رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

نقد سریال فوق سری ساخته مهدی فخیم زاده

فوق سری

کارگردان     مهدی فخیم‌زاده
بازیگران     مهدی فخیم‌زاده
حبیب دهقان‌نسب
بیوک میرزایی
فریبا کوثری
شقایق فراهانی
رامین راستاد
امیرمحمد زند
مهدی کاسه‌ساز
گلناز خالصی
حمید قلی‌خانی
رانا قیصرنژاد
مهدی محمودی­ نژاد
حکیمه وثاقتی
ساناز بندانی
محمد صادقی
کشور سازنده      ایران
زبان‌ها     فارسی
پخش کننده
شبکه اصلی     شبکه ۱ سیما
فرمت تصویر     jpg
فرمت صدا     AAC
ویژه نوروز ۱۳۹۴

فوق سری یک مجموعه تلویزیونی به کارگردانی مهدی فخیم‌زاده و ساخته سال ۱۳۹۳ است. این سریال در ۱۳ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای و با داستان پلیسی و طنز در نوروز سال ۱۳۹۴ از شبکه ۱ سیما پخش شد.

نام اولیه این سریال «عملیات فوق سری» بود که پس از مدتی به «قورباغه و قناری» تغییر یافت و در نهایت قرار است با نام «فوق سری» پخش شود. سریال طنز و پلیسی فوق سری به منظور نحوه پیشگیری و برخورد با عاملان فروش مواد مخدر و همچنین آگاهی بخشیدن به خانواده‌ها درخصوص چگونگی نفوذ تولید کنندگان و پخش کنندگان مواد مخدر در بین جوانان تولید شده است. این سریال در مرداد ۱۳۹۳ با حضور سردار سعید منتظرالمهدی معاون اجتماعی ناجا در لوکیشنی در جاده مخصوص کرج و کارخانه ارج کلید خورد.

مهدی فخیم‌زاده پس از پخش سریالش گفت تلویزیون و نیروی انتظامی علیرغم اعمال نظارت طی ساخت و موافقت اولیه، این سریال را پس از ساخت به شدت سانسور کرده‌اند.
خلاصه داستان

سرهنگ احمد نادری در کنار سرهنگ علی نصرالهی با یک باند قاچاقچی مواد مخدر درگیر می‌شوند. همچنین سرهنگ نادری (حبیب دهقان‌نسب) که یکی از فرماندهان ستاد مبارزه با مواد مخدر است با سرهنگ نصرالهی (مهدی فخیم‌زاده) دوست و همکار قدیمی هستند و رفت‌وآمد خانوادگی هم دارند. قصه این سریال درباره یک عملیات فوق سری در نیروی انتظامی است که فقط پنج نفر از آن اطلاع دارند.
سانسور

چندی پس از پخش سریال، فخیم‌زاده در صفحه فیس‌بوک خود آنچه را از تلویزیون پخش می‌شود «لاشه‌ای لت و پارشده» از سریالش خواند که «توسط نمایندگان معاونت اجتماعی نیروی انتظامی و پخش شبکه یک سیما به صورتی باورنکردنی سلاخی و تکه‌پاره شده» و هیچ قسمتی از آن «از تعرض و دستکاری و جابه‌جایی و تعویض مکالمات مصون نمانده است.» او سپس وعده داد که به زودی اطلاعات بیشتری در این زمینه افشا خواهد کرد.

طبق اطلاعات خبرنگار تسنیم، کل حذفیات صداوسیما از سریال «فوق سری» مجموعا چند دقیقه بیشتر نیست و ظاهرا عمده ایرادات از سوی نیروی انتظامی به فیلم وارد شده است.

حذفیات جزئی صداوسیما عموماً محدود به چند تکیه کلام و اصطلاح گفتاری خاص و بعضاً عامیانه و ناپسند بوده است و اساسا وارد حوزه محتوایی سریال نشده است و معلوم نیست تعبیر فخیم‌زاده از تکه و پاره کردن فیلم، به کدام بخش ماجرا مربوط می‌شود.
-----------------
فوق سری نام سریال نوروزی شبکه یک سیما می باشد که در ایام نوروز می توانید آن را از شبکه یک سیما مشاهده کنید ، داستان این فیلم همچنان که از اسم آن نیز مشخص است در مورد یک عملیات بسیار سری در نیروی انتظامی می باشد که تنها 5 نفر از آن اطلاع دارند . در این فیلم سرهنگ نادری و سرهنگ نصرالهی که در نیروی انتظامی مشغول به کار هستند و از فرماندهان ستاد مبارزه با مواد مخدر می باشند با یک باند قاچاق مواد مخدر درگیر می شوند و ....
http://img.patoghu.com/93/Esfand/6/Foghe-Seri-Serial.jpg
توضیحات کوثری درباره سریال فوق سری
فریبا کوثری گفت: ایفای نقش در سریال فوق سری به نوعی برایم تجربه بود که خود را محک بزنم و ببینم که در ژانرهای متفاوتی مثل پلیسی هم می‌توانم به خوبی ظاهر شوم یا نه.
صراط: فریبا کوثری بازیگر سریال «فوق سری» گفت: حضورم در این مجموعه تلویزیونی را بسیار دوست داشتم چراکه همیشه همکاری با مهدی فخیم زاده از بهترین همکاری‌های دوران کاریم بوده است.

وی ادامه داد: با اینکه هم نقشم و هم حضورم در این اثر را بسیار دوست داشتم، اما یکسری مسائل حین کار باعث شد تا اذیت شوم و آن هم موضوعات مالی بود که در کل باعث شد تا ضبط این سریال متوقف شود و هنوز هم حبیب اله کاسه ساز(تهیه کننده قبلی سریال) درگیر مسائل مالی است.

بازیگر سریال «دیوار» افزود: نمی‌دانم که مقصر این موضوع چه کسی است؟ مدیران سازمان یا نه؟ که باعث می‌شود چنین اتفاق‌هایی برای بازیگران سریال‌ها رقم بخورد و امیدوارم تا به زودی این مشکلات هم مرتفع شود.

کوثری اظهار داشت: با وجود تمامی این مسائل باعث افتخارم بود که یکبار دیگر(بعد از سه همکاری) در کنار مهدی فخیم زاده کار کردم، هرچند که نقشم شاید زیاد چشمگیر نباشد اما حضورم در این اثر را بسیار دوست داشتم.

وی درباره نقش خود در سریال نوروزی شبکه یک نیز گفت: در این اثر نقش همسر یکی از کاراکترهایی که مهدی فخیم زاده به عهده دارد را ایفا می‌کنم. او یک زن بسیار ساده است که باید بگویم  کمی متفاوت از سایر نقش‌هایم است.

بازیگر سریال «معصومیت از دست رفته» ادامه داد: به هر ترتیب ایفای نقشم در این سریال هم به نوعی برایم تجربه بود که خود را محک بزنم و ببینم که در ژانرهای متفاوت اینچنینی هم می‌توانم به خوبی ظاهر شوم یا نه.

 این بازیگر در مورد طنزی که در این سریال وجود دارد نیز بیان کرد: اصولا سریال‌های پلیسی که  مهدی فخیم زاده کارگردانی می‌کند یا خیلی جدی است و یا اینکه طنزی اجتماعی را در بر می‌گیرد. در این سریال هم بار طنز به دوش من نیست، چراکه آنقدر خود ایشان شیرین بازی می‌کنند که همه بازیگران را تحت الشعاع خود قرار می‌دهند.

وی با اشاره به اولین حضورش در سریال‌های مناسبتی افزود: «فوق سری» اولین تجربه مناسبتی نوروز من است. اصولا در کارهایم به این که کاری مناسبتی است اعتقادی ندارم، چراکه می‌گویم هر فصلی برای خود به نوعی یک مناسبت است، تابستان به نوبه خود و پاییز و محرم و نوروز هم به جای خود. در کل همیشه می‌گویم که یک بازیگر باید به بازی که برای مخاطبانش ارائه می‌دهد، توجه داشته باشد و تعهدی که نسبت به آنها دارد تا به خوبی از عهده نقشی که به او محول شده برآید.

بازیگر سریال «مختارنامه» در پایان گفت: ماه رمضان به نسبت سایر مناسبت‌ها از جمله نوروز، تعداد مخاطبان بیشتری دارد و همانطور که می‌دانیم بیشتر مردم در ایام عید درگیر سفر و بازدیدهای نوروزی هستند و کمتر فرصت تماشای تلویزیون و برنامه‌ها و سریال‌هایش را دارند.
-----------------

دلیل سانسور سریال فوق سری از زبان فخیم زاده
مهدی فخیم زاده کارگردان سینما و تلویزیون پس از یادداشتی که درباره سانسور شدید فوق سری در تلویزیون منتشر کرد، گفت:

من تا به حال 8 سریال برای تلویزیون ساخته‌ام و این اتفاق تاکنون در طول سالیان فعالیت من در این رسانه سابقه نداشته است. من کارهای پلیسی، خانوادگی و طنز و ژانرهای دیگر برای سیما ساخته‌ام اما در این کار از دو سو ممیزی اعمال می‌شد. یکی پخش سازمان و دیگری نیروی انتظامی به‌عنوان مشارکت کننده. در واقع هیچ قسمتی از این سریال نیست که از ممیزی‌های پخش سازمان رنج نبرده باشد. در هر قسمتی که به پخش ارائه می‌شد، وقت غروب حدود دو صفحه به ما پیام داده می‌شد که باید یک سری چیزها حذف و چیزهای دیگری تغییر کند. بنابراین اگر هر قسمت را ببینید، بسیاری از دیالوگ‌ها عوض شده؛ این موضوع قبلا سابقه نداشته است. من از سال 58 در تلویزیون کار کرده‌ام و به‌عنوان یک کارگردان با ضوابط آن آشنا هستم.

 می‌دانم چه چیزی مجاز است و چه چیز مجاز نیست. بنابراین همیشه خودم به خط قرمزها قائل بوده و رعایتشان می‌کرده‌ام. شاید پیش آمده کلمه یا جمله‌ای در کارهایم تغییر کند اما نه در این حد که لیستی از حذفیات یا تغییرها برایم پیامک شود. برای مثال یک‌بار پرسیدم آیا نشان دادن تخته بازی کردن مجاز است؟ و تایید کردند اما دیشب دیدم که شات بسته شده است تا بازی تخته کاراکترها دیده نشود. در واقع چیزهایی که ضرورتی نداشته و فکر می‌کنم به دلیل ترس از دست دادن میز اعمال شده و تغییر کرده است. شاید به دلیل تغییر مدیریت سازمان و آشنا نبودن با سلیقه‌های او، این ممیزی‌ها محافظه‌کارانه صورت می‌گیرد تا نکند که پخش مورد اعتراض قرار بگیرد! بدون این که در نظر گرفته شود، طعم و رنگ و عطر کار از بین می‌رود که رفته است.
-----------------
 قرار نبود "فوق سری" برای نوروز باشد
حبیب دهقان نسب بازیگر سریال «فوق سری» اعلام کرد وقتی متوجه شدند قرارست این اثر نوروز پخش شود میزان طنز آن را بالاتر بردند.
صراط: حبیب دهقان نسب درباره ایفای نقش سرهنگ احمد نادری در سریال «فوق سری» اظهار کرد: من در سریال با همراهی مهدی فخیم‌زاده که نقش سرهنگ نصرالهی را داشت، درصدد کشف یک باند مواد مخدر بودیم و در نهایت هم موفق شدیم این ماموریت را به انجام برسانیم. این دو شخصیت اصلی از کودکی با هم بزرگ و وارد نیروی انتظامی شده‌اند و رابطه عمیقی با هم داشتند.
 
وی ادامه داد: این کار ابتدا قرار نبود برای نوروز ساخته شود اما سرانجام در این مناسبت پخش شد. در همه آثار فخیم‌زاده رگه‌های طنزی هم وجود دارد و این کار پلیسی هم از این قاعده مستثنی نبود و ما بعد از اینکه فهمیدیم کار در این ایام پخش می‌شود دوز طنز کار را بالا بردیم.
 
این بازیگر که پنجمین همکاری خود با این کارگردان را پشت سر گذاشته است، یادآور شد: در «خواب و بیدار» هم نقش سرهنگ پلیس را داشتم و «فوق سری» دومین تجربه من در این زمینه است. البته این دو شخصیت فقط در درجه سرهنگی با هم یکی بودند اما پردازش متفاوتی داشتند.
 
دهقان نسب افزود: این سریال قبلا به این دلیل «قورباغه و قناری» نام داشت که کنایه طنزی به دو شخصیت مثبت و منفی که فخیم‌زاده بازی می‌کرد داشته باشد. عنوان «فوق سری» هم به ماموریت خاصی که این دو سرهنگ دارند برمی‌گشت.
 
بازیگر «فوق سری» درباره ایفای نقش یک کاراکتر پلیس که صحنه‌های اکشنی بازی می‌کند، تصریح کرد: آقایان صادقی و فخیم‌زاده در بخش‌هایی از کار بدل داشتند اما من کارم آنگونه نبود که نیازی به بدل داشته باشد. به هرحال هر بازیگری تا جایی که توانایی فیزیکی‌اش اجازه دهد، کارها را خودش انجام می‌دهد اما اگر فعالیت‌های خطرناکی باشد، طبیعتا از بدل استفاده خواهد شد تا خدایی نکرده خطری متوجه بازیگر نشود.
 
وی در پایان گفت: مخاطبان خاطره خوش تماشای آثار فخیم‌زاده همچون «خواب و بیدار» را دارند و در «فوق سری» نیز این خاطره خوب تکرار شد.

-----------------
شبکه اول سیما برای نوروز ۹۴ سریال فوق سری را در دستور پخش خود قرار داده است پیش از این نام سریال  عملیات فوق سری بود که چندی قبل به سریال قورباغه و قناری تغییر یافت و در نهایت با اسم فوق سری پخش خواهد شد. سریال فوق سری در مرداد ماه سال ۹۳ در لوکیشینی در جاده کرج با حضور سردار سعید منتظر المهدی معاون فرهنگی ناجا کلید خورد. سریال فوق سری در ۱۳ قسمت ۴۰ دقیقه ای به کارگردانی مهدی فخیم زاده و تهیه کنندگی حبیب الله کاسه ساز در قالب پلیسی و طنز ساخته شده است. مهدی فخیم زاده برای هشتمین بار دست به ساخت سریالی در ژانر پلیسی زده است.
داستان سریال فوق سری

داستان سریال فوق سری را مهدی فخیم زاده و حسین تراب نژاد نوشته اند. داستان سریال فوق سری عبارت است از یک عملیات سری که تنها پنج نفر در نیروی انتظامی از آن اطلاع دارند که سرهنگ نادری با بازی حبیب دهقان نسب و سرهنگ نصراللهی با بازی مهدی فخیم زاده دو نفر از آنها هستند که قصد درگیری با قاچاقچیان مواد مخدر را دارند. این دو همکاری قدیمی با هم رفتار و آمد خانوادگی دارند و عملیاتی را در پیش رو دارند که برای پلیس اهمیت زیادی دارد و در نهایت در این عملیات فوق سری پیروز هم می شوند.
هدف اصلی داستان سریال نحوه پیشگیری و برخورد با عاملان توطیع مواد مخدر و آگاهی بخشیدن به خانواده ها در خصوص نفود مواد مخدر در بین جوانان در قالب طنز و پلیسی است.
زمان پخش سریال فوق سری

سریال فوق سری در ایام نوروز ۹۴ هر شب ساعت ۲۲ از شبکه اول سیما پخش خواهد شد.
بازیگران سریال فوق سری

 از بازیگران مجموعه پلیسی فوق سری می توان به مهدی فخیم‌زاده،، فریبا کوثری، حبیب دهقان­ نسب، بیوک میرزایی، شقایق فراهانی، امیرمحمد زند، رامین راستاد، رانا قیصرنژاد،مهدی کاسه‌ساز، گلناز خالصی، حمید قلی‌خانی ،مهدی محمودی­ نژاد، حکیمه وثاقتی، ساناز بندانی و محمد صادقی اشاره نمود.
-----------------
رها ماهرو : خواهشمندیم تا نقد ها و نظرات خودتان را درباره ی سریال فوق سری ساخته مهدی فخیم زاده برای ما بفرستید.
-----------------

داستان : سیندرلا به ایران آمد

داستان : پاندا کونگ فو کار به ایران آمد


نظرات 1 + ارسال نظر
مریلا شکوهی جمعه 20 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 05:37 ق.ظ http://nimkatma.blogfa.com/

سلام رها جونم خبری قدیمی از جشنواره فیلم فجر



معرفی فیلم های سی امین جشنواره فیلم فجر


مقدمه :
جشنواره فیلم فجر از مهمترین رویدادهای سینمایی کشور می باشد که هر ساله بهمن ماه برگزار می شود. جشنواره امسال نیز با فیلم های خوبی روبه رو بوده اما از کارگردانان مطرح ایران خبری نبود و کارگردان جوان با هم به رقابت پرداختند البته چندین کارگردان قدیمی همچون مهرجویی ... حضور داشتند در مطلب امروز و دوشنبه به معرفی فیلم های جشنواره و کارگردانان آن می پردازیم .

بوسیدن روی ماه
کارگردان: همایون اسعدیان
فیلمنامه: همایون اسعدیان (بر اساس طراحی از منوچهر محمدی )
بازیگران: شیرین یزدان بخش، رابعه مدنی، مسعود رایگان، شاهرخ فروتنیان ، صابر ابر و سعید پور صمیمی
احترام السادات و فروغ که در همسایگی هم زندگی می کنند، بیست سال انتظار فرزندانشان را می کشند...
درباره فیلم
تیم فیلم طلا و مس بعد از موفقیت این فیلم در جشنواره و اکران عمومی بلافاصله به فکر ساختن فیلم جدیدی افتادند، این بار با مضمون انتظار این فیلم بر خلاف فیلم قبلی اسعدیان روی دوش دو پیرزن جلو می رود که البته هر دو هم در عرصه بازیگری کم تجربه هستند و این می تواند تنها نقطه مبهم فیلم باشد. البته اسعدیان نشان داده می تواند در بازی گرفتن از کم تجربه ها هم موفق و متمایز عمل کند و این اتفاق را در طلا و مس و حضور حلیمه سعیدی و دختربچه عقب افتاده ذهنی این فیلم دیدیم.
درباره کارگردان
اگر تا قبل از طلا و مس از همایون اسعدیان انتظارات خیلی بالا نبوده اما حالا کار برای او سخت شده است که این فیلم را در زمره چندفیلم مهم جشنواره امسال قرار داده است. اسعدیان وقتی دید دو نقش اصلی فیلمش برعهده دو بازیگر کم تجربه است در کنار آنها از بازیگران مکمل قدرتمندی مثل صابر ابر، سعید پورصمیمی، شاهرخ فروتنیان و...استفاده کرده است.
در یک سکانس دو پیرزن نقش اصلی در حال کشیدن قلیان هستند که ابتدا قرار بود این سکانس حذف شود. آنها بعد از این که اسعدیان ناظران را توجیه کرد، توانست این سکانس را در فیلمش حفظ کند.
گریم متفاوت صابر ابر در نوع خودش بسیار جالب است. او در این فیلم در نقش یک جوان مذهبی حضور پیدا کرده است.

بیداری
کارگردان: فرزاد موتمن
فیلمنامه: سعید حاجی میری
بازیگران: حامد بهداد، نیکی کریمی، شقایق فراهانی، مهدی احمدی
زهرا از زمانی که برای آخرین بار دختر شش ساله اش را دیده، حافظه اش را از دست داده و اکنون بعد از 24سال که حافظه اش را بازیافته، قصد دارد دختر گمشده اش را پیدا کند .
درباره فیلم
این فیلم قرار بود در سه دوره قبلی جشنواره نمایش داده شود اما به نظر می رسد یک سری اختلافات داخلی باعث شد نمایش این فیلم سه سال عقب بیفتد. فیلم در خصوص موضوع انقلاب اسلامی است که چند فلاش بک به گذشته و زمان انقلاب دارد . به نظر می رسد داستان تکراری فیلم بتواند کسی را تحت تاثیر آن قرار دهد اما شاید در بخش های بازی این فیلم بتواند مورد توجه قرار بگیرد.
درباره کارگردان
فرزاد موتمن اصولا کارگردانی است که یک خط اصلی را نمی گیرد و پیش برود. او مدام از این شاخه به آن شاخه می پرد و دوست دارد هر ژانر و گونه فیلمسازی را تجربه کند. او در شرایطی فیلم سه سال قبلش را در جشنواره امسال روی پرده دارد که یک روز بعد از اختتامیه این جشنواره فیلم چهارسال قبلش «جعبه موسیقی» درگروه مخاطب خاص اکران خواهد شد. او بعد از «صداها» هنوز نتوانسته فیلمی درخور توجه منتقدان بسازد.

برف روی کاج ها
کارگردان: پیمان معادی
فیلمنامه: پیمان معادی
بازیگران: مهناز افشار، ویشکا آسایش ،حسین پاکدل، صابر ابر، حسن معجونی
نگرانی یک معلم پیانو درباره یکی از هنرجویانش او را متوجه حقایق تکان دهنده ای در زندگی خصوصی اش می کند.
درباره فیلم
آنهایی که فیلم را دیدند، می گویند داستانش شبیه فیلم هایی مثل چهارشنبه سوری و سعادت آباد است و حول جریان خیانت در زندگی یک زوج چرخ می زند. یک ملودرام که البته به طریق سیاه و سفید قرار است نمایش داده شود. با توجه به موضوعی که پیمان معادی برای فیلمش انتخاب کرده، شاید خیلی ها او را با اصغر فرهادی مقایسه کنند که البته این برای پیمان که آینده خوبی برایش می توان پیش بینی کرد اصلا خوب نیست.
درباره کارگردان
از پیمان معادی نه به عنوان کارگردان اولی که به عنوان یار غار اصغر فرهادی ناخودآگاه توقع ها بالاست. او که پیش از این به عنوان فیلمنامه نویس فیلم هایی چون شاعر عروسی و آواز قو در سینما حضور داشته از زمان حضور در فیلم «درباره الی» فصل جدیدی در زندگی اش آغاز شد. حالا با توجه به این که او در این سال اخیر در اکثر جشنواره ها و فستیوال های خارجی در کنار اصغر فرهادی بوده توقع می رود حتی در اولین فیلمش کمترین اشکالات را ببینیم .

آمین خواهم گفت
کارگردان : سامان سالور
فیلمنامه : سامان سالور
بازیگران: محمود نظرعلیان، علیرضا مهران، آزاده زارعی
قصه عشق یک پسر به عکسی که در نهایت باعث ارتباطش با پسری می شود که...
درباره فیلم
بعد از یک تجربه حرفه ای که البته به گفته بسیاری از منتقدان تجربه خوبی هم نبود (آمین خواهم گفت) فیلمی است از جنس فیلم های قبلی سامان سالور. فیلمی که سال قبل از سالور در جشنواره سال قبل دیدیم نه اثری از فیلم های قبلی اش در آن بود و نه در ژانر دفاع مقدس این فیلم تاثیر گذار بود. هر چند سوژه اولیه فیلمنامه بسیار منحصر به فرد بود. به هر حال این فیلم داستان زندگی چند آدم دور از اجتماع است که در قطار نیم سوخته ای زندگی می کنند. این فیلم بیشتر به فیلم های اولیه سالور شباهت دارد.
درباره کارگردان
درست سال قبل هنگامی که هنوز فیلم قبلی سالور یعنی « سیزده 59» مراحل فنی اش را طی می کرد و آماده نشده بود به خاطر بروز مشکلاتی این کارگردان تصمیم گرفت مراحل نهایی کار را رها کرده و وارد پیش تولید این فیلم شود. « این آمین خواهیم گفت» یک تجربه دیگر از سالور است که بازیگر سرشناسی در آن حضور ندارد و به نظر می رسد سالور بعد از مشکلاتی که در کار کردن با بازیگران سرشناس در «سیزده 59» داشت تصمیم گرفت فیلم جدیدش را بدون بازیگر سرشناس بسازد .

یک روز دیگر
کارگردان : حسن فتحی
فیلمنامه : حسن فتحی
بازیگران: هدیه تهرانی، ژرمی بنستر، ناتالی متی، آنتوان بلانک فور
پولی از صبح تا شب در شهر پاریس میان افرادی از ملیت های مختلف جابه جا می شود این پول توسط یک زن ایرانی به فرزندش سپرده شود تا به دست دایی اش برساند که این پول راه دزدیده می شود و ماجراهایی پیش می آید.
درباره فیلم
آنهایی که از داستان فیلم خبر دارند، آن را با «سفره ایرانی» عیاری یا «لیلی و مجنون» قاسم جعفری مقایسه می کنند اما شاید در نگاه اول این شباهت به نظر میآید ولی در مضمون شاهد رویکردی جدیدی از این قصه هستیم. فیلم در پاریس فیلمبرداری شده و برخلاف بسیاری از پروژه های ایرانی که اعلام می کنند در پاریس فیلمبرداری می شود و در نهایت سر از محله فرانسوی نشین لبنان در می آوریم، در شهر پاریس جلوی دوربین رفته است. اکثر بازیگران این فیلم خارجی هستند و فقط هدیه تهرانی بازیگر ایرانی این فیلم است.
درباره کارگردان
حسن فتحی و فیلم هایش همیشه مهم بودند و این بار هم می توان «یک روز دیگر» را یکی از اتفاقات مهم جشنواره امسال دانست. فتحی که قصد داشت فیلم «دزدان دریایی عدن» را جلوی دوربین ببرد، بعد از مشکلات موجود به یکباره به سراغ این پروژه رفت با توجه به این که بیش از 90 درصد فیلم به زبان اصلی است و فقط در سکانس هایی که هدیه تهرانی وجود دارد فیلم دیالوگ هایش به زبان فارسی است. چه بسا سال آینده این فیلم در چند جشنواره خارجی حضور پیدا کند اما در جشنواره فجر خودمان هم یکی از شانس های دریافت سیمرغ در رشته های اصلی است .

خرس
کارگردان: خسرو معصومی
فیلمنامه: خسرو معصومی
بازیگران: پرویز پرستویی، فرهاد اصلانی، مریلا زارعی، علی اوسیوند
بازگشت مردی پس از سال ها اسارت او را متوجه واقعیتی می کند. همسر سابقش در غیاب او صاحب شوهر و فرزندی شده. او سعی دارد همسرش را به دست آورد...
درباره فیلم
در نگاه اول داستان تکراری است «نوبت عاشقی» و حتی «بیداری رویاها» با موضوعی مشابه قبل ساخته شده بود اما نگاه خسرو معصومی به این اتفاق در نوع خودش جذاب است این که حالا همسر سابق یک رزمنده مفقودالاثر با یکی از چهره های منفور روستا ازدواج کرده و از او هم بچه دارد. اتفاقاتی که در ادامه روی می دهد هم نو و جدید است. لوکیشنی که معصومی برای فیلمش انتخاب کرده مثل فیلم های قبلی مناطق بکر است. سکانس های که در درگیری پرویز پرستویی و فرهاد اصلانی را در برف یا روی آبشار نشان می دهد در نوع خودش جذاب و دیدنی است.
درباره کارگردان
این چهارمین فیلم خسرو معصومی است.
سه فیلم قبلی او یعنی «رسم عاشقی» ، «جایی در دور دست» و «باد در علف زار می پیچد» فیلم های خاص و آبرومندی بودند که مورد تحسین اکثر منتقدان قرار گرفتند.
خسرو معصومی که عاشق ساختن فیلم های سخت است یا بهتر بگوییم عاشق سخت ساختن فیلم هایی است که می توان آسان تر هم ساخت این بار بی پروا تر از محسن مخملباف یا محمد علی باشه آهنگر به سراغ موضوع ازدواج همسر رزمنده ای رفته که در غیاب شوهرش ازدواج مجدد کرده، فرزند هم دارد .
تقابل این دو همسر سکانس های به یاد ماندنی را رقم زده است.

پذیرایی ساده
کارگردان: مانی حقیقی
فیلمنامه: امیر رضا کوهستانی، مانی حقیقی
بازیگران: ترانه علی دوستی، مانی حقیقی، سعید چنگیزیان، اسماعیل خلج، صابر ابر، محمد عاقبتی
زن و مردی ناشناس در منطقه ای پرت و کوهستانی می خواهند پول زیادی که همراهشان هست را به مردم عادی بدهند.
درباره فیلم
شک نکنید از حالا با اطمینان می توان فهمید گفت از فیلم های مهم و خوب امسال است، قصه داستان که همراه با تعلیق پیش می رود بسیار نامتعارف است آنهایی که فیلم را دیدند سکانس ابتدایی آن را بی نظیر می دانند که به سبک فیلم های آمریکایی دیالوگ گفتن دو بازیگر اصلی را نشان می دهد که با یک ریتم تند و در نهایت رودستی که به تماشاگر می زند، اورا تا پایان فیلم میخکوب می کند، تا پایان فیلم این سوال برای تماشاگر باقی است که این دو نفر چه کسانی هستند و چرا باید این پول ها را میان مردم عادی تقسیم کنند .
درباره کارگردان
«پذیرایی ساده» سومین فیلم مانی حقیقی است که شاید بیشتر در فضای فیلم اولش یعنی «کارگران مشغول کارند» ساخته شده باشد تا ملودرام «کنعان » . مانی حقیقی که خودش هم این بار در فیلمش بازی می کند به جزئیات اهمیت زیادی می دهد و این باعث می شود. او را بتوانیم با کارگردانی مثل اصغر فرهادی مقایسه کنیم. اگر هیئت داوران اتفاق غیر قابل پیش بینی را رقم نزند از حالا با اطمینان می گوییم این فیلم حداقل در چهار یا پنج بخش اصلی مثل فیلمنامه، کارگردانی و بازیگری کاندیدا می شود و چه بسا مانی اولین سیمرغش را از جشنواره سی ام بگیرد.

بی خود و بی جهت
کارگردان: عبدالرضا کاهانی
فیلمنامه: عبدالرضا کاهانی
بازیگران: رضا عطاران، نگار جواهریان، پانته آ بهرام، احمد مهرانفر
داستان اسباب کشی دو زوج را نشان می دهد که به یک خانه جدید نقل مکان کردند. دو زوج جوان و میانسال که با هم ارتباط نزدیکی دارند.
درباره فیلم
داستان فیلم در طول 7 ساعت سپری می شود و طی آن دو زوج در حالی جابه جایی و اسباب کشی به یک خانه جدید هستند. کل داستان فیلم در یک لوکشین می گذرد و بیشتر تکیه فیلمساز روی دیالوگ های رد و بدل شده میان دو زوج است . فیلم جدید کاهانی شبیه هیچ کدام از فیلم های قبلی اش نیست و به نظر میآید با بسته کردن فضا و کم کردن تعداد بازیگرها این کارگردان سبک جدیدی را از خود نشان داده است. پانتهآ بهرام و رضا عطاران یکی از زوج ها هستند و زوج دیگر را نگار جواهریان و احمد مهرانفر تشکیل می دهند.
درباره کارگردان
پس از این که دو سال پیاپی فیلم های کاهانی راه به بخش مسابقه نبرد این دومین باری است که جشنواره فیلم فجر پذیرایی فیلم کاهانی در بخش مسابقه است. در دوره قبل فیلم «هیچ» او از بخش مسابقه بیرون میآمد و سال قبل هم «اسب حیوان نجیبی است». البته فیلم «بیست» او که در بخش مسابقه بیست و هفتمین دوره جشنواره قرار داشت حداقل از نظر هیات داوران برای کاندیدا در اکثر بخش ها نماینده داشت. کاهانی حالا منتظر است ببیند پس از دو سال دوری از اضطراب جایزه هیات داوران چه نگاهی به فیلم او خواهند داشت.

چک
کارگردان: کاظم راست گفتار
فیلمنامه: کاظم راست گفتار
بازیگران: فرهاد آییش، همایون ارشادی، نفیسه روشن و مریم سعادت.
چند آدم نامتجانس و متفاوت از هر نظر به دلیل در اختیار داشتن یک چک مجبور به همزیستی با یکدیگر هستند ...
درباره فیلم
حضور اکثر بازیگران اصلی فیلم در اکثر سکانس ها از حالا نوید یک فیلم شلوغ را می دهد . فیلم سعی دارد با استفاده از یک نقطه مشترک چند آدم متفاوت را در کنار هم جمع کند تا در یک فضای مشترک رفتارها و واکنش های انها به چالش کشیده شود که این خودش موقعیت های طنز زیادی را به وجود می آورد این فیلم از بازیگرانی تشکیل شده که در طول یکی دو سال اخیر از چهره های محبوب سریال های تلویزیونی بودند.
درباره کارگردان
این پنجمین فیلم کاظم راست گفتار است. او از جهت فضای جدیدی را در فیلمسازی تجربه می کند. اول اینکه فیلم بدون امین حیایی را ساخته که در نوع خودش تجربه جدیدی است چون در هر چهار فیلم قبلی او یعنی نقاب، عروس خوش قدم، پسر تهرونی و زنان ونوسی و مردان مریخی امین حیایی بازی می کرد و بعد از این که این فیلم فصل جدیدی در فیلمسازی این کارگران است و فضای جدی تری را تجربه می کند.


-----------------


و یه مطلب دیگه
بهتره بخونیش


یادداشت(دردی از هزاران درد!)

بازار پیتزا و فلافل و بستنی که گرم می شود، تازه یادمان می آید که فرهنگ هم نیازمند توجهی بیشتر است. یادمان می آید که صندلی های خالی نمایش و تئاتر، هر چند به صندلی های پُرِ سینماها برای اکران فیلم های فاخر، فخر نمی فروشند، ولی در این استان همه چیز نیازمند تعادل و توجه و رسیدگی بیشتر است و همان وقت است که تازه اشکمان در می آید که تئاتری که از دیروز جشنواره استانی اش در قاین شروع شده، حتی اگر به ساحت ارزش های بزرگی همچون دفاع مقدس هم بپردازد، باز از چشم های خیلی از ما مردم و مسئولان مغفول است ...و به خوشی و خوشمزگی همان پیتزا و فلافل و بستنی هم نمی رسد!!. بازار چایخانه های سنتی و رستوران های کوهستانی اطراف بیرجند هم که رونق می گیرد، تازه یادمان می آید که بیکاری هم جزو معضلات روز جامعه ماست، حتی اگر مدیران محترمی باشند که وقتی مدیر محترم دیگری از پایتخت، پا در کفش می کند و سختی سفر نیم روزه به مرکز استان محروم ما را به جان می خرد، در بولتن ها و آمار، از نرخ پایین(!!) بیکاری در این استان بگویند. راستی چقدر بد است که خیلی از ما مردم نمی دانیم که همین چایخانه ها و رستوران ها با آن فضای زیبا و البته محرمانه شبانگاهی، چقدر در پُر کردن لحظه های بیکاری جوانانمان نقش دارند! و البته بخشی از بار پر مشقت حوزه های فرهنگی و ارزشی جامعه را هم که باید مدیران این حوزه بردارند، برداشته اند و بر دوش کشیده اند!. بازار انتخابات هم که پر هیاهو می شود، تازه دکان دارهای این بازار کرکره ها را بالا می کشند تا مردم همه چیز را ببینند. از گفته ها و نا گفته ها، از دیده ها و نادیده ها و همین جاست که مسگر اول بازار یا طلافروش آخر بازار، قیمت کالای روز جامعه را خودش معین می کنند و خودش هم به لب و دهان جامعه می کشد. اگر اهل سیاست باشی، طلا و مس تو تا آخر از چشم ها پنهان می ماند و اگر اهلش نباشی رسوای صداقتت هستی و در این میان باز هم هزار افسوس به حال دلهایی که در این آشفته بازار سیاسی کاری ها می سوزند. نه چراغی برایشان روشن می شود و نه نانی بر سفره خانه هایشان می آید. باز همین ها هستند که از همان محله های پایین شهر، با پای برهنه برای دفاع از انقلاب می آیند و با پای برهنه بر می گردند و مدیران ما هنوز پشت خروارها شعار، هزاران برگ ابلاغیه و تبصره و ماده و استفساریه و امضا، گم شده اند، از مردم عقب افتاده اند و به گرد پایشان هم نمی رسند!. اما بازار مشکلات مردم که گرم می شود، تازه شانه های برخی از دوستان چند سانتی بالاتر می رود که دستی به دامانشان نرسد و احیاناً کسی نخواهد نامه ای بدهد یا جوابی بگیرد. گردن ها کشیده تر، چشم ها بسته تر، گوش ها سنگین تر، و دلها از جبهه مشکلات خارج و به سرزمین بی خیالی ها سرنگون تر می شود. بگذار برادر اصل سخن را بگویم که دل مردم، به پاسخ شنیدن از مسئولان در برابر مشکلاتشان خوش است، نه به شعار دادن های بی اثر، نه به اقدامات بی نتیجه ، نه به وعده های عمل نشده. این روزها، روزهای گرمی برای خیلی از خانواده ها نیست، چه رسد به اینکه بازار گرمی برایشان باشد. درد بیکاری، درد فقر، درد ماندن پشت درب های بسته ادارات، درد نوبت های ناتمام پزشکی، درد نابسامانی و کاغذبازی های اداری، درد آسیب های اجتماعی، درد پارتی بازی در استخدام ها، درد بی توجهی به اولویت ها، درد مهاجرت از روستاها، درد دستورهای نمایشی و بدون پیگیری، درد گیر افتادن در منجلاب سودهای بالای بانکی، درد شرم از چشمان فرزند ... و دردِ در کنار هم تماشا کردن خندوانه و دادگاه میلیاردر نفتی!.


----------------------

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد