رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

نقد فیلم ساغر ساخته عباس جهانبخش

ساغر
1391 ایران

عباس جهانبخش

«ساغر» آماده نمایش شد
عباس جهانبخش در سکوت خبری فیلم «ساغر» را جلوی دوربین برد.
«ساغر» آماده نمایش شد

 به گزارش سینما خبر، این فیلم اواخر سال گذشته فیلمبرداری شد که بازیگرانی چون سمانه جهانبخش، جلیل فرجاد و هاوار قاسمی در آن ایفای نقش کردند.

«ساغر» (زنگار) قرار است برای حضور در جشنواره فیلم‌های ویدئویی به دبیرخانه جشنواره یاس ارسال شود. این اولین فیلم بلند جهانبخش در مقام کارگردان است که پیش از این در مقام تهیه‌کننده در سینما فعالیت می‌کرده. او دو سال قبل فیلم سینمایی «رهاتر از دریا» را تهیه کرد که در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.

بنابر گزارش بانی فیلم؛ «ساغر» داستان پسری جوان است که بعد از آزادی از زندان در می‌یابد، مادرش، زن دوست صمیمی پدرش شده است.

فهرست کامل عوامل این پروژه عبارتند از: کارگردان و تهیه‌کننده: عباس جهانبخش، مدیر فیلمبرداری: فرشاد گل سفیدی، صدابردار: امیر پرتوزاده، طراح گریم: اهورا قاسمی، صداگذار: امرا آذری، تدوین: امیر ادیب‌پرور، موسیقی: افشین عزیزی، طراح صحنه: کیارش قوام‌زاده، طراح لباس: نازی خاتمی، مدیر تدارکات: فرید آقااکبری، مدیر تولید: ناصر ملکی، مجری طرح: احمدرضا پاکزاد، سرمایه‌گذار: هرمز پاکزاد، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: امیرعلی قنبری، گروه کارگردانی: امیر همتی، فرانک یوسفی، منشی صحنه: آسیه معصومی، گروه فیلمبرداری: بهنام کریمی، وحید ملک‌محمدی، مسعود جعفری، دستیار صدا: امیر رحمانی، مجریان گریم: فرزانه بیضایی، محمدرضا خدایی، عکاس: فرید رحیمی مقدم، فیلمبردار پشت صحنه: نیلوفر یمینی، امور مالی، مارال فتاحی، گروه تدارکات: غلامرضا دلجوان، محمد عرفانی، سینه موبیل: امیر علوی، خواننده تیتراژ: فرهاد یوسفی. بازیگران: سمانه جهانبخش، جلیل فرجاد، هاوار قاسمی، آزیتا ترکاشوند، حسین کاشانی، حامد جوادی، سپیده خدابنده، مصطفی خرسند، عباس دریانورد، رامتین دشنه و محسن داداش‌زاده، بازیگران نوجوان: حسین خرسند، عرفان گودرزی، بهاره افراسیابی- محصول: جهان فیلم.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
حضور چشمگیر فیلم اولی‌ها در سی‌امین جشنواره فیلم فجر

خبرگزاری فارس: در جشنواره امسال حضور فیلمسازانی که برای اولین بار دست به ساخت فیلم بلند زده‌اند، چشمگیر است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، دبیرخانه جشنواره هفته گذشته از حضور بیست و دو فیلم اولی در جشنواره امسال خبر داد، درمیان کارگردانان این آثار، هنرمندانی دیده می‌شوند که پیش از این در زمینه بازیگری و بعضی نیز در زمینه‌های دیگر سینما، فعالیت حرفه‌ای داشته‌اند.
بنا براین گزارش، یکی از فیلم‎های اول جشنواره، فیلم «آزمایشگاه» به کارگردانی حمید امجد و تهیه‌کنندگی محمد احمدی است.این فیلم، یک جوان خجول شهرستانی را نشان می‌دهد که با رتبه اول از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده است و برای استخدام به آزمایشگاه یک بیمارستان می‌آید؛ اما از لحظه اول با روابط و رقابت‌های آشکار و پنهان حرفه‌ای و عاطفی مواجه می‌شود.
افشین هاشمی، رضا بهبودی، اکبر میر آقا، هدایت هاشمی، باران کوثری، شبنم مقدمی، ساغر عزیزی، رامبد جوان و رضاکیانیان از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
فیلم دیگری که در این آمار دیده می‌شود، اثری به نگارش و کارگردانی پیمان معادی و تهیه‌کنندگی سید‌جمال ساداتیان، با عنوان «برف روی‌کاج‌ها» است که صابر ابر، زانیار خسروی، حسین پاکدل، مهناز افشار، ویشگاه آسایش و حسن معجونی در آن هنر نمایی می‌کنند. این فیلم زندگی زناشویی زوجی را نشان می‌دهد که بعد از 13 سال با بحران بزرگی مواجه می شوند.
فیلم اولی بعدی، «بغض»، به کارگردانی و نویسندگی رضا درمیشیان و تهیه‌کنندگی سید غلامرضا موسوی، دو روایت موازی و دو مقطع متفاوت از زندگی ژاله و حامد ، دو جوان مهاجر ایرانی در ترکیه است، در این فیلم بابک حمیدیان، مهران احمدی و باران کوثری نقش آفرینی می کنند.
«پنجشنبه آخر ماه»، عنوان فیلم ماشالله شاهمرادی زاده، به قلم گروهی علی مینایی، ابراهیم اصغری و جواد اردکانی و تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری است.
«داستان سامرا»، اثرمشترک وحید چالاک و حسین سلطانی به نویسندگی و تهیه‌کنندگی  مجید اسماعیلی فیلم دیگر این بخش است که گروهی بین المللی از نخبگان مسلمان را نشان می‌دهد؛ این گروه تلاش می‌کنند برای کسانی که اماکن مقدس را تخریب کرده و خود و مردم بی‌گناه را به کشتن می‌دهند، راه درمان پیدا کنند.
امسال شاهد سه فیلم سینمایی انیمیشن نیز دربین فیلم اولی‌ها خواهیم بود که یکی از آن‌ها  «تهران 1500» به نویسندگی بهرام عظیمی و امیر مسعود علمداری، کارگردانی بهرام عظیمی و تهیه‌کنندگی عبدالحسین و محمد ابوالحسنی است، این فیلم از پیرمردی به نام اکبر آقا حکایت دارد که روزهای پایانی زندگی خود را سپری می کند و به دنبال مدرکی است تا ثابت کند در گذشته هنرمند بوده است؛ زیرا می‌خواهد در قطعه هنرمندان خاک شود.
«عطر ولایت» اثر مسعود صمدی، فیلم انیمیشن دیگری بوده که داستانی بر اساس ناگفته‌ها و خاطرات جهادگران و رزمندگانی است که در ساخت جاده سید‌الشهدا، بعد از عملیات خیبر سهمی به‌سزا داشته‌اند.
فیلم انیمیشن بعدی، اثر علی لطفی به نویسندگی فریدون دانشمند است که در بخش فیلم‌های اول جشنواره حضور خواهد داشت.
سید جواد هاشمی، بازیگر سینما هم، امسال با اولین فیلم سینمایی خود با عنوان «پیشونی سفید» به تهیه‌کنندگی مسعود اطیابی، در جشنواره شرکت خواهد کرد. این فیلم داستان آهوی پیشونی سفیدی را دنبال می‌کند که از دست بداخلاقی‌های پدرش به ستوه آمده و قصد دارد با عجوزه به قعر آرزوها سفر کند. امین حیایی، محمدرضا شریفی نیا، نادرسلیمانی، امیرغفارمنش، نیلوفرخوش خلق، ترلان پروانه، پریا مردانیان، امین زندگانی و گوهرخیراندیش از بازیگران این فیلم هستند.
همچنین فیلم وحید اسلامی، «دزدان خیابان جردن»، به تهیه‌کنندگی داریوش باباییان که بازیگرانی چون رضا شفیعی‌جم، فتحعلی اویسی، ارژنگ امیرفضلی، نسیم فطرت، حدیث فولادوند و رابعه اسکویی در آن نقش‌آفرینی می‌کنند، داستان دو سارق خرده پا است که قصد کلاهبرداری و سرقت از یک زن ثروتمند را دارند اما وقایع طبق پیش‌بینی آن‌ها جلو نمی‌رود.
«دوباره باهم» عنوان فیلم اولی بعدی، به قلم مشترک جمشید حیدری و محمد هادی کریمی، به کارگردانی روزبه حیدری و تهیه‌کنندگی جمشید حیدری است که با بازی حمید فرخ نژاد، امیر حسین آرمان، سحر قریشی، مریم خدابنده لو و نسرین نکیسا همراه است.
این فیلم، داستان زن و شوهر جوانی بنام سعید و مریم است که با حداقل امکانات و درآمد، هشت ماه اول زندگی را با سختی و بدون داشتن پشتوانه مالی می‌گذرانند. قرار است سعید در شرکت معتبری استخدام شود که مشکلاتی برایش به وجود می‌آید.
یکی دیگر از بازیگرانی که امسال در کسوت کارگردانی ظاهر شده، رضاعطاران است که با فیلم «رضا هرگز نمی‌خوابد» به نویسندگی احمد رفیع‌زاده و تهیه‌کنندگی محمد تخت‌کشیان و جواد فراحانی در جشنواره امسال حضور خواهد داشت.
این فیلم داستان رضا، معلمی میانسال، ساده و درستکاراست که در برقراری ارتباط با زن‌ها دچار مشکل است، او با دختری پاستیل‌فروش آشنا می‌شود که برای پیوند کلیه خواهرش با مشکل روبرو است و رضا را ترغیب به کارهایی می‌کند که باب میلش نیست.
«رهاتر از دریا» عنوان فیلم دیگر جشنواره به کارگردانی حمید طالقانی، نویسندگی جواد حبیب پور و تهیه‌کنندگی عباس جهانبخش است که عبدالرضا اکبری، هومن رضوان، حمید بنا زاده، صالح محمد‌خانی، سمانه جهانبخش، شیوا خنیاگر، تارا اوتادی، ملیسا مهربان و مروارید رمضانعلی در آن بازی می‌کنند.
فیلم اول بعدی جشنواره، اثر قربان محمدپور، کارگردان «زبان مادری» به تهیه‌کنندگی حسین زندباف است که پیرداغر، بهروز چاهل، امیر محمد زند، خشایار راد، ناصر فروغ، شهره قمر، ماریا گارسیا، هستی مهدوی فر، هایده حائری و آتش تقی پور بازیگران این فیلم محسوب می‌شوند.
داستان زبان مادری نیز درباره خانواده‌ای است که شب می‌خوابند و صبح در حالی بیدار می‌شوند که زبانشان تغییر کرده؛  پدر عربی حرف می زند، مادر اسپانیایی و پسر نیز هندی؛ دختر خانواده که شب گذشته در منزل عمویش بوده، صبح، هنگام بازگشت به منزل با تغییر زبان خانواده‌اش مواجه می‌شود.
فرزاد اژدری، فیلمساز جوان دیگری است که بافیلم «سلام برفرشتگان» در سی‌امین جشنواره فیلم فجر شرکت خواهد کرد. تهیه‌کنندگی این فیلم به عهده حسن علیمردانی با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است.
اثر بعدی «صداست که می‌ماند» فیلم سعید چاری به تهیه کنندگی هادی مشکات است که داستان یک دوبلور را دنبال می کند. رضا رویگری، میرطاهرمظلومی، جلال پیشوائیان و محمدرضا مقدم در این فیلم بازیگری می‌کنند.
اسماعیل رحیم زاده نیز نویسنده اثری به نام «فیلادلفی» بوده که وی به اشتراک با سید مجتبی اسدی پور، کارگردانی و عزت الله جامعی ندوشن، تهیه‌کنندگی آن را انجام داده اند.
 ماجرای این فیلم  درمورد چند نفر است که تصمیم می‌گیرند آذوقه و وسایل پزشکی به نوار غزه برسانند. به دلیل محاصره کامل نوار غزه توسط اسرائیل و بسته بودن گذرگاه رفح توسط مصر، این سفر از طریق تونل زمینی انجام می‌گیرد که در طول مسیر اتفاقاتی برای آنان رخ می‌دهد.
«قبیله من» عنوان فیلم غلامرضا آزادی است که به تهیه‌کنندگی فریال بهزاد و بازیگری میلاد سرجوئی، مهران هادی، محمد رضا سهرابی، غلامرضا آزادی، آیدا نامجو، نازنین احمدی، الهام طهوری و مینو کرمی برای بخش فیلم‌های اول جشنواره آماده شده است.
«گیرنده» نیز عنوان فیلم مهرداد غفارزاده، به تهیه‌کنندگی محمد قهرمانی با مشارکت مرکز گسترش سینمایی است.
خلاصه داستان این فیلم از این قرار است که حاج صمد راننده وانتی در شهرستانی دورافتاده است که مأموریت دارد نامه‌های مردمی سفر استانی رئیس جمهور را به فرودگاه برساند و در حین مأموریت اتفاقات گوناگونی رخ می‌دهد.
سعید راد، محمدرضا شریفی نیا، محمدرضا غفاری، میر طاهرمظلومی، نیما شاهرخ شاهی، سیامک اطلسی و چکامه چمن ماه از بازیگران این فیلم هستند.
فیلم اولی بعدی «من همسرش هستم» اثر مصطفی شایسته است که نازنین لیقوانی نویسندگی این فیلم را انجام داده است. این فیلم ماجرای  مشکلی در زندگی خانوادگی یک زوج جوان را نشان می‌دهد. بازیگرانی چون مصطفی زمانی، میترا حجار، لادن طباطبایی و نیکی کریمی دراین فیلم نقش آفرینی می‌کنند.
«میگرن» عنوان فیلم مانلی شجاعی فرد است که مجید و حمید آقاگلیان تهیه‌کنندگی آن را به عهده داشته و رضا کیانیان، هدایت هاشمی، شاهرخ فروتنیان، افشین هاشمی، حسین سلیمانی، گوهر خیر اندیش، هنگامه قاضیانی و پانته‌آ بهرام بازیگران این فیلم هستند. قصه این فیلم در آپارتمانی می‌گذرد که در سه واحد این آپارتمان سه نوع و سه جنس مختلف از زندگی به شکلی موازی در جریان است.
مصطفی منصوریان نیز، امسال با فیلمی به نام «همه چی آرومه» به قلم محمدرضا آرین و تهیه‌کنندگی امیر سماواتی، به عنوان فیلمساز اولی در این بخش جشنواره فیلم فجر شرکت خواهد کرد. سحرقریشی، علی صادقی، جواد عزتی، مجید صالحی، رضا داود نژاد و سیاوش خیرابی از بازیگرانی هستند که در این فیلم هنرنمایی می‌کنند.
سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از 12 بهمن‌ماه در تهران و از 17 بهمن در استان‌ها آغاز خواهد شد.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

گلایه‌های یک کارگردان باسابقه از مدیران سینمایی دولت نهم
عباس جهانبخش با انتقاد از عملکرد مدیران دولت قبل گفت: تنها خواسته‌ام قرار ملاقات با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا دکتر ایوبی است که با بیان مشکلاتم، وضعم وخیم‌تر نشود.
عباس جهانبخش تهیه کننده، بازیگر و کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در حال حاضر یکسری فیلم‌های خوب ساخته می‌شود ولی درصد فیلم‌های قابل تأمل برانگیز نسبت به دهه 70 بسیار کم است، حتی یک دوره‌ای کمدی‌های بدی داشتیم. فیلم‌های شاخص هم ساخته شد که متأسفانه هرگز حمایت نشدند و هیچ اتفاقی نیفتاد.

وی افزود: در دوره مدیران قبل، فیلم‌هایی با هزینه‌های میلیاردی ساخته شد که در اکران موفق نبودند و بعضی از آن‌ها در انبارها خاک می‌خورند و هرگز اکران نشدند.

جهانبخش ادامه داد: در همان زمان در حال ساخت فیلم «رهاتر از دریا» بودم که به دلیل داشتن قصه جنگی، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ما را حمایت کامل می‌کرد، اما نیاز به بودجه نقدی داشتیم که  سجادپور و شمقدری قول مساعدت و همکاری دادند.

وی اظهار داشت: شمقدری همواره حمایت می‌کرد و پرداخت بودجه را به مرکز گسترش سینمای تجربی سپرد ولی شفیع آقامحمدیان مدیر وقت آن مرکز، هیچ گونه حمایتی نکرد و حاضر به کمک نبود، چون من جز نورچشمی‌هایش نبودم در حالی که شمقدری دستور اکید داده بود.

جهانبخش تصریح کرد: در زمانی که مرکز گسترش سینمای تجربی از من حمایت نکرد دوست و همکاری مرتضی هرندی 50 درصد کار را شریک شد و قرار شد بعد از اکران پولش را بدهم و یکی از مشکلات بزرگ، پرداخت بدهی به دوست است.

این کارگردان ادامه داد: بعد از اصرارهای فراوان، شمقدری به من و مرتضی هرندی قول داد که مرکز گسترش سینمای تجربی کل کار را می‌خرد اما بعد از جشنواره گفت پول نداریم. در آخر 31 درصد فیلم را با 60 میلیون تومان نابود شد.

جهانبخش خاطرنشان کرد: به هر حال عدم همکاری شفیع آقامحمدیان باعث شد که زمان طولانی‌تری برای پیش تولید و تولید بگذاریم که در نهایت بعد از جشنواره در زمان اکران، فیلم با جام جهانی فوتبال و ماه مبارک رمضان همزمان شد و فیلم نفروخت، عدم فروش فیلم، حدود 800 میلیون تومان بدهی بر روی دست گذاشت و کمرم شکست. تنها دکتر ایوبی لطف کرد مبلغ کوچکی وام داد ولی آن مبلغ پاسخگوی مشکلات و بدهی‌های فیلم نمی‌شد.

وی افزود: دل پرخونی دارم، خیلی صدمه دیدم، زندگی‌ام بعد از 25 سال از راه فیلم‌سازی در سینما می‌گذرد و تنها خواسته‌ام این است که قرار ملاقات با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا دکتر ایوبی داشته باشم که زمان مناسبی در اختیارم بگذارند که مفصل در مورد مشکلاتم صحبت کنم تا وضعم از این وخیم‌تر نشود.

وی تصریح کرد: مرکز گسترش سینمای تجربی، چندین میلیارد برای فیلم نیمه کاره "لاله" هزینه کرده است. کجاست این پول بیت‌المال و فیلم‌های دیگری که در زمان شفیع آقامحمدیان ساخته شد که به دلایلی قابل اکران نیستند و در حال حاضر خاک می‌خورند ولیکن هیچکس بدهکار نیست و به زندان هم نمیفتند.

گفتنی است عباس جهانبخش در سال 1369 با ایفای نقش در فیلم "دو نیمه سیب" کیانوش عیاری به سینما دعوت شد. "عشق و مرگ"، "بیا با من"، "دادستان"، "آرزوی بزرگ"، "مرد پنجم"، "دیدار در استانبول"، "چشم‌هایم برای تو"، "رهاتر از دریا" و "ساغر (زنگار)" را در کارنامه هنری خود دارد.

بیوگرافی جواد حبییب پور

فارق التحصیل رشته مهندسی صنایع گرایش برنامه ریزی و تحلیل سیستم ها

کارشناس ارشد رشته ادبیات نمایشی-گرایش فیلمنامه نویسی

نویسنده فیلم سینمایی رهاتر از دریا به کارگردانی حمید طالقانی و تهیه کنندگی عباس جهانبخش

نویسنده فیلم سینمایی ساغر(زنگار)به تهیه کنندگی و کارگردانی عباس جهانبخش

تله فیلم همدم به کارگردانی آرش میر احمدی و تهیه کنندگی حسن جامجو

تله فیلم احیاء به کارگردانی آرش میر احمدی و تهیه کنندگی حسن جامجو

کارگردانی فیلم های کوتاه استقبال- پیاده رو - کو گوش شنوا؟!- خونه تکونی- دیوار به دیوار- بازبان بی زبانی- قدم نو رسیده
به نام خدا

فیلمنامه فابریک!؟

بس نکته غیر حسن بباید که تا کسی/ مقبول طبع مردم صاحب نظر شود. 

در این روزها که همه در تک وتاب ساخت تله فیلم هستند و این هنر صنعت تقریبا جدید در کشورما کم کم جای ساخت فیلم کوتاه را که دیر زمانی ، نردبانی برای ورود به سینمای حرفه ای بود را گرفته باز هم تله فیلم دیگری را دیدم. اما اینبار ماجرا کمی متفاوت است.  اینکه درمیان رشد قارچ گونه اینگونه فیلم ها که همگی تقریبا داستان هایی مشابه هم دارند که در دنیایشان عقل و منطق یا به قول قدیمی ها حساب و کتاب محلی از اعراب ندارد، رفیق فابریک خودش غنیمتی است. خوشحالم که یکی از دوستانم که اهل سینماست و سینما را خوب می فهمد (لازم به یادآوری نیست که خود من از او بسیار آموختم) فیلمی استاندارد ساخته که می توان در موردش صحبت و حتی نقدش کرد.

فیلمی با کارگردانی و فیلمنامه ای در حد و اندازه تله فیلم های تلویزیون و اثری برای پخش در شبکه ویدیوی خانگی. فیلم اثری سرگرم کننده است و نباید با این بضاعتش از آن انتظار داشته باشیم که بخواهد تنه به تنه فیلم های شاهکار بزند اما در حد خودش به نظر می رسد که علی رضا نجفزاده نهایت سعیش را کرده که خشت اول کارگردانی اش را محکم و استوار کار کند تا مبادا دیواری که می سازد تا ثریا کج رود.

اما در مورد فیلمنامه. فیلمنامه اثر می توانست با کمی تامل بیشتر و ضرافت به خرج دادن در مورد شخصیت ها و نقاط عطف داستان و استفاده آگاهانه تر از عناصر دراماتیک و پیش برنده داستان به کشش قصه تقریبا تکراری آن کمک بیشتری نماید. نمی دانم که این همه شخصیت که (یا بهتر بگویم تیپ) در این داستان چه می کنند. به نظر می رسد که نویسنده تنها سعی کرده به سکانس های بامزه و کمدی بیندیشد تا شخصیت ها. شخصیت ها (لازم نیست دوباره واژه تیپ را بکار ببرم) همه یکدست هستند و هیچ برجستگی ، ضرافت و عمقی ندارند.

اما مهمترین نکته در مورد فیلمنامه مقدمه بسیار طولانی آن برای شروع قصه اصلی است. بیست و چند دقیقه از فیلم می گذرد و ما تازه با ماجرای اصلی که همان روح است مواجه می شویم. سکانس هاس ابتدایی چه کارکردی در قصه دارند. همگی زاید هستند و هیچ نقشی در قصه اصلی فیلم ندارند. آیا بهتر نبود ما با دو جوان بیکار روبرو می شدیم که وارد آنجا می شدند و به سرعت وارد داستان اصلی می شدیم و زمان بیشتری به شخصیت ها و قصه اصلی می پرداختیم.

ذکر چند نکته در مورد شخصیت ها شاید جالب به نظر برسد. مثلا در مورد خانم سلطانی . چگونه است که شخصیتی که در سکانس معرفی ، به عنوان یک مدیر لایق می بینیم به ناگهان افت می کند و از این همه اتفاق ریز و درشت که در آنجا رخ می دهد آگاه نمی شود. کسیکه هر وقت نیاز داریم سر و کله اش پیدا می شود و هر وقت نمی خواهیم به راحتی رهایش می کنیم. این تناقض در مورد شخصیت مهتاب هم به چشم می خورد. چگونه است او که از همان ابتدا آبش با دو شخصیت اصلی در یک جوی نمی رود به ناگهان و بدون هیچ مقدمه ای حاضر می شود با آنها سر یک سفره بنشیند و از آنها برای حق السکوت تراکتور بخواهد. در مورد شخصیت آقا مظفر اوضاع بدتر هم می شود. چرا زمانیکه شاپور می گوید روح دیده آقا مظفر با او مخالفت می کند و به او می گوید به دیگران هم بگوید که روح ندیده. مگر او نمی خواهد کاری کند که بقیه به باغ نیایند تا گنج را بیابد پس چرا می گوید بگو روح ندیده ای. در مورد دو شخصیت اصلی هم آنقدر مثال فراوان است که از کنارش می گذریم.

اما از نکات مثبت فیلمنامه می توان به طراحی سکانس های جالبی همچون خوردن کلنگ به شیرآب ، گرفتن بلندگو در مقابل دهان مهندس که در خواب حرف می زند و نیز تکرار تصادف های مرتب شاپور بر اثر ترمز نگرفتن (که بر خلاف ایده گیر کردن های مداوم انگشتش در هر سوراخ که بسیار بی مزه است) و نیز ایده کلی اینکه آسایشگاه سالمندان با ورود این دو جوان جان تازه ای می گیرد و نیز دو جوان اصلی که اندکی (فقط اندکی ) متحول می شوند.

در نهایت ای کاش رفیق فابریک فیلمنامه فابریک تری داشت. در مورد فیلمنامه اثر میتوان به سخن جالبی از  دکتر مجتهدی اشاره نمود که : ما در بسیاری از علوم دچار نوعی ساده انگاری شده ایم. هم در مورد اثر و هم در مورد مخاطب. (نقل به مضمون)  

اما کارگردانی. در مورد کارگردانی می توان به آن نمره خوبی داد. اینکه کارگردان سعی کرده دوربین کارهای محیرالعقولی نکند و بیشتر در خدمت داستان باشد. اینکه کارگردان در فیلم اولش سعی کرده جو گیر نشود و تمام نماهای مورد علاقه اش را در فیلم اولش بگیرد.  ایده جالب رد شدن های مداوم شاپور با موتورش و سپس نمایی درشت تر از او که خراب کاری دیگری به بار آورده یا استفاده از لانک شات های به جا که اجازه جولان به شخصیت ها داده تا مخاطب را بخنداند و جمع شدن و پخش شدن های شخصیت ها از نمای god shot از نکات جالب توجه کارگردانی است. به نظر می رسد علیرضا نجفزاده سعی کرده که با دوربینش بیشتر ناظر شخصیت ها باشد و از نماهایی متوسط و دور ، تنها پیرمرد و پیرزن هایی را نشان بدهد که در دنیای کوچکشان به دنبال آرزوهای بزرگی هستند.

بازی ها تماما همان بازی های کلیشه ای است که از مهران غفوریان ، رامین ناصر نصیر و دیگران دیده بودیم. این گریم جدید هم به کمک سحر ذکریا نیامده بود و همان لحن همیشگی در ادای دیالوگها توی ذوق می زد. تنها نکته مثبت بازی بازیگران شاید بتوان بازی کنترل شده رفیعی در نقش آقا مظفر را نام برد.

اما می توان به موسیقی فیلم هم که کاملا همراه آن بوده و (حداقل در نظر بنده) بسیار خوب و بامزه از آب در آمده هم اشاره کرد.

در پایان امیدوارم که اولین قدم کارگردانی علیرضا نجفزاده نوید قدم های استوارتری را بدهد و شاهد کارهای بهتری از او باشیم.

 
http://www.cinemakhabar.ir/Picture/20130513222138_21.jpg

جهانبخش: هدفم کارگردانی بود، نه بازیگری و تهیه کنندگی
«زنگار» به دفتر جشنواره رسید
بانی فیلم آنلاین: فیلم «زنگار» به دفتر جشنواره ارسال شد.

عباس جهانبخش کارگردان و تهیه کننده این فیلم با اعلام این خبر به بانی فیلم گفت: «زنگار» یک ملودرام اجتماعی است و نگاه عمیقی به معضلات جامعه و ناهنجاری روابط آدم ها دارد. 27 آذر ماه فرم شرکت در جشنواره فجر را پر کردم و نسخه ای از آن را به دفتر جشنواره ارسال کرده ام. امیدوارم «زنگار» مورد توجه هیات انتخاب قرار بگیرد.
او در ادامه گفت: «اگر به گذشته های دور برگردیم در مصاحبه هایم در سال های 69 و 70 اعلام کردم که با هدف کارگردانی، وارد حیطه بازیگری و تهیه کنندگی شده ام و برای موفقیت در این عرصه تلاش زیادی خواهم کرد.» در «زنگار» سمانه جهانبخش - که فیلم سینمایی «رهاتر از دریا» را آماده نمایش دارد- نقش اصلی را بازی می کند و در کنارش بازیگرانی چون جلیل فرجاد، آزیتا ترکاشوند، هاوار قاسمی، حسین کاشانی، حامد جوادی، سپیده خدابنده لو، مصطفی خرسند، حسین خرسند، عباس دریانورد، فرانک یوسفی، بهاره افراسیابی و محسن داداش زاده حضور دارند. عوامل اصلی «زنگار» عبارتند از: کارگردان: عباس جهانبخش، فیلم نامه: جواد حبیب پور، مدیر فیلم برداری: فرشاد گل سفیدی، صدابرداری: امیر پرتوزاده، موسیقی: افشین عزیزی، تدوین: امیر ادیب پور، خواننده تیتراژ: فرهاد یوسفی: صداگذار: افرا عزیزی، سینه موبیل: امیر علوی، عکاس: فرید رحیمی مقدم، فیلم بردار پشت صحنه: نیلوفر یمینی، تهیه کننده: عباس جهانبخش و سرمایه گذار:هرمز پاکزاد.


رها ماهرو : خوانندگان گرامی ، لطفا نظرات و انتقاداتتان را درباره ی فیلم ساغر یا زنگار به کارگردانی عباس جهان بخش که از شبکه نمایش پخش شد و در وبسایت رها ماهرو قرار گرفته است برایمان بنویسید



نظرات 1 + ارسال نظر
مریلا شکوهی شنبه 21 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 11:30 ب.ظ http://nimkatma.blogfa.com/

با چند خبر قدیمی در خدمتم :

نفیسه روشن:
ماندگاری در سینما و تلویزیون برایم اهمیت ویژه ای دارد

مقدمه:
چند وقتی بود از او خبر نداشتیم و او را نمی دیدیم تا این که با سریال پنج کیلومتر تا بهشت دوباره در تلویزیون دیده شد. او در اغما بازیگری بود که احساس می شد نقش هایش برایش بسیار اهمیت دارد. او تحصیلکرده بازیگری است وتئاتر را نیز بسیار دوست دارد. آری او نفیسه روشن می باشد که در سریال ماورایی چند کیلومتر تا بهشت ثابت کرد که برای پول و شهرت کار نمی کند. نفیسه روشن ارتباط خیلی خوبی با اطرافیان ومردم دارد.
گفت و گوی وی را درباره تلویزیون و بازیگری با هم مرور می کنیم.
-------------------------------------------------------
خانم روشن در ابتدا برایمان از چگونگی ورودتان به عرصه بازیگری بگویید؟
من از دوره راهنمایی و دبیرستان تئاتر کار کردم وقتی به دانشگاه رسیدم به خاطر درسم فعالیت هایم در حوزه بازیگری محدودتر شد و بیشتر وقتم را صرف درسم کردم. اولین کار من در سریال روزهای به یاد ماندنی سال 82 با همایون شهنواز بود در این سال ها کار من کم بود ولی از سال 84 که لیسانسم را گرفتم با سریال «کلانتر دو» و «برف و بنفشه» کارم به صورت جدی تر آغاز شد.
قبل از این که وارد حرفه بازیگری بشوید دید شما نسبت به این حرفه چه طور بود؟ و بعد از این که وارد کار شدید و جزوی از این حرفه محسوب شدید آیا دیدی که داشتید تغییر کرد؟
من قبل از این که وارد کار بشوم دنیای هنر را خیلی قشنگ می دیدم چرا که هنر یعنی زیبا دیدن و زیبایی هم یکی از صفات خداست هر انسانی از دیدن هنرهای زیبا خوشش میآید. من هم برای هنر به خاطر همین امر احترام قائل بودم و فکر می کردم که بازیگری حرفه ای است که خیلی راحت می توان در آن پیشرفت کرد ولی حالا که وارد کار شده ام می بینم که آن آرامش و جذابیت هایی را که فکر می کردم وجود دارد، حتی مواقعی هم که نارحت هستم برای اینکه آرامش پیدا کنم به لوکیشن های محل فیلم برداری سر می زنم چرا که انرژی موجود در کار حال و هوای من را عوض می کند.
ورودتان به عرصه سینما چطور بود؟
من کار در سینما را با فیلم مادر زن سلام در سال 85 آغاز کردم که شروع خیلی بدی بود.در این کار خیلی اذیت شدم و در حقم خیلی اجحاف شد و یک خاطره بد برای من به یادگار گذاشت. ولی کار در سریال اغما و کارهای دیگرم در تلویزیون باعث شد کمی از خاطرات بد کار در سینما از خاطرم برود و بعد از چهار سال در زمستان 89 یک فیلم سینمایی کار کردم به نام چک که کار آقای راست گفتار بود و من به شخصه از کار لذت بردم.
نفیسه روشن به عنوان یک بازیگر چگونه تلاش می کند تا به آسیب تکرار شدن در شخصیت ها که از آسیب های رایج بازیگرانی از این دست است دچار نشود؟
بازیگر زن ناخودآگاه به خاطر محدودیت هایی که در فیلم نامه نویسی وجود دارد دچار نقش های تکراری می شوند. ما نمی توانیم مثل بازیگران خارجی کارهای اکشن انجام دهیم و باید در یک کادر خاص و مخصوص بازی کنیم با این حال تمام سعی ام را می کنم که نقش هایم تکرار نشوند.
شما از بازیگرانی هستید که کمتر حاشیه داشته اید و مردم شما را جلو و پشت دوربین یک رنگ می دیدند که البته من این ویژگی را از محاسن یک بازیگر می دانم از این رو از نظر شما چه ظرافت هایی در اخلاق یک بازیگر باید وجود داشته باشد تا مردمی باشد؟
من از این جریان های تجربه ای داشتم که در رفتار با مردم خیلی به من کمک کرد. نزدیک سال 80 بود که جایی رد می شدم و دیدم که دارند فیلمبرداری می کنند من هم چون تئاتر کار می کردم به بازیگری علاقه داشتم به همین خاطر جلو رفتم و به بازیگر زنی که آن جا حضور داشت گفتم که خیلی شما را دوست دارم. آن بازیگر اخم کرد و با بی توجهی رفت.
این رفتار خیلی به من برخورد. همین اتفاق باعث شد که هیچ وقت نخواهم چنین کاری را با کسی کنم. سعی می کنم وقتی که مردم به سویم می آیند لبخندشان را با لبخند جواب بدهم.
از سریالی که برای پخش در ماه رمضان دارید کار می کنید برایمان بگویید؟
سریال پنج کیلومتر تا بهشت داستانی است که ماجرای ماورایی دارد چون حادثه اصلی داستان در پنج کیلومتری بهشت زهرا اتفاق می افتد اسم این را این گونه انتخاب کرده اند. تهیه کنندگی این مجموعه به عهده آقای هاشمی است که بهترین امکانات را برای ما فراهم کرده اند که بچه ها در شرایط خیلی خوب کارشان را انجام دهند.
آینده ای که نفیسه روشن به عنوان یک بازیگر برای خود در نظر دارد چگونه است؟
دوست دارم آینده کاری که می خواهم داشته باشم ماندگاری قشنگ و نقشآفرینی های خاص و خوب باشد. همان طور که مرگ حق است اگر زمانی رفتم از من به خوبی یاد شود مثل آن چیزی که الان درباره استاد شکیبایی وجود دارد چرا که خسرو شکیبایی در زمان حضورش جزو بهترین ها بود.
تلاشتان برای این ماندگاری را چطور نشان می دهید؟
من از آن دسته بازیگرانی هستم که نه برای پول کار می کنم و نه برای شهرت گر چه شهرت داشتن در این حرفه کار را سخت تر می کند ولی من با عشق برای مردم کار می کنم تا کارم را باور کنند و به دلشان بنشیند.


(صدای پای نی لبک) به زودی مقابل دوربین می رود

فیلم تلویزیونی (صدای پای نی لبک) به کارگردانی مشترک رضا خاکی و مرتضی قنبری در مرحله پیش تولید قرار دارد و طبق برنامه ریزی ها شنبه هفته آینده مقابل دوربین خواهد رفت. تصویربرداری به طور کامل در تهران در لوکیشن هایی چون آسایشگاه و چند خانه انجام خواهد شد. تاکنون از میان بازیگران حضور محمد عمرانی، بابک انصاری و فرحناز منافی ظاهر قطعی شده و طی چند روز آینده چند بازیگر دیگر به این جمع اضافه می شوند. (صدای پای نی لبک) داستان یک پزشک جانباز را روایت می کند که در بیمارستان مشغول به کار است. طی یک سانحه ای او بزرگترین تصمیم زندگی خود را می گیرد و... سایر عوامل پروژه عبارتند از: تهیه کننده: میثم قنبری، مدیر تولید: فهیمه سامی، صدابردار: علی عدالت دوست، طراح گریم: سهراب ولد بیگی، عکاس: مهرنوش دژبان

راوی (سقوط یک فرشته) شیطان است
در قسمت سیزدهم این سریال که جمعه شب گذشته از شبکه اول روی آنتن رفت راوی سقوط یک فرشته که تابه حال هویت نامشخصی داشت به معرفی خود پرداخت و گفت که شیطان است.
سازندگان سریال در آخرین روزهای منتهی به پخش تصمیم به اضافه کردن شخصیت راوی گرفتند.
بابک کایدان نویسنده دیالوگ های راوی درباره اضافه شدن راوی به سریال در لحظات آخر به ایسنا گفت: از همان ابتدا که کارگردان قصه را ارائه کرده بود قرار بود راوی در قصه باشد ولی تصمیم نهایی درباره حضور راوی در روزهای آخر گرفته شد. وی افزود: دیدیم که راوی باید در سریال باشد و روایت راوی برای قصه درست است. داستان که جلوتر برود بر جذابیت های راوی اضافه می شود. راوی سقوط یک فرشته با راوی های دیگری که در بقیه سریال ها دیده ایم متفاوت است.

(بوسه باد) آماده پخش شد

با پایان مراحل فنی فیلم تلویزیونی (بوسه باد) به کارگردانی: حسین عامری و تهیه کنندگی: جواد قلی زاده این فیلم طی هفته های آینده تحویل یکی از شبکه های سیما خواهد شد. طبق گفته قلی زاده تهیه کننده پروژه این فیلم به سفارش مرکز کرمانشاه تولید شده و به زودی روی آنتن تلویزیون می رود.
محمود جعفری، علیرضا اوسیوند، زهره حمیدی، پندار اکبری، زهره صفوی، سوگل طهماسبی، طاهره طایفی و فاطمه سلیمانی از بازیگرانی هستند که در این فیلم ایفای نقش کرده اند.
بوسه باد داستان زندگی یک پزشک است که با همسر خود در مناطق غرب کشور در ایام دفاع مقدس به مداوای مجروحین می پردازد.
در یکی از روز ها روستای زرده مورد تهاجم بمب باران شیمیایی بعثی ها قرار می گیرد و همسر دکتر در این حادثه شهید می شود.




پاسخ روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی به عبدی
آیا جای کم لطفی این چنین دارد!؟


ابتکار- در پی گفت وگوی ایسنا با اکبر عبدی و انتشار گلایه های این هنرمند تئاتر و تلویزیون و سینما از روند مسایلی در جریان اجرای نمایش "اکبر آقا آکتور تیاتر" روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی پاسخی را ارائه کرد. متن پاسخ مرکز هنرهای نمایشی به شرح زیر است:
1 -نمایش "اکبرآقا آکتور تئاتر می شود" به کارگردانی اکبر عبدی از شهریور ماه 1385 به قصد 45 اجرا روی صحنه رفت که مرکز هنرهای نمایشی در پایان اجرا با اختصاص 000 1500/000/ ریال (معادل پانزده میلیون تومان) قرارداد حمایتی از گروه و پرداخت 80 درصد درآمد از محل گیشه جمعا 000 415/477/ ریال (معادل چهل ویک میلیون و پانصد و چهل و هفت هزار و هفتصد تومان) پرداخت کرده است.
2 -نمایش "اکبرآقا آکتور تئاتر می شود" به درخواست آقای اکبر عبدی برای 45 شب صرفا با اختصاص 80 درصد درآمد از محل گیشه تمدید شده است. این در حالی است که:
الف) نمایش "خلایق هر چه لایق" به کارگردانی هومن برق نورد - یکی از کارگردانان جوان تئاتر مورد نظر آقای عبدی - به خاطر همزمانی با اجرای نمایش "اکبرآقا آکتور تئاتر می شود" به زحمت فراوان افتاد و با چند اجرا به کار خود پایان داد.
ب) مرکز هنرهای نمایشی برای 45 شب دوم اجرای "اکبر آقا آکتور تئاتر می شود" مبلغ 000 194/928/ ریال (معادل نوزده میلیون و چهارصد و نود و دو هزار و هشتصد تومان) به عنوان علی الحساب پرداخت کرده است.
ج) پرداخت اقساط نهایی منوط به تسویه حساب گروه های نمایشی با تالار است. هنوز آقای اکبر عبدی فرم تسویه حساب را برای دریافت کامل وجه به مرکز هنرهای نمایشی ارایه نداده اند.
3 -اجرای نمایش "اکبر آقا آکتور تئاتر می شود" به خاطر فعالیت های سینمایی آقای اکبر عبدی در طول روز از ساعت 21 اجرا داشته است. جا دارد علاوه بر گروه اجرایی از زحمات پرسنل تالار سنگلج که تا پاسی از شب (1 بامداد) میزبان تماشاگران علاقمند بوده اند، قدردانی کنیم.
4 -در پایان ذکر این نکته را ضروری می دانیم که ضمن تقدیر از حضور موثر و پربار آقای اکبر عبدی روی صحنه تئاتر، به ایشان یادآور شویم که با عنایت به ظرفیت محدود تالارها و تعداد کثیر تقاضاهای اجرا، همین که تالار سنگلج به مدت 6 ماه برای تمرین و اجرا در اختیار ایشان قرار داشته و به همین منظور مرکز هنرهای نمایشی شرمنده سایر گروه های نمایشی متقاضی اجرا بوده، آیا جای کم لطفی این چنین دارد!؟



«چوپان خوب» سه گانه می شود
«رابرت دنیرو» روز گذشته در فستیوال فیلم برلین از سه گانه شدن فیلم چوپان خوب خبر داد.به گزارش ایلنا، نخستین نمایش بین المللی چوپان خوب در این فستیوال بر گزار شد و دنیرو در کنفرانسی خبری پس از نمایش این فیلم که سومین تجربه کارگردانی او به شمار می رود، گفت: جنگ سرد از کودکی توجه مرا به خود جلب کرده است.به خصوص جنگ سرد در برلین; در بچگی ام چندین بار به برلین آمده ام و از آن دوران خاطرات شگفتی در ذهنم مانده است.چوپان خوب که نگاه نه چندان روشنی به اصل و منشا» سازمان سیا و شیوه های جنجال برانگیزش دارد، در بخش مسابقه فستیوال فیلم برلین برای دریافت خرس طلایی رقابت می کند.«مت دیمون» و «آنجلینا جولی» بازیگران این فیلم هستند، دنیروی 63 ساله نیز نقش کوتاهی در آن ایفا می کند.


رایگان: گوشواره ساده و روانی بود
گوشواره فیلم ساده و روانی است و به نظرم موسائیان توانسته به داستان ساده «هوشنگ مرادی کرمانی» نزدیک شود.مسعود رایگان ضمن بیان این مطلب در گفت و گو با «آنا» افزود: از بازی در این فیم راضی ام و فکر می کنم با توجه به جلسه، صمیمانه ای که با اهالی مطبوعات داشتیم و نظرات آنها، فیلم به خوبی با مردم ارتباط برقرار کند.تنها اشکال این جلسه به زمان برگزاری آن بر می گردد که فکر می کنم ساعات اولیه صبح زمان مناسبی برای برگزاری جلسه مطبوعاتی نیست.او یکی از اشکالات فیلم را در نحوه نمایش و مشکلات پخش دانست و گفت: امیدوارم برخی مشکلات فنی فیلم در زمان اکران رفع شود.


«محمد بهارلو» درگذشت
«محمد بهارلو»، نوازنده ویولن و معلم پیشکسوت موسیقی سحرگاه دیروز به علت عارضه قلبی در منزل خویش در تهران در گذشت.به گزارش مهر، این موسیقیدان پیشکسوت یکی از بهترین شاگردان ابوالحسن صبا بود که به دور از جنجال و حاشیه پردازی به آموزش و خلق آثار هنری می پرداخت.احمد ابراهیمی،استاد آواز و یکی از همدورهایهای این نوازنده فقید که آثارمشترکی دارند گفت: بهارلو علاوه بر ذوق هنری، تکنیک بسیار بالایی داشت و شاگردان زیادی را در رشته ویولن تربیت کرد که در حال حاضربرخی از آنان در خارج از کشورو در ارکستر های مطرح می نوازند. محمد بهار لو متولد 1307بود; او اولین آموزشگاه رسمی موسیقی را در دهه بیست تاسیس کرد که در آن آموزشگاه هنرمندان و استادان برجسته موسیقی ایرانی به تعلیم موسیقی می پرداختند.

اجرای ویژه «فرجام» برای هنرمندان
ابتکار- نمایش "فرجام" به کارگردانی احمد ایرانی خواه امروز و فردا ویژه هنرمندان به روی صحنه می رود.در این نمایش که پیش از این در سومین همایش سراسری آیین های عاشورایی به روی صحنه رفته و با استقبال قابل توجه تماشاگران هم مواجه شده بود مصطفی طاری، نادیا فرجی، اصغر رضایی و احمد ایرانی خواه به عنوان بازیگر حضور دارند; ضمن این که مژگان عیوضی به عنوان طراح صحنه، امیر رضازاده به عنوان طراح نور، محسن میرزایی به عنوان آهنگساز، ایرانی خواه را در اجرای نمایش یاری داده اند. این نمایش هر روز ساعت 18 در تالارنو پذیرای علاقمندان به تئاتر است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد