رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

نقد فیلم آتشفشان دانته از راجر دونالدسون

رها ماهرو : خوانندگان و بازدیدکنندگان عزیز وبلاگ رها ماهرو ، لطفا نظرات خودتان را درباره ی فیلم آتشفشان دانته ساخته راجر دونالدسون برایمان بفرستید .

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/c/ce/Dantes_peak_ver2.jpg

آتشفشان دانته

1997 آمریکا
Dante's Peak

کارگردان :Roger Donaldson

http://www.yifysubtitles.com/images/movies/movie-1923.jpg

قله دانته
فیلم محصول سال 1997
قله دانته فیلمی حماسی و ماجرایی است محصول سال ۱۹۹۷ و به کارگردانی راجر دونالدسون است. در این فیلم بازیگرانی همچون پیرس برازنان، لیندا همیلتون، چارلز هالاهان، الیزابت هافمن، جامی رنه اسمیت، جرمی فولی، گرانت هسلو و تزی ما ایفای نقش کرده‌اند.
تاریخ اکران: ۷ فوریهٔ ۱۹۹۷ م. (آمریکا)
کارگردان: راجر دونالدسون
آهنگ‌ساز: جان فریزل
بودجه: ۱۱۶ میلیون دلار آمریکا
فیلم‌نامه: لسلی بوهم
بازیگران
پیرس برازنان
لیندا همیلتون
جیمی رنه اسمیت

http://www.worldsciencefestival.com/wp-content/uploads/2014/08/dantes-peak-DI-02.jpg
ژانر : ماجراجویی ،اکشن ،هیجان انگیز
دسته بندی : فیلم سینمایی خارجی
زبان : فارسی
مدت: 1 ساعت و 13 دقیقه
-------------------------------------
قله دانته

Dantes peak
کارگردان : راجر دونالدسون
تهیه‌کننده :
گیل آن هارد
جوزف سینگر
نویسنده : لسلی بوهم
بازیگران : پیرس برازنان
لیندا همیلتون
چارلز هالاهان
الیزابت هافمن
جامی رنه اسمیت
جرمی فولی
گرانت هسلو
تزی ما
لی گارلیگتون
موسیقی :
جیمز نیوتن هاوارد
جان فریزل
فیلم‌برداری : آندری بارتکویاک
توزیع‌کننده : یونیورسال استودیوز
تاریخ‌های انتشار : ۷ فوریه ۱۹۹۷

مدت زمان : ۱۰۹ دقیقه
کشور : ایالات متحده
زبان : انگلیسی
هزینهٔ فیلم : ۱۱۶ میلیون دلار
فروش گیشه :۱۷۸,۱۲۷,۷۶۰ دلار

قله دانته (به انگلیسی: Dante's Peak) فیلمی حماسی و ماجرایی است محصول سال ۱۹۹۷ و به کارگردانی راجر دونالدسون است. در این فیلم بازیگرانی همچون پیرس برازنان ، لیندا همیلتون ، چارلز هالاهان ، الیزابت هافمن ، جامی رنه اسمیت ، جرمی فولی ، گرانت هسلو و تزی ما ایفای نقش کرده‌اند.
http://cdn.hitfix.com/photos/787442/dantes_peak_br_event_main.jpg
بیداری یک آتشفشان خاموش

فیلم اکشن و ماجراجویانه و ترسناک «آتشفشان دانته» به کارگردانی راجر دونالدسون فیلمساز استرالیایی و بر اساس فیلمنامه‌ای از لزلی بوهم ساخته شده‌است. این فیلم محصول سال ۱۹۹۷ سینمای آمریکاست و ماجراهای آن از فوران سال ۱۹۸۰ کوه آتشفشانی سنت هلنز در ایالت واشینگتن الهام گرفته است.
داستان فیلم از این قرار است که هری دالتون (پیرس برازنان)، زمین‌شناس متخصص آتش‌فشان‌ها، برای تحقیق به شهری نزدیک به قلهٔ آتش‌فشان اینک خاموش دانته می‌رود و از نشانه‌هائی در می‌یابد که آتش‌فشان هنوز فعال است. شهردار شهر که مادری مجرد به نام راشل واندو (لیندا هاملیتن) است، حرف او را می‌پذیرد، اما دیگر مسئولان به‌دلیل توریستی بودن منطقه، حاضر نمی‌شوند مردم را به فرار از شهر وادارند...
گیل آن هرد و جوزف سینگر تهیه‌کننده، آندری بارت کوویاک مدیر فیلمبرداری، هوارد اسمیت، کنراد بوف و تینا هرش تدوینگر، و جان فریزل و جیمز نیوتن هوارد آهنگساز فیلم سینمایی «آتشفشان دانته» بوده‌اند. حدود ۱۱۶ میلیون دلار هزینه تولید این فیلم بود و صحنه‌های آن در دو ایالت واشنیگتن و کالیفرنیای آمریکا تصویرداری شده‌اند. فروش فیلم در سینماهای آمریکا به بیش از ۶۷ میلیون دلار و درآمد آن از محل کرایه ویدئو به بیش از ۳۱ میلیون دلار رسید.
پیرس برازنان، لیندا هامیلتن، جیمی رنی اسمیت، جرمی فولی، الیزابت هافمن، چارلز هالاهان، آرابلا فیلد و کرک تروتنر نقش‌های این اصلی این فیلم دلهره‌آور و ماجراجویانه را ایفا کرده‌اند. در جشنواره هنرمندان جوان سال ۱۹۹۸ جایزه بهترین بازیگر پسر جوان نقش مکمل به جرمی فولی بازیگر نقش گراهام و جایزه بهترین بازیگر دختر زیر ده سال به جیمی رنه اسمیت بازیگر نقش لورن رسید.

فیلم سینمایی «آتشفشان دانته» ساعت ۲۳ یکشنبه ۳۱ شهریور و تکرار آن ساعت یک بامداد سه‌شنبه از شبکه نمایش پخش می‌شود.
http://www.fernbyfilms.com/wp-content/uploads/2015/09/dantes-peak-hd-dvd-capture.jpg
بازخوانی قهر طبیعت در سینما

اکشن، دلهره‌ و ماجراجویی کالای پرسود صنعت سینماست که در اغلب فیلم‌های سینمایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
خط اصلی داستان «آتشفشان دانته» که امشب از شبکه نمایش روی ‌آنتن می‌رود هم حول همین محور است. پرسشی که از سوی اکثر منتقدان سینمایی مطرح می‌شود این است که آیا محصولات سینمایی عامه‌پسند می‌توانند استفاده خوب و درستی از این عوامل جذاب کنند یا خیر.
سازندگان آتشفشان دانته عقیده دارند کارشان را خوب و درست انجام داده‌اند و فروش نسبتا خوب آن در جدول گیشه نمایش سینماها را مدعای حرف خود می‌دانند. البته باید این نکته را هم در نظر داشت که برای خلق صحنه‌های هیجان‌انگیز فیلم حدود 116 میلیون دلار هزینه شده است.
راجر دانلدسون، کارگردان این اکشن دلهره‌آور و ماجراجویانه می‌گوید داستان فیلمش نیازمند چنین سرمایه‌گذاری کلانی بوده است. وی قصد داشت یک آتشفشان واقعی و قابل باور را در معرض دید تماشاگران مشتاق قرار دهد.
پیرس برازنان که زمانی مامور 007 سینما بود و در 4 فیلم جیمز باندی نقش این مامور ضدجاسوسی کارکشته را بازی کرد، در آتشفشان دانته دکتر طبیعت‌شناسی است که در منطقه‌ای در کلمبیا با یک آتشفشان فعال روبه‌رو شده و در زمان فوران آتشفشان، درگیر مقابله با آن می‌شود تا بتواند جان اهالی بی‌دفاع شهر را از خطر مرگ نجات دهد.
با آن‌که صحنه‌های فیلم در اوهایو و تپه‌های چشمنواز آن فیلمبرداری شده، ولی جلوه‌های ویژه کامپیوتری به کمک سازندگان آن آمد تا صحنه‌های فوران آتشفشان خلق شود. تعداد زیادی از اهالی محل به‌عنوان هنرور با فیلم همکاری کردند و در کل، استقبال آنها از گروه سازنده خیلی خوب بود. با وجود جلوه‌های ویژه جذاب فیلم، آکادمی اسکار آن را نامزد دریافت جایزه نکرد و ترجیح داد توجه اصلی‌اش را به فیلم‌هایی مثل «تایتانیک» و «دنیای گمشده: پارک ژوراسیک» معطوف کند.
منتقدان سینمایی بازی برازنان را در فیلم، نوعی عقب‌نشینی از نقش‌های جیمز باندی وی ارزیابی کردند و گفتند کاراکترش در نقطه مقابل کاراکتر مامور 007 قرار دارد. زمانی که آتشفشان دانته ساخته شد، موج تولید فیلم‌هایی راه افتاده بود که در ارتباط با قهر طبیعت و بلاهای طبیعی بود. در همین زمان فیلم «آتشفشان» به کارگردانی میک جکسون هم با مضمون مشابهی ساخته شد. این فیلم‌ها در ژانر سینمای فاجعه‌ قرار می‌گیرند که معمولا خط اصلی داستان آنها بسیار شبیه هم است و فقط نوع فاجعه است که فرق می‌کند.
یک‌بار آتشفشان یا زلزله عامل محرک اصلی خط داستان می‌شود و یک‌بار سقوط هواپیما یا آتش گرفتن یک آسمانخراش. نقطه اوج ژانر فاجعه در دهه 70 میلادی بود که موفق به تولید تعدادی از آثار ماندگار و کلاسیک فاجعه‌ای شد. منتقدان سینما بر این باورند که صنعت سینما در سال‌ها و دهه‌های بعد نتوانست موفقیت کلان خود در این زمینه را دوباره تکرار کند.
کیکاووس زیاری
https://i.ytimg.com/vi/9IhkjZEDQV8/hqdefault.jpg
شبکه نمایش

فیلم های سینمایی و تلویزیونی «عصیان»، «هدایت هواپیما»، «عطش»، «فرانک ریوا» و «جهنده» پنجشنبه ۵ آذر ماه ساعت ۱۲ ،۱۵ ،۱۷ ،۲۰:۳۰ و ۲۳ از شبکه نمایش روی آنتن می رود.
فیلم های سینمایی و تلویزیونی «رقص در آتش»، «آتشفشان دانته»، «کارناوال مرگ»، «جزیره گنج» و «مجتیک» جمعه ۶ آذر ماه ساعت ۱۲ ،۱۵ ،۱۷ ،۲۰:۳۰ و ۲۳ از شبکه نمایش پخش می شود.
http://worldwidewebpage.net/apocotalk/wp-content/uploads/2010/11/dantes_peak.jpg


درباره کارگردان فیلم آتشفشان دانته :
راجر دونالدسون
http://rhnz.chookdigital.net/authors/Donaldson,%20Roger.jpg
کارگردان
راجر دونالدسون یک کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، و تهیه‌کننده اهل استرالیا است.
تولد: ۱۵ نوامبر ۱۹۴۵ م. (سن ۷۰)، بلرت، استرالیا
فرزندان: کریس دونالدسون
راجر دونالدسون (انگلیسی: Roger Donaldson؛ زادهٔ ۱۵ نوامبر ۱۹۴۵) یک کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، و تهیه‌کننده اهل استرالیا است.
از فیلم های دانلدسون می توان به اثرهای زیر اشاره کرد :
Sleeping Dogs (1977)
Nutcase (1980)
Smash Palace (1981)
بونتی (1984)
Marie (1985), also known as Marie: A True Story
No Way Out (1987)
کوکتل (فیلم ۱۹۸۸) (۱۹۸۸)
مرد کادیلاک (۱۹۹۰)
White Sands (1992)
The Getaway (1994)
گونه (فیلم) (۱۹۹۵)
قله دانته (۱۹۹۷)
تازه کار (2003)
سریعترین ایندین جهان (۲۰۰۵)
دزدی‌بانک (فیلم) (۲۰۰۸)
در جستجوی عدالت (فیلم ۲۰۱۱) (۲۰۱۱)
مرد نوامبر (2014)



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد