رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

تله فیلم سایه ساخته روح الله حجازی

تله فیلم سایه

شبکه سه

 تله‌فیلم «سایه» روی آنتن شبکه سه می‌رود

گروه هنر: فیلم تلویزیونی «سایه» به کارگردانی سید روح‌الله حجازی و محصول سیمافیلم همزمان با سالروز وفات حضرت رسول(ع)از تلویزیون پخش می‌شود.

به نقل از روابط عمومی سیمافیلم، این فیلم سه شنبه دهم دی ماه ساعت 19:30 از شبکه سه پخش می‌شود.

بنابراین گزارش «سایه» تجربه‌ای تازه در حوزه تله فیلم است گروه سازنده در این اثر جنس متفاوتی از بازی نور و رنگ را تجربه کرده‌اند.

در این فیلم برای نخستین‌بار از دوربین «اپیک رد» استفاده شد که قابلیت تصویربرداری 300 فریم در ثانیه به صورت اسلوموشن را دارد.

هومن سیدی ، لیندا کیانی و امید روحانی بازیگران اصلی این فیلم هستند. فهرست عوامل پشت دوربین این اثر عبارتند از: روزبه رایگا ، مدیر تولید: هادی علیمحمدی، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: وحید حاجیلویی‌، طراح صحنه و لباس: سید روح‌الله حجازی، صدابردار: شهرام متولی‌، آهنگساز: مسعود سخاوت دوست .

«سایه» دومین اپیزود از سه‌گانه تولد، زندگی و مرگ است که نخستین اپیزود از این سه‌گانه با نام «سپیده» با موضوع تولد و «ستاره» با موضوع مرگ است.

 فیلمنامه این فیلم نیز به قلم علی طالب آبادی  داستان رسول و سایه را روایت می‌کند که  پس از سالها زندگی مشترک حالا وضع مالی مناسبی دارند، اما صاحب فرزند نمی‌شوند  سایه علی‌رغم میل رسول تصمیم به جایی می‌گیرد و با تمام سنگ‌اندازی‌های رسول در این امر موفق می‌شود، اما همکاری مشترک آن دو که در پروژه‌ای هنوز ارتباط بین‌شان را حفظ کرده است.

«سایه» را حجازی در گروه فیلم‌های تلویزیونی مرکز سیمافیلم تهیه کرده است.



 تله فیلم" سایه " کلید خورد

"سایه" عنوان تله فیلم جدیدی به کارگردانی بیژن شکرریز است که قبلا" ققنوس" نام گرفته بود، هفته در جاری بلوار آفریقا کلید خورد.

  به گزارش روابط عمومی ، مضمون این تله فیلم که از تولیدات شبکه دوم سیما ست، روایت زنی است که پس از مشاجره ودرگیری شوهرش با چالش بزرگی روبرو می شود که واکنش همسر به این پدیده مراحل روحی وروانی را برای زن هویدا می سازد .

در اولین سکانس های این تله حمیدرضا  پگاه و آتنه فقیه نصیری مقابل دوربین قرار گرفتند.

 عوامل عبارتند از :

 نویسنده :رویا محقق / کارگردان:بیژن شکرریز / مدیر تصویربرداری : فرهاد مافی / سرپرست گروه کارگردانی :رضا ابوفاضلی / بازیگران: آتنه فقیه نصیری / حمیدرضا پگاه / رامتین خداپناهی/ علیرضا اناری / فاطمه درستکار / بهادر سپهریان / بهادر ابراهیمی / طراح صحنه ولباس :دلارام ششوان / صدابردار صحنه:شهرام متولی باشی / تدوین :رضا مطهری / طراح گریم : فاطمه سنجرانی / دستیار اول برنامه ریز : گلچهره دانش / منشی صحنه : فهیمه کرمی / مدیر تولید: مجید امانی زاده /روابط عمومی: محسن سلیمانی فاخر / محصول گروه فیلم وسریال شبکه دوم سیما / تهیه کننده ومجری طرح: محسن شایانفر
http://www.simafilm.ir/images/stories/91.7.9/3.jpg
 گفت و گو با روح الله حجازی درباره "سپیده" ، "سایه " و "ستاره"

محیا رضایی: با نگاهی اجمالی به کارنامه روح الله حجازی می توان دریافت او از معدود کارگردانانی است که سعی دارد در آثارش عناصر ارزشی را با توجه به زندگی عادی و روزمره طوری آنالیز کند که برای مخاطب واقعی و باور پذیر باشد.

این کارگردان این روز ها تله فیلم 3 اپیزودی خود را با نام های "سپیده" ، "سایه " و "ستاره" در مرکز سیما فیلم به پایان رسانده و در هریک از بخش های آن تولد، زندگی و مرگ را محور اصلی داستانش قرار داده است. این سه اپیزود داستان زندگی زوج با فرزندانی است که هر کدام در مسیر اتفاقات پیش رویشان بخشی از زندگی شان درگیر مسایلی می شود...
در این باره گفت و گویی با او ترتیب دادیم که در ادامه می خوانید:


چطور شد که به فکر ساخت این 3 مضمون افتادید؟
این تله فیلم 3 اپیزودی در اصل ادامه تجربیات تلویزیونی من است. پیش از این در مقام تهیه کننده و کارگردان سعی کردم آثاری ارائه دهم که به نوعی متفاوت از انچه این روز ها در تلویزیون می بینیم باشد و همین باعث شد برخی از آنها مورد استقبال مخاطبین و جشنواره ها قرار گیرند در ادامه مسیری که پیش گرفته بودم سیما برای جدی تر شد و بیشتر درگیر آن شدم و کم کم ساخت تله فیلم جزو علاقمندی هایم شد تا اینکه تصمیم گرفتم با ساخت این تله فیلم سه بخشی تجربیاتم را در این مسیر کامل کنم.
این 3 اپیزود از نظر مفهومی هم به هم ارتباط دارند ؟
اگر شرایط سیما طوری باشد که هر سه تای آن با هم پخش شود بالطبع تاثیر بیشتری خواهد داشت. این سه قسمت به جهت مفهوم، ساختار و موضوع باهم ارتباط دارند  اما هر یک از آنها داستانی مستقل با پایان بندی مشخص ساخته شده و پخش تک قسمتی آن لطمه ای به ابتدا و انتهای داستان وارد نخواهد کرد.
سپیده، سایه و ستاره چطور انتخاب شدند؟
این اسامی نام قهرمانان هریک از این بخش هاست. در واقع شخصیت های اصلی این تله فیلم همه زن هستند که داستان کارکرد اصلی این مفاهیم را در ارتباط این زنان با همسران شان بررسی می کند. در هر سه قسمت سه زوج هستند که در مناسبات و شرایط مختلف گوشه ای از زندگی شان به تصویر درامده است.
 

این آثار چه ویژگی هایی دارند و چه تاثیری می توانند بر مخاطبان بگذارند؟
"سپیده" ، "سایه " و "ستاره" هم به لحاظ تکنیک و هم از نظر بازگردن برخی دیدگاه های اجتماعی قابل بررسی و تامل هستند و فکر می کنم حتی در مجامع دانشگاهی و فرهنگی بتواند مفاهیم سخت مابه ازای رسانه ای را در رابطه با اینکه چه تمهیداتی اندیشیده شده تا مخاطب با اینگونه آثار ارتباط برقرار کند ذا مورد بحث قرار دهد .
هدف اصلی شمادر بیان این 3روایت چیست؟ آیا این سه بخصوص بخش آخر که به موضوع مرگ اشاره مستقیم داشتید مساله امید به زندگی هم مطرح می شود؟
شخصیت های قصه هر سه داستان همین طور که مثل همه آدم های عادی زندگی شان را می گذرانند دچار چالش می شوند که در نهایت روزنه ای امید بروی شان باز خواهد شد من سعی داشتم در هر سه بخش نگاه امیدوارانه ام را از داستان نگیرم اما نه به این شکل که نگاهی شعار زده و کلیشه به جریان داشته باشم.
 
چطور می توان مفهوم امید به زندگی را از کلیشه و شعار زدگی خارج کرد؟
من سعی کردم امید را با الهام از مفهوم "رضا شدن"  به تصویر بکشم همان طور که خودم از امام رضا (ع) این معنا را گرفتم که راضی شدن به رضای خدا امیدی را در دل زنده می کند که انسان را به نوعی آرامش می رساند.


پس این تله فیلم 3 اپیزودی به نوعی مناسبتی هم هست؟
می تواند مناسبتی هم باشد . اما من همیشه سعی کردم آثاری که تا الان برای تلویزیون ساخته ام حتی اگر مناسبتی هم بود شعاری و سطحی نباشد . گاهی در برخی اثار تلویزیونی که به مناسبت شهادت یا میلاد پخش می شود شخصیت اصلی داستان دچار مشکل یا بیماری است و او در این ایام گره از کارش گشوده می شود . این قبیل مفاهیم اگرچه وجود دارند اما برای عموم مردم باور پذیر نیست و در اثر تولید بیش از حد این آثار به سمت کلیشه رفته کشیده شده است  و این علاوه بر کم شدن مخاطبین برای دین مان هم خیلی خوب نیست . من فکر می کنم در زندگی واقعی مردم کوچه و بازار ما آنچه مهم تر است راضی شدن به رضای خداست و اینکه ما در هر شرایط سخت و نابسامانی هم که باشیم اگر به رضای خدا راضی باشیم مشکلات مان هم به شکل بهتری حل خواهند شد. و این طبیعتا باورپذیرتر هم خواهد بود.
سوال آخر مذهب در این سه کار چه جایگاهی دارد؟
داستان هر یک از این سه بخش مربوط به فقدان هایی است که هر کدام شان در زندگی خود دارند که تا آخر داستان هم جای خالی اش با هیچ جایگزینی پر نمی شود اما روند داستان رفته رفته این شخصیت ها را به سمتی می کشاند که به شناختی عمیق از مذهب می رسند و دیگر دنبال معجزه نیستند بلکه بالا رفتن سطح درک شان به آنها کمک می کنند زندگی را طور دیگری ببینند.
 


رها ماهرو : بازدیدکنندگان عزیز ، از شما درخواست می کنیم تا نظر و انتقادتان را راجع به تله فیلم سایه که از شبکه سه پخش شده است در وبسایت رها ماهرو برایمان بفرستید


با بازی سیدی، کیانی و روحانی


«سایه» روح ا... حجازی از نیمه گذشت

تصویربرداری فیلم تلویزیونی «سایه» به کارگردانی سیدروح ا... حجازی از نیمه گذشت. قرار است طبق برنامه‌ریزی‌ها یک سازه فلزی در ارتفاعات تهران - که بخش اعظم تولید در آنجا انجام خواهد بود - بزودی مقابل دوربین برود.
خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه فرهنگ و هنر ـ تصویربرداری فیلم تلویزیونی «سایه» به کارگردانی سیدروح ا... حجازی و تهیه کنندگی هادی علیمحمدی همچنان در تهران در حال انجام است و طبق برنامه‌ریزی‌ها یک سازه فلزی در ارتفاعات تهران - که بخش اعظم تولید در آنجا انجام خواهد بود - بزودی مقابل دوربین می رود.
 
خانه زوج جوان، مطب دکتر مرادی، آتلیه عکاسی و چند خیابان لوکیشن های پیشین این تله فیلم تاکنون بوده و تصویربرداری نیز 25 خرداد به پایان می رسد.هومن سیدی، لیندا کیانی و امید روحانی بازیگران اصلی این تله فیلم هستند. فیلمنامه «سایه» به نویسندگی علی طالب آبادی زندگی یک زوج را روایت می کند که پس از سال ها زندگی مشترک صاحب فرزندی می شوند و این اتفاق سبب می شود تا به بازنگری جدیدی در زندگی خود برسند.
 
این تله فیلم دومین اپیزود از سه گانه «تولد»، «زندگی» و «مرگ» است که نخستین اپیزود از این 3 گانه با نام «سپیده» با موضوع تولد و با بازی پریوش نظریه و آرش مجیدی 28 صفر از تلویزیون پخش شد.
 
«سایه» با موضوع زندگی ساخته می شود و سومین اپیزود نیز با نام «ستاره» به موضوع مرگ اختصاص دارد که این پروژه نیز تا پایان سال جاری مقابل دوربین خواهد رفت.
 
حجازی پیش از این ساخت فیلم های تلویزیونی «سپیده»، «نخل گریان» و فیلم های سینمایی «در میان ابرها» و «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» را در کارنامه داشته است.
 
سایر عوامل اصلی پروژه عبارتند از: مدیر تصویربرداری: روزبه رایگا، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: وحید حاجیلویی، طراح صحنه و لباس: سیدروح ا... حجازی، صدابردار: شهرام متولی، آهنگساز: مسعود سخاوت دوست


لینک مرتبط :

فیلم سپیده از شبکه سه



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد