رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

انیمیشن ایرانی شنگول آباد

شنگول آباد یک انیمیشن ایرانی به کارگردانی امیرحسین داوودی و سلمان طاهری است .

داستان‌های این مجموعه برگرفته از حکایت‌های قدیمی ایرانی می‌باشد که با زبانی امروزی برای کودکان روایت می‌شود. داستان‌هایی که همگی با شخصیت‌های حیوانی در جنگلی به نام شنگول آباد اتفاق می‌افتد.


اطلاعات تکمیلی
    کارگردان: امیر حسین داودی، سلمان طاهری
    نویسنده: گیتی صفرزاده
    موسیقی: بهنام معیریان
    تکنیک: سه بعدی کامپیوتری
    تعداد قسمت: ۲۶
    مدت: ۱۵ دقیقه‌ای

:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.

موسسه گل آقا «شنگول آباد» را ساخت(+عکس)
موسسه گل‌آقا که با نشریه هفته‌نامه گل‌آقا سالها میهمان خانواده‌های ایرانی بود، این بار با تولید محصولات انیمیشن قصد دارد که بار دیگر به میان خانواده‌های ایرانی برود و پیام‌آور شادی و لبخند در میانشان باشد.
مجموعه انیمیشنی شنگول‌آباد محصولی از بخش انیمیشن موسسه گل‌آقاست که از آغاز امسال پخش آن از شبکه کودک آغاز شده است.

موسسه گل‌آقا که با نشریه هفته‌نامه گل‌آقا سالها میهمان خانواده‌های ایرانی بود، این بار با تولید محصولات انیمیشن قصد دارد که بار دیگر به میان خانواده‌های ایرانی برود و پیام‌آور شادی و لبخند در میانشان باشد.

شنگول‌آباد نام جنگلی است که حیوانات ساکن در آن، هربار شاهد اتفاقاتی هستند که ریشه در قصه‌های قدیمی ایرانی دارند. قصه‌هایی که این بار در پرداختی جدید و در فضایی شاد و نوجوانانه حکایت می‌شوند. از ویژگی‌های این مجموعه، استفاده از شوخی‌های کلامی و خلق شخصیت‌های فانتزی است که با ساخت مناسب و صداگذاری جذاب، مورد پسند بینندگان قرار گرفته است.

مدیریت دوبلاژ مجموعه شنگول آباد به عهده شوکت حجت قرار دارد. او که در حال حاضر ده سال است که مدیر دوبلاژی فیلم‌ها و سریال‌ها و کارتون‌های تلویزیونی را به عهده دارد، از کار شنگول‌آباد راضی است و با اینکه خودش فرصت نکرده کار را در زمان پخش از تلویزیون ببیند اما عقیده دارد کار بین مردم گرفته است.

او درباره ادامه کار شنگول‌آباد می‌گوید: حکایت‌های قدیمی که به طنز بیان می‌شوند خیلی جای کار دارند. حتی قصه‌هایی که از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایمان هم شنیدیم برای این کار خوب است.

http://www.pooyatv.ir/media/k2/items/cache/d65085d854a39feae81a41eb458281c5_XL.jpg

حجت نقاط قوت شنگول آباد را تک بودن سوژه‌ها، قشنگ بودن کاراکترها و اینکه دیالوگ‌ها تنها برای پرکردن کار نیستند، ذکر می‌کند. شخصیت‌های مورد علاقه او کاراکترهای کلاغ و شتر در این مجموعه هستند.

سعید شیخ زاده دوبلوریست که به جای کلاغ پرحرف و بازیگوش شنگول‌آباد صحبت می‌کند. او که از خوانندگان قدیمی هفته‌نامه گل‌آقا بوده، از انیمیشن گل‌آقا هم راضی است. او کلاغ شنگول‌آباد را موجودی می‌داند که زیاد فکر نمی‌کند، خیلی خوشحال است، زندگی را سخت نمی‌گیرد و شلوغ کار و بانمک است. شیخ زاده قصه‌های خوب و رنگ پردازی مناسب را از ویژگی‌های کار می‌داند.

مجموعه انیمیشنی شنگول‌آباد به سفارش صبا و تهیه کنندگی امیرحسین داودی تولید شده و کار گردآوری قصه‌ها، طراحی داستانها و شخصیت‌ها، نوشتن فیلمنامه و ساخت آن همگی به عهده همکاران بخش انیمیشن موسسه گل‌آقا بوده است.
:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.
در چند سال اخیر در مورد بخش انیمیشن گل‌آقا اطلاعاتی به علاقه‌مندان دادیم و بخشی از تولیدات این بخش نیز مثل تیزر اولین و دومین جشنواره فیلم کمدی گل آقا و انیمشین زندگینامه منوچهر احترامی را در همین سایت دیدید. حالا وقتش رسیده که شما را به دیدن اولین مجموعه انیمیشن تلویزیونی گل‌آقا دعوت کنیم. شنگول‌آباد نام جنگلی است که ماجراهای حیوانات ساکن آن قصه‌های قدیمی ایرانی است که البته نمک و جذابیت ویژه‌ای به آنها اضافه شده. برخی از عوامل این مجموعه عبارتند از: مشاور برنامه:مهدی ارگانی، محقق: پوپک صابری فومنی، نویسندگان: گیتی صفرزاده - علی زراندوز، کارگردان: سلمان طاهری، آهنگساز: بهنام معیریان، سرپرست گویندگان: شوکت حجت، تهیه کننده: امیرحسین داودی، شاعر: اسماعیل امینی.


رها ماهرو : خواننده عزیز ، از شما درخواست می کنیم تا نظر و انتقادتان را راجع به انیمیشن ایرانی شنگول آباد ساخته سلمان طاهری و امیر حسین داودی که هم اکنون از شبکه پویا در حال پخش می باشد و در وب سایت رها ماهرو قرار گرفته است برایمان بفرستید



نظرات 1 + ارسال نظر
مریلا شکوهی دوشنبه 23 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 02:04 ق.ظ http://nimkatma.blogfa.com

چند خبر قدیمی قدیمی



خوشبختی جدایی نادر از سیمین

جدایی نادر از سیمین عنوان یک فیلم بلند سینمایی محصول 1389 ایران و برنده جایزه اسکار است. کارگردانی، نویسندگی و تهیه کنندگی آن را اصغر فرهادی بر عهده داشته است. «جدایی نادر از سیمین» که در سطح بین المللی بیشتر با نام «یک جدایی» (Separation A) شناخته می شود، پنجمین اثر سینمایی اصغر فرهادی است و هم اکنون با فروش نزدیک به 10 میلیون دلار، در صدر پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینمای ایران قرار دارد. از بازیگران اصلی آن می توان پیمان معادی، لیلا حاتمی، شهاب حسینی، ساره بیات و مریلا زارعی را نام برد.
این فیلم مجموعا بیش از 50 جایزه جهانی را از آن خود کرده است که از آن جمله، چندین جایزه از بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر و نیز جوایز معتبر بین المللی همچون جایزه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان، گلدن گلوب و خرس طلایی از جشنواره فیلم برلین قابل ذکر است. اقبال مثبت منتقدان به «جدایی نادر از سیمین» تا جایی است که برخی آن را جزو 10 فیلم برتر سال 2011 خوانده اند; اگرچه نقدهای مخالفی نیز بر آن وارد شده است.
فرهادی درباره ایده ایجاد فیلم می گوید:
من یک تصویری در ذهن خود داشتم که بعدها متوجه شدم از ماجرایی شکل گرفته که زمانی برادرم برایم تعریف کرده بود; مرد میان سالی که پدر پیر و مبتلا به آلزایمر خود را تنهایی حمام می کند. این تصویر مانند دکمه ای بود که من را وادار کرد برایش کت بدوزم!
*********************************************************************************************************************
داستان
سیمین (لیلا حاتمی) می خواهد به همراه همسرش نادر و دخترش ترمه (سارینا فرهادی) از ایران برود و همه مقدمات این کار را فراهم کرده. اما نادر (پیمان معادی) نمی خواهد پدرش را که از بیماری آلزایمر رنج می برد تنها رها کند. این اختلافات باعث می شود سیمین از دادگاه درخواست طلاق کند اما دادگاه درخواستش را رد می کند و مجبور می شود به خانه پدرش برگردد. ترمه تصمیم می گیرد پیش پدرش نادر بماند به امید اینکه مادرش سیمین پیش آنها برگردد. نادر نمی تواند از عهده مراقبت از پدرش بر بیاید پس برای این کار یک مستخدم به نام راضیه (ساره بیات) استخدام می کند. این زن جوان که باردار است این کار را بدون اطلاع همسرش حجت (شهاب حسینی) قبول کرده است. یک روز نادر به خانه برمی گردد و پدرش را در حالی که دستش با روسری به تخت بسته شده و از روی تخت به زمین افتاده و تنها رها شده می بیند. وقتی راضیه به خانه برمی گردد دعوای شدیدی در می گیرد که عواقب تراژیک آن نه تنها زندگی نادر را زیر و رو می کند بلکه تصویر دخترش از او را دستخوش تغییر می کند.
بازیگران
لیلا حاتمی در نقش سیمین
پیمان معادی در نقش نادر
شهاب حسینی در نقش حجت
ساره بیات در نقش راضیه
سارینا فرهادی در نقش ترمه
علی اصغر شهبازی در نقش پدر نادر
شیرین یزدان بخش در نقش مادر سیمین
کیمیا حسینی در نقش سمیه
مریلا زارعی در نقش خانم معلم ترمه
بابک کریمی در نقش قاضی دادگاه

اکران
این فیلم علاوه بر ایران در سینماهای کشور فرانسه، تایلند، آلمان، مجارستان، سوئد، سوئیس، بلژیک، هلند ، برزیل، انگلیس ، ترکیه و کانادا اکران شده است. این فیلم در آمریکا نیز در تاریخ 30 دسامبر 2011 در شهرهای لس آنجلس و نیویورک شروع به اکران عمومی شد.

فروش فیلم
جدایی نادر از سیمین تنها در 15 روز نخست اکران خود توانست فروشی معادل 1 میلیارد و 250 میلیون تومان، تنها با در اختیار داشتن 24 سینما در تهران داشته باشد. در نهایت مجموع فروش جدایی نادر از سیمین در ایران توانست به رقم 3،3 میلیون دلار و فروش بین المللی آن از رقم 7،7 میلیون دلار بگذرد.
این موفقیت سبب گردید تا فیلم جدایی نادر از سیمین با فروشی بیش از 10 میلیون دلار، رکورد پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را که پیش از این در اختیار اخراجی ها 2 به کارگردانی مسعود ده نمکی با 8،5 میلون دلار بود، به دست آورد.

اظهارنظرهای مثبت از منتقدین
فیلم جدایی نادر از سیمین نقدهای مثبتی از منتقدان سینمای جهان دریافت کرد. علی امینی نجفی می گوید: «فیلم جدایی نادر از سیمین از مقدمه چینی های زایدی که در بسیاری از فیلم های ایرانی، از جمله در فیلم پیشین فرهادی به نام درباره الی دیده می شود، دور مانده است.» وی اضافه کرد: «دغدغه حقیقت در این فیلم نیز مانند کار قبلی فرهادی آشکار است و مانند موتور یا محرکی درونی آدم ها را درگیر می کند و این نیز به یمن فیلمنامه یکدست و استادانه فیلم است.» نیک جیمز سردبیر وب گاه اند ساوند در مورد فیلم گفت: «به نظر من این فیلم در بین فیلم های سال گذشته، هیچکاکی ترین فیلمنامه را دارد. فیلمنامه ای که بیننده را دائما گول می زند و بعد غافلگیر می کند و مدام مسائل اخلاقی پیچیده ای را مطرح می کند، به طوری که شما هیچ وقت نمی فهمید مقصر چه کسی بوده است.»

برنده شدن اسکار 2012
جدایی نادر از سیمین از طرف هیئت انتخاب فیلم ایران، برای شرکت در رشته بهترین فیلم خارجی زبان برای 84 امین دوره جایزه اسکار معرفی شد و در 24 ژانویه 2012 برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران این فیلم توانست در دو بخش اصلی فیلمنامه تالیفی (غیراقتباسی) و فیلم خارجی برای اسکار نامزد شود. نخستین نامزد ایران برای دریافت این جایزه فیلم سینمایی بچه های آسمان به کارگردانی مجید مجیدی بود که در سال 1999 برای دریافت جایزه اسکار فیلم خارجی نامزد شده بود. نامزد شدن یک فیلم غیر انگلیسی زبان برای دریافت جایزه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی به ندرت اتفاق می افتد.
داریوش مهرجویی در پی نامزدی جدایی نادر از سیمین در اسکار گفت: «به اصغر فرهادی عزیز تبریک می گویم و امیدوارم همان طور که طلسم جایزه نوبل شکسته شد، این بار طلسم جایزه اسکار توسط تو شکسته شود.»
فیلم جدایی نادر از سیمین در 27 فوریه 2012 پس از اعلام نامش توسط ساندرا بولاک جایزه «بهترین فیلم خارجی» را از هشتاد و چهارمین مراسم اسکار گرفت و به اولین فیلم ایرانی ای تبدیل شد که این جایزه را دریافت کرد.
فرهادی در سخنرانی هنگام دریافت جایزه گفت: در این لحظه ایرانیان بسیاری در سرتاسر جهان در حال تماشای ما هستند. و من می توانم تصور کنم که بسیار خوشحال اند. آن ها خوشحالند نه فقط به خاطر یک جایزه مهم یا یک فیلم یا یک فیلمساز. بلکه به این خاطر که در زمانی که سخن از جنگ، تهدید، و خشونت میان سیاستمداران در تبادل است نام کشورشان ایران از دریچه باشکوه فرهنگش به زبان می آید. فرهنگی غنی و کهن که زیر غبار سنگین سیاست پنهان مانده. من با افتخار این جایزه را به مردم سرزمینم تقدیم می کنم. مردمی که به همه فرهنگ ها و تمدن ها احترام می گذارند و از دشمنی کردن و کینه ورزیدن بیزارند.

بازتاب ها
برنده بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان در هشتاد و چهارمین دوره جایزه اسکار
هر چند در بسیاری از رسانه های دیداری و شنیداری صحبت های اصغر فرهادی در هنگام دریافت جایزه انعکاس یافته اما خبرگزاری فارس ضمن اعلام این که فرهادی در هنگام دریافت جایزه دخترش را در آغوش کشیده، سخنان وی را این گونه منتشر کرد: «این جایزه را در حالی دریافت می کنم که همه جا در میان سیاستمداران صحبت از جنگ، خشونت و نامهربانی است، ایران با آن فرهنگ درخشان، غنی و کهن خود که در زیر گرد و غبار سنگین سیاست مدفون شده، با شما حرف می زند.»
من با افتخار و غرور این جایزه را به مردم سرزمینم تقدیم می کنم. مردمی که علیرغم تمام دشمنی ها و تنش هایی که طی ماه های اخیر بر سر برنامه هسته ای ایران میان غرب و ایران به وجود آمده، برای تمام فرهنگ ها و تمدن ها ارزش قائلند.
اما سپس خبر منتشره خود را تغییر داد و قسمت مرتبط با برنامه هسته ای را حذف کرد.
محمد خاتمی از جمله مهمترین شخصیت های سیاسی ایران بود که ضمن تبریک این موضوع اظهار داشت: «هنر به طور عام و سینما به طور خاص از مهم ترین ابزارهایی است که می تواند در جهان ناامن، جنگ زده و پر از تبعیض و ناروایی و خودکامگی، موجب نزدیکی دل ها و چیرگی انسانیت و محبت بر خشونت شود و گفت و گوی فرهنگ ها و تمدن ها را به جای تنش و درگیری بنشاند.»
اصغر فرهادی در مصاحبه ای که با رویترز انجام داده از اهمیت فراوان خوشحالی مردم ایران برای خودش سخن به میان آورده و به سوال رویترز در رابطه با پیام فیلمش برای ایران و ایالات متحده آمریکا، این گونه پاسخ گفته است:

این فیلم برای مردم است نه برای اهالی سیاست.
وودی آلن که در بخش بهترین فیلمنامه اورجینال، با فیلم نیمه شب در پاریس برنده شده بود، در مراسم اسکار حاضر نشد. تام برنارد مدیر پخش این فیلم در کمپانی سونی پیکچرز در توضیح عدم حضور وودی آلن گفت: مقداری تلاش کردم تا او را راضی به حضور در مراسم نمایم اما آلن گفت بهترین فیلم سال، جدایی نادر از سیمین است و باقی مسائل درباره جوایز... هستند.

برنده شدن در گلدن گلوب 2012
فیلم جدایی نادر از سیمین در 15 ژانویه 2012، جایزه «بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان» را از شصت و نهمین مراسم گلدن گلوب دریافت کرد و به اولین فیلم ایرانی ای تبدیل شد که این جایزه را دریافت می کند. جوایز گلدن گلوب توسط انجمن مطبوعات خارجی هالیوود اعطا» می شود. گلدن گلوب پس از اسکار مهمترین جایزه سینمایی در آمریکاست. این موفقیت موجی از شادی در ایران به راه انداخت.
اصغر فرهادی به همراه پیمان معادی روی صحنه حاضر شد و جایزه خود را از دست مدونا، خواننده معروف پاپ و کارگردان سینمایی، دریافت کرد و گفت: «وقتی بر روی صحنه می آمدم داشتم فکر می کردم که چه باید بگویم؟ آیا باید چیزی از مادرم یا پدرم بگویم، از همسر مهربانم، فرزندانم، دوستان خوبم یا از گروه فیلم برداری عالی و دوست داشتنی ام؟ اما حالا ترجیح می دهم از مردم ام بگویم. فکر می کنم آنها حقیقتا مردمی صلح دوست هستند... بسیار متشکرم.»
فیلم آمریکایی و بوسنیایی زبان در سرزمین خون و عسل به کارگردانی آنجلینا جولی، گل های جنگ ژانگ ییمو از چین، پسری با دوچرخه ساخته ژان پی یر و لوک داردن از بلژیک و فیلم اسپانیایی پوستی که در آن زندگی می کنم به کارگردانی پدرو آلمودوار رقبای جدایی نادر از سیمین در بخش بهترین فیلم خارجی زبان بودند.

واکنش ها
موافقان
در حالی که موفقیت این فیلم موجی از شادی در جامعه ایرانیان به راه انداخت اما صدا و سیما تنها در ساعات کم بینده و بسیار کوتاه به آن اشاره کرد. این فیلم واکنش های مختلفی از سوی جامعه هنرمندان ، سیاستمداران و شخصیت های جامعه ورزش را نیز دربرداشت.
راجر ایبرت منتقد سینما فیلم جدایی نادر از سیمین را بهترین فیلم سال 2011 دانست.
محمد خاتمی رئیس جمهور سابق ایران نیز با درج پیامی در وب سایت شخصی خود کسب جوایز بین المللی این فیلم را به اصغر فرهادی کارگردان این فیلم تبریک گفت.
دولت آمریکا نیز رسما برای جایزه گلدن گلوب به اصغر فرهادی تبریک گفت. ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، گفت: «ما می خواهیم رسما به اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی، تبریک بگوییم... ما موفقیت او را تحسین می کنیم... موفقیت او سندی است بر غنا و انعطاف پذیری فرهنگ ایرانی.»
جواد شمقدری معاون امور سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها مقام رسمی دولتی بود که موفقیت اصغر فرهادی را در جوایز گلدن گلوب به او تبریک گفت: انقلاب اسلامی ایران آغاز رویش یک تمدن بزرگ است. تمدنی که در پرتو اخلاق، معنویت و عدالت می تواند، سعادت و رفاه و آرامش و نشاط واقعی را برای انسان سرگشته و دور افتاده از حقیقت و اصل خود به ارمغان آورد. هر بارقه ای از این گنجینه فرهنگی بی شک چشم ها را خیره خواهد کرد و اگر حجاب ها و موانع و تعصب ها کناری برود هر روز شاهد اقبال و توجه دیگران به آثار فرهنگی و تولیدات سینمایی ایران خواهیم بود. آقای اصغر فرهادی توانست از این حجاب ها و موانع بگذرد و قضاوتی بخردانه فیلم او را بر سکوی برگزیده ها بنشاند. این موفقیت را به وی و جامعه سینمای ایران و مردم خوب کشورمان تبریک می گویم.
عادل فردوسی پور مجری برنامه نود در جریان برنامه خود موفقیت اصغر فرهادی با فیلم «جدایی نادر از سیمین» را در جوایز گلدن گلوب تبریک گفت.
علی کریمی کاپیتان تیم فوتبال پرسپولیس و بازیکن تیم ملی فوتبال ایران نیز در مصاحبه ای با خبرآنلاین موفقیت بین المللی فیلم اصغر فرهادی را افتخاری بزرگ برای همه ایرانیان نامید.
مجید مجیدی کارگردان سینمای ایران نیز با انتشار متنی کسب جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم غیرانگلیسی را به اصغر فرهادی تبریک گفت.
عباس کیارستمی کارگردان سینما نیز کسب جایزه گلدن گلوب فیلم خارجی زبان به اصغر فرهادی آن را موفقیتی بی نظیر برای او خواند.
صدا و سیما فقط در بخش های بسیار کوتاه و عمدتا در برنامه خبری 30:20 بطور بسیار کوتاه از موفقیت این فیلم سخن گفت.

مخالفان
فرج الله سلحشور کارگردان مجموعه یوسف پیامبر، در واکنشی اظهار داشت: «جدایی نادر از سیمین یک فیلم در ضدیت اعتقادات مردم و توهین به فرهنگ و خانواده در ایران است و برای همین نمی توان گفت این فیلم برای ایران و ما افتخار آورده است. وی ادامه داد: مثلا اگر کسی دزد خوبی باشد و بانکی را بزند و بعد به او جایزه بهترین دزد را بدهند و یا اگر دکتری متخصص تولید قرص های روانگردان باشد و جایزه بگیرد آیا واقعا باید به آنها افتخار کرد؟ جدایی نادر از سیمین هم چنین نقشی را در گلدن گلوب ایفا کرد و برای ما پیرو رهبری ها کسب این جایزه هیچ افتخاری ندارد. جدایی نادر از سیمین به همراه تایید کنندگان (وزارت ارشاد) آن برای ارسالش به اسکار به کشور و اسلام خیانت کرده اند و به نظر من و تمام ولایتمداران جایزه گلدن گلوب جدایی نادر از سیمین هیچ افتخاری برای کشور و ملت ما نیست بلکه یک خیانت بزرگ در حق ملت است.»
علیرضا سجادپور مدیر کل اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «حمایت های ما سبب کسب جایزه توسط جدایی نادر از سیمین در گلدن گلوب شد. اگر ما این فیلم را به اسکار معرفی نمی کردیم شاید این همه جایزه نمی برد.» او در ادامه گفت: «خود مردم به دلیل سیاسی بودن جوایز خارجی، اعتماد چندانی به این جایزه ها ندارند و باید دلیل کم بودن بازتاب را از خود مردم سئوال کنید.»
جمال شورجه کارگردان سینما این فیلم را همسو با اهداف کشورهای غربی، آمریکا و اسرائیل دانست.
وب سایت رجانیوز در یکی از مطالب خود با عنوان «اصغر فرهادی اول از همه با BBC مصاحبه کرد» در بخشی از این مطلب موفقیت فیلم اصغر فرهادی را مدیون بنگاه خبرپراکنی بی بی سی دانست. همچنین این وب سایت در دیگرمطالب خود فرهادی را متهم به «نشان دادن چهره سیاه، زشت و غیرواقعی از جامعه ایرانی» کرد.
وحید کوچک زاده عضو شورای تبیین مواضع سازمان بسیج دانشجویی کشور پس از دست دادن اصغر فرهادی با آنجلینا جولی (دیگر نامزد گلدن گلوب بهترین فیلم غیرانگلیسی)، فرهادی را از نسل کارگردانان غرب زده و غرب گرا خواند.
مسعود فراستی به گفته وب سایت رجانیوز مسعود فراستی در برنامه هفت با اشاره به سرازیر شدن جوایز بین المللی به سمت این فیلم و احتمال زیاد اختصاص اسکار به آن، این اتفاق را نه به خاطر برجستگی هنری جدایی نادر از سیمین بلکه به خاطر رویکرد سیاسی این جشنواره ها دانست.
وی با یادآوری رویکرد سیاسی بخش خارجی اسکار در اختصاص جایزه به فیلم های خارجی، تصویر چرکی را که این فیلم از فضای ایران ارائه می دهد، هم جهت با سیاستی دانست که به تحریم ایران در عرصه سیاسی می اندیشد و علت توجه به ساخته فرهادی را نه جنبه هنری که این هم داستانی سیاسی دانست وی در مورد جایزه اسکار افزود :
تفاوت اسکار با جشنواره های کن و ونیز در این است که رو به صنعت دارد. اساسا در بخش داخلی رویکرد صنعتی دارد ولی در بخش خارجی باید کشف کند و اینجا است که اساسا سیاسی است.
یادتان می آید بچه های آسمان را فیلم آقای بنینی هر دو کاندیدا بودند.
ولی بنینی گرفت چون آخرین نمای آن یک ناو آمریکایی است که می آید و ناجی می شود. یعنی روشن است که سیاسی است.
این در حالی است که وب سایت رجانیوز در مورد برنده شدن فیلم جدایی نادر از سیمین در جشنواره های متنوع جهانی هیچ سخنی به صراحت کار نبرده است و فقط به نقد پرداخته است.



ایران با سه فیلم در کروواسی

ابتکار-هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم پویانمایی زاگرب با حضور چهر ه های صاحب نام هنر پویانمایی جهان در کروواسی آغاز شد.این جشنواره معتبر سینمایی که در نوع خود از لحاظ اعتبار دومین رویداد هنری این عرصه در سطح اروپا به شمار می رود، با جشن نیم قرن فعالیت شرکت تولید فیلم زاگرب همراه شده است.در این میان سینمای ایران نیز با سه فیلم "کشاورز و گاو" ساخته فاطمه گودرزی در بخش مسابقه بزرگ، "کلاغ" ساخته روان بخش صادقی در بخش رسانه های نور و فیلم "محبوبه" ساخته علی اصغر رسولی در بخش غیر رقابتی انیمانیا حضور یافته است.حضور باب گادفری هنرمند صاحب نام استرالیایی با 85 سال سن و برنده جایزه اسکار انیمیشن در سال 1975 با فیلم "بزرگ" و نامزد دریافت سه جایزه دیگر اسکار در سال های 1973،1979 و 1993 از سوی انگلستان بر اعتبار این جشنواره افزوده است.


تا شهر گل سرخ

مجموعه اشعار تا شهر گل سرخ بزودی منتشر خواهد شد. این مجموعه که به قلم منوچهر کریمی نژاد انتشار می یابد تا سه هفته دیگر وارد بازار کتاب می شود. گفتنی است در این مجموعه گاهی می پرسند کجایید، بنفشه، بزرگترین آواز عاطفه، رقص خاموش، معامله و زادگاه زیبایی از جمله اشعاری است که در هفتاد و نه صفحه به چاپ می رسد.





نیما مسیحا در شاهرود روی صحنه می رود
محمد بیگلری پور از اجرای ارکستر سمفونی مرکز صدا و سیما با همکاری گروه کر در 18 اسفند ماه جاری در شهرستان شاهرود خبر داد.
محمد بیگلری پور رهبر ارکستر سمفونی مرکز صدا و سیما در خصوص برنامه جدیدش گفت: ارکستر سمفونی صدا و سیما با همکاری گروه کر 18 اسفند ماه جاری در شهرستان شاهرود به اجرای برنامه خواهد پرداخت.
وی با اشاره به این که این ارکستر در سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود به اجرا در خواهد آمد، گفت: این برنامه در دو بخش است که نواختن قطعه «ستایش یزدان» از ساخته های زنده یاد سنجری آغازگر برنامه خواهد بود که سمفونی «بصیرت» از ساخته های مشترک شهرام توکلی و علی اکبر قربانی در ادامه اجرا می شود.
رهبر ارکستر سمفونی صدا و سیما تصریح کرد: در این برنامه قطعه بوی بهار از ساخته های حسین ریاحی با اجرای گروه کر و تک خوانی جاوید عسگری و سمفونی خورشید از ساخته های محمد رضا چراغعلی را با همراهی گروه کر و تک خوانی نیما مسیحا می نوازیم.

آلبوم محمد رضا هدایتی با نام «ماه می خندد» منتشر می شود
آلبوم موسیقی ماه می خندد با صدای محمد رضا هدایتی از سوی موسسه ترانه سمان منتشر می شود.
جلال سامنی مدیر روابط عمومی موسسه ترانه سمان با اعلام این خبر توضیح داد: آلبوم ماه می خندد با صدای محمد رضا هدایتی خواننده و بازیگر در 9 قطعه آماده انتشار است و تا پایان بهمن ماه روانه بازار موسیقی پاپ می شود. او افزود: ترانه و تنظیم آلبوم برعهده رشید رفیعی و آهنگسازی آن کار مشترکی از رشید رفیعی و محمد رضا هدایتی است که در جلسات متعدد کارگاهی تدارک دیده شده است. سامنی انتشار این خبر را باعث شگفتی مخاطبان دانست و اظهار کرد: در سال های اخیر بسیاری از بازیگران به عرصه موسیقی قدم گذاشتند که اغلب به دلیل آشنایی با ابتدایی ترین اصول موسیقی در جذب مخاطب ناموفق بوده اند اما در آلبوم «ماه می خندد» محمد رضا هدایتی نه به عنوان حرفه ای و توانا آلبومی متنوع و امروزی تولید کرده است که بدون شک در رده پرفروش ترین آثار پاپ سال های اخیر خواهد بود.

چشم آذر با «گشت ارشاد» دیپلم افتخار گرفت
برنده دیپلم افتخار بهترین موسیقی متن جشنواره فیلم فجر با بیان این که 50 درصد احتمال می دادم جایزه به من برسد، گفت: با دریافت جایزه، حس مسوولیت دوباره در من پیدا شد.
ناصر چشم آذر برنده دیپلم افتخار بهترین موسیقی سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر برای فیلم سینمایی گشت ارشاد ساخته سهید سهیلی در مورد احساس خود از دریافت این جایزه اظهار داشت: طبیعتا جایزه خوشحالی دارد و خستگی ها هم فراموش می شود.
وی در ادامه افزود: این جایزه باعث شد که باز هم بیدار شوم و حس مسوولیت بیشتری برای آثار بعدی خود داشته باشم.
ناصر چشم آذر در پاسخ به این سوال که چند درصد احتمال می دادید جایزه را از آن خود کنید؟ گفت: در طول جشنواره مشغول کار بودم و تنها فیلم سینمایی «اکباتان» ساخته مهرشاد کارخانی را در جشنواره دیدم اما 50 درصد احتمال می دادم جایزه به من برسد.

شلیک آخرین آلبوم سال 90
در حالی که کمتر از یک ماه تا پایان سال جاری زمان باقی است اما هیچ خواننده ای به جز فرزاد فرزین قصد انتشار آلبومش را در این فرصت ندارد. در حالی که انتظار می رفت احسان خواجه امیری، محسن یگانه، بنیامین و چند خواننده دیگر که آلبومشان آماده انتشار است، در روزهای باقی مانده تا پایان سال آلبومشان را روانه بازار کنند اما این اتفاق نمی افتد و فقط شلیک فرزاد فرزین روانه بازار می شد.
شاید خبرهای رسیده مبنی بر این که آلبوم جدید فرزاد فرزین به شدت طرفداران زیادی پیدا خواهد کرد، بقیه خواننده ها را به تعلل واداشته تا در فرصتی دیگر و بعد از عید نوروز آلبوم خود را روانه بازار کنند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد