتان برای مثال آقای شادکام چه بود؟
اروند: منظورتان همان کاری نیست که بهرام رامه لوس بازی میکنه؟ اصلا کار استاد شادکام چه ربطی بمن دارد ؟فردا شاید قاچاقچی خوبی بشود باز هم شاگرد من است؟ اگر کمی یعنی چند گرمی وزن کم کند شاید راجع به کارش نظر بدهم.
از بازیگرانتان راضی هستید؟
اروند: خدا لعنتشان کند هیچکدامشان درست حسابی مرا نمی شناسند،با اینحال آنها برای آنکه برای خود افتخاری دست و پا کنند آمدند و در کارم بازی می کنند.
از کار آقای درویش چه؟
اروند:حالا که خودش ناامید بوده! من چرا وقت صرف کنم کار هر بازیگر ناشی را ببینم؟
پیامی اگر دارید
اروند: تا حالا می دانستم که نمی دانم. اما حالا فهمیدم فقط من هستم که می دانم
ببخشید از آقای فاضلی پور نگفتید
اروند: ایشان را اصلا نمی شناسم
جدا آقای موسوی از کار کدام شاگردتان راضی هستید؟
اروند: تا دو سال پیش به مهرداد طوسی افتخار می کردم ولی امروز آقای طوسی هم باید مثل سابق به من افتخار کند
از این که صادقانه به پرسش های ما جواب دادید متشکرم
اروند: امیدوارم مطالب مرا پشت دیم بخوانند.

گروه چکاوک در تئاتر شهر

گروه موسیقی چکاوک پنجشنبه و جمعه گذشته به اجرای موسیقی سنتی پرداختند که با استقبال خوبی همراه بود به معرفی اعضای گروه و چگونگی تشکیل آن می پردازیم.
اعضای گروه چکاوک:
1- بابک کاردگر سرپرست گروه و خواننده
2- رمضانعلی بیطرف سه تار
3- رامین صبری تنبک و دف
4- امید امیدیان کمانچه و ویلون
5- شهریار جعفری بن تار
6- حمیدرضا برزویی سنتور
تشکیل گروه:
همزمان با آشنایی با استادان برزویی و بی طرف و صبری از مدرسان موسیقی شهرستان فیروزکوه و همدلی و هم فکری به وجود آمده گروه موسیقی چکاوک متولد شد که از آن زمان حدود 4 سال می گذرد آقایان امیدیان و جعفری بعدا به گروه اضافه شدند.
اجراها: اجرای کنسرت در فیروزکوه و شهرهای اطراف و همچنین برنامه ریزی برای اجرای کنسرت در شهرهای اصفهان، تهران و قشم در آینده می باشد.
اعضای گروه از محضر اساتیدی چون محمدرضا لطفی، مجید کیانی، محمد اسماعیلی، مسعود شعاری، بهروز همتی، بیژن کامکار بهره مند بوده اند.
این گروه به سرپرستی بابک کاردگر در دو بخش به اجرای برنامه پرداختند.
1- بخش اول: بداهه خوانی و بداهه نوازی در دستگاه سه گاه همراه با آواز و ویلون
2- بخش دوم اجرای دستگاه ماهور
در بخش ماهور تصنیف های بلبل شوریده، وعده کردی و ای تیر از برجسته ترین قطعه های اجرایی گروه می باشد که با استقبال علا قه مندان به شعر و موسیقی اصیل ایرانی مواجه گردید.



--------------------

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد