رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

سریال کیمیاگر به همراه نقد و بررسی آن

کیمیاگر
با موضوع زندگی زکریای رازی
سریال «کیمیاگر» از شبکه آموزش پخش می‌شود
سریال تلویزیونی «کیمیاگر» با موضوع زندگی محمدبن‌زکریای رازی از شبکه آموزش سیما پخش خواهد شد.
سریال «کیمیاگر» از شبکه آموزش پخش می‌شود
کیمیاگر با نام کامل «کیمیاگر: فرازهایی از زندگی و مرگ محمدبن زکریای رازی دانشمند بزرگ ایرانی» یک مجموعه پنج قسمتی است که هر قسمت آن 50 دقیقه زمان دارد و در آن بازیگرانی چون منوچهر زنده‌دل، چنگیز وثوقی، علی رامز، فخرالدین صدیق‌شریف، حسن کاخی، جمشید جهانزاده، شیرین ایزدی و محمد ساربان به ایفای نقش پرداخته اند.

بر اساس گزارش روابط عمومی شبکه آموزش سیما، در این سریال که فیلمنامه آن را «محمدرضا ورزی» به نگارش درآورده است زندگی حکیم ری از سنین جوانی، در آن زمان در حجره پدرش به صرافی مشغول بود و پس از آن تحولات روحی او و گرویدنش به علم شیمی و سپس پزشکی و بعضی از کشفیات او مانند الکل در مقاطع مختلف تاریخی به تصویر کشیده شده است.

سایرعوامل این سریال عبارتنداز: مدیرتصویربرداری: حسن سلیمان‌میگونی، طراح چهره پردازی: مجید اسکندری، طراح صحنه: سهیل میرسپاسی، طراح لباس: رویا ابراهیمی، برنامه‌ریز: محسن صادقی نسب، دستیار اول کارگردان و عکاس: مسعود عجمی، صدابردار: رضا اردلان، تدوین: محمدجواد عبدالرحمن.

براساس این گزارش، پخش مجموعه تلویزیونی «کیمیاگر» از ساعت 11 روز یکشنبه 30 مهر ماه در شبکه آموزش سیما آغاز خواهد شد.
http://seemorgh.com/images/images_old/60021.jpg
کیمیاگر (مجموعه تلویزیونی)

گونه     مجموعه تلویزیونی
نویسنده     حسن صدری‌پور
کارگردان     علی‌اصغر سنجری
بازیگران     مورین
محمد شیری
منوچهر حامدی
محسن یوسف‌بیک
حسین خانی‌بیک
رضا عارفان
معصومه تقی‌پور
جهانگیر صمیمی‌فرد
کشور سازنده      ایران
زبان‌ها     فارسی
تعداد قسمت‌ها     ۱۳ قسمت
پخش کننده
شبکه اصلی     تلویزیون ملی ایران
۱۳۵۲-۱۳۵۳

کیمیاگر نام یک مجموعه تلویزیونی ایرانی است به کارگردانی «علی‌اصغر سنجری» که در سال‌های ۱۳۵۳-۱۳۵۲ از تلویزیون ملی ایران پخش می‌شد.


خلاصه داستان

موضوع این مجموعه تلویزیونی، درباره یک کیمیاگر شجاع و عدالت‌خواه است که به همراه پسرش، در اواخر دورهٔ قاجاریه، با حاکم خودکامه و شهوت‌پرست شهر درگیر می‌شوند.
بازیگران و عوامل تولید
بازیگران

 مورین
 محمد شیری
 منوچهر حامدی
 محسن یوسف‌بیک
 حسین خانی‌بیک
 رضا عارفان
 معصومه تقی‌پور
 جهانگیر صمیمی‌فرد
 مهری نصیری
 ناهید نجفی
 تقی تکسایه
 علی‌اکبر مهدوی‌فر
 مینو ابریشمی
 حسین عالمیان

عوامل تولید

 کارگردان: علی‌اصغر سنجری
 نویسنده: حسن صدری‌پور
 محصول: تلویزیون ملی ایران
 تعداد قسمت‌ها: ۱۳ قسمت
 سال تولید و پخش: ۱۳۵۳-۱۳۵۲



رها ماهرو : خوانندگان عزیز و محترم لطفا نظر و نقدتان را درباره مجموعه کیمیاگر ساخته محمدرضا ورزی که از شبکه آموزش تلویزیون پخش می شود برای ما بنویسید و بفرستید .



ءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءء
پرونده‌ای برای مجموعه داستانی «کیمیاگر»
پرهیز از نمایش‌تاریخ صرف
آنهایی که سریال‌های تلویزیونی را دنبال می‌کنند می‌دانند که در حال حاضر مجموعه «کیمیاگر» به کارگردانی محمدرضا ورزی از شبکه اول سیما در حال پخش است. این سریال با هدف آشنا ساختن بینندگان تلویزیونی با زندگی پرافتخار پزشک، فیلسوف و شیمیدان ایرانی یعنی زکریای رازی ساخته شده است.

باز هم کار در ژانر تاریخی

نام محمدرضا ورزی با ژانر تاریخی پیوند خورده است. او با ساخت سریال‌های عمارت فرنگی، پدرخوانده و سال‌های مشروطه و تله‌فیلم‌هایی چون «دهخدا»، «مظفرنامه» و فیلم سینمایی ابراهیم خلیل‌الله نشان داده که علاقه زیادی به تصویری‌کردن روایت‌های تاریخی دارد.

مجموعه «کیمیاگر» یکی از سریال‌های تاریخی ساخته شده توسط این کارگردان است که هم‌اکنون به روی آنتن شبکه اول سیما رفته است. این مجموعه که چهارشنبه شب‌ها ساعت 15‌/‌10 دقیقه پخش می‌شود به زوایای آشکار و پنهان زندگی شخصی و «علمی محمدبن‌زکریای رازی» دانشمند مطرح ایرانی می‌پردازد.

تاکنون 3 قسمت از این سریال نمایش داده شده و 3 قسمت دیگر از این مجموعه 6 قسمتی باقی مانده است. هر قسمت این سریال 50 دقیقه زمان دارد و قرار است از مجموع این قسمت‌ها یک فیلم تلویزیونی هم ساخته شود. این طور که گفته شده این تله‌فیلم برای روز جهانی پزشک آماده پخش خواهد شد.

سال گذشته طرفداران سریال‌های ایرانی شب‌های چهارشنبه، زمان بیشتری را جلوی جعبه جادویی تلویزیون سپری کردند. چرا که بین ساعت 9 تا 11 شب دو سریال «جستجوگران» و «خسته‌دلان» از دو شبکه2 و یک سیما پخش می‌شد. با پایان یافتن سریال خسته‌دلان در سال جدید، سریال «کیمیاگر» جایگزین آن شد تا بینندگان تلویزیون پس از یک سریال اجتماعی، دیدن سریال تاریخی را نیز تجربه کرده باشند.

«کیمیاگر» جایگزین «تا رهایی» شد

البته سریال «کیمیاگر» در شرایطی به روی آنتن رفت که خیلی‌ها منتظر پخش سریال «تا رهایی» بودند. چون پیش از آن تبلیغات تلویزیونی سریال «تا رهایی» به کارگردانی حسین تبریزی آغاز شده بود و قرار بود پخش آن از 18 فروردین آغاز شود. اما ظاهرا مدیران سیما با توجه به محتوای مذهبی «تا?رهایی» تصمیم گرفتند پخش این سریال به ایام فاطمیه یا محرم موکول شود.

در چند سال گذشته بارها در مطبوعات با این خبر مواجه شدیم که قرار است سریالی با موضوع زندگی «محمدبن زکریای رازی» ساخته شود. اهمیت خبر به این نکته برمی‌گشت که قرار بود داریوش مهرجویی برای اولین بار پشت دوربین یک سریال تلویزیونی قرار بگیرد و آن را کارگردانی کند.

براساس نوشته‌های مطبوعات داریوش مهرجویی از 4 سال قبل به دنبال ساخت این سریال براساس فیلمنامه‌ای از خودش بوده است. اما به یکباره خبر رسید که محمدرضا ورزی داستان زندگی این شخصیت را در یک مجموعه با نام «کیمیاگر» در سکوت کامل خبری برای شبکه یک سیما به تصویر کشیده است.

دراماتیزه کردن وقایع تاریخی

در « کیمیاگر»ی که ورزی ساخته است زندگی «محمدبن زکریای رازی» از سنین جوانی تا پیری به تصویر کشیده شده است.

در این سریال می‌بینیم که «رازی» در دوران کودکی در حجره پدرش به صرافی مشغول بوده و پس از آن دچار تحولات روحی شده و جذب علم شیمی و سپس پزشکی می‌شود. این سریال چگونگی ابداعات کشفیاتی او مانند الکل و مقاطع مختلف تاریخی زندگی رازی را نمایش می‌دهد.

محمدرضا ورزی در روایت تصویری کارهای تاریخی شیوه خاص خودش را دارد. او خودش را یک تاریخ نگار نمی‌داند. بلکه خودش را فیلمسازی می‌داند که باید تاریخ را از فیلتر درامش عبور دهد.

در قسمت اول سریال شاهد بودیم که همسر زکریا بلافاصله پس از ازدواج مهر سنگینش را به‌اجرا گذاشته و زکریا را روانه زندان کرده است. برخی از سایت‌های خبری این داستان فرعی را غیرواقعی دانستند و عنوان کردند که در گذشته چنین کاری رایج نبوده است.

سوال‌های دیگر منتقدان نیز در همین حول‌و‌حوش قرار می‌گیرد. آنها می‌پرسند چرا زکریا کلمه «میکروب» را به‌کار برده؟ در حالی که در آن زمان هنوز غربی‌ها «میکروب» را کشف نکرده بودند یا آیا زکریا در زمان جوانی خودش می‌دانسته که قرار است در آینده الکل‌ را کشف کند. چون او در یکی از دیالوگ‌هایش می‌گوید: قصد دارم الکل را کشف کنم.

نمایش زندگی اجتماعی مردم در دوره سامانیان

ورزی در سریال «کیمیاگر» در کنار نمایش زندگی علمی «رازی» گوشه‌هایی از اوضاع و احوال اجتماعی آن دوران را نیز به تصویر می‌کشد. او نشان می‌دهد که مردم آن زمان براساس عقایدشان به مخالفت با زکریا برخاسته و خواستار سنگسار او شده‌اند. مردم معتقد بودند که «زکریا» جادوگری است که با شیاطین خلوت می‌کند. از نظر آنها «تشریح و تجزیه جسد» عملی غیرشرعی محسوب می‌شده و زکریا به خاطر ارتکاب این گناه باید مجازات می‌شده است. اما «زکریا» سعی می‌کند با دلایل منطقی مردم را از اهمیت فعالیت‌های علمی‌اش آگاه سازد. او برای مخالفان ساده‌اندیشش توضیح می‌دهد که روح جسد به خدا بازگشته و هدف او از تشریح جسد یافتن راه‌هایی برای درمان بیماری‌های لاعلاج است، نه جادوگری و خلوت کردن با شیاطین.

ورزی در این سریال همچون دیگر کارهای تاریخی‌اش از دیالوگ‌های روان و محاوره‌ای استفاده کرده. در حالی که عادت کرده‌ایم آدم‌های سریال‌های تاریخی به زبان مکتوب سخن بگویند. نکته جالب درباره دیالوگ‌های سریال این است که در فیلمنامه‌اش دیالوگ‌های آهنگین هم یافت می‌شود. مانند این جمله زکریای رازی که می‌خواهد ناقص بودن عملی را توضیح بدهد: روزه بی‌نماز، عروس بی‌جهاز و قرمه بی‌پیاز. براساس نوشته‌های منابع تاریخی «زکریا» یکی از مفاخر ایرانی بوده که آثار ماندگاری در زمینه پزشکی و شیمی نوشته است. شهرت جهانی او تلاش‌ها و موفقیت‌هایش در کشف الکل و جوهر گوگرد (اسید سولفوریک) برمی‌گردد.

اجرای نقش سنین پیری «زکریا» سخت‌ترین مرحله بازی‌ام بود

منوچهر زنده‌دل نقش شخصیت‌محوری این سریال را بازی می‌کند. ورزی در این سریال قصد داشته فضای سریال‌های دهه60 مانند سربداران و سلطان و شبان را ایجاد کند و به همین منظور بازیگران تئاتر و چهره‌های کمتر شناخته ‌شده‌تر را برای این سریال انتخاب کرده است. زنده‌دل یکی از بازیگران کمتر شناخته‌ شده‌ است که «کیمیاگر» سومین تجربه بازیگری‌اش محسوب می‌شود.

او که از دنیای دوبله وارد عرصه بازیگری شده می‌گوید: من خودم را بازیگر نمی‌دانم. بیشتر به اصرار آقای ورزی بازی در این سریال را پذیرفتم. تاکنون فقط در 2 سریال جلوی دوربین رفته‌ام. این سریال و کار قبلی آقای ورزی یعنی «عمارت فرنگی» ایشان اصرار داشتند که بازیگر این سریال تاریخی ناشناخته باشد.

او اضافه می‌کند: چون مدت زمان پخش این کار خیلی کم بود نمی‌شد در آن خیلی عمیق به جزییات زندگی «زکریای رازی»‌ پرداخت. ساخت این سریال خیلی سریع جمع و جور شد. رازی در 30?سالگی به دنبال درس خواندن می‌رود و علم طب و کیمیاگری را می‌آموزد. در دوران میانسالی بیمارستانی را تاسیس می‌کند و در دوران پیری نیز موفق به کشف الکل می‌شود.

زنده‌دل ایفای نقش سنین پیری «زکریا» را سخت‌ترین مرحله نقش‌آفرینی‌اش می‌داند و می‌گوید: در این دوره گریم سنگینی داشتم. من خودم 38 سال سن دارم و برای نزدیک شدن نقشی که سنش به من نمی‌خورد باید خیلی بیشتر تلاش می‌کردم. زکریا از زمانی که دنبال علم و تجربه‌اندوزی می‌رود، روی مسائل دقیق‌تر می‌شود. او تا زمانی که کسب علم نکرده جوانی خام و جاه‌طلب است. اما زمانی که به مرحله استادی می‌رسد، پخته‌تر می‌شود. زکریا هر چه سنش بیشتر می‌شود بر پختگی‌اش هم افزوده می‌شود. من با رعایت این اصل سعی کردم کهولت او را به نمایش بگذارم.

دوبلورها مجبورند روی بازی بازیگر‌ها
تمرکز داشته باشند

او درباره گریمش در این سریال می‌گوید: زمان گریم من در هر روز حدود 2 ساعت طول می‌کشید. گریم به من کمک می‌کرد که در حال و هوای روحی و شخصیتی زکریا قرار بگیرم.

او با توضیح این نکته که حدود 35 روز درگیر کار تصویربرداری این سریال بوده توضیح می‌دهد: لوکیشن این پروژه شهرک غزالی و شهرک دفاع مقدس بود. نماهایی از شهر بغداد هم در این سریال دیده می‌شود که به کمک جلوه‌های تصویری و رایانه‌ای ایجاد شده است. زنده‌دل به صورت شخصی، تحقیق خاصی درباره «زکریای رازی»‌ نداشته و به همان متن فیلمنامه زکریا اکتفا کرده است.

او درباره ویژگی‌های کارگردانی ورزی می‌گوید: من با کارگردان دیگری کار نکرده‌ام که بتوانم درباره کارگردانی ایشان نظر بدهم. اما می‌دانم که ایشان برکار اشراف دارند. چون معمولا خودشان فیلمنامه را می‌نویسند و تهیه‌کنندگی را هم به عهده می‌گیرند.

زنده‌دل تا سال 81 در رادیو به گویندگی اشتغال داشته و پس از آن تمام توانش را بر روی دوبله متمرکز کرده است. او یکی از اعضای گروه دوبله سریال «روشن‌تر از خاموشی»‌ بوده که در این سریال به جای شخصیت «ملاصدرا»‌ (با بازی حسین یاری)‌ صحبت کرده است. او در گروه دوبله فیلم «مرد فیل‌‌نما» هم حضور داشته است.

زنده‌دل خودش را یک بازیگر نمی‌داند و تاکید می‌کند که حرفه اصلی‌اش دوبله و گویندگی است. او می‌گوید: من دوره آموزش بازیگری را ندیده‌ام. اما دوره آموزش فن بیان را گذرانده‌ام. به خاطر حرفه‌ام فیلم‌های زیادی را هم می‌بینم. یک دوبلور وقتی فیلم می‌بیند باید روی بازی بازیگر‌ها تمرکز داشته باشد تا بتواند جای آنها صحبت کند. فکر می‌کنم این خوب دیدن خودش باعث آشنا شدن یک دوبلور با جزییات بازیگری بشود.

در طول 45 روز 52?لوکیشن مختلف را
آماده کردیم

سهیل میرسپاسی در سریال‌های «عمارت فرنگی»، «پدرخوانده» و تله‌فیلم‌های «دهخدا» و «مظفرنامه» و کیمیاگر با محمدرضا ورزی‌ به عنوان طراح صحنه همکاری داشته است. او همچنین طراحی صحنه سریال «دلنوازان‌» را هم انجام داده است.

او درباره معماری دوره سامانیان که در این سریال نشان داده می‌شود می‌گوید: دوره سامانیان یکی از زیباترین معماری‌ها را داشته و من تا به حال شبیه به آن را در هیچ دوره‌ای ندیده‌ام. برای ساختن دکورهای این دوره از منابع اینترنتی کمک گرفتم.

میرسپاسی با بیان این که قصر امیر سامانیان و قصر امیر بخارا سخت‌ترین دکور‌های احداث شده برای این سریال بوده‌اند اضافه می‌کند: برای ساختن قصر امیر بخارا از نشانه‌های ستاره‌های اسلیمی استفاده کردم. در این رابطه کتابی را از آقای ورزی قرض گرفتم که در آن مجموعه‌ای از نقوش اسلیمی گردآوری شده بود.

این طراح صحنه توضیح می‌دهد: در طول 45?روز، 52 لوکیشن مختلف را برای تصویربرداری آماده کردیم. حمام، بازار بخارا، بازار سامانیان و دارالشفا از جمله لوکیشن‌هایی هستند که دکور آنها در شهرک سینمایی غزالی احداث شده است.

او می‌افزاید: وسیله حمل و نقل مردم آن زمان درشکه بوده است. ما زمان سریال عمارت فرنگی چند درشکه ساخته بودیم که از همان‌ها برای این سریال هم استفاده کردیم.

آرمان نوروزی


"کیمیاگر" ورزی سریال جدید شبکه اول

در پی پخش نشدن سریال «تا رهایی» به کارگردانی حسین تبریزی در 18 فروردین ماه ـ با وجود تبلیغات تلویزیونی و قرارگیری در کندکتور پخش ـ تهیه‌کننده این سریال از احتمال پخش آن در ایام فاطمیه یا محرم خبر داد.

مجید اوجی در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این خبر اظهار کرد: محتوای «تا رهایی» کاملا مذهبی است و این سریال قرار بود محرم سال گذشته روی آنتن برود اما مراحل آماده سازی آن مصادف با تغییر مدیر شبکه‌ها شد و همین امر باعث به تعویق افتادن پخش «تا رهایی» شد.

او با تاکید مجدد بر مذهبی بودن محتوای «تا رهایی» گفت: بنابراین چنین سریالی بهتر است در مناسبت‌های مذهبی و به صورت هر شبی روی آنتن برود تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد. اما پخش هفتگی «تا رهایی» از اثرگذاری آن می‌کاست، بنابراین با مدیران شبکه اول سیما صحبت کردم تا در صورت امکان این سریال در یک مناسبت روی آنتن رود.

این تهیه کننده اضافه کرد: در نهایت چهارشنبه 18 فروردین ماه با مدیران شبکه اول سیما به این نتیجه رسیدیم که سریال «تا رهایی» در یک مناسبت مذهبی روی آنتن برود. در نتیجه سریال کیمیاگر جایگزین آن شد.

او تاکید کرد: در تیزرهای اولیه تا رهایی وجود المان‌های مذهبی مشهود بود و من بر پخش این سریال در یک مناسبت و به صورت هر شبی تاکید داشتم و با توجه به آن که مدیر شبکه اول سیما (مهدی فرجی) این سریال را کاملا دیده بود با به تعویق افتادن پخش تا رهایی موافقت کرد.

او در پایان در پاسخ به این که آیا مشترک بودن برخی از بازیگران «تا رهایی» با بعضی از سریال جدید شبکه‌های دیگر علت به تعویق افتادن پخش تا رهایی است تاکید کرد:ما بعدا شنیدیم که برخی از بازیگران تا رهایی در یکی از سریال‌های جدید شبکه تهران نیز بازی کرده‌اند ولی دلیل اصلی مربوط به حضور بازیگران نیست، چرا که سریال «تا رهایی» از چهارشنبه شب روی آنتن می‌رفت و سازندگان مجموعه‌های دیگر باید فکری برای ساخت خود می‌کردند.
 
http://www1.jamejamonline.ir/Media/images/1389/02/04/100873391721.jpg
گفت وگو با بازیگر نقش «محمدبن زکریای رازی» مجموعه تلویزیونی «کیمیاگر»
منوچهر زنده دل

باور کنید من بازیگر نیستم و اتفاقی در مسیر بازیگری افتادم. اما معتقدم گریم خیلی به کمکم آمد چون برای رسیدن به نقش یاری ام کرد. وقتی یک گریم برای خود بازیگر واقعی...
 
 دستم برای بازی بهتر بسته بود
سعید شیخ زاده، وحید جلیلوند و میرطاهر مظلومی ‌هنرمندان عرصه دوبله کشور هستند که مانند پیشکسوتان این عرصه، هم چون چنگیز جلیلوند و هوشنگ توکلی پا به دنیای بازیگری گذاشتند. در این میان «منوچهر زنده دل» یکی دیگر از دوبلورهای کشورمان که در آثاری نظیر «پزشک حیوانات»، «رابین هود»، «بازرس فویل»، «روشن تر از خاموشی» صداپیشگی کرده، به حرفه بازیگری روی آورده است. وی در مجموعه تلویزیونی «کیمیاگر» نقش محمد بن زکریای رازی را بازی می‌کند.
زنده دل که متولد ۱۳۵۱ و دانش آموخته رشته مترجمی ‌زبان انگلیسی است، عقیده دارد زبان ارتباط مستقیمی ‌با کار دوبله دارد، این گفت وگو به منظور پخش سریال «کیمیاگر» از شبکه اول سیما انجام شد.

در حال حاضر چه کاری انجام می‌دهید؟
در عرصه دوبله فعالیت می‌کنم و هم اکنون در سریال ایتالیایی «ماه روبنداز دور» با مدیریت دوبلاژ «مریم صفی خانی»، نقش «نیکولا» یکی از شخصیت‌های اصلی را می‌گویم. هم چنین گوینده نقش «یوری» سریال «سرزمین بادها» هستم.

چه شد که «محمدرضا ورزی» برای نقش اصلی سریال «کیمیاگر»، به سراغ شما آمد؟
در سریال «عمارت فرنگی» این کارگردان بازی کرده بودم. ورزی اصرار داشت که من ایفاگر نقش «زکریای رازی» باشم. اما همیشه از تصویر و مقابل دوربین رفتن گریزان بودم و قصد نداشتم بازی در این نقش را بپذیرم. اما اصرارهای کارگردان موجب شد که این پیشنهاد را بپذیرم.

 چه شناختی از شخصیت زکریای رازی داشتید؟
 شناختی در حد عموم مردم از این شخصیت داشتم و تنها می‌دانستم کاشف الکل بود. اما از زمانی که برای ایفای این نقش دعوت شدم، تا زمانی که مقابل دوربین رفتم وقت زیادی برای مطالعه و تحقیق نداشتم. در نتیجه به فیلم نامه و راهنمایی‌های کارگردان اکتفا کردم.

 پس فیلم نامه «محمدرضا ورزی» چنان دقیق به رشته تحریر درآمده بود که شما نیازی به تحقیق نداشتید؟
منظورم این است که هنگامی‌که کارگردان فیلم نامه را به من داد، از من خواست تا نقش زکریای رازی را بازی کنم. فیلم نامه را که مطالعه کردم از این شخصیت و قصه خوشم آمد، سیر شخصیت و اتفاقاتی که برایش رخ می‌داد جذاب بود. البته نمی‌دانم این فیلم نامه چه قدر و چند درصد استناد تاریخی دارد.

 گریم متفاوت تان تا چه اندازه، برای رسیدن به این شخصیت کمک تان کرد؟
 گریم هم مانند لباس می‌ماند. بازیگر برای رسیدن به نقش خود باید او را نیز به تن کند تا آماده ایفای نقش شود. باور کنید من بازیگر نیستم و اتفاقی در مسیر بازیگری افتادم. اما معتقدم گریم خیلی به کمکم آمد چون برای رسیدن به نقش یاری ام کرد. وقتی یک گریم برای خود بازیگر واقعی و باورپذیر باشد، شخصیت مورد نظر برای بیننده باورپذیر خواهد بود.

خودتان چه قدر از بازی مقابل دوربین ورزی و ارائه این شخصیت رضایت دارید؟
 درباره کارهای خودم حتی در عرصه دوبله قضاوت نمی‌کنم. ممکن است در دوبله، از لحن بیان خودم خوشم بیاید اما خیلی‌ها مخالف نظر من باشند. به همین دلیل، همیشه قضاوت را بر عهده دیگران می‌گذارم. خوشحال می‌شوم که مرا نقد یا تشویق و به نکات مثبت و منفی کاری ام اشاره کنند. چون در جمع بندی این سخنان، به یک نتیجه مثبت می‌رسم که کار بعدی ام را چگونه ارائه دهم. انتقادات و پیشنهادات اطرافیان را درباره بازی ام در «عمارت فرنگی» شنیدم. به همین سبب سعی کردم در سریال «کیمیاگر» آن انتقادات را به کار گیرم، تا از نقاط ضعف بازی ام کاسته شود. البته دوباره می‌گویم که بازیگر نیستم و این تجربیات شاید در آینده نیز به دردم نخورد. اگرچه محمدرضا ورزی نیز محیطی خوب و صمیمی ‌را ایجاد کرده بود و در کار راحت بودم. او به کارش مسلط است و هدف خود را از ساخت اثرش می‌داند. کارگردانی است که به همه چیز اشراف دارد.

بعد از بازی در این سریال پیشنهاد دیگری هم داشتید؟
 هم زمان با سریال «کیمیاگر» پیشنهاد داشتم اما نپذیرفتم و عذرخواهی کردم. هرچند کار ارزشمندی بود اما خیلی مصمم نبودم که کار بازیگری را ادامه دهم. چون مدت زمان فیلم برداری سریال «کیمیاگر» کم بود در آن بازی کردم.

تصور می‌کنید رسانه ملی با ساخت سریال‌هایی از این دست، تا چه اندازه توانسته است در معرفی مفاخر کشور موفق عمل کند؟
 برای معرفی مفاخر کشور می‌توانیم آثار متعددی بسازیم. همان طور که در گذشته شاهد تولید و پخش سریال‌هایی چون «ابوعلی سینا» و «روشن تر از خاموشی» بودیم. تصور می‌کنم اگر کارگردانان برنامه ریزی دقیقی در راستای تولید آثاری از این دست داشته باشند و بودجه خوبی در اختیارشان گذاشته شود، می‌توانند کارهای بهتر و شسته رفته تری بسازند. به نظرم سریال‌هایی نظیر «کیمیاگر» در حد معرفی شخصیت است. جوانان برای آشنایی بیشتر با آن‌ها باید کتاب‌های مختلفی را مطالعه کنند تا مفاخر خود را بیشتر بشناسند. اگر مفاخر ما ارزشمند هستند پس باید برای تولید این آثار، ارزش قائل شد و بودجه مناسبی صرف ساخت آن کرد.

به نظر خودتان «محمدبن زکریای رازی» را تا چه اندازه باورپذیر ارائه دادید و به این شخصیت نزدیک شدید؟
هنگامی‌که مشغول بازی در این نقش بودم، به شخصیتی که در فیلم نامه تعریف شده بود خیلی نزدیک شده بودم.

 نگاه شما قبل از سریال «کیمیاگر» و بعد از آن، به مقوله بازیگری چه قدر تفاوت کرده است؟
بازیگری زوایای مختلفی دارد. کاری نیست که امروز مقابل دوربین بروم و فردا بگویم که بازیگر شده ام. در عرصه دوبله نیز این گونه است حتی پیشکسوتان عرصه دوبله با سابقه ای ۴۰ ساله، وقتی وارد کاری جدید می‌شوند حس تازه ای دارند. هر روز برایشان تجربه ای نو است و انتها ندارد. بازی در این سریال برایم تجربه ای بود که نمی‌دانم تکرار می‌شود یا نه اما راضی بودم.

در سریال‌های تاریخی به دلیل این که مردم پیش زمینه ای از آن‌ها دارند، دست بازیگر برای ارائه نقش یک مقدار بسته است، با این موضوع تا چه حد موافق هستید؟
 ممکن است افراد جامعه، روایت‌های مختلفی درباره شخصیت‌های تاریخی شنیده باشند. معتقدم بازیگر تعیین کننده شخصیت نیست، بلکه فیلم نامه و کارگردان تعیین کننده هستند. هنگامی‌که یک بازیگر برای بازی در نقشی دعوت می‌شود یا از ابتدا به آن فیلم نامه اعتقاد پیدا می‌کند و می‌گوید با دانسته‌هایش هم خوانی دارد یا این که معتقد است آن شخصیت به گونه ای که تصور می‌کرده نیست. نتیجه این کار، حاصل تفکرات نویسنده و هدایت بازیگران می‌باشد. درستی آن واقعه تاریخی هم به عهده نویسنده و کارگردان است. در «کیمیاگر» دستم برای ارائه نقش بسته بود. اگر زمان بیشتری داشتم درباره شخصیت مطالعه می‌کردم. البته نمی‌توانستم تغییراتی در فیلم نامه انجام دهم. زیرا بازی در نقش‌های تاریخی حساس است. شاید اتفاقی بود که بازی در دو سریال «عمارت فرنگی» و «کیمیاگر» را پذیرفتم. چرا که به دنبال بازیگری نبودم، سریال «کیمیاگر» به عنوان تجربه دوم بازیگری برایم سخت بود. «محمدبن زکریای رازی» شخصیت بزرگی است. جا دارد که به جای ۵ قسمت، سریال‌های طولانی تری درباره وی ساخته شود. کارگردانان باید به مفاخر کشور بها دهند و آثار بیشتری درباره معرفی و شناخت آنان بسازند.
ءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءء

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد