رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

مستند رضای رضوان ساخته مجید مجیدی

رضای رضوان

رضای رضوان(این فیلم ساخته مجید مجیدی در باره کفش داری حرم امام رضا است )
............................................................................

مجید مجیدی با «رضای رضوان» درسیما
مستند « رضای رضوان » ساخته مجید مجیدی پنج شنبه این هفته از شبکه مستند پخش می شود.
شبکه مستند: « رضای رضوان » محصول سال ۱۳۸۴ است و یکی از مستندهای مطرحی است که تاکنون درباره حرم حضرت علی بن موسی الرضا (ع) ساخته شده است.

این مستند روایت مردانی است که بی مُزد و منت در حرم امام رضا (ع) مشغول امر کفشداری زائران هستند. عشق کفشداران حرم مطهر حضرت امام رضا‏(ع) در خدمت رسانی به زوار حرم مطهر ثامن الحجج و شرح لذت این توفیق از زبان خود آنها و همچنین عشقی که زوار به این امام همام دارند در این مستند تصویر می شود. این روایت در نهایت به جایگاه این امام بزرگ در دل و جان ایرانیان می پردازد.

« رضای رضوان » پنج شنبه 24 اردیبهشت ماه ساعت 21:30 و به مدت 27 دقیقه از شبکه مستند پخش می شود.
http://www.fardanews.com/files/fa/news/1394/2/23/291555_112.jpg

مستند رضای رضوان + فیلم
مستند «رضای رضوان» به موضوع خدمت جمعی از مردم با مشاغل مختلف در کفشداری حرم امام رضا(ع) می پردازد.
............................................................................
مجید مجیدی با رضای رضوان در شبکه مستند
مستند « رضای رضوان » ساخته مجید مجیدی پنج شنبه این هفته از شبکه مستند پخش می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما:« رضای رضوان » محصول سال ۱۳۸۴ است و یکی از مستندهای مطرحی است که تاکنون درباره حرم حضرت علی بن موسی الرضا (ع) ساخته شده است.

این مستند روایت مردانی است که بی مُزد و منت در حرم امام رضا (ع) مشغول امر کفشداری زائران هستند. عشق کفشداران حرم مطهر حضرت امام رضا‏(ع) در خدمت رسانی به زوار حرم مطهر ثامن الحجج و شرح لذت این توفیق از زبان خود آنها و همچنین عشقی که زوار به این امام همام دارند در این مستند تصویر می شود. این روایت در نهایت به جایگاه این امام بزرگ در دل و جان ایرانیان می پردازد.

« رضای رضوان » پنج شنبه 24 اردیبهشت ماه ساعت 21:30 و به مدت 27 دقیقه از شبکه مستند پخش می شود.
............................................................................
فیلم مستند مجید مجیدی کارگردان مطرح سینمای ایران، رضای رضوان از شبکه افق پخش خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی شبکه افق فیلم مستند رضای رضوان ساخته مجید مجیدی یکی از مستندهای مطرحی است که تاکنون درباره حرم حضرت علی بن موسی الرضا (ع) ساخته شده است.

آدم‌های مختلفی از استاد دانشگاه گرفته تا افرادی دیگر در میان خادمان حرم امام رضا(ع) وجود دارند که این برای مجیدی بسیار جالب بوده است. «مجید مجیدی» در سالهای اخیر فیلمهای مستند قابل توجهی با موضوعات مذهبی تولید کرده است.

رضای رضوان" روایت مردانی است که بی مُزد و منت در حرم امام رضا (ع) مشغول امر کفشداری زائران هستند. این روایت در نهایت به جایگاه این امام بزرگ در دل و جان ایرانیان می پردازد.

مجیدی درزمان نمایش این فیلم یادداشتی درباره این فیلم نوشته بود که درزیر می آید:

«این یک قاعده است، معشوق همیشه خودش را پنهان می کند تا عاشق، تشنه و تشنه تر دنبال‌اش بگردد، و در یک حالت متعالی به او برسد. اولین قدم در طریق عشق،‌ از دست دادن همة آن چیزهایی است که عاشق به دست آورده؛ باید به صفر برسد و با خاک برابر شود تا ...»

همچنین مجید مجیدی همچنین پیش از این مطلبی را درباره این فیلم نوشته است که در ادامه می آید:

«تا چشم کار می‌‌کرد بیابان بود. در جاده خاکی به دنبال یافتن توتستان به راه افتادیم. دقایقی بعد از دور درخت‌های توتستان را یافتیم. که در آن دل کویر زیبایی خاصی به آنجا داده بود، نسیم در میان شاخه‌های درختان می‌‌وزید. در باغ باز بود. بوی نعنا کنار جویبار فضا را عطرآگین کرده بود.

درخت‌های سیب و گیلاس و آلبالو و همچنین تاکستان انگور در باغ خودنمایی می‌‌کرد. نگاهی به اطراف انداختم تا کسی را ببینم، نوشته‌ای بر روی دیوار دو اطاق کنار باغ توجهم را جلب کرد.

بر روی دیوار نوشته شده بود: دزد محترم به خودتان زحمت ندهید داخل اتاق چیزی برای بردن پیدا نمی‌شود اگر واقعاً محتاج هستید با شماره تلفن زیر تماس بگیرید، بنده در خدمتتان هستم هر کمکی که از دستم بر بیاید برایتان انجام خواهم داد. لبخندی زدیم و به راه ادامه دادیم. صدای زمزمه دعایی از دور توجه ما را جلب کرد.
جلوتر رفتیم و صدا لحظه به لحظه وضوح بیشتری پیدا می‌‌کرد. سه نفر در کنار جویبار ایستاده و مشغول خواندن زیارت «امین الله» بودند، زیارت که تمام شد صلوات فرستادند، ما هم با آنها صلوات فرستادیم.

از صدای صلوات ما متوجه حضور ما شدند، برگشتند و به ما خوشامد گفتند. دو کارگر در کنار بوته های سیر مشغول کار شدند و پیرمرد با لبی خندان به استقبال ما آمد، ما را به چای دعوت کرد، در کنار جویبار نشستیم سینی چای را به گروه تعارف کرد. من استکان چای را که برداشتم بدون معطلی سئوال کردم: «... آقای حسینی کفش شما را یاد چی می‌‌اندازه؟»
لبخندی زد و گفت: «خب کفش برای پیاده روی خیلی خوبه، کفش برای کار، برای اینکه پا راحت باشد خیلی خوبه» و مرتب لبخندی می‌‌زد.

انگار منظور مرا فهمیده بود ولی نمی‌خواست به صراحت بگوید: گفتم: «خب اینا که خیلی معمولیه، دیگه شما رو یاد چی می‌‌اندازه؟» کمی به فکر فرو رفت سرش را پایین انداخت و انگشت دستش را به روی زمین به حرکت در آورد قطره‌ای اشک از گونه‌اش سرازیر شد و با لهجه شیرین مشهدی گفت: «کفش مورو یاد زیارت می‌‌اندازه یاد زائر آقا امام رضا(ع) یاد کفشداری حرم آقا می‌‌اندازه»

گفتم «برای چی؟» گفت: «خب مو کفشدار زائر آقا هستم.» پرسیدم چند ساله؟ گفت ۱۴ ساله که آقا به من این توفیق رو داده که خادم زائرش باشم. پیرمرد حال خوبی داشت. گفتم برای ما تعریف کن کار اصلی شما چیه و هفته ای چند روز برای کفشداری حرم میری؟ گفت، کارمو که معلومه کشاورزم، هفته ای یکبار ۱۲ ساعت برای کفشداری میرم.

اصلا به عشق کفشداری آقا، هفته‌ها و ماه‌ها و سال‌هارو می‌‌گذرونم به عشق آقا کشاورزی می‌‌کنم، این باغ رو که می‌‌بینی همش به عشق آقا امام رضا(ع) است مخصوصا این بوته های انگور، آخه آقا انگور خیلی دوست داشتند، موقع محصول انگور بخش زیادی از آنها رو برای زائرین آقا می‌‌برم. توتستان تو جاده رو که به طول سه کیلومتر همه رو خودم کاشتم وقف آقا امام رضا(ع) کردم.

اصلا من زندگی می‌‌کنم به عشق آقا و بعد سرش را دوباره پائین انداخت. در همان دقایق اولیه که کنار او قرار گرفتیم کاملا این عشق در چهره و کلام او موج می‌‌زد، همه وجود او عشق امام رضا بود.به سختی حرف می‌‌زد مدام باید از او سئوال می‌‌کردم تا کلمه ای حرف از او بیرون بیاید. گفتم از کفشداری برایم بگو، از زائرین، از اینکه کفش‌های زائر را می‌‌گیری چه احساسی داری، اگر کفش تمیز یا کثیف و غبارگرفته و مندرس باشد تا کفشی که تمیز است، چه رابطه ای با آنها داری آیا در طول سال برایت این کار عادی نشده؟

نفس عمیقی کشید و گفت. هر بار که به کفشداری میرم انگار که بار اول اومدم مثل همه زائرهای آقا که از راه دور اومدن برای زیارت آقا ما برای گرفتن کفش زائر در کفشداری حرم با دوستان رقابت می‌‌کنیم. هر چقدر که کفش بیشتر می‌‌گیریم خوشحال تر و راضی تر هستیم

/کفش غبار گرفته تر عزیز تر است/.

هر چقدر هم که کفش مندرس تر و غبارگرفته تر باشد نزد ما عزیزتره. البته کفش‌های نو و تمیز هم برای ما عزیزه ، ولی کفش‌های غبارگرفته برای ما لذت بیشتری داره. آخه اون کفش‌ها از راه دور اومدن .بیشتر هم کشاورزها هستن. سنتی هم بین اهل دل هست که چند کیلومتر به مشهد مقدس مانده از اتوبوس پیاده میشن و مسیر ۵ تا ۱۰ کیلومتر،بعضی وقتها اگر هوا مناسب باشد تا ۳۰ کیلومتر زائر به احترام آقا پیاده طی مسیر می‌‌کند تا به حرم برسد، اونوقت اون کفش‌ها برای ما از ارزش و منزلت خاصی برخورداره، با لبخندی توأم با حس غریبی می‌‌گفت: کفش این زائر پیاده کشاورز رو با دستمال پاک کنی خیلی قیمت داره، بعد غبار اون کفش و جمع می‌‌کنیم آخه اون غبار خیلی مقدسه.
می‌‌گفت: حاصل همه عمر من و سرمایه زندگی من ۲ کیلو خاک غبار کفش زائر آقا امام رضا(ع) است. با تعجب گفتم خب این خاک رو می‌‌خوای چیکار کنی؟ لبخندی زد و گفت اون خاک رو توی پلاستیک در صندوقچه خونه گذاشتم و وصیت کردم که روزی که سفر به جهان اصلی کردم اون خاک رو داخل قبر من پهن کننده و بدن مرا بر روی آن خاک قرار بدن. می‌‌گفت. فصل زمستان رو خیلی دوست دارم چون عمدتا کفش زائر خیس و گفلیه. رونق کار کفشداری تو زمستونه.
بعضی وقتها دلم می‌‌خواد فرصت داشته باشیم تا بتونم همه کفش‌ها رو قشنگ خشک و تمیز کنم، وقتی زائر از زیارت آقا برمی گرده کفش خوب و مرتب تحویلش بدم، وقتی رضایت رو تو چهره زائر آقا می‌‌بینم. همه وجودم پر از عشق میشه، البته در یک کلام کار کفشداری حرم آقا کار عشق و همه آرزوی من اینه که در طی این سال‌ها یه روزی کفش آقا امام زمان(عج) بدست من رسیده باشد. دوباره چشمانش از اشک پر می‌‌شود، بغض گلویش را می‌‌گیرد و دیگر قادر به ادامه سخن نیست.»

«رضای رضوان» برای پخش از شبکه افق در روز شنبه ۱ فروردین ۹۴ ساعت ۱۷ و بازپخش آن روز بعد ساعت ۱۲ در نظر گرفته شده است، مستندی که تهیه کنندگی آن بر عهده محمود عاطفی بوده است.
http://www.fardanews.com/files/fa/news/1394/2/23/291556_698.jpg
نمایش «رضای رضوان» در شبکه مستند

مستند رضای رضوان ساخته مجید مجیدی فردا ساعت 21 و 30 دقیقه از شبکه مستند پخش می‌شود.

به گزارش روابط عمومی شبکه مستند، رضای رضوان محصول سال ۱۳۸۴ و یکی از مستندهای مطرحی است که تاکنون درباره حرم حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) ساخته شده است.

رضای رضوان روایت مردانی است که بی‌مُزد و منت در حرم امام رضا(ع) مشغول کفشداری زائران هستند. عشق کفشداران حرم مطهر حضرت امام رضا‏(ع) در خدمت‌رسانی به زوار حرم مطهر ثامن الحجج و شرح لذت این توفیق از زبان خود آنها و عشقی که زوار به این امام همام دارند در این مستند به نمایش درمی‌آید. این روایت در نهایت به جایگاه این امام بزرگ در دل و جان ایرانیان می‌پردازد.

مستند «تجسم رویا» که درباره استاد جمشید مرادیان، مجسمه‌ساز معروف ایرانی است امروز ساعت 22 و 30 دقیقه از شبکه مستند پخش می‌شود. مستند «شهروند چند ملیتی» محصول سال 2014 و صاحب عنوان بهترین مستند سال از سوی انجمن بین‌المللی مستند، فردا ساعت 21 از شبکه مستند به نمایش درمی‌آید. شهروند چندملیتی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی لورا پویترس به افشاگری‌های ادوارد اسنودن کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی می‌پردازد. اسناد منتشر شده از سوی اسنودن، نشان می‌دهد اطلاعات مخابره شده مردم در مقیاسی بسیار وسیع‌تر از آنچه پیش‌تر تصور می‌شد، رهگیری و شنود می‌شود. برخی از داده‌های جمع‌آوری شده، مانند داده‌های پروژه ایکس‌کی‌اسکور مستقیماً روی میز باراک اوباما قرار می‌گرفتند.

مستند «سینما جنین» اثر مارکوس فتر، امروز ساعت 16 از برنامه آن سو در شبکه مستند به نمایش درمی‌آید.

«سینما جنین» تلاش‌های خستگی‌ناپذیر یک کارگردان آلمانی و جوانان فلسطینی را برای بازسازی یک سینمای متروک نشان می‌دهد. آنها برای رسیدن به این هدف سختی‌های زیادی پیش رو دارند.


رها ماهرو : خواهشمندیم نظرات زیبایتان را پیرامون مستند رضای رضوان ساخته مجید مجیدی برای وبلاگ رها ماهرو بفرستید.
............................................................................


نظرات 1 + ارسال نظر
مریلا شکوهی جمعه 20 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 10:48 ب.ظ http://nimkatma.blogfa.com/

رهای عزیزم با چندتا خبر هنری قدیمی باز اومدم به دیدنت



(بی خود و بی جهت) این هفته کلید می خورد

عبدالرضا کاهانی بازیگران فیلم جدیدش را انتخاب کرد. (بی خود و بی جهت) نام فیلم این کارگردان است که چندی قبل مجوز ساختنش صادر شد.
رضا عطاران، پانتهآ بهرام، نگار جواهریان و احمد مهرانفر چهار بازیگر اصلی این فیلم هستند که حضورشان در این فیلم قطعی شده است.
پیش از این عطاران در (اسب حیوان نجیبی است)، پانتهآ بهرام و نگار جواهریان در (هیچ) و احمد مهرانفر در (اسب حیوان نجیبی است) و (هیچ) با کاهانی همکاری کرده بودند. مهران احمدی که پیش از این در کارهای قبلی این کارگردان به عنوان بازیگر یا دستیار کارگردان حضور داشت در (بی خود و بی جهت) مدیرتولید است.
فیلمنامه این فیلم را کاهانی خود به نگارش درآورده که مضمونی اجتماعی دارد. مدتی است تمرینات بازیگران این فیلم در لوکیشن اصلی آغاز شده و طبق شنیده ها فیلمبرداری آن چند روز دیگر در تهران آغاز می شود.
علی لقمانی مدیرفیلمبرداری، ناصر انتظاری صدابردار، نوید فرح مرزی طراح گریم، فرحنار نادری طراح صحنه و لباس و سهیل بیرقی مدیربرنامه ریزی و دستیار اول کارگردان از عوامل پشت دوربین (بی خود و بی جهت) هستند.
این ششمین فیلم کاهانی بعد از (آدم)، (آن جا)، (بیست)، (هیچ) و (اسب حیوان نجیبی است) که تهیه کنندگی آن را خودش برعهده دارد.

(حاشیه) جلوی دوربین می رود

امید بنکدار و کیوان علی محمدی فیلمنامه ای را با عنوان حاشیه جلوی دوربین می برند. فیلمنامه این فیلم را سعید عقیقی نوشته و قرار است به عنوان سومین فیلم بلند این دو فیلمساز کلید بخورد.
(حاشیه) در همان حال و هوای دو فیلم قبلی بنکدار و علی محمدی است و از سه شخصیت تشکیل شده است. این فیلم قرار است با مهیا شدن شرایط و صدور پروانه ساخت کلید بخورد. این دو کارگردان پیش از این شبانه و شبانه روز را ساخته بودند که این فیلم دومی به تازگی اکران آن به پایان رسیده است. بنکدار و علی محمدی از سال قبل تاکنون مشغول ساخت سریالی با عنوان (حیرانی) بودند که احتمالا تا یک ماه دیگر روی آنتن شبکه اول می رود.

پرونده (بدنامی مهری) بسته شد

ساخت فیلم سینمایی (بدنامی مهری) به کارگردانی ابراهیم مختاری منتفی شد. این پروژه قرار بود حدود یک ماه قبل جلوی دوربین برود اما عدم صدور پروانه ساخت برای (بدنامی مهری) باعث شد پرونده ساخت این فیلم فعلا بسته شود. گفته می شود طی هفته های گذشته رایزنی های زیادی برای صدور مجوز این فیلم صورت گرفته اما در نهایت اداره نظارت و ارزشیابی با ساخت (بدنامی مهری) مخالفت کرده است.
نکته جالب این جاست که این فیلم قبلا پروانه ساخت دریافت کرده بود اما اداره نظارت با مطالعه فیلمنامه با تمدید درخواست پروانه ساخت (بدنامی مهری) مخالفت کرده است. دست اندرکاران این فیلم حتی بازیگران و عوامل پشت دوربین را نیز انتخاب کرده بودند.
قرار بود در (بدنامی مهری) لیلا حاتمی، شهاب حسینی، صابر ابر و آناهیتا افشار ایفای نقش کنند.
فیلمنامه این فیلم را ابراهیم مختاری نوشته و داستان آن درباره زنی به نام مهری یک مددکار اجتماعی است که در پی اختلاف با شوهرش با اتفاقاتی روبه رو می شود. سید جمال ساداتیان تهیه کنندگی این فیلم را برعهده دارد.
(تراژدی آتش) ساخته می شود

تهیه کننده فیلم سینمایی (تراژدی آتش) گفت: مسعود اطیابی (تراژدی آتش) را در ایران و یک کشور اروپایی و با موضوع به تصویر کشیدن معضل اجتماعی (ربا) می سازد. سیاوش حقیقی گفت: این فیلم در ژانر اجتماعی و با موضوع به تصویر کشیدن معضل اجتماعی (ربا) به کارگردانی مسعود اطیابی ساخته می شود. همچنین شاید بخش هایی از این فیلم را به سمت ژانر حادثه ای - وحشت هم ببریم. وی در ادامه افزود: 90 درصد فیلم در ایران و 10 درصد مابقی در یکی از کشورهای اروپایی فیلمبرداری می شود. این تهیه کننده اضافه کرد: با یک سری از عوامل برای حضور در این پروژه صحبت کردیم ولی هنوز قراردادی منعقد نشده است. همچنین سعی ما بر این است که (تراژدی آتش) را به جشنواره فجر امسال برسانیم.









برگزیدگان بیست و پنجمین جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند


ابتکار- سرانجام پس از اجرای 56 نمایش صحنه ای و خیابانی طی 9 روز، بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر چهارشنبه شب در تالار وحدت به کار خود پایان داد و برگزیدگانش را شناخت. برگزیدگان بیست و پنجمین جشنواره تئاتر فجر بر اساس آرا» هیئت داوران به شرح زیر است:
برگزیدگان انجمن نمایش: (تندیس ویژه، لوح تقدیر و اعزام به یک جشنواره معتبر خارجی)
بهترین طراح صحنه: آتیلا پسیانی برای نمایش «تیغ و ماه»
بهترین بازیگر زن: مریم موسوی از بوشهر برای نمایش «مرگزار سیاه سرخ...»
بهترین بازیگر مرد: حمید مظفری برای نمایش «نوای اسرارآمیز»
بهترین کارگردان: همایون غنی زاده برای نمایش «ددالوس و ایکاروس»
بهترین نمایشنامه نویس: حمیدرضا آذرنگ برای نمایشنامه «خیال روی خطوط موازی»
برگزیده بخش نمایش های خیابانی: تندیس ویژه، لوح تقدیر و اعزام به یک جشنواره معتبر بین المللی به نمایش خیابانی «کوچ امیر» به کارگردانی محمدرضا فرضی نژاد از گیلان
برگزیدگان بخش بین الملل: در این بخش از روبرتو چولی از آلمان، لوئیجی دالالیو از ایتالیا، ایوسیف ایخالگار از روسیه، بولسلاو لسیمان از لهستان، روی فراتی، ژورم بل و کریستوف ایوت از فرانسه و ضیا» عزیزی از اتریش با لوح تقدیر و تندیس جشنواره تقدیر به عمل آمد.
بزرگداشت های جشنواره بیست و پنجم: جایزه های این بخش شامل تندیس ویژه و لوح تقدیر به دکتر تاجبخش فنائیان، سیاوش طهمورث، داود رشیدی و دکتر فرشید ابراهیمیان اهدا» شد.
تقدیرهای جشنواره بیست و پنجم: اردشیر صالح پور، محمود فرهنگ، حسین راضی، جواد افشین نژاد، داود کیانیان، محمود گبرلو، همایون علی آبادی، داود فتحعلی بیگی، سیدعظیم موسوی ، حسن دادشکر، سیدحسین فدایی حسین، مریم معترف، تیمور غیاثوند ،ایرج صغیری، هادی نامور، رضا صابری، مهدی لزیری، صادق عاشورپور، علی نقی رزاقی، علی تفضلیان، عبدالرضا حیاتی، فاتح بادپروا، ابراهیم کریمی، علی رضایی و علی حاج علی عسگری هم از جمله افرادی بودند که از آنها در این بخش با تندیس جشنواره، لوح تقدیر و یک سفر حج عمره مفرده تقدیر به عمل آمد.






برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد