رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

فیلم رز زرد ساخته داریوش فرهنگ

رز زرد
فیلم محصول سال 2002
رز زرد فیلمی به کارگردانی داریوش فرهنگ و نویسندگی علی خودسیانی و تهیه‌کنندگی حسین فرح‌بخش، عبدالله علیخانی و رضا بانکی محصول سال ۱۳۸۱ است. این فیلم در تاریخ ۱۴ فروردین ۱۳۸۱ شروع به فیلم‌برداری شد. تاریخ اکران اولیه: ۲۰۰۲ م.
کارگردان: داریوش فرهنگ
بازیگران: بهرام رادان، حدیث فولادوند
ژانر: فیلم ترسناک، داستان معمایی
{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}
رز زرد (فیلم)
کارگردان     داریوش فرهنگ
تهیه‌کننده     حسین فرح‌بخش
عبدالله علیخانی
رضا بانکی
نویسنده     علی خودسیانی
بازیگران     امین حیایی
بهرام رادان
مرجان محتشم
حدیث فولادوند
حشمت‌الله آرمیده
اسماعیل خدابخش
ابراهیم شاه‌منصوری
شمسی کنگی
مریم نیک‌رفتار
داریوش فرهنگ
موسیقی     سعید انصاری
فیلم‌برداری     رضا بانکی
تدوین     محمدرضا مویینی
توزیع‌کننده     پویا عصر فیلم
مدت زمان
    ۸۵ دقیقه
کشور     ایران
زبان     فارسی

رز زرد فیلمی به کارگردانی داریوش فرهنگ و نویسندگی علی خودسیانی و تهیه‌کنندگی حسین فرح‌بخش، عبدالله علیخانی و رضا بانکی محصول سال ۱۳۸۱ است. این فیلم در تاریخ ۱۴ فروردین ۱۳۸۱ شروع به فیلم‌برداری شد.
خلاصه فیلم

داستان دربارهٔ دو عروس و داماد است که در شب عروسی شان سفری را آغاز کرده و در منزل‌های بعدی در مسیر راه با هم آشنا می‌شوند و...
{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}
 فیلم رز زرد

بازیگران : امین حیایی ، بهرام رادان ، مرجان محتشم ، حدیث فولادوند ، حشمت اله آرمیده ، اسماعیل خدابخش ، ابراهیم شاه منصوری ، شمسی کنگی ، مریم نیک رفتار ، داریوش فرهنگ

خلاصه داستان : داوود و لیلی در شب عروسی خود راهی شمال می شوند....

کارگردان : داریوش فرهنگ
دستیار کارگردان : رضا عباس زاده
مدیر روابط عمومی : فرامرز روشنایی
منشی صحنه : هنگامه فرازمند
نویسنده : علی خودسیانی
تهیه کننده : حسین فرح بخش ، عبداله علیخانی ، رضا بانکی
مجری طرح : حسین فرح بخش
مدیر تولید : حسین فرح بخش
مدیر فیلمبرداری : رضا بانکی
دستیار فیلمبردار : جلال عالی فکر
عکس : احمد احمدی
تدوین : محمدرضا مویینی
طراح صحنه و لباس : داریوش فرهنگ
گروه صحنه : حسین مجد
آهنگساز : مهرداد جنابی
صدابردار : ساسان باقرپور ، بابک اخوان
صداگذاری و میکس : فریدون خوشابافرد
طراح چهره پردازی : عبداله اسکندری
چهره پرداز : مسعود افشار ، منیژه حاتم آبادی
جلوه های ویژه : عباس شوقی
ژانر : اسرارآمیز
سال ساخت: ۱۳۸۱
مدت : ۸۵ دقیقه
زبان : انگلیسی فارسی

{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}
 نام فیلم : رز زرد

ژانر : ترسناک

کارگردان : داریوش فرهنگ

تاریخ تولید : 1381

مدت زمان : 77 دقیقه

بازیگران : امین حیایی، بهرام رادان، مرجان محتشم، حدیث فولادوند، داریوش فرهنگ و ...

خلاصه داستان : فیلم رز زرد داوود، لیلی، آرش و مهشید دو زوج جوان که برای گذراندن ماه عسل عازم شمال هستند به طور تصادفی با هم آشنا می‌شوند. بی احتیاطی آنها در شب و در حین رانندگی باعث مرگ مردی می‌شود که قاتلی تحت تعقیب است و …

 نقدی بر فیلم رز زرد ساخته داریوش فرهنگ

داستانی باور ناپذیر

داریوش فرهنگ از جمله فیلمسازانی است که در مقایسه با بسیاری از کارگردان های هم سن و سال و هم نسل خود، کار بد و غیر قابل تحملی در کارنامه اش دیده نمی شود. او از نظر کارهای تئاتر، بازیگری و همچنین ساخت مجموعه های تلویزیونی، سابقه درخشانی دارد. هنوز فیلم " طلسم " را به دلیل ترکیب متفاوت آن فیلم در مقایسه با فیلمهایی که در آن سالها ساخته می شد، نمی توان از خاطر برد.

"رز زرد" برای تماشاگری که داریوش فرهنگ ، ظرفیت ها و توانمندی های هنری اش را می شناسد، بی تردید شگفت آور است؛ البته این شگفتی ، از سر تعجب تماشاگر به دلیل متفاوت بودن و درخشان بودن "رز زرد" نیست؛ بلکه بیشتر از این جهت است که چگونه کارگردانی با آن سابقه درخشان، خود را اسیر موضوعی بی روح و بی رمق کرده و برای تهیه و تولید یک فیلم دلهره انگیز و ترس آور، حتی الفبای ساختار این گونه فیلمها را نیز رعایت نکرده است؟

فیلمهایی که مضمونشان همراه با وحشت و دلهره است، ویژگی های روشنی دارند. در عمده این نمونه ها درست همانند فیلمهای شادی آور، فضا سازی و موقعیت های غیر منتظره ، آدمها را – در مقام تماشاگر فیلم یا بازیگری که در بطن داستان فیلم و در آن موقعیت قرار می گیرد – به شگفتی، ترس و گاه به خنده وا می دارد. در فیلمهایی با این مضمون ایجاد هیجان و ترس و دلهره، تنها از طریق تعلیق های مختلف و برخی گره افکنی ها در جای جای داستان فیلم، عملی می شود و اگر فیلم ، در ایجاد تعلیق های مورد نظر و گره افکنی های اساسی در داستانی که روایت می کند موفق عمل نکند، هرگز نمی تواند به تماشاگر خود، حس ترس و دلهره را القاء نماید. به همین جهت، ناخواسته به اثری کم جان و باور ناپذیر بدل می شود.

"رز زرد" در بخش ابتدایی داستان، روندی طبیعی و باور پذیر دارد. نحوه شکل گیری ماجراها به گونه ای است که تماشاگر خود را برای حوادث و رخدادهای غیر منتظره در صحنه های بعدی آماده می کند؛ اما فیلم، هر چه پیشتر می رود و زمان بیشتری از صحنه افتتاحیه آن می گذرد از گره افکنی های اولیه کمتر نشان دارد .

در اولین صحنه فیلم، درست پس از پایان عنوان بندی های آغازین، مردی در لباس سیاه با هیأتی که ناگفته پیداست، آدمی با رفتار نابهنجار یا فردی روان پریش، در برابر دوربین قرار می گیرد. در یک نمای نزدیکتر، راننده ای با دهان و دست و پای بسته، پشت فرمان خودرویی نشسته است. مرد سیاهپوش، مقداری طلا و جواهرات دزدیده شده را در ساک دستی اش جابه جا می کند . کمی بعد تمام سطح خودرو را به بنزین آغشته و سیگاری روشن می نماید ، بعد هم درست همان طور که تماشاگر فیلم حدس می زند، خودرو را با مرد دست و پا بسته ای که پشت فرمان نشسته است ، به آتش می کشد و چند لحظه بعد همه چیز درانفجاری عظیم به هوا می رود!

درست بعد از همین صحنه به ظاهر هیجان انگیز فیلم که نوید تماشای فیلمی دلهره آور را به تماشاگر خود می دهد . در فاصله ای کم در یک پمپ بنزین ، 2 زوج جوان که هنوز گویا مراسم و تشریفات عروسی آنان به پایان نرسیده است با خودروهای گل آرایی شده، دیده می شوند. یکی از زوجها " داوود و لیلی" (بهرام رادان و مرجان محتشم) ناگهان به سرشان می زند که از جمع دوستان و آشنایانی که ماشین عروس را همراهی می کنند، جدا شده و به شمال بروند! آن ها چنین می کنند و درست در نقطه دورزدن ممنوع یک خیابان پر رفت و آمد، دور زده و به طرف شمال می روند . کمی بعد ماشین عروس بعدی هم، درست در همان مسیر، با آن ها همراه می شود و به شیوه ای کاملا تصادفی، عروسها و دامادها با هم در یک مسیر قرار می گیرند. در صحنه ای که خودروی "آرش و مهشید" (امین حیایی و حدیث فولادوند) دچار نقص فنی کوچکی می شود، داوود به آن ها کمک می کند و ما می فهمیم که داوود با کار تعمیر خودرو آشنایی دارد . کمی بعد این نکته هم روشن می شود که خودرو داوود قرضی است و آن را از استاد کار تعمیر گاه قرض گرفته است!

سپس در حالی که جاده بارانی و لغزنده است، زوجهای جوان فیلم، دلشاد و سرخوش، در جاده ای جنگلی و کم عبور، به طرف شمال در راه هستند ؛ ناگهان طی تصادفی بسیار ساختگی، همان مرد سیاهپوش (که دیگر می توان به او "قاتل فراری " لقب داد!) روی پلی که در جاده قرار دارد، ظاهر می شود. خودرو آرش به او می خورد و مرد، کف جاده، نقش زمین می شود و در حالی که آخرین نفسهایش را می کشد تنها یک کلمه را یکی دوبار تکرار می کند: "آدمکش ها! آدمکش ها" و بعد می میرد! همه با ترس و وحشت، او را به درون جنگل می برند ، در باتلاق کوچک و پرآبی می اندازند و به راهشان ادامه می دهند.

تماشاگر، منتظر است که با توجه به رخدادهای گفته شده، واکنش عروس و دامادها را در برابر قتل ناخواسته ای که روی داده ، شاهد باشد و پیوسته نگران است که آیا کسی به راز این جنایت پی خواهد برد یا نه ؟ اما هر چه از فیلم می گذرد، حوادث کم رنگتر می شود. لیلی از این که داوود در جریان یک درگیری لفظی با آرش، یک سیلی جانانه به چهره شوهرش نواخته شده ، کلافه و گیج است! او از همین لحظه به بعد، داوود را موجودی بی دست و پا و ناتوان به حساب می آورد که در برابر زورگویان کوتاه می آید و ناتوان نشان می دهد. بعدها در می یابیم که این ترس و تردید و ناتوانی ظاهری داوود ریشه در حوادثی دارد که در دوران کودکی اش رخ داده است.

داوود به زودی، همسرش (لیلی) را از دست می دهد! یعنی لیلی تصمیم می گیرد او را به دلیل همین ترس و تردیدهایش رها کند و به خانه پدرش برگردد!

در نیمه های پایانی فیلم، ماجرای تازه ای آغاز می شود، در حالی که قبلا ودرابتدای فیلم ، نوارهای عروسی و فیلم سفر شمال هر 2 عروس و دامادها در آتش افکنده می شود تا مدرکی نزد کسی باقی نماند، با این حال فرستاده شدن نوارهای ویدیویی فیلم مربوط به صحنه تصادف قاتل فراری و عروسک میمون پشمالوی قهوه ای رنگی که در صحنه جنایت دیده شده است، آرش ، داوود و همسرانشان را به شگفتی وا می دارد . در بازگشت دوباره به ویلای شمال است که همه چیز روشن می شود؛ قاتل فراری که آن ها را تهدید می کرده ، پا به درون ویلا می گذارد و در حالی که لحظه به لحظه به آدمهای وحشت زده درون ویلا (آرش، لیلی و مهشید) نزدیک می شود ، ترس آن ها را بیشتر و بیشتر می کند تا جایی که ناگهان درست درون وان حمام ، یکی از نوعروسها (لیلی، همسر داوود) با ضربه کاردی از پشت سر، قاتل فراری را از پای در می آورد و کمی بعد وقتی قاتل فراری با درد و خنده ای جنون آمیز، ماسک را از چهره اش جدا می کند ، همه می بینند که او کسی جز داوود همسر لیلی نیست!

فیلم می کوشد تا فضایی پر تعلیق و دلهره آمیز فراهم سازد ، که متاسفانه کمترین توفیقی در این راه به دست نمی آورد. بازیها در حد معمول است و همه ظرافت ها و زیبایی های احتمالی فیلم، از فیلمبرداری گرفته تا تدوین آن، زیر سایه فیلمی با موضوع خام و ناپخته انجام می گیرد. "رز زرد" داستانی است که حتی در دنیای جرم و جنایت نیز پذیرفتنی و باورپذیر جلوه نمی کند و مهمتر این که، طرح توطئه چنین داستانی، آنچنان غریب و دور از ذهن به نظر می رسد که حتی در دنیای فیلمهای دلهره آور، جنایی و معما گونه نیز کمتر قابلی تعمیم است.

از داریوش فرهنگ با توجه به مجموعه توانمندی هایش، بیش از این ها می توان انتظار داشت.
{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}
 رز زرد( 1381)

خلاصه داستان :
داوود و لیلی در شب عروسی خود راهی شمال می شوند. آن ها در میانه راه با مهشید و آرش آشنا شده و با هم همسفر می شوند. آرش که بدنبال سانحه تصادف باعث مرگ مردی سیاهپوش شده بود با همکاری داوود جسد را به درون مرداب پرتاب می کند. داوود که پس از این اقدام تصمیم به بازگشت می گیرد با مخالفت آرش روبرو می شود. آن دو با هم درگیر می شوند ولی داوود از خود هیچ گونه دفاعی نمی کند و لیلی که این کوتاهی داوود را دلیل بر ترسو بودن او گذاشته تصمیم به جدایی از او می گیرد. داوود برای جلوگیری از این تصمیم او ماجرای زندگی و علت ترس خود را برای او تعریف می کند که طی مشاجره پدر و مادر او بر روی قایق وی ناخواسته پدرش را به درون رودخانه پرتاب کرده و پدرش کشته می شود و مادرش نیز او را ترک می کند. ولی لیلی همچنان بر تصمیم خود مبنی بر ترک داوود مصمم است. داوود که در صدد اثبات شجاعت و ترسو نبودن خود است، در چهره مرد سیاهپوش آنها را تهدید به مرگ می کند. آن ها نیز بدون اطلاع از موضوع برای دفاع از خود او را می کشند و در نهایت متوجه ماجرا می شوند.
{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}
لیست کامل عوامل فیلم رز زرد (1381)
گروه کارگردانی
۱- داریوش فرهنگ     ....     کارگردان
۲- رضا عباس زاده     ....     دستیار کارگردان
۳- فرامرز حیات روشنایی     ....     مدیر روابط عمومی
۴- هنگامه فرازمند     ....     منشی صحنه
 
گروه فیلمنامه
۱- علی خودسیانی     ....     نویسنده
 
گروه بازیگران
۱- امین حیایی     ....     آرش
۲- بهرام رادان     ....     داوود
۳- مرجان محتشم     ....     لیلی
۴- حدیث فولادوند     ....     مهشید
۵- حشمت اله آرمیده     ....      
۶- اسماعیل خدابخش     ....      
۷- ابراهیم شاه منصوری     ....      
۸- شمسی کنگی     ....      
۹- مریم نیک رفتار     ....      
۱۰- داریوش فرهنگ     ....     مرد سیاهپوش
 
گروه تهیه و تولید
۱- حسین فرح بخش     ....     تهیه کننده
۲- عبداله علیخانی     ....     تهیه کننده
۳- رضا بانکی     ....     تهیه کننده
۴- حسین فرح بخش     ....     مجری طرح
۵- حسین فرح بخش     ....     مدیر تولید
 
گروه فیلمبرداری
۱- رضا بانکی     ....     مدیر فیلمبرداری
۲- جلال عالی فکر     ....     دستیار فیلمبردار
۳- احمد احمدی     ....     عکس
 
گروه تدوین
۱- محمدرضا مویینی     ....     تدوین
 
گروه صحنه و لباس
۱- داریوش فرهنگ     ....     طراح صحنه و لباس
۲- حسین مجد     ....     دستیار طراح صحنه و لباس
 
گروه موسیقی
۱- مهرداد جنابی     ....     آهنگساز
 
گروه صدا
۱- ساسان باقرپور     ....     صدابردار
۲- بابک اخوان     ....     صدابردار
۳- فریدون خوشابافرد     ....     صداگذاری و میکس
 
گروه چهره پردازی
۱- عبداله اسکندری     ....     طراح چهره پردازی
۲- مسعود افشار     ....     چهره پرداز
۳- منیژه حاتم آبادی     ....     چهره پرداز
 
گروه جلوه های ویژه
۱- عباس شوقی     ....     جلوه های ویژه
{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}
 رز زرد ( ۱۳۸۱ )
کارگردان :
 داریوش فرهنگ
 نویسنده :
 علی خودسیانی
   
 نوع فیلم : اسرارآمیز

خلاصه داستان : داوود و لیلی در شب عروسی خود راهی شمال می شوند....

نام     ...     نقش
۱ - امین حیایی     ....     آرش
۲ - بهرام رادان     ....     داوود
۳ - مرجان محتشم     ....     لیلی
۴ - حدیث فولادوند     ....     مهشید
۵ - حشمت اله آرمیده     ....    
۶ - اسماعیل خدابخش     ....    
۷ - ابراهیم شاه منصوری     ....    
۸ - شمسی کنگی     ....    
۹ - مریم نیک رفتار     ....    
۱۰ - داریوش فرهنگ     ....     مرد سیاهپوش
       
مشخصات دیگر فیلم
 
مدت فیلم     ....     85 دقیقه
کشور     ....     ایران
زبان     ....     انگلیسی فارسی
رنگ     ....     رنگی
صدا     ....     Mono
http://dl.irmoviedl.ir/view/865008/roze_zard_poster001.jpg

همچون گذشته / نگاهی به فیلم "رز زرد"
نویسنده : احمد شاهوند
۱ - رز زرد برخلاف « شبهای تهران »، سنگ شرایط ملتهب جامعه را به سینه نمی زند.
2 - رز زرد برخلاف « تکیه بر باد» ، کپی نما به نما از یک فیلم ایرانی نیست.
2 - رز زرد برخلاف « روانی »، معمای داستانش را همان اوایل لو نمی دهد.
3 - رز زرد برخلاف « راه افتخار »، سفارشی نیست.
4 - رز زرد برخلاف « دو فیلم با یک بلیط »، حرفه ای و خوش ساخت نیست.
5 - رز زرد برخلاف « طلسم»، ماندگار و قابل تامل نیست.

6 - رز زرد بر خلاف انبوه دیالوگهای بیادماندنی « سیندرلا »، حتی یک جمله دیالوگ ماندگار ندارد.
7 - رز زرد برخلاف بازیهای خوب « عزیزم من کوک نیستم »، حتی یک بازی قابل قبول ندارد.
8 - رز زرد برخلاف « تو آزادی »،‌ یک فیلم کانونی مستند / داستانی در رابطه با کودکان نیست.

اما ... رز زرد همچون گذشته فیلمی است از داریوش فرهنگ.



رها ماهرو : خوانندگان عزیز سایت رها ماهرو ، لطفا نظر و نقدتان را درباره فیلم رز زرد به کارگردانی داریوش فرهنگ برای ما بنویسید و بفرستید .





 یک تصویر غیر واقعی از داریوش فرهنگ

نگاهی به فیلم سینمایی یک گزارش واقعی

ساخته اخیر داریوش فرهنگ علاوه بر آنکه بسیار متفاوت از موضوعاتی است که این فیلمساز در آثار قبلش آنها را دستمایه ساخت قرار داده بود بلکه فاصله خیلی زیادی نیز به لحاظ ساختار و کیفیت با فیلمهایی همچون طلسم دو فیلم با یک بلیط بهترین بابای دنیا و حتی رز زرد و شبهای تهران دارد. اگر سابقه و نام داریوش فرهنگ در پای این فیلم وجود نمی داشت، شک نمی کردیم که یک گزارش واقعی را یک کارگردان جوان و تازه از راه رسیده سینما ساخته و احتمالا اولین تجربه کارگردانی فیلم ۳۵ را پشت سر گذاشته است.

اما واقعا داریوش فرهنگ چرا؟ کارگردانی که می دانیم می داند ریتم چیست و ضرباهنگ چیست و تعلیق چه کاربردی دارد؟ کارگردانی که دقیقا به تایمینگ اثر و کارکرد تدوین آگاه است. اما نمی دانیم که سینمای ایران از سال ۸۰ و پس از ساخته شدن رز زرد چه بر سر داریوش فرهنگ آورده که حاصل کارش چنین فیلم بی کیفتی از آب درآمده است؟ و جدا مخاطب مشکوک می شود که این فیلمی ساخته داریوش فرهنگ است یا اینکه دیگری از اسم و اعتبار داریوش فرهنگ و حتی حضور خودش در این فیلم بهره برده و یک گزارش واقعی را به همراه تصویری غیر واقعی از این نویسنده کارگردان و بازیگر سینما تئاتر و تلویزیون به خورد تماشاگران داده است؟

شخصیت آصف کیایی (با بازی فرهنگ) بسیار متاثر از شخصیتی مشابه است که وی ایفای آن را در فیلم روز بر می آید بیژن میرباقری بر عهده داشت و دلیل آن نیز حضور سعید شاهسواری در هر دو فیلم به عنوان فیلمنامه نویس است و گویا وی علاقه زیادی به کنکاش حوادث سالهای انقلاب و موشکافی زندگی ماموران ساواک داشته و دارد. اما مشکل اینجاست که گویا سعید شاهسواری نویسنده محترم فیلمنامه فراموش کرده که سی سال از وقوع انقلاب اسلامی گذشته و چنانچه وی به عنوان نویسنده فیلمنامه در نظر دارد در باره رخدادهای آن زمان نیز قلم بزند می بایست طرحی نو دراندازد و حرفی برای گفتن در دهه ۸۰ داشته باشد.

چرا که فیلمنامه فعلی نه تنها حرفی برای گفتن ندارد و برگ تازه ای نیز رو نکرده بلکه نظیر همین داستان را می توان به راحتی در انبوه آثار ساخته شده در دهه ۶۰ در سینما و تلویزیون ایران یافت. و حال اینکه قرار بوده این اثر چه کمکی در راستای اهداف انقلاب و شناساندن زوایای آن به قاطبه مردم و به خصوص نسل جوانتری که انروزها را درک نکرده اند، داشته باشد، مشخص و معلوم نیست.

از دیگر سو ریتم کند داستان، عدم وجود پیچیدگی هایی که ویژه چنین فیلمنامه هایی است، حدس زدن بخش های مختلف داستان توسط مخاطب قبل از اینکه اتفاقات به وقوع بپیوندد و پرحرفی و پرحرفی و پرحرفی آدمهای مختلف قصه از مشکلات فیلمنامه به شمار می رود ضمن اینکه محور دوم ماجرا یعنی آصف کیایی و اصرارش برای ماندن در کشور، تنها به دلیل به سرانجام رساندن یک پرونده ناتمام علاوه بر غیر واقعی بودن، قابل باور نیز نیست و به همین دلیل استفاده از ترانه های ماندگاری همچون شب مهتاب و غیره و حتی حافظ خوانی استاد مشایخی که گاه و بیگاه در بخش های مختلف فیلم بر روی آن تاکید می شود نیز نمی تواند گره ای از مشکلات فیلمنامه و ساختار دراماتیک آن بگشاید و تنها کارکردش در این وضعیت شاید شبیه نوعی از این شاخه به آن شاخه پریدن و دستاویزی پیدا کردن برای وصله الصاق اجباری تماشاگر به فیلم است.

تنها نکته قابل توجه و تحسین برانگیز فیلم را شاید می بایست در فیلمبرداری و به ویژه در طراحی صحنه فیلم جست وجو کنیم. فیلمبرداری و نورپردازی در نماهای بسته که در صحنه های گوناگون احساسات مختلفی را همگام با روند داستان به تماشاگر منتقل می کند و طراحی صحنه بسیار خوب که اگرچه لوکیشن های عمومی در فیلم محدود بوده و اکثرا به نماهای بسته و متوسط ختم می شود اما به هر حال استفاده از اتومبیل های موجود در آن زمان، منازل بازار مکان های عمومی و حتی طراحی لباس شخصیت ها نیز از نکات روشن و مثبت فیلم است که به خوبی حس فضا و زمان را منتقل می کند اما همانگونه که پیشتر نیز اشاره کردم این نقاط مثبت که در خدمت فیلم قرار گرفته اند، متاسفانه در نهایت نمی توانند در کلیت آن اثرگذار باشند چرا که یک گزارش واقعی قبل از هر چیز از فیلمنامه ضعیف و مغشوش خود ضربه خورده و در گام بعدی نیز اسیر کارگردانی غیر قابل قبول و تعجب برانگیز فرهنگ شده است.

توگویی داریوش فرهنگ اصلا حق نداشته که در فیلمنامه تغییراتی اعمال کند و می بایست کاملا وفادار به متن فیلمنامه باقی می مانده که اگر چنین حدسی درست باشد باید اذعان کرد که فرهنگ وفادارترین کارگردان سینمای ایران است که دقیقا مانند متن را به فیلم برگردانده (و البته این مساله درجای خود اصلا چیز بدی نیست).علاقه فرهنگ به قرار گرفتن همزمان در پشت و جلوی دوربین هم از دیگر مشکلاتی است که معمولا به دلیل تقسیم تمرکز کارگردان بر کارگردانی فیلم و بازی همزمان در همان فیلم، تاثیرات منفی دارد که البته دقیقا در این فیلم نیز این مساله رخ نمایانده و فرهنگ نتوانسته بازی مناسبی ارائه دهد و صد البته در کارگردانی فیلم نیز موفق نبوده است.بازی های فیلم نیز بسیار معمولی است.

ضمن اینکه بازی کوروش سلیمانی به نقش فرید جامی (که گویا در اخرین لحظات جایگزین امین زندگانی شده) به شدت توی ذوق می زند و بازی گل درشت سلیمانی با توجه به سابقه تئاتری وی عجیب است.

دیرباز ضیایی و سایرین هم بازی کاملا معمولی داشته اند و ویژگی خاصی در جنس بازی ایشان نسبت به کارهای قبلی به چشم نمی خورد که بتوان آن را متمایز ساخت.

در مجموع یک گزارش واقعی، فیلمی ضعیف است که مطمئنا در گیشه نیز موفق نخواهد بود و البته زنگ خطری است برای سعید شاهسواری و داریوش فرهنگ که به بازنگری در عملکرد خود درخصوص این فیلم و همچنین بازسازی و بازیابی برای سایر فعالیت های آتی سینمایی داشته باشند.

 نویسنده : مصطفی محمودی


{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}
 این هفته با بهرام رادان

بهرام رادان، متولد ۸ اردیبهشت ۱۳۵۸ و فارغ التحصیل رشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه آزاد اسلامی است. او دوره بازیگری را در سال ۱۳۷۸ و در آموزشگاه هیوا فیلم گذراند و در همان سال برای بازی در فیلم شور عشق ساخته نادر مقدس انتخاب شد.

در اولین حضور سینمایی تنها به واسطه چهره اش شناخته شد اما فیلم به فیلم به دانش سینمایی خود افزود و توانست فوت و فن بازیگری را بیاموزد تا اینکه در چهارمین نقش آفرینی اش کاندید دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد در پنجمین جشن خانه سینما شد رادان سپس موفق به کسب سیمرغ بلورین نقش اول مرد نیز شد که با انتقاداتی از سوی برخی محافل سینمایی روبرو شد که معتقد بودند وی شایستگی آن را نداشته است.

رادان در فیلم «سنتوری» ساخته داریوش مهرجویی با بازی خوب خود در نقش یک نوازنده که به اعتیاد گرفتار بود توجه بسیاری را به توانایی های بازیگری خود جلب کرد و باعث شد تا به عنوان یک بازیگر جوان با استعداد شناخته شود. هرچند که او در چندین فیلم کم اهمیت تر از نظر نقش آفرینی نیز بازی کرده اما فیلم های او در دهه 80 باعث شد تا او به عنوان بازیگری مطرح در سینمای ایران شناخته شود. رادان در سال گذشته با ورود با عرصه خوانندگی و تولید یک آلبوم موسیقی با نام «روی دیگر» شانس خود را در عرصه های دیگر هنری نیز آزمود که این کار از نظر فروش رکورد خوبی را نیز به جای گذاشت. رادان تا امروز 29 فیلم سینمایی را در پرونده کاری خود به ثبت رسانیده است و در طول سالهای فعالیت سینمایی خود نیز توانست جوایز متعددی را از آن خود کند مانند «برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از بیست و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر برای فیلم شمعی در باد – ۱۳۸۲»،‌»برنده تندیس حافظ برای فیلم گاوخونی – ۱۳۸۳»، «برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از بیست و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم فجر برای فیلم سنتوری – ۱۳۸۵» و «برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره بین المللی لاداخ برای فیلم آدمکش – ۲۰۱۲».

در این هفته شبکه نمایش در راستای پخش و بررسی آثار بزرگان سینما، فیلم های «عطش»، «رز زرد»، «کارناوال مرگ»، «ازدواج صورتی»، «چهار انگشتی»، «آدمکش» و «شورعشق» با بازی بهرام رادان را در لیست پخش خود قرار داده است که می توانید هرشب ساعت 21 از این شبکه ببینید.
{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}
گشت و گزار در پست های سایت رها ماهرو : مستند باسیمره +نهاوند از شبکه 5 چه تاریخی بوده , اسم بازیگرنقش دختر شون کانری در فیلم انگیزه عدالت , اسکارلت جانسون در فیلم انگیزه عدالت , بازیگر نقش دختر در فیلم انگیزه عدالت , آدرس تلگرام شبکه مستند , نقد سریال نفس گرم , شب یلدا سنگسر اصغر شاهورانی و امید کساءیان , نقد در حاشیه 2 , انگیزه عدالت فیلم , انگیزه عدالت ویکی , فیلم انگیزه عدالت , اسب حیوان نجیبی است , نقش زن در فیلم خارجی عشق پدرانه , نقد شمعدونی , نقدسریال حالت خاص , عکس حکیم ژاپنی , تحلیل فیلم انگیزه عدالت , دوبلرهای سریال پاستا , فیلم عشق پدرانه , فیلم عشق بدرانه , سبک فیلمهای آندره تارکوفسکی , فیلم بابالوها , عکس فیلم دیوانه از قفس پرید , بیو گرافی بتینا کوفر , یودی در فیلم عشق پدرانه , افشین اربابی , محمد رضا نعمتی مجری برنامه جدول , کارتون شنگول آباد قسمت ۱ , دانلود فیلم زوج خنده دار , قسمتهای نسیم مهارت , آندره تارکوسفی در کدام ژانر فیلم نساخته , داستان سریال شمال و جنوب , دانلود سریال مامور انتقال با بازی کریس وانس
{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}

نظرات 1 + ارسال نظر
رضا شنبه 11 اسفند‌ماه سال 1397 ساعت 07:24 ق.ظ

با عرض ادب واحترام این فیلم راجع به توهم است،توهم عشق توهم دوست داشتن،توهم شجاعت،توهم ترس...../پیام دیگرش تزلزل شخصیت وعدم شکل گیری صحیح شخصیتی تا بلوغ است/توهم در قشر متوسط جامعه ما زیاد است/در این فیلم هیچ یک از شخصیتها هم تراز نیستند که علت آن نیازبه هستی شناسی ودرک وشعور دارد که فاقد آنند/کاراکتر داوود یک ابله است/باتشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد