رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

نقد برنامه پشت و رو از شبکه نسیم تلویزیون

برنامه‌های تولیدی شبکه نسیم

 خندوانه (شو طنز و خنده)
 هاونگ
 شکرآباد
 دست به نقد
 دست نزن جیزه
 بی‌سیم (دنیای وسایل الکترونیکی و شبکه‌های اجتماعی)
 پشت و رو
 نه‌سیم خاردار
 شب کوک
 مهمونی
 آبرنگ
 عینک آفتابی
 نسیم دانش (تهیه گزارش از آخرین دستاوردها در نمایشگاه‌های علم و فناوری)
 نمای نزدیک (پشت صحنه فیلم‌های سینمای ایران)


رها ماهرو : خوانندگان عزیز و سینمادوست ، لطفا نظر و نقدتان را درباره برنامه جالب پشت و رو که از شبکه نسیم تلویزیون پخش می شود برای ما بنویسید و بفرستید .



دور همی خانوادگی در شبکه نشاط و سرگرمی

برنامه های شاد و سرگرم کننده یکی از ضروریات سیماست ضرورتی که مسئولان سازمان را بر آن داشت تا با ایجاد یک شبکه با نام نسیم مخاطبان خود را چند ساعتی دور هم جمع کنند.خندوانه از این دست برنامه هاست. گزارش هفته نامه صدا و سیما را از پشت صحنه این برنامه بخوانید .

سلام، خبرنگار هستم، اینجا هفته‌نامه است ....

حالتون چطوره؟عالی... حال خوانندگان هفته‌نامه چطوره؟ عالی...

 قبل از خواندن گزارش چند نفس عمیق بکشید، دست‌ها باز...نفس بکشید حالا نفستان را با خنده بیرون بدهید.

ما خیلی باحالیم.... ، کلا کارمندای سازمان همه باحالن... خیلی...

گزارش این هفته به شبکه نسیم و برنامه خندوانه اختصاص دارد پس ... بریم بیایم:

 

تا همین چند وقت پیش یکی از امیدهای معلم خوش‌روی درس‌هایی از قرآن حجت‌الاسلام قرائتی، این بود که”کاش شبکه‌ای مخصوص خندیدن داشتیم که در آن به جای اینکه به هم بخندیم با هم بخندیم”. این دقیقا همان موضوعی بودکه مدت‌ها ذهن مسئولان سیما را به خود مشغول کرده بود و دغدغه موجب شد تا مسئولان امر به راه‌اندازی شبکه‌ای که موجب انبساط خاطر مخاطبان و یافتن مجالی کوتاه برای شادی و سرگرمی شود، بیندیشند و سازو کاری برای آن روی آنتن دیجیتال شبکه‌های سیما ایجاد کنند. پس از مدتی با فراهم شدن زمینه‌های اجرای آن، این شبکه از دل شبکه نمایش با نام شبکه “نسیم” بر روی فرکانسی جدید از 26شهریور1392به‌طور آزمایشی در تهران راه افتاد و تا 15مهر همان سال سراسر کشور توانستند برنامه‌های آن را درساعتی روی شبکه استانی‌شان دریافت کنند. این شبکه پس از هشت ماه در 17 اردیبهشت 1393به‌طور رسمی اولین‌بار در استانی به‌غیر از تهران و در کنار دریاچه زیبای زریوار استان کردستان روی آنتن رفت. در دی‌ماه همان سال با حذف و اضافه برخی شبکه‌ها از روی آنتن دیجیتال تلویزیون، این شبکه سراسری شد.

در آغاز راه، پخش تصاویر نی‌نوازی استاد کسایی و نقل خاطره‌ای شیرین از زبان این پیش‌کسوت عرصه موسیقی، به همراه آنونس‌هایی از هنرمندان حوزه طنز، نوید بخش پدیدآمدن شبکه‌ای متفاوت بود.
پس از آن رفته رفته با رسیدن ساعت پخش از دو به چهارساعت و بیش‌تر و تولید برنامه‌های اختصاصی این شبکه، مخاطب توانست به این شبکه دل ببندد و پابه پای آن پیش رود.


سکان این شبکه نوپا از همان ابتدا تا کنون در دست حسین کرمی است. او از مدیران باسابقه سازمان است که هم‌زمان مدیریت شبکه “نمایش” را هم بر عهده دارد. با مدیر شبکه نسیم درباره این شبکه و برنامه شاخصش که “خندوانه” باشد، گفت‌وگو کرده‌ایم:
 ضرورت راه‌اندازی شبکه نسیم چگونه احساس شد؟
این شبکه بر اساس این تحلیل سازمان که مخاطب از بین چند شبکه جدی به شبکه‌ای نیاز دارد که زمان کوتاهی انبساط خاطر و شادی لطیفی برایش به ارمغان بیاورد راه اندازی شد.
رویکرد ما در این شبکه ایجاد فرصت‌های شاد و با نشاط بود که مخاطب آن را در کوتاه ترین زمان تجربه کند. البته شادی و زمانی که باید به آن می‌پرداخت هم باید معنی می‌شد. این‌ها موضوعاتی بود که درباره‌اش مطالعه شد. البته برخی موضوعات روی آنتن تجربه و با شبکه‌های مشابه مقایسه شد و رفته رفته به صورت کنونی در آمد. الان این شبکه مشابه هیچ شبکه‌ای نیست.
دلایل روی آوردن مخاطب به این شبکه کیفیت این شبکه نیست بلکه نیاز فراوانی است که مخاطبان به آن داشته‌اند. حقیقتاً مردم الآن به برنامه‌های با نشاط و آرامش بخش نیاز دارند. در فضای سیاسی و اخبار، فضای خاصی حکمفرماست. فضای جهان پر از تشنج و اخبار نگران‌کننده است که مردم را از نظر عصبی زیر فشار قرار می‌دهند. از طرفی بیش‌تر برنامه‌های رادیو وتلویزیون نظیر مناظره، بحث‌های سیاسی، فیلم‌های خشن سینمایی، سریال‌هایی با درونمایه اجتماعی خاص که مخاطب را در مقابل جریان جدی محتوای رسانه قرار می‌دهد. جلوه‌های بصری برنامه‌ها و استفاده از موسیقی نیز جز در موارد معدود برای القای نشاط و آرامش طراحی نمی‌شوند، همه این‌ها نیاز و اقبال مخاطب را به این شبکه برمی‌انگیزد و اکنون نمره خوب شبکه بیش‌تر به علت این نیاز است.
 از نظر شما چگونه حال مخاطب خوب می‌شود؟
ما بی‌انگیزگی و بی‌دغدغه بودن را حال خوب نمی‌دانیم. وقتی می‌گوییم حال مردم باید خوب شود منظورمان این نیست که ناهمواری‌های زمانه را نبینند و فقط نیازهای شخصی‌شان را رفع کنند و بی‌درد باشند.
تصور ما این است که در فضایی آرام، لطیف و انسانی می‌توانیم ناهمواری‌های زندگی را منطقی‌تر ببینیم و ناکامی‌هایمان را منطقی‌تر هضم کنیم و با این دیدگاه می‌توانیم شکست‌ها را با امید پشت سر بگذاریم و امیدوارانه به فرازونشیب‌های زندگی بنگریم.
در شبکه نسیم حال خوب، حالی است که انسان را هم از جهت معنوی ارتقا می‌دهد و هم حس شیرین نشاط را در او ایجاد می‌کند. روح انسان با توکل به خدا رشد می‌یابد و او را به فضای نامتناهی الهی رهنمون می‌شود. برنامه‌ای که توکل به خدا و امید را به مخاطب القا می‌کند وموجب خوب شدن حال او می‌شود. امید به خدا، حیات و امکانات، آدمی را به شرایطش خوشبین می‌کند.
 برخی گفته‌اند که شبکه در ابتدای کار برنامه‌های بیش‌تر و متنوع‌تری داشت و اکنون با بالا رفتن زمان پخش شبکه و رسیدن به شش ساعت تنوع این برنامه‌ها کم‌تر شده است؟
این‌طور نیست. شاید فراموش کرده‌اید که ما ابتدا شبکه را براساس برنامه‌های تأمینی بنا کرده‌ایم. برنامه‌های تولیدی بخش محدودی از برنامه‌های شبکه را تشکیل می‌داد. برنامه‌های تولیدی شبکه، کمی بعد روی آنتن رفت. عینک آفتابی، کمی بعد خندوانه و برنامه‌هایی چون شکرآباد، شب کوک، ورود ممنون و بعد از آن نیزعملاً هیچ یک از جریان‌های تولید را از دست ندادیم، بلکه به آن‌ها اضافه شده‌است. به‌جای “عینک آفتابی” “شکرآباد” آمد و الان هم “دست به نقد” جایگزین شده، “خندوانه” که با تنوع بیش‌ترهمچنان ادامه دارد. بنابراین هیچ ظرفیتی را از دست نداده‌ایم و همچنان به آن‌ها اضافه می‌شود.همه این‌ها با وجود شرایط مالی سازمان و کم شدن بودجه ما رخ داده و شبکه کارهای تولیدی در دست ساخت و طراحی بسیاری دارد. کارهای طنز بیش از50 درصد تولیدات جدیدمان را شامل می‌شود. مسابقات مختلفی طراحی شده است. جنگ‌ها آرام آرام آماده تولید می‌شوند و به هیچ وجه وضعیت امروز شبکه مانند قبل نیست.
اینکه به نظر برخی این اتفاق افتاده به این علت است که وقتی دربرهوتی خشک و گرم هستید،کوچک‌ترین نسیمی دلپذیر می‌شود، ولی اگر این وزش مدام تکرار شود دیگر حلاوت گذشته را از دست می‌دهد. زمانی شبکه، سه کار طنز داشت ومردم با ولع آن را می‌دیدند، ولی با بیش‌تر شدن برنامه‌ها، توقع مردم بالا رفته است. اگر کاری تکرار شود استقبال کم‌تر می‌شود و برای دوری از چنین اوضاعی باید کارها هرروز نو شوند که این اتفاق در شبکه نسیم افتاده است.

 برنامه «خندوانه» اکنون بهترین و پرمخاطب‌ترین برنامه شبکه به شمار می‌رود و به نظر می‌رسد شبکه نسیم اهتمامی برای ساختن برنامه‌ای که بتواند با این برنامه رقابت کند، ندارد؟
به‌طور طبیعی و بسته به ظرفیت هر شبکه، تنها روی یک یا دو برنامه سرمایه‌گذاری بیش‌تری می‌شود. در شبکه‌های تلویزیونی دنیا چند رویکرد وجود دارد. ممکن است در یک کشور، یک یا دو شبکه برنامه‌های جذاب و جامع داشته و در همه زمینه‌ها مرجع باشند و بقیه شبکه‌ها در کنار آن‌ها قرار بگیرند. در کشوری دیگر نیز ممکن است یک شبکه مادر وجود داشته باشد و برنامه‌های تخصصی از شبکه‌های مختص به خود پخش شوند.
در کشور ما، شبکه‌ یک باید ممتازترین شبکه باشد و برنامه‌های جامع داشته باشد. شبکه‌هایی مثل آموزش، نمایش و خبر و... نیز شبکه‌های تخصصی هستند. رقابت در میان شبکه‌ها مفهومی ندارد. اگر در یک ساعت همه شبکه‌ها برنامه جذاب داشته باشند مخاطب فقط می‌تواند یکی از آن‌ها را ببیند و در اینجا انرژی گذاشته شده برای برنامه‌های دیگر هرز می‌رود.
در شبکه نسیم، فرض اول ما این بود که مخاطب زمان کوتاهی به شبکه اختصاص دهد؛ یعنی هر زمان که خواست شبکه نسیم را ببیند و چند دقیقه‌ای‌ انبساط خاطر یابد. اکنون کمی فراتر رفته‌ایم و می‌خواهیم مخاطب حدود 30 دقیقه تا یک ساعت پای برنامه‌ این شبکه بنشیند. در شبکه نمایش هم هیچ‌گاه نگاهمان این نبوده که مخاطب پای تمام فیلم‌هاو سریال‌های این شبکه بنشیند و نخواهد هیچ شبکه دیگری را ببیند. هیچ شبکه‌ای در دنیا این‌گونه نیست. معتقدم تصور پر کردن تمام اوقات مردم کاملاً اشتباه است. خصوصاً اینکه ما معتقدیم انسان باید به تمام جنبه‌های زندگی توجه کند.
زمانی که به موضوع از منظر کلان نگاه کنیم باید نقشه‌ای متوازن ترسیم کنیم، طوری که هم سریال‌ها دیده شوند هم جنگ و... .در شبکه نسیم هدف این نیست، چند برنامه خیلی جذاب با هم پخش کنیم و بگوییم مردم از صبح تا شب بخندند. تلویزیون باید فضای واقعی در اختیار مردم بگذارد تا مردم، هم به کتاب خواندشان برسند هم به تفریحشان؛ هم کار کنند و اوقاتی هم برنامه ببینند.
 هدف شبکه نسیم و خصوصا برنامه خندوانه ایجاد نشاط و سرگرمی است که موضوعی حساس است و این حساسیت در ماه‌هایی مثل ماه مبارک رمضان پررنگ‌تر هم می‌شود با این وجود برنامه‌های شبکه نسیم خصوصا خندوانه تا کنون بدون حاشیه پیش رفته‌اند. این اتفاق این فرض را قوت می‌بخشد که شبکه، نظارت سفت و سختی بر برنامه دارد؟
نظارت چندجنس دارد. وقتی برنامه ساز براساس منطق تلویزیون پیش رود و مسئولان زمینه‌ای فراهم کنند که عوامل تولید برنامه با مختصات برنامه قابل پخش آشنا شوند وخودشان ملاحظات پخش را مراعات بکنند، دیگر نظارت چندانی نیاز ندارد. این جنسی از نظارت است که تولید کننده به منطق تولید وقوف پیدا می‌کند و می‌کوشد محتوای برنامه در چهارچوب اصول باشد. در این صورت، حضور ناظر فرهنگی ضرورتی ندارد. اگر از ابتدا ترکیب را درست بچینیم و بعد با یکدیگر به‌خوبی تعامل کنیم، رابطه درستی با برنامه‌ساز برقرار می‌شود. گفت‌وگوی عمیقی از ابتدا با گروه تولید خندوانه داشتیم و ساعت‌ها درباره کار صحبت کردیم. این گروه با مقوله رسانه آشناست و به محدودیت‌ها، امتیازات و مزیت‌ها وقوف دارد و با پیش فرض‌های مشترک با ما برنامه را اداره می‌کند. گرچه هیچ‌گاه از نظارت بیرونی بی‌نیاز نمی‌شویم اما با تعامل خوب با گروه برنامه‌ساز توانسته‌ایم نظارت را به حداقل برسانیم. اگر دیدگاه‌هایمان به هم نزدیک شود، خطاها به حداقل می‌رسد و گروه برنامه‌ساز اگر خطایی در کار داشته باشد بدون دلگیری آن را رفع می‌کند، زیرا می‌داند این کار برای رفع نقایص برنامه است و به بهتر شدن کار کمک می‌کند. این هم‌گرایی در بیش‌تر برنامه‌های تولیدی شبکه نسیم رخ داده و ما مشکلی با برنامه‌سازان نداریم.
در بحث‌های فرهنگی همه به اصولی اعتقاد دارند؛ اینکه یک مضمون فرهنگی طنین رسانه‌ای پیدا نکند به این معناست که بین کسی که تولید محتوا کرده و حوزه صف ارتباط بایسته برقرار نشده است. در فضای انتقال محتوا باید آرامش و طمأنینه بیش‌تری وجود داشته باشد و برنامه‌ساز با خیال راحت درگیر برنامه‌اش باشد.

چند خبر تازه همین‌طور دست به نقد
میثم فضلعلی، مدیر جوان گروه تولید شبکه نسیم و نمایش است که کارش را در سازمان از سال 79 آغاز کرده و 35 ساله است. او از زمان آغاز به کار شبکه نمایش، دکتر کرمی را همراهی کرده و اکنون مدیریت تولید شبکه نمایش و نسیم را هم‌زمان برعهده دارد. فضلعلی می‌گوید که جریان تولید در شبکه نسیم از بقیه شبکه‌های دیجیتال هم‌نسل خودش جدی‌تر است. او خبرهای خوبی از طوفان شبکه نسیم در زمینه تولید دارد.
 «دست به نقد» و «خندوانه» همچنان روی آنتن هستند و پخششان تا چند روز ابتدایی فصل پاییز ادامه دارد، «هاونگ» هم همین‌طور.
 نسیم مهارت هم با موضوع کودک‌پروری در حال تولید است.
یک مجله خبری به نام “پشت و رو” هم به تازگی روی آنتن رفته و با رویکرد طنز نگاهی به اخبار اجتماعی، فرهنگی و سیاسی می‌اندازد. این برنامه، سری هم به شبکه‌های اجتماعی می‌زند و وقایع این دنیای مجازی را به‌سمع و نظر مخاطبان می‌رساند.
 نسیم دانش هم از چند وقت دیگر می‌وزد و اخبار علمی را مرور می‌کند.
 فصل جدید برنامه “شب کوک” ساز مسابقه را کوک می‌کند. این برنامه قرار است از قالب پخش آهنگ‌های درخواستی مخاطبان درآید و با ساختار مسابقه دنبال شود. خوانندگان تازه‌کار در مرحله اول این برنامه ارزیابی می‌شوند و سپس با هم رقابت می‌کنند.
 نسیم باز هم مخاطبانش را به “مهمونی” می برد، ولی این بار به جای پرداختن به موضوع ازدواج و فرزندآوری و...، به کهنسالان و نقش آن‌ها در خانواده که جمعیتشان هم در کشور رو به تزاید است، می‌پردازد. ناگفته نماند که قرار است این بزرگان خانواده در برنامه، مسابقه هم بدهند.
 نسیم شبکه‌ای که این روزها، با اینکه فقط با استفاده از گیرنده‌های دیجیتال دریافت می‌شود، مخاطبان زیادی پیدا کرده و از اولین شبکه‌های انتخابی مردم است.

جایی که نسیم پخش می‌کند
مرتضی جاسبی مدیر پخش شبکه نسیم و نمایش است و 38 سال دارد. او از سال1379 کارش را در سازمان شروع کرده است. جاسبی می‌گوید: در تنظیم کنداکتور نسیم ضرب‌آهنگ نقش مهمی دارد. باید همه برنامه‌ها در بسته‌های زمانی کوتاه طوری کنار هم قرار بگیرند که مخاطب خسته نشود. جملاتی در زمینه‌های اخلاقی، دینی و فرهنگی با رویکرد امید آفرینی و در خلال پخش برنامه‌ها متناسب با موضوع زیرنویس می‌شود.ناظران پخش نسیم خیلی مواظب هستند که صحنه‌های خشونت آمیز حتما” حذف شود. در عزاداری‌های مذهبی هم این شبکه به فراخور مأموریتش سعی می‌کند که محتوایش را ضمن حفظ عنصر جذابیت، مذهبی کند. به جای برنامه‌های خنده دار نیز برنامه‌های سرگرم‌کننده با ضرب‌آهنگی آرام‌تر پخش می‌کند.

و حالا ... به همراه یک گروه اسکیت‌سوار که لباس‌هایشان در کنارهم لوگوی شبکه نسیم را نشان می‌دهد به پر تب وتاب‌ترین گروه شبکه نسیم می‌رویم. دو ووو....وَ

انواع واقسام نسیم‌ها
مهدی منفرد مدیرتأمین برنامه شبکه نسیم است. این گروه انواع واقسام نسیم‌های شبکه را پشتیبانی می‌کند. نسیم شما، نسیم آوا، نسیم یادها، نسیم آفرینش، نسیم نما و ... در این نسیم‌ها همه چیز دیده می‌شود: دیدنی‌های ایران و جهان، مسابقات پرهیجان، آشپزی، برنامه‌های تولید مراکز استان‌ها، برنامه‌های قدیمی، پویانمایی‌های جذاب، دوربین مخفی، سیرک، تصاویر دیدنی از آفرینش، بخش‌هایی از پشت صحنه فیلم‌های ایرانی، برترین باشگاه‌های جهان، فیلم‌هایی که مردم از کودکانشان گرفته و ارسال کرده‌اند.شما مخاطبان جان می‌توانید شبکه را عوض کنید یا بروید به کارهایتان برسید. پیش از آن بگوییم که گزارش صفحه بعد به پربیننده‌ترین برنامه شبکه نسیم تعلق دارد. پس زود بروید و برگردید که حالاحالاها کارداریم.

با خنده قیافت باحال‌تره
مهمان دورهمی‌های این شب‌های ما ایرانی‌ها بدون کم‌ترین حاشیه در حال پیشتازی در جذب مخاطبان خسته از دنیای پرهیاهوی امروز است.مهمانی که هدیه‌اش امید است و به تو گوشزد می‌کند در پس هر سختی آسایشی است و دنیا بر مبنای امید پیش می‌رود. خنده را پیشکش می‌کند و با دمیدن در موسیقی شاد زندگی پیام می‌دهد که...

آهای خندوانه‌ای‌ها:
ما به هم نمی‌خندیم، باهم می‌خندیم. سرخوش نیستیم، امیدواریم. زمانی که جانباز و آزاده‌ای مهمانمان می‌شود، می‌گوییم روزی برای دفاع از کشورمان جنگیدیم و چیزهایی هم البته از دست دادیم اما امروز امیدوار‌تر از پیش محکم ایستاده‌ایم. هر شغلی که داریم از آتشنشان تا کارمند مترو و...برای روزی خانواده تلاش می‌کنیم و شادیم. اگر فرزندمان معلول است، اگر کوتاه قامتیم، اگر با بیماری دست و پنجه نرم می‌کنیم، امیدمان را از دست نمی دهیم و در کنار دیگر نعمت‌های خدا شادیم. عاشق دانستن هستیم و دانشمندانمان را با قاچی از هندوانه به مهمانی مردمی می‌بریم که می‌خواهند بدانند چطور می‌شود راه علم را در کنار تمام مشکلات پیمود. ما انسانیم و برای تمام انسان‌ها ارزش قائلیم و در کنار هم‌زبانان و هم‌کیشانمان‌، چه افغان باشند،چه سنی و چه شیعه، با صلح و دوستی زندگی می‌کنیم. دولت‌مردانمان در عین جدیت شادند و برای نشاط جامعه تلاش می‌کنند. چه یک هنرمند معروف باشیم، چه ورزشکارملی، پزشک باشیم یا شاعر، نویسنده باشیم یا معلم، بخشی از زندگی و وقتمان را برای مردممان می‌گذاریم و کاری برایشان می‌کنیم. در مترو به هم لبخند می‌زنیم و با روی خوش به هم سلام می‌کنیم و ... .

و ما مهمان مهمان شدیم
بالاخره این «بریم بیایم» موجب شد به پشت صحنه برنامه «خندوانه» برویم و از نزدیک ببینیم که چطور می‌روند و می‌آیند و بیننده را مجذوب خود می‌کنند. پس خیلی سریع برگردیم به روال گزارش خودمان: بریم بیایم.
استودیوی ضبط خندوانه در سوله‌ای نسبتا بزرگ در حوالی اتوبان ارتش واقع شده و تمام گروه تولید از تهیه‌کننده و مدیر تولید گرفته تا گروه هنری و تدوین درآن هرروز مشغول ضبط برنامه هستند. از هشت ماه پیش روزی یک برنامه در این استودیو ضبط و پس از گذراندن مراحل بعدی، آماده پخش می‌شود.صدای رامبد جوان از پشت پرده‌های سیاهی که استودیو را از دیگر بخش‌ها جدا می‌کند به گوش می‌رسد. مدیر تولید به گرمی پذیرای ما می‌شود و با اشاره به جوانی که سخت مشغول گفت‌وگو با تلفن همراه است می‌گوید که او تهیه‌کننده برنامه، جواد فرحانی است.
36ساله و فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی است. از سال 76 دستیار کارگردان بوده و سابقه فعالیتش در سینما بیش‌تر از تلویزیون است.
می‌گوید: گروه تولید خندوانه را خودمان جمع کرده‌ایم؛ من و رامبد چندسال است با هم کار می‌کنیم. طرح خندوانه از سال‌ها قبل در ذهن رامبد شکل گرفته و بارها آن را با مسئولان مطرح کرده‌بود تا اینکه در شبکه نسیم که هنوز روی آنتن نرفته بود، تصویب شد و کمی پس از راه اندازی شبکه روی آنتن رفت. در فصل اول کار، تجربه‌های خوبی کسب کردیم و هرچه پیش رفتیم قالبی
جا افتاده‌تر ارائه دادیم. به‌طور مثال در مرحله اول طرح، حضور تماشاگر چندان مورد توجه نبود و پس از چند جلسه به این نتیجه رسیدیم که حضور تماشاگر الزامی است. به مرور گروه ایده‌پردازان برنامه بیش‌تر شدند و روند تکاملی برنامه تا امروز پیش رفت.
با توجه به اینکه رسانه تلویزیون عاملی وارداتی و تمام قالب‌های برنامه سازی در آن بالطبع وارداتی است، کوشیدیم بدون تقلید از برنامه‌های ایرانی و خارجی با فرمول تمام برنامه‌های گفت‌وگو محور دنیا (تاکشو) برنامه‌ای جذاب بسازیم. رسالت اصلی تلویزیون تولید این سبک برنامه‌هاست و ساخت فیلم و سریال اولویت کم‌تری دارد.
گروه تولید خندوانه هیچ‌گاه کیفیت را فدای کمیت نکرده و با حساسیت روزی حدوداً هفت تا هشت ساعت به ضبط یک قسمت اختصاص می‌دهد. پنج گروه در تولید برنامه فعالند. گروه مشاوران، برنامه را پشتیبانی می‌کنند. بیش‌تر افراد این گروه نظیر محمدرضا شهیدی‌فر، بهرام عظیمی، بهراد جوانبخش و... از برنامه‌سازان حرفه‌ای هستند. گروه تولید گزارش‌ها از تمام نقاط ایران گزارش گرفته‌اند. بخش معرفی مشاغل به شغل‌های متعددی پرداخته است. آقای جوان بالغ بر 900 مقاله در زمینه محتوای برنامه خوانده‌است که برآیندی از این مقاله‌ها در برنامه ارائه می‌شود. رامبد برای این برنامه از جان مایه گذاشته است. این برنامه عصاره تجربه او در خلال 20 سال برنامه‌سازی است. با تمام سختی کار هنگامی که به استودیو می‌رود انسان دیگری می‌شود و با روحیه بشاش برنامه را اجرا می‌کند. با وجود تعدد بخش‌های برنامه و گروه تولید، ما هرروز پیش تولید دارد. تمام هنرمندان عرصه طنز سینما و تلویزیون به این برنامه دعوت شده‌اند. بیش از 200 قسمت از این برنامه روی آنتن رفته و تاکنون برنامه تکراری نداشته‌ایم. با این خصوصیات توانسته‌ایم مشارکت زیادی جلب کنیم. درخواست مشارکت با برنامه خیلی زیاد است و ما همه را برای مذاکره به شبکه ارجاع می‌دهیم. این امر موجب شده ما بر خلاف خیلی از برنامه‌ها بار مالی برای شبکه نداشته باشیم و برای آن درآمدزایی کنیم. تمام امکانات به غیر از واحد سیار و دوربین‌ها متعلق به برنامه است.
به همکارانم در تلویزیون می‌گویم که می‌توان کار خوب ارائه داد. تلویزیون متعلق به‌ همه مردم ایران است وفقط به تهران اختصاص ندارد. می‌شود کاری کرد که مردم خودشان ماهواره را خاموش کنند و پای تلویزیون بنشینند. در آخر امیدوارم مسئولان با حمایت از این برنامه، ما را در عرضه برنامه‌ای خوب کمک کنند، چرا که کار درتلویزیون بسیار سخت و حساس است.

طبق روال برنامه، خودمان سوال‌ها را نایده گرفته‌ایم تا خیلی سریع برویم سر اصل مطلب. کارگردان و مجری برنامه آقای رامبد جوان؛
 رامبد! (با صدای جناب خان که این روزها عروسک محبوب مخاطبان است)
 خندوانه یعنی...
 بنا به گفته مسئولان شبکه نسیم با یافتن نگاهی مشترک بین گروه سازنده و شبکه نسیم، این برنامه با کم‌ترین اصلاحات روانه آنتن می‌شود. چگونه به این نگاه مشترک رسیده‌اید؟
بعد از سال‌ها که در سمت‌های مختلف در تلویزیون کار کرده‌ام متوجه این شده‌ام که همیشه جای خلاقیت و کار نو وجود دارد تا جایی‌که ممکن است خطوط محدودکننده گذشته را باز ترکند. زمانی‌که روی موضوعی چون شادی دست می‌گذاریم، پشتوانه قوی علمی برای آن فراهم می‌کنیم تا کارمان خوب عرضه شود. ما از میان حدود دو هزار مقاله که درباره شادبودن نوشته شده، 900مقاله برگزیدیم و محتوای برنامه را بر اساس آن‌ها طراحی کردیم.
تهیه شوی تلویزیونی، کار پیچیده‌ای است. همه بخش‌ها در این قالب باید دیده شود. موسیقی، تماشاچی، دکور متناسب با این برنامه و....
این قالب در ایران به خوبی تعریف نشده، ولی در دنیا به‌طور جدی روی آن کارشده و تعریف دقیقی دارد. تولید این قالب قواعدی دارد. داشتن اتاق فکری با امکانات علمی و پژوهشی قوی یکی از این قواعد است. قاعده دیگر، مجری برنامه است. مجری باید بتواند به عنوان میزبان، هم با تماشاچیان و هم مصاحبه شونده ارتباط خوبی برقرار کند و با اداره خوب برنامه، بخش‌های مختلف را به هم پیوند دهد. استفاده مناسب از جلوه‌های بصری در دکور و بخش‌های گرافیکی برنامه قاعده دیگری است. نورپردازی هم به همین ترتیب و.... زمانی که این قواعد مراعات شود، برنامه درست ساخته می‌شود. به‌عنوان فرزند تلویزیون می‌گویم بیش‌تر برنامه‌های ما پشتوانه تحقیق ندارند. باید برای چنین برنامه‌ای کار تحقیقی جدی بشود. هر برنامه باید گروه ایده‌پردازی داشته‌باشد تا منابع تحقیق را تبدیل به موضوعات جذاب برای پخش از تلویزیون کند. زمانی که این پشتوانه‌ قوی به دست آمد، باید گروهی کاملا حرفه‌ای آن را اجرا کنند. تمام عوامل از خدمه کم مسئولیت‌تر گرفته تا کارگردان و دستیارها و بقیه باید حرفه‌ای باشند تا نظام درستی شکل بگیرد. در این نظام اگر قانونی وضع شود همه علت آن‌ را می‌دانند و رعایت می‌کنند. در این صورت دیگر لازم نیست مدیران نگران خراب شدن کار باشند و کار را با اطمینان خاطر به برنامه‌ساز می‌سپارند. حتی اگر یکی از میان این حلقه‌های متصل به هم تازه کار باشد به کار لطمه می‌زند. من در این کار اصلا اجازه نداده‌ام کارآموز وارد کار شود. اینجا جای آزمون و خطا نیست.
 وقتی گروهی حرفه‌ای جمع کردید باید دستمزدها را حرفه‌ای تعیین کنید. عوامل حرفه‌ای ممکن است با یک عنوان وارد کار شوند، ولی در همه زمینه‌ها در کار کمک می‌کنند و چون کارشان را بلدند به بقیه عناصر برنامه کمک می‌کنند. در این صورت این گروه می‌تواند منطق و دفاع درستی ارائه دهد که برای مدیران هم قابل پذیرش شوند. شاید همین گروه حرفه‌ای خندوانه موجب شده تا به‌طور مستقیم در گفت‌وگو با مدیر شبکه، که بحق در کنار ما زحمت زیادی می‌کشد و یکی از اعضای مهم برنامه بدل شده‌اند، به نگاه مشترکی برسند. در این نگاه مشترک ما می‌دانیم که در چه مسیری حرکت می‌کنیم. ظرفیت‌هایمان را می‌شناسیم و اگر اختلاف نظری باشد، می‌دانیم که برای بهتر شدن کار است و به کار می‌بندیم.
 تعریف حال خوب از نظر شما چیست؟
حال خوب در گرو احساس رضایت است؛ البته این رضایت برای هر کسی فرق می‌کند. به نظر من تلاش موجب رضایت می‌شود و این رضایت خوشبختی می‌آورد.خوشبختی درون آدم‌هاست و محیط به بهتر شدن این حال کمک می‌کند. متاسفانه ما یاد گرفته‌ایم مسئولیت کارهای شخصی‌مان را به گردن دیگران بیندازیم و این ساده ترین راه است. اینکه مخاطب بداند با تمام مشکلات می‌توان خوشحال بود، اثر خوبی دارد. وقتی خوشحال باشید امیدوار می‌شوید که می‌توانید مشکلاتتان را پشت سرگذارید.


حضور یک نفر مانند نیما با شخصیت‌های متفاوت و جناب خان در برنامه برای چیست؟
ما پس از ضبط چند قسمت از کار، به این رسیدیم که باید یک مخالف‌خوان داشته‌باشیم. این شخصیت باید نماینده کسانی می‌شد که می‌گفتند این کارها برای چیست؟ این مخالف‌خوان باید از میان تماشاچیان می‌آمد و پس از مدتی جزئی از برنامه می‌شد. در فصل دوم هم با آوردن عروسک که قابلیت‌های زیادی دارد، حرف‌هایی را که آدم‌های واقعی نمی‌توانند بزنند از زبان او گفتیم. حرف‌هایی که از ذهن عروسک بیرون می‌آید با مقاومت دیگران مواجه نمی‌شود. مخاطب نیز عروسک را فراتر از آنچه می‌بیند تصور می‌کند. جناب خان به پیشنهاد محمد بحرانی به برنامه آمد و مدیر شبکه نسیم هم با آمدن آن کاملاً موافق بود.


 همه توفیق، برنامه را مرهون مدیریت جدی شما می‌دانند. چگونه برنامه را مدیریت می‌کنید؟
پس از سال‌ها کار، حرفه‌ای شده‌ایم و می‌دانیم چه می‌خواهیم. اما دیدگاه شخصی خودم را تحمیل نمی‌کنم. عامل دیگر، احترام است؛ به تک تک آدم‌ها احترام می‌گذارم. از صمیم قلب از کار کردن با این گروه لذت می‌برم و هرروز با وجود کار زیاد احساس می‌کنم به مهمانی می‌روم .
و در آخر خندوانه یعنی؟
خندوانه یعنی یادآوری اینکه خودمان مسئول خوشبختی و بدبختی خودمان هستیم .

حالا وووی...
کمی هم صدای تمپو
 بهراد جوانبخت مدیر هنری، طراح گرافیک و یکی از ایده‌پردازان برنامه:کارم را با گروه از پیش‌تولید آغاز کردم. طراحی هویت بصری برنامه را که لوگو هم بخشی از آن است، برعهده داشتم. نام برنامه نیز پیشنهاد من بود. این هویت بصری در تمام اجزا رعایت شده و بی‌آنکه تکرار شوند به یکدیگر اشاره می‌کنند. دکور فصل پیشین برنامه و بخش‌های ثابت این فصل نیز از کارهای من در این برنامه است.
تمام نمادهایی که در لوگو، دکور انیمیشن‌ها و... طراحی شده نمایش یک لبخند از روبه‌رو یا نیمرخ به صورت نیم‌دایره یا ربع دایره است که هم شبیه قاچ هندوانه و هم حرف “خ” وارونه است.
 سید حسین هادیان فر مدیر تولید: در هر برنامه حدود 100 مهمان تماشاچی داریم که با پیامک و شماره‌هایی که اعلام شده، ثبت نام کرده‌اند. دو سه هزار نفر در نوبت هستند. ضبط هر برنامه حدود هشت ساعت کار می‌برد. مهمان گفت‌وگوی برنامه پس از تأیید شبکه دعوت می‌شود. آقای جوان، خوش فکر است و اگر قسمتی از برنامه نظرش را بیش‌تر جلب کند، خیلی انرژی می‌گیرد.
 فرهاد امامی صدابردار: کار در خندوانه سخت، اما شیرین است. شیرین به دلیل عوامل و سخت به سبب جنس‌های متعدد صدا، از جمله عروسک، تماشاچیان و مجری که باید با یکدیگر هماهنگ شود.
 مهندس صالح‌فر: مسئول رپرتاژ: واحد سیار این برنامه اولین واحد سیار HD است‌که به دوربین‌هایی با همین فناوری مجهز است. امیدوارم تجهیزات پخش نیز HD شود تاکیفیت کار، به هنگام تبدیل پایین نیاید.
 نیما شعبان نژاد، بازیگر تئاتر و بازیگر نقش نیما در خندوانه: خودمانی وبی‌تکلف بودن موجب جذابیت برنامه شده است. شخصیت‌های مختلفی را بازی می‌کنم که خودم طراحی کرده‌ام. تنها زمانی که ایده نداشته باشم از کار خسته می‌شوم.

^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^
برنامه‌های جدید در نوبت آنتن

میثم فضلعلی، مدیر گروه تولید شبکه نسیم درباره تولید برنامه‌های مختلف در این شبکه می‌گوید: دست به نقد، هاونگ و خندوانه همچنان روی آنتن است و پخش آنها تا اوایل پاییز ادامه خواهد داشت، «هاونگ» هم همین‌طور. برنامه نسیم مهارت هم با موضوع کودک‌پروری در حال تولید است. یک مجله خبری به نام «پشت و رو» هم بتازگی روی آنتن رفته و با رویکرد طنز نگاهی به اخبار اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دارد. این برنامه، نگاهی به شبکه‌های اجتماعی هم دارد و وقایع دنیای مجازی را به‌سمع و نظر مخاطبان می‌رساند. پخش برنامه نسیم دانش هم بزودی آغاز می‌شود که قرار است اخبار علمی را مرور کند. فصل جدید برنامه «شب کوک» هم در قالب مسابقه و پخش آهنگ‌های درخواستی در آینده نزدیک در جدول پخش شبکه نسیم قرار می‌گیرد. برنامه مهمونی از دیگر برنامه‌های این شبکه است که با موضوع توجه به کهنسالان از شبکه نسیم پخش خواهد شد.
^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^
پخش از : شبکه نسیم
ژانر : کمدی
دسته بندی : سرگرمی و مسابقه
زبان : فارسی
درباره " پشت و رو "
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/fa/thumb/b/bf/Nasim-tv.png/250px-Nasim-tv.png
برنامه «پشت و رو» با اجرای ساسان گلستانه از شبکه نسیم پخش می شود. در این برنامه سعی شده با پخش مجله هفتگی که به رخ دادهای داخلی و خارجی می پردازد؛ اخبار را به صورت پشت و رو بررسی و تحلیل کند. در برنامه پشت و رو، برخی از خبرهای مگو را به صورت پشت و رو بازگو می کنند.

برنامه پشت رو جمعه شب ها ساعت 20:30 از شبکه نسیم و تکرار آن روز بعد 2:30، 8:30 و 14:30 از همین شبکه پخش می شود.
^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد