رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

نقد فیلم عصیان

رها ماهرو : بازدیدکنندگان عزیز و محترم ، لطفا نقد و نظرتان را درباره فیلم عصیان ژاپنی را برای ما بفرستید .

http://www.martialartsactionmovies.com/wp-content/uploads/2013/06/Samurai-Rebellion.jpg

عصیان

1967 ژاپن

http://www.boloji.com/articlephotos/a13613-1.png


Samurai Rebellion

کارگردان:Masaki Kobayashi

http://commentarytrack.com/wp-content/uploads/2008/09/Samurai-Rebellion-e1332942793627.jpg

شورش سامورایی
فیلم محصول سال 1967
شورش سامورایی، فیلمی ژاپنی محصول ۱۹۶۷ به کارگردانی ماساکی کوبایاشی است. داستان آن دربارهٔ یک سامورایی است که فرماندهٔ محافظین قلعه‌های یکی از دایمیوهای دوره توکوگاوا است.
تاریخ اکران: ۲۷ مهٔ ۱۹۶۷ م. (ژاپن)
کارگردان: ماساکی کوبایاشی
مدت زمان فیلم: ۲ ساعت ۸ دقیقه
آهنگ‌ساز: تورو تاکه‌میتسو
فیلم‌بردار: کازو یامادا
https://s3.amazonaws.com/criterion-production/release_boxshots/1004-887c2bbba197857bea03e7147033e59d/310_box_348x490_original.jpg
نام اصلی فیلم : Jôi-uchi: Hairyô tsuma shimatsu

زبان : ژاپنی

ژانر: درام

سال انتشار: ۱۹۶۷

خلاصه داستان : مادر ملکه پادشاه به دور از شوهر خود دزدیده می شود. شوهر به همراه پدرش که سامورایی هستند باید تصمیم بگیرند که تصمیمی ناعدلانه بگیرند یا اینکه برای نجات او خود را در خطر کشته شدن قرار بدهند …
http://ecx.images-amazon.com/images/I/51076HPKK6L.jpg
درباره " عصیان "

مادر تنها وارث یک لرد فئودال از همسر خود ربوده می شود.همسر به همراه پدر سامورائی اش باید تصمیم بگیرند که می توانند این تصمیم ظالمانه را بپذیرند یا زندگی شان را برای پس گیری او به خطر بیاندازند…
http://files.emergingpictures.com/SAMURAI%20CINEMA%20series/Samurai%20Rebellion/samurairebel1.jpg
فیلم زیبا و سامورایی Samurai Rebellion ۱۹۶۷

بوشیدو(راه یا طریقت جنگاور) نه تنها روح رزمی و چیره دستی در کاربرد سلاح است، بلکه وفاداری و سرسپردگی مطلق به مولا و امیر خود و نیز یک حس نیرومند افتخار شخصی و سرسپردگی به وظیفه و شجاعت در فداکردن جان خود در نبرد یا در آداب و آیین به شمار می آید.بوشیدو به مثابه قانونی نانوشته مشتمل بر معدودی اندرز و مثال است که سامورایی های مبارز به لحاظ طبقه اجتماعی خود ملزم به حفاظت و رعایت آن در زندگی خود بودند.
http://www.austinfilm.org/image/SamuraiRebellion2.jpg
نام فارسی:عصیان سامورایی

نام اصلی فیلم :Joi-uchi: Hairyo tsuma shimatsu 1967 اعلام شده است.
http://www.boloji.com/articlephotos/a13613-9.png
این فیلم با حضور ستارگانی همچون Yôko Tsukasa,Toshirô Mifune,Gô Katôو به کارگردانی Masaki Kobayashiدر ژانرهای تاریخی | درام و به زبان Japanese در تاریخ 1967-06-03منتشر شده است.
http://www.boloji.com/articlephotos/a13613-1.png
داستان فیلم تاریخی درام Samurai Rebellion 1967 در مورد مادر تنها وارث یک لرد فئودال از همسر خود ربوده می شود.همسر به همراه پدر سامورائی اش باید تصمیم بگیرند که می توانند این تصمیم ظالمانه را بپذیرند یا زندگی شان را برای پس گیری او به خطر بیاندازند…

https://www.austinfilm.org/image/samurai-rebellion.jpg
شورش سامورایی
Samurai Rebellion
پوستر فیلم، ۱۹۶۷
کارگردان : ماساکی کوبایاشی
تهیه‌کننده : توشیرو میفونه
تومویوکی تاناکا
نویسنده : شینوبو هاشیموتو
یاساهیکو تاکیهوچی (رمان)
بازیگران : توشیرو میفونه
یوکو تسوکاسا
تاتسویوشی ایهارا
اتسوکو ایچیهارا
ایسائو یاماگاتا
تاتسویا ناکادای
شیگرو کویاما
میچیکو اوتسوکا
موسیقی : تورو تاکه‌میتسو
فیلم‌برداری : کازو یامادا
تدوین : هیساشی ساگارا
توزیع‌کننده : توهو (ژاپن)
توهو (آمریکا، ۱۹۶۷)
تاریخ‌های انتشار : ۳ ژوئن ۱۹۶۷ (ژاپن)
دسامبر ۱۹۶۷ (آمریکا)
مدت : ۱۲۸ دقیقه (ژاپن)
۱۲۰ دقیقه (آمریکا)
زبان : ژاپنی
http://www.leedsfilm.com/wp-content/uploads/SamuraiRebellion3web.jpg
شورش سامورایی (به ژاپنی: 上意討ち 拝領妻始末 - Jōi-uchi: Hairyō tsuma shimatsu)، فیلمی ژاپنی محصول ۱۹۶۷ به کارگردانی ماساکی کوبایاشی است. داستان آن دربارهٔ یک سامورایی است که فرماندهٔ محافظین قلعه‌های یکی از دایمیوهای دوره توکوگاوا است. زن ارباب را به اجبار به ازدواج پسر او در می‌آورند ولی پس از اتفاقاتی پشیمان شده و حال خواستار بازگشت آن زن می‌شوند؛ اما سامورایی عروس خود را پس نمی‌دهد.
جوایز
این فیلم جایزهٔ Fipresci Prize جشنواره فیلم ونیز سال ۱۹۶۷ را از آن خود کرد و در سال ۱۹۶۸ جایزهٔ بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه (شینوبو هاشیموتو) را در جایزهٔ کینما ژاپن برد. در سال ۱۹۶۸ جایزهٔ بهترین فیلم جایزه فیلم ماینچی را نیز گرفت.
http://www.bestmoviesbyfarr.com/static-assets/images/articles/background/2014/03/2-ev12oa.jpg
نمیدونم دوستان با فیلم های ماساکی کوبایاشی اشنائی دارند یا نه , این بشر فیلم هاش معرکه هستند .

فیلم شورش سامورائی در عصری میذره که حاکمان حرف اول و آخر رو در جامعه ژاپن میزنند. آقای اسابورو ساساحارا با بازی درخشانه توشیرو میفونه یه سامورائی درباری هست که پسرش به سن ازدواج رسیده, از قضا جناب حاکم زنی داره که به دلیل دلایلی باحاش اختلاف پیدا میکنه و ازش زده میشه و به آقای ساساحارا دستور میده که این زنو ببر و به عقد پسرت در بیار من دیگه نمیخوامش!!!!
پسر اولش مخالفت میکنه ولی کم کم به دلیل دلایلی کوتاه میاد و ازدواج میکنند و بچه دار هم میشوند. تا اینکه جناب حاکم دوباره دلش برای این خانوم تنگ میشه و…

کوبایاشی جواهر سینمای ژاپنه , پیشنهاد میکنم فیلم هاشو دربیابید

این فیلم برنده جایزه ویژه جشنواره ونیزه بوده در سال 1967
http://www.martialartsactionmovies.com/wp-content/uploads/2013/06/The-final-Fight.jpg

شورش سامورایی
فیلم محصول سال 1967
شورش سامورایی، فیلمی ژاپنی محصول ۱۹۶۷ به کارگردانی ماساکی کوبایاشی است. داستان آن دربارهٔ یک سامورایی است که فرماندهٔ محافظین قلعه‌های یکی از دایمیوهای دوره توکوگاوا است.
تاریخ اکران: ۲۷ مهٔ ۱۹۶۷ م. (ژاپن)
کارگردان: ماساکی کوبایاشی
مدت زمان فیلم: ۲ ساعت ۸ دقیقه
آهنگ‌ساز: تورو تاکه‌میتسو
فیلم‌بردار: کازو یامادا

http://www.gotterdammerung.org/film/reviews/s/samurai-rebellion/samurai-rebellion-11.jpg

بازیگران

توشیرو میفونه
تاتسویا ناکادای
یوکو تسوکاسا


---------------------

داستان : سیندرلا به ایران آمد

داستان : پاندا کونگ فو کار به ایران آمد


نظرات 1 + ارسال نظر
امید مقدم پنج‌شنبه 14 مهر‌ماه سال 1401 ساعت 07:27 ق.ظ

فیلم درواقع از داستانی کاملا ضعیف رنج میبره!
اما بخاطر فیلمبرداری و بازی درخشان بازیگران تاحدودی تونسته مخاطب رو راضی نگهداره..و الا حسادت یک زن(که به قول خود ایچی حسادت نبوده و نه بی احترامی به ارباب و شوهرش بوده! که همچین چیزی محاله!) میتونست عامل بهتری باشه برای جدایی و مخامصه با شوهرش تا حالا یک بی احترامی! فیلم اگرهم درخشان هست فقط بخاطر بازی بی نظیر بازیگرانش هست..و الایک جاهایی هم درسکانسهای پایانی هالیوودی میشه و توشیرومیفونه همه رو با یک‌شمشیر نابود میکنه! و سراخر با حدود شاید ۸ تیر از درباریانی که همه‌هم بعد از تیرزدن به سامورایی بطوری ناباورانه نفله هم شدن!! از پا در میاد..در سکانس آغازین فیلم نمایی لانگ شات روداریم که سکوتی حاکم از اون دشتی که ساموری های درباربرای تمرین اومدن داریم که بی اونکه کسی از کاراکترها ماسکه بشه عالی و بی نظیره! و بعد نمایی اکستریم کلوزاپ از چشمان توشیرو داریم که میخواد باشمشیرش مترسک رو گردن بزنه که برای نشون دادن مهارتش در شمشیر زنی و برای توضیحات شخصی که مواظب مرز بود مبنی برمهارت توشیرو در شمشیرزنی ؛ واقعا عالیه! در ادامه میبینیم که فیلمساز آرام آرام مطلب و شخصیت کاراکترها رو بخورد مخاطب میده که عالیه! از خود توشیرو گرفته(هر چند این توشیرو دیگه توشیرویِ کوروساوا بعداز اون اختلافی که بینشون پیش اومد نیست! و الا فیلم پایانش با اون تیراندازی ها آبکی از کار در نمیومد!) که ادمیست جدی و مصمم در اراده و همچنین اداره ی خانواده ای که بقول خودش از عشق بهره ای نبرده اما بخاطر وفاداری تا بحال مونده تا مادری که بشدت به سنتها پایبنده و حتی خانواده و ایل و تبارش براش از شوهرش شاید مهمتر باشه؛ و برادری(بینزو) که اون هم راه مادرش رو در نظر داره و میبینیم که انتظار بیننده رو براورده نمیکنه و وقیحانه خانه رو ترک میکنه و به پدر و برادرش که حالا تنها شدن کمک نمیکنه! و درمقابل مرد مرزبانی که از یک هیاهوی درونی رنج میبره و درواقع نمیخواد با توشیرو روبرو بشه و در سکانس اخر ملتمسا میخواد که این دوئل رو واگذار کنه که توشیرو موافقت نمیکنه! و درباریانی که مثل همون مترسک اول فیلم یک مشت جاهلند که کورکورانه فقط دستورات ارباب بی عقل و جاهلشون رو دریافت و پرداخت میکنن! اینها همگی دست دردست هم دادن که کوبایاشی فیلمی بسازه که فقط در انتظار مبارزه و شمشیر زنی بودن اونم سر یک مساله کاملا مزخرف ؛ مخاطب رو تا پایان نگهدارن! مخاطبی که در پایان هم راضی نیست و این سوال تو ذهنشه که چطور توی خانه اش اون پسر الدنگش که بخاطرش اینطور خانه رو ارایش نظامی کردن و مثلا سامورایی ام بود ؛ اینطور مزخرفانه کشته بشه!
و سرانجام سکانس پایانی دایه ای که ظاهرا بهش وحی میرسه که تومی نوه ی توشیرو تو‌اون دشت به امان خدا رها شده و میاد و اون رو میبره و بهش درس آزادگی بده! موسیقی فیلم گاها خوب نیست جز سکانس مبارزه در خانه که کمی موفق بوده..آرایش کاراکترها در فیلم خوبه.نورپردازی خوب نیست چرا؟ چون در بیشتر سکامسهای داخلی و بسته؛ با دوشمع فضا روشنه که‌همچین نوری از دو شمعِ برافراشته ؛ محاله!..شروع فیلم عالی بود و مبارز بودن توشیرو رو نشون داد که در سکانس پایانی تقریبا خصوصا مبارزه با مرزبان ؛ این شروع رو بهش معنایی زیبا داد.از همسرِ احمق توشیرو خبری نشد همسری که اگرچه دندان بدهان نداشت اما نیش زبانش همچو عقرب قلب رو میگزید..نماهای کلوز اپ ؛ اورهد(بیشتر توی قصر که درگیربودن و کوچک بودن افکار اون‌جُهال رو‌نشون میداد) عالی بود!
نماهایی فریز شدن درگیریِ دوهوو بی نظیر بود که متاسفانه در مقابل توگوشی زدنِ ایچی به شوهر بی عرضه اش متاسفانه فدا شده بود! تو گوشی های مصنوعی و نوعا به دستور فیلمسازی چون‌کوبایاشی که بعیده واقعا..درمجموع به نظر من این‌فیلم نمره ۵۰ رو از صد خواهد گرفت..اونم فقط بخاطر بازی روان..طراحی لباس و گریم خوب و همچنین لوکیشن و فضای زیبای جغرافیایی..
در مجموع فیلمساز زیربار نرفتن حرف زور رو عالی به تصویرکشونده هر چند فرم دراختیار محتوا نبود و بهتر میتونست کار کنه اما خب همینقدر هم در سال چهل وشش شمسیِ خودمون عالی بوده...

باتشکر نقدی بود از امیدمقدم علاقمند به نقد و تحلیل در سینما.

بسیار عالی
خیلی متشکرم از نقد و تحلیل جامعی که فرستادید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد