رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

فیلم پناهگاه ساخته دنیل اسپینوزا

پناهگاه
2012 آمریکا
Safe House

Dir:Daniel Espinosa

خانه امن
فیلم محصول سال 2012
خانه امن یک فیلم اکشن دلهره‌آور محصول سال ۲۰۱۲ به کارگردانی دانیل اسپینوزا، و بازی دنزل واشنگتن، رایان رینولدز، ورا فارمیگا و برندن گلیسون می‌باشد که در ۱۰ فوریه ۲۰۱۲ توسط یونیورسال استودیوز در آمریکای شمالی اکران شد.
تاریخ اکران: ۸ فوریهٔ ۲۰۱۲ م. (مصر)
مدت زمان فیلم: ۱ ساعت ۵۵ دقیقه
آهنگ‌ساز: رامین جوادی
بودجه: ۸۵ میلیون دلار آمریکا
فیلم‌بردار: الیور وود
بازیگران
دنزل واشنگتن
رایان رینولدز
ورا فارمیگا
http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/safe/gfchg.jpg.jpg


-----------------------------------------------
خانه امن (فیلم ۲۰۱۲)
کارگردان     دانیل اسپینوزا
تهیه‌کننده     اسکات استوبر
نویسنده     دیوید گوگنهایم
بازیگران     دنزل واشنگتن
رایان رینولدز
ورا فارمیگا
برندن گلیسون
لیام کانینگهام
موسیقی     رامین جوادی
فیلم‌برداری     الیور وود
تدوین     ریک پیرسون
توزیع‌کننده     یونیورسال استودیوز
تاریخ‌های انتشار ۱۰ فوریه ۲۰۱۲

مدت زمان : ۱۱۷ دقیقه
کشور     ایالات متحده آمریکا الگو:Film South Africa
زبان     انگلیسی
هزینهٔ فیلم     ۸۵ میلیون دلار
فروش گیشه     ۲۰۸ میلیون دلار

خانه امن (به انگلیسی: Safe House) یک فیلم اکشن دلهره‌آور محصول سال ۲۰۱۲ به کارگردانی دانیل اسپینوزا، و بازی دنزل واشنگتن، رایان رینولدز، ورا فارمیگا و برندن گلیسون می‌باشد که در ۱۰ فوریه ۲۰۱۲ توسط یونیورسال استودیوز در آمریکای شمالی اکران شد. فیلم در کیپ‌تاون، آفریقای جنوبی فیلم‌برداری شده‌است. این فیلم درباره جاسوسی حرفه‌ای به نام توبین فراست (دنزل واشینگتن) است که مدتها از آخرین زمانی که دیده شده گذشته‌است. اما توبین به تازگی در شهر کپ تاون در آفریقای جنوبی مشاهده شده‌است و سازمان جاسوسی آمریکا هم جاسوسی به نام مت وستون (رایان رینولدز) که در منطقه حضور دارد را برای بازجویی از او مامور می‌کند.



رها ماهرو : خوانندگان عزیز و سینمادوست ، لطفا نظر و نقدتان را درباره فیلم پناهگاه به کارگردانی دانیل اسپینوزا که از شبکه نمایش تلویزیون پخش شد برای ما بنویسید و بفرستید .



 نقد و بررسی فیلم Safe House (خانه امن)
فیلم ها - نقد فیلم خارجی   
ژانر : اکشن، جنایی، معمایی

کارگردان : Daniel Espinosa

نویسنده : David Guggenheim

تاریخ اکران : فوریه 2012

زمان فیلم : 115 دقیقه

زبان : انگلیسی

درجه سنی :R

بازیگران:

Denzel Washington

Ryan Reynolds

Robert Patrick

نقد و بررسی فیلم

Safe House (خانه امن)

منتقد : جیمز براردینلی (امتیاز 2.5 از 4)

خانه امن یک اثر طولانی و نه چندان خوب در مقایسه با هویت بورن است. یکی دیگر از فیلمهای ژانر هیجانی-جاسوسی که در آن " کاراکتر بد" فیلم (یک خیانتکار) در واقع "کاراکتر خوب" فیلم است. ( چون که شروع به جنگ با فساد می‌کند) و " آدمهای خوب" قصه، ( مسئولین دولتی) کاراکترهای بد داستان هستند ( زیرا فاسد هستند). در این فیلم،‌ تعقیب و گریز ماشین، زیر آب زدن و خشونت های زیاد گرافیکی به چشم می‌خورد که تمام این موارد تاثیر مثبت خیلی کمی بر روند فیلم دارند. سرعت در این فیلم غیر معمول، رفتار شخصیت‌ها هیجان انگیز است و دیالوگ‌های موجود در فیلم نه شوخ هستند و نه هوشمندانه نوشته شده‌اند (معمولی). پایان فیلم نزولی و به نتیجه‌ای دور از انتظار و پیش بینی نشده ختم می‌شود. خانه امن یک فیلم درجه B‌ است که بازیگران و عوامل آن درجه A هستند؛ فرمولی که که بیشتر اوقات سرگرمی معقول برای مخاطب ایجاد می‌کند؛ بغیر از مواردی که عوامل و بازیگران شناخته شده آن قصد شارژ کردن کردن حسابهای بانکی خود را داشته باشند.

به نظر می‌رسد که تریلر زیبای خانه امن ارزش تماشای دو ساعت هیجانات آغشته به اندیشه های ماکیاولی را داشته باشد. حقیقت این است که این فیلم ترکیبی از عناصر پخته نشده و بازیافتی است و "تبهکار" فیلم تا انتهای فیلم یک سایه رنگ پریده است که فقط در پیش‌نمایش فیلم می‌توان آن را ملاقات کرد. به نظر می‌رسد هیچ کس در این فیلم واقعا هرنمایی نکرده است؛ نه دنزل واشنگتن که بازی اش در این فیلم یکدست است و نه رایان رینولدز. سبک کارگردان سوئدی فیلم، دانیل اپیزونا تا حدودی یادآور تونی اسکات، است. بسیاری از وقایع فیلم در کیپ تاون رخ می‌دهد که در این فیلم مرکز شرارت محسوب میشود و اکثر وقایع داستان در آن اتفاق می‌افتند.

سرنخ قصه از نوعی سناریوی تکراری استفاده می‌کند که در آن یک عامل نفوذی سی آی ای هر کاری می‌کند تا از کشف شدن مصون بماند که این کارها شامل کشتن مردی می‌شود که به مدارکی دست یافته است که نشان دهنده تخلف تمام دستگاه‌های دولتی آمریکا و انگلیس است. این مرد، توبین فراست است (با بازی دنزل واشنگتن)، یکی از ماموران اسبق و خبره که سالها پیش شیطنت کرده و از مجموعه کنار رفته است و از آن موقع نیز مخفی شده است. وی توسط کارمندان سابق خود یک خائن معرفی شده است، اما نام وی مشهور و زبانزد است. زمانی که وی به طور اتفاقی وارد کنسولگری آمریکا در آفریقای جنوبی می‌شود، هیچ کس از انگیزه وی آگاه نیست. او برای بازجویی به یک خانه امن منتقل می‌شود. یک گروه کوچک ضربت نیز خانه امن را شناسایی میکند، به این محل حمله کرده و همه به جز توبین و مت وستون ( با بازی رایان رینولدز) را قتل عام می‌کنند. این دو از این مهلکه جان سالم به در برده و فرار می‌کنند. سی آی ای مدام به وستون درمورد محل بعدی دستور صادر می‌کند اما به دلیل وجود عامل نفوذی در لنگلی، آدم بدها همیشه یک گام جلوتر هستند.

فیلم‌نامه داستان که توسط دیوید گاگنهایم نوشته شده است، مورد تازه و هیجان انگیز و خیره کننده برای ارائه ندارد. سکانسهای اکشن در فیلم کلی هستند، تکامل کاراکترها سرسری و پیچیدگی طرح کلی داستان کاملا واضح است. کسی که هویت عامل نفوذی را در ده دقیقه اول فیلم حدس نزند، حتما باید با ژانر جاسوسی تازه آشنا شده باشد. در این فیلم تقریبا 2 ساعته، 30 دقیقه از آن تنها شرحهای خسته کننده و بی بازده است. این فیلم‌نامه قبل از تولید حتما باید بیشتر روی آن کار میشد.

خانه امن تلاش میکند تا در میان فیلم‌های هم دسته خود نمایش متفاوتی از خود برجای بگذارد. بین فراست و وستون هیچ صمیمیت گرمی حس نمیشود، بلکه تا آخر فیلم نیز با یکدیگر دشمن باقی میمانند؛ درصورتیکه نوع دیگری از رابطه را میشد برای آنها در نظر گرفت. شخصیت‌های داستان تا حدودی در این فیلم خنثی هستند، هیچ گونه هیجان خاصی در واکنشهای آنها حس نمی شود و تنها آن چیزی را رائه می‌دهنده که فیلم نامه از آنها خواسته است. علیرغم اینکه غرور فراست در این فیلم خدشه دار می‌شود اما شخصیت وی در انتهای فیلم بیشتر از ابتدای آن اسرارآمیز به نظر می‌رسد. در سویی دیگر نیز وستون در تلاشهای خود برای ایفای نقش خود انگیزه کمی از خود به نمایش می‌گذارد.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/fa/thumb/d/d0/Safe_House_Poster.jpg/220px-Safe_House_Poster.jpg
واشینگتن این نقش را در خواب خود نیز میتوانست ایفا کند. برای بازیگری با توانایی و قابلیتهای بالا همچون واشینگتن، کاملا جای ناامیدی است که در فیلمی این چنینی ایفای نقش کند. رینولدز علیرغم کار بسیار قویش در فیلم به خاک سپرده (Buried)، باید توانایی بیشتری از خود در ایفای نقش در فیلمهای اکشن به نمایش بگذارد( اما در فیلم فانوس سبز Green Lantern عکس این قضیه اثبات شده است) و فیلم خانه امن نشان داد که وی هنوز برای کاراکترهای تیره چندان آماده نیست. هنرپیشگان دسته پایین تر فیلم همچون Brendan Gleeson، Vera Farmiga و Sam Shepard در واقع دریایی از استعدادهای تباه شده در این فیلم هستند. در بسیاری از بخشهای فیلم آنها در گوشه اتاقی در لنگلی نشسته اند و اطلاعات جانبی از فراست و وستون ارائه می‌دهند.

می‌توان حدس زد یکی از دلایلی که یونیورسال پیکچرز این موقع از سال را، یعنی اواسط فوریه برای اکران این فیلم انتخاب کرده است، این می‌تواند باشد که انتظارات از یک فیلم خوب در این زمان پایین تر از حد معمول است. فیلمهایی از این قبیل در صورت داشتن توزیع کننده، می‌توانند برای تابستان و تعطیلات مناسب باشند. خانه امن بر روی کاغذ بهتر به نظر می‌رسد تا بر روی پرده، که این امر برای بسیاری از این قبیل فیلمهای اکران شده در این موقع سال صادق است. تنها میتوان گفت که این فیلم به جای اینکه دنباله فیلم هویت بورن باشد، نوعی شبیه سازی کم فروغ از آن است.

منتقد : جیمز براردینلی (امتیاز 2.5 از 4)

مترجم : سعید هوشنگی
-----------------------------------------------
بعد از هنر نمایی رامین جوادی در سریال بازی تاج و تخت این بار نوبت به فیلم "خانه امن" رسید، فیلمی که چندان دلچسب به نظر نمی رسد. دنزل واشنگتن و رایان رینولدز از ستارگان نامدار سینمای هالیوود هستند که در این فیلم به کارگردانی دانیل اسپینوزا ایفای نقش نموده اند.

با شنیدن تک تک آهنگ های این فیلم رد پای سبک هانس زیمر در آن دیده می شود . به نظر من آقای جوادی با همین رویه پیش برود آینده بسیار پر فروغی را در پیش دارد و نام او را بسیار خواهیم شنید.

 
عنوان     Safe House OST
موسیقیدان     Ramin Djawadi
آلبوم     Safe House
سبک     Soundtrack
سال     2012

-----------------------------------------------


نظرات 1 + ارسال نظر
ناشناس پنج‌شنبه 2 دی‌ماه سال 1395 ساعت 09:41 ب.ظ

جالب بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد