رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

نقد سریال جراحت ساخته محمدمهدی عسگر پور

جراحت

جراحت (مجموعه تلویزیونی)
گونه     درام اجتماعی
سازنده     محمدرضا شفیعی
نویسنده     سعید نعمت‌الله
کارگردان     محمدمهدی عسگرپور
بازیگران     ثریا قاسمی
امین تارخ
علی عمرانی
آتنه فقیه‌نصیری
رامین راستاد
هستی مهدوی فر
ملیشا مهدی نژاد
مهوش صبرکن
محمد عمرانی
کریم اکبری مبارکه
موسیقی متن     آریا عظیمی‌نژاد
کشور سازنده      ایران
زبان‌ها     فارسی
تعداد قسمت‌ها     ۳۰ قسمت
تولید
تهیه‌کننده     محمدرضا شفیعی
پخش کننده
شبکه اصلی     شبکهٔ ۳
اجرای اصلی     ۲۱ مرداد ۱۳۸۹ – ۱۸ شهریور ۱۳۸۹

جراحت نام یک مجموعه تلویزیونی به کارگردانی محمد مهدی عسگرپور و نویسندگی سعید نعمت‌الله است که برای پخش در شبکهٔ ۳ تولید شده‌است. این مجموعه به تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی در ۳۰ قسمت ۳۵ دقیقه‌ای تولید و در رمضان در اسلام ۱۳۸۹ پخش شد. ثریا قاسمی و امین تارخ از بازیگران این مجموعه هستند.
داستان

لطیفه مادر ۷۵ ساله‌ای است با دو پسرش با نام‌های بزرگ و اسماعیل زندگی می‌کند، بزرگ پسر ارشد لطیفه‌است و چهار سال پیش در پی خواندن خطبه عقدی خانگی و بی سر و صدا دخترش اکرم را به عقد پسر برادرش اسماعیل سقایی در آورده‌است .. مجموع این دو خانواده داری رابطه‌ای معقول و نزدیک با یکدیگر می‌باشند .
-----------------
بیوگرافی هنرمندان سریال جراحت
       
محمد مهدی عسگر پور -کارگردان
محمدمهدی عسگرپور متولد 1342 تهران، فارغ التحصیل سینما از دانشکده صدا و سیما است. وی فعالیت هنری را سال 1367 با کارگردانی فیلم های کوتاه آغاز کرد. از دیگر
عمرانی، علی -بازیگر
علی عمرانی در زیر کار هایی از این هنرمند را می بینید منشی صحنه : 1 - مجنون (1369) بازیگر : 2- چهره به چهره (1387) 3 - آخر بازی (1379)
تارخ، امین - ،بازیگر •
متولد: 1332 شیراز، همسر منصوره شادمنش (بازیگر)، تحصیلات: فارغ‏التحصیل دانشکده هنرهاى زیباى تهران 1356 فوق لیسانس مدیریت امور فرهنگى 1364، تدریس بازیگرى، فعالیت در تلویزیون از 1355، بازى در تئاتر از 1350، بازى در فیلم کوتاه «مهرمار» (1356)، شروع بازیگرى: مرگ...
بیوگرافی کامل ثریا قاسمی

ثریا قاسمی بازیگر محبوب زن سینمای ایران می باشد ! ثریا قاسمی سال 1319 در تهران متولد شد. اوایل دهه 1340 با گویندگی رادیو کار حرفه ای خود را شروع کرد و سپس به تئاتر رو آورد. در همان سال ها به دوبله هم پرداخت و در سریال پرهوادار «بالاتر از خطر» صحبت کرد. در نمایش هایی مثل «آنتیگون» و «از پشت شیشه ها» (رکن الدین خسروی) و «آندورا» (حمید سمندریان) روی صحنه رفت. گذشته از فیلم کوتاه «تلفن» با ایفای یکی از نقش های اصلی «آرامش در حضور دیگران» عرصه جدی سینما را آزموده و آنقدر قدرتمند ظاهر شد که پس از گذشت این همه سال ـ همچون عزت الله انتظامی ـ با اولین فیلم بلندش به یاد آورده می شود. همچنین ثریا قاسمی در سال های ابتدای فعالیتش در یکی از اولین سریال های تلویزیونی ایرانی با نام «پیوند» (نصرت کریمی) بازی کرد.

۱ -  شاهزاده ایرانی (۱۳۸۴)
۲ -  رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳)
۳ -  سرود تولد (۱۳۸۳)
۴ -  بله برون (۱۳۸۲)
۵ -  معادله (۱۳۸۲)
۶ -  عشق فیلم (۱۳۸۱)
۷ -  دختر شیرینی فروش (۱۳۸۰)
۸ -  شام آخر (۱۳۸۰)
۹ -  خاکستری (۱۳۷۹)
۱۰ -  مارال (۱۳۷۹)
۱۱ -  حریف دل (۱۳۷۵)
۱۲ -  مجسمه (۱۳۷۱)
۱۳ -  خواستگاری (۱۳۶۸)
۱۴ -  ستاره و الماس (۱۳۶۷)
۱۵ -  خانه ابری (۱۳۶۵)
۱۶ -  زنده باد..... (۱۳۵۸)
۱۷ -  آرامش در حضور دیگران (۱۳۵۲)

امسال نیز با سریال جراحت دوباره به صحنه تلویزیون ایران بازگشت . او در گویندگی نیز فعالیت چشم گیری داشت!فقیه نصیری، آتنه -بازیگر •
متولد: 1347 تهران، تحصیلات: لیسانس زبان اسپانیایى، فعالیت در تلویزیون، شروع بازیگرى: جیب برها.... (1370) عمده‏ى فیلمها: جیب برها به بهشت نمی روند (ابوالحسن داودی، 1370) دو نفر ...
راستاد، رامین -بازیگر •
در زیر نمونه کارهایی از رامین راستاد را می بینید برنامه ریز: 1. - بر بوم زمان (اپیزود اول) (1382) 2 - بر بوم زمان (اپیزود دوم) (1382) دستیار ...
 
شیخی، رضا -مدیر تصویربرداری •
در زیر نمونه کارهایی از رضا شیخی را می بینید بازیگر : 1 - سفر مردان خاکستری (1380) با همکاری : 1 - پناهنده (1372) دستیار اول فیلمبردار : 1 - تلافی (1386) 2 - بی وفا (1385) ...
 
رستگارپور، عباس -صدابردار •
عباس رستگارپور در سال 1334 به دنیا آمد. صدابردار : 1. 1 - پرنده باز (1389) 2 - ازدواج در وقت اضافه (1388) 3 - بیگانگان (1388) 4 - خوابهای دنباله دار (1388)...
 
اکبری مبارکه، کریم-بازیگر
کریم اکبری مبارکه در سال 1332 در تهران متولد شد. وی لیسانس بازیگری و کارگردانی تئاتر می باشد. فارغ التحصیل دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سال 1365. شروع فعالیت در تاتر در سال 1350. شروع فعالیت در تلویزیون در ...
- صبرکن، مهوش -بازیگر •
مهوش صبرکن سال 1339 در شیراز متولد شد. از سال 1356 با تئاتر حرفه ای شروع به کار کرد و در حدود 20 نمایش حضور یافت. از ابتدای کار تئاتر در تلویزیون نیز فعالیت داشت...
 
نقش افسر-مهدی نژاد، میلیشا-بازیگر •
میلیشیا مهدی‌نژاد لیسانس روان‌شناسی عمومی هستند. سال 76 در کانون سینماگران جوان زیرنظر خانم‌ها ‌امیرسلیمانی، تیرانداز و آقای فروزش آموزش...
عظیمی نژاد، آریا -خواننده
آریا عظیمی نژاد فرزند جمشید عظیمی نژاد است که خود سالها در زمینه کودکان و نوجوانان فعال بود و او را عمدتا با برنامه محبوب وی خانه عروسکها که در سالهای
بلوکات، لیلا -بازیگر
لیلا بلوکات متولد 1360 در رشتة کارشناسی فرش تحصیل کرده و 3 سال کار تأتر انجام داده و از سال 78 با سریال «روزهای زندگی»
 
-----------------
 گفتگو با دختر امین تارخ در سریال جراحت ..

گفتگو با دختر امین تارخ در سریال جراحت و همسرش آرش مجیدی

این زن و شوهر نمونه بارز یک زوج رویایی هستند، چون که تفاهم‌هایشان در زندگی خواندنی است که در ادامه این گفتگو همسر آرش به آن پرداخته، آنها می‌گویند ما یک زوج رویایی هستیم...

ما یک زوج رویایی هستیم


آرش مجیدی تحصیلات دانشگاهی دارد و بازی را از تئاتر آغاز کرد. او سال گذشته با بازی در نقش پلیس در سریال رستگاران چهره شد و امسال هم یک نقش خاص در سریال «زیر هشت» سیروس مقدم را پذیرفت، نقشی که نشان داد آرش از استعداد بالایی برخوردار است، او هفت سال پیش ازدواج کرده و از همسرش، به عنوان یک همسر واقعی نام می‌برد.

 

جالب این که همسرش هم بازیگر است، با این که فارغ التحصیل روان‌شناسی می‌باشد، اما بازیگری را انتخاب کرده است، البته او قبل از ازدواج با آرش هم به بازیگری می‌پرداخته است، امسال او را در سریال جراحت و در نقش دختر امین تارخ می‌بینیم. به همین مناسبت با این زوج به گفتگو نشستیم، آرش مجیدی و میلیشیا مهدی نژاد، قرارمان در دفتر بابک مانی بود، آرش خودش عکاس حرفه ای است، اما از بابک خیلی تعریف می‌کرد و در زمان عکاسی با هم مشورت می‌کردند. این زن و شوهر نمونه بارز یک زوج رویایی هستند، چون که تفاهم‌هایشان در زندگی خواندنی است که در ادامه این گفتگو همسر آرش به آن پرداخته، آنها می‌گویند ما یک زوج رویایی هستیم..

 

 

آرش مجیدی را بیشتر بشناسید

 

متولد آباده استان فارس در سال 1353، کارشناسی ادبیات نمایشی و در استان رتبه اول تئاتر را به دست آورده بود. در شوکران بهروز افخمی‌ در نقش برادر عرب نیا بازی کرد، پدرش کارمند ذوب آهن بخش متالوژی بود. فرزند اول خانواده است، عاشق کوهنوردی است، از بالای کوه با پاراگلایدر پایین می‌آید به همین خاطر همسرش همیشه نگران است. عاشق عکاسی است، به دفتر کارش که می‌روی عکس‌های زیبایی که خودش انداخته به چشم می‌خورد. می‌گوید: بچه که بودم، دوست داشتم، بزرگ که شدم پارتیزان شوم، از بس فیلم‌های پارتیزانی می‌دیدم، فکر می‌کردم، پارتیزانی یک شغل است.


می‌گوید: آن حکایت بطری آب من در سریال رستگاران، همچنان بازتاب‌های خود را به همراه دارد.

چه طور وارد دنیای بازیگری شدید؟ با تجربیات یا تحصیلات آکادمیک؟

مهدی نژاد: من لیسانس روان شناسی عمومی ‌هستم. سال 76 در کانون سینماگران جوان زیرنظر خانم‌ها امیرسلیمانی، تیرانداز و آقای فروزش آموزش دیدم طی همون دو ماه اول بود که اولین کارم بهم پیشنهاد شد یک سریال بود که رفتم و بعد از اون هم حدود دو سال پشت سر هم کار کردم.

در این دو سال چه کارهایی کرده اید؟

مهدی نژاد: اولیش سریال «توی خونه» بود که خیلی قدیمی ‌است. سینمایی «ارتفاع پست»، «خانه وحشت» آقای آب پرور و مجموعه مجری – بازیگری خانه مهر برای شبکه سه. بعد از اون ایران نبودم و بعد هم که ازدواج کردم و چون در کارهایم فاصله افتاده بود دیگه برگشت به کار کمی‌ برایم مشکل بود. بعد از اون کار بهم پیشنهاد شد که من قبول نکردم یا اونا قبولم نکردند، تا این که به جراحت رسیدم.

گفتگو با دختر امین تارخ در سریال جراحت و همسرش آرش مجیدی

چه طور جراحت به شما پیشنهاد شد!


مهدی نژاد: آقای رامین مژگانی و فرزین فتحی که دستیار کارگردان بودند با من تماس گرفتند. در سرکار رستگاران قرار شد برای نقشی برم که نشد، از اونجا منو شناختند. برای جراحت وقتی با من تماس گرفتند رفتم و متن را خوندم، اینقدر عالی بود که بعد از هفت سال برگشتم و پذیرفتم.

آشنایی تون چگونه بود؟ از وادی هنر یا...؟

مجیدی: نه، آشنا شدیم و ازدواج کردیم، سال 83.
مهدی نژاد: پدرامون زمان بچگی ما با هم کار می‌کردند. اینو بعد از ازدواج فهمیدیم.(هر دو می‌خندند)

 


و نظرت درباره جراحت؟


مهدی نژاد: کار، کار بسیار خوبی است. متنش را آقای سعید نعمت ا... نوشته اند و به نظرم وقتی واقعیت یه زندگی رو نمایش بدهند بیننده از اون واقعیت می‌تونه به یه نتیجه خوب برسه، حالا می‌تونه اون واقعیت تلخ یا شیرین باشه. ولی مهم به نتیجه رسیدن است. زمانی که متن رو می‌خوندم واقعا احساس می‌کردم من اگه به عنوان یک بیننده این کار را می‌دیدم تحسین می‌کردم. حالا جدای از اون، کارگردانی بسیار خوب آقای عسگرپور هم هست که بسیار صبور بودند.

 



آرش جان، از پارسال و رستگاران تا امسال چگونه گذشت؟


مجیدی: من یه تله فیلم کار کردم که اون هم نوشته سعید نعمت ا... بود که خیلی هم خوب بود. چند تا کار هم پیشنهاد شد اما بیشتر یا نقش پلیس می‌خواستند یا فیلمنامه‌ها خوب نبود و من هم نمی‌خواهم در ورطه تکرار بیفتم و برایم جذاب نبود که برم توی فضای پلیسی، سعی کردم یه کم فاصله بگیرم.

 


بازتاب «عادل» زیر هشت چطور بود؟


مهدی نژاد: خوب بود، یه کم مردم نقشی که قراره روانی بشه را سخت باهاش ارتباط برقرار می‌کنن. به نظرم چون شخصیت پر ماجرایی داشت مردم دوستش داشتند.



از ارتباطی که این چند سال بین شما و همسرتون بوده بگید. این که چه تاثیری از هم گرفتید.
مجیدی: یکی از بزرگ ترین شانس‌های من ازدواج بود، جدی می‌گم. اولا که شرایط روانی این کار رو می‌دونه. من دنبال یه سری هیجانم مثل کوهنوردی، گلایدرسواری و تازگی‌ها، پینت بال ... که با همه این شخصیت‌ها همسرم کنار می‌آد و اجازه رشد هم بهش می‌ده. معمولا در زنان ایرانی این اتفاق کمتر می‌افتد. واقعا شانس آوردم که زنم اجازه این فعالیت‌ها و رشد شخصیت را به من می‌ده.


مهدی نژاد: نه با پروازش نه با کوه رفتن و نه با پینت بالش، مشکلی ندارم. آرش هیجان را دوست دارد، گرچه سر پرواز کمی ‌نگرانم.



شما سر لوکیشن کارهای هم می‌روید؟


مهدی نژاد: هیچ وقت نرفتم.


مجیدی: من این کار را دوست ندارم. حتی به دوستانم هم هنگام فیلمبرداری سر نمی‌زنم.

گفتگو با دختر امین تارخ در سریال جراحت و همسرش آرش مجیدی

بیشتر نمی‌خواهید از ارتباط بین هم و کارتون بگید؟


مجیدی: یکی دیگر از شانس‌های من اینه که همسرم روان شناسه و معتقده هر کسی که کار هنری می‌کند، احتیاج داره که با یک روان شناس هم مشورت کند و این خیلی به دادم رسید.


مهدی نژاد: خب بالاخره زندگی مشترک چه با هنرمند چه با هر فرد دیگه ای پستی و بلندی داره. در هیچ زندگی تفاهم وجود نداره، تفاهم یعنی این که یه نفر حرف اون یکی رو به زور قبول کنه. یعنی این که مثلا آرش بیاد بگه من دوست دارم پرواز کردن رو و اگه من هم بگم آره می‌شه تفاهم، اما باید بتونم با این قضیه کنار بیام که هر انسانی حق آزادی داره و باید از حق خود استفاده کند و باید به هم توجه کنند. اونوقت زندگی می‌تونه به خوبی ادامه داشته باشد. من در مورد کارهای آرش و اون در مورد کارهای من، با هم تفاهم نداریم! اما همدیگر رو درک می‌کنیم. هر کس باید به آزادی‌هایی که داره برسه به شرطی که به زندگی اش لطمه وارد نشه!

این روان شناسی به درد شما در حوزه سینما خورد؟

مهدی نژاد: بعضی جاها بله.


مجیدی: به درد «عادل» خورده. اتفاقی که برای عادل زیر هشت می‌افته اینه که یک دوره روانی را طی می‌کنه و دچار «اسکیزوفرنی» می‌شه. چه بهتر از این که همسرم یکسری کتاب و فیلم در این زمینه به من معرفی کرد.



شما زیر هشت را پسندیدید خانم مهدی نژاد؟


مهدی نژاد: خیلی. واقعا کار خوبی بود، برخلاف بعضی‌ها که می‌گویند کار تلخی بود من می‌گویم کار عبرت آموزی بود. توی این کار وقتی کسی به دروغ قسم به قرآن می‌خوره، حرف مادرش رو گوش نمی‌کنه و... به مشکل می‌خوره و می‌شه از آن عبرت گرفت.

 



در حوزه روان شناسی فعالیتی نکردید؟


مهدی نژاد: من یک مدتی با بچه‌ها در مهدکودک کار کردم، اما نمی‌تونستم برخلاف این که همه می‌گفتن، توانایی دارم، اون توانایی رو نداشتم. آدمی‌ نیستم که بخوام پشت میز بنشینم و قید این کار را زدم.



شهرت را دوست داری؟


مجیدی: شهرت یک دردسر است. خیلی خوب است که مردم بشناسنت و بهت احترام بذارن و تو هم احترام بذاری اما این که همیشه توی چشم باشی، زیرذره بین باشی، تو را اذیت می‌کند. به خصوص جنس آدمی ‌مثل من که خیلی اهل قواعد شهری نیستم، زندگی خودم را دارم و دوست ندارم زیرذره‌بین باشم. دوست دارم اگر حسش بود بروم قهوه خانه پایین شهر یک چیزی هم بخورم ولی اون موقع اگر همه بشناسنت مجبوری خودت نباشی.

از سینما زیاد استقبال نمی‌شود، چرا؟


مجیدی: بحث سینما خیلی بحث تلخی است. من می‌گم صد رحمت به فیلم فارسی. ما قبل از انقلاب یکسری فیلم‌های بسیار خوب داشتیم که الان هم به اونا افتخار می‌کنیم، در همه سبک‌ها... الان بهترین کارگردان‌های ما از همون فیلم فارسی‌ها هستند، سینمای حال حاضر ما سینمای مریضی است. سینما باید بفروشد و چرخه اقتصادی‌اش حرکت کند. اما نه این جوری، سطح کیفی فیلم‌ها پایین اومده مردم نمی‌روند که فیلم ببینند و در این شرایط من ترجیح می‌دم یه تله فیلم خوب بازی کنم تا با یک فیلم بد بیام روی پرده سینما. البته توی همین سینما کارهای خوب هم هست. مثلا من «هیچ» را دیدم، واقعا غافلگیر شدم.


مهدوی نژاد: بعضی از فیلم‌ها واقعا ارزش ساخته شدن و وقت گذاشتن را نداره. متن خیلی بدی داره و فانتزی است. خانه‌های دوبلکس آنچنانی، ماشین‌های آنچنانی، لباس‌های آنچنانی و... چیزی که برای خیلی از مردم ما ملموس نیست. وقتی برای مردم قابل لمس نباشد برای هیچ کس جذابیتی نداره. به نظر شما چرا بعضی از فیلم‌ها در زمان خودش و حتی الان اونقدر طرفدار دارد، چون برای مردم قابل لمس بوده است.


از همدوره ای‌های دانشگاهی ات کسی در سینما مطرح شده است؟

حامد بهداد. حتی ما شش ماه با هم همخانه بودیم! و در دانشگاه آزاد تهران مرکز در چهارراه ولیعصر(عج) درس می‌خواندیم، حمید گودرزی هم در دانشگاه ما بود.



اگر فردا یک فیلم یا سریال به شما پیشنهاد شود که نقش زن و شوهر را بازی کنید، قبول می‌کنید؟


مجیدی: فیلمنامه اگر خوب باشد، حتما. اتفاقا بهتر است. وقتی تجربیات زندگی را داری و لمس کرده‌ای خیلی خوب است.

 


اگر سکانسی باشد که روز عروسی شما باشد، چه؟

مجیدی: من اصلا مراسم عروسی را دوست نداشتم و به خاطر همسرم آن را برگزار کردم. اگر یک بار دیگر ازدواج کنیم، اونم تو فیلم و همه چیز مجانی از آب در بیاید چه ایرادی داره. (همه می‌خندند)
http://movie.nex1music.ir/upload/142159482783059958jerahat.jpg
 «جراحت»، سریالی نامناسب برای رمضان
هدف از پخش سریال های رمضانی این است که فضای روحانی و معنوی این ماه مبارک را برای مردم بیشتر کنند. این در حالی است که غیر از خشونت و ناامیدی چیز دیگری برای مردم ندارد.
بسیاری از منتقدان سینما و تلویزیون و مخاطبان رسانه ملی بر این اعتقاد هستند که سریال «جراحت» که در شب های ماه مبارک رمضان از شبکه سه به روی آنتن می‌رود، سنخیتی با این ماه پر از رحمت و برکت ندارد.
  
مجموعه تلویزیونی «جراحت» به تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی، کارگردانی محمدمهدی عسگرپور و نویسندگی سعید نعمت الله سریال مناسبتی شبکه سه سیما در ماه مبارک رمضان است که هر شب ساعت 20 و 30 دقیقه به روی آنتن می رود.

در این مجموعه بازیگرانی چون امین تارخ، ثریا قاسمی، علی عمرانی، آتنه فقیه نصیری، مهوش صبرکن، محمد عمرانی و رامین راستاد به ایفای نقش پرداختند.

محور اصلی داستان مجموعه «جراحت»، اکرم و امیرحافظ دختر عمو و پسر عمویی هستند که چهار سال از محرم شدن آنها می گذرد و بالاخره والدین شان تصمیم گرفتند که مراسم عروسی را برگزار کرده و آنها را به خانه خود بفرستند. پس از انجام آزمایش خون، مشخص می شود که اکرم باردار است و نتایج آزمایش هم نشان می دهد که این دو مشکل ژنتیک دارند و نباید بچه دار شوند.

این موضوع مشکلات و درگیری های کلامی میان فرزندان با خانواده و بالعکس را به وجود می آورد البته داستانک های فرعی به موازات داستان اصلی اتفاق می افتد و سریال را به پیش می برد.
عواملی که در ساخت این مجموعه همکاری داشتند از نویسنده، کارگردان، تهیه کننده و بازیگران گرفته تا آهنگساز و تدوین و سایر عوامل حرفه ای بوده و مجموعه ای جذاب از کار درآمده و انگیزه لازم برای دنبال کردن ادامه داستان را برای مخاطب ایجاد کرده است. ضمن اینکه تاکنون «جراحت» توانسته از میان سریال های ماه رمضانی بیشترین مخاطبان را به خود اختصاص دهد.

اما نکته ای که نباید فراموش کرد این است که «جراحت» سریالی مناسب برای پخش در ماه مبارک رمضان نیست. چرا که مردم در این ماه با پر از برکت و رحمت نیاز به آرامش برای انجام عبادات دارند و نشان دادن تصاویری چون خشونت، درگیری های کلامی و فیزیکی، خودکشی، قتل، عدم رعایت حرمت بزرگتر توسط کوچکترها، مرگ و همچنین عدم برخورداری بزرگتر خانواده (مادربزرگ) از جایگاه واقعی خود، مناسب نیست.

همچنین به گفته پیامبر اسلام (ص) در این ماه درهای آسمان و بهشت گشوده و درهای جهنم بسته می شود و عبادت در یکی از شب های آن (شب قدر) بهتر از عبادت هزار ماه است. پس به نظر می رسد سریال های ماه مبارک رمضان باید به گونه ای باشد که فضای معنوی و روحانی را برای هر چه نزدیک تر شدن مخاطبان به درگاه خداوند فراهم آورند.

کارشناسان و منتقدان سینما و تلویزیون نیز بر این باورند که این سریال با تمام نقاط قوت خود باید در زمانی دیگر به جز ماه رمضان از تلویزیون پخش شود.

«جراحت» پیامی برای ماه مبارک رمضان بینندگان ندارد

علیرضا سربخش، منتقد سینما و تلویزیون در مورد صحنه های خشونت، داد و فریاد، درگیری و نزاع زوج جوان مجموعه «جراحت»، گفت: خانواده هایی که در این سریال به تصویر کشیده شده است با خانواده از منظر اسلام کاملا در تعارض است.

وی با اشاره به موضوع طلاق تازه عروس و داماد افزود: این گره ها خیلی محکم نیست و به راحتی قابل حل است و آنقدر این گره ها را کش می دهند که این درگیری های طولانی جلوه می کند. در حالی که از همان ابتدا به جای پیش کشیدن مساله طلاق، می توانستند تدابیر دیگری را بیاندیشند. ضمن اینکه مادر امیرحافظ با بازی آتنه فقیه نصیری گذشته را فراموش کرده و صرفا به خاطر این مساله این همه درگیری در خانواده ایجاد می کند.

این منتقد با اعلام اینکه سریال «جراحت» پیامی برای ماه مبارک رمضان بینندگان ندارد، ادامه داد: هدف از پخش سریال های رمضانی این است که فضای روحانی و معنوی این ماه مبارک را برای مردم بیشتر کنند. این در حالی است که غیر از خشونت و ناامیدی چیز دیگری برای مردم ندارد.

به گفته سربخش، وقتی بیننده خسته از سر کار به منزل برمی گردد، دوست دارد بعد از افطار سریالی تماشا کند که به او آرامش و امید داده و ساعات خوشی را هدیه کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه این سریال محتوای نازلی را به مخاطب ارائه می دهند، خاطر نشان کرد: بزرگترها در این سریال از جایگاه مشخصی برخوردار نیستند و نقش پادرمیانی که افراد مسن تر و ریش سفیدها می توانند داشته باشند، در این سریال نمی بینیم. بنابراین با توجه به هزینه های سنگینی که صدا و سیما برای ساخت این سریال متحمل شده، باید ضمن سنخیت با این ماه، از محتوای بالایی برخوردار باشد.

صدا و سیما به ژانر وحشت روی آورده است

حجت الاسلام علی جعفری، استاد دانشگاه امام صادق (ع) نیز با اشاره به اینکه سریال های ماه مبارک رمضان به جای اینکه آرامش بخش، لطیف و معنوی باشند، خشونت و برخوردهای کلامی و فیزیکی میان اعضای خانواده را به مخاطب ارائه می دهند، به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: مدتی است صدا و سیما به ژانر وحشت روی آورده است.

وی با بیان اینکه اگر صدا و سیما به این رویه ادامه دهد خود به یکی از آسیب های اجتماعی بدل می شود، افزود: مدیران صدا و سیما در انتخاب موضوع و تولید سریال ها باید بیشتر از این دقت کنند چرا که در غیر اینصورت نه تنها قادر به کنترل آسیب های اجتماعی نیستند بلکه خود به یک آسیب تبدیل می شوند.

این استاد دانشگاه در ادامه یادآور شد: سیاست گذاران رسانه ملی متوجه نیستند که حداقل این سریال با شرایط و فضای ماه مبارک رمضان تجانسی ندارد. کارنامه سازمان در ماه مبارک رمضان سالهای قبل کارنامه بدی نبوده، اما وضعیت امسال به گونه ای است که نمره خوبی به آن تعلق نمی گیرد.

جعفری خاطر نشان کرد: مردم در ماه رمضان با شیرینی افطار می کنند و مجموعه «جراحت» افطار مردم را تلخ می کند. این مجموعه به لحاظ فنی سریال خوبی است اما مناسب پخش در این ماه مبارک نیست.

«جراحت» در انتقال پیام خود موفق نبوده است

احمد قیومی، رییس اداره آموزش و پرورش منطقه 9 تهران گفت: مجموعه «جراحت» در انتقال پیام خود که همان خطرناک بودن محرمیت میان دختران و پسران جوان است، موفق نیست.



وی با اشاره به اینکه هم اکنون بسیاری از دختران و پسران جوان بدون عقد رسمی، چندین سال با هم ارتباط دارند، افزود: این امر موجب بروز مشکلاتی می شود و فکر می کنم که پیام این مجموعه هم نشان دادن آن مشکلات است اما در نحوه انتقال پیام خود به گونه ای عمل کرده که آن را تحت الشعاع قرار داده است.

رییس اداره آموزش و پرورش منطقه 9 تهران در ادامه اظهار داشت: مسائلی چون از بین رفتن حریم ها، مشکلات خانوادگی، خشونت، قتل و برخوردهای کلامی و فیزیکی که در این سریال وجود دارد موجب شده که هیچ موفقیتی در انتقال پیام خود نداشته باشد.

قیومی با بیان اینکه این سریال مناسب پخش در ماه مبارک رمضان نیست، یادآور شد: معمولا در میان فرزندان خانواده های مذهبی این جور مسائل در این سطح (بارداری دختر) وجود ندارد بنابراین ضرورتی نداشت که این آقا پسر و دختر خانم، ظاهری کاملا موجه و اسلامی داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: این اشکال متعلق به خانواده هایی است که تیپ ظاهری و آموزه های خانوادگی شان با خانواده های متدین و اسلامی کاملا متفاوت است و چیزی که این فیلم نشان داده یک استثنا است و چرا این به تصویر کشیده شده و هدف گذاری چه بوده، مشخص نیست.

رییس اداره آموزش و پرورش منطقه 9 تهران اضافه کرد: اگر روابط میان دختر و پسر به درستی ترسیم می شد می توانست یک هشداری به جوانان باشد اما هم اکنون این مجموعه از مسیر اصلی خود خارج شده و 100 پیام منفی دیگر را هم منتقل می دهد که در مجموع برآیند خوبی نیست.

قیومی به سریال 'صاحبدلان' اشاره کرد و گفت: سریال 'صاحبدلان' که ماه مبارک رمضان سال های پیش پخش شد و بحث قرائت قرآن را مطرح می کرد، مردم را به فضای معنوی و انس با قرآن و دوری از زشتی ها می آورد. در حالی که سریال 'جراحت' سریال مناسبتی ماه پرخیر و برکت رمضان نیست.

ماه رمضان بهترین فرصت برای آموزش آموزه های دینی است

امیدعلی مسعودی، عضو هیات علمی دانشگاه سوره و علامه طباطبایی نیز گفت: در ماه مبارک رمضان به خصوص بعد از اذان فرصتی برای عبادت، نیایش، خودسازی و بهره بردن از این ماه است. برنامه تلویزیون های کشورهای اسلامی معمولا مفرح و آرامش بخش است که شامل پرداختن به ادبیات قرآنی، پخش قرائت قرآن و تواشیح و غیره می شود. ضمن اینکه سریال های سنتی پخش می کند که به ترویج آداب و رسوم خودشان می پردازند.

وی ضمن تشکر از زحمات صدا و سیما و نگرش آنها به موضوعات اسلامی، افزود: اما یکی از ایرادات برنامه های رسانه ملی این است که از سنت ها دور شده و به سمت مدرنیته می روند. موضوع اصلی سریال «جراحت» مشکل ژنتیکی است که مانع ازدواج دخترعمو و پسرعمو شده است که این مساله را علم پزشکی ثابت کرده است.

این استاد دانشگاه در ادامه اظهار داشت: این در حالی است که ما در سنت خودمان بارها و بارها دیدیم دخترعمو و پسرعموهایی ازدواج کردند و هیچ مشکلی برای نسل شان پیش نیامده است. کل موضوع فیلم هم یک دستور بهداشتی است.

مسعودی با بیان اینکه موضوع های فرعی این سریال مهمتر از موضوع اصلی است، یادآور شد: سریال 'جراحت' باید به سوژه های فرعی مثل احترام به بزرگترها و رعایت قوانین و مقررات جامعه و خیلی از مسائل دیگر پررنگ تر نگاه می کرد اما به صورت سطحی به این موضوع ها پرداخته شده است.

وی خاطر نشان کرد: در این مجموعه خیلی سریع از صحنه سیلی زدن امیرحافظ به صورت اکرم و عدم اطاعت دو جوان از بزرگترها گذشت که باید بیشتر مورد توجه قرار می گرفت. نشان دادن این تصاویر در جامعه بدآموزی دارد.

به گفته این استاد دانشگاه، کل فضای حاکم بر سریال، فضای غم انگیزی است و نمایش این گونه فیلم ها بعد از اذان مغرب، روی اعصاب مخاطب تاثیر منفی می گذارد.

مسعودی معتقد است: سریال های دینی و قرآنی باید در ماه مبارک رمضان پخش شود که با روح عبادت و تقوایی که مردم در این ماه دنبال می کنند، ارتباط داشته باشد. بسیاری از آموزه های دینی را می توان در قالب سریال برای خانواده ها و جوانان نشان داد.

وی گفت: موفقیت های علمی و کسب جوایز متعدد جوانان مومن و متدین امروز در سطح جهانی، مشکلات اساتید و دانشجویان، مشکلات بانوان و هجوم فرهنگی شبکه های ماهواره ای فارسی زبان، موضوعاتی است که می تواند دست مایه فیلمسازان قرار گیرد. ضمن اینکه در ماه مبارک رمضان همه افراد خانواده دور هم جمع هستند و این بهترین فرصت برای آموزش آموزه های دینی است.

این استاد دانشگاه افزود: مضمون جراحت را می توان در یک میزگرد پزشکی بررسی کرد و نیازی نبود که صدا و سیما هزینه های هنگفتی برای ساخت آن اختصاص دهد.

صدا و سیما در ماه رمضان سال های گذشته، در تولید و ساخت سریال های مناسبتی موفق تر عمل کرده است. به نظر می رسد مدیران شبکه های تلویزیونی رسانه ملی باید در انتخاب سریال های ماه مبارک رمضان، توجه بیشتری به تناسب آنها با این ماه پربرکت داشته باشند تا این سریال ها بتوانند تاثیر معنوی و روحانی مطلوبی بر مخاطبان رسانه ملی داشته باشند.
-----------------
نام سریال : جراحت
ژانر : اجتماعی
کارگردان : مهدی عسگرپور
بازیگران : امین تارخ ، ثریا قاسمی ، آتنه فقیه نصیری ، لیلا بلوکات ، هستی مهدوی فر ، علی عمرانی
سال تولید : 1389
کانال پخش کننده : شبکه سه
کیفیت : عالی
خلاصه داستان : لطیفه مادر 75 ساله ای است با دو پسرش با نام های بزرگ و اسماعیل زندگی می کند، بزرگ پسر ارشد لطیفه است و چهار سال پیش در پی خواندن خطبه عقدی خانگی و بی سر و صدا دخترش اکرم را به عقد پسر برادرش اسماعیل سقایی در آورده است .. مجموع این دو خانواده داری رابطه ای معقول و نزدیک با یکدیگر می باشند …
-----------------
رها ماهرو : لطفا نظرتان را درباره ی سریال جراحت ساخته محمدمهدی عسگرپور برای وبسایت جامع رها ماهرو ارسال کنید
-----------------

داستان : سیندرلا به ایران آمد

داستان : پاندا کونگ فو کار به ایران آمد


نظرات 2 + ارسال نظر
ستاره پنج‌شنبه 29 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 07:47 ب.ظ

به نظر من این فیلم لازمه اجتماع ماست . که از کودکی بچه ها رو خانواده ها برای هم نشون می کنن. و خوب که اونا به هم دلبسته شدن بعد می رن آزمایش خون. حتی اگه دختر این فیلم هم باردار نمی شد بعد از آزمایش خون با احساسش کلی بازی می شد . این همه بچه تالاسمی که توی بیمارستانا هست فقط نتیجه این فرهنگ غلط عقد پسرعمو دختر عمو توی آسمونها بسته است. حتی پیامبر هم گفته با غریبه ازدواج کنید برای اینکه بچه های سالم به دنیا بیارید . و ازدواج ائمه ما استثنا بوده . حتی توی دین مسیحیت کار خودشون رو راحت کردن و دخترعمو پسرعمو و دختر دایی و عمه رو جز محارم قرار دادن . حتی گناه هست اونا به عقد هم در بیان . چون با این کار نسل بشر به نقص می رسه . ازدواج خوهر و برادر در ایران باستان رسم بوده بعد ادیان دیگه اومدن و اون رو منع کردن الان هم تا چند سال آینده این ازدواج های پسرعمو دختر عمو هم منع می شه به طور کلی . مثل خواهر برادر. لطفا کمی اگه به این معضلات فکر کنید می بینید لازم مردم ما آگاه بشن که اینطور با احساس بچه هاشون بازی نشه. نقص انسان از ستاره بخت نیست از حماقت ماست که بارها دیدیم بچه های فامیلی تالاسمی و غیره به دنیا میان بازهم این عقد رو به آسمانها نسبت می دیم .... حماقت بشر تمامی نداره نقص بشر از حماقتشه نه ستاره بختش .

با تشکر از ستاره عزیز بخاطر نقد بسیار زیبایت
بزودی نقدت رو بر روی وبلاگم می گذارم
باز هم نقد های دیگرت را برایم بفرست

مریلا شکوهی جمعه 20 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 07:46 ق.ظ http://nimkatma.blogfa.com/

سلام رها جون درباره رابین ویلیامز مطلبی تهیه کردم که تقدیم میشه

رابین ویلیامز روز 21 جولا ی سال 1952 در شیکاگو چشم به جهان گشود. ویلیامز سال های کودکی خود را در شیکاکو، بلوم فیلد و میشیگان سپری کرد. پدرش مدیر یک شرکت سازنده اتومبیل و مادرش مدل لباس بود. هر وقت پدر در کار خود ترفیع می گرفت آنها مجبور بودند به شهر دیگری نقل مکان کنند. او بیشتر اوقات در خانه تنها بود و خود را با اسباب بازی هایش سرگرم می کرد.
او در جوانی تبدیل به یک پسر ورزشکار شد. او عضو تیم های کشتی و پیاده روی شد و دیگر یاد گرفته بود که چگونه بچه های دیگر را بخنداند. والدینش نمی توانستند حس تنهایی او را برطرف نمایند. پدرش اکثر اوقات بیرون بود و مادرش لوری هم اغلب بیرون بود و رابین در واقع توسط خدمتکار خانه بزرگ شد. او می گوید با این که می دانستم دوستم دارند ولی بلد نبودند با من ارتباط عاطفی برقرار کنند. در واقع کاری کمدی من از بچگی شروع شد. زمانی که سعی می کردم مادرم را بخندانم تا توجهش به من جلب شود، با خود می گفتم: اگر مامانم را بخندانم همه چیز درست می شود ولی باز هم از همیشه با یک حس غریب کنار گذاشته شدن بزرگ شد. حسی که خود ویلیامز از آن به عنوان (سندروم مرا دوست بدارید) یاد می کند.
پس از بازنشستگی پدر خانواده او به کالیفرنیا مهاجرت کرد، پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان در سال 1969 وارد کالج پسران کلرمونت شد و به تحصیل رشته علوم سیاسی و بازی فوتبال پرداخت.

ترک تحصیل
ویلیام تحصیل در رشته علوم سیاسی را رها کرد و بلا فاصله به نیویورک رفت و در دانشگاه جیلا رد به تحصیل رشته نمایش پرداخت. در جیلا رد با کریستوفر ریو جوانی که بعدها هنرپیشه نقش سوپرمن شد، دوست و همکلا س بود. آنها با یک دیگر پیمان بستند که هرکدام که در کار سینما موفق شد، دست دیگری را هم بگیرد.
وقتی ویلیامز به سانفرانسیسکو بازگشت به باشگاه کمدی (وست کلا ست) پیوست و به بازیگری در زمینه های نمایش و پانتومیم پرداخت.
ویلیامز در دهه 70 نمایش های خیابانی اجرا می کرد و در آن بسیار موفق بود. پس از اجرای یک سری نمایش های خنده دار، ویلیامز در یک فیلم به نام (روزهای خوش) هنرپیشه مهمان شد و در نقش مردی به نام (مورک) ظاهر شد. وی در سال 1987 ناگهان با کاندیدا شدن برای دریافت جایزه اسکار به خاطر بازی در فیلم کمدی درام (صبح بخیر ویتنام) ساخته (برای لوینسو) که درباره یک سرباز بی ادب آمریکایی در ویتنام بود، نام رابین ویلیامز در جرگه هنرپیشگان درجه یک قرار گرفت. در همان زمان مهارت های بداهه کاری وی مشهور شد و او به خاطر بی وقفه حرف زدن هایش معروف شد.

موفقیت سینمایی
بزرگترین موفقیت سینمایی و تجاری ویلیامز با فیلم کمدی (خانم داوت فایر) در سال 1993 رقم خورد. در این فیلم او در نقش پدری بازی کرد که از همسرش جدا شده است ولی به خاطر نزدیک بودن به فرزندانش خود را به شکل یک خدمتکار زن درمیآورد. خانم داوت فایر 200 میلیون دلا ر درآمد روانه جیب های ویلیامز کرد.
بازی او در فیلم (روز پدر) در سال 1997 با استقبال چندانی مواجه شد ولی در همان سال او با بازی در فیلم دیگری به نام (فلا بر) که کاری از شرکت دیسنی و برگرفته از فیلم (پروفسور کم حافظه) بود گام بلندی به سوی محبوبیت کامل در بین تماشاگران برداشت.
گفتنی است ویلیامز یک ستاره غیرمعمول در هالیوود است، یک هنرپیشه با استعداد کمدی که می تواند احساس صمیمیت را به بیننده انتقال دهد و حالت رمانتیک را به زیبایی اجرا نماید. در سال 2002 او در فیلم مترجم بازی کرد. سپس در فیلم کمدی تلخی به نام سپید بزرگ بازی کرد. از فیلم های دیگر ویلیامز می توان به نیویورکی ها، اشراف، شنوندگان شب و شبی در موزه اشاره کرد.

-----------------------
اینم یه خبر قدیمی

نگاهی کوتاه و اجمالی به برگزاری «دومین جشنواره فیلم پلیس»
سینما، پلیس، امنیت
نویسنده : حسین سینجلی

درماه های اخیر و یکی دو ماهی که پیش رو داریم بازار برگزاری جشنواره ها، دوسالانه ها، کنگره ها، گردهمایی ها و ... در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری آن چنان گرم و تعدادشان زیاد شده است که نه تنها استفاده از هر یک از آنها به شکل صحیح و درست مقدور نمی باشد و مقدر نمی شود، حتی اهالی مطبوعات و رسانه ها نیز هر چه می کوشند باز قادر نیستند آنطور که شایسته و لازم است به هر یک از این رویدادها بپردازند. در واقع نگاهی گذرا و تیترگونه به اسامی این رویدادها از جمله: جشنواره فیلم شهر، جشنواره فیلم بهزیستی، جشنواره فیلم کوتاه تهران، جشنواره فیلم پلیس، جشنواره تئاتر ماه، جشنواره تئاتر رضوی، جشنواره قصه گویی، چهارمین دوسالانه نقاشی جهان اسلام، ششمین دوسالانه نگارگری ایرانی، جشنواره فیلم های 100 ثانیه ای، نخستین جشنواره هنرهای تجسمی مقاومت، جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا(ع)، گردهمایی مکتب اصفهان، گردهمایی انجمن های تئاتر دفاع مقدس، جشنواره فیلم و عکس دانشجویی، جشنواره فیلم ایدز، پنجمین جشنواره کانونهای نمایش، اولین جشنواره شعر و ...، همچنین سه جشنواره بین المللی فیلم، تئاتر و موسیقی فجر که به نوعی سرگل و نقطه عطف این رویداد ها محسوب می شوند و همگی در طی یکی دو ماه گذشته برگزار شده یا در حال برگزاری هستند و یا در یکی دو ماه آینده برگزار می شوند، به نظر محکم ترین و در عین حال ساده ترین دلیل برای اثبات ادعای گرم بودن این بازار می باشد که به قولی دیگر کارش از گرما گذشته و خیلی داغ شده است. در این یادداشت قصد آن نیست که به ارزیابی و چگونگی کیفیت و کمیت این رویدادها بپردازیم که اولا کار بزرگان است و ثانیا در این مقال نمی گنجد. ولی گفتن این نکته هم ضروری می نماید که مدیریت، هماهنگی و برگزاری این تعداد برنامه مطمئنا کار آسانی نیست.
به هر روی برعهده مطبوعات است که هر چند سخت اما در حد توان به هر یک از این رویدادها به شکل منفرد و با نگاهی و تاملی به چگونگی مدیریت و برگزاری، سطح کیفیتی و کمیتی آثار هنری، طرح ویژگی ها و کمبودها و ... بپردازند تا حداقل اگر هم کم و کاستی وجود دارد از طرف مطبوعاتی ها نباشد. در همین راستا برگزاری "دومین جشنواره فیلم پلیس" و شنیدن اخباری مبنی بر حضور هنرمندان حرفه ای سینما در این جشنواره، استقبال 126 هزار نفر در یک هفته فقط در 6 استان و همچنین هدف قابل توجه و با اهمیت مطرح شده توسط برگزار کنندگان این جشنواره، جالب توجه بود تا از میان لیست بلند بالای فوق الذکر نگاهی کوتاه و اجمالی به "دومین جشنواره فیلم پلیس" بیاندازیم.
پس از برگزاری تقریبا موفق نخستین دوره این جشنواره، دومین دوره آن علاوه بر تهران برای شهروندان 74 شهر مرزی در 16 استان کشور نیز برگزار می شود. تلاش برای ایجاد ارتباطی مستحکم میان مردم با بخش های مختلف نیروی انتظامی از نکاتی است که در برگزاری این دوره بر آن تاکید بسیار شده و شاید بتوان آن را از نقاط عطف این جشنواره (در صورت دستیابی) دانست. دست اندرکاران برپایی این جشنواره در استان های مرزی، آسایش عمومی و امنیت عمومی و امنیت ملی در جامعه و نمایش تلاش بخش انتظامی کشور در تحقق اهدافی برای مردم این دیار را در این حرکت خود مورد توجه قرار داده اند تا همکاری فعلی مردم و پلیس در این مناطق بیش از گذشته تداوم و تعالی یابد.
ایجاد تعامل و ارتباط هر چه بیشتر مردم ساکن شهرهای مرزی با نیروی انتظامی از دیگر اهداف برپایی استانی جشنواره است، به دلیل آن که دست اندرکاران این جشنواره معتقدند که افزایش منزلت و جایگاه نیروی انتظامی در گرو حمایت های مردمی می باشد. نمایش فیلم های پلیسی در این مناطق از یازدهم آذرماه، همزمان با ولادت امام رضا(ع) آغاز شده است و تا هفدهم دی ماه که قرار است جشنواره فیلم پلیس در تهران آغاز شود، ادامه خواهد داشت.
در حاشیه نمایش فیلم ها نشست های نظرسنجی و تبادل افکار و نظربین مردم و هنرمندان و مسئولان انتظامی و نظامی برگزار می شود. هم چنین گفتنی است توجه به تنوع جغرافیایی، آداب و رسوم منطقه ای و خرده فرهنگ های هر یک از استان های موردنظر محور اصلی انتخاب فیلم برای اکران در شهرهای موردنظر است و پیش بینی می شود اهداف برگزار کنندگان با حمایت های مختلف تامین گردد.
فیلم های موردنظر در یک زمان بندی سه روزه در هر شهر با توجه به شرایط آن، هم چون سالن های نمایش و امکانات موجود برای 3 تا 5 سانس به نمایش گذاشته می شود و ضمنا قرار است این فیلم ها به صورت ویژه برای مدارس روستایی نیز پخش گردد. لازم به ذکر است در هر یک از استان ها به تناسب شرایط جغرافیایی حداقل 4 و حداکثر 6 شهر در دستور کار نمایش فیلم ها قرار دارد.
در انتها ذکر این مطلب لازم است که استان های خراسان شمالی، جنوبی، رضوی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، گیلان، مازندران و گلستان از جمله استان هایی هستند که میزبان "دومین جشنواره فیلم پلیس" در پائیز 85 هستند.

----------------------

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد