رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

انیمیشن آریو پهلوان کوچک ساخته محمد شاکری

آریو متوجه می‌شود استاد دیگ‌سازش با دیوها ارتباط دارد. پس از آنکه شهر گوهران به دست دیوها فتح می‌شود، آریو سعی می‌کند به کمک دوستانش مردم شهر را از دست آنها نجات دهد.

در زمان‌های قدیم شهری بود افسانه‌ای به نام گوهران. دلیل این نام‌گذاری این بود که شیرزاد، پهلوان نامدار، پس از شکست دادن دیو سفید، سنگی اسرار‌آمیز به نام «گوهران» را از دیوها پس‌می‌گیرد و با خود به شهر می‌آورد. این سنگ برای آدمیان نیرو، سعادت و خوشبختی به ارمغان می‌آورد و از آن پس، سنگ جادوئی در تالار مخصوصی در قصر حاکم محافظت می‌شود که کلید آن همیشه بر گردن حاکم شهر آویخته است.

مردم این سرزمین تصور می‌نمودند که دیگر دیوی وجود ندارد ، اما غافل از اینکه دیوها در تلاشند که به هر شکل ممکن سنگ گوهران را به چنگ آورند و با نیروی جادوئی آن، قدرت سابق خود را بدست آورده و با ضعیف شدن آدمیان بر آنان چیره گردند.

«آریو»، قهرمان اصلی داستان، پسر بچۀ بازیگوش، باهوش و کنجکاوی است که همراه مادر و تنها خواهر خود «کمندگیس» در این شهر زندگی می‌کند. او در کارگاه دیگ‌ساز معروف شهر، «کچل‌دیگی»، به شاگردی مشغول است. کچل‌دیگی آدمی بدجنس و مالدوست است که بخاطر طمعِ خود، پنهانی با دیوها ارتباط برقرار کرده و در ازای گرفتن سکه‌های طلا برای آنها دیگ‌های پرنده می‌سازد. آریو به راز کچل‌دیگی پی‌می‌برد و قصد دارد وجود دیوها را به حاکم و مردم شهر اطلاع دهد، اما هیچکس حرف‌هایش را باور نمی‌کند.

عاقبت سنگ گوهران به دست دیوها افتاده و آنها شهر را تصرف می‌کنند. آریو به همراه دوستان خود برای بدست آوردن دوبارۀ سنگ گوهران به سمت سرزمین دیوها حرکت می‌کنند و در نهایت با بدست آوردن این سنگ به شهر بازگشته و با دیوها رو در رو می‌گردند اما...

«آریو، پهلوان کوچک» عنوان این مجموعۀ تلویزیونی است که یک نسخۀ سینمایی نیز به نام «افسانۀ سرزمین گوهران» از این مجموعه گرفته شده است.

خلق یک قهرمان ایرانی و یک افسانۀ بی‌سابقه و بکر باعث شد تا «آریو پهلوان کوچک» بتواند در جشنواره‌های متعددی شرکت کرده و افتخارات بسیاری را برای سازندگانش به ارمغان بیاورد. افتخاراتی نظیر:
دریافت تندیس طلائی بهترین اثر تلویزیونی از پنجمین جشنواره بین‌المللی پویانمائی تهران، در سال 85 .
دریافت تندیس طلائی بهترین کارگردانی از یازدهمین جشن بزرگ سینمای ایران، در آبان 86.
جوایز و افتخارات نسخه سینمائی آن با عنوان «افسانه سرزمین گوهران».
موفقیت در راهیابی به بخش مسابقۀ فیلم اولی‌های سی و یکمین دورۀ جشنوارۀ فیلم فجر.
تقدیر از فیلمنامۀ ماجرامحور فیلم، از انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در بیست و هفتمین جشنوارۀ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان.
تقدیر از داستان و فیلمنامۀ فیلم، از بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان، در بیست و هفتمین جشنوارۀ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان.
جایزۀ بهترین فیلم بر اساس معیارهای آکادمیک سینما به نسخۀ سینمایی آن، از طرف دانشگاه هنر در بیست و هفتمین جشنوارۀ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان.
برترین طراحی فضا در سومین جشنواره بین المللی تلویزیونی جام جم

تکنیک این مجموعه تلفیقی از انیمیشن دوبعدی و سه‌بعدی کامپیوتری است که به تهیه‌کنندگی «استودیو سینمایی پارسیما» در مرکز پویانمایی صبا تولید شده است.
اطلاعات تکمیلی

 کارگردان: مجید شاکری
 نویسنده: محمد برومند، محمد نجاتی، آرمان آرین، نغمه ثمینی، علی ثمینی
 انیماتور: افروز خجسته‌بند، محمد خیراندیش، حسین سرآبادی، مریم ثقفی، فرید نصرتخواه، آرش احسان، سارا سلمانی، ناصر نجفیان، حامد جعفری‌کیا، مژگان حکم‌آبادی، حسین چراغی
 موسیقی: هومن نامداری
 تکنیک: تلفیقی
 تعداد قسمت: 20
 مدت: 20 دقیقه‌ای
 کشور سازنده: جمهوری اسلامی ایران
 سال ساخت: 1390
 تهیه شده در: مرکز پویانمایی صبا

:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.

http://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1391/7/14/395831_177.jpg


چرا «آریو پهلوان کوچک» سریال موفقی است؟
سریال انیمیشن «آریو پهلوان کوچک» از تولیدات مرکز پویانمایی صبا از شبکه پویا پخش شد. استقبال کودکان از این سریال بهانهای شد تا با دید کارشناسی و موشکافانه به این برنامه نگاهی بیندازیم.
 «آریو» کودک یتیمی است که در کارگاه دیگسازی کار میکند. استادش (کچل دیگی) متخصص در ساخت دیگهای پرنده است. او به سفارش حاکم و با کمک آریو مشغول ساخت دیگهایی با قدرت جادویی پرواز هستند اما او متوجه ارتباط پنهانی استادش با دیوها میشود و...
 این سریال توانسته جوایزی را هم کسب کند، هرچند که انتقاداتی نیز برآن وارد است اما پیش از آنکه به آنها بپردازیم بد نیست نگاهی گذرا به ذائقه کودکانمان بیندازیم. اگر انیمیشنهای پرطرفداری را که از شبکههای ماهوارهای همچون شبکه «پرشین تون» پخش میشود را نادیده بگیریم نمیتوانیم مجموعه انیمیشن «بن تن» را فراموش کنیم زیرا متاسفانه این انیمیشن، محبوب کودکان امروز ما است و تمام بازار کودکان از جمله اسباب بازی، لوازم تحریر و... را به خود اختصاص داده است.
 در زمانهای که کودکان ما نیاز به قهرمان دارند تا با آن همذات پنداری کنند متاسفانه نیازهای واقعی آنها نادیده گرفته میشود وگاه با سیاستهای غلط و غیرکارشناسی باعث فرار کودکان و نوجوانان از برنامههای وطنی شده و خود عاملی میشویم تا آنها به سوی انیمیشنهای غربی که گاه با فرهنگ ملی و اسلامی ما سازگاری ندارند پناه ببرند.بد نیست در اینجا سریال «آریو» را با مجموعه «بن تن» مقایسه کنیم. دو انیمیشن که سازندگان آن از هم تاثیر نگرفتهاند و تقریباً همزمان تولید و پخش شده است.در «بن تن» قهرمان کودکی است که یک ساعت مچی پیدا میکند این ساعت قدرت جادویی دارد و میتواند او را به موجود قدرتمندی تبدیل کند. «بنتن» با استفاده از قدرت این ساعت به شکل معجزه گونه در هر قسمت به یک موجود قدرتمند تبدیل میشود و با موجودات خبیثی که معمولاً فرا زمینی هستند مبارزه کرده و آنها را نابود میسازد.
 تمام قدرت «بن تن» وابسته به ساعت است واگر ساعت درست کار نکند یا کسی ساعت را از بن تن بگیرد او دیگر قدرتی ندارد اما در سریال «آریو»، قهرمان کودکی است که با استفاده از هوشش با دیوها مبارزه میکند.در بن تن، دشمنان فرا زمینی هستند اما در آریو دشمنان دیوها هستند. دیو در ادبیات ما جایگاه ویژهای دارد و نهتنها نماد شر و پلیدی بلکه در ادبیات عرفانی نماد نفس آدمی است.
 هردو این مجموعه ها برای پخش از شبکه های تلویزیونی تولید شده است اما « بن تن» با نگاه درست وکارشناسی تولیدکنندگانش در 110 قسمت و «آریو» در 20 قسمت تولید شدهاند.
 در استانداردهای جهانی یک مجموعه انیمیشن برای آنکه دیده شود و قابلیت پخش از شبکههای تلویزیونی را داشته باشد حداقل باید 110 قسمت باشد اما در ایران متاسفانه هیچ ملاکی برای آن وجود ندارد وبه همین سبب آثار ایرانی حتی اگر همچون «آریو» زیبا و موفق باشند اما به درستی دیده نمیشوند. در کشور ما قبل از آنکه برنامهای معرفی و جایگاهش را پیدا کند تمام میشود. دیگر قوت انیمیشن «بن تن» مجموعه بودن آن است در حالی که «آریو» به صورت سریال تولید شده است. در تعریف مجموعه آمده است، با آنکه شخصیتها و مکانها ثابت هستند اما در هر قسمت قصه آغاز و پایان میگیرد و نیازی نیست که مخاطب قسمتهای قبل و یا بعد را دیده یا ببیند تا بتواند با آن ارتباط برقرار نماید. اما در سریال مخاطب حتماً باید تمام قسمتها را ببیند، امری که امروزه از سوی کارشناسان کودک مردود شناخته شده زیرا تلویزیون نباید کودک را مجبور کند تا برنامهای را دنبال کند. امروزه در دنیا سریالسازی برای کودکان جایش را به ساخت مجموعه داده است.
 آریو پهلوان کوچک به کارگردانی مجید شاکری قابلیت تولید به عنوان مجموعه را دارد و دستاندرکاران آن میتوانند ادامه سریال را هم بسازند.
:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.

از چهارشنبه پخش می‌شود

مجموعه انیمیشن «آریو پهلوان کوچک» از چهارشنبه روی آنتن شبکه پویا می‌رود.
مجموعه انیمیشن «آریو پهلوان کوچک» روی آنتن شبکه پویا

«مجید شاکری» کارگردان انیمیشن «آریو پهلوان کوچک» در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس گفت: داستان این برنامه با تلاش نویسندگان خوش ذوق و توانمند این عرصه و از دل حال و هوای افسانه‌ای این مرز و بوم به نگارش درآمده و سپس توسط هنرمندان و متخصصین جوان و با انگیزه در بخش‌های دیگر، در مسیر ناهموار تولید و ناملایمات روزگار بالاخره به ثمر نشسته است.

شاکری در ادامه افزود: ورود به دنیای شیرین و پر راز و رمز افسانه‌ها و وجود فانتزی جذاب اینگونه آثار همیشه مورد توجه و علاقه مخاطبین کودک و نوجوان و حتی بزرگسال بوده است؛ متاسفانه علی‌رغم وجود منابع بسیار غنی داستانی در حوزه افسانه‌ها در کشور ، تعدد آثار درخور تاملی که با تکنیک جذاب انیمیشن ساخته شده اند انگشت شمار و اندک است.

سریال آریو پهلوان کوچک گام کوچکیست در این راستا، البته تنها قصه این اثر با وام گرفتن از شاخص های موجود در قصه‌ها و افسانه‌های ایرانی نقل شده و هیچگونه اقتباس و یا روایتی از منابع موجود نیست.

این کارگردان گفت: در این اثر ما شاهد تلاش کودکی باهوش، کنجکاو و جستجوگر بنام آریو هستیم که در لابلای رازها و رمزها، در مقابل خطرات و نیروهای پلیدی که سعی دارند تا او را از پیگیری اهداف خود باز دارند قرار می‌گیرد و با عزمی راسخ و با همکاری دوستان خود تلاش می‌نماید تا به هدف خود نائل شود.

شاکری در پایان افزود: این انیمیشن در 20قسمت 20 دقیقه‌ای با تکنیک تلفیق انیمیشن دوبعدی و سه بعدی به تهیه‌کنندگی مرکز پویانمایی صبا تولید و قرار از از روز چهار شنبه 20آذر ساعت 18:29 از شبکه پویا پخش می‌شود.

:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.


“آریو پهلوان کوچک” از شبکه پویا


پخش انیمیشن “آریو پهلوان کوچک” کاری از مرکز پویانمایی صبا از شنبه ۱۵ مهر آغاز می شود.
“مجید شاکری” کارگردان، در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون باشگاه خبرنگاران گفت: پخش انیمیشن “آریو پهلوان کوچک” کاری از مرکز پویانمایی صبا از شنبه ساعت ۱۸:۳۰ از شبکه پویا آغاز می شود.

وی در خصوص این انیمیشن افزود: “آریو پهلوان کوچک” تلفیقی از تکنیک دو بعدی و سه بعدی است که تولید آن به مدت سه سال به طول انجامید.

“شاکری” ادامه داد: هدف از ساخت این انیمیشن پرداخت به افسانه های ایرانی است ولی این انیمیشن اقتباس از افسانه خاصی نیست و توسط نویسندگان به نگارش درآمده است.

وی در خصوص موضوع “آریو پهلوان کوچک” اظهار داشت: در زمان های قدیم شهری افسانه ای به نام گوهران وجود داشت و این شهر را به این دلیل گوهران می نامیدند که شیرزاده پهلوان نامی پس از شکست دادن دیو سفید، سنگی اسرار آمیز به نام گوهران را که برای آدمیان سعادت و خوشبختی به ارمغان می آورد از دیوها پس می گیرد و از آن پس این سنگ جادوئی در این شهر در جایگاه ویژه ای توسط حاکم محافظت می شود.


وی عنوان کرد: احساس می کنیم این انیمیشن کودک ایرانی را با خود همراه می کند و طی ماجراهایی که پیش می آید پیام اخلاقی را به کودکان آموزش می دهد.

شاکری تصریح کرد: “آریو پهلوان کوچک” در ۲۰ قسمت ۱۵ دقیقه ای به صورت سریال است.


مجید شاکری: کارگردان، محمد برومند، محمد نجاتی، آرمان آرین، نغمه ثمینی: نویسنده، هومن نامداری: موسیقی، مجید شاکری، محمد خیراندیش، مریم ثقفی: طراحان شخصیت، مجموعه عوامل ساخت “آریو پهلوان کوچک” را تشکیل می دهند.

“آریو پهلوان کوچک” به سفارش مرکز پویانمایی صبا تهیه شده است.

:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/09/17/13920917000218_PhotoA.jpg


پخش ۵ هزار و ۲۰۰ دقیقه انیمیشن ایرانی در نوروز

خبرگزاری فارس: مرکز پویانمایی صبا ۵ هزار و ۲۰۰ دقیقه پویانمایی تولیدی خود را برای پخش در ایام نوروز آماده کرد.
خبرگزاری فارس: پخش ۵ هزار و ۲۰۰ دقیقه انیمیشن ایرانی در نوروز

به گزارش خبرگزاری فارس، روابط عمومی مرکز پویانمایی صبا با اعلام این خبر در ادامه افزود: 25 اثر پویانمایی تولیدی این مرکز که شامل 19 مجموعه و 6 فیلم پویانمایی می باشد که در سال گذشته مراحل ساخت و تولید خود را گذرانده نوروز امسال برای اولین بار از صدا وسیما پخش می‌شوند.

مرکز صبا در سال گذشته توجه زیادی به کیفیت در کنار کمیت تولیدات داشته و قطعا کودکان نوروز امسال شاهد پویانمایی‌هایی با کیفیت خواهند بود.

مجموعه پویانمایی‌هایی که در نوروز به روی آنتن می‌روند، به شرح زیر است:

-مجموعه آرزوهای شیرین زبان به کارگردانی رضا زارعی

-آرزوهای بیادماندنی به کارگردانی آرش رازانی

-آریو پهلوان کوچک به کارگردانی مجید شاکری

-آقای مهربان به کارگردانی علیرضا گلپایگانی

-پرستاران کوچک به کارگردانی یاسر محدثی

-حاکم و حاتم به کارگردانی صمد غلام‌زاده

-حماسه و مهربانی به کارگردانی شهرکی

-خلیج فارس به کارگردانی علی نعمتی

-داستانهای ایرانی برای کودکان ایرانی به کارگردانی فرانک زحلی

-دبیرستان (پونه)به کارگردانی آرمان خراطها

-دفترچه نقاشی‌های من 2 به کارگردانی نگار استخر

-شب‌های شیرین به کارگردانی مشترک زحلی و یک‌دانه

-شعر برای کودکان (جورواجور) به کارگردانی فرخ یکدانه

-شیرین‌تر از عسل به کارگردانی حسین نظرپور

-قصه‌های مادربزرگ به کارگردانی نسرین قلی‌بیگیان

-کارگروه سیزده به کارگردانی داوودی

-کوکو قصه امروز کو1 به کارگردانی نسرین قلی بیگیان

-کدو قلقه زن به کارگردانی عربانی

-گروه هفت به کارگردانی عطائی

-لونه همسایمون به کارگردانی مختاباد

-مثل یک بازی به کارگردانی آریا طاهری

-مسافری از دور دورا به کارگردانی گودرزی

-یک دسته کبوتر به کارگردانی منتظری

-یوز به کارگردانی علیرضا کاویان راد

-مدرسه‌ای در جنگل به کارگردانی داوود حدیثی

:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.

http://www.pooyatv.ir/media/k2/items/cache/d153078b780970bc2a695d670ca9144b_XL.jpg


 گفت وگو با کارگردان فیلم انیمیشن افسانه سرزمین گوهران
 نسخه سینمایی مجموعه تلویزیونی آریو پهلوان کوچک

 انیمیشن سینمایی سرزمین گوهران در سی‌ و یکمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد و توانست نگاه اندک منتقدان حاضر در تالار برج میلاد را به خود جلب کند. مجید شاکری کارگردان این اثر پیشتر تجربیات متفاوت و خوبی در عرصه انیمیشن داشته است . فیلم جدید او در مورد پسر نوجوانیست‌ که در شهر افسانه‌ای گوهران زندگی می‌کند. موقعیت این شهر توسط دیوها به خاطر وجود سنگ اسرار‌آمیزی به همین نام، به خطر می‌افتد، دیوها پس از ربودن سنگ قصد دارند آن شهر را هم به تصرف خود در آورند. ماجرا از آن جا آغاز می‌شود که آریو، قهرمان داستان با یاری دوستان خود تلاش می‌کنند این سنگ با ارزش را به شهر برگردانند غافل از اینکه پس از این کار ماجراهای دیگری در راه است...

آنچه می‌‌خوانید گفت‌وگویی است که با مجید شاکری کارگردان انیمیشن افسانه سرزمین گوهران انجام شده است.

درباره انیمیشن افسانه سرزمین گوهران توضیح دهید؟

در اصل این فیلم نسخه سینمایی سریال آریو پهلوان کوچک است، با توجه به پتانسیل بالای طرح اولیه این اثر، در ابتدا و در مراحل پرورش ایده و نگارش فیلمنامه، از لحاظ ساختاری به دو گونه ساخت سریالی و سینمایی آن اندیشیده بودیم، در همان شروع راه، تنها حضور یکی از قسمت‌های آن در جشنواره‌ها باعث شد تا موفقیتی با دریافت جایزه بهترین اثر تلویزیونی از پنجمین دوره جشنواره بین المللی پویانمایی تهران و همین طور جایزه بهترین کارگردانی را از یازدهمین دور? جشن خان? سینما کسب شود. متأسفانه مسیر پر تلاطمی را در مراحل ساخت طی نمودیم، تنها به مدت سه سال تولید این اثر به عللی متوقف بود و در نهایت پروژه ای که می‌‌توانست هرگز به انتها نرسد با پیگیری و مدیریت مدبرانه و هوشمند مرکز پویانمائی صبا آقای دکتر ساری و همینطور با عزم و اراده ای که در تیم تولید شکل گرفت بالاخره به ثمر نشست.

داستان آن چگونه شکل گرفت؟

با توجه به ادبیات غنی کشورمان در حیطه حکایات و افسانه‌ها که در دل خود نکته‌ها و آموزه‌های قابل توجه وارزشمندی دارند و نیزجذابیت‌های فانتزی و اسرارآمیزی که این فضاها دارند، طرح اولیه این اثر انیمیشن به صورت کلی از طرف اینجانب شکل گرفت، در ابتدا نام این طرح رستم کوچولو بود و با نگاهی فانتزی به ماجراهایی جذاب در مورد دوران کودکی او می‌‌پرداخت. اما در مسیر تکامل طرح به این نتیجه رسیدیم که شخصیتی خلق شود که مربوط به خودمان باشد. چون وقتی که به سمت رستم و کودکی او رفتیم متوجه شدیم که با توجه به پیشینه ای که این شخصیت در ادبیات شاهنامه ای ما دارد حساسیت خاصی نسبت به آن وجود داشته که این نکته امکان برخورد فانتزی با این شخصیت را محدود می‌‌سازد. متعاقبا این طرح در مراحل مختلف دچار تغییرات اساسی شد، شخصیت‌های آریو، پیران، حاکم و وزیرش و همین طور موضوع و ایده دیگ‌های پرنده و شخصیت‌های کچل دیگی و خانواده اش که از طرف خانم نغمه ثمینی شکل گرفتند و با پیشرفت کار و ایده‌های جذاب نویسندگان، ما وارد دنیای اسرار آمیز افسانه‌ها شدیم که خوشبختانه نهایتاً منجر به شکل گیری نهایی فیلمنامه این اثر گردید.

انیمیشن در ایران، فاصله زیادی با انیمیشن در کشورهای دیگر دارد و هنوز نتوانسته است خود را در سطح بالایی نشان بدهد، علت آن را چه می‌‌دانید؟

به نظر من بایستی انیمیشن ایرانی را در دو بخش تلویزیونی وسینمایی ارزیابی کنیم، خوشبختانه در بخش آثار تلویزیونی موفقیت چشمگیری را در ابعاد کمی و کیفی شاهد هستیم و با تأسیس شبکه اختصاصی انیمیشن عزم جدی تری را در برای تولیدات بیشتر شاهدیم، اما تولید فیلم‌های سینمایی انیمیشن بحث دیگریست.

آیا دلیل این فاصله می‌‌تواند کمبود امکانات، یا نبود ایده یا مسلط نبودن انیماتورهای ما به تکنیک‌های مختلف باشد؟

به باور من هنر- صنعت انیمیشن روند رو به رشدی را طی می‌‌کند. با نگاهی به گذشته می‌‌بینیم که تعداد متخصصین بسیار بیشتر شده اند، افزایش استودیوهای تولید انیمیشن را شاهد هستیم، مراکز آموزشی به رغم خلاء و کاستی‌های آن متعدد شده اند، حجم بالایی از تولید آثار انیمیشن را می‌‌بینیم، سازمان‌ها و ارگان‌های دیگر نیز به اهمیت جایگاه انیمیشن پی برده و در سیاست‌های فرهنگی خود از این ابزار استفاده می‌‌کنند و همه این‌ها دال بر پیشرفت است البته بایستی این را اذعان کرد تنها ایجاد شرایط پایدار می‌‌تواند این روند رو به رشد را تضمین کند و این مساعدت دولت و تلاش مضاعف دست اندرکاران و مسؤولین این هنر – صنعت را می‌‌طلبد تا موجی که ایجاد شده و افراد زیادی که با شوق و انگیزه بالا به این حیطه ورود کرده‌اند سرخورده نگردند و همچنان مسیر پیشرفت و ترقی ارتقا پیدا کند.

در صورتی که انیمیشن را به 4 قسمت هنری – جشنواره‌ای - تلویزیونی و تبلیغاتی تقسیم کنیم، بگویید که انیمیشن ما در کدام قسمت قدرتمندتر عمل می‌‌کند؟

همانطور که اشاره کردم تولیدات در بخش تلویزیونی بواسطه توجه بیشتری که روی آن شده است رشد بالایی را چه از نظر کمی و چه کیفی داشته است اما باید اذعان نمود که در بخش‌های هنری یا جشنواره‌ای و گونه تبلیغاتی آن هم ما می‌‌بینیم که هر ساله کارهای خوبی تولید می‌‌شوند ولی تعداد آن‌ها کافی نبوده و باید تقویت شوند.

دلیل اندک بودن انیمیشن‌های سینمایی چیست؟

متأسفانه هنوز این حس اطمینان برای تهیه کنندگان بخش خصوصی نسبت به سرمایه‌گذاری در این بخش به طور جدی احساس نمی‌شود، با احتمال موفقیت اولین آثار سینمایی انیمیشن امیدوارم به صورت جدی در این راه گام‌هائی برداشته شود. فعلاً آثاری که تحت عناوین سینمایی تولید می‌‌گردند بجز معدود فیلم‌هایی، سفارشی بوده و سازمان‌های دولتی از آنها حمایت می‌‌نمایند.

روند توجه عمومی به انیمیشن در ایران را چگونه ارزیابی می‌‌کنید؟

البته من گمان می‌‌کنم با جدی شدن روند رو به رشد انیمیشن در کشور ناگزیر این اتفاق بیفتد، طبیعتاً هر چه بستر تولیدات از نظر ابعاد کمی و بخصوص کیفی تقویت گردد و تولیدات انیمیشن داخلی به جایگاه واقعی خود دست یابند این توجه از طرف رسانه‌ها ناگزیر خواهد بود و نمونه آن را می‌توان در حضور و راهیابی چند فیلم انیمیشن سینمائی در چند دوره اخیر برگزاری جشنواره فیلم فجر دید که انعکاس خوبی داشته و قدرت و توانمندی‌های جدید آثار انیمیشن ایرانی را در معرض دید و قضاوت مخاطبین قرار داده است، در کل نظر من این است که ارزش‌های یک پدیده بایستی ابتدا بروز کرده و درخشان شود تا همه آن را باور کرده و به آن توجه نمایند، خوشبختانه علی رغم همه سختی‌ها و معضلات تولید در کشور، می‌‌توان گفت که اکنون انیمیشن ایران به جایگاهی رسیده است که بتواند نه با هیاهوی کاذب، بلکه با داشته‌های حقیقی، استعداد و توانمندی‌های خود را به رخ همگان بکشد.

:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.


رها ماهرو : خوانندگان گرامی ، لطفا نظرات و انتقاداتتان را درباره ی انیمیشن آریو پهلوان کوچک به کارگردانی محمد شاکری که در وبسایت رها ماهرو قرار گرفته است برایمان بنویسید




نظرات 4 + ارسال نظر
Pinkeavideo سه‌شنبه 12 دی‌ماه سال 1402 ساعت 12:56 ب.ظ

دفعه اول که این سریال رو نگاه کردم ۱۱ساله بودم،و انقدر به نظرم قشنگ بود که فکر نمیکردم ایرانی باشه،باعث افتخاره که چنین سریال انیمیشنی تونستیم تو کشورمون تولید کنیم.امیدوارم روز به روز در این زمینه پیشرفت کنیم.مرسی از تولیدکنندگان این انیمیشن.

فاطططمه دوشنبه 16 دی‌ماه سال 1398 ساعت 03:28 ب.ظ

علی یکشنبه 6 دی‌ماه سال 1394 ساعت 03:29 ب.ظ

چرا فیلم سینمایش نیست که بتوان دانلود کرد؟؟؟؟

متاسفانه من این فیلم را در اختیار ندارم

بینام سه‌شنبه 1 دی‌ماه سال 1394 ساعت 03:33 ب.ظ

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد