رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

بررسی برنامه از کجا شروع کنیم از شبکه یک

از کجا شروع کنیم

شبکه یک

 ورودی آسان به بازار کار با "از کجا شروع کنیم"


برنامه "ازکجا شروع کنیم" شبکه یک، راه های ایجاد کسب و کاری موفق و درآمد زا را از زبان کارآفرینان موفق به مخاطبان آموزش می دهد.

به گزارش روابط عمومی شبکه یک، حمیدعبدل تهرانی تهیه کننده برنامه از کجا شروع کنیم به خبرنگار ما گفت: کلیت این برنامه آموزش راه های شروع کار اقتصادی به جوانان و نوجوانان مستعدی است که با سرمایه بسیار کم می خواهند وارد بازار کار شوند.
تهرانی با بیان اینکه ما در این برنامه به سراغ کار آفرین هایی رفتیم که در کار خود موفق هستند افزود: یکی از اهداف این برنامه نگاه فرا تهرانی و تشویق جوانانی است که در روستاها و شهرهای کوچک جویای کار هستند.
وی همچنین افزود: این برنامه در 50 قسمت 10 دقیقه ای ساخته شده است که از شنبه تا چهارشنبه ساعت 13:40 از شبکه یک پخش می شود.
گفتنی است برنامه از کجا شروع کنیم کاری از گروه اقتصاد شبکه یک سیماست که با هدف ترویج کارآفرینی در شهرهای کوچک و روستاها ساخته شده است.
............................................................................
از کجا شروع کنیم در قاب یک
قدم های اولیه برای راه اندازی یک تولیدی کوچک با برنامه" از کجا شروع کنیم" را آغاز کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما، برنامه از کجا شروع کنیم امروز سه شنبه درباره چگونگی راه اندازی یک کارگاه پیراهن مردانه و یک کارگاه تولید جاکفشی صحبت می کند.
در برنامه امروز که ساعت 14و 21:45 پخش می شود همانند گذشته یکی دیگر از روشهای کسب درآمد حلال و سود آور توضیح داده شده است تا زمینه ورود افراد کم درآمد به حوزه کارآفرینی بدون نیاز به حمایت های مستقیم دولت را فراهم شود.
گفتنی است برنامه از کجا شروع کنیم به کارگردانی حمید عبدل تهرانی، درصدد آموزش استقاده از سرمایه های سرگردان درخانوادها و انتقال تجربه تجارت خرد از خانوادها به افراد جوان است. همچنین دراین برنامه سعی شده است بدون تمرکز روی مسایل تئوری فوت وفن کسب و کار بیان شود. البته در همه برنامه ها داشتن تجربه و تخصص نیاز اولیه راه اندازی یک کسب حلال و سود آور معرفی شده است.


گفتگو/ تهیه کننده مستند «از کجا شروع می‌کنم»: جایزه 30 سال فعالیتم را از رهبر معظم انقلاب گرفتم    
1394\06\09 - 4:21 PM

تهران / خبرگزاری صدا و سیما / فرهنگی 1115 1394/06/09
کارگردان تلویزیون گفت: خدا را شکر می کنم که جایزه 30 سال فعالیتم را از مقام معظم رهبری گرفتم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت که به مناسبت هفته دولت برگزار شد با اشاره به لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی و اشتغال، به برنامه‌ای تلویزیونی اشاره کردند و فرمودند: «در تلویزیون یک برنامه‌ای چند روز قبل من دیدم که برنامه‌ی خوبی بود؛ گزارشی تهیّه کردند. یک نفری می‌آید آنجا و میگوید که من با ده میلیون تومان توانسته‌ام این اشتغال را ایجاد کنم که این‌قدر درآمد دارد. مربوط به [پرورش‌] گُل است، میگوید گُل تولید میکنیم. بعد او اشاره میکند و میگوید کسانی که مایلند این کار را انجام بدهند، در فلان‌جا و فلان‌جا زمین های دولتی هست و در اختیارشان گذاشته میشود؛ بروند مثلاً گُل تولید کنند. من یادم هست دوستان اقتصادی در یک برهه‌ای قبل از دولت شما، آمده بودند [بحث می کردند] راجع به اینکه با چقدر پول میشود یک شغل ایجاد کرد؛ صحبت صد میلیون و بعضی مشاغل پانصد میلیون و این چیزها بود! خب با ده میلیون میشود شغل ایجاد کرد. حالا این یک نمونه است».
به همین بهانه تصمیم گرفتیم با حمید تهرانی تهیه کننده و کارگردان مستند «از کجا شروع کنیم» (برنامه مورد اشاره رهبر معظم انقلاب) گفتگو کنیم که در ادامه می خوانید:
- ایده شکل‌گیری مستند «از کجا شروع کنیم» از کجا به ذهنتان رسید؟
ایده اولیه برنامه از سوی من نبود و آقای سیاح طرح اولیه را به من ارائه دادند، گروه اقتصادی شبکه یک از من می خواست برنامه ای را بسازم که در زمینه اشتغال حرفی برای گفتن داشته باشد.
- سوژه های این برنامه چگونه و از کجا پیدا می شوند؟ گروه خاصی برای این کار دارید؟
سوژه ها از خودم هستند و گروه خاصی برای این کار ندارم. درباره نحوه پیدا کردن سوژه نیز باید بگویم که من حدود 30 سال است که در سازمان صدا و سیما کار می کنم و 10 سال از فعالیت ام به بحث کار آفرینی تعلق دارد. برای پیدا کردن این سوژه ها با مراکز مختلف کار آفرینی و وزارت خانه های مختلف تماس می گیرم و آن ها را پیدا می کنم.
- بسیاری از سوژه های شما در شهرستان های مختلف هستند. نحوه ارتباط گیری شما با آن ها به چه صورت است؟
من تهیه کننده و کارگردان این کار هستم و لوازم و تجهیزات کامل فنی را نیز دارم، برای همین گروه وسیعی را به شهرستان ها نمی‌بریم و با به کارگیری تجهیزات خودم برنامه را می سازیم.
- از قسمت های ابتدایی تا چه حد کار را جدی می گرفتید؟
سیاح زمانی که من را برای ساختن برنامه فراخواند به من گفت که می خواهیم برنامه ای بسازیم که آبروی گروه شود و من هم تمام تلاش خود را کردم که برنامه‌ای بسازم که از لحاظ بصری و محتوایی غنی باشد.
- فکر می کردید مقام معظم رهبری در سخنان‌شان از برنامه شما یاد کنند؟
من خودم شاهد آن اتفاق بودم؛ زمانی که آقا راجع به برنامه من صحبت می کردند تمام اعضای خانواده و دوستان با من تماس گرفتند و تبریک گفتند، واقعا این اتفاق غیر قابل پیش بینی بود.
- زمانی که رهبر معظم انقلاب راجع به کار شما صحبت می کردند چه حسی داشتید؟
نمی توانم این حس را به زبان بیاورم؛ برایم بسیار جذاب بود که آقا با این همه مشغله برنامه من را تماشا می‌کنند، واقعا حس عجیبی داشتم و می‌گفتم چه چیزی در برنامه من ایشان را مشتاق به دیدن آن کرده است، من جایزه سی سال فعالیت ام را از مقام معظم رهبری گرفتم.
- به نظر خودتان چه چیزی در برنامه شما این اتفاق را رقم زده است؟
این که برنامه «از کجا شروع کنیم» نیاز واقعی بازار اقتصاد و دغدغه اصلی دولت را به تصویر می‌کشد. در حال حاضر بحث اصلی دولت اشتغال بدون وابستگی به دولت است و سعی می کنیم در برنامه‌مان این کار را به مردم از زبان افرادی از خودشان بیاموزیم زیرا در حال حاضر دولت مشغله زیادی در خصوص اقتصاد خارجی دارد و سعی می‌کنیم که بگوییم در داخل کشور خودمان باید تلاش کنیم و فوت و فن های درست کار کردن را بیاموزیم.
- فکر می کنید به کارگیری چه فاکتورهایی می تواند برنامه شما را بهتر از قبل کند؟
زمان برنامه بسیار کم است و مجبوریم انبوهی از اطلاعات را در مدت کم به مردم بدهیم اگر زمان برنامه زیادتر شود اوضاع خیلی تغییر می کند.
- برای ضبط هر برنامه چقدر زمان صرف می کنید؟
بعضی از برنامه ها را در یک روز، اما ضبط پنج دقیقه از برخی برنامه ها سه روز طول می کشد. به خاطر همین می گویم اگر زمان‌مان زیادتر باشد اتفاقات بهتری می افتد.
- بازخوردها بعد از هر برنامه به چه صورتی است؟
بعد از هر برنامه حدود 14 نفر با من تماس می‌گیرند و شماره کار آفرین ها را از من می خواهند و از من تشکر می کنند.
- بعد از صحبت های مقام معظم رهبری چه تغییری در مسیر کاری شما به وجود آمده است؟
مسئولیت من به شکل خیلی زیادی سنگین شده است و دیگر جرات نمی کنم به سراغ حرف های معمولی و ساده بروم، برای انتخاب سوژه هایم هم کمی نگران تر شده ام.
- برنامه‌تان برای ادامه این برنامه چیست؟
با توجه به استقبال خوبی که از برنامه به عمل آمده است، تصمیم دارم ادامه اش بدهم، همواره مسئولان هم می گویند به سود مالی آن فکر نکن و به ارزش معنوی‌اش فکر کن.
- حرف پایانی...
از همه هنر دوستان و دغدغه مندان تشکر می کنم.
برنامه «از کجا شروع کنم» هر روز به جز پنجشنبه‌ها قبل از خبر نیمروزی ساعت 14 و بعد از خبر ساعت 21 پخش می شود.
گفتگو از: سحر قناعتی
............................................................................
 ورودی آسان به بازار کار را از کجا شروع کنیم

برنامه "از کجا شروع کنیم" راه‌های ایجاد کسب و کاری موفق و درآمدزا را از زبان کارآفرینان موفق آموزش می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، حمیدعبدل تهرانی تهیه‌کننده برنامه "از کجا شروع کنیم"، گفت: موضوع این برنامه آموزش راه‌های شروع کار اقتصادی به جوانان و نوجوانان مستعدی است که با سرمایه بسیار کم می‌خواهند وارد بازار کار شوند.

تهرانی با بیان اینکه ما در این برنامه به سراغ کار آفرین‌هایی رفتیم که در کار خود موفق هستند افزود: یکی از اهداف این برنامه نگاه فرا تهرانی و تشویق جوانانی است که در روستاها و شهرهای کوچک جویای کارهستند.

وی همچنین افزود: این برنامه در 50 قسمت 10 دقیقه ای ساخته شده است که از شنبه تا چهارشنبه ساعت 13:40 از شبکه یک پخش می شود.

برنامه "از کجا شروع کنیم" کاری از گروه اقتصاد شبکه یک سیماست که با هدف ترویج کارآفرینی در شهرهای کوچک و روستاها ساخته شده است.

............................................................................

رها ماهرو : نظر و نقدتان را به برنامه "از کجا شروع کنیم" کاری از گروه اقتصاد شبکه یکم سیما به وبسایت رها ماهرو بفرستید.


داستان : سیندرلا به ایران آمد

داستان : پاندا کونگ فو کار به ایران آمد

نظرات 1 + ارسال نظر
مریلا شکوهی جمعه 20 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 10:13 ب.ظ http://nimkatma.blogfa.com/

رهااااا جون سلام سلام
با دو خبر قدیمی هنری باز اومدم



پخش نسخه جدید «خانه سبز» از تلویزیون


نسخه جدید مجموعه تلویزیونی " خانه سبز" با نام " سرزمین سبز" با حضور خسرو شکیبایی از شبکه دوم سیما پخش می شود. مهران رسام یکی از تهیه کنندگان این مجموعه تلویزیونی در گفت و گو با فارس گفت: سرزمین سبز که در حال حاضر در مرحله ساخت موسیقی است ، از نیمه بهمن ماه از شبکه دوم سیما پخش می شود. وی با بیان اینکه این مجموعه تلویزیونی نسخه جدید مجموعه خانه سبز است، افزود: این مجموعه تلویزیونی پس از گذشت 9 سال و پس از چندین توقف در مراحل مختلف سرانجام به مرحله پخش رسید. وی در ادامه گفت: سرزمین سبز به کارگردانی بیژن بیرنگ در 13 قسمت 45 دقیقه ای ساخته شده و همان بازیگران قبلی مجموعه خانه سبز در این مجموعه نیز بازی کرده اند که از جمله آنها می توان به خسروشکیبایی، اکرم محمدی، رامبد جوان، رضا عطاران ، بیتا فرهی، پوپک گلدره و یوسف تیموری اشاره کرد.




سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، پیمان شریعتی برنامه های بخش استانی این رویداد هنری را که از 5 تا 11 بهمن ماه در 5 استان کشور برگزار می شود; تشریح کرد.
وی در این باره گفت: از آثار بخش مرور، میهمان و چشم انداز سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، 13 اثر نمایشی در استان های میزبان این دوره از جشنواره تئاتر فجر اجرا می شوند. شریعتی در ادامه توضیح داد: نمایش های «پری» کار مشترکی از خیرالله تقیانی پور و جواد نوری، «سفید برفی و هفت کوتوله» با کارگردانی نصیر ملکی جو، «سکوتی با سه نقطه» از سید محمدرضا عطایی فر، «شاهزاده اندوه» با کارگردانی محمد عاقبتی، «ای قاصد غریبان مطلب آب» کار محسن رنجبر، «سید روماک» از محمودرضا رحیمی، «مهر از سال 60» با کارگردانی علی برجی، «نویسنده مرده است» کار آرش عباسی، «آخرین نامه» با کارگردانی مهرداد کوروش نیا، «مارخورده افعی شده» از گلبرگ ابوترابیان، «شش پنجره مایل به هم می شه» با کارگردانی عبدالرضا شیبانی، «رویای تفتیده» کار مشترک امین سالاری و رضا عباسی و «دن رافائل» با کارگردانی جنت سلیم آوا از جمهوری آذربایجان، نمایش هایی هستند که در استان های البرز، گلستان، کرمانشاه، لرستان و استان خراسان شمالی به اجرا در خواهند آمد.
مسوول بخش شهرستان های جشنواره تئاتر فجر افزود: در این دوره از جشنواره بین المللی تئاتر فجر، استان گلستان میزبان یونیمای ایران خواهد بود که به طور جداگانه برنامه های خود را در قالب یک رپراتور برگزار می کند. وی توضیح داد: تمام اجراهایی که توسط یونیما (اتحادیه جهانی تئاتر عروسکی) معرفی شده اند از 5 تا 11 بهمن ماه به شکل چرخشی در شهرهای گرگان، رامیان، گنبدکاووس، بندرگز، کردکوی و علی آباد استان گلستان اجرا می شوند.
شریعتی خبر داد: برپایی هم زمان نمایشگاه آثار برگزیده مسابقه عکس سی امین جشنواره تئاتر فجر در 5 استان کشور و برگزاری نمایشگاه کتب نمایشی در تمام استان های میزبان جشنواره تئاتر فجر که با بیش از 100 عنوان کتاب برگزار خواهد شد، از دیگر برنامه های استانی جشنواره تئاتر فجر هستند.
سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با دبیری رحمت امینی از 5 تا 22 بهمن در استان های تهران، البرز، گلستان، کرمانشاه، لرستان و خراسان شمالی برگزار می شود.

پیام دبیر جشنواره تئاتر فجر به محمد خزاعی
دکتر رحمت امینی دبیر سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر طی پیامی به محمد خزاعی آرزوی موفقیت برای ایشان و همکارانشان در برگزاری سی امین جشنواره فیلم فجر نمود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رسمی سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر متن پیام دکتر رحمت امینی به دبیر سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر به شرح ذیل است:
محمد خزاعی عزیز دبیر محترم سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر
با سلام و احترام می دانم و شنیده ام که این روزها قلبت برای تئاتر هم می تپد. تعجبی ندارد; زیرا پیشینه تو نیز با این هنر مقدس گره خورده است. آرزوی توفیق زیبا و مهربانانه تو برای همکارانت در دبیرخانه سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، خستگی چند ماه کار شبانه روزی را از ما زدود. تو و ما نیک می دانیم که اگر تئاتر رو به ضعف و سستی بگراید، دیگر هنرها به ویژه سینما و تلویزیون دچار کژی و کاستی می شوند. بنابراین آرزوی تو برای موفقیت تئاتر، در حقیقت آرزو برای استحکام فرهنگ و هنر این سرزمین پهناور است. ما نیز برای تو و گروه همکاران پر تلاشت در برگزاری سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر بهترین ها را آرزو داریم .
سید جواد روشن: هر ساله در کنار بخش های مختلف تئاتر صحنه ای و تئاتر خیابانی، جشنواره فجر میزبان بخش های دیگری است که مورد استقبال مخاطبان قرار می گیرند.
یکی از این برنامه های جنبی برگزاری کارگاه های آموزشی است که نشان دهنده رویکرد آکادمیک و نگاه علمی و آموزشی این جشنواره است. بی شک پیشرفت تئاتر ما در گرو بالا بردن سطح آگاهی و نگاه علمی به این هنر خواهد بود و این مهم میسر نمی شود مگر با برنامه ریزی و برگزاری نشست ها و کارگاه های علمی. مسلما برگزاری کارگاه های چند روزه که به بهانه های مختلف همچون جشنواره تئاتر فجر برگزار می شود، نمی تواند تمام خلا»های موجود را برطرف کند ولی می تواند جرقه ای باشد برای ذهن های پرسشگر.
آشنایی با اساتید بین المللی و هنرمندان خارجی و نزدیک شدن به دیدگاه ایشان می تواند کمک شایانی باشد برای مخاطبانی که در جست وجوی سوالات بی شمار هستند. در سی امین دوره جشنواره تئاتر فجر نیز همچون دوره های پیشین بخش کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی با رویکرد آموزشی- پژوهشی و بهره گیری از استادان برجسته حوزه های گوناگون هنر نمایش از کشورهای مختلف، برگزار خواهد شد. این بخش شامل چهار کارگاه، چهار سمینار و یک نمایش عکس است که استفاده حداکثری هنرمندان، دانشجویان، استادان دانشگاه و هنردوستان از این برنامه ها هدف اصلی برگزارکنندگان است. نگاهی خواهیم داشت به عنوان و اهداف کارگاه ها و نشست های تخصصی در این دوره از جشنواره:
1- سمینار "مدیریت تئاتر چیست؟"
در این نشست تخصصی مدیر سابق کمدی فرانسز با ارائه مثال هایی از نحوه مدیریت تئاتر در این مجموعه (کمدی فرانسز) و تئاترهای دیگری که وی مدیریت آنها را بر عهده داشته به بیان مبانی اصلی مدیریت در حوزه هنری می پردازد. این سمینار در دو بخش برگزار می شود: در بخش اول ژاک لسل به بررسی مدیریت کلان تئاتر در فرانسه می پردازد و در بخش دوم به طور خاص تر و با ارائه نحوه کار خود در کمدی فرانسز به بررسی مبانی مدیریت هنری خواهد پرداخت.
2- سمینار "میزانسن چیست؟"
ژاک لسل کارگردان پر تجربه فرانسوی در این سمینار به بیان مبانی کارگردانی می پردازد. وی با استفاده از یک متن کلاسیک (مدرسه زنان از مولیر) در طی دو جلسه به همراه شرکت کنندگان در سمینار به بررسی نحوه برخورد با متن از ابتدا تا مرحله اجرا خواهد پرداخت. لسل دسامبر 2011 نمایشنامه مدرسه زنان را در کمدی فرانسز به روی صحنه برد. سبک کار این کارگردان کهنه کار "نئو کلاسیک" است.
3- سمینار "خلاقیت بازیگر از سنت تا مدرنیته، ماورای مرزهای فرهنگی"
در کشورهای چون چین و ژاپن، با توجه به قدمت و غنای مراسم آیینی و نمایشی، بازیگران و کارگردانان همواره با استفاده از این پیشینه به خلق آثار مدرنی می پردازند که هویت کاری آنها را تشکیل می دهد. بدین معنا که با وجود تفاوت سبک کارگردانان مختلف، تئاتر مدرن ژاپنی دارای هویتی خاص است. در این کارگاه ژان ماری پرادیه، رئیس خانه علوم انسانی پاریس- شمال و بنیانگذار خانه صحنه شناسی اقوام (اتنو سنولوژی) به بررسی چگونگی این اتفاق و نحوه برخورد هنرمندان مدرن با سنت ها می پردازد.
4- سمینار "بازی با فضا در مکان های غیرنمایشی"
در این سمینار، ژان ماری پرادیه به بررسی چگونگی استفاده از عوامل نمایشی در مکان های که برای تئاتر پیش بینی نشده اند می پردازد.
5- کارگاه "میزآنسن، افسانه شخصی اجراگر"
در این کارگاه عملی، به بررسی و ساخت پرفورمنس، با استفاده از افسانه شخصی اجراگر (performer of mythology personal) پرداخته می شود. در این جا از اتو بیوگرافی به عنوان منبع خلاقیت استفاده می شود. هدف این کارگاه این است که با استفاده از تمرینات فیزیکی به دست آماده از تئاتر فیزیکال، حرکات موزون، سیرک و بوتو به عنوان وسیله و تکنیک بدنی برای خلاقیت، دست به تلاشی برای پیدا کردن منبع اصلی و رفرنس حرکت خلاقه بزند. در کارگاه به کار روی بدن به عنوان مکان جغرافیائی که "درام" و "قصه" در آن اتفاق می افتد، پرداخته می شود. در واقع سوال اصلی این کارگاه، بدن به عنوان یک امکان، مکان و موضوع وجود پرفورمنس است.
6- کارگاه "بدن در سایه ها"
کارگاه بدن در سایه، به بازیگر کمک می کند تا با استفاده از سایه خود بتوانند به حرکات سیال بدنی دست یابد و با خلق تصاویر مختلف از سایه خود، بازیگر دوم (که همان سایه اش هست) را به نزد خود فراخواند.
7- کارگاه "ماسک و پرسونا"
این کارگاه هم برای بازیگران و هم برای کارگردانان در نظر گرفته شده، در فرایند فشرده این کارگاه شرکت کنندگان با زدن نیم ماسک های مختلف بر صورت خود و از طریق بازی های خود انگیخته به کشف شخصیت های نهفته در ماسک ها می پردازند و تخیلات و تصوراتشان را رها می سازند. این نیم ماسک ها به عنوان کاتالیزوری برای آزادسازی انگاره فرد عمل می کنند. برایان دالی، آموزش دیده مکتب ژان لکوک و کارگردان و نویسنده معروف کانادایی، هدف از این کارگاه را در این می داند که «نیم ماسک ها» بازیگران را برای خلق شخصیت های کاملا فرم یافته ای هدایت می کنند، شخصیت هایی آپولونی و دیونوزوسی، کمدی و تراژدی و در نهایت جسارت و زیرکی. این نیم ماسک ها که به بازیگران اجازه صحبت نیز می دهد سبب اکتشافات کلامی و فیزیکی خلاقانه در بازیگر می شود.
8 - کارگاه "ارتباط تنفس و تصور"
پاتریک رامیو بازیگر و استاد دانشگاه در آمریکا و فرانسه، در این کارگاه با استفاده از ابزاری همچون تنفس و موسیقی فولکلور به دنبال رسیدن به یک بازیگر بدون مرز و محدودیت است. تمرینات او بر پایه تنفس و حرکات بدنی قرار گرفته و معتقد است جهان ما (بازیگر) بر اساس تجربه و تصور به وجود آمده است، به همین دلیل ما به دنبال پرورش بازیگرانی هستیم که آزادانه کار می کنند و به دور از مرز بندی و کلیشه های از پیش تعیین شده هستند.
9 - نمایشگاه عکس آخرین اجرای رابرت ویلسون به نام «زندگی و مرگ مارینا آبراموویچ» با حضور عکاس (امید هاشمیان) و جلسات پرسش و پاسخ پیرامون مبحث پرفرمنس آرت است. امید هاشمیان دانشجوی دکتری فیزیکال تئاتر سوربون فرانسه است و از شاگردان و همکاران مارینا آبراموویچ و رابرت ویلسون است.

آشنایی با مدرس کارگاه «بازی با فضا در مکان های غیر نمایشی»
«ژان ماری پرادیه» هنرمند فرانسوی و استاد ممتاز دانشگاه پاریس 8 و مدیر دپارتمان تئاتر تا پیش از بازنشستگی در سال 2009 است. این هنرمند مراکشی اصل متولد 15 مارس 1939 و دارای دو مدرک دکترا در روان شناسی و ادبیات است. وی سال 1969 از رساله روان شناسی با موضوع "تحلیل گفتارهای بازیگران جوان" و 1980 از تز دکترای خود درباره "پدیده تئاتری" دفاع کرده است. پرادیه سال ها در موسسه ممتاز دانشگاه تولوز تدریس و در آن جا با گروه های تئاتر تجربی آشنا شد، وی سپس لابراتوار تئاتر مونت ویدئو را پایه گذاری کرد. این هنرمند بعدها با کمک آلینا ابیدنیاک(مدیر تئاتر نوروید) نخستین گردهمایی بین المللی درباره چشم اندازهای تئاتر را سازمان داد. پس از آن به دپارتمان تئاتر دانشگاه پاریس 8 رفت و در آن جا گروه پژوهش میان رشته ای بر روی رفتارهای چشمگیر و دیدنی انسان ها را پایه گذاری کرد. پرادیه پس از مذاکره برای تاسیس این رشته در یونسکو و خانه فرهنگ جهان، خانه صحنه شناسی اقوام «اتنوسولوژی» را بنیان گذاشت. از دیگر فعالیت های او می توان به معرفی و اجرای لابراتوار میان رشته ای اعمال تماشایی و چشمگیر در دانشگاه مختلف با هدف جستجوی همکاری میان هنرمندان و دانشمندان اشاره کرد. وی مدیر علمی مجله قوم نگاری را نیز بر عهده دارد. از آثار مکتوب پرادیه می توان به «اقوام; تئاتر مردم» و «صحنه و کارخانه بدنها; صحنه شناسی قومی نمایش زنده در غرب» اشاره داشت. سمینار «بازی با فضا در مکان های غیرنمایشی» در روزهای 7 و 8 بهمن ماه از ساعت 9 تا 11 و 30:11 تا 30:13 در سالن کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار خواهد شد.

آشنایی با مدرس کارگاه «ارتباط تنفس و تصور»
پاتریک رامیو (Rameau Patrick) هنرمند آمریکایی متولد 1960 است. او استاد آکادمی هنرهای دراماتیک امریکا، دانشگاه کرنل (university Cornell) و کالج سونی (SUNY) نیویورک است. رامیو در 27 ساله گذشته به عنوان مدرس و بازیگری موفق در آمریکا و فرانسه در عرصه تئاتر و سینما درخشیده است. این بازیگر تئاتر و سینما، در این کارگاه با استفاده از ابزاری همچون تنفس و موسیقی فولکلور، در پی رسیدن به یک بازیگر بدون مرز و محدودیت است.وی در تمرینات خود بر پایه تنفس و حرکات بدنی در پی کشف قوه تخیل بازیگر است. رامیو معتقد است جهان بازیگر بر اساس تجربه و تصور به وجود آمده است; به همین دلیل وی به دنبال پرورش بازیگرانی است که آزادانه کار می کنند و به دور از مرزبندی و کلیشه های از پیش تعیین شده هستند.
کارگاه «ارتباط تنفس و تصور» از 6 تا 10 بهمن ماه از ساعت 9 تا 13 در تماشاخانه سنگلج برپا خواهد شد.

آشنایی با مدرس کارگاه آموزشی «بدن در سایه»
یورگاس نانوریس (NANOURIS GEORGIOS) هنرمند یونانی متولد 1975 است. وی بازیگر، کارگردان و مدرس تئاتر است و از ویژگی او در عرصه اجراگری این است که می تواند با حداقل امکانات نه تنها در سالن های تئاتری که حتی در مکان های غیر نمایشی مانند رستوران، پارکینگ و یا ماشین های کاروان نیز به خلق نمایش بپردازد.وی در این کارگاه در پی ایجاد فضایی برای بازیگر برای استفاده از سایه خود است. در این کارگاه بازیگر می آموزد که چگونه از سایه خود به عنوان یک ابزار در تئاتر استفاده کند و در این فرآیند، بدن و حرکت بازیگر است که به وی کمک می کند و قابلیت های پنهان بدن را کشف می کند. در این کارگاه با استفاده از نورهای غیرمعمول و ایجاد سایه اجراگر، بازیگر دوم که همان سایه است به سراغ اجراگر میآید. در این روش تئاتر منظم و کلیشه ای و وسایل و ابزار مرسوم صحنه نیاز نیست، بلکه تمام ابزار و وسایل اجرا در وجود خود بازیگر قرار دارد. این بازشناسی بدن، به بازیگر کمک می کند تا با استفاده از سایه خود بتوانند به حرکات سیال بدنی دست یابد و با خلق تصاویر مختلف از سایه خود، بازیگر دوم ( سایه) را به نزد خود فراخواند. کارگاه آموزشی «بدن در سایه» از 5 تا 8 بهمن از ساعت 9 تا 13 در پلاتو شماره 1 تئاتر شهر برگزار خواهد شد.

آشنایی با مدرس کارگاه «ماسک و پرسونا»
برایان دالی (Dooley Brian) هنرمند کانادایی و آموزش دیده مکتب ژان لکوک کارگردان و نویسنده معروف کانادایی است; بیش از سی سال است که در تئاتر، رادیو و تلویزیون به عنوان نویسنده، کارگردان و مدرس به صورت حرفه ای فعالیت دارد. وی در این مدت جوایز و افتخارات بسیاری کسب کرده و در کالج ها و دانشگاه های بسیاری در کشور کانادا تدریس داشته است. دالی تاکنون کارگاه های بسیاری را با ماسک های خنثی و شخصیت دار برگزار کرده و چندین سال است که این واحد درسی را در مدرسه تئاتر ملی کانادا تدریس می کند. برایان دالی، هدف از این کارگاه را در این می داند که «نیم ماسک ها» بازیگران را برای خلق شخصیت های کاملا فرم یافته آپولونی و دیونوزوسی، کمدی و تراژدی و در نهایت جسارت و زیرکی هدایت می کند. این نیم ماسک ها باعث اکتشافات کلامی و فیزیکی خلاقانه در بازیگر می شود.
کارگاه «ماسک و پرسونا» برایان دالی در روزهای 6 و 7 بهمن ماه از ساعت 9 تا 13 در پلاتو طبقه 7 تالار وحدت برگزار می شود.
آشنایی با مدرس کارگاه «میزانسن، افسانه شخصی اجراگر» رابینسون سائوتسوی (Rodinson kizSawit) هنرمند جوان ایتالیایی- برزیلی متولد 1974 است. این اجراگر، کارگردان، طراح، بازیگر و مدرس دپارتمان تئاتر دانشگاه پاریس 8، تز دکترای هنرهای صحنه ای با موضوع "پرفورمنس اوتوبیوگرافیک" را در همین دانشگاه دفاع کرده است. سائوتسوی دوره های مختلفی را در زمینه های رقص معاصر، میم بدنی، پرفورمنس، آکربات هوایی و بوتو دیده است. وی اجرا های زیادی را در زمینه های پرفورمنس، تئاتر، رقص، ویدئو آرت و سینما، در شهر های پاریس، ورسویل، بروکسل، پورتو و... داشته است.کارگاه « میزانسن، افسانه شخصی اجراگر» از 6 تا 11 بهمن ماه هر روز از ساعت 9 تا 13 در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر برگزار خواهد شد.
آشنایی با مدرس سمینارهای «مدیریت تئاتر چیست؟» و «میزانسن چیست؟»
ژاک لسل (Lassalle Jacques) کارگردان شهیر فرانسوی، استاد ادبیات مدرن و دارای لیسانس جامعه شناسی است. او موسس استودیو تئاتر ویتری است و از سال 1983 تا 1990 مدیر تئاتر ملی استراسبورگ و از سال 1990 تا 1993 مدیر کل کمدی فرانسز را برعهده داشته است.این کارگردان کهنه کار که سبک کاری وی "نئو کلاسیک" است. تاکنون آثار مختلفی را در فرانسه و دیگر کشورهای دنیا به صحنه برده است. "آقای ناشناس گفت پیر رابیه" از مارگریت دوراس، "پلاتونوف" از چخوف، "اسناد آسپرن" از هنری از جمله آثاری است که لسل به روی صحنه برده است. وی در سال 2005 نیز نمایشنامه "قمار عشق و تقدیر " از ماریوو را به زبان چینی برای تئاتر شائویانگ پکن تهیه کرد. از نظر لسل تئاتر کمدی، تئاتری کاملا جدی است و برای همین، پیشنهاد داد بر سر همه سالن های تئاتر بنویسند: "خنده دارترین چیز، عمیق ترین چیز است"! سمینار «مدیریت تئاتر چیست؟» و «میزانسن چیست؟» در روزهای 9 تا 11 بهمن ماه در سالن کنفرانس تئاترشهر برگزار خواهد شد.

برگزاری کارگاه های آموزشی در مراکز چهار استان
از دیگر اقدامات خوب و موثر این دوره از جشنواره که با هدف استفاده حداکثری هنرمندان و علاقه مندان تئاتر و توجه به هنرمندان شهرستانی و گسترش تئاتر علمی در کشور برگزار می شود، برپایی هفت کارگاه آموزشی با حضور هنرمندان داخلی و خارجی در استان های گلستان، کرمانشاه، لرستان و خراسان شمالی است. در بخش فجر استانی سی امین جشنواره تئاتر فجر دو کارگاه آموزشی توسط هنرمندان خارجی و پنج کارگاه آموزشی توسط هنرمندان و اساتید داخلی در استان های میزبان فجر استانی برگزار می شود.بر این اساس در استان گلستان، کارگاه «بدن در سایه ها» با حضور یورگاس نانوریس از کشور یونان در روزهای 8 تا 10 بهمن ماه و کارگاه «مبانی نمایش عروسکی» با حضور حسن دادشکر از 9 تا 11 بهمن ماه برگزار می شود. همچنین کارگاه «خیمه شب بازی» نیز با حضور شهرزاد مبرهن و سیاوش ستاری، از 6 تا 8 بهمن ماه در شهرهای مختلف استان گلستان برگزار خواهند شد. استان کرمانشاه نیز میزبان کارگاه «ماسک و پرسونا» با حضور برایان دالی خواهد بود که از 6 تا 8 بهمن ماه برپا می شود. در این استان نیز کارگاه «تئاتر شورایی مبتنی بر تئاتر اگوستو بوآل » با حضور علی ظفر قهرمانی نژاد در روزهای 9 تا 11 بهمن ماه برگزار خواهد شد. استان خراسان شمالی نیز از 6 تا 8 بهمن ماه، میزبان کارگاه «بیان و کارگردانی» با حضور گلبرگ ابوترابیان خواهد بود. همچنین در استان لرستان از 5 تا 8 بهمن ماه کارگاه «تئاتر شورایی مبتنی بر تئاتر اگوستو بوآل» با حضور علی ظفر قهرمانی نژاد برگزار می شود.
نمایش «موسم باد و باران» از کشور فرانسه در سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به روی صحنه خواهد رفت.
به گزارش پایگاه رسمی اطلاع رسانی سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر; گروه (Loup bu Cul Au) نمایش گروهی «موسم باد و باران» را با بازی دومینیک مونتین، هنری اگیه و کوئنتین اگیه در این دوره از جشنواره به روی صحنه خواهد برد. این نمایش با تکنیک تئاتر اشیا، ترکیبی نوآورانه، از تئاتر و موسیقی، آواز و حرکت و شگفتی های صوتی و بصری است که عناصر اجرایی آن را بازسازی و ابداع می کند. این نمایش روایتگر جزیره ای خیالی است که سه شخصیت در جست وجوی زندگی، با شوخ طبعی در برابر تغییرات موسمی هوا و صنعتی شدن مبارزه می کنند. حرکت و تصاویر آهنگین این نمایش مخاطب را به سفری بی کلام به سرزمین نیلوفر آبی می برد; جایی که هیچ چیز آن طور که می نماید، نیست. جهان غریبی که در آن باران و باد به موسیقی و حرکت تبدیل می شود. در کارنامه گروه «موسم باد و باران» بیش از ده سال سابقه اجراهای بین المللی و دویست نوبت اجرا در شهرها و فستیوال های معتبر بین المللی از جمله ادینبرو، آونیون و یونیما 2000، به چشم می خورد. این نمایش برنده جوایز متعددی از جمله جایزه اول نشریه اسکاتزمن برای شرکت در جشنواره فرینج ادینبوروگ (2002) شده است.
دیوید دوگیل درباره این اثر در ساندی تایمز می نویسد: «موسم باد و باران»، متاثر از مضمون یک جزیره بهشتی تحت تاثیر تغییرات صنعتی و آب و هوایی است. سه بازیگری که البته با تکیه بر توانایی های نور و صدا و موسیقی سحرانگیز سازهای بدیع، تحت تاثیر جادوی جزیره قرار می گیرند.»
یادآوری می شود سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری رحمت امینی از تاریخ 5 تا 22 بهمن سال جاری در تهران و استان های البرز، گلستان، کرمانشاه، لرستان و خراسان شمالی برگزار می شود.
سی امین دوره جشنواره تئاتر فجر نقطه مهمی در کارنامه جشنواره فجر است، چرا که دیگر این جشنواره باید به پختگی های لازم رسیده باشد.
احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران در آستانه برگزاری سی امین دوره جشنواره تئاتر فجر با بیان این مطلب، یکی از مهمترین اتفاقات نمایشی سال جاری را اجرای مجدد نمایش های ایرانی دانست و به پایگاه رسمی اطلاع رسانی سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، گفت: «درباره متون خارجی اجراهای مکرر طی این سال ها اتفاق افتاده است و خوشحالم امسال نسبت به باز اجرای نمایش های ایرانی نیز این اتفاق افتاد.» وی ادامه داد:«در تئاتر بحثی که همیشه مطرح بوده و به نظر می رسد تا حدودی دارد به آن توجه می شود، بی مهری است که نسبت به متون ایرانی صورت می گرفت و به نوعی آن را به حاشیه برده تا جایی که هنرمندان معتقدند حساسیت ها نسبت به متون نویسندگان خارجی کمتر است که به نظرم اگر این گونه باشد هم برداشت دقیقی نیست.» وی با اشاره به این که باید به ظرفیت های ملی توجه شود گفت: «امیدوارم در جشنواره فجر بتوانیم بیشتر به نویسندگان داخلی توجه کنیم.» وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: «از طرف دیگر امسال سی امین دوره جشنواره فجر برگزار می شود که امر مهمی است و شاید بتوان در این دوره طرحی را که به سندی در شورای شهر تبدیل شده با عنوان «پهنه رودکی» اجرا کرد. به این معنا که با سنگفرش کردن خیابان شهریار در حد فاصل تئاتر شهر و تالار وحدت و چند تغییر محیطی، این پهنه را تشکیل داد تا دیگر مسائلی مانند مترو مشکلی برای تئاتر ایجاد نکند.» مسجد جامعی در حالی که یکی از مهمترین کمبودهای تئاتر را کمبود فضای اجرایی دانست خاطر نشان کرد: «واقعیت این است که حجم ساخت و ساز در سال های اخیر افزایش پیدا کرده است، مثلا ظرفیت ایرانشهر کمک خوبی به این امر کرده، علاوه بر آن ما چند طرح دیگر هم داریم; مانند تاسیس مکان نمایشی دیگری در باغ هنرمندان یا تاسیس سالنی مخصوص نمایش های آیینی; اما گلایه هنرمندان همیشه این است که همین امکانات محدود نیز توزیع عادلانه نمی شود و باید برای بهره برداری از همین امکانات محدود هم مرکز هنرهای نمایشی چاره ای بی اندیشد. مثلا تالار مولوی نباید اینقدر بدون برنامه فعالیت کند.»در انتها وی یکی دیگر از گلایه هنرمندان تئاتر را معیشت آنها عنوان کرد و از طرح تاسیس صندوق حمایت از هنرمندان در شورای شهر خبر داد و گفت: «سی امین دوره جشنواره تئاتر فجر نقطه مهمی در کارنامه جشنواره فجر است چرا که دیگر این جشنواره باید به پختگی های لازم رسیده باشد.»
سرپرست گروه "یاس تمام" با اشاره به اجرای نمایش "زمین و چرخ " در جشنواره تئاتر عروسکی "ایشارا" در کشور هند، از تقدیم دو اجرای نمایش در این جشنواره به مرضیه برومند و نادر برهانی مرند خبر داد.
به گزارش روابط عمومی نمایش "زمین و چرخ"، زهرا صبری درباره حضور نمایش "زمین و چرخ" در جشنواره تئاتر عروسکی هندوستان گفت: جشنواره تئاتر "ایشارا" از 14 تا 23 بهمن ماه برگزار می شود. این دهمین دوره برگزاری این جشنواره است و ما نمایش "زمین و چرخ" را در قالب دو اجرا در این دوره از جشنواره به صحنه می بریم. وی درباره کشورهای شرکت کننده و نگاه موجود در جشنواره افزود: در این دوره از جشنواره تئاتر عروسکی "ایشارا" آثاری از کشورهای آمریکا، آلمان، ایتالیا، ایرلند، تایوان، افغانستان و استرالیا شرکت دارند. این جشنواره حاصل یک کار گروهی است که بیشتر روی آثار معاصر هند و دیگر نقاط جهان متمرکز است.
سرپرست گروه "یاس تمام" یادآور شد: ما اجراهای مختلف گروه را در کشورهای مختلف به هنرمندان تئاتر عروسکی و صحنه ای ایران تقدیم می کنیم. پیش از این اجراهای "زمین و چرخ" در بارسلونا به حمید پورآذری، در روسیه به هما جدیکار و حسن معجونی، در انگلستان به آیدا شاملو و در ایران به زنده یاد جواد ذوالفقاری و بهروز غریب پور تقدیم شده بود.
صبری ادامه داد: گروه تصمیم دارد دو اجرای نمایش در جشنواره تئاتر عروسکی "ایشارا" را به مرضیه برومند و نادر برهانی مرند تقدیم کند. " زمین و چرخ" در دوازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک به صحنه رفت و جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره را از آن خود کرد. همچنین اجرای عمومی این اثر در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر در سال 87 هم با استقبال قابل توجه مخاطبان و منتقدان تئاتر مواجه شد.







سعدی افشار راهی بلژیک می شود


سعدی افشار، استاد پیشکسوت سیاه بازی امشب راهی بلژیک می شود تا نمایش "احمد در بارگاه احمد" را در این کشور اجرا کند. وی به ایسنا گفت: برای شرکت در فستیوالی چهار روزه که درباره مراسم های سنتی کشورهای آسیایی است به بلژیک سفر می کنم. وی درباره ادامه فعالیتهایش در ایران گفت: درحال حاضر برنامه ای برای اجرای نمایش در ایران ندارم زیرا انرژی لازم را برای پی گیری سالن تمرین و اجرا ندارم. وی همچنین درباره احتمال حضورش در سیزدهمین جشنواره نمایش های آیینی سنتی گفت: سال گذشته هم پیشنهاد شد که نمایشی را در این جشنواره اجرا کنم اما نخست باید توانایی لازم را داشته باشم و فعلا نمی توانم در این باره تصمیم بگیرم.



برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد