رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

نقد سریال سایه‌ی آفتاب

سایه‌ی آفتاب

ژانر : خانوادگی ،  اجتماعی
دسته بندی : سریال ایرانی
زبان : فارسی
زمان پخش: 15 آذر 1394 ٠٨:٣۱
مدت: 45 دقیقه
-----------------
سایه‌ی آفتاب (1383)

در یکی از محله‌های جنوب شهر، رفاقت دو دوست قدیمی به نام‌های رضا و علی به واسطه‌ی یک حادثه دچار چالش می‌شود و رضا از علی کینه به دل می‌گیرد. پس از این حادثه، علی و خواهر رضا که قرار بوده باهم ازدواج کنند با مخالفت رضا مواجه می‌شوند و این موضوع با پادرمیانی مادر رضا هم حل نمی‌شود. علی علت دقیق ناراحتی رضا را نمی‌داند، همه‌چیز به هم ریخته است و سوء تفاهم‌های پیاپی به این شرایط دامن می‌زند تا اینکه ...

سایه آفتاب
   

کارگردان: محمدرضا آهنج

نویسنده: سعید رحمانی

مدیر تصویربردار ی: علی محمدزاده

طراح گریم : بیژن محتشم

تهیه کننده: مهران رسام
http://www.ifilmtv.ir/images/english/slide/fa_new/831/831a.jpg
بازیگران:

  پژمان بازغی - مجید مظفری (حاج علی مهدوی) رضا سعیدی (قوام) ، حامد بهداد(رضا) ، آهو خردمند (مادربزرگ علی) ، چنگیز وثوقی ، عنایت بخشی ، آناهیتا نعمتی ، رزیتا غفاری ، سیدجواد هاشمی ، یوسف تیموری ، منصور سهراب پور ، رضا بنفشه خواه ، پیمان شریعتی ، محمدعلی سلیمان تاش ، محمود مقامی ، شیوا بلوریان ، فرشید زارعی فرد

محصول: ۱۳۸۳

سایه آفتاب با نگاهی اجتماعی تاریخی به زندگی جوانی به نام علی می پردازد که در مشکلات روزمرگی گرفتار است. او در اثر حادثه ای ناخواسته به زندان می افتد. در آنجا با جوانی به نام سجاد و حاج علی مهدوی آشنا می شود که از اسرار زندگی او باخبرند و این موضوع باعث می شود دریچه تازه ای به زندگی او گشوده شود. با کنجکاوی های علی و اطلاعاتی که آن 2می دهند، او رفته رفته متوجه می شود که عزیز، مادربزرگ او نیست و پدر و مادرش هم افراد دیگری هستند و این همه در حالی است که او برای رسیدن به دختر موردعلاقه اش در تکاپوست ، اما زندگی برای او مسیر دیگری تعیین می کند.
جام جم آنلاین: «سایه آفتاب» ، عنوان سریالی به کارگردانی محمدرضا آهنج است که در 26 قسمت 45 دقیقه ای تولید شده است.

کارگردان سریال پلیسی معما و فیلمهای صبح روزی که متولد شدم و زخم زیتون که در کشور سوریه و با بازیگران عرب ساخته شده است ، درباره مضمون سریالش می گوید: در واقع بستر اصلی سریال ، جستجو برای یافتن هویت گمشده نسل امروز است ؛ نسلی که به دلایلی بسیار در زندگی ماشینی و بی خاطره جامعه ما گرفتار آمده و کمترین مفری برای رجعت به گذشته پرغرور و باشکوه خود ندارد. سایه آفتاب ، دستاویزی است که این چشم انداز فراموش شده را دوباره پیش روی همه ما می آورد.
 
تصویربرداری این سریال در مدت چهارماه و نیم در شهرک غزالی ، شهرک سینمایی دفاع مقدس و کوچه پس کوچه های تهران انجام شده است و مقاطع تاریخی اواخر دهه 30 ، اوایل پیروزی انقلاب و زمان حال را روایت می کند.
سایه آفتاب که پیش از این گذر عاشقی نام داشت ، به جای سریال خانه ای در تاریکی پخش شد.
 
یک سریال 26 قسمتی که قرار است با حضور تعداد زیادی از بازیگران جوانش مخاطبان را به سوی خود جلب کند. آهنج ، سابقه ساخت نماهنگ با مضامین مختلف را هم دارد.
او همچنین یک فیلم تلویزیونی بارها پخش شده از تلویزیون با نام صبح روزی که متولد شدم را نیز دارد که موضوع آن مربوط به وقایع 8 سال جنگ است ، اما پیش از سریال سایه آفتاب تجربه ساخت یک فیلم دیگر را این بار با بازیگران مصری ، لبنانی و سوری از سر گذراند.
فیلم که از محصولات شبکه برون مرزی سیماست تماما در لبنان فیلمبرداری شده و داستان آن به درگیری های اسرائیل و اعراب می پردازد. این فیلم «زخم زیتون » نام داشت و برای آهنج تجربه ای تازه برای به تصویر کشیدن موضوعات تازه بود.
اینکه چرا نام سریال گذر عاشقی تغییر یافت به پخش سریالی با نامی قریب به همین اسم یعنی رسم عاشقی در ایام ماه مبارک رمضان برمی گردد. سیدسعید رحمانی نویسنده رسم عاشقی ، گذر عاشقی را هم نوشته است.
این همانندی باعث شد که سریال رسم عاشقی با وجود آن که دیرتر از سریال مورد بحث کلید خورده بود با همان نام ارائه شود و گذر عاشقی به سایه آفتاب تغییر نام دهد. البته ظاهرا این دو سریال علاوه برشباهت اسمی ، بعضی از قسمت های مشابه هم داشته است.
موضوعی که رحمانی آن را رد می کند و می گوید: «نه، وقایع رسم عاشقی به حوادث 1320 مربوط است ولی سریال سایه آفتاب وقایع سال های 37 تا 43 را روایت می کند.
یعنی هیچ مشابهت مضمونی ندارد. فقط در این قصه قرار است ببینیم چه بوده ایم و حالا چه هستیم. در واقع می خواهیم لحظات انتخاب را که در زندگی آدم سرنوشت ساز است تصویر کنیم ، چون می دانید هر آدمی در زندگی اش لحظات مهم و محدودی برای انتخاب دارد و موضوع تعیین کننده ، انتخاب درست و صحیح است که آینده مثبت را برای او رقم می زند. حتی اگر گذشته منفی داشته باشد.»
سایه آفتاب در 3زمان مختلف اتفاق می افتد؛ زمان حال ، پیروزی انقلاب و اواخر دهه 30 و قصه جوانی به نام علی را روایت می کند که بر اثر اتفاقی ناخواسته سر از زندان درمی آورد و رفته رفته پی می برد که خانواده او آن کسانی که او فکر می کرده اند نیستند و تلاش او برای یافتن این هویت گمشده ، اتفاقاتی را باعث می شود که او را در مسیر تازه ای قرار می دهند.
وقتی داستانی در 3زمان مختلف اتفاق می افتد بحث شکل گرفتن فضا و نوع دیالوگ ها خود به خود اهمیت پیدا می کند. رحمانی در این باره می گوید: «برای من دیالوگ نویسی خیلی مهم است و من این موضوع را در سریال های رسم عاشقی و معما ثابت کرده ام و بشدت سعی می کنم دیالوگ هایم از شکل مکالمه معمولی و بی خاصیت دور شده و به گفتگویی چالشی و پرافت و خیز تبدیل شود.
معمولا آن موضوعی را که مورد صحبت کاراکترهاست با دیالوگ های مستقیم می نویسم ، بعد در بازنویسی آن سکانس را به شکل چالشی و دراماتیک درمی آورم.
در واقع تمام سکانس ها چند باره نوشته می شوند، چون به کلام ، نحوه ادای کلام و هارمونی دیالوگ بشدت معتقدم و به نوعی روی آن وسواس دارم».

در این میان پژمان بازغی تجربه بازی خیره کننده «دوئل» را هم اکنون بر پرده سینماها داشت. نقش «زینال» قهرمان قدر نادیده ای که تا اندازه مقام یک خائن سقوط می کند و برای بقا، خائنان به او فرصت تطهیر می دهند. او در این سریال بازیگر نقش علی را بر عهده دارد.
جوانی عاشق پیشه که تقدیر او را به جنگی تمام عیار aمی خواند. بازغی پیش از این نیز با مهران رسام در سریال «دریایی ها» همکاری کرده است.
او درباره تفاوت های انجام یک کار سینمایی و یک اثر تلویزیونی می گوید: ما وقتی فیلمنامه ای را می خوانیم به شکل تخمینی می دانیم فیلمبرداری چه مدت زمان به طول خواهد انجامید.
به این دلیل انرژی را در طول کار تقسیم می کنیم و مهمترین ویژگی و البته سختی کار تلویزیونی برای بازیگر در این است که باید سعی کند «راکورد» نقشی را که بازی می کند برای مدتها حفظ کند.
البته بخشی از سریال های تلویزیونی متاسفانه یا خوشبختانه روی میز مونتاژ ساخته می شوند و بخش مهمی از قصه هنگام تدوین شکل می گیرد.
یکسری چیزها خارج از دست من بازیگر است ولی من به عنوان بازیگر سعی می کنم با انرژی به نقشم نگاه کنم و با انرژی آن را ایفا کنم و همان زحمتی که در سینما برایش می کشم در تلویزیون هم بکشم.
از دیگر بازیگرانی که در این سریال به ایفای نقش پرداخته اند رضا سعیدی ، بازیگر خوب سینما و تلویزیون است که در این سریال در نقش «قوام» ظاهر شده است.
بازیگر خوب فیلمهای «دیوانه ای از قفس پرید» و «مارمولک» این بار با یک نقش متفاوت ظاهر شده است. جدای از این دو بازیگر، چنگیز وثوقی و آهو خردمند پس از مدتها دوری از تلویزیون دوباره برگشته اند تا یکبار دیگر در خاطره ها ماندگار شوند؛ چنگیز وثوقی در یک نقش منفی و خردمند در نقش مادربزرگ پژمان بازغی.
تصویربرداری کار در مجموع ، 4 ماه به طول انجامیده است .
محمد آهنج کارگردان سریال می گوید: تم داستان درباره رفاقت و شناخت و بازشناخت آدمها در طول زندگی است و روایتگر چند جوان امروزی است که در گذر زمان شخصیت های آنها رفته رفته آشکار می شود.
فضای حاکم بر قصه ، فضای مردانه ای است. البته در این سریال علاوه بر مردها که به هر حال وجوه مردانه دارند، زنان قصه نیز به نوعی حضور مردانه ای دارند!

مهدی غلامحیدری
-----------------
پخش مجدد سریال خاطرهانگیز «سایه آفتاب» از شبکه آیفیلم
شبکه آیفیلم که چندیست سریالهای سالهای گذشته صداوسیما را بازپخش میکند قرارست به زودی سریال «سایه آفتاب» را مجدد به نمایش بگذارد.
سایه آفتاب روایتگر رفاقت رضا (حامد بهداد) و علی (پژمان بازغی) است که این رفاقت دستخوش حوادثی میشود و...
سایه آفتاب همان سریالیست که حامد بهداد با آن درمیان مردم شناخته شد.
نمونه دیالوگ:
رضا: حاج خانوم،حاج خانوم زندون یعنی ختم کلوم، چیزی برای گفتن نمونده.
عزیز: رضا، عین علی بودی برام هیچ کس نمی تونست بینتون رو به هم بزنه، سایه دشمن همو با تیر می زدید، هم نفس بودید حالا چی شده که توبدبختیش داریه تنبک دست گرفتی؟
رضا: نارفیقی دیدم عزیز، نارفیقی از کسی که قسم راست من بود.
عزیز: باور نمی کنم.
رضا: پس مریضم که تواین دنیای کثافت، طلای رفاقت رو دادم به مس بی کسی؟ نه عزیز علی از پشت خنجر زد.


-----------------
پخش سریال سایه آفتاب از هشتم آذرماه از شبکه آی فیلم کارگردان: محمدرضا آهنج. بازیگران: حامد بهداد، پژمان بازغی، آناهیتا نعمتی، یوسف تیموری، شیوابلوریان ، مجید مظفری، عنایت بخشی، آهو خردمند، محمود مقامی و... پخش شده از شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی ایران
-----------------
رها ماهرو : خواننده عزیز لطفا درباره ساخته نقدی بنویس و برای وبسایت سینمایی رها ماهرو بفرست تا آن را انتشار دهیم.


_____________

داستان : سیندرلا به ایران آمد

داستان : پاندا کونگ فو کار به ایران آمد


نظرات 1 + ارسال نظر
مریلا شکوهی جمعه 20 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 07:44 ق.ظ http://nimkatma.blogfa.com/

سلام رها جون
مطالب قدیمی سینما تقدیم میشه


فروش 500 میلیونی سینماهای تهران

ابتکار- آمار فروش فیلمهای ایرانی به نمایش درآمده در سینماها تا جمعه 24 آذر ماه به قرار ذیل اعلام شد:
"گیس بریده" که در آن گلشیفته فراهانی، محمدرضا شریفی نیا به ایفا نقش می پردازند بعد از 13 روز نمایش در 19 سینما، بیش از 57 میلیون تومان فروش داشت.
"تله" که در آن محمدرضا گلزار، امین حیایی، مهناز افشار به ایفا نقش می پردازند بعد از 3 روز نمایش در 17 سینما، بیش از 39 میلیون تومان فروش داشت.
"بی وفا" نیز که در آن حمید گودرزی و الناز شاکردوست به ایفا نقش می پردازند، بعد از 14 روز نمایش در 13 سینما، به فروش 156 میلیون تومانی دست یافت.
بنا بر این گزارش، فیلمهای ایرانی نیز که ازچند ماه قبل در سینماها به نمایش درآمدند نیز فروش شان به قرار ذیل است: "میم مثل مادر" به کارگردانی رسول ملاقلی پور بعد از 52 روز نمایش در 9 سینما فروشش از مرز 500 میلیون تومان گذشت.
"وقتی همه خواب بودند" به کارگردانی فریدون حسن پور بعد از 52 روز نمایش در 5 سینما به فروش بیش از 118 میلیون تومان دست یافت.
"تقاطع به کارگردانی ابوالحسن داودی بعد از 58 روز نمایش در 8 سینما، 234 میلیون و 429 هزار و 600 تومان فروش داشت.
لازم به ذکر است، این آمار فروش طبق اعلام بنیاد سینمایی فارابی است.

---------------------------




زنان ونوسی، مردان مریخی

کارگردان: کاظم راست گفتار
بازیگران: امین حیایی، شیلا خداداد، بهاره رهنما
خلا صه داستان: زوجی برای اسکی، کوه های آلپ را انتخاب می کنند. زن در اثر حادثه ای یخ می زند و...
سینما های نمایش دهنده: آفریقا، آزادی، ایران، صحرا، ملت، اریکه، زندگی، جوان، آستارا، عصر جدید، مرکزی، بهمن، آسیا، ناهید، شاهد، ماندانا، شکوفه، پردیس، فرهنگسرای نیاوران

زندگی با چشمان بسته

کارگردان: رسول صدرعاملی
بازیگران: ترانه علیدوستی، حامد بهداد، پولا د کیمیایی و فرهاد آئیش
خلا صه داستان: همدلی و مهربانی یک خواهر و برادر نسبت به یکدیگر و تقابلشان با خانواده و مردی که در بین آنها زندگی می کنند، در این فیلم روایت می شود.
سینماهای نمایش دهنده: استقلا ل، ایران، آزادی، ملت، گلریز، تماشا، موزه سینما، جوان، اریکه، زندگی، راگا، فلسطین

ندارها

کارگردان: محمدرضا عرب
بازیگران: محسن تنابنده، پژمان بازغی و هانیه توسلی
خلا صه داستان: سه دوست برای جمعآوری پول و کمک به فقرا تصمیم می گیرند دزدی کنند و...
سینماهای نمایش دهنده: آزادی، زندگی، ملت، فرهنگ، اریکه ایرانیان، بهمن، ایران، مرکزی، فلسطین و بهاران

شیش و بش

کارگردان: بهمن گودرزی
بازیگران: محمدرضا گلزار، امین حیایی و...
خلا صه داستان: این فیلم روایت انسان هایی است که می اندیشند بسیار زرنگ اند اما...
سینماهای نمایش دهنده: قدس، آزادی، اریکه ایرانیان، ایران، عصر جدید، تماشا، شکوفه، کاروان، حافظ، پیوند، جی، المپیک، آسمان آبی و پردیس رازی




بار دیگر گر فرود آرد سری با ما جوانی
داستان ها دارم از بیداد پیری با جوانی
وا عزیزا گویی آخر گر عزیزت مرده باشد
من چرا از دل نگویم واجوانی واجوانی
خود جوانی هم به این زودی به ترک کس نگوید
من ز خود آزردم از فرط جوانی ها جوانی
تا به چشم سنگین، عینک پیری نهادم
می نماید محو و روشن چون یکی رویا جوانی
الفت پیری و نسیان جوانی بین که دیگر
خود نمی دانم که پیری دوست دارم یا جوانی
لیک اگر همراه یاران جوانی بازگشتی
ای عزیزان دوست تر می داشتم گویا جوانی
بی وفایی رفیق و داغ یاران نیز دیدم
کاشکی بود ای عزیزان حسرتم تنها جوانی
سالها با بار پیری خم شدم در جستجویش
تا به چاه گور هم رفتم نشد پیدا جوانی
ناز و نوش زندگانی حسرت مردن نیرزد
من گرفتم عمر چندین روزه سرتا پا جوانی
با وجو پیری از عمر ابد ذوقی نخیزد
خضر با عمر ابد، خود می کند سودا جوانی
گر جوانی می کنم پیرانه سر بر من نگیری
شهریارا در بهاران می کند دنیا جوانی

این شعر زیبا از استاد محمد حسین شهریار بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد