رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

انیمیشن برتا ساخته ایور وود

برتا

برتا، یکی از دستگاه‌های ویژۀ کارخانه است. او هر چیزی را که از او درخواست می‌کنند می‌سازد. گاهی دوستان برتا در کارخانه با مشکلی روبرو می‌شوند که اغلب با کمک برتا حل می‌شود.
مجموعۀ تلویزیونی «برتا» با نام اصلی Bertha بر اساس 6 کتاب با همین عنوان ساخته شده است که تقریباً در همان زمان چاپ و منتشر شده بود. این مجموعه توسط شرکت انیمیشن سازی «وودلند» برای شبکۀ بی‌بی‌سی تولید شده که انیمیشن «پَت پستچی» را نیز در لیست تولیدات خود دارد.
اطلاعات تکمیلی

    کارگردان: ایور وود
    نویسنده: اریک کارلس و استفن فلورس
    انیماتور: درک موگفورد
    موسیقی: برایان دالی
    تکنیک: تک فریم عروسکی (استاپ موشن)
    تعداد قسمت: 13
    مدت: 15 دقیقه‌ای
    کشور سازنده: انگلستان
    سال ساخت: 1985
    شرکت سازنده: Woodland Animations Ltd


نگاهی به کارتون برتا، ماشین همه کاره
برتا، نام ماشین همه کاره هست که یک کارتون نوستالژیک را به ذهن مبادرت می‌کند. برتا، ماشین همه کاره همه چیز تولید می‌کند و تکنیسن ها و تعمیرکارانش، همواره به دنبال راه حل‌های خلاقانه هستند که کودکان را با مسائل تولید و بسته بندی، آشنا کنند.
در سلسه گفتارهای کارتون‌های خاطره انگیز کودکان دهه شصت، کارتون‌های جالب و به یاد ماندنی را برای مخاطبان پرتال برترین‌ها معرفی کردیم. از بامزی و جیمبو گرفته تا هایدی و ای کی یو سان و بارباپاپا، کارتون‌های زیادی در چند ماه اخیر، مورد برسی قرار گرفت که یادآور خاطرات نوستالژیک کودکان دهه شصت است. کودکانی که امروزه، جوانانی رشید شده‌اند. کارتون‌های خاطره انگیز دهه شصت، داستان‌های جالب، آموزنده و جذابی بودند که برای میلیون‌ها کودک آن زمان که جز، شبکه اول و دوم سیما، برنامه خاصی پخش نمی‌کرد، دوران خاطره انگیزی را رقم می‌زدند. آن دوران، مصادف بود با هشت سال جنگ تحمیلی و محدودیت‌های صدا و سیما در ساخت و تولید برنامه‌های مختلف برای کودکان و بزرگسالان. ساعت 5 عصر را خیلی‌ها یادشونه که آغاز برنامه کودک و تلویزیون شبکه اول سیما بود.

این ساعت، برای خیلی‌ها زمان رمانتیک و نوستالژیک بود که باعث می‌شد تا روبروی تلویزیون میخکوب شوند و برنامه‌های جذابی را از پروفسور بالتازار و هایدی و دختری به نام نل، تا هاکلبری فین و واتو واتو و امثالهم، مشاهده کنند. بنابراین، دهه شصت، دوران نوستالژی است که شاید به این زودی‌ها تکرار شدنی نباشد. کارتون‌های خاطره انگیز کودکان دهه شصت، کارتون‌هایی جالبی بود که مروری دوباره بر آن‌ها، همواره جالب و پر مخاطب می‌باشد. یکی از کارتون‌های جالب آن زمان را، برتا ماشین همه کاره تشکیل می‌داد که با خلاقیت‌هایی که در تولید کالاهای مختلف می‌کرد، داستان شاد و جالب و جذابی را رقم می زند. با ما همراه باشید با کارتون "برتا، ماشین همه کاره".

   همه چیز درباره واتو واتو، پرنده اعجاب انگیز

برتا، در واقع یک کارتون انگلیسی است که در تلویزیون انگلیس در سال‌های 1986 در 13 قسمت پخش می‌شد و در ایران نیز مخاطبان خاص خود را داشت. آقای ویلی مایک، مسئول نوستالژیک و انرژی مثبت و هندان ماشین برتا بود که همواره با کمک او، محصولات جالبی را برای کارهای مختلف خلق می‌کردند. آقای اسپروت، طراحی ارشد این ماشین را بر عهده داشت و آقای تراسی، همیار جوان آقای اسپروت، در این کارتون نشان داده می‌شود. همه شخصیت‌های جالب این کارتون، توسط ایوو وود طراحی شده بود و شرکت انیمیشن وودلند، کار تولید این کارتون را در بی بی سی بر عهده گرفت. در زمان انتشار این کارتون، در واقع کتابی به همین نام توسط آندره دوچ André Deutsch نوشته شد.

نگاهی به کارتون برتا، ماشین همه کاره

کارتون برتا ماشین همه کاره ماجرای یک ماشین بزرگ سازنده وسایل است که در هر قسمت وسایلی عجیب تولید می‌کند در این کارگاه چندین نفر کار می‌کنند و اسباب بازی‌ها و وسایلی که برتا تولید می‌کنند را بسته بندی می نمایند. در هر داستان این ماشین همه کاره یک وسیله می‌سازد که ماجراهای آن را خواهیم دید. با دیدن این کارتون زیبا خاطرات کودکی خود را، زنده کنید. آقای پدی، شخصیتی هست که در این کارتون، مرتباً به فکر تعمیر برتا هست که بعضی اوقات از کار می‌افتد. اما او، همیشه با راه حل‌های خلاقانه و جالبش، به فکر به راه انداختن مجدد این ماشین همه کاره دوست داشتنی، می‌رود.

نگاهی به کارتون برتا، ماشین همه کاره

اریک چارلز و استفان فلورز، این اثر کارتونی را تولید کردند. موسیقی این کارتون زیبا، توسط برایان دالی طراحی شده بود که در 13 قسمت پخش شد. نل و فلو، دو دختری هستند که لوازمی که برتا، تولید می‌کند را بسته بندی می‌کنند تا به بازار عرضه کنند. آن ها همیشه در حال غر زدن هستند.

 نگاهی به کارتون برتا، ماشین همه کاره

آقای اسکراد، یک تعمیرکار و طراح زبردست ماشین آلات کارخانه هست که بعضی اوقات که برتا از کار می‌افتد، از او درخواست می‌کنند تا ایشان به کارخانه بیاید و وضعیت را بررسی کند. ایشان نیز، با نقشه سیه رنگش، به بررسی سیستم‌های برتا می‌پردازد تا راه حلی برای مشکلات موجود پیدا کند.

 نگاهی به کارتون برتا، ماشین همه کاره

زمانی که برتا، از کار می‌افتد، نقشه‌های مختلف برتا توسط ایشان، بر روی صفحه پخش می‌شود تا مشکلات فنیان را بررسی کند. در این بین، کودکان، با نقشه‌های فنی و جزییات تولید هم آشنا می‌شوند که جالب توجه است و ما در کارتون‌های دهه شصت، معمولاً مشاهده نکردیم.
 
نگاهی به کارتون برتا، ماشین همه کاره

کارتون برتا، ما را به یاد کارتون پت و مت می‌اندازد که دران، دو شخصیت کارتونی بدون حرف زدن و با انجام کارهای احمقانه، داستان جذابی را روایت می‌کند. در برتا هم، شخصیت‌های عروسکی در کارتون استفاده شده که شاید برای بچه‌ها، از انیمیشن‌ها، جذاب تر و حس بهتری به آن‌ها منتقل می‌کند.

کارتون برتا، به بچه‌ها، نکات فنی و تولید را یاد می‌دهد که جالب توجه است. این کارتون انگلیسی، تلاش می‌کند تا کودکان را با بسته بندی، تولید، مسائل فنی و این موضوعات آشنا کند. مواردی که حتی در جیمبو هم مشاهده نکردیم...

+ + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +


رها ماهرو : خواننده عزیز ، از شما درخواست می کنیم تا نظر و انتقادتان را راجع به انیمیشن خاطره انگیز برتا به کارگردانی ایور وود که هم اکنون از شبکه پویا در حال پخش می باشد و در وبسایت رها ماهرو قرار گرفته است برایمان بفرستید....



کارتون برتا و ماشین همه کاره

اسامی 13 بخش این کارتون

1    Great Painting Job

2    The Windmills

3    Mouse in the Works

4    The Best Machine Competition

5    Tom Gets Lost

6    The Flying Bear

7    The Tea Nurse

8    More Speed, Less Work

9    The Big Order

10    The Burglars

11    Bertha's Birthday Party

12    The Big Sneeze

13    Tom's New Friend    

:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.

http://nostalgiktv.biz/wp-content/uploads/2014/04/Capture9-300x208.jpg


کارتون برتا ماشین همه کاره ماجرای یک ماشین بزرگ سازنده وسایل است که در هر قسمت وسایلی عجیب تولید می کند در این کارگاه چندین نفر کار می کنند و اسباب بازی ها و وسایلی که برتا تولید می کنند را بسته بندی می نماییند . در هر داستان این ماشین همه کاره یک وسیله می سازد که ماجراهای آن را خواهیم دید. با دیدن این کارتون 12 قسمتی زیبا خاطرات کودکی خود را، زنده کنید.

:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.

نظرات 1 + ارسال نظر
مریلا شکوهی دوشنبه 23 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 02:08 ق.ظ http://nimkatma.blogfa.com

چند خبر قدیمی قدیمی


بزرگان موسیقی در آیین آوای دوست

ابتکار- در نخستین آیین آوای دوست، نکوداشت استاد فرامرز پایور و یادمان استاد ابوالحسن خان صبا که به همت موسسه نغمه شهر وابسته به معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار می گردد بزرگان و پیشکسوتان عرصه موسیقی کشور حضور خواهند داشت.در این آیین استاد محمد اسماعیلی و سعید ثابت به اجرای دو نوازی تنبک و سنتور و استاد نادر سبتکی به تک نوازی سنتور می پردازند.در نخستین آیین آوای دوست، هوشنگ ظریف و حسین دهلوی سخنرانی خواهند کرد.گفتنی است نخستین آیین آوای دوست، نکوداشت استاد فرامرز پایور و یادمان استاد ابوالحسن خان صبا امروز ساعت 17 در فرهنگسرای هنر برگزار می گردد.


خانه عزت الله انتظامی برای تبدیل شدن به موزه خالی شد

خانه قدیمی عزت الله انتظامی برای تبدیل شدن به موزه خالی شد.
آقای بازیگر سینمای ایران در گفت وگو با ایسنا ، گفت:
تقریبا دو هفته ای مشغول صورت برداری از وسایل بودیم و کلیه کتاب ها را امضا کردم و به همراه وسایل به انباری در خانه هنرمندان منتقل شد تا فضا سازی خانه موزه توسط بهروز غریب پور انجام شود و وسایل دوباره به این مکان منتقل گردد.
عزت اله انتظامی اواخر شهریور ماه در این خانه که بیش از 50 سال قدمت دارد، حضور پیدا کرد و توضیحاتی را ارائه کرد.
آقای بازیگر سینما گفته بود: خانه کوچکی حدود 100 متر در یوسفآباد داشتم که آن جا را در سال 49 به مبلغ 37 هزار تومان فروختم و با کمک وام بانکی این خانه را در قیطریه 315 هزار تومان خریدم که تا سال 57 قسط های آن را پس دادم.
انتظامی یادآور شده بود: همزمان با اکران فیلم «گاو» به این خانه که 451 و نیم متر متراژ دارد، نقل مکان کردیم و سایر فیلم هایی که بازی کردم صحبت های اولیه اش در همین حیاط شده است. افرادی چون علی حاتمی، ناصر تقوایی، داریوش مهرجویی و بهمن فرمان آرا به این جا آمدند و با هم صحبت کردیم.
وی گفته بود: من در این خانه خاطرات زیادی دارم و دوست ندارم از بین برود. می توانم این جا را به قیمت زیادی بفروشم و یا اگر پنج طبقه ساخته شود پنج واحد 150-160 متری به من می دهند. اما دوست ندارم این اتفاق بیافتد.
این هنرمند یادآور شده بود: بچه هایم هم احتیاجی ندارند و این خانه و وسایلش با موزه شدن ماندگار خواهد شد و در نبودم می تواند یادگاری باشد.
انتظامی با اشاره به خانه موزه های شهید مطهری و شریعتی گفته بود: من این خانه ها را دیده ام. اما اینجا با توجه به وسایل و عکس های زیاد و قدیمی که موجود است، می تواند بسیار غنی باشد. چیزهایی در اینجا است که در هیچ کجا نیست، مانند بروشورهایی از هنرهای دراماتیک که به تاریخچه این هنرها می پردازد و بسیار ارزشمند است. ضمن این که خیلی ها این کار من را پسندیدند.
آقای بازیگر معتقد است: برای اولین بار است که در هنر و سینما چنین اتفاقی می افتد و خانه، شخصی که در هنر فعال بوده تبدیل به موزه می شود.
انتظامی همچنین برای ایسنا نوشت:« خوشحال هستم که در تمام مدت 40 سال که با خانواده ام این جا زندگی می کردم فقط به کارهای فرهنگی و هنری (سینما و تئاتر) پرداخته ام. آرزو داشتم برای موزه شخصی و فعالیت های هنری اختصاص پیدا کند. به امید خدا انشا اله».





ایستگاه ادبیات

و در خنکای خزان که خوشه های انگور ازدامن تاکستانهای خود باز ستانید و به چرخشت بسپارید، در قلب خود بگویید: «من نیز خود، تاکستانی باشم که میوه هایم به خمره اندازند، و چون شرابی تازه در خمخانه ی ابدیت انباشته ام کنند.»
و در زمستان که شراب از دل خم برکشید، به هر جامی سرودی بخوانید، و در ترانه خود یاد پاییز را گرامی دارید و یاد تاکستان را و چرخشت را.
جبران خلیل جبران




نکوداشت پیشکسوتان تصویرگری کتاب کودک 28 بهمن در خانه هنرمندان ایران برگزار گردید

علی هاشمی شهرکی مدیرعامل انجمن فرهنگی تصویرگران گفت: در پی برگزاری هفته تصویرگری کتاب کودک و برگزاری نشست های تخصصی پیرامون این هنر بر آن شدیم تا از استادان برجسته تصویرگری نیز تجلیل نمائیم.
وی اظهار داشت: نکوداشت استادان شهیر تصویرگری کشورمان از جمله منوچهر درفشه، پرویز کلانتری و فرشید مثقالی در خانه هنرمندان ایران برگزار گردید
شهرکی در ادامه گفت: هر یک از استادان یاد شده در طول سال های طولانی تلاش های فراوانی در جهت پیشرفت هنر تصویرگری داشته اند و با برگزاری نمایشگاه های متعدد در داخل و خارج از کشور تلاش کرده اند تا هنر تصویرگری ایران را معرفی کنند.
مدیرعامل انجمن فرهنگی تصویرگران گفت: به دنبال برگزاری نکوداشت استادان تصویرگری نمایشگاهی نیز از آثار این هنرمندان در خانه هنرمندان برگزار شده است.

برگزاری دو نمایشگاه گروهی استادان برجسته ایران در تهران

شیث یحیایی، مدیر نگارخانه شیث گفت: نمایشگاه گروهی از آثار استادان برجسته نقاشی ایران در نگارخانه شیث برگزار گردید. وی گفت: این نمایشگاه با عنوان نمایش بخشی از آثار گنجینه نگارخانه شیث انجام گرفت.
وی اظهار داشت: آثار این نمایشگاه گروهی در زمینه طبیعت و طبیعت بی جان است. مدیر نگارخانه شیث گفت: در نمایشگاه، استادان برجسته نقاشی ایران آثار هنرمندانی چون امیر منصور حسین پور، حسین امینی، مصطفی شفیعی، واهان زیراکیان و... به نمایش گذاشته شد.
وی گفت: آثار این نمایشگاه از سال 1365 تا کنون جمعآوری شده است. وی تصریح کرد: این نمایشگاه گروهی تا پنج اسفند در نگارخانه شیث ادامه دارد.

نمایشگاه گروهی استادان نقاشی در نگارخانه کمال الدین بهزاد

امیرحسین خاکپور، مدیر نگارخانه کمال الدین بهزاد نیز درباره نمایشگاه گروهی از استادان نقاشی ایران در این نگارخانه گفت: از بیست و نهم بهمن، نمایشگاه گروهی از استادان نقاشی کشورمان در نگارخانه شمال الدین بهزاد برگزار شده است.
وی اظهار داشت: در این نمایشگاه بیش از 50 اثر نقاشی از استادان برجسته نقاشی کشورمان به نمایش گذاشته شده است. وی خاطرنشان کرد: این نمایشگاه در سالن اصلی نگارخانه کمال الدین بهزاد برگزار می شود. استادان برجسته نقاشی ایران که آثارشان در این نمایشگاه گروهی به نمایش گذاشته می شود. تاکنون نمایشگاه های فراوانی در داخل و خارج از کشور برگزار کرده اند. خاکپور گفت: نمایشگاه گروهی استادان نقاشی به مدت یک هفته در نگارخانه کمال الدین بهزاد ادامه دارد.

بیداری اسلامی; بخش ویژه چهارمین جشنواره فجر

عبدالرحیم سیاه کارزاده، دبیر اجرایی چهارمین جشنواره بین الملل هنرهای تجسمی فجر گفت: چهارمین جشنواره بین الملل هنرهای تجسمی فجر از دهم اسفند در تهران و سی استان کشور برگزار می شود.
وی اظهار داشت: در این جشنواره آثاری در رشته های مختلف تجسمی، از جمله کاریکاتور تصویرسازی، نگارگری، عکاسی، نقاشی، پوستر و مجسمه سازی به نمایش گذاشته می شود.
وی خاطرنشان کرد: در کنار نمایشگاه بخش های مختلف تجسمی این جشنواره بخش ویژه دیگری نیز با عنوان بیداری اسلامی برای اولین بار برگزار می شود.
وی در ادامه گفت: در این بخش نیز آثاری در 7 رشته تعیین شده و در چهارمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر به نمایش گذاشته می شود.
وی گفت: در بخش ویژه بیداری اسلامی، نگاه هنرمندان تجسمی به موضوع"بیداری اسلامی" به نمایش گذاشته می شود.
دبیر اجرایی چهارمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر گفت: این بخش بیست و نهم بهمن در موزه هنرهای معاصر فلسطین به نمایش گذاشته می شود.
وی گفت: پیش از این قرار بود بخش بیداری اسلامی بیست و پنجم بهمن گشایش یابد که با تاخیری چند روز برگزار خواهد شد.
سیاه کارزاده گفت: بخش "بیداری اسلامی" چهارمین جشنواره بین الملل هنرهای تجسمی فجر تا 25 اسفند در موزه هنرهای معاصر فلسطین ادامه خواهد داشت.




بازدید وزیر از مجموعه تئاتر شهر

ابتکار- «محمد حسین صفار هرندی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غروب روز دوشنبه از بخش های مختلف مجموعه تئاتر شهر دیدن کرد.در این بازدید که با همراهی تعدادی از مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت، صفار هرندی و همراهانش ضمن بازدید از فضای بیرونی و داخلی مجموعه تئاتر شهر، از نزدیک در جریان مشکلات این مجموعه فرهنگی- هنری قرار گرفتند.گفتنی است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیات همراه در خاتمه دیدارشان از مجموعه تئاتر شهر به تماشای نمایش از «خاک تا افلاک» به کارگردانی محمود فرهنگ که در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است، نشستند.


پس از سالها، انتشار دو کتاب از باستانی پاریزی

محمدابراهیم باستانی پاریزی از تجدید چاپ دو عنوان از کتاب هایش خبر داد. به گزارش ایسنا، این استاد پیشکسوت، ضمن این که از وضعیت انتشار کتاب، ابراز نارضایتی کرد، با اشاره به تجدید چاپ «بازیگران کاخ سبز» و«خودمشت مالی» پس از سال ها، عنوان کرد که به نظر می رسد دیگر کسی کتاب ما پیرمردها را چاپ نمی کند; ظاهرا نه ناشران زیر بار این امر می روند و نه جوان ها می خواهند این کار را انجام دهند. به گفته باستانی پاریزی، چاپ های اول و دوم این آثار به 12 سال پیش مربوط می شوند.


به بهانه سالروز تولد استاد محمدرضا شجریان ;
نابغه آواز ایران 66 ساله شد

اول مهر، محمد رضا شجریان این نابغه و "حافظ" آواز ایران شصت و شش ساله می شود. به گزارش فارس، محمدرضا شجریان اول مهر 1319 در مشهد و از پدر و مادری هنرمند زاده شد.وی، خود در کاستی به نام خاطرات پدر به عشق عمیقی که نسبت به پدرش داشته و در مورد صدای پدر و کودکی اش چنین می گوید:"پدرم متولد مشهد است.پدربزرگم حاج آقا سید علی اکبر طبسی یکی از مالکان مشهور طبس بود او صدای فوق العاده خوبی داشت ولی جز در محافل خصوصی و در نزد دوستان صمیمی جای دیگری نمی خواند.وقتی پدرم فقط 12 سال داشت پدر بزرگم فوت کرد و پدرم بهترین معلم آواز خود را از دست داد.دوستان پدرم را به حاج آقا سید محمد عرب برای تلاوت قرآن معرفی کردند و پس از سال ها تمرین و ممارست وی بهترین معلم قرآن مشهد شد. " وی می افزاید:"من به خوبی به خاطر دارم که وقتی 3 یا 4 ساله بودم صبح های جمعه جلسات تلاوت قرآن در منزل ما برگذار می شد.مادرم به محمد شاطر خدمتگزارمان می سپرد که مرا نزد پدرم ببرد من از آنها خیلی خجالت می کشیدم و مرتبا پشت پدرم قایم می شدم در یکی از آن روزها من برای اولین بار آقا سید محمد عرب را دیدم او مرد پیری بود که یک عمامه سبز پوشیده بود.پس از آن جلسه پدرم مرتبا مرا با خود به جلسات قران می برد.وقتی به سن تکلیف رسیدم پدرم مرا صبح بیدار میکرد و میگفت با صدای بلند قرآن بخوانم در این تلاش ها پدرم علت اصلی موفقیت من بود.پدرم عاشق مذهب بود او به شاگردانش به خوبی قرآن درس می داد و معلم ماهری بود و تا سن 82 سالگی به تدریس ادامه داد. " سال 1326 استاد شجریان وارد مدرسه 15 بهمن شد و در همان زمان شروع به تلاوت قرآن نزد پدر کرد به طوری که از 10 سالگی در مراسم و اجتماعات سیاسی آن زمان قرآن تلاوت می کرد.اولین زمزمه های آوازی ایشان در دوره دبیرستان به کمک دائی شان و آقای جوان(معلم دانشسرا) آغاز شد. وی در این باره می گوید:"اولین زمزمه ها و آواز من با همراهی دایی ام که فقط دو سال از من بزرگ تر بود و تار می زد آغاز شد.بعد در مشهد به پیرمردی برخوردم به نام آقای جوان که در واقع معلم موسیقی دانشسرا بود.من در دانشسرای مشهد درس می خواندم و ایشان خیلی به من علاقه داشت.تار خیلی خوب می زد و شاگرد علی اکبر خوان شهنازی بود ویولن هم می زد.با ایشان هم کار می کردم و آواز می خواندم. " وی آموزش سنتور را برای اولین بار در مشهد نزد جلال اخباری آغاز کرد و ادامه داد تا نزد فرامرز پایور در تهران رفت.شجریان در سال 1345 به تهران مهاجرت کرد و پس از ورودش به تهران براساس دعوت قبلی به نزد داوود پیرنیا مدیر برنامه گل ها به اداره رادیو مهاجرت کرد و مرحوم پیرنیا پس از تست او شیفته صدایش شد.به این ترتیب اولین برنامه شجریان شب جمعه 15 آذر ماه با عنوان برگ سبز شماره 216 با همراهی استاد ورزنده از رادیو پخش شد و این همکاری تا استعفای او در سال 1355 ادامه داشت و 300 برنامه ضبط شد. در تمام مدت همکاری شجریان با رادیو و تلویزیون وی با نام مستعار سیاوش بیدکانی شناخته شده بود و این به علت مخالفت پدرش با موسیقی و آواز خواندن استاد بود به گفته شجریان، پدرش به شدت مذهبی بود و اصلا دوست نداشت که پسرش آواز کار کند. شجریان در مورد آن دوران می گوید:"وقتی به تهران آمدم و همزمان با کار در برنامه گل های رادیو به کلاس درس اسماعیل مهرتاش در جامعه باربد رفتم و با ایشان ردیف های طاهرزاده را کار می کردیم پنج ماه از سال کلاس ها در فضای آزاد برپا می شد بقیه ماه در یک کلاس کوچک و خفه جمع می شدیم. در آن زمان همه مرا به عنوان خواننده گل ها می شناختند و وقتی می خواستم از قسمت تئاتر به کلاس بروم همه مرا نگاه می کردند. کلاس های مهرتاش همیشه پر از شاگرد بود.روزی به ایشان گفتم:چرا شما چند تا از بهترین شاگردانتان را انتخاب نمی کنید که فقط روی آنها کار کنید و هر شاگردی می آید شما به او اجازه می دهید که از کلاس استفاده کند او گفت اگر آنها خواننده خوبی نشوند شنونده خوبی خواهند شد.همه ما استاد را دوست داشتیم ولی به سختی در این فضای شلوغ چیزی یاد می گرفتیم.علاوه بر کلاس مهرتاش من در برنامه گل ها با عبادی نیز کار می کردم.با پا در میانی آقای نقیب که در آن زمان مسوول رادیو بود استاد عبادی به من درس دادند.ایشان به من می گفت:که هنرمندنماها فضای رادیو را خراب کرده اند و به من یاد داد چطور بخوانم و هر وقت خارج می خواندم و یا به خودی خود به اوج می رفتم به من تذکر می داد. ما شب و روز کار می کردیم. " شجریان ادامه می دهد:"تاثیرگذارترین فرد در زندگی من استاد دادبه بود او مرا دگرگون کرد و حتی در شخصیت هنری من اثر شگرفی داشت.من هشت سال با ایشان در شیوه دشتستانی کار کردم.ولی آنچه که برای من ارزش دارد فکر و اندیشه این مرد بزرگ بود و شاید مهم ترین بخش زندگی هنری من آشنایی با ایشان است و ایشان خیلی بیشتر از پدرم در من اثر گذاشت.در سال 1356 در اعتراض به موسیقی رادیو را ترک کردم و گفتم نمی خواهم صدایم از رادیو پخش شود.از آن سال به بعد موسیقی و صدای من مردمی تر شد چون در آن زمان مردم از رژیم دل خوشی نداشتند در نتیجه از رادیو و تلویزیون هم ناراضی بودند. " هنر دیگر شجریان، خطاطی است.وی در این باره می گوید:"من خطاطی را از برادران میرخانی فرا گرفتم اما در امتحان شرکت نکردم زیرا نمی خواستم خطاطی را تا دوره عالی ادامه دهم هدف من این بود که خطم زیبا شود.خطاطی هم مانند موسیقی زمان زیادی برای یادگیری احتیاج دارد و سخت ترین قسمت خطاطی خط نستعلیق است. " شجریان در طی سالیان بسیار فعالیت های هنری اش، در بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی و آمریکایی کنسرت داده است.وی در دانشگاه های برکلی، کلمبیا، هاروارد، فیلیپین و شیکاگو، سخنرانی هایی در مورد موسیقی ایرانی انجام داده است. در 20 سپتامبر 1995 "یونسکو" مدال "پیکاسو" را به شجریان اهدا کرد.همچنین در روز 8 فوریه 2001 در ورزشگاه استیل لوس آنجلس جایزه گرمی برای کاست (بی تو به سر نمی شود) به وی تعلق گرفت.


«ایران و فرانسه» مقابل دوربین نظم جو

فیلمبرداری فیلم مستند «فرهنگ ایران و فرانسه» به کارگردانی تینوش نظم جو با هدف مقایسه و رویارویی دو فرهنگ ایرانی و فرانسوی با حضور بازیگرانی از هر دو کشور آغاز شد. به گزارش مهر، ورونیک ساکری بازیگر گروه تئاتر پیتر بروک در بخش های مربوط به ایران مستند «فرهنگ ایران و فرانسه» بازی می کند و برخورد یک خارجی را با اتفاقات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ایران به تصویر می کشد. حسن معجونی و روح اله حقگوی لسان بازیگران ایرانی هستند که در فرانسه و در مواجهه با فرهنگ این کشور جلو دوربین می روند. این افراد ذهنیت قبل و بعد از سفر خود را به این کشورها بازگو می کنند و به مقایسه ذهنیات خود با این واقعیات می پردازند.


جایزه کارنامه برای سه شاعر از سه نسل

جایزه شعر امروز ایران (کارنامه) به نام منوچهر آتشی، امسال به جای انتخاب مجموعه شعر، سه شاعر از سه نسل را برمی گزیند. به گزارش ایسنا، هیات برگزاری این جایزه که روز 29 آذرماه، همزمان با سالمرگ آتشی برگزار خواهد شد، از 90 نفر از شاعران و منتقدان خواسته اند که سه شاعر را از سه نسل پیشکسوت، میانسال و جوان معرفی کنند. عوامل تعیین کننده برای این انتخاب ها که قرار است تا مردادماه به برگزارکنندگان اعلام شوند، استمرار کار، تاثیرگذاری و میزان فعالیت درنظر گرفته شده اند که درنهایت، از بین انتخاب ها، کسانی که بالاترین رای را بیاورند، به عنوان برگزیده معرفی خواهند شد.


«فنز» به خاطره ها پیوست

نمایش «فنز»(محمد رحمانیان ) پس از 51 اجرای در تالار وحدت و تئاتر شهر و 11 اجرا در کشورهای کانادا و سوئد به خاطره ها پیوست. نگاراسکندر فر در گفت وگو با ایلنا با بیان این مطلب افزود :تئاتر فنز در روزهای 4 تا 6 ژوئن جاری در شهرهای" اوتاوا"، "تورنتو" و" ونکور" 6 بار روی صحنه رفت . اسکندر فر همچنین گفت : این نمایش پس ازاجرا در کشور کانادا دیگر در مکان دیگری به روی صحنه نمی رود ; این در حالی است که پیش از این قرار بود فنز در شهرهای اصفهان و اهواز نیز به روی صحنه برود اما مسوولان مربوطه امکانات لازم را فراهم نکردند.


استراحت مطلق برای طالبی

ابوالقاسم طالبی کارگردان سینمای ایران که ازهفته گذشته به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان قلب بستری و تحت عمل جراحی قلب قرار گرفت هم اکنون درخانه بستری شده است و پزشکان استراحت مطلق را برای او تجویز کرده اند. به گزارش ایسنا، بستری شدن ابوالقاسم طالبی، سبب متوقف شدن فیلمبرداری آخرین ساخته اش با عنوان «گناه فرزند» شده است. «گناه فرزند» داستان همسر شهیدی است که بعد از چندین سال که از جنگ گذشته می خواهد، تغییری درزندگی خود بدهد ولی دختری دارد که اجازه نمی دهد.



نگاهی کوتاه به فیلم «به نام پدر» به بهانه آغاز بیستمین سال فیلمسازی ابراهیم حاتمی کیا;
سیر تکاملی «حاج کاظم»

حسین سینجلی- نوشتن درباره فیلم های حاتمی کیا به نظرم آسانتر است تا بخواهی از خود حاتمی کیا بنویسی. حاتمی کیا امروز در دهه پنجم زندگی اش و 20 سال حضور حرفه ای و مستمر در دنیای سینما و ساخت 14 فیلم سینمایی به حق از جمله کارگردانان و فیلم سازانی است که نامش به خودی خود هر کس را به یاد آژانس شیشه ای، از کرخه تا راین، روبان قرمز، برج مینو و ... می اندازد و کلی حرف های دیگر.امروز به بهانه سالروز تولد کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا و گذشتن او از بیست سال حضور حرفه ای در سینما و همچنین اکران آخرین ساخته اش
«به نام پدر» بد ندیدم که کمی از او و همچنین از آخرین کارش بنویسم.
ابراهیم حاتمی کیا
تاریخ تولد: 1340
از نسل اول فیلمسازان بعد از انقلاب به شمار می آید. وی یکی از فیلمسازان ژانر دفاع مقدس (جنگ) محسوب می شود که با ساخت آثاری همچون دیده بان و مهاجر خود را معرفی کرد. حاتمی کیا پس از گذشت حدود 2 دهه هنوز هم فیلمسازی درباره جنگ و شرایط آدمهای جنگ را رها نکرده است. در آثار او کمتر نشانی از قهرمان سازی های کاذب و غیرواقعی دیده می شود بلکه آدمهای آثار او از نمونه های واقعی گرفته شده اند و به همین دلیل آثار حاتمی کیا هم مورد استقبال عامه مردم و هم تماشاگران خاص سینما قرار گرفته است. این فیلمساز در آثار متاخر خود به نقد شرایط اجتماعی می پردازد و لحظاتی را خلق می کند بسیار تلخ و قابل تامل.
اما به نام پدر: «به نام پدر» به ارتباط میان یک پدر و دختر می پردازد، از موضوعی اجتماعی «به نام پدر» روایتگر رابطه پدری بسیجی و دختر جوانش است که مین های باقی مانده از دوران جنگ باعث مجروح شدنش می شود. حاتمی کیا که ظاهرا در طول سال های اخیر خود را از سینمای جنگ دور ساخته و تعلقات ذهنی اش را مربوط به سینمای اجتماعی و احوالات امروز معطوف کرده است اما همچنان آثارش تاثیر گرفته از دوران جنگ و بوی آن فضا را می دهد. به نام پدر هم از این قاعده مستثنی نیست و آدمهای آن، آدم های از هم دور افتاده و بی خبر، اما آشنا هستند که درسال های جنگ در دل جامعه ای متفاوت که می رود که خود را مدرن کند در حال هضم شدن و فراموشی هستند. مهندس شفیعی (پرویز پرستویی) که خود زمانی از بچه های خط شکن جبهه بوده و برای عراقی ها و مهار دشمن بعثی، مین در مناطق عملیاتی کار گذاشته، امروز تنها فرزندش پا روی همان مین هایی می گذارد که از ایام جنگ و به دستور خود مهندس شفیعی در آن منطقه کار گذاشته شده و بدین ترتیب یادگار جنگ به عنوان دردی دائمی و تلخ به خانه اش آورده می شود.به نام پدر را شاید بتوان داستان نیمه کاره شخصیت های حاتمی کیا دانست، آدمهایی که در برزخی از دنیای جنگ ودنیای امروز در قالبها و طبقات مختلف اجتماعی دچار نوعی سردرگمی و هیجان هستند، به نام پدر و شخصیت های آن را می توانم در مسیر تکاملی شخصیت های فیلم های قبلی حاتمی کیا ببینم، سیر تکاملی که حاج کاظم آژانس شیشه ای را به مهندس شفیعی و ... متصل می کند.خلاصه کلام اینکه حاتمی کیا در به نام پدر در جست وجوی قصه ای است که در آن بتواند روابط میان انسان های خود را با استفاده از تعلیق های روایی برجسته و قابل مکث کند. آن تندی، حرارت و از همه مهمتر جسارت رفتاری در نزد قهرمان های جنگ دیده او به حداقل رسیده. اگر جسارتی رفتاری اتفاق می افتد، نه از سر یک آرمان بلکه به دلیل استیصالی است که وجود انسان حاتمی کیا را دربرگرفته و به همین دلیل است که حاتمی کیا می کوشد از مشی مستندوار خارج شده و به قصه گویی نزدیک تر شود. زیرا قصه گویی می تواند، فاصله های رسیدن به این استیصال را پر کرده و به واسطه ذهن تاریخی ای که مخاطب در باب سینمای حاتمی کیا و اصولا ادبیات نسل او دارد، آن را تاثیرگذار کند. روزگار محافظه کاری آدم های حاتمی کیا آغاز شده و این محافظه کاری نه یک اجبار تراژیک بلکه به دلیل بافت زمانی ای است که باعث مکث انسان و قهرمان او بر یک وضعیت خاص می شود. این انسان دیگر نمی جنگد، بلکه به دنبال فضایی است تا بتواند همه چیز را به حالت عادی خود برگرداند. به نام پدر با این نگاه اثری است که نوید جهان بینی جدیدی را در ابراهیم حاتمی کیا می دهد. جهان بینی ای که در آن نمی توان قهرمان ها را احیا کرد، نوستالژی را به صورت هاله ای بر سرشان گذاشت و یا از آنها موجوداتی ستم دیده آفرید. در این روند سکوت و یا تبعیدی اجباری نقطه ای مرکزی در ذهن انسان حاتمی کیا است. حتی دستبند خوردن او از سوی طبقه ای تازه به دوران رسیده، نمی تواند باعث شود تا او عصیان کند. روزگار عصیان گذشته و حاتمی کیا اجازه
می دهد، قهرمانش ناظر تراژدی هایی باشد که قبلا خود او محور آنها بوده است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد