رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

برنامه روتین شما و سیما شبکه یکم تلویزیون

شما و سیما

برنامهٔ تلویزیونی
شما و سیما نام یک برنامه تلویزیونی ایرانی است که روزهای جمعه از شبکه یک پخش می‌شود و به معرفی برنامه‌ها و فعالیت‌های سازمان صدا و سیما می‌پردازد.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/fa/4/49/Shoma@sima.JPG
شما و سیما
مجری     علی‌اکبر عبدالرشیدی
کشور سازنده     ایران ایران
زبان‌ها     فارسی
پخش کننده
شبکه اصلی     شبکه ۱ سیما

شما و سیما نام یک برنامه تلویزیونی ایرانی است که روزهای جمعه از شبکه یک پخش می‌شود و به معرفی برنامه‌ها و فعالیت‌های سازمان صدا و سیما می‌پردازد.

تولید
این برنامه در سال‌های قبل از انقلاب با نام شما و تلویزیون تهیه و به وسیله ژاله کاظمی گوینده، مجری و دوبلور، اجرا می‌شد. پس از انقلاب برای معرفی فعالیت‌های سازمان صدا و سیما ابتدا برنامه ای با عنوان سیمای هفته تولید می‌شد، اما بعد از مدتی وقفه، این اقدام تحت نام شما و سیما ادامه یافت.

این برنامه که از قدیمی‌ترین برنامه‌های صداوسیماست، هم‌اکنون به به تهیه کنندگی فریبا جعفری، به صورت مرتب آدینه‌ها حدود ساعت ۱۲ از شبکه یک پخش می‌شود، اما گاهی نیز به مناسبت‌های مختلف مانند نوروز یا ماه رمضان، به تولید ویژه برنامه می‌پردازد.

تا چندی پیش اجرای این برنامه را علی‌اکبر عبدالرشیدی برعهده داشت، اما از ماه‌های ابتدایی سال ۱۳۸۹ تولید این برنامه بدون مجری دنبال می شود.
هدف
هدف اصلی این برنامه برقرار کردن ارتباط بین صدا و سیما با مردم است. اما به دلیل گسترده شدن حوزه‌های صدا و سیما نسبت به گذشته، این برنامه درحد گزارش‌های مردمی به نظرات مخاطبان رادیو و تلویزیون می‌پردازد.

یکی دیگر از اهدافی که این برنامه دنبال می کند، فرهنگ‌سازی برای تماشای تلویزیون است تا تماشاگر را وادار کند پیرامون آن‌چه که می‌بیند بیندیشد. این موضوع را می‌توان در پیام‌های تصویری برنامه مشاهده کرد.
موضوع

شما و سیما به ارائهٔ گزارش‌های تصویری از برنامه‌ها و فعالیت‌های شبکه‌ها و بخش‌های مختلف به صورت خلاصه می‌پردازد و پخش پشت صحنه برنامه‌ها، نماهنگ و مصاحبه با عوامل و مردم از قسمت‌های گوناگون این برنامه است. گاهی نیز باتوجه به اهمیت موضوع در سازمان صدا و سیما یا یک برنامه سنگین به آن زمان بیش‌تری اختصاص می‌یابد. شما و سیما در واقع آینه‌ی فعالیت‌های این سازمان است و به این ترتیب تا حد زیادی وابسته به سایر برنامه‌هاست؛ علاوه بر این سیاست‌های این سازمان نیز در آن دخالت دارد.

یکی از ویژگی‌های معروف شما و سیما نریشن‌های این برنامه است که در نگارش آن از نظرات کارشناسان و منابع گوناگون تا حد امکان استفاده می‌شود و براساس اصول زیبایی‌شناسی به بررسی کیفیت و محتوای برنامه و معرفی عوامل آن می‌پردازد.
............................................................................
 شما و سیما نام یک برنامه تلویزیونی است که روزهای جمعه از شبکه یک سیما پخش می‌شود.
برنامه شما و سیما به معرفی برنامه‌ها و فعالیت‌های سازمان صدا و سیما می‌پردازد.
شما و سیما یکی از قدیمی‌ترین برنامه‌های صدا و سیما و به تهیه کنندگی فریبا جعفری، به صورت مرتب آدینه‌ها حدود ساعت ۱۲ از شبکه یک پخش می‌شود.
برنامه شما و سیما گاهی به مناسبت‌های مختلف مانند نوروز یا ماه رمضان، به تولید ویژه برنامه می‌پردازد.
هدف اصلی برنامه شما و سیما برقرار کردن ارتباط بین صدا و سیما با مردم و فرهنگ‌سازی برای تماشای تلویزیون است.
 
شما و سیما به ارائه گزارش‌های تصویری از برنامه‌ها و فعالیت‌های شبکه‌ها و بخش‌های مختلف به صورت خلاصه می‌پردازد و پخش پشت صحنه برنامه‌ها، نماهنگ و مصاحبه با عوامل و مردم از قسمت‌های گوناگون این برنامه است.


ژانر : سینما ،  معرفی برنامه ها
دسته بندی : فرهنگ ، هنر و رسانه
زبان : فارسی
............................................................................
رها ماهرو : شما می توانید نظرات خود را درباره برنامه شما و سیما که از شبکه یک پخش می شود را در وبسایت سینمایی رها ماهرو اعلام کنید .
............................................................................


داستان : سیندرلا به ایران آمد

داستان : پاندا کونگ فو کار به ایران آمد


نظرات 1 + ارسال نظر
مریلا شکوهی جمعه 20 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 10:50 ب.ظ http://nimkatma.blogfa.com/

رهای عزیزم با چندتا خبر هنری قدیمی باز اومدم به دیدنت



نقدی بر سریال وضعیت سفید

وضعیت سفید اولین سریال حمید نعمت ا... در عرصه سریال سازی است اما این به معنا آن نیست که وی تا قبل از این فردی کم تجربه و ناشناخته بوده است. نعمت ا... را پیگیران جریان سینمای ایران به خوبی می شناسند. وی کارگردان فیلم تحسین شده (بوتیک) است که اکثر سینما دوستان و صاحب نظران آن را جزو بهترین آثار سینمای بعد از انقلاب می دانند و همچنین سازنده کمدی شریف و قابل ستایش (بی پولی) است که باید آن را جزو بهترین کمدی های دهه اخیر سینمای ایران دانست.
حالا اما با سریالی از نعمت ا... مواجهیم که با اطمینان می توانیم عنوان نمونه ای از سینمای مطلوب را به آن اطلاق کنیم. وضعیت سفید تصویری واقعی از تهران دهه 60 می باشد. تصویری واقعی و باورپذیر برای کسانی که آن روزها را تجربه نکرده اند و حسی نوستالژیک برای کسانی که آن شرایط را از نزدیک لمس کرده اند.
وضعیت سفید تصویری واقعی از یکی از مهمترین برهه های بعد از انقلاب، به علاوه داستان و شخصیت ها و کارگردانی که می توان ازآن لذت برد.
این یکی از بهترین کارگردانی های عرصه سریال سازی سینماست.
به میزان باورپذیری بازی ها دقت کنید، به جزییات صحنه ها، به طبیعی بودن دیالوگ ها، به شخصیت های باورپذیر، به این که هر کدام از شخصیت ها لحن صحبت کردن و رفتار و سکنات خاص خود را دارند و به معنای واقعی کلمه یک شخصیت کاملند، نه تیپ های مصنوعی گل درشت سریال های دیگر سینما، برای بهتر به دست آمدن تفاوت شخصیت پردازی های این سریال با دیگر آثار سیما کافی است دقت کنید به شخصیت های سریال های سقوط آزاد و سایه روشن که با کلی هزینه ساخت و تبلیغات فراوان به روی آنتن رفته اند.
اما یکی از مهمترین نکاتی که باید در مورد (وضعیت سفید) گفت این است که خوشبختانه سازندگان این سریال قصد سخنرانی و موعظه کردن مخاطبان خود را ندارند. مساله ای که پاشنه آشیل اکثر قریب به اتفاق آثار سینمایی و تلویزیونی بعد از انقلاب است، وضعیت سفید داستانش را تعریف می کند و خود این داستان حرف ها دارد برای گفتن. این ذات اصلی سینماست. سینما محلی است برای داستان گفتن و قصه تعریف کردن است نه سخنرانی و موعظه و پند و اندرز دادن به بیننده، اگر پند و اندرزی هم هست باید از دل داستان دربیاید نه به زور در دهان شخصیت ها گذاشته شود. همین شعاری بودن فیلم ها و سریال ها و بحران قصه گویی در سینماست که موجب می شود تا فیلمی مانند (جدایی نادر از سیمین) کمی به مرزهای آن نوع از سینما نزدیک می شود، با استقبال مواجه شود و موجی در سینما پدید آورد. داستان گفتن و سینمای قصه گوی کلاسیک عنصر گمشده هنرهای نمایشی امروز ماست و وضعیت سفید الگوی خوبی برای معرفی به برنامه سازان برای دیدن و الگو گرفتن.
در وضعیت سفید حتی اتفاق تلخی مثل جنگ موجب به وجود آمدن محبت و نزدیکی بیشتر بین افراد است و این یعنی امید دادن به جامعه نه تلخ کردن کام مخاطبان به هر بهانه ای ندادن تنش و استرس بیشتر به جامعه ای که خودش به اندازه کافی دشمن دارد که هر روز بحرانی تازه ایجاد کنند. وظیفه صدا و سیما دادن نشاط و امید به مردم است.
با این همه با تمام نکات مثبتی که برای وضعیت سفید گفتیم اما نکته ای در این سریال هست که شاید به نظر عده ای جزو ضعف های آن باشد و آن سیر کند اتفاقات داستان و یا کمی کش دار بودن روند قصه است. در این مورد باید گفت که سازندگان (وضعیت سفید) به عمد و آگاهانه از بار درام سریال کم کرده اند تا روند سریال درست شبیه زندگی واقعی باشد نه بیشتر و نه کمتر.







رقابت 10 فیلم خارجی در بخش مسابقه «سینمای آسیا» جشنواره فیلم فجر
ابتکار - 10فیلم خارجی در بخش مسابقه سینمای آسیا (جلوه گاه شرق) بیست و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم فجر رقابت می کنند. در این بخش آثاری مربوط به 10 کشور آسیایی به روی پرده می رود.برپایه این گزارش، فیلم های «تحصیل دار»، «پرستوی آبی»، «برخورد حساس»، «انتخابات»، «روزهای آتش»، «جی»، «عبور از غبار»، «پنج مبارز»، «خوشحالی ساکائیس»، «چهار و سی دقیقه» فیلم های این بخش هستند.


فروش آثار هنری در ایران
ابتکار- اولین برنامه فروش آثار هنری با شعار حمایت از هنرمندان سفال سرامیک و آبگینه در هشتمین دوسالانه این هنر رسما کلید خورد.موسسه فرهنگی هنری صبا هدف خود را از راه اندازی فروش آثار هنری، جا انداختن و تثبیت فرهنگ پشتیبانی از هنرمندان و توجه به مقوله حساس، ظریفت و پر اهمیت و کاربردی «اقتصاد هنر» در ایجاد یک پشتیبان مستقل و مطمئن مالی جهت رشد و رونق بازدهی فعالیت های هنری و گسترش خدمات رسانی به قشر هنرمندان کشور اعلام کرده است.


تاریخ تحلیلی سینمای مستند ایران کتاب شد
ابتکار- با صرف دو سال و نیم وقت و مشاهده، نسخه پردازی و فهرست برداری بیش از 2500 فیلم مستند در «فیلم خانه ملی ایران»، «محمد تهامی نژاد»، مستند ساز و پژوهشگر، از تدوین «کتاب جامع تاریخ سینمای مستند ایران» خبر داد.تهامی نژاد گفت: سینمای مستند ایران به قدری گسترده است که تدوین این کتاب سالها طول کشیده و اکنون در حال تدوین نهایی است. ولی هنوز به دلیل تخصصی بودن این حوزه ناشری برای این کتاب پیدا نکرده ام.





برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد