رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

نقد سریال خانه‌ای در تاریکی از سعید سلطانی

خانه‌ای در تاریکی
برنامهٔ تلویزیونی
خانه‌ای در تاریکی مجموعه‌ای تلویزیونی به کارگردانی سعید سلطانی و تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه ساخته سال ۱۳۸۲ است که از شبکه سوم ایران پخش شده‌است.

-----------------
خانه‌ای در تاریکی

گونه     تاریخی
کارگردان     سعید سلطانی
بازیگران     لادن مستوفی
مجید مظفری
محمدعلی کشاورز
محمود پاک‌نیت
ثریا قاسمی
فرهاد اصلانی
فخری خوروش
سیما تیرانداز
اسماعیل شنگله
جلیل فرجاد
محرم زینال‌زاده
فریده سپاه‌منصور
پونه حاج‌محمدی
رحیم نوروزی
آتش تقی‌پور
کشور سازنده      ایران
زبان‌ها     فارسی
تعداد قسمت‌ها     ۳۰
تولید
تهیه‌کننده     اسماعیل عفیفه
مکان‌ها     تهران
کاشان
فیلمبرداری     اسفندیار شهیدی
مدت     ۴۲ دقیقه
پخش کننده
شبکه اصلی     شبکه ۳ سیمای جمهوری اسلامی ایران

خانه‌ای در تاریکی مجموعه‌ای تلویزیونی به کارگردانی سعید سلطانی و تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه ساخته سال ۱۳۸۲ است که از شبکه سوم ایران پخش شده‌است.

داستان فیلم
خانه‌ای در تاریکی حکایت دختری است به نام ماه تابان که در ایل بختیاری بزرگ شده است. او از سالها پیش در پی مفقود شدن پدر و مرگ مادرش نزد پدربزرگش که رئیس ایل بختیاری است زندگی می‌کند. عطاءالدوله پدربزرگ مادری ماه تابان پیکی را به دنبال او می‌فرستد تا به تهران برود. ماه تابان که همیشه آرزومند آگاه شدن از سرنوشت پدر بود، این موقعیت را فرصت مناسبی می داند به تهران می‌رود. اتفاقات این سریال در سالهای حدود ۱۳۰۷ به وقوع می‌پیوندد

بازیگران
لادن مستوفی (ماه تابان)
محمدعلی کشاورز (شازده عطاءالدوله)
مجید مظفری (حیدرخان)
محمود پاک‌نیت (میرزا بهادر)
ثریا قاسمی (گوهرالزمان)
فرهاد اصلانی (سرکار رفیع)
فخری خوروش (مهتاج الملوک)
سیما تیرانداز (بهجت الملوک)
اسماعیل شنگله (میرزا عبدالله وکیل‌باشی)
جلیل فرجاد (علی‌آقا بختیاری)
محرم زینال‌زاده (ناصرالدوله)
فریده سپاه‌منصور (مادر رفیع)
پونه حاج‌محمدی (شیرین السلطنه)
رحیم نوروزی
آتش تقی‌پور (دکتر)

عوامل
کارگردان: سعید سلطانی
تهیه‌کننده: اسماعیل عفیفه
مدیر تصویربرداری: اسفندیار شهیدی
طراح صحنه و لباس: هادی قمیشی
طراح گریم: بابک شعاعی و مهین نویدی
صدابردار: کریم کاشانی
مدیر تولید: عزیز علیزاده
عکاس: علیرضا قلی‌ها

-----------------

آرام جعفری و خانه‌ای در تاریکی
خانه‌ای در تاریکی سریالی بود که در سال 1382 از شبکه سوم سیما پخش می‌شد. آرام جعفری از دوستاران این سریال است.

آرام جعفری با انتشار عکسی از سریال خاطره انگیز خانه‌ای در تاریکی در صفحه اینستاگرامش نوشت: عزیزانى که سریال قدیمى خانه‌اى در تاریکى رو دوست دارن دوباره ببینن. هر شب ساعت ٩/٣٠ از شبکه آی فیلم

آرام جعفری و خانه‌ای در تاریکی

خانه‌ای در تاریکی حکایت دختری است به نام ماه تابان که در ایل بختیاری بزرگ شده است. او از سال‌ها پیش در پی مفقود شدن پدر و مرگ مادرش نزد پدربزرگش که رئیس ایل بختیاری است زندگی می‌کند. عطاءالدوله پدربزرگ مادری ماه تابان پیکی را به دنبال او می‌فرستد تا به تهران برود. ماه تابان که همیشه آرزومند آگاه شدن از سرنوشت پدر بود، این موقعیت را فرصت مناسبی می‌داند به تهران می‌رود. اتفاقات این سریال در سالهای حدود ۱۳۰۷ به وقوع می‌پیوندد...

http://dl.bongmusic.ir/Classic/sarlak/Khanei-Dar-Tariki-cover.jpg
«خانه‌ای در تاریکی» سیامک گلشیری به روی مخاطبان گشوده شد

واحد کودک و نوجوان انتشارات افق، یکصد و یکمین رمان خود را با اثری از سیامک گلشیری با عنوان «خانه‌ای در تاریکی» برای نوجوانان منتشر کرد.
«خانه‌ای در تاریکی» سیامک گلشیری به روی مخاطبان گشوده شد
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) «خانه‌ای در تاریکی» جدیدترین رمان سیامک گلشیری است که چندی پیش از سوی واحد کودک و نوجوان نشر افق منتشر شد.
 
در این رمان ماجرای چند نوجوان مطرح می‌شود که شبانه و به طور مخفیانه برای شنا کردن به سمت کانال آبی در خارج شهر می‌روند، اما در اثر ماجرایی به جنگلی می‌رسند که خانه‌ای بزرگ در آن وجود داشته و خانواده‌ای در آن زندگی می‌کنند. یک شب اتفاقی می‌افتد که زندگی این خانواده را متحول می‌کند. آن اتفاق به این صورت است که ناگهان صدای زنگ در خانه به صدا در می‌آید. از پشت در صدای دختری می‌آید که خواهش می‌کند در را به رویش باز کنند. او می‌گوید که پدر و مادرش چند ماه پیش درگذشته‌اند اما اهالی خانواده نمی‌دانند که حرف این دختر دروغ است یا راست...

در قسمتی از کتاب «خانه‌ای در تاریکی» می‌خوانیم: «از لای در، زیر نور کمی که از جایی توی حیاط خلوت افتاده بود، چشمم به کوزه‌های بزرگی افتاد که نزدیک دیوار چیده بودند. دستم را گذاشتم روی شانه دانیال، چون احساس کردم الان است که در را کاملا باز کند و برود تو.

آهسته گفتم: «بیا برگریم. هرجا باشه خودش می‌آد.»
این حرف را زدم چون فکر کردم محال است افشین انجا باشد. فکر کردم دانیال اشتباه کرده. شاید کس دیگری را به جای افشین دیده بود. گفتم: «با توام دانیال! خودش هرگوری رفته، برمی‌گرده.»

سرش را برد نزدیک شکاف در. گفتم «دانیال!»
شانه‌اش را محکم گرفته بودم. بی‌آنکه برگردد، گفت: «می‌شنوی؟»
گوش‌هایم را تیز کردم. صدای دری را شنیدم که داشت خیلی آهسته باز می‌شد. منتظر بودم صدای قدم‌هایی را هم بشنوم، اما هیچ صدایی نیامد. چند لحظه‌ای همان جا بی‌هیچ حرکتی ایستادیم و سراپا گوش بودیم که دیدم دانیال در را خیلی آرام هل داد...»
 
سیامک گلشیری نویسنده این اثر، پیش از این حدود ۴۰ کتاب منتشر کرده است که بیش از ۱۰ رمان و ۵ مجموعه داستان را در بر می‌گیرد. آثار گلشیری جوایزی از جمله جایزه کتاب سال مهر، لوح تقدیر جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان و لوح تقدیر جایزه یلدا را از آن او کرده‌اند. گلشیری بیش از ۱۰ سال است که در دانشگاه‌ها و موسساتی مانند دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تدریس داستان‌نویسی مشغول است.
 
واحد کودک و نوجوان انتشارات افق، کتاب «خانه‌ای در تاریکی» را در قالب ۱۷۶ صفحه با شمارگان دو هزار نسخه و قیمت هشت هزار تومان منتشر کرده است.
-----------------
نیم نگاهی دوباره به «خانه ای در تاریکی»

نیم نگاهی دوباره به «خانه ای در تاریکی»بیشتر فیلمهایی که موفق بوده و تاثیر بسیاری روی مخاطب خود گذاشته اند، توانسته اند فیلمسازان خود را برای ساخت قسمتهای بعد یا حداقل ادامه کار در همان فضا و ژانر تشویق کنند ؛ اما در میان این فیلمسازان ، عده کمی توانسته اند قسمتهای بعد یا ژانر مورد نظر را با موفقیت ادامه دهند.
دو سال قبل سریالی از سیما پخش شد که توانست نظر مخاطبان را جلب و آنها را وادار کند پای گیرنده ها بنشینند و داستان سریال را پیگیری کنند.
سریال «پس از باران» با ساختاری منسجم ، شخصیت هایی مناسب و ارائه فضایی تاثیرگذار توانست یکی از سریال های بلندی باشد که اینچنین نظر مخاطب را به خود معطوف کند؛ اما هنوز این موفقیت از ذهن بینندگان محو نشده بود که سریال خانه ای در تاریکی ، تقریبا با همان تیم قبلی از سیما پخش شد.
گرچه فضا، ساختار و حتی زمان این سریال نیز شبیه سریال پیشین بود، اما توانست در مدت کوتاهی خود را از زیر سایه سریال پس از باران بیرون بکشد و شخصیت مستقلی را به بیننده ارائه کند.
این هنر سلطانی ، کارگردان این سریال است که توانست با همان شرایط سریال قبلی داستانی را در لوکیشن محدود و مدت زمانی طولانی بسازد که علاوه بر تاثیر بر تماشاگر، خود را به عنوان متخصص در خلق فضاهای معمایی در مکانی محدود معرفی کند.
همه وقایع و رویدادها قرار است در آن اتفاق افتد. بجز چند سکانس که نسبت به زمان طولانی سریال بسیار کم است ، صحنه های دیگر در این خانه به تصویر کشیده می شوند.
این خود، باعث می شود قدرت هرگونه مانور از کارگردان گرفته شود و او را محدود کند ؛ اما سلطانی با طراحی شخصیت های مناسب و متضاد توانسته وقایعی را در داستان قرار دهد که از یک طرف بیننده را ترغیب کند تا پایان روایت ، به انتظار نشسته و بی صبرانه سرانجام شخصیت ها را پیگیری کند و از طرف دیگر، فضایی کاملا متفاوت را با آنچه در سریال پس از باران شاهد بودیم در اینجا تماشا کنیم.
چنین شخصیت هایی این توان را دارند تا بتوانند هر لحظه مسیر داستان را عوض کند. شازده ، تاج الملوک ، ماه تابان و بهترین شخصیت سریال یعنی بازپرس با بازی فرهاد اصلانی ، شخصیت هایی هستند که می توانند داستان را در بالاترین سطح به پیش ببرند، حتی فریده سپاه منصور هم در نقش مادر بازپرس توانسته ، شخصیتی کاملا متفاوت و جذاب خلق کند که این خود نشان از تبحر کارگردان در هدایت بازیگران دارد.
اما با تمام نقاط مثبتی که این سریال دارد آنچه تا حدودی مخاطب را آزار می دهد فاصله زیاد بین وقایع داستان است که این شائبه را نزد بیننده تقویت می کند که قرار است صحنه هایی تنها به دلیل پر کردن زمان گنجانده شوند که گرچه تعداد این صحنه ها کم است ، اما می تواند به ریتم کلی و روند پیشروی داستان ضربه بزند.
این نکته در مقایسه با مدت زمان طولانی سریال که در تلویزیون ایران کم سابقه است می تواند قابل چشم پوشی باشد، اما در هر صورت برای آثار بعدی سلطانی و بهتر شدن چنین فضاهایی حتما باید مد نظر قرار گیرد.


منبع : خبرگزاری دانشگاهی ایران
-----------------
داستان این سریال در سال ۱۳۰۷ اتفاق می افتد . “ ماه تابان ” دختر جوانی است که در ایل بختیاری بزرگ شده است او از سالها پیش در پی مفقود شدن پدرش و مرگ مادر نزد «حیدرخان» پدر بزرگش ـ که رئیس ایل بختیاری است ـ زندگی میکند. او دختر جوانی است که زندگی در ایل او را آبدیده و متکی به نفس بار آورده است. داستان از جایی آغاز میشود که «عطاء الدوله» پدر بزرگ مادری «ماه تابان» پیکی را به دنبال او می فرستد تا به تهران برود. ماه تابان که همیشه آرزومند آگاه شدن از سرنوشت پدر بوده این موقعیت را فرصت مناسبی می داند و علیرغم مخالفت «حیدرخان» به تهران می رود . اما حضور او در خانه اشرافی «عطاء الدوله» به مذاق دیگر ساکنین خانه خوش نمی آید. حوادثی عجیب و باورنکردنی در انتظار ماه تابان است.
کارگردان : سعید سلطانی
بازیگران : محمد علی کشاورز – مجید مظفری – محمود پاک نیت – لادن مستوفی – ثریا قاسمی – فخری خوروش و فرهاد اصلانی

این سریال زیبا در ۳۶ قسمت و با کیفیت عالی برای اولین بار در اینترنت (نسخه اصلی) تقدیم هموطنان عزیز میشود.
-----------------
رها ماهرو : از بازدید کنندگان محترم وبلاگ رها ماهرو درخواست می کنبم تا نظراتشان را پیرامون سریال تاریخی خانه ای در تاریکی برای ما بفرستند.

_____________

داستان : سیندرلا به ایران آمد

داستان : پاندا کونگ فو کار به ایران آمد

نظرات 1 + ارسال نظر
مریلا شکوهی جمعه 20 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 06:38 ق.ظ http://nimkatma.blogfa.com/

رهاااا جونم با دو مطلب دیگه قدیمی همراهم


تا ثریا به روایت سیروس مقدم

نرگس، ریحانه، رستگاران و اینک تا ثریا سریال هایی هستند که مقدم با محوریت شخصیت یک زن آنها را روایت می کند. او همواره در قصه های خود به مسائل و موقعیت زنان در جامعه توجه داشته است.
سیروس مقدم درباره سریال می گوید: از آن جا که یک سال پیش این فیلمنامه به دست من رسید، فرصت کافی داشتیم که با دقت و حوصله این بازنویسی را انجام دهیم تا در زمان تولید مشکلی پیش نیاید. بارها و بارها به همراه نویسنده متن را خواندیم و درباره فضاها و موقعیت های آن صحبت کردیم. قصه فیلم درباره سقوط یک زن است که سال هاست شوهرش را از دست داده و برای فرزندانش هم پدر است و هم مادر. ثریا در آشپزخانه یک بیمارستان کار می کند و به سختی زندگی و اموراتش را می گذارند. زنی است که سالم بوده و عزت نفس دارد ولی فشارهای مالی و اقتصادی و دشواری های معیشتی او را تحت فشار قرار می دهد. دخترش در آستانه ازدواج قرار داشته و به جهیزیه نیاز دارد. پسرش هم دانشگاه قبول شده و برای تامین شهریه دانشگاه به پول احتیاج دارد. خودش هم به دلیل انجام کارهای سنگین دچار دیسک کمر شده و پزشکان به او توصیه کردند که از انجام کارهای سخت پرهیز کند. مجموعه این فشارهای اقتصادی موجب می شود تا ثریا خانه ای را که از شوهرش به او ارث رسیده را بفروشد و پولش را به یک کاری بزند.
تراژدی قصه از زمانی شروع می شود که ناخواسته مال حرام وارد زندگی این زن می شود و مثل یک موریانه شروع می کند به خوردن و نابود کردن زندگی او.
مقدم معتقد است اتفاقات در کمین هر انسانی است و فرقی نمی کند که شما چه موقعیت و منزلت اجتماعی داشته باشید و باورها و اعتقاداتتان در چه حدی باشد. در واقع همه انسان ها در معرض لغزش و گناه و سقوط قرار دارند. ثریا در این قصه در معرض امتحانات سختی قرار می گیرد و متوجه می شود که گناه حتی کوچک هم باشد اگر رشد کند و از آن جلوگیری نشود، شاخ و برگ های تنومندی پیدا می کند و انسان را در سراشیبی سقوط قرار می دهد.
مفاهیم و موقعیت اخلاقی مساله است که همه انسان ها در هر موقعیت و مقامی در زندگی با آن مواجه هستند و شرایط زندگی در جامعه امروز با مشکلات و مسائل خاص خودش این اتفاق را همه گیر کرده لذا دغدغه های اخلاقی من در سریال هایم به دور از واقعیت های زندگی و رفتار انسان ها نیست.


-------------------


مردم را با سینما آشتی دهیم

کاری- گروه اجتماعی




روزی که مظفرالدین شاه در سال 1279 اولین سینماتوگراف را به ایران وارد کرد و پس از آن 12 سال طول کشید تا اولین سینمای عمومی را در ایران بسازند، شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که سینما روزی بتواند تا این حد تأثیرگذار باشد.سینما خاصیت ویژه‌ای دارد که موجب تمایز آن از دیگر رسانه های
مدرن می‌شود و آن ویژگی‌ این است که می‌تواند بیانگر نوع نگاه و افکار افرادی باشد که به سراغ آن می‌روند. سینما حرف‌هایی را می‌زند که شاید هیچ گاه نتوانیم به زبان بیاوریم، ولی دوست داریم به دیگران بزنیم و به همین دلیل است که امروز می‌بینیم که کمتر پیش می‌آید که کسی به تنهایی راهی سینما شود. چندی است جلوی گیشه‌های بلیط فروشی سینما‌ها دیگر صفی مشاهده نمی‌شود. دیگر مردم برای خرید بلیط فیلم مورد علاقه شان حاضر به پرداخت چند برابر قیمت از بازار سیاه نیستند. دلیل این امر را در عوامل مختلفی باید جستجو کرد که هدف این نوشتار بررسی آنها و علل کم رونقی گیشه های سینما نیست. مسئولین امر فرهنگی کشور امسال طرحی به ذهن مبارکشان خطور کرد به نام «سینما سلام». در این طرح قرار بود مردم بار دیگر با سینما آشتی کنند و دوباره سالن‌های هنر هفتم مملو از جمعیت شود، که البته این اتفاق هم افتاد. اما فقط سالن‌ها پر از جمعیت شد، گمان نمی‌کنم آشتی‌کنانی صورت گرفته باشد. در همین رابطه ذکر چند نکته خالی از لطف نیست.

سینما محیط امنی برای تجربه مشترک غم و شادی، هیجان و آرامش زندگی های روزمره

حسین واحدی مدیر امور سینمایی خراسان جنوبی و مدیر سینما بهمن بیرجند با عنوان اینکه سینما بهمن متعلق به حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی می باشد و چند سالی بیشتر از بازسازی آن نگذشته است، افزود: سینما بهمن بسیار شیک و تمیز و مکانی امن و بانشاط برای خانواده هاست. وی ادامه داد: وضعیت سینما در استان خراسان جنوبی به لحاظ مخاطب زیاد مطلوب نیست با تلاش های انجام شده و اطلاع رسانی و به روز بودن فیلم ها و سیستم نمایش فیلم انتظار بیشتر از این است. وی افزود: جذب مخاطب که بخشی از آب مربوط به فیلم های با کیفیت بالاست و بخشی هم همت مسئولین فرهنگی رفاهی سازمان ها و نهادها را می طلبد و بخشی به مدیران فرهنگی که در عرصه فرهنگی جامعه تلاش می کنند، برمی گردد. وی تصریح کرد: بخش مهم تر از همه اینها توجه آحاد مردم شریف و خانواده های محترم را می طلبد که سینما محیط زیبا و امنی برای تماشای فیلم هاست که تجربه مشترک غم و شادی، هیجان و آرامش زندگی های روزمره را به وضوح مشاهده کرد. واحدی ادامه داد: تصاویر سینمایی انسان را تحت تأثیر قرار می دهد و فیلم های سینمایی زمینه تخلیه روانی آدمی را که در دنیای صنعتی امروز زندگی می کند، فراهم می سازد. وی افزود: ما در حد بضاعت موجود تلاش خواهیم کرد به نحو مطلوب به دوستداران و مخاطبان سینما خدمات ارائه دهیم و در جهت بهبود وضعیت، توجه ویژه مسئولین فرهنگی و رفاهی سازمان ها و نهادها به سینماها را داریم. وی سینما بهمن را از نظر مکان یابی ممتاز دانست و افزود: شاید در نگاه اول به موقعیت سینما در فضای پر تردد و مرکز شهر مثبت باشد اما واقعیت این است به لحاظ این که در نزدیکی سینما پارکینگ وجود ندارد بسیاری از سینما دوستان و مخاطبان سینما با مشکل پارک کردن خودرو مواجه هستند. واحدی با بیان اینکه 21 شهریور ماه به نام روز «سینما سلام» نامگذاری شده است، عنوان کرد: هم استانی های محترم می توانند در این روز از تخفیف 50 درصدی بهای بیلط برخوردار شده و در کنار خانواده و در فضای سینما روز به یادماندنی را تجربه کنند.

فضای مجازی و فیلم هایی با کیفیت پایین
بین مردم و سینما فاصله ایجاد کرده است

واحدی در خصوص استقبال مردم از سینما ابراز داشت: ما می خواهیم مردم را با سینما آشتی دهیم در این زمینه قدم های
خوبی برداشته ایم و باز هم تلاش خواهیم کرد.
وی یادآور شد: برای فاصله گرفتن مردم از سینما دلایل متعددی می توان ذکر کرد از جمله ارتباط با فضای مجازی و سایت های شبکه های غیررسمی که به سود خانواده ها نیست. فیلم هایی با کیفیت پایین هم می تواند بین مردم و سینما فاصله ایجاد کند و همچنین عدم توجه نخبگان به فرهنگ سینما نیز از عوامل است که در فاصله گرفتن مردم از سینما نقش دارد.
مدیر امور سینمایی استان تصریح کرد: نشر و اشاعه فرهنگ سینما در اذهان مردم تلاش و همت مسئولین و بیشتر از همه همت خود مردم عزیز و خانواده های محترم را می طلبد که در برنامه های تفریحی و سرگرمی خودشان سینما رفتن را در برنامه قرار دهند و از جذابیت های سینما بهره مند شوند.

مسئولین استانی سینما را یاری کنند

واحدی ضمن ابراز تشکر از حوزه هنری استان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما تلاش کردیم از طریق نامه و اطلاعیه با مسئولین ادارات و سازمان ها ارتباط برقرار کنیم که در این زمینه تعداد کمی استقبال کردند و در این امر باز هم تلاش خواهیم کرد و از تمام مسئولین سازمان ها و ادارات دعوت می کنیم تا بیش از پیش همکاری داشته باشند و ما از طریق نامه و اطلاعیه ها برای تمام اقشار تسهیلاتی فراهم کردیم که چندان استقبال نشد و من لازم می دانم همین جا از مسئولین استانی تقاضا کنم که سینما را در جهت کمبود امکانات یاری کنند، تا بتوانیم این مجموعه فرهنگی را به بهترین شکل ممکن در خدمت مخاطبان و دوستداران سینما قرار دهیم.

رایزنی ها و تسهیلاتی برای آشتی نهادها
و ارگان ها با سینما برداشته شده است

واحدی خانواده ها و دانشجویان و جوانان را بیشترین قشر تماشاچی سینما می داند و تصریح کرد: البته با تمهیداتی سعی کردیم تمام اقشار را در جریان برنامه های سینما قرار داده و آنها را تشویق به فیلم دیدن در سینما کنیم. این برنامه ها
شامل رایزنی با مراکز دانشگاهی سازمان ها، ادارات، کانون های مساجد، بسیج و نیروهای نظامی و انتظامی و روحانیت بوده است. تسهیلاتی را هم در طول هفته برای تمام اقشار در نظر گرفتیم. مدیر سینما بهمن بیرجند خاطر نشان کرد: به نظر من یکی از وظایف اصلی ما که در اولویت کاری هم قرار دارد این است که مردم را به سینما رفتن تشویق کنیم. وی یادآور شد: که سینما رفتن یک تفریح جذاب و با نشاط خانوادگی است و باعث آرامش خواهد شد و هرکس یک بار هم به سمت این جذابیت روی آورد، قطعاً برنخواهد گشت.

برای توسعه صنعت سینما باید هزینه کرد

مجتبی تخم کار، مدیر سینما فردوسی بیرجند هم فیلمی را مناسب می داند که خوب و جذاب باشد و به موقع اکران شود. وی موقعیت سینما بهمن را از نظر مکان یابی در میدان امام خوب می داند و گفت: دسترسی به این سینما راحت است و برای رفت و آمد به تمام نقاط شهر، مشکلی ایجاد نمی کند.
تخم کار افزود: حدود 80 درصد تماشاچی های سینما فردوسی، خانواده ها هستند و استقبال خانم ها بیشتر است. وی همچنین بهترین زمان و فصل برای افزایش تماشاچی از سینما را بهار و اوایل پاییز که مدارس و دانشگاه ها باز می شوند، دانست. وی بهترین اکران در 6 ماهه اخیر را در زمان اکران فیلم معراجی ها و فیلم چ دانست و افزود: گاهی 4 سکانس پشت سر هم داشتیم. وی تصریح کرد: باید برای ترقی و پیشرفت صنعت سینما کشور ما هم به مانند کشورهای بزرگ سینمایی هزینه کنیم.

باید فیلم های دسته یک
بین بخش خصوصی و دولتی تقسیم شوند

وی با بیان اینکه وضعیت سینما هر روز بدتر می شود، افزود: مشکل اصلی به خاطر حوزه هنری می باشد که در کل کشور 90 تا سینما دارند و اکران یک فیلم (اولین اکران هر فیلم) را آنها دارند و بعد از اینکه فیلمی در سینمای آنها اکران شد، تازه نوبت به دیگر سینماها می شود.
مدیر سینما فردوسی بیرجند گلایه کرد: از بخش خصوصی حمایت نمی شود. بارها با وزارت ارشاد و اداره کل ارزشیابی نامه نگاری کرده ایم ولی نه تنها مشکلات حل نشد بلکه وضعیت بدتر شده است. تخم کار پیشنهاد کرد: بهتر است
فیلم های دسته اول بین بخش خصوصی و دولتی تقسیم شود. وی همچنین یادآور شد: با وجود اینکه هزینه اجاره سینما از سال قبل 50 درصد افزایش داشته و همچنین هزینه آب و برق و استهلاک زیاد شده ولی مشتری ها هر روز کم و کم تر می شود و این موضوع ما را با مشکلاتی مواجه کرده است. وی در خصوص فیلم های که دارای مجوز هستند ولی اکران نمی شوند، گفت: 90 درصد فیلم هایی که مجوز داشته اند
اکران شده اند ولی بعضی فیلم ها به خاطر حاشیه های که داشته اند، به اکران نرسید اند.
تخم کار عنوان گرد: من برای دیجیتال کردن سینما حدود 40 میلیون هزینه کرده ام و الان اکران یک فیلم بیشتر از 400 تومان هزینه بر نیست ولی به خاطر عدم حمایت مجبور به تعطیل کردن سینما خواهیم شد.

خراسان جنوبی فقط 4 سالن سینما دارد

‏ سید علی زمزم معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه در استان 4 سینما داریم که دو سینما در بیرجند یک سینما در قاین و یک سینما در فردوس می باشد، افزود: وضعیت سینماهای بیرجند همانند سینماهای کشور مطلوب نیست. وی ادامه داد: اکثر آنها از لحاظ ساختمانی فرسوده هستند. سینما بهمن بیرجند از لحاظ ساختمانی و تجهیزات و امکانات در شرایط نسبتاً خوبی قرار دارد اما سینما فردوسی بیرجند با عمر بیش از چهل سال از لحاظ ساختمانی فرسوده شده و بارها به لحاظ امنیتی و ساختمانی تا مرز تعطیلی پیش رفته است.
زمزم تصریح کرد: مالکیت این سینما در اختیار بسیج بوده و بر اساس گفته های مسئولین به دلیل مستهلک بودن ساختمان امکان ایجاد تغییرات و خرج هزینه های گزاف برای آن مقدور نیست و به همین دلیل از لحاظ تجهیزات نیز اوضاع خوبی ندارد ولی به خاطر حمایت از سینماها و عدم تعطیلی فعلاً در حال فعالیت می باشد.

عدم تبلیغات مناسب، کیفیت کم فیلم ها
استفاده مردم از اینترنت و ماهواره
از دلایل استقبال کم از سینما می باشد

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یادآور شد: سینماهای بیرجند در زمان تأسیس در مرکز شهر ایجاد شده و در گذشته بار ترافیکی زیاد نداشته و دسترسی به آنها برای عموم مردم مقدور بوده است اما با گسترش شهر بیرجند و فاصله ایجاد شده این مرکزیت از بین رفته به طوری که هم اکنون نیمه جنوبی شهر با سینماها فاصله زیادی دارند و از طرفی




به علت شلوغی و بار ترافیکی موجود و به خصوص در شیفت عصر و عدم وجود پارکینگ در محل فعالیت سینماها، امکان استفاده مطلوب از آنها برای مردم سلب شده است.
زمزم، دلیل عدم استقبال از سینماها را جانمایی نامناسب سینماها، عدم وجود تبلیغات مناسب از سوی مسئولین سینما بعضاً کیفی نبودن فیلم ها، مباحث اقتصادی استفاده مردم از اینترنت و ماهواره نام برد و افزود: همچنین وجود
شبکه های پخش فیلم از طریق شبکه های دیجیتالی، ارائه فیلم ها پس از گذشت مدت کوتاهی از اکران در شبکه خانگی، ورود بی رویه فیلم های غیر مجاز از کشورهای همسایه و ... نیز
می تواند مؤثر باشد.

با توجه به دیجیتالی شدن سینماها
علاوه بر امکان پخش فیلم ها همزمان
با تهران، کیفیت پخش نیز بالا رفته است

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی عنوان کرد: در چند سال اخیر با توجه به تغییر سیستم های پخش فیلم ها از آپارات به دیجیتال با مساعدت مؤسسه سینمایی شهر، سینماهای این استان نیز به صورت رایگان و با هزینه بیش از 300 میلیون ریال مجهز به سیستم پخش دیجیتال شده که علاوه بر کاهش هزینه های سینماها کیفیت پخش فیلم نیز بالاتر رفته است. وی همچنین ادامه داد: برگزاری جشنواره های فیلم و طرح سینما سلام (اکران رایگان در روزهای خاص) نیم بها بودن بلیط فیلم ها در روز سه شنبه و سایر ایام هفته در سکانس های
اول و دوم در جهت شناسایی و رغبت مردم به دیدن فیلم نیز مؤثر بوده است. وی تصریح کرد: با توجه به اینکه سینماها دیجیتال شده اند اکنون امکان پخش فیلم ها همزمان با تهران میسر شده است.
زمزم در خصوص گلایه مسئول سینما فردوسی از عدم حمایت بخش خصوصی گفت: در تیرماه امسال از طریق مدیریت سینما فردوسی موضوع طی نامه ای به سازمان سینمایی ارسال گردید که در ادامه جهت روشن شدن موضوع، از طریق مدیرکل سینمای حرفه ای مکاتبه ای با انجمن سینما داران ایران و دستور بررسی صادر گردید. وی ادامه داد: مدیر عامل مؤسسه سینما شهر موضوع را بررسی کرده و موارد مطرح شده توسط مدیریت سینما فردوسی را پاسخ داده است.


-------------------


برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد