رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

مستند جنوبگان ساخته مانی میر صادقی

جنوبگان

ژانر : علمی
دسته بندی : مستند تلویزیونی
زبان : فارسی
زمان پخش: 10 آذر 1394 ٠۲:۴٦
مدت: 20 دقیقه
............................................................................
از «یوزپلنگ ایرانی» تا سوگ مرگ دلفین‌ها

مانی میرصادقی را اگر با مستند «جنوبگان» از شبکه یک ـ مستندی که سبب شد اولین ایرانی در قطب جنوب پا بگذارد ـ به یاد نیاوریم حتماً او را با آخرین مستند پخش شد‌ه‌‌اش از شبکه یک، «حیات وحش ایران» با صدای پرویز پرستویی به یاد خواهیم آورد. میرصادقی حالا با مستندهای «نکین تتیس»، «دریای تتیس»، «سفر سبز»، «جان مرجان» به یکی از مسلم‌ترین مستندسازان طبیعت تبدیل شده است. تلاش نه ساله او برای به تصویر کشیدن یوزپلنگ آسیایی که هنوز به اتمام نرسیده است هم نشانه‌ای از علاقه او به حیات وحش ایران است.

میرصادقی هم‌اکنون دو مستند «تا به آب» درباره حفاظت از تالاب‌های ایران را در پانزده قسمت سی دقیقه‌ای و مستند «شیر ایرانی» با صدای پرویز پرستویی را آماده پخش از تلویزیون دارد. با میرصادقی درباره وضعیت کنونی مستند در تلویزیون گفت‌و‌گو کردیم.

او ابتدا درباره اهمیت مستند در تلویزیون می‌گوید: در دنیا تنها چیزی که تلویزیون را سرپا نگه می‌دارد، مخاطب مستند است. حتی اگر قبول کنیم که چرخه تلویزیون را سریال‌های نمایشی می‌چرخانند و مخاطب سریال‌های تلویزیونی بار مهمی از تلویزیون را به دوش می‌کشد، باز هم نمی‌توانیم از اهمیت و اعتباری که مخاطب مستند دارد، چشم بپوشانیم. با این حال میرصادقی می‌گوید: اگر برای همین مخاطب احترام قائل باشیم، آن وقت سر زمان پخش مستندش این‌طور اجحاف نمی‌کنیم. او با اشاره به مشکلاتی که در پخش آخرین اثرش در تلویزیون داشت، می‌گوید: همین مستند «حیات وحش ایران» در بدترین ساعت پخش تلویزیون (ساعت 23 و 24) پخش شد، با این حال مهم‌ترین مشکل من بی‌نظمی و عدم هماهنگی در پخش آن بود. حتی اگر قرار باشد ساعت بدی به مستند داده شود چون مخاطب مستند آن ساعت را پیدا می‌کند، برنامه را دنبال می‌کند، ولی ناگهان یک روز این مستند پخش نمی‌شد و بدون اطلاع قبلی ساعتش تغییر می‌کرد و یک بامداد پخش می‌شد. در حالی که در تلویزیون برای معمولی‌ترین سریال اگر قرار باشد قسمت بعدی پخش نشود یا ساعت پخش آن تغییر کند، شبکه ده بار زیرنویس می‌رود که فلان سریال، ساعت پخش‌اش تغییر کرده، ولی مستند آن‌قدر بی‌ارزش است که حتی حاضر نیستند این بی‌نظمی را به اطلاع مخاطب برسانند. قبول دارم در هیچ جای دنیا بهترین ساعت پخش را به مستند نمی‌دهند، اما دیگر هیچ‌وقت این‌قدر به آن بی‌توجه هم نمی‌شوند. میرصادقی در ادامه می‌گوید: من برای همین مستند، شش آنونس به شبکه دادم که در آن‌ها به گویندگی پرویز پرستویی که یک عامل برای جذب مخاطب بوده اشاره شده بود، اما شبکه هیچ‌کدام از آن‌ها را پخش نکرد. میرصادقی درباره اهمیت تلویزیون در حمایت از مستندسازان می‌گوید: ما بنیه ضعیفی داریم و باید حتماً از طرف تلویزیون حمایت شویم یا حداقل مطمئن باشیم که اثرمان خریداری می‌شود. چون شرایط بازار مستند طوری نیست که مستندساز بازاریابی کند و آن را به قیمت بالاتر به شبکه خصوصی یا ارکان دیگری بفروشد، ضمن اینکه مستندساز می‌خواهد حتماً اثرش پخش شود تا پس از دیدن از سوی مخاطب ارزیابی شود. برای همین ما از تلویزیون انتظار داریم که ضمانت‌هایی را برای خرید اثر به ما بدهد که تا به حال هم این کار انجام شده است.

وی با اشاره به ساخت مستند «جنوبگان» می‌گوید: در این مستند وضعیت بینابینی وجود داشت، یعنی اگر تلویزیون هم سفارش نمی‌داد و حمایت نمی‌کرد من این سفر تحقیقاتی را که از طرف سازمان بین‌المللی هواشناسی (WMO) بود، می‌رفتم. پولی که این سازمان برای من هزینه کرده چندین برابر پولی بود که تلویزیون به من داد، تلویزیون یک دهم هزینه ساخت فیلم را به من داد، با این حال من می‌خواستم این اثر از تلویزیون پخش شود و با حمایت شبکه یک مستند را برای پخش آماده کردم.

میرصادقی درباره تخصصی شدن مستندسازی می‌گوید: در فیلم‌سازی این خطر وجود دارد که با پیشرفت ابزار، تخصص افراد نادیده گرفته شود. این شکل فقط شامل ما نیست و همه جا وجود دارد. ولی مهم این است که مدیری که بالا سر کار است، این تخصص‌ها را تفکیک کند و اجازه ندهد کسی که بلد نیست به صرف داشتن یک دوربین HD و مانیتور، ساخت. و تدوین را خود برعهده بگیرد. او ادامه می‌دهد: گاهی برای یک کار نمی‌شود گروه زیادی در اختیار داشت. مثلاً برای کار، «یوزپلنگ آسیایی» اصلاً فیلم‌برداری وجود ندارد که هم‌پای من بیاید، چراکه من دو ماه در صحرا می‌مانم بدون هیچ امکانات و خودم باید کارهایم را انجام دهم. مسلماً هیچ فیلم‌برداری حاضر نیست تمام کارش را رها کند و دو ماه بیاید در بیابان و دشت دنبال یوزپلنگ باشد. شرایط ساخت بعضی از مستندها ایجاب می‌کند که کار را خود کارگردان و تهیه‌کننده برعهده بگیرد. من خودم مجبور شدم برای مستندم تصویر بگیرم ولی تدوین را هیچ‌وقت خودم انجام نمی‌دهم، چون بعضی از راش‌ها به نظر من خوب است ولی از نظر تدوینگر باید دور ریخته شود و بهترین آن جمع شود. با این حال مدیریت یک مستند از همه مهم‌تر است. تا وقتی که مدیرانی سر کار هستند که به مونتور می‌گویند مونیتور آن وقت نمی‌توان انتظار داشت که سایرین ابزار مستند را بشناسند.

تهیه‌کننده مستند «حیات وحش ایران» درباره انتخاب پرویز پرستویی برای دوبله مستندش می‌گوید: پرستویی از دوستان خوب من است. زمانی که «جان مرجان» پخش شد، به من گفت که خیلی دوست دارد روی مستند حرف بزند و از من خواست که کار بعدی‌ام را به او بسپارم، من هم با علاقه پذیرفتم و حتی کار بعدی‌ام، «شیر ایرانی» را به او سپردم. این اتفاقی است که در همه جای دنیا معمول است و  بسیاری از مستندها را نقش‌های معروف هالیوودی مانند شون کازی  می‌گویند. هرچند این کار بار مالی ندارد ولی یک‌جور همدلی با مستندساز و یا با محیط زیست است. برعکس آن‌ها معمولاً در ساخت فیلم شریک می‌شوند و بعدها از فروش مستند سودی عایدشان می‌شود که این کار هم در اینجا مرسوم نیست.

میرصادقی درباره حمایت جمعی مستندسازان طبیعت از یک حادثه یا بحران محیط زیستی و ساخت مستند درباره آن، می‌گوید: به تازگی مستند «راز مرگ دلفین‌ها» درباره کشته شدن 79 دلفین در بندر جاسک از سوی علی عبدی‌پور روی آنتن رفت. این اتفاق یک فاجعه زیست محیطی بود که می‌شد از آن چندین مستند ساخت. متأسفانه من زمانی از این قضیه مطلع شدم که فرسنگ‌ها از آنجا دور بودم و اگر ساعت‌ها هم رانندگی می‌کردم به آنجا نمی‌رسیدم. اما مسئله این است که چقدر مستندسازان می‌توانند با حمایت ارگان‌های دولتی این اتفاقات را ثبت کنند. با این حال من خاطره بدی از ساخت چنین مستندی دارم. پنج سال پیش زمانی که «جام مرجان» را می‌ساختم کمتر از یک هفته، 45 لاک‌پشت و چهار دلفین و سه نهنگ به کنار ساحل آمدند و کشته شدند. من در جزیره هنگام و قشم بودم و سریع تصویر گرفتم و مستندی را در این‌باره ساختم، چون لاشه حیوانات به سرعت از بین می‌رود و باید با سرعت عمل تصویربرداری کرد. مستند خیلی سریع از شبکه یک پخش شد اما از آن زمان تا به حال مشکلاتی از طرف سازمان عمران قشم برای من به وجود آمده است که هنوز هم تبعات آن را تحمل می‌کنم، چون فکر می‌کنند من به قصد تخریب چهره آن منطقه و سازمان آن‌ها این مستند را ساختم.

در حالی که مشلات زیست محیطی مشکلی بین‌المللی است و باید در مورد آن اطلاع‌رسانی دقیق کرد. حتی مستندسازان می‌توانند کمک زیادی به محققان دیگر از جمله زیست‌شناسان کنند و آ‌ن‌ها را برای یافتن علت اصلی بسیاری از اتفاقات کمک کنند. اما متأسفانه پرداختن به موقع به این موضوعات از طرف مدیران تلویزیون یا خود مستندسازان کار را سخت‌تر می‌کند.


سوابق سید مانی میر صادقی
- تهیه کننده    
    جنوبگان، شبکه یک، سال تولید: 1380
    مستند جنوبگان، شبکه یک، سال تولید: 1380
- کارگردان    
    جنوبگان، شبکه یک، سال تولید: 1380
    مستند جنوبگان، شبکه یک، سال تولید: 1380
- نویسنده    
    جنوبگان، شبکه یک، سال تولید: 1380
    مستند جنوبگان، شبکه یک، سال تولید: 1380
- تصویربردار    
    جنوبگان، شبکه یک، سال تولید: 1380
    مستند جنوبگان، شبکه یک، سال تولید: 1380
- صدابردار    
    جنوبگان، شبکه یک، سال تولید: 1380
    مستند جنوبگان، شبکه یک، سال تولید: 1380
............................................................................
مسافران ایرانی قطب جنوب

پس از ۲۲ سال، در دی ماه ۱۳۷۷ خورشیدی، در پی سفر یک گروه تحقیقاتی هندی تبار و همراهی یک کارشناس ایرانی، پای محمد رضا شکری به قاره جنوبگان (قطب جنوب) رسید و پرچم ایران بر فراز قاره سفید به اهتزاز درآمد. این سفر ۹۹ روزه، برپایه تحقیقات و بررسی‌های علمی استوار بود و اعزام کارشناس ایرانی با هماهنگی مرکز ملی اقیانوس‌شناسی صورت گرفته بود.
پس از او، طی سقرهای کوتاه‌تر، سید مانی میرصادقی، با تکیه بر تجربه فیلمسازی خود، مجموعه مستندی از قطب جنوب تهیه کرد.
 همچنین حمید جدیری خداشناس و بابک امین تفرشی برای رصد کسوف در سال ۱۳۸۲ به قطب جنوب سفر کردند. در دی‌ماه سال ۱۳۸۶ نیز این روند با سفر اولین زن ایرانی، شکل جدیدی به خود گرفته و نام آیرین شیوایی از فعالان عرصه نجوم نیز به فهرست مسافران ایرانی قطب جنوب اضافه شد.همچنین طاهره جوهرچی به قصد گردشگری در بهمن ماه ۱۳۸۷ موفق به حضور در قطب جنوب شده است.
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQISs576YGpeR08RaZOEHPUD34zC-dcKSsrGQPGgO8X7Qdm83Vy_w
مانی میر صادقی - مستند ساز
متولد سال 1347 در تهران و دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی بیولوژی دریا از دانشگاه آزاد در مقطع فوق‌لیسانس.
آثار: نگین تتیس، دریای تیس، سفر سبز، جنوبگان، جان مرجان و حیات‌وحش ایران.
جوایز: نگین تتیس فیلم برگزیده‌ی سازمان ملل، جنوبگان بهترین فیلم مستند جشنواره‌ی سیما، جایزه‌ی جشنواره‌ی سونی، دیپلم افتخار جشنواره‌ی فجر، جایزه‌ی ویژه‌ی جشنواره‌ی فیلم‌های علمی پاریس و جایزه‌ی اول جشنواره‌های فیلم حیات‌وحش ژاپن و فیلم سبز برای فیلم جان مرجان و جایزه‌ی جشنواره‌ی بین‌المللی حیات‌وحش مونتانای آمریکا برای فیلم حیات‌وحش ایران.
اثر تازه: حیات‌وحش ایران، 26 دقیقه، تولید سال 1385؛ این فیلم نگاهی شاعرانه به حیات‌وحش ایران دارد و توصیف خصلت‌های این گونه‌های جانوری که به ابیات یک شعر می‌ماند، با نریشن‌های پرویز پرستویی دلنشین شده است.

سید مانی میرصادقی ساخت مستند حیات وحش ایران را از سال 82 آغاز کرد و در سال 85 به پایان رسانید . او این مستند را قدم های اولیه شناخت حیات وحش ایران می داند که همه پلان های آن انتخاب وی از یک روز ایران است .

تنوع جانوری مستند «حیات وحش ایران»، نوع تصویربرداری ، گفتار متن، فاصله آثار مستند ایرانی و خارجی و بزرگترین خلاء مستند حیات وحش در ایران موضوع گفت وگوی مانی میرصادقی است که در ایسنا انجام شده است.

میرصادقی با اشاره به تصویربرداری این مجموعه در طول سه سال و تدوین آن در طول 9 ماه گفت:

 نوع کار برای حیات وحش ایجاب می کند که گروه سازنده تعدادشان کم باشد و ما هم گروه کوچکی داشتیم ، چرا که در این صورت شانس دیدن حیوان بیشتر می شود . هر جایی در ایران که در آن حیوان وجود دارد، محل های تصویربرداری ما  در «مستند حیات وحش» بوده است. از شمال تا جنوب، از ارسباران تا چابهار، از نایبندان تا نایبند، از طبس تا پارک گلستان تصویرهایی گرفته ایم .

میرصادقی درباره تنوع جانوری قسمت های مختلف مجموعه «حیات وحش ایران» می گوید؛ گونه های خاص و شاخص جانوری ایران نظیر پرندگان، ماهیان و خزندگان را در این مجموعه در نظر گرفتیم و بر روی حیوان های در حال انقراض و چند گونه از حیواناتی که منقرض شدند نیز کار کردیم . به عنوان مثال برای دیدن شیر ایرانی که صد و بیست سال پیش منقرض شده به هند و برای ببر هم به پارک ملی بوپال رفتیم و یک قسمت به شیر ایرانی و ببر اختصاص دارد و در قسمت هایی هم به یک سری گونه های در حال انقراض نظیر یوزپلنگ و درنای سیبری پرداخته شده و ماهی های آب شیرین، پرندگان مهاجر و گورخر ایرانی از دیگر قسمت های مستند «حیات وحش ایران» است. این مستندساز در ادامه درباره کمین نشستن برای دیدن یوزپلنگ ایرانی گفت؛ در حال حاضر یوزپلنگ نماد حیات وحش ایران است. به طور کلی گربه سانان جانورانی هستند که بیشتر ابهت دارند و مردم آنها را می شناسند که ما دو تای آنها یعنی ببر و شیر را از دست دادیم و به همین دلیل اگر یوزپلنگ را از دست دهیم بزرگترین گربه سانان را از دست داده ایم . میرصادقی با بیان این مطلب که دیدن «یوزپلنگ» سخت و زمان بر است، گفت؛ اگر برای دیدن یوزپلنگ رفتارشناسی آن را بدانیم بسیار کمک کننده خواهد بود و ما برای دیدن یوزپلنگ 2 تا 40 روز و یک 30 روز را در فاصله دو ماه در چندین منطقه به کمین نشستیم و سرانجام هفت یوزپلنگ را دیدیم . وی دیدن برخی از حیوانات را سخت تر از یوزپلنگ دانست و افزود؛ به عنوان مثال ما نزدیک به چهار سال است که به دنبال فوک خزری هستیم و در این سال ها سه بار به کشور آذربایجان سفر کردیم ، اما نتوانستیم فوک را ببینیم و جای تصویر فوک در مجموعه حیات وحش مستند ایرانی خالی است. تعداد فوک ها رو به کم شدن و اضافه شدن به لیست حیوانات در حال انقراض است. کارگردان مستند «حیات وحش ایران» ابراز امیدواری کرد طی چهار ماه آینده بتواند از فوک هایی که در ترکمنستان برای زاد و ولد روی یخ می آیند تصویر بگیرد تا در آخرین قسمت مجموعه مستند «حیات وحش ایران» پخش شود . میرصادقی فرمت HD را از پذیرفته ترین فرمت های تصویربرداری دنیا خواند و گفت؛ مستند حیات وحش ایران برای نخستین بار در کار مستند خاورمیانه از این فرمتHD استفاده کرده و این تکنولوژی است که مستند درجه یک دنیا از آن استفاده می کند . وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر افت کیفیت تصویر با سیستم پخش تلویزیون ما اظهار کرد؛ بزرگترین افسوس من این است که با فرمت کاملاً پیشرفته تصویربرداری کرده ایم، اما به هنگام پخش کیفیت آن هفت برابر و نیم کاهش می یابد .

این مستندساز درباره انتخاب زاویه دوربین و تصویربرداری این مستند گفت؛ نگاهم به عظمت حیات وحش ایران خنثی بوده ، چرا که خودش به اندازه کافی نشان دهنده است و در کار از هیچ گونه افکت و فیلتری استفاده نکردم تا واقعی ترین حالتی که تصویر می تواند داشته باشد را نشان دهم . میرصادقی با بیان این مطلب که در مستند «حیات وحش ایران» لحظات را انتخاب کرده ام اظهار کرد؛ تمام پلان های این مستند انتخاب کارگردان از یک روز ایران است. به عنوان مثال از 24 ساعت، پنج ثانیه، صبح زود، دم غروب لحظه یی که حیوان سرش را بر می گرداند یا آب می خورد را انتخاب کردم . هیچ چیزی در تصویر اعمال نشده است. وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا موقعیت هایی برای فکر کردن در این باره که چطور تصویری از حیوانی که در یک لحظه می بینند داشتید، پاسخ گفت؛ سیاست من در لحظه یی که حیوان را می بینیم تنها ثبت آنها است و سعی می کنم حتی اگر به اندازه نخود باشد لانگ شات او را بگیریم و بعد اگر حیوان وقت داد به او نزدیک شویم و شاید رسیدن به او پنج ساعت طول بکشد تا از رفتار خاصش تصویر گرفته شود . به عنوان مثال وقتی درنای سیبری را که در ایران دو تای آن و در دنیا 25 تا از آنها وجود دارد می بینی، تنها به ثبت آن فکر می کنی . کارگردان مستند «حیات وحش ایران» ادامه داد؛ در کار مستند خصوصاً حیات وحش می توان نقشه راه داشت، اما مثل فیلم سینمایی نمی توان پلان به پلان کار را پیش بینی کرد و در مستند حیات وحش با یک سری موارد غیرمترقبه برخورد می کنیم که باید آمادگی برخورد را داشته و به نحو احسن از آنها استفاده کنیم . میرصادقی در پاسخ به این پرسش، مبنی بر اینکه فاصله آثار مستند طبیعت ما با آثار خارجی چقدر است و این فاصله چگونه پر خواهد شد گفت؛ به اعتقاد من بین آثار تولیدی مستند حیات وحش ایران با آثار خارجی فاصله یی وجود ندارد و اگر خوب کار کنیم می توانیم مثل آنها تولید داشته باشیم . وی درباره ویژگی های یک کار خوب توضیح داد؛ برای خلق آثار مستند خوب در زمینه حیات وحش باید صبرداشته باشیم و منتظر باشیم تا حیوان از جای خود بیرون بیاید. کارگردان مستند حیات وحش ایران، ساخت مستند حیات وحش در ایران را سخت تر از کار حیات وحش در آفریقا دانست و گفت؛ ما هم به لحاظ توپولوژی منطقه (پستی و بلندی منطقه) و هم به لحاظ حیات وحش آفریقا، فاصله زیادی با آنجا داریم . به عنوان مثال در آفریقا از صبح تا بعدازظهر می توان به راحتی 8-7 گونه حیوان را دید.

میرصادقی بااشاره به صد سال تجربه فیلمسازی حیات وحش در آفریقا اظهار کرد؛ به همین خاطر، یک سری چیزها بالفطره در آفریقا وجود دارد و در آنجا به راحتی با پرداخت پول می توان به سادگی راهنمایی را پیدا کرد که تجربه 6-5 گروه فیلمبرداری را دارد و می دانند که چه چیزهایی برای فیلمبرداری نیاز است و می تواند مستندساز را به جایی ببرد که حیوان را ببیند. همچنین راهنماها زاویه نور و اینکه چه قدر وقت برای دیدن حیوان لازم است و چه زمان هایی برای دیدن حیوان بهتر است را می دانند .

کارگردان مستند حیات وحش ایران با ابراز تاسف از اینکه چنین راهنماهایی در ایران وجود ندارند گفت؛ محیط بان های ما در بهترین حالت، ما را به عنوان عکاس می شناسند که در کار فیلم قابل استفاده نیست. میرصادقی درباره گفتار متن مستند حیات وحش ایران توضیح داد؛ 90 درصد از متن کار بر اساس تحقیقات علمی و در حد اطلاع رسانی کاملاً اولیه برای مخاطب عام است و در 10 درصد آن حضور نویسنده و ذهنیتش دخالت می کند که حسی و عاطفی است. وی موسیقی را در فضاسازی مستند حیات وحش موثر خواند و افزود؛ حضور محمدرضا علیقلی که از بهترین های موسیقی است و همچنین پرویز پرستویی از نقاط قوت این کار است. کارگردان مستند «حیات وحش ایران» درباره انتخاب پرویز پرستویی برای گویندگی این مستند اظهار کرد؛ در انتخاب گوینده از انتخاب صداهای خوبی که قبلاً روی آثار خارجی بوده و به نوعی کلیشه یی شده است پرهیز کردم و اصرار داشتم که صدا، صدای آشنایی باشد که در وهله اول کسی آن را نمی شناسد و اصرار داشتم که آنچه دیده می شود ایران است. میرصادقی تصریح کرد؛ دوست داشتم هر قسمت از این مستند سندی از حیات وحش ایران و همه گونه ها آن از پرجمعیت ترین تا کم جمعیت ترین آن و همچنین گونه های در حال انقراض و آنهایی که خطر از دست رفتشان وجود دارد باشد تا برای آیندگان و افرادی که خواهند گفت چنین چیزی وجود نداشته، بماند.

میرصادقی درباره فروش مستند «حیات وحش ایران» به خارج گفت؛ امیدهایی دارم، اما تلویزیون هم باید کمک کند چون فیلم متعلق به تلویزیون است و البته تلاش هایی در جهت صحبت با شبکه های خارجی داشته ایم که به دلایل گوناگون به نتیجه نرسیده است.

_____________

داستان : سیندرلا به ایران آمد

داستان : پاندا کونگ فو کار به ایران آمد


پرستویی از «شیر ایرانی» می‌گوید/ مستندهای حیات‌وحش در تلویزیون
شیر ایرانی

برنامه‌ این هفته‌ نمایش فیلم‌های مستند در برنامه‌ «شب‌های مستند» که به آثاری درباره حیات وحش ساخته مانی میرصادقی اختصاص دارد، اعلام شد.

مجید گیاه‌چی مجری طرح «شب‌های مستند» درباره مستندهای این هفته این برنامه به خبرنگار مهر گفت: در ساعت 23 روزهای شنبه تا چهار‌شنبه 28 تیر تا 8 مرداد به‌ترتیب فیلم‌های «از ماه تا ماهی»، «جان مرجان»، «شیر ایرانی»، «تاب آب» و «ببر هیرکان» از آثار سید مانی میرصادقی، از شبکه‌ مستند پخش می‌شود و با حضور فیلم‌ساز مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد. این برنامه در ساعت 5:30 و 13:30 روز پس از پخش تکرار می‌شود.

وی افزود: پس از تولید مجموعه مستند حیات وحش ایران در 22 قسمت 26 دقیقه‌ای با موضوع جانوران در حال انقراض در ایران، میرصادقی خلاصه‌ای از مجموعه «از ماه تا ماهی» را در پنج قسمت تهیه کرد که هر کدام درباره یکی از دسته‌های حیات وحش ایران است؛ پرندگان بومی و مهاجر، سم‌داران ایران (کل، قوچ و میش، گورخر ایرانی و گوزن)، یوزپلنگ آسیایی، ماهیان آب شیرین و شور ایران و اکوسیستم‌های رودخانه‌ای.

گویندگی پرویز پرستویی در مستند «شیر ایرانی»

مجری طرح این برنامه ادامه داد: «جان مرجان» در باره‌ اکوسیستم‌های مرجانی خلیج فارس و دریای عمان است که علاوه بر کسب توفیق‌ در جشنواره‌های مختلف، موفق شد به‌عنوان تنها اثر تصویری کشور جمهوری اسلامی ایران از طرف یونسکو در لیست حافظه‌ جهانی قرار بگیرد. «شیر ایرانی» از مجموعه مستند حیات وحش ایران است که موفق به دریافت جایزه‌ پاندا از جشنواره‌ جهانی حیات وحش و محیط زیست انگلستان شد و به بررسی زندگی شیر ایرانی که در 120 سال پیش منقرض شده می‌پردازد. پرویز پرستویی به عنوان گوینده در ساخت این مستند همکاری داشته است.

گیاه‌چی یادآور شد: «تاب آب» در سال 1387 برای طرح تالاب‌های ایران تولید شد و به مشکلات تالاب‌های ایران می‌پردازد، موضوعاتی چون دریاچه‌ ارومیه، تالاب شادگان و دریاچه‌ پریشان. همچنین «ببر هیرکان» در سال 1390 با موضوع انتقال ببر سیبری به ایران تولید شد.

وی درباره کارنامه سیدمانی میرصادقی توضیح داد: او متولد 1347 و فارغ‌التحصیل رشته‌ آلودگی محیط زیست دریا در مقطع کارشناسی ارشد است. کار حرفه‌ای خود را در سال 1372 با تهیه‌کنندگی مجموعه مستند «هوای تهران 72» آغاز کرد و از آن زمان تاکنون با این‌که شرایط کار در زمینه‌های دیگر هنری نیز برایش فراهم بود، فقط در زمینه‌ محیط زیست و طبیعت ایران و جهان فعالیت کرده است. میرصادقی تلاش کرده است با استفاده از پیشرفته‌ترین ابزارهای روز دنیا و به‌کارگیری زبان هنر و علم به شناساندن سرزمین ایران به جهانیان کمک کند. بسیاری از مجموعه مستندهای علمی و محیط زیستی او در نوع خود برای اولین بار در ایران تولید شد و دیگر فیلم‌سازان را به ورود به این عرصه ترغیب کرد.

ثبت نام خلیج فارس در حافظه جهانی یونسکو

مجری طرح «شب‌های مستند» در پایان گفت: میر صادقی که پیش از این مجموعه مستندهایی نظیر حیات وحش ایران، نگین تتیس، دریای تیس، حیات خانه‌ی ما، سفر سبز، جنوبگان و ... را نیز ساخته و از جشنواره‌هایی نظیر جشنواره‌ جهانی حیات وحش و محیط زیست انگلستان (که از معتبرترین جشنواره‌های جهان و به تعبیری معادل اسکار در مستندسازی است)، حیات وحش مونتانا در امریکا، جشنواره‌ فیلم ژاپن، جشنواره‌  فیلم فجر، جشنواره‌ فیلم حقیقت، جشنواره‌ فیلم کوتاه تهران، جشنواره‌ فیلم کوتاه سونی، جشنواره‌ فیلم سبز و ... جوایزی دریافت کرده است، بزرگترین حاصل تلاش و کارش را ثبت نام خلیج فارس در حافظه‌ جهانی یونسکو می‌داند.
............................................................................
     

بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران
میرصادقی: حضور فیلم سازان فیلم کوتاه در هیات داوری ، از نکات مثبت جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران است

کد خبر : 1559     تعداد بازدید : 256     تاریخ خبر : ۱۳۹۰/۰۶/۲۸   ساعت خبر : ۰۷:۳۱

جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران مهمترین رخداد سینمایی در زمینه فیلم کوتاه محسوب شده و دارای اعتباری است که درسطح ایران و جهان شناخته شده است.

 میرصادقی: حضور فیلم سازان فیلم کوتاه در هیات داوری، از نکات مثبت جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران است

جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران مهمترین رخداد سینمایی در زمینه فیلم کوتاه محسوب شده و دارای اعتباری است که درسطح ایران و جهان شناخته شده است.

کارگردان مستند «تاب آب» گفت: یکی از نکات مثبت جشنواره این است  که فیلم سازان کوتاه در دوره ای خود عضو هیات داوری می شوند که تعاملات بسیار خوبی اتفاق می افتد.

به گزارش ستاد خبری بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران،سید مانی میر صادقی کارگردان مستند «تاب آب» که در بخش مسابقه ملی و بین الملل مستند جشنواره  حضور دارد، درباره برگزاری این جشنواره گفت: برگزاری جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران مهمترین رخداد سینمایی در زمینه فیلم کوتاه محسوب می شود که از طرفی دارای اعتباری است که درسطح ایران و جهان شناخته شده است.

جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، سالم ترین جشنواره در این حوزه است

وی ادامه داد: این جشنواره سالم ترین جشنواره ای است که در این حوزه برگزار می شود که اگر بتوانیم همین وضعیت را ادامه دهیم به نتایج خوبی خواهیم رسید.

 میر صادقی به حضور فیلمسازان کوتاه در بخش داوری جشنواره اشاره کرد و افزود: یکی از نکات مثبت جشنواره این است که فیلمسازان فیلم  کوتاه در دوره ای خود عضو هیات داوری می شوند که تعاملات بسیار خوبی اتفاق می افتد چون فیلمساز کوتاه با شرایط ساخت و مشکلات آن درگیر است و محیط جشنواره کاملا دوستانه است.

 جدا شدن فیلم کوتاه از جشنواره فیلم فجر می تواند منجر به رشد فیلم کوتاه شود

کارگردان مستند«تاب آب»  در مورد جدا شدن فیلم کوتاه و مستند از جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: این موضوع از دو جنبه قابل بررسی است ، از یک سو به دلیل اعتباری که برای فیلم کوتاه به صورت مستقل قائل شد  مثبت است و از سوی دیگر این حرکت اتفاق درستی نبود چرا که  اگر جشنواره فیلم فجر بخواهد در عرصه بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشد باید در کنار فیلم بلند از فیلم کوتاه و مستند نیز استفاده کند در غیر این صورت جشنواره فجر به یک شو تبدیل می شود.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: لازمه یک جشنواره بین المللی، حضور فیلم کوتاه و مستند در کنار سینمای حرفه ای است و جشنواره فجر می توانست به شکل دیگری از فیلم کوتاه و مستند حمایت کند اما در کل این اتفاق می تواند منجر به رشد فیلم کوتاه شود.

بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران توسط "انجمن سینمای جوانان ایران" از 19 الی 24 مهر ماه در تهران و هشت منطقه فرهنگی کشور برگزار خواهد شد.
............................................................................

مانی میرصادقی «تا به بیرجند» آمد
مستند « تا به بیرجند » ساخته مانی میرصادقی که در بخش علمی و زیست محیطی جشنواره بین المللی سینماحقیقت حضوری موفق داشت از شبکه مستند پخش می شود.
روابط عمومی شبکه مستند: این مستند نگاهی به طبیعت و ویژگی‌های حیات وحش منطقه «بیرجند» در خراسان جنوبی دارد و عوامل تولید آن عبارت اند از:

تصویربردار، کارگردان و تهیه کننده: مانی میرصادقی، پژوهشگر و نویسنده: سعیده اخکان، صداگذار و آهنگساز: محمدرضا علیقلی،

تدوینگر: بهرنگ سنجابی، گوینده: محمود بهروزی، تهیه شده در: موسسه آبی بیدار
مانی میرصادقی دانش آموخته رشته کارشناسی ارشد بیولوژی دریا است و در کارنامه فیلمسازی خود، ساخت دهها فیلم زیست محیطی و حیات وحش را به ثبت رسانده که جوایز از جشنواره‌های داخلی و بین المللی را برای این فیلمساز به ارمغان آورده است.

« تا به بیرجند » سه شنبه ، 5 اسفند ماه ، ساعت 22 و به مدت 61 دقیقه از شبکه مستند پخش می شود.
............................................................................
 مستند حیات وحش کویر ایران

این مستند که درباره طبیعت و گونه های مختلف جانوری ایران است ساخته سید مانی میر صادقی (طبیعت گرد و مستند ساز) است. در قسمت هایی از این مستند مناطق کویری ایران به تصویر کشیده شده است که در نوع خود بسیار جذاب و زیبا است. این مستند زیبا که صدای پرویز پرستویی بر آن است هر چهارشنبه در حدود ساعت 9 تا ۱۱ صبح از شبکه یک سیما مجددا پخش می شود. ال این برنامه یک مستند چند قسمتی است که گویا کارگردان آن هم اکنون نیز در حال ادامه تصویربرداری این برنامه است.

عوامل مستند حیات وحش کویر ایران

کارگردان: سید مانی میرصادقی

نویسنده: سعیده اخکان

موسیقی: محمد رضا علیقلی

تدوین: بهرنگ سنجایی

صدابردار: محسن روشن

گفتار متن: پرویز پرستویی

مشاور: بهرام کیایی

لازم به ذکر است که این مستند از کارشناسان خبره ای بهره مند بوده است که از آن جمله می توان به مهندس هوشنگ ضیایی اشاره کرد.
............................................................................
نگارنده:
جعفر حسنی
محله:
روستای اردکول

پخش مستند حیات خانه ما ساخته سید مانی میر صادقی
موضوع: محیط زیست

پخش مستند حیات خانه ما ساخته سید مانی میر صادقی از شبکه 2 سیما
در این مستند که هر شب ساعت 21 از شبکه دو سیما پخش می شود بنده نیز در بخشهای از این مستند که مربوط به استان خراسان جنوبی بود افتخار همکاری با آقای میرصادقی رو داشتم
پخش مستند حیات خانه ما ساخته سید مانی میر صادقی

مستند «حیات خانه ما» با روایت رامبد جوان و کارگردانی سیدمانی میرصادقی در 27 قسمت هر شب ساعت 21 از شبکه دو  سیما پخش می‌شود.

مستند داستانی «حیات خانه ما» به سفارش گروه مستند شبکه زندگی تولید شده و موضوعات مختلف محیط زیستی مثل گونه‌های در حال انقراض، تالاب‌ها و.. را دستمایه خود قرار داده است.

 «حیات خانه ما» در قالب سفرهای هیجان انگیز یک دایی و خواهرزاده کنجکاو ظرفیت‌های طبیعی و تنوع زیستی ایران را به تصویر می‌کشد، در واقع در هر قسمت از این مجموعه پسر نوجوانی به نام امیر همراه با دایی خود به یکی از مناطق دیدنی ایران می‌رود و با موضوعات بسیار جالبی مواجه می‌شود و گونه‌های در حال انقراض مثل یوزپلنگ و مرجان‌های خلیج فارس و پخش تصاویر بی‌نظیری از حیات وحش و زیستگاه‌های متنوع و تالاب‌های مختلف کشور بخش های دیگر این مستند را تشکیل می‌دهند.

بنده نیز در بخشهای از این مستند که مربوط به استان خراسان جنوبی بود افتخار همکاری با آقای میرصادقی رو داشتم.آقای سید مانی میرصادقی مستند ساز بین المللی بوده و آثاری همچون جان و مرجان (اثر ملی) - جنوبگان- حیات وحش ایران - ببر هیرکان - و ... در کارنامه کاری خویش دارد.

و بزودی هم مستند خراسان جنوبی که بنده هم بعنوان راهنما،  عکاس و فیلمبردار پشت صحنه افتخار همکاری داشتم بزودی بر روی آنتن خواهد رفت که زمان پخش آن متعاقبا اعلام خواهد شد.
............................................................................

رها ماهرو :با عرض پوزش از شما خوانندگان محترم وبسایت رها ماهرو ، مطالب زیادی در مورد مستند ایرانی جنوبگان که هم اکنون از شبکه یک سیما پخش می شود نیافتم .  لطفا نظرتان را درباره ی مستند جذاب و دیدنی جنوبگان که توسط جناب آقای مانی میرصادقی مستندساز مستقل کشورمان در قطب جنوب تهیه شده است ، برای وبسایت جامع نقد سینمایی رها ماهرو بفرستید .


نظرات 1 + ارسال نظر
مریلا شکوهی جمعه 20 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 10:41 ب.ظ http://nimkatma.blogfa.com/

رهای عزیزم با چند تا خبر هنری قدیمی باز اومدم به دیدنت


علیرضا داودنژاد
پیش تولید فیلم سینمایی (کلاس هنرپیشگی) را آغاز کرده و مشغول انتخاب بازیگران فیلمش است.
علیرضا داودنژاد قصد دارد فیلم تازه اش را در همان فضای فیلم (مرهم) جلوی دوربین ببرد.
به همین دلیل بازیگران و تیم پشت دوربین (کلاس هنرپیشگی) مشابه (مرهم) است. رضا داود نژاد ، کبری حسن زاده، احترام السادات حبیبیان و زهرا داودنژاد تعدادی از بازیگران قطعی این فیلم هستند.
داود نژاد در کلاس هنرپیشگی داستان دختر و پسری جوان را روایت می کند که در یک کلاس بازیگری آموزش می بینند. بخشی از صحنه های این فیلم در شمال کشور فیلمبرداری خواهد شد.

حسن فتحی
با پایان یافتن فیلمبرداری (یک چهارشنبه معمولی) به تازگی به ایران بازگشته است. حسن فتحی این فیلم را با حضور بازیگران غیر ایرانی در فرانسه جلوی دوربین برد و تنها بازیگر ایرانی آن هدیه تهرانی بود. داستان (یک چهارشنبه معمولی) در یک شبانه روز اتفاق می افتد و یک یک مادر و بچه شخصیت اصلی آن هستند. این فیلم روزها در مرحله فنی قرار دارد و احتمالا اولین نمایش آن در جشنواره فیلم خواهد بود. حسن فتحی پیش از این قصد داشت (دزدان دریایی عدن) را بسازد که شرایط ساخت آن مهیا نشده، او به تازگی از ساخت این پروژه انصراف داده است.

منوچهر هادی
پیش تولید فیلم سینمایی (یکی می خوادت باهات حرف بزنه) را آغاز کرده است.
این فیلم به تهیه کنندگی فرشته مهدی زاده مدتی به دلیل بازنویسی فیلمنامه در مرحله پیش تولید متوقف بود اما به تازگی منوچهر هادی انتخاب بازیگران ( یکی می خواد...) را آغاز کرده است. فیلم جدید این کارگردان داستان زنی است که بر اثر حادثه ای مجبور می شود دنبال همسر سابقش بگردد.
این دومین فیلم بلند منوچهر هادی بعد از (قرنطینه) است.که از اکران آن حدود سه سال می گذرد. هادی طی این سال ها تعداد زیادی تله فیلم ساخته که از شبکه های مختلف تلویزیون پخش شده است.

حامد کلاهداری
پیش تولید یک تله فیلم در مقام تهیه کننده را آغاز کرده است. حامد کلاهداری که پیشتر به عنوان کارگردان و بازیگر در سینما و تلویزیون فعالیت می کرد این بار تهیه کنندگی را نیز تجربه خواهد کرد.
( فرار از کمپ) نام این تله فیلم است که مضمونی کمدی دارد. کلاهداری هنوز بازیگران و عوامل این فیلم تلویزیونی را انتخاب نکرده است. او قصد دارد بعد از تولید (فرار از کمپ) فیلم سینمایی جدیدش را جلوی دوربین ببرد. این فیلم (نه کم، نه زیاد) نام دارد و احتمالا برای نمایش در جشنواره فیلم فجر آماده می شود.
فیلم قبلی حامد کلاهداری ( پایان نامه) بود که تابستان امسال اکران عمومی شد.











پرویزپرستویی: پیشکسوتان بازیگری سرمایه های جاودان هنر هستند
جشن بازیگران سینمای ایران

نخستین جشن بزرگ بازیگران سینمای ایران با تقدیر از 4 بازیگر پیشکسوت سینما برگزار شد.
به گزارش ایسنا، در این مراسم که به همت انجمن بازیگران سینمای ایران برگزار شد، از توران مهرزاد، رضا کرم رضایی، ژاله علو و جمشید لایق تجلیل شد.
پیش از بزرگداشت این بازیگران پیشکسوت، تصاویری از فعالیت ها و عکس هایشان به نمایش درآمد و داریوش مهرجویی، رخشان بنی اعتماد، صدرالدین شجره و جمشید مشایخی درباره آنها سخن گفتند.
مهرجویی در این تصاویر ضمن عذرخواهی از عدم حضورش در مراسم درباره توران مهرزاد گفت: ایشان یکی از هنرمندان ارجمند و دوست داشتنی سینما هستند. فیلم «هامون» اولین همکاری ما بود که نقش مادر مهشید را بر عهده داشتند و هیچ شخص دیگری را نمی توانستیم به جای ایشان در این نقش تصور کنیم.
توران مهرزاد نیز گفت: از شاگردهای استاد نوشین در تئاتر بودم و بعد از آن به سینما راه پیدا کردم و در آثاری که دوست داشتم بازی کردم.
وی گفت: برای اولین بار بعد از 60 سال است که به چنین جشنی دعوت شدم و برای من جای افتخار است که داریوش مهرجویی درباره کار من در سینما صحبت کند، همچنین افتخار می کنم که شاگرد عبدالحسین نوشین بودم و خوشحالم که تنها پسرم را به تنهایی بزرگ کردم و الان در فلورانس آهنگساز بزرگی است.
علی نصیریان که برای اهدای تندیس اولین جشن بازیگران سینمای ایران بر روی صحنه حاضر شده بود گفت: مهرزاد از ستارگان تئاتر ایران بودند و هستند. انتخاب ایشان برای تجلیل به شدت هوشمندانه بوده است.
رضا کرم رضایی دومین فردی بود که در این مراسم تجلیل شد.
در فیلم پخش شده از کرم رضایی، رخشان بنی اعتماد با اشاره به همکاریش با کرم رضایی در فیلم «نرگس» گفت: وقتی تصمیم گرفتم، ایشان را دعوت کنم، به شدت دستپاچه بودم و از اینکه بخواهم در فیلم آقای کرم رضایی را رهبری کنم برایم بسیار دشوار بود. ارادت نسل من به ایشان بیشتر به خاطر کارگردانی تئاتر و ترجمه کارهای ارزشمند شان است و معتقدم بزرگترین بزرگداشت برای چنین اساتیدی فراهم شدن امکانی برای انتقال دانش شان به نسل جوان است.
کرم رضایی نیز اظهار داشت: من وقتی کتاب خاطراتم را تمام کردم با خودم گفتم عجب راه طولانی را طی کردم و از خودم پرسیدم واقعا حاضرم این راه را دوباره طی کنم، گفتم:نه وی افزود: عامه مردم من را به عنوان بازیگر می شناسند. من خودم را کارگردان تئاتر می دانم و معتقدم هر کسی که نزد مردم گیرایی پیدا کرد موفق بوده است.
بنا به درخواست کرم رضایی، جمشید مشایخی برای اهدا» تندیس به روی سن حاضر شد و گفت: برای من جای افتخار دارد که در کنار یک انسان والا و هنرمند به معنای واقعی کلمه و کسی که هرگام پیشش بودم از او یاد گرفتم، باشم.
کرم رضایی نیز اظهار داشت: بازیگران و ورزشکاران آخر تراژیکی دارند. آنها سرمایه شان جسم شان است و وقتی فرسوده می شوند، گرچه اولین خلاقیت شان از نظر ذهن است، اما باید بازنشسته شوند و این عمل انجمن بازیگران باعث می شود خیلی این تراژدی حس نشود.
صدرالدین شجره هم درباره ژاله علو در فیلم پخش شده از وی به صحبت پرداخت و گفت: ایشان یک لحظه دست از اندیشه، تفکر و تلاش درباره کارشان بر نمی دارد و تکاپوی خانم علو برای بیشتر یاد گرفتن واقعا ستودنی است.
ژاله علو با بیان اینکه در خانواده ای فرهنگی وادبی بزرگ شده است اظهار داشت: سینما، تئاتر، تلویزیون، رادیو و دوبله را دوست دارم و رادیو را خانه خودم می دانم.
وی سپس با حضور بر روی صحنه گفت: افتخار می کنم طی چند دهه نام من در کنار بهترین بازیگران آورده شده و خوشحالم چند دهه توانستم کار کنم و شاهد محبت مردم باشم.
داوود رشیدی جوایز ژاله علو را اهدا کرد.
جمشید لایق آخرین پیشکسوتی بود که در اولین جشن بازیگران سینمای ایران تقدیرشد.
مشایخی در فیلم پخش شده از این بازیگر اظهار داشت: جمشید پیشکسوت من است، وی عاشق تئاتر بوده و هست و معتقدم قدر او را ندانستند.
لایق نیز بازیگری را کار بسیار مهمی دانست و گفت: هنر ناب هنگامی برایم معنی پیدا کرد که با شاهین سرکیسیان آشنا شدم. با کسانی هم که کار کردم بهرام بیضایی تنها کسی است که می توانم بگویم کارش را یاد دارد.
وی سپس با حضور بر روی صحنه یکی از متن های زمان جوانی اش را اجرا و هدایای خود را از جمشید مشایخی دریافت کرد.
در ادامه این مراسم پرستویی پیشکسوتان بازیگری را سرمایه های جاودانه هنر ایران دانست و گفت: اینها راه دشواری را پیموده اند و نسلی که امروز به سینما می آید باید قدر این سرمایه ها را بداند.
وی سپس قطعه ای ادبی را قرائت کرد.
کیانیان این جشن را نقطه درخشانی در کارنامه هیات رییسه انجمن بازیگران دانست و اظهار داشت: اینکه ما به عنوان بازیگر هویت پیدا کردیم، مرهون تلاش همین دوستان هستیم. انجمن احتیاج دارد که ما حمایتش کنیم تا به حیاتش ادامه دهد.
وی همچنین از نبود امنیت شغلی در حرفه اش گلایه کرد وخواستار حل این مشکل شد.
ایرانمنش هم در سخنانی از ورود بی ضابطه افراد به بازیگری گلایه کرد و گفت: سینما متاسفانه بی در و پیکر شده و پیشکسوتان را داریم که کسی سراغی از آنها نمی گیرد. باید تلاش کنیم تا برای این حرفه ورودی و خروجی منظمی پیدا کنیم.
در بخش پایانی این مراسم شورای مرکزی انجمن بازیگران متشکل از رویا تیموریان، جمشید گرگین، علی دهکردی، حبیب دهقان نسب، حسین محجوب، افسانه چهره آزاد، مریلا زارعی و پرویز پورحسینی از 25 بازیگر پیشکسوت دعوت کردند تا با حضور بر صحنه لوح های تقدیر، سکه بهار آزادی، دیوان حافظ، کتاب مثنوی و معنوی و کارت طلایی عضویت درا نجمن بازیگری را دریافت کنند.
عزت الله انتظامی، علی نصیریان، حمیده خیرآبادی، ژاله علو، محمدعلی کشاورز، جمشید مشایخی، توران مهرزاد، داوود رشیدی، جمشید لایق، داریوش اسدزاده، پروین سلیمانی، شهلا ریاحی، مهری مهرنیا، مهری ودادیان، نیکو خردمند، پری امیرحمزه، اسماعیل داورفر، حمید دلشکیب، ملکه رنجبر، فهمیه راستگار، ولی الله شیراندامی، پرویز شاهین خو، فرخ لقا هوشمند، رضا کرم رضایی و جعفر والی بازیگرانی بودند که این جوایز را از سوی موسسه حامی این جشنواره دریافت کردند.
در ابتدای مراسم جمشید گرگین مجری و دبیر نخستین جشن بزرگ بازیگران سینمای ایران هدف از برپایی این جشن را ارزش گذاری بایسته به بازیگران عنوان کرد و گفت: در پایان دوره دو ساله خود تصمیم به برپایی این جشن گرفتیم و علی رغم کاستی ها با حمایت مدیرعامل خانه سینما این مراسم برگزار شد.
رویا تیموریان رییس شورای مرکزی انجمن بازیگران نیز ضمن خوش آمدگویی به حاضران اظهار امیدواری کرد این جشن بدعتی باشد برای دوره های آینده برگزاری آن.
همچنین پخش تصاویری از بازیگرانی که سال گذشته از دنیا رفتن همچون جعفر بزرگی، سروش خلیلی، رضا سعیدی، اقدس صحت بخش، غلامرضا طباطبایی، احمد قدکچیان، نرسی گرگیا، حسین کسبیان، پوپک گلدره، ملیحه نظری، یوسف یوسف پشندی ومنوچهر نوذری از دیگر بخشهای این مراسم بود.
در این برنامه دکتر محمد سریر و کیوان ساکت به همراه گروهش به اجرای برنامه پرداختند.
به گزارش ایسنا، جمعی از بازیگران همچون علیرضا خمسه، محمدعلی کشاورز، فهمیه راستگار، پروین سلیمانی، شهلا ریاحی، فرخ لقا هوشمند، ولی شیراندامی، حسین یاری، فاطمه گودرزی، میرمحمود تجدد، محسن قاضی مرادی، فرهاد آییش، گوهر خیراندیش، مهری مهرنیا، هادی مرزبان، حمیده خیرآبادی، حسین خانی بیک، دانیال حکیمی، مسعود رایگان، شبنم قلی خانی،حسام نواب صفوی، سیامک اطلسی، هرمز هدایت، مرضیه برومند، مجید مشیری، ابراهیم آبادی، سروش صحت، بیوک میرزایی، سعید پیردوست، مهدی میامی، ملکه رنجبر، جمشید شاه محمدی، فخرالدین حجازی، مهوش وقاری، کمند امیرسلیمانی، امیرحسین صدیق، حمید دلشکیب، مریم امیرجلالی، مرتضی ضرابی در این مراسم حضور داشتند.
لازم بذکر است در این مراسم علاوه بر تندیس به تقدیرشدگان، دیوان حافظ، مثنوی و معنوی، لوح یادبود و 7 سکه بهار آزادی اهدا شد.





برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد