رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

برنامه سمت خدا از شبکه سوم تلویزیون

سمت خدا

شبکه سه

سمت خدا
برنامهٔ تلویزیونی
سمت خدا نام یک برنامه تلویزیونی است که به صورت هفتگی بعد از ظهر از شبکهٔ ۳ پخش می‌شود و به مباحث دینی و اخلاقی و اجتماعی می‌پردازد. این برنامه از سال ۱۳۸۸ شروع به کار کرده و یکی از پربیننده ترین برنامه‌های دینی صدا و سیماست.


 ماندگاری امروز به "سمت خدا" می‌رود/ رونمایی از مجری جدید
به جز حجت الاسلام فرحزادی، سایر کارشناسان "سمت خدا"، به روال سابق با همکاری با برنامه ادامه خواهند داد.
"گروه فرهنگی صراط" - برنامه سمت خدا امروز با مجری جدید روی انتن شبکه سوم سیما می رود.

به گزارش گروه فرهنگی صراط، بعد از پایان زمان قرارداد رکنی، تهیه کننده پیشین برنامه "سمت خدا" و کناره گیری مجری قبلی آن، برنامه مذکور امروز با حضور مجری جدید و نیز حجت الاسلام ماندگاری پخش می شود.

بر اساس اعلام مسئولین گروه معارف شبکه سوم سیما، مجری جدید با توجه به سیاست های افزایش کیفیت برنامه انتخاب شده و دارای تحصیلات مرتبط و کارشناس ارشد رشته عرفان اسلامی است.

حجت الاسلام فرحزادی یکی از کارشناسان "سمت خدا" بعد از اجرای برنامه دو روز پیش، برخورد غیرمودبانه ای با مدیر گروه معارف شبکه سه در پشته صحنه داشته و در مقابل تصویر برداران و دست اندرکاران مجموعه سمت خدا به او بی احترامی کرده است.

گفتنی است به جز حجت الاسلام فرحزادی، سایر کارشناسان "سمت خدا"، طبق روال سابق به حضور در برنامه ادامه خواهند داد.
این برنامه پربیننده معارفی، مانند روزهای گذشته در ساعت 13/30 از شبکه سوم سیما به صورت زنده روی آنتن خواهد رفت .
 


رها ماهرو : بازدیدکنندگان عزیز ، از شما درخواست می کنیم تا نظر و انتقادتان را راجع به برنامه سمت خدا که از شبکه سه پخش می شود در وبسایت نقد سینمایی رها ماهرو برایمان بنویسید...................................................




علت تعطیلی برنامه سمت خدا + پاسخ صدا و سیما

سمت خدا ,برنامه سمت خدا ,تعطیلی سمت خدا ,تمام شدن برنامه سمت خدا ,نجم الدین شریعتی, شبکه سه,خداحافظی سمت خدا

آیا تعطیلی برنامه سمت خدا به دلیل انتقاد کارشناسان از صدا و سیما بوده ؟

بعد از حاشیه های ایجاد شده به خاطر انتقادات حجت الاسلام ماندگاری به صدا و سیما و پس از عزل تهیه کننده «سمت خدا» توسط مدیران ارشد صدا و سیما به خاطر این انتقادات، سر انجام پخش «سمت خدا» بعنوان پر مخاطب ترین برنامه مذهبی تاریخ صدا و سیما بعد از ۱۱۵۰ قسمت و بعد از گذشت پنج سال متوقف شد.
بر اساس این گزارش، در اواسط برنامه امروزِ «سمت خدا» نجم الدین شریعتی با کسب حلالیت از مخاطبان گسترده برنامه، کارشناسان مذهبی و عوامل برنامه، اعلام کرد با عزل رکنی، تهیه کننده این مجموعه، او نیز از «سمت خدا» خداحافظی می کند و این، آخرین اجرای او در برنامه «سمت خدا» می‌باشد.
پس از این صحبت ها، حجت الاسلام فرحزاد نیز با اعلام حمایت کامل از رکنی، تهیه کننده مجموعه سمت خدا گفت: بعد از خبر عزل رکنی، من و همه کارشناسان مذهبی برنامه تمام تلاشمان را برای بازپس گیری این تصمیم به کار بستیم. حتی جلسات طولانی مدتی را نیز با مدیران سازمان ترتیب دادیم اما آقایان به وساطت ما بی اعتنایی کرده و در عمل، رویِ ما زمین انداختند.
فرحزاد با اعلام این که توقف پخش برنامه سمت خدا بعد از پنج سال اتفاق بسیار تاسف باری است، اعلام کرد: بنده به نمایندگی از کارشناسان مذهبی این برنامه اعلام می کنم که در صورتی که آقایان رکنی و شریعتی به این برنامه بازنگردند، هیچ‌یک از ما نیز در این برنامه حاضر نخواهیم شد.
فرحزاد با اشاره به عمق نفوذ برنامه سمت خدا در میان آحاد مختلف مردم گفت: بارها شاهد بوده ایم که مردم از اثرات مستقیم برنامه سمت خدا در زندگی شخصی‌شان سخن می گفتند که این، نشان از موفقیت و تاثیرگذاری این برنامه بعد از گذشت حدود پنج سال است.
فرحزاد در پایان اعلام کرد در صورتی که تا جمعه این هفته تکلیف این اتفاقات روشن نشود، کارشناسان مذهبی برنامه دیگر در برنامه ای با عنوان «سمت خدا» حاضر نخواهند شد.
لازم به ذکر است، بعد از انتقادات حجت الاسلام ماندگاری در خصوص رویکرد مخرب صدا و سیما در تبلیغات و مسابقات تلویزیونی، سید عبدالحمید رکنی تهیه کننده سمت خدا توسط مدیران صدا و سیما از سمت خود عزل شد و امروز نیز با خداحافظی شریعتی و کارشناسان مذهبی برنامه، «سمت خدا» بعد از پنج سال پخش مداوم به تعطیلی کشیده شد.
اما پاسخ صدا و سیما به این اتفاقات

مدیر گروه معارف شبکه سه سیما گفت: مدت قرارداد تهیه‌کننده برنامه «سمت خدا» به پایان رسیده بود و این برنامه با گروه جدید و با قوت ادامه می‌یابد.

«محمدرضا تورنگ» در گفت‌وگو با فارس درباره خداحافظی «نجم‌الدین شریعتی» مجری برنامه «سمت خدا» روی آنتن زنده این برنامه و همچنین تغییر تهیه‌ کننده برنامه گفت: آقای رکنی پیش از این استعفای خود را روز ۲۱ اسفند ماه سال گذشته ارائه کرده بودند و پس از ۲ ماه با این استعفا موافقت شد.

وی ادامه داد: علی‌رغم خداحافظی مجری؛ این برنامه تعطیل نخواهد شد و با قوت و طراحی و ساختار جدید روانه آنتن خواهد شد. عوامل برنامه نیز در همین راستا تغییر خواهند کرد.

در پی اتفاقاتی که طی روزهای اخیر پیرامون برنامه سمت خدا روی داد، روابط عمومی شبکه سه نیز اعلام کرد: با پایان قرارداد تهیه کننده سابق این برنامه، تهیه کنندگان جدید برنامه سمت خدا تعیین و کار خود را آغاز کردند و پخش زنده این برنامه اثر گذار دینی مطابق روال معمول، از شنبه تا چهار شنبه هر هفته از ساعت ۱۳:۳۰ روی آنتن شبکه سه سیما خواهد رفت. برنامه سمت خدا زیر نظر گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبکه سه سیما تولید می شود.

طرح اولیه این برنامه در سال ۱۳۸۳ توسط محمد صالح علاء به شبکه سه ارائه شده است و تا کنون محمد صالح علاء، محمد رضا ماندگاران و سید عبدالمجید رکنی به ترتیب تهیه کنندگان این برنامه بوده اند. محسن مناجاتی و مجید حسینی تهیه کنندگان جدید برنامه سمت خدا هستند که از سوی مدیر گروه معارف شبکه تعیین شده اند .مناجاتی تهیه کننده برنامه “معرفت” و حسینی پیش از این مدیر کل اداره نغمات مذهبی رادیو بوده اند.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
سمت خدا (برنامه تلویزیونی)

سازنده     سید عبدالمجید رکنی
مجری     نجم الدین شریعتی
کشور سازنده      ایران
زبان‌ها     فارسی
پخش کننده
شبکه اصلی     شبکهٔ ۳

سمت خدا نام یک برنامه تلویزیونی است که به صورت هفتگی (شنبه تا چهارشنبه) بعد از ظهر از شبکهٔ ۳ پخش می‌شود و به مباحث دینی و اخلاقی و اجتماعی می‌پردازد. این برنامه از سال ۱۳۸۸ شروع به کار کرده و یکی از پربیننده ترین برنامه‌های دینی صدا و سیماست.

تهیه کننده این برنامه سید عبدالمجید رکنی و مجری آن نجم‌الدین شریعتی است.

کارشناسان مذهبی برنامه:

    سید محمدمهدی میرباقری
    مسعود عالی
    محمدمهدی ماندگاری
    سید حسین حسینی قمی
    حبیب ‌الله فرحزاد
    محمد مهدی مهندسی
    علیرضا پناهیان
    محمد رضا رنجبر
    ناصر نقویان
    ناصر رفیعی محمدی
    محسن قرائتی
    محمد باقر حیدری کاشانی
    محمد جواد حاج علی اکبری

حاشیه تغییر عوامل برنامه

محمد مهدی ماندگاری یکی از کارشناسان برنامه در انتقادی شدید از صدا و سیما در خصوص آگهی تبلیغاتی نامناسب و انبوه و جوایز نامتناسب و هنگفت در ۱۴ اسفند ۱۳۹۲گفته بود: نظام سلطه در قالب تبلیغات بر صدا و سیما سلطه یافته است. این انتقادات در ۲۷ فروردین۱۳۹۳ بصورت نامه‌ای خطاب به عزت الله ضرغامی رییس وقت سازمان صدا وسیما در برنامه زنده تلویزیونی ارائه گردید، در این نامه به صراحت به دو تخلف بارز تلویزیون در خصوص عدم رعایت ممنوعیت پخش آگهی تبلیغاتی در برنامه‌های کودک و عدم توجه به نظر مخالف سید علی خامنه‌ای، رهبر ایران، با پرداخت جوایز هنگفت در مسابقات تذکر داده شده بود و از ریاست سازمان صدا و سیما خواسته شده بود که در یک برنامه مناظره، نظر مردم و کارشناسان فرهنگی را نیز نسبت به این دو موضوع جویا شود. بدنبال این انتقادات مسئولین صدا و سیما با عنوان تمرد سازمانی تهیه کننده برنامه (سید عبدالمجید رکنی) و مجری (شریعتی) و کارشناسان آن را برکنار کردند؛ و موثرترین فرد در تغییرات اخیر معاون سازمان (دارابی) بوده است.

در برنامه دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۳ مجری (شریعتی) خداحافظی کرد اما بلافاصله حبیب‌الله فرحزاد کارشناس دینی حاضر در برنامه به تصمیم گیری غلط مسئولین صدا و سیما در برکناری دست اندکاران برنامه سمت خدا اشاره کرد و گفت کارشناسان در صورت اعمال تغییرات در این برنامه شرکت نخواهند کرد؛ و امیدوار شد با دخالت بزرگان دینی این برنامه بدون این تغییرات روال قبلی خود را ادامه دهد.

یک هفته بعد در دوشنبه ۲۹ اردیبهشت پخش برنامه مذکور با حضور فرحزاد (کارشناس مذهبی) و مجری سابق (شریعتی) ادامه یافت. روز قبل از آن کارشناسان مذهبی برنامه به همراه تهیه کننده و مجری برنامه با ضرغامی (رئیس صدا و سیما) جلسه داشتند که می‌توان این بازگشت را نتیجه آن دانست.
http://fararu.com/files/fa/news/1393/2/23/124546_700.jpg
همه حاشیه‌های برنامه «سمت خدا»
طرح اولیه برنامه سمت خدا در سال ۱۳۸۳ توسط محمد صالح علاء به شبکه سه ارائه شده است و تا کنون محمد صالح علاء، محمد رضا ماندگاران و سید عبدالمجید رکنی به ترتیب تهیه کنندگان این برنامه بوده اند. محسن مناجاتی و مجید حسینی تهیه کنندگان جدید برنامه سمت خدا هستند که از سوی مدیر گروه معارف شبکه تعیین شده‌اند .مناجاتی تهیه کننده برنامه "معرفت" و حسینی پیش از این مدیر کل اداره نغمات مذهبی رادیو بوده اند.

 احسان گل محمدی

انتشار خبر برکناری تهیه‌کننده‌ برنامه‌ «سمت خدا»
انتشار خبر برکناری تهیه‌کننده‌ برنامه‌ «سمت خدا» به عنوان پرمخاطب‌ترین برنامه‌ مذهبی تلویزیون، در روزهای گذشته یکی از خبرهایی بود که بازتاب چندانی در رسانه‌‌ها پیدا نکرد و بسیاری ترجیح دادند به سادگی از کنار آن عبور کنند. این بی‌توجهی در حالی رخ داد که «سمت خدا» یکی از برنامه‌های دینی و مذهبی تاریخ رسانه‌ ملی به شمار می‌رود که در جذب مخاطب نیز بسیار موفق عمل کرده است و محبوبیت بسیاری در بین مردم دارد؛ تا جایی که در تازه‌ترین نظرسنجی شبکه‌ سه هم پیش از نوروز 93، «نجم‌الدین شریعتی» -مجری برنامه‌ «سمت خدا»- به عنوان یکی از سه مجری محبوب تاریخ شبکه‌ سه، انتخاب شد و مورد تقدیر قرار گرفت. از همین رو، برکناری تهیه‌کننده‌ موفق این برنامه به شدت عجیب و سوال‌برانگیز به نظر می‌رسد.
تهیه کننده برکنار شده
چه می‌گوید؟
«سید عبدالمجید رکنی»، تهیه‌کننده‌ برکنار شده برنامه‌ «سمت خدا» در گفت وگو با رجانیوز، درباره دلایل برکناری‌اش از سمت تهیه‌کنندگی برنامه‌ «سمت خدا» عنوان کرده است: «دلیل اصلی برکناری، تمرد از رویه‌ سازمانی و نامه‌ انتقاد حاج آقای ماندگاری خطاب به آقای ضرغامی عنوان شده است.  ماجرا از این قرار است که صداوسیما در دو موضوع بر خلاف قانون و نظر رهبری عمل می‌کرد و آقای «ماندگاری» طی نامه‌ای این دو موضوع را به آقای ضرغامی تذکر دادند، ولی ظاهرا این انتقاد برای برنامه‌ «سمت خدا» بسیار گران تمام شد.»
مدیر گروه معارف شبکه سه چه می‌گوید؟
مدیر گروه معارف شبکه سه سیما اما مسئله دیگری را عنوان می‌کند؛«محمدرضا تورنگ» در گفت‌وگو با فارس درباره خداحافظی «نجم‌الدین شریعتی» مجری برنامه «سمت خدا» روی آنتن زنده این برنامه و همچنین تغییر تهیه‌کننده برنامه گفت: آقای رکنی پیش از این استعفای خود را روز ۲۱ اسفند سال گذشته ارائه کرده بودند و پس از دو ماه با این استعفا موافقت شد.
وی ادامه داد: علی‌رغم خداحافظی مجری، این برنامه تعطیل نخواهد شد و با قوت و طراحی و ساختار جدید روانه آنتن خواهد شد. عوامل برنامه نیز در همین راستا تغییر خواهند کرد.
در پی اتفاقاتی که طی روزهای اخیر پیرامون برنامه سمت خدا روی داد، روابط عمومی شبکه سه نیز اعلام کرد: با پایان قرارداد تهیه کننده سابق این برنامه، تهیه کنندگان جدید برنامه سمت خدا تعیین و کار خود را آغاز کردند و پخش زنده این برنامه اثر گذار دینی مطابق روال معمول، از شنبه تا چهار شنبه هر هفته از ساعت ۱۳:۳۰ روی آنتن شبکه سه سیما خواهد رفت.
رئیس صداوسیما چه می‌گوید؟
اما سید عزت الله ضرغامی، رئیس سازمان صداوسیما نیز در حاشیه اختتامیه سیزدهمین جشنواره رادیو در جمع خبرنگاران  در پاسخ به سوالی مبنی بر دلیل استعفای تهیه کننده برنامه سمت خدا و خداحافظی مجری برنامه روی آنتن زنده نیز گفت: مسئله تهیه کننده با رئیس گروه است. رئیس گروه در هر شبکه‌ای وظیفه دارد که تهیه کننده، مجری و عوامل دیگر را انتخاب کند. اگر تولیدی است که قاعدتا باید تهیه کننده را انتخاب کند.
وی در پاسخ به این سوال که عنوان می‌شود دلیل تغییر تهیه کننده این برنامه به خاطر نامه  انتقادی‌ای بوده که توسط حجت الاسلام ماندگاری خطاب به شما قرائت شده است، تصریح کرد: خیر. این‌ها هیچ ارتباطی ندارد. در مورد آن نامه‌ای که آقای ماندگاری نوشتند، من بعدا از ایشان تشکر کردم و ایشان هم پاسخ تشکر من را دادند. هرچند که در آن نامه نکته‌ای باشد که به لحاظ کارشناسی احتیاج به توضیح داشته باشد.
وی درباره اینکه آیا شما تحمل نقد صداوسیما را دارید گفت: ما از هرگونه نقد استفاده می‌کنیم. بسیاری از کسانی که به رادیو و تلویزیون می‌آیند، منتقد حرفه‌ای صداوسیما هستند ولی هیچ مشکلی نیست. در این باره هم که من اظهار نظری واقعا درباره تهیه کننده برنامه نمی‌کنم، رئیس گروه باید تصمیم بگیرد. اما همان گونه که مجری برنامه رئیس جمهور را هم مدیر گروه انتخاب می‌کند و کسی نمی‌تواند در کارش دخالت کند، تهیه کننده هم به عهده مدیر گروه است. الان ما 1200 برنامه رادیویی داریم که به همین میزان تهیه کننده دارد. این‌ها باید با توجه به وضعیتی که در هر مقطعی دارند توسط مدیر گروه ‌ها انتخاب شوند.
مجری «سمت خدا» چه می‌گوید؟
شریعتی در برنامه «سمت خدا»: من همین جا اعلام می‌کنم تهیه کننده ما را از این برنامه برداشته‌اند و تا وقتی که او نیاید من هم دیگر به این برنامه نمی‌آیم.
نجم‌الدین شریعتی مجری برنامه «سمت خدا» روز 22 اردیبهشت‌ در برنامه زنده به برکناری سیدعبدالمجید رکنی تهیه‌کننده این برنامه اشاره و تأکید کرد: اگر تهیه‌کننده برنگردد من هم این برنامه را اجرا نمی‌کنم.
به نظر  می‌رسد اتفاق  ناپسندی  از  هردو  طرف  چالش  و  اختلاف  افتاده  است  اول  اینکه  تغییر  تهیه  کننده  بدون  مشورت  با  کارشناسان و حتی به رغم تقاضای آن‌ها برای استمرار فعالیت وی کار  ناپسندی  بوده  چرا  که  مجموعه  تهیه  کننده  مجری  وکارشناسان  تیمی  بوده ‌اند  که  مشترکا  در  توفیق  برنامه  نقش  داشته ‌اند  و  بهتر  بود  در  جلساتی  مدیران  سیما  با  کارشناسان  دلایل  تغییر  را  بیان  می‌کردند  و  برای  نمونه  با  اشاره  به  اینکه نیروی  جدید  و تازه  نفس  و  ایده‌های جدید  موجب  رشد  برنامه  می‌شود  آنان  را  قانع  می‌کردند،  این  از  اشتباه  طرف  سیما.  اما  از  سوی  دیگر  اینکه  مجری  برنامه  که  اتفاقا  مورد  احترام  و  تقدیر  مدیران  هم  بوده  بیاید  و  در  برنامه  زنده  اعلام  استعفا  کند، اتفاق  خوبی  نیست.
حال  که  قضیه  به  اینجا  رسیده  دوطرف  بهتر  است  با  آرامش  و خویشتنداری و با  گفت وگوی  درون  سازمانی  مشکل  را  حل  کنند  و  مخاطبین  برنامه  مفید  «سمت  خدا» را  نگران  نسازند.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
علت برکناری تهیه‌کننده سمت خدا
تاریخ انتشار : جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۶:۵۲
 
انتشار خبر برکناری تهیه‌کننده‌ی برنامه‌ی «سمت خدا» به عنوان پرمخاطب‌ترین برنامه‌ی مذهبی تلویزیون، در روزهای گذشته یکی از خبرهایی بود که بازتاب چندانی در رسانه‌ها پیدا نکرد و بسیاری ترجیح دادند به سادگی از کنار آن عبور کنند.
علت برکناری تهیه‌کننده سمت خدا
به گزارش جهان، این بی‌توجهی در حالی رخ داد که «سمت خدا» یکی از معدود برنامه‌های دینی و مذهبی تاریخ رسانه‌ی ملی به شمار می‌رود که در جذب مخاطب نیز بسیار موفق عمل کرده است و محبوبیت بسیاری در بین مردم دارد؛ تا جایی که در تازه‌ترین نظرسنجی شبکه‌ی سه هم پیش از نوروز ۹۳، «نجم‌الدین شریعتی» -مجری برنامه‌ی «سمت خدا»- به عنوان یکی از سه مجری محبوب تاریخ شبکه‌ی سه، انتخاب شد و مورد تقدیر قرار گرفت. از همین رو، برکناری تهیه‌کننده‌ی موفق این برنامه به شدت عجیب و سوال‌برانگیز به نظر می‌رسد.

برای جویا شدن از صحت و سقم این خبر و علت برکناری احتمالی، گفتگویی را با «سید عبدالمجید رکنی»، تهیه‌کننده‌ی موفق برنامه‌ی «سمت خدا» انجام دادیم. «رکنی» در گفتگو با رجانیوز پیرامون انتشار خبر برکناری‌اش اظهار داشت: «تقریبا این برکناری قطعی است و تمام مراحل اداری آن توسط مدیران شبکه و سازمان انجام شده است. متأسفانه برای مدیران، تصمیمات و اقتضائات مدیریتی بر مصالح دینی ارجحیت دارد.»

«رکنی» پیرامون دلایل برکناری‌اش از سمت تهیه‌کنندگی برنامه‌ی «سمت خدا» عنوان کرد: «دلیل اصلی برکناری، تمرد از رویه‌ی سازمانی و نامه‌ی انتقاد حاج آقای ماندگاری خطاب به ضرغامی عنوان شده است. ماجرا از این قرار است که صداوسیما در دو موضوع بر خلاف قانون و نظر رهبری عمل می‌کرد و آقای «ماندگاری» طی نامه‌ای این دو موضوع را به «آقای ضرغامی» تذکر دادند. ولی ظاهرا این انتقاد برای برنامه‌ی «سمت خدا» بسیار گران تمام شد.»

وی پیرامون دو موضوعی که صداوسیما بر خلاف قانون و نظر رهبری عمل می‌کرد، افزود: «اولین موضوع تبلیغ اجناس مختلف در حین برنامه‌های کودک است که این مورد بر خلاف نص صریح قانون صداوسیماست. آیین نامه‌ی سیاست‌های تامین، تولید و پخش صداوسیما در شماره‌ی ۲۵۷۰ خود به این موضوع اشاره می‌کند و تبلیغ در حین برنامه‌های کودک را غیرقانونی می‌داند. اما متاسفانه بیش از یک سال است که برنامه‌های کودک تلویزیون به بهانه‌ی نداشتن بودجه، اقدام به تبلیغ محصولات مختلف می‌کنند.»

وی پیرامون بهانه‌های صداوسیما مبنی بر نداشتن بودجه و اجبار برای پخش آگهی در حین برنامه گفت: «این حرف درست نیست. اگر مسئول سازمان محیط زیست برای تامین بودجه‌ی کارمندانش به مشکل بخورد، حاضر است یوزپلنگ شکار کند و از درآمد حاصل از آن حقوق کارمندانش را بدهد؟ بدیهی است که این کار غیر منطقی است؛ چرا که وظیفه‌ی محیط زیست حفاظت از همان یوزپلنگ است. حال مگر وظیفه‌ی صدا و سیما حفاظت و صیانت از فرهنگ کودکان نیست؟ پس چه طور حاضر می‌شود برای تامین بودجه این فرهنگ را تخریب کند؟ این دلیل قابل قبول نیست.»

«رکنی» در مورد نکته‌ی دومی که در نامه‌ی «حاج آقای ماندگاری» خطاب به رئیس صداوسیما وجود داشت، تصریح کرد: «رهبری پیرامون برخی از مسابقات تلویزیون دستور صریح دارند. گاهی ایشان پیرامون موضوعی مثل بها دادن به جایگاه زن، به طور کلی صحبت می‌کنند و گاهی هم ایشان مستقیما به مصداق‌ها اشاره می‌کنند. رهبری در سال ۸۳ در دیدار با مدیران سازمان صدا و سیما مخالفتشان را با برگزاری مسابقاتی که در آن‌ها جوایز غیر متعارف به شرکت‌کنندگان اهداء می‌شود، اعلام کردند و فرمودند که این مسابقات ترویج بی‌نطقی است. اما متاسفانه برخی مدیران و برنامه‌سازان در صداوسیما، انرژی می‌گذارند و بودجه خرج می‌کنند تا خلاف نظر رهبری عمل کنند.»

تهیه‌کننده‌ی برنامه‌ی «سمت خدا» پیرامون تبعات این نامه ادامه داد: «حجت الاسلام ماندگاری» در نامه‌ی خود به این دو مورد اشاره کردند و فکر نمی‌کنم هیچ آدم منصف و با وجدانی باشد که این دو مورد را قبول نکند. دوستان بعد از این نامه تبلیغ محصولات در حین برنامه‌ی کودک را متوقف کردند، اما مسابقاتی که جوایز غیر متعارف دارد، هنوز از تلویزیون پخش می‌شود. در ذهن مدیران سازمان این بود که شما یکی از برنامه‌های ما را تعطیل کردید، ما هم باید برنامه‌ی شما را تعطیل کنیم تا مساوی شویم!»

«رکنی» درباره‌‌ی احتمال تعطیلی برنامه‌ی پرمخاطب «سمت خدا» گفت: «ما فعلا با قدرت به کارمان ادامه می‌دهیم. باید جبهه‌ی دین‌داران در این موضوع خودش را بسنجد. ما ادعا داریم که رسانه باید به دست افراد انقلابی سپرده شود. حالا باید ببینیم می‌توانیم ۵۰ دقیقه برنامه را در تلویزیون حفظ کنیم؟ اگر توانستیم، آن زمان می‌شود به پله‌های بالاتر هم فکر کرد. اما اگر به هر دلیل، مثلا محافظه‌کاری یا ترس از موقعیت نسبت به این اقدام صداوسیما ساکت بمانیم، نباید انتظار داشته باشیم که در آینده رسانه به دست افراد متعهد و انقلابی بیفتد.»

وی در مورد حمایت مردم از این برنامه و واکنش آن‌‌ها در صورت تعطیلی «سمت خدا» عنوان کرد: «حضرت آقا در سال ۷۳ فرمودند که از درد فرهنگ با مردم سخن نمی‌گویم، بلکه خطابم مسئولان هستند. اما امسال مسئولان فرهنگی کار را به جایی رساندند که حضرت آقا از مردم خواستند که فرهنگ کشور را احیا کنند. الآن هم مردم باید به این قضیه ورود و اعتراض‌شان را اعلام کنند. بنده و حاج آقای ماندگاری هم به عنوان یکی از مردم دعوت حضرت آقا را لبیک گفتیم.»
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

استعفای مجری «سمت خدا» در برنامه زنده
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 
نجم‌الدین شریعتی مجری برنامه «سمت خدا» روز 22 اردیبهشت‌ماه روی آنتن زنده به برکناری سیدعبدالمجید رکنی تهیه‌کننده این برنامه اشاره و تأکید کرد: اگر تهیه‌کننده برنگردد من هم این برنامه را اجرا نمی‌کنم.
 
به گزارش مهر، با برکناری تهیه‌کننده برنامه «سمت خدا» حواشی جدیدی حول این برنامه پیش آمد. در ساعت 13:40 روز دوشنبه 22 اردیبهشت‌ماه «سمت خدا» روی آنتن رفت و نجم الدین شریعتی مجری برنامه گفت: من همین جا اعلام می‌کنم تهیه کننده ما را از این برنامه برداشته‌اند و تا وقتی که او نیاید من هم دیگر به این برنامه نمی‌آیم.
http://www.amazing.ir/wp-content/uploads/2014/05/Najm-Amazing-ir.jpg
همچنین حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله فرحزاد نیز که به عنوان کارشناس روزهای دوشنبه این برنامه زنده حضور داشت، گفت: باید این را بگویم که حتی به رکنی اجازه نمی‌دهند پایش را به استودیو بگذارد. تنشی در بین مسئولان صدا و سیما و تهیه کننده برنامه بوده و هر چه ما به مسئولان رو انداختیم آنها روی ما را زمین زدند. بنابراین اگر تهیه کننده و مجری برنامه برنگردد، ما کارشناس‌ها هم دیگر به این برنامه نخواهیم آمد.
 
باید دید با وجود این گفته‌های صریح روی آنتن زنده شبکه 3 سیما، مسئولان تلویزیون چه واکنشی نشان خواهند داد.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
مخالفت با طرح اختلافات روی آنتن؛
آیا مجری "سمت خدا" حرف خودش را فراموش کرده است؟
شریعتی در برنامه تحویل سال گفته بود: "شاید اگر گلایه‌ای هست اینجا جایش نبود. یعنی اگر قرار بود که چنین گله‌ای از آقای رکنی بشود اینجا جایش نبود."
گروه فرهنگی مشرق - بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان و مصاحبه‌های متعدد تهیه‌کننده سابق برنامه "سمت خدا" نجم‌الدین شریعتی مجری جوان و جویای نام این برنامه معارفی شبکه سه بدون هماهنگی قبلی و در اقدامی غیر منتظره روی آنتن زنده برنامه، از مردم خداحافظی کرده و اظهارات قابل تأملی را مطرح کرد.

وی که پیش از این در برنامه‌اش از تبلیغات تلویزیونی در برنامه های کودک انتقاد کرده بود با یک نطق تبلیغاتی در رثای تهیه‌کننده سابق، رسماً اعلام کرد که این برنامه آخرین برنامه سمت خدا به تهیه‌کنندگی قانونی آقای رکنی است! شریعتی البته در ادامه اظهاراتش از مردم خداحافظی کرده و اعلام کرد که دیگر مجری این برنامه نخواهد بود.

صرف نظر از محتوای صحبت‌های این مجری جوان، بازخوانی اظهارات وی در لحظات تحویل سال 1393 نیز خالی از لطف نخواهد بود.

نجم‌الدین شریعتی که ظاهراً دچار فراموشی شده بود حدود دو ماه پیش و در ویژه‌برنامه زنده تحویل سال نو در حالی که "احسان علیخانی" از رکنی تهیه‌کننده برنامه سمت خدا شدیداً انتقاد کرد در دفاع از این تهیه‌کننده خطاب به علیخانی گفت: "شاید اگر گلایه‌ای هست اینجا جایش نبود. یعنی اگر قرار بود که چنین گله‌ای از آقای رکنی بشود اینجا جایش نبود."

البته علیخانی نیز در ادامه پاسخ شریعتی را بیان کرد.

نکته‌ای که جالب توجه است فراموشی شریعتی نسبت به گذشته خود است. این مجری در برنامه زنده و بدون اینکه از قبل با مسؤولان شبکه و رئیس گروه هماهنگی‌های لازم را ترتیب داده باشد در اقدامی غیر حرفه‌ای از مردم خداحافظی کرده و اعلام کرد که فقط با این تهیه‌کننده برنامه اجرا خواهد کرد!

جوسازی شریعتی تا جایی پیش رفت که کارشناس حاضر در برنامه یعنی حجت‌الاسلام فرحزاد نیز جا خورده و در حمایت از این مجری و آن تهیه‌کننده، احساسات مردم را هدف قرار داده و از مراجع تقلید و رهبر معظم انقلاب درخواست کند تا به این ماجرای ساده ورود کنند!
 
مرور فیلم زیر بخوبی نشان می‌دهد که شریعتی 54 روز پیش، از علنی‌نکردن اختلافات روی آنتن زنده سخن به میان آورده و اینک که این اختلافات دامن برنامه سمت خدا و تهیه‌کننده آن را گرفته است خود، رسماً در برنامه‌ای زنده بدون در نظر گرفتن اصول حرفه‌ای و احساسات مردم، با طعنه و کنایه اتمام کار در سمت خدا را رسانه‌ای می‌کند.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد