رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

برنامه ورزش و مردم ساخته بهرام شفیع

ورزش و مردم
برنامهٔ تلویزیونی
ورزش و مردم نام قدیمی‌ترین برنامهٔ هفتگی صدا و سیما است. این برنامه هم‌اکنون با تهیه‌کنندگی و اجرای بهرام شفیع روزهای جمعه از شبکه یک پخش می‌شود.
قسمت اول: م. ۱۹۸۰ فوریهٔ
زبان: زبان فارسی


درباره " ورزش و مردم "

برنامه ورزش و مردم  نام قدیمی ترین برنامه هفتگی صدا و سیما است.

برنامه ورزش و مردم دارای ساختاری ورزشی با موضوعات: فوتبال، والیبال، کشتی و... است که هر جمعه بصورت زنده روی آنتن شبکه یک سیما می رود.

ورزش و مردم به تهیه کنندگی و اجرای خوب بهرام شفیع از شبکه یک سیما پخش می شود.

در برنامه ورزش و مردم سعی شده تا به بحث هایی دوستانه در مورد ورزش پرداخته شود و برنامه به دور از جنجال باشد.
=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
ورزش و مردم

مجری     بهرام شفیع
کشور سازنده     ایران ایران
زبان‌ها     فارسی
تولید
تهیه‌کننده     بهرام شفیع
پخش کننده
شبکه اصلی     شبکه یک
اسفند ۱۳۵۸

ورزش و مردم نام قدیمی‌ترین برنامهٔ هفتگی صدا و سیما است. این برنامه هم‌اکنون با تهیه‌کنندگی و اجرای بهرام شفیع روزهای جمعه از شبکه یک پخش می‌شود.

تاریخچه

این برنامه در اسفند سال ۱۳۵۸، با شکل‌گیری گروه ورزش شبکهٔ یک و با همکاری جواد متقی، مجید وارث و وارطان آنتانسیان وناصرپزشکی راه‌اندازی شد و یک‌شنبه شب‌ها از این شبکه پخش می‌شد. در ابتدا مجید وارث مجری برنامه بود اما پس از دو سال بهرام شفیع این کار را برعهده گرفت که تاکنون نیز ادامه دارد.

نام برنامه نیز، توسط وارطان آنتانسیان انتخاب شد که در ابتدا، کارگردان اصلی برنامه بود.
تغییرات

در پی برنامه جنجالی برنامهٔ دیدار در وقت اضافه و تعطیلی آن، پس از مدتی پخش برنامهٔ ورزش و مردم از یک‌شنبه شب‌ها به صبح جمعه‌ها منتقل شد. به این ترتیب مخاطبان برنامه که اغلب دانش‌آموز، دانشجو یا کارمند هستند و صبح‌ها باید سر کار خود بروند، مجبور نبودند تا پاسی از شب به تماشای برنامه بنشینند و درپی آن مخاطبان برنامه دوباره افزایش یافت.

ورزش و مردم، چندسالی است که جوان‌سازی و تغییرات را به منظور راضی ساختن مخاطبان، در دستور کار خود قرار داده است و به همین جهت از گزارشگران جوان، تحلیل‌های رایانه‌ای و گزارش‌های حاشیه‌ای در برنامه بهره می‌گیرد.
ساختار

ورزش و مردم یک برنامهٔ تولیدی است که به صورت زنده به روی آنتن می‌رود و سعی می‌کند به ورزش‌های گوناگون بپردازد. در این میان ورزش‌هایی مانند فوتبال، کشتی، بسکتبال و والیبال به علت گرایش مردم به آن‌ها جایگاه ویژه‌ای دارند.

در این برنامه قسمت‌های گوناگونی مانند گفت و گو با میهمانان، گزارش و پخش بازی‌های انجام شده وجود دارد.

در برنامه سعی می‌شود افراد در فضایی دوستانه با هم به بحث بپردازند و انتقاد کنند و از جنجال پرهیز می‌شود.
دیرپایی

این برنامه قدیمی‌ترین برنامه تولیدی سازمان صدا و سیما و از معدود برنامه‌های هفتگی و قدیمی جهان است که از سال ۵۸ به طور مرتب پخش می‌شود، هرچند گاهی و به دلایل گوناگون با تاخیرهای چند هفته ای همراه بوده است. با پخش برنامهٔ ورزش و مردم، در دهه ۶۰ شبکه یک تنها شبکه‌ای بود که برنامهٔ ورزشی داشت.

بهرام شفیع یکی از علل دیرپایی برنامه را وجود بنیان‌گذاران و چهره‌های خوبی می‌داند که با علاقه به ورزش و عشق به مردم، آن را پایه‌ریزی کردند. وی هم‌چنین می گوید:

    ورزش و مردم برای شبکهٔ اول یک تاریخ است

با توجه به قدمت ورزش و مردم، افراد گوناگونی در آن به فعالیت پرداخته‌اند که از جملهٔ آن‌ها می‌توان بیژن خراسانی، حسن فتحی و محمد بزرگ‌نیا را نام برد. هم‌چنین افرادی چون عادل فردوسی‌پور، جواد خیابانی و مزدک میرزایی، به نوعی کار خود را با این برنامه آغاز کرده‌اند.
جایگاه

در سال‌هایی که این برنامه تنها برنامهٔ ورزشی تلویزیون بود، مورد استقبال زیاد مردم قرار گرفته بود و تاثیر زیادی بر روی جامعهٔ ورزشی ایران داشت. اما با گذشت زمان و شکل‌گیری برنامه‌های ورزشی در دیگر شبکه‌ها این تاثیرگذاری کم‌رنگ شد، هرچند امروزه نیز گرایش زیادی به برنامهٔ ورزش و مردم وجود دارد و برخی برنامه‌های آن نیز با حضور میهمانان، نقل‌های گوناگونی در محافل ورزشی به راه می‌اندازد.
انتقادها

با شکل‌گیری برنامه‌های گوناگون ورزشی و شیوه‌های متفاوت اجرا برای جذب مخاطب، ورزش و مردم که به همان روش همیشگی برنامهٔ خود را ادامه می‌داد، به عدم جذابیت و پرهیز از انتقاد متهم شد. اما بهرام شفیع می‌گوید این برنامه قصد استفاده از انتقاد برای خودنمایی را ندارد و به وقت خود و با نرمی انتقاد را برای حل مشکلات مطرح می‌کند.


رها ماهرو : خوانندگان عزیز و محترم لطفا نظر و نقدتان را درباره برنامه پرمخاطب ورزش و مردم که از شبکه یک تلویزیون پخش می شود برای ما بنویسید و بفرستید .



بهرام شفیع مجری برنامه ورزش و مردم در بیمارستان بستری شد

بهرام شفیع یکی از مجریان با سابقه تلویزیون که ۳۴ سال است برنامه ورزش و مردم را روی آنتن برده، به دلیل مشکل قلبی در بیمارستان بستری شد.
پزشکان نیز با بررسی وضعیت بهرام شفیع به او اعلام کردند که سه روز باید تحت مراقبت باشد به همین دلیل این هفته برنامه ورزش و مردم در غیاب بهرام شفیع روی آنتن خواهد رفت.
=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
وحید هاشمیان مهاجم سابق تیم ملی فوتبال عکسی از حضورش در برنامه ورزش و  مردم با عوامل این برنامه منتشر کرد:

ورزش و مردم و خاطرات دوران کودکی ام از این برنامه


http://jamejamonline.ir/Media/images/1391/09/25/100830542795.jpg
گفت‌وگو با بهرام شفیع، مجری برنامه «ورزش و مردم»

اختلاف مخاطب ما با «نود» زیاد نیست
بهرام شفیع با اجرای برنامه «ورزش و مردم» ـ که بیش از 30 سال است از شبکه یک سیما پخش می‌شود ـ طی سه دهه گذشته به یکی از با سابقه ترین مجریان تلویزیونی بدل شد؛ برنامه‌ای که تا سال‌ها، مخاطبان زیادی را یکشنبه‌شب‌ها پای تلویزیون می‌نشاند و خواب شبانه را از چشمانشان می‌ربود. هرچند دیگر، برنامه او مانند گذشته بی‌رقیب نیست و برخی کارشناسان ایراداتی را بــــه او وارد می دانند. اما این موضوع باعث نمی‌شود مخاطبان ثابت این برنامه قدیمی، قید تماشای آن را بزنند.

شما جزو اولین مجریانی محسوب می‌شدید که اجرای یکی از برنامه‌های ورزشی را پس از انقلاب به عهده داشتید. اصلا چه شد تصمیم گرفتید برنامه‌ای را با این ساختار جلوی دوربین ببرید؟

بعد از انقلاب، تغییرات اساسی در روند برنامه‌سازی اتفاق افتاد و ریتم برنامه‌ها بسیار تغییر کرد. خوشبختانه یکی از مواهبی که طی این سال‌ها با آن مواجه شدیم، حضور مسئولان علاقه‌مند به ورزش در سیماست. مدیران سیما اوایل دهه 60، روی پخش چنین برنامه‌ای تاکید زیادی داشتند و بعد از جلساتی که برگزار شد نیاز تولید یک برنامه ورزشی به شکل هفتگی ـ که به شکل مدون به رشته‌های مختلف بپردازد ـ احساس شد. طرح این برنامه هم ابتدا با مرحوم وارطان آنتاسمیان بود. ایشان سال 60 این موضوع را مطرح کرد و سال 61 هم شکل اجرایی به خود یافت، هرچند اگر پشتیبانی‌های مهندس متقی و مجید وارث نبود، این برنامه هیچ‌گاه پا نمی‌گرفت.

در طرح هم ذکر شده بود بهتر است این برنامه یکشنبه شب‌ها روی آنتن برود؟

بله، چون در آن زمان، بازی‌ها پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها برگزار می شد و از این نظر شنبه‌ها را هم باید به کار مونتاژ و... اختصاص می‌دادیم. به همین علت بهترین زمان برای پخش این برنامه یکشنبه‌ها بود.

به نظر شما علت گل کردن این برنامه در آن زمان به خاطر تک بودنش بود یا بخش‌هایش که قدرت جذب مخاطب را داشت؟

هر دو کنار هم قرار داشت و شاید اگر هر یک از آنها را در آن مقطع از این برنامه می گرفتید این برنامه جذابیت خودش را از دست می‌داد. در هر حال این برنامه سال‌ها تنها مرجع علاقه‌مندان ورزش بود و از این حیث مورد توجه آنها قرار می‌گرفت.

طی سال‌های اخیر، برنامه‌های ورزشی مختلفی ساخته شد و به نوعی با برنامه شما رقابت کردند. صادقانه بگویید هیچ وقت از این اتفاق ناراحت نشدید؟

نه‌تنها ناراحت نشده‌ و نمی‌شوم، بلکه حسابی هم خوشحال می‌شوم. وقتی ورزش و مردم پخش می‌شد، جمعیت ایران 35 میلیون نفر بود و خب امروز این جمعیت به حدود 75 میلیون نفر رسیده و بیش از دو برابر شده است. طبیعی است در شرایط کنونی، نیاز مردم به برنامه‌های مختلف بیشتر شده است. باید این برنامه‌ها روی آنتن باشند تا هر کس با ذائقه خودش به تماشای آنها بنشیند. هر چند من معتقدم مخاطب ما همچنان مانند گذشته است و ما نیمی از مخاطبان را که از قبل مانده‌اند (یعنی آن جمعیت 35 میلیونی) را داریم و تنها نیم دیگری از مخاطبان به دیگر برنامه‌ها جذب شده‌اند. گواه آن هم میزان آگهی‌های بالا و استناد سایت‌ها به اتفاقاتی است که در این برنامه رخ می‌دهد.

چه شد پس از 25 سال تصمیم گرفتید برنامه ورزش و مردم را از یکشنبه‌ها به جمعه‌ها منتقل کنید؟ فکر نمی‌کردید این موضوع باعث ریزش مخاطبان شود؟

خب این موضوعی که شما به آن اشاره می‌کنید دغدغه بسیاری از دوستان در آن مقطع بود و نظرشان این بود که بعد از 25 سال ریسک بزرگی است که ما این کار را انجام بدهیم، اما خب ما این ریسک را از آنجا که اهل خطر هستیم، کردیم. احساس کردیم این روز پتانسیل بیشتری برای جذب مخاطب دارد و در طول این پنج سال هم عملکردمان نشان می‌دهد موفق عمل کرده‌ایم.

اجرا و شوخی های شما چه تاثیری در جذب مخاطب داشته است ؟

مادرم همیشه به من می‌گفت بهرام تو خیلی خوشمزه‌ای و شوخی‌هایت به دل می‌نشیند؛ هر چند همسرم چنین اعتقادی نداره (خنده) اما خب جدا از شوخی، من موفقیتم را مدیون همین​ها هستم که باعشق و گذشت کار من را تحمل کرد. در هر حال فکر می‌کنم این شوخ‌طبعی باعث می‌شود برنامه از حالت یکنواختی خارج شود و مردم حس صمیمیت بیشتری با برنامه و البته مجری داشته باشند.

عملکرد تلویزیون را طی سال‌های اخیر در زمینه ورزش چطور ارزیابی می‌کنید؟

عملکرد تلویزیون بویژه در ده سال اخیر، بسیار مثبت بوده و برنامه‌هایی که تولید کرده بسیار اثرگذار و قابل دفاع است. یکی از ارکان مقابله با تهاجم فرهنگی از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای، برنامه‌های ورزشی است، چون آنها هر چقدر هم تلاش کنند برنامه‌هایشان نمی‌تواند به اندازه کارهای داخلی مخاطبان را به خود جلب کند.

به نظر شما شبکه ورزش می‌تواند از پس مسئولیت سنگینی که در این راه بر دوشش گذاشته شده است، برآید؟

اگر سعه‌صدر وجود داشته باشد، شکی ندارم این اتفاق رخ خواهد داد. شبکه ورزش راهی طولانی در پیش دارد و هنوز ابتدای راه است. اگر امکانات کافی در اختیارش قرار بگیرد، نقطه عطفی در کارنامه تلویزیون محسوب می‌شود.

بعضی‌ها این انتقاد را نسبت به تلویزیون دارند که صرفا به رشته فوتبال می‌پردازد و توجه چندانی به دیگر رشته‌ها ندارد. این انتقاد را قبول دارید؟

این انتظار و توقع مردم کاملا بجاست. با این که من خودم عاشق فوتبال هستم، اما نباید فراموش کرد ورزش صرفا در فوتبال خلاصه نمی‌شود و باید به دیگر ورزش‌ها هم میدان داد. واقعا گاهی به جای پخش فوتبال‌های خارجی می‌توان به رشته‌های دیگر توجه کرد. حتی در پخش فوتبال داخلی، ما صرفا بازی‌های استقلال و پرسپولیس را پوشش می‌دهیم، در حالی که دیگر تیم‌ها هم عملکرد قابل قبولی از خودشان ارائه می‌کنند. خب طبیعی است در چنین شرایطی، تماشاگران و علاقه‌مندان ناخودآگاه جذب این دو تیم شوند. تمرکز صرف ما روی فوتبال باعث شده است بسیاری از رشته‌ها با وجود جذابیت‌هایشان دیده نشوند. اما اگر شبکه‌های خارجی را مرور کنید، متوجه می‌شوید نگاه و توجه یکسانی به همه رشته‌ها وجود دارد. واقعا چه ایرادی دارد رشته‌هایی چون تنیس روی میز یا حتی هاکی هم روزی پخش مستقیم شوند؟ امیدواریم به لطف شبکه ورزش این اتفاق رخ دهد.

این احتمال وجود دارد که ورزش و مردم هم روزی از شبکه ورزش پخش شود؟

خیر، چنین امکانی وجود ندارد. این برنامه زیر چتر حمایتی شبکه یک است.

در جایی از قول شما خواندم که مدعی بودید برنامه ورزش و مردم پس از نود پر طرفدارترین برنامه ورزشی است...

بله و این را از خودم نمی‌گویم، بلکه آمارها نشان می‌دهد. میان ما و برنامه نود به لحاظ مخاطب 15 تا 20 درصد اختلاف وجود دارد. ما سعی می‌کنیم به دور از هر گونه حاشیه و جنجال، برنامه‌ای مفید برای گروه‌های سنی مختلف و رشته‌های متفاوت تولید کنیم.
=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد