رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

نقد برنامه صدبرگ

پرونده «رادیو هفت» بسته شد/ «صد برگ» را از 11 مهر ورق بزنید

برنامه تلویزیونی «صد برگ» با توجه به موضوعات فرهنگی از 11 مهر ماه روی آنتن شبکه چهار سیما می رود.
خبرگزاری فارس: پرونده «رادیو هفت» بسته شد/ «صد برگ» را از 11 مهر ورق بزنید

به گزارش خبرگزاری فارس، برنامه تلویزیونى «صد برگ» به تهیه کنندگى و کارگردانى مشترک منصور ضابطیان و محمد صوفى، از یازدهم مهرماه هر شب روى آنتن شبکه چهار سیما خواهد رفت.

در این مجله شبانه موضوعات مختلفى چون ادبیات، روانشناسى، تربیت، تاریخ، فرهنگ عامه، گردشگرى و ... مورد نظر قرار دارد.

مستند هاى جذاب، گزارش هایى با حال و هواى متفاوت، شعرخوانى، مرور بهترین رمان هاى دنیا و نماهنگ هاى متنوع از دیگر بخش هاى این برنامه است.

«صدبرگ» از شنبه تا پنجشنبه هرشب از ساعت ٢١ تا ٢٢ پخش مى شود.

ضابطیان و صوفى پیش از این تهیه کنندگى برنامه هایى چون رادیو هفت، مزه غذاى ایرانى، نقره ، فرش واژه و ... را بر عهده داشته اند.

به گزارش فارس، با آمدن برنامه «صد برگ» به همراه تیم سازنده رادیو هفت به شبکه چهار سیما، پرونده «رادیو هفت» علی رغم کش و قوس های فراوان بسته می شود.

مدیر شبکه آموزش برای ادامه رادیو هفت از سازندگان آن خواسته بود تغییراتی در ساختار برنامه ایجاد کنند که با مخالفت روبرو شده بود.

صدبرگ جدیدترین کار منصور ضابطیان و محمد صوفی است.
این برنامه، یک مجله فرهنگی، هنری و ادبی شبانه است که مباحث روانشناسی با همان رویکرد فرهنگی و ادبی نیز با توجه به شرایطی که در جامعه وجود دارد در آن مطرح می‌شود.
این برنامه از 11 مهر 94 هرشب از شنبه تا پنجشنبه ساعت 9تا 10 از شبکه 4 سیما روی آنتن می رود.گفتنی است تکرار این برنامه روز بعد ساعت 1.5 ظهر پخش خواهد شد
تقریبا همه تیم «رادیو هفت» در این کار حضور خواهند داشت.
,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،
ما یک سُس متفاوت داریم/ فقط یک سرسوزن خاطره‌بازی می‌کنیم

عوامل برنامه «صد برگ» می‌گویند آنچه برنامه‌ها را از هم متمایز می‌کند دقت به جزئیات است و به قول خودشان آنها یک سُس متفاوت دارند همچنین از «رادیو هفت» و خاطره‌بازی‌هایش یاد می‌کنند.

خبرگزاری مهر- گروه هنر: نام «رادیو هفت» هنوز هم برای خیلی ها یادآور برنامه ای دوست‌داشتنی است که به یکباره تعطیل شد و طرفداران آن تا مدت ها سراغ ادامه آن را می‌گرفتند و در نهایت هم گروه سازنده آن به شبکه چهار کوچ کرده و مدتی است با «صد برگ» مهمان خانه ها هستند.

«صد برگ» بنا به ماموریت های شبکه چهار ساختاری اطلاعات محور دارد و کمی بیشتر مبتین بر مسایل روز جامعه حرکت می کند. مجریان برنامه به اتفاقات فرهنگی و هنری روز اشاره می کنند و حتی در طول برنامه از کارشناسان و مشاورانی بهره گرفته می شود که بتوانند به مسایل و معضلات جامعه امروز در حوزه های مختلف بپردازند. با این حال همه اینها تنها از یک فیلتر می گذرد و آن نگاه تیم این برنامه است. نگاهی که همیشه سعی می کند دغدغه و امضای خود را هم در برنامه سازی حفظ کند و هم به جزییات توجه داشته باشد.

خبرگزاری مهر به بهانه حضور مجدد تیم برنامه ساز «رادیو هفت» در تلویزیون گفتگویی را با محمد صوفی و منصور ضابطیان تهیه‌کننده و کارگردان مشترک برنامه و شاهین شرافتی یکی از مجریان برنامه ترتیب داد تا درباره برنامه جدیدشان سخن بگویند.

آنها در بخش اول این گفتگو بیان کردند که یک وجه تمایز فعالی «صد برگ» که قرار است در آینده به ویژگی منحصر به فرد این برنامه هم تبدیل شود مستندهایی است که در برنامه نمایش داده می شود و همچنین از زحماتی که برای ساخت مستندگزارش های برنامه صورت می گیرد، سخن گفتند.

در بخش دوم گفتگو نیز به مواردی چون اهمیت دادن به جزییات کوچک که همچون سس غذا هستند و اینکه قرار است مستندهایی که از برنامه «صد برگ» پخش می شوند به برند این برنامه تبدیل شوند، اشاره شد.

*با پیشینه ای که مخاطب از شما به عنوان تیم سازنده «رادیو هفت» دارد، در «صد برگ» هم به دنبال تفاوت هایی با دیگر برنامه ها می گردد. به زعم خودتان کار شما چه تفاوتی با برنامه های شبکه های دیگر دارد؟

صوفی: برنامه‌های ترکیبی فرمول مشخصی دارند که در تمام شبکه‌ها یکسان طراحی می‌شوند. ما در تمام این سال‌ها گفته‌ایم تنها چیزی که ساختار برنامه‌ها را متفاوت می‌کند، یک سُس متفاوت است. در واقع برنامه‌سازی هنر آماده کردن سُس است، مهم این است که چقدر بلد باشید از ابزار خود استفاده کنید یعنی ریتم درستی را طراحی و از هر بخش و موضوعی به اندازه و در جای درست خود استفاده کنید.

ضابطیان: محصولی که تولید می‌کنید نباید هدفش تنها پر کردن تایم برنامه باشد. شاید ساخت یک گزارش در حالت معمول، توجیه اقتصادی چندانی نداشته باشد که شما گروهی از عوامل را به نقطه‌ای ببرید تا یک گزارش سه دقیقه‌ای تهیه کنید و شاید اگر شخص دیگری باشد، با همین گروه، هزینه و... یک گزارش ۱۲ دقیقه‌ای تولید کند، اما این همان کاری است که باعث می‌شود برنامه از ریتم لازم بیفتد و افت شدیدی پیدا کند و همین باعث می‌شود که ما ترجیح بدهیم از کل گزارشی که تهیه می‌کنیم، سه دقیقه را استفاده کنیم.

وقتی شما یک مجله فرهنگی دارید باید به رویدادهای مختلف بپردازید. ما هم قطعات و ترانه‌های مختلفی را پیدا کرده و که آنها را در گزارش ها با یکدیگر ترکیب می کنیم. این ترکیب باعث می شود چینش جدیدی حاصل شود و گزارش های برنامه را به نوعی ارتقا داد و باعث شود گزارش، امضای برنامه‌ و سبک تیم ما را پیدا کند. اینها همان دقت‌هایی است که شاید در وهله اول دیده نشود. به اعتقاد ما اتفاقاً دقتی خوب است که به چشم نیاید، اما حاصل آن بدون اینکه گل‌‌درشت باشد، در ذهن مخاطب رسوخ کند و حتی برای مخاطب این سوال ایجاد شود که چرا از برنامه خوشش آمده است که دلیل آن را ما می‌دانیم و همین کافی است.

*موسیقی‌ چقدر در این برنامه جایگاه دارد؟

صوفی: طبیعتاً موسیقی تاثیر دارد اما میزان استفاده از موسیقی در برنامه «صد برگ» قابل مقایسه با برنامه‌ای مثل «رادیو هفت» نیست. در برنامه «صد برگ» بخش‌های مختلف مثل مستندها، گزارش‌ها، گفتگوها، اطلاع‌رسانی‌ها و... همپای موسیقی ارزش دارد و همه اینها کنار هم باعث موفقیت برنامه می‌شود. در عین حال موسیقی به برنامه رنگ می‌دهد و فضای فکری مورد نظر ما را فراهم می‌کند که باز هم تاکید می‌کنم اهمیت آن به اندازه بکارگیری موسیقی در برنامه «رادیو هفت» نیست.

ضابطیان: آنچه برنامه را موفق می‌کند، استفاده درست از موسیقی است یعنی اینکه شما بدانید از یک موسیقی در چه موقعیتی، چه جایی، چه زمانی و... بهره بگیرید. ما در طراحی این موسیقی ها به نوعی سلیقه‌ای مشترک رسیده‌ایم یعنی عوامل برنامه از جمله تدوین‌گر، دستیار کارگردان، مجری و... همه در این سال‌ها دارای یک سلیقه مشترک شده اند و وقتی از موسیقی حرف می‌زنیم، گویی همه از یک المان مشترک حرف می‌زنند. وقتی گفته می‌شود موسیقی بی‌کلام، همه به نوعی می‌دانند که چه نوع موسیقی مدنظر است و ما چندان نظرات مختلفی نداریم. بنابراین به طور مثال موسیقی‌هایی که انتخاب می‌شود در ۹۰ درصد موارد همان گزینه‌ای است که اگر من یا صوفی قرار بود انتخاب کنیم، انتخاب می‌کردیم. خیلی از موسیقی‌هایی را که اشکان مزیدی انتخاب می‌کند بر اساس یک سلیقه جمعی شکل گرفته است. ما همیشه به تیمی بودن خود افتخار کرده‌ایم و به آن بالیده‌ایم. ما به نوعی همفکری در تیم خود رسیده‌ایم که هر کسی مثل چرخ‌دنده در جای خود قرار گرفته است و برای رسیدن به این ریتم و همفکری مشترک، هزینه‌های زیادی هم پرداخت کرده‌ایم. تیم ما تیم بزرگی است و اگرچه هر شب یک ساعت برنامه داریم، اما همکاری ما خیلی بیشتر از اینهاست. ما این هزینه را پرداخت کرده‌ایم که به همان عملکردی مشابه چرخ‌ بودن برسیم و هر کسی بداند که چه کاری را باید انجام دهد و کارش را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

درواقع ما کارگردان و تهیه‌کننده برنامه هیچ وقت به عنوان خدایان برنامه نبوده‌ایم. همیشه به نظرهای دیگران حتی اگر آنها را رعایت نکردیم، احترام گذاشتیم. حتی مجری‌محور هم نبوده‌ایم. من خودم هم از مجری‌های برنامه هستم اما پرهیز داشتم که به عنوان منصور ضابطیان و به عنوان مجری از دیگران برجسته‌تر باشم و سعی کردم به عنوان تهیه‌کننده و کارگردان برنامه مطرح باشم. مجری ها هم همیشه به عنوان عضوی از یک تیم با رسانه‌ها گفتگو و مصاحبه کردند، تفکر تیمی چیزی نیست که ما تنها شعار آن را بدهیم، بلکه به دنبال تحقق آن هم هستیم، زیرا مساله‌ای است که جامعه از نبود آن آسیب می‌بیند. ما همیشه از این ناحیه که حرف یکدیگر را نمی‌فهمیم و نمی‌توانیم با یکدیگر به فعالیت مشترک برسیم، ضربه خورده ایم.

*این دقیقا نکته ای است که همیشه در برنامه های خارجی می شنویم و می بینیم اما در برنامه ها و حتی فیلم و سریال های ایرانی وجود ندارد.

ضابطیان: تلاش ما همیشه بر این بوده است که تا زمانی که کار می‌کنیم به صورت جمعی فعالیت داشته باشیم و این یعنی اینکه اهمیت همه افراد تیم ما به یک اندازه است، از خانم سارا اسکویی که تمام رابطه ما با جهان مجازی و حقیقی از طریق وی است، گرفته تا خود ما که تهیه‌کننده و کارگردان هستیم، تا عوامل تولید، جانشینان، مجری‌ها و... به یک اندازه است.

شرافتی: این تیم یک فصل مشترک دارد و آن دغدغه‌هایی است که در ناخودآگاه همه عوامل وجود دارد که شاید به آنها عمل می‌کنند، اما در خودآگاه هیچ‌گاه درباره آن دغدغه‌ها سخن نمی‌گویند. اگر شما بخواهید برای ساخت یک آیتم شش دقیقه‌ای، شش ساعت وقت بگذارید، شاید نه در دنیای منطقی برنامه‌سازی و نه در دنیای تجارت جایی نداشته باشد، اما زمانی که شما دغدغه داشته باشید، شاید به جای پنج ساعت، ۱۰ ساعت زمان بگذارید، چرا که خروجی برای شما اهمیت دارد. برایتان این مهم است که در جامعه موثر باشید و بتوانید دغدغه خود را منتقل کنید. این دغدغه تک‌تک بچه‌های تیم ما است و همین دغدغه‌ها فصل مشترک همه اعضای این تیم است. در حالت عادی در دنیای تجارت درک نمی‌کنند که شما این همه زمان بگذارید تا یک ساعت برنامه روی آنتن ببرید. من از سال ۸۴ که در حوزه اجرا کار می‌کنم، حداقل با ۱۰ تهیه‌کننده مختلف همکاری داشتم. دغدغه‌های این تهیه‌کننده‌ها نسبت به تاثیرگذاری برنامه بسیار متفاوت بوده است.

ضابطیان: بچه‌های ما به نوعی حساسیت در کار رسیده‌اند. چندی پیش یکی از مجریان به برنامه آمده بود و به تعبیر خودش فضای متفاوتی را تجربه کرد. ما در برنامه «صد برگ» در مقابل هر میهمان یک فنجان چای قرار می دهیم و در کنار نعلبکی نیز یک برگ می‌گذاریم و درست قبل از اینکه بخش مرتبط با این مجری آغاز شود، متوجه شدیم که برگی در نعلبکی وجود ندارد. ما در همان چند دقیقه سریعاً سعی کردیم تا برگی پیدا کنیم و در نعلبکی قرار دهیم.

این مجری وقتی این دقت و حساسیت در برنامه را دید، بیان کرد که سال‌ها بوده است که در تلویزیون چنین توجهی را مشاهده نکرده است؛ اینکه برای عوامل یک برنامه مهم باشد که حتی یک برگ کوچک را که ممکن است اصلاً توسط دوربین دیده نشود، در نعلبکی قرار دهند. به هر حال ما معمولاً از علی حاتمی یاد می‌کنیم که برایش دکمه سردست لباس بازیگرش هم مهم بوده است. ممکن است زمانی این دکمه دیده نشود اما کارگردان کارش را کامل انجام می‌دهد، چرا که این دکمه احساسی را به بازیگر منتقل می‌کند که گویی همه چیز برای او به شکلی کامل مهیا شده است؛ پس حقی برای خطا کردن ندارد. ما هم در برنامه خود سعی می‌کنیم شرایط را به طور کامل فراهم کنیم تا خطاها را کاهش دهیم. ما معتقدیم هنر برنامه‌سازی، هنر جزئیات است؛ وگرنه همه همکاران برنامه می‌سازند و ما هم کار عجیب و غریبی انجام نمی‌دهیم بلکه ما به نکات کوچک و جزئی اهمیت بیشتری می‌دهیم. از طرف دیگر جزئیات برای مجری هم اهمیت دارد. من جز برنامه‌هایی که تهیه‌کننده بودم، در برنامه‌های دیگری کار اجرا را بر عهده داشتم و می‌دانم که اگر به جزئیات در یک برنامه توجه نشود، گاهی ممکن است مجری احساس بی‌پناهی داشته باشد. به طور مثال زمانی ببیند که کارگردان برنامه در حال صحبت با تلفن و یا در حال قدم زدن است و کسی به او و برنامه توجهی ندارد. در چنین موقعیتی کوچکترین مسائل برای مجری اهمیت پیدا می‌کند. من زمانی اجرای یک برنامه گفتگومحور را بر عهده داشتم و تا چند هفته از عوامل درخواست می‌کردم که دو لیوان آب روی میز قرار دهند که البته بعد از سه هفته دو لیوان آب بدون هیچ پرستیژی مقابل مجری و میهمان قرار گرفت. بی‌توجهی به این جزئیات کوچک می‌تواند انگیزه مجری را هم صرف کند و او با خودش فکر کند وقتی عوامل برنامه به چنین نکاتی توجه ندارند، پرسش‌ها و گفتگویی هم که شکل می‌گیرد، اهمیتی نخواهد داشت. بنابراین باید محیطی را فراهم کرد تا همه احساس کنند کار از جدیت بالایی برخوردار است. من و آقای صوفی در «صد برگ» قبل از هر پلاتو، کنداکتور را به کارگردان تلویزیونی اعلام می‌کنیم. کنداکتور برنامه‌های ما در تلویزیون به این معروف است که بر ثانیه مبتنی شده است. به طور مثال مشخص می‌شود که مجری باید یک دقیقه و ۳۶ ثانیه حرف بزند که البته ممکن است چند ثانیه پس و پیش شود.
http://images.khabaronline.ir/images/2015/10/position50/2015_10_2_13_26_25.jpg
*البته فکر می کنم این ثانبه ای بودن امور در برنامه های زنده تلویزیونی و حتی رادیویی طبیعی باشد و اصلا یک قاعده است.

صوفی: قاعدتاً این امر به عنوان یک قانون در برنامه تلویزیونی باید لحاظ شود اما متاسفانه در همه برنامه‌ها چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. خود ما همانقدر که به جزئیات در برابر دوربین توجه می‌کنیم، به جزئیات پشت صحنه هم توجه داریم؛ چیزهایی که مخاطب احساس نمی‌کند اما نتیجه آنها در خروجی برنامه تاثیر می‌گذارد که نمونه آن داشتن همین کنداکتور است.

شرافتی: این کار، اجرا را هم بسیار مشکل می‌کند به طور مثال وقتی شما به عنوان مجری می‌گویند یک دقیقه و ۳۰ ثانیه وقت دارید، اگر پلاتو مجری به دو دقیقه برسد، به او اعتراض می‌شود و یا اگر کمتر از یک دقیقه و ۳۰ ثانیه باشد، در پلاتوی بعدی با مشکل مواجه می‌شود. برای این منظور باید تمرین زیادی کرد تا بتوان بهترین سخن را در کمترین زمان بیان کرد.

ضابطیان: در اجرا نکته مهم دیگری هم داری و آن احساس زمان است که شما باید بدون نگاه کردن به ساعت احساس کنید که چند دقیقه گذشته است.

شرافتی: اگر کمدین های برنامه «خندوانه» را به یاد بیاورید همه این افراد با اینکه کارشان با اجرا، نویسندگی و بازی در ارتباط بود اما زمان را به نوعی از دست می دادند چون حفظ و دانستن زمان بسیار دشوار است.

*آقای ضابطیان «صد برگ» قرار است چه چیزی را برند کند؟

ضابطیان: ما در «رادیو هفت» به نوعی مرجع موسیقی شده بودیم و بسیاری از خوانندگان درخواست می کردند که اثر جدید خود را از برنامه ما پخش کنند و اتفاقا آثار متفاوتی اولین بار از برنامه ما روی آنتن رفت. به نظرم در «صد برگ» در عرصه پخش مستندها چنین اتفاقی رخ دهد و بعد از مدتی مستندسازان بخواهند که آثارشان در برنامه پخش شود. همچنین مستندازان در کارهای خود به دنبال ساخت یک نسخه «صد برگی» هم باشند.

*برنامه ای که این روزها روی آنتن دارید اطلاعات محور شده است و اگرچه یک برنامه گفتگو محور چالشی به معنای معمول آن نیست، اما از طریق گزارش مستندها چالش های کوچکی را به ذهن مخاطب وارد می سازد. خود شما چه ساختاری را برای برنامه در نظر دارید؟

ضابطیان: من معتقد هستم یک برنامه تلویزیونی باید یکی از این دو هدف را پیگیری کند، یا باید به گنجینه احساسی و یا به گنجینه دانشی مخاطب چیزی را اضافه کند. ما سعی می کنیم از طریق موسیقی، شعر، ادبیات و سخنان آرامش بخشی که از طریق مجریان برنامه پخش می کنیم به گنجینه احساسی مخاطب اضافه کنیم و در کنارش به شدت به افزایش گنجینه دانایی مخاطبمان حساسیت داریم. به این دلیل که در شبکه دانایی فعالیت داریم و در این حوزه شعار می دهیم. ممکن است برنامه باید اطلاعاتی را به مخاطب ارایه کند و یا او را وارد چالشی کند که در نهایت به گسترش قدرت دانایی در وجود او کمک کند.

*از این حیث برنامه ای جدی و کاربردی براساس مسایل روز جامعه دارید، آیا قرار نیست وارد فضاهایی چون خاطره بازی شوید؟

ضابطیان: «صد برگ» درباره چالش های فرهنگی جامعه امروز است، خاطره بازی خوب است اما به اندازه کم، شاید یک سر سوزن در برنامه. البته ما در «رادیو هفت» نه قصد خاطره بازی و نه ادعایی برای آن داشتیم در حالیکه تمام هدف برنامه ای مثل «نقره» خاطره بازی بود. انتهای برنامه هم با این جمله به پایان می رسید که اگر ما از خاطره ها می گوییم ما را ببخشید ما آدم های خاطره بازی هستیم. اصلا واژه خاطره بازی از برنامه ما باب شد و پیش از آن در هیچ برنامه رادیویی و تلویزیونی به کار نرفته بود. با این حال «رادیو هفت» قصدی برای خاطره بازی نداشت و «صد برگ» ابدا چنین هدفی ندارد و اگر هم زمانی وارد این حوزه شویم از این زاویه است که قدر امروز را بدانیم وگرنه نمی خواهیم جامعه را به سمت تقدس گذشته ببریم. همیشه گفته شده است مردمانی که در گذشته سیر می کنند افرادی افسرده و آنها که به آینده فکر می کنند افرادی مضطرب هستند و انسان های خوشبخت آنهایی هستند که در زمان حال زندگی می کنند. ما با «صد برگ» می خواهیم کمک کنیم که مردم حال خوبی داشته باشند و بخشی از این حال خوب به دانایی تعلق دارد.

*در این چند ماه چندین برنامه از شبکه های مختلف سیما روی آنتن رفت که هر یک تلاش می کرد به نوعی این خاطره بازی را برای مخاطبانش داشته باشد.

ضابطیان: اعلب این برنامه ها نقشه راه درستی ندارند و تنها سعی می کنند مجموعه ای از برنامه ها و تصاویر را از آرشیو بیرون بکشند. من همیشه گفته ام که عده ای آنتن تلویزیون را روی آرشیو آن دایورت کرده اند. نتیجه این امر برنامه هایی است که فرم جدیدی برای عرضه ندارند و مخاطب را هم دلزده می کند.

*ناراحت نیستید که «رادیو هفت» به پایان رسید؟

ضابطیان: خیر. به هرحال ما برنامه ساز هستیم و با پایان یک برنامه سراغ کار بعدی می رویم.

*یعنی برای شما تفاوتی بین برنامه ها وجود ندارد؟

صوفی: منظور این نیست که تفاوتی وجود ندارد اما مساله اینجاست که در گذشته متوقف نمی شویم. «رادیو هفت» در دوره ای تاثیر خود را در تلویزیون داشت و به خوبی از آن یاد می شود اما با این حال اگر ما فکر می کنیم کار خود را بلد هستیم این اتفاق باید در «صد برگ» هم رخ دهد.

البته نکته ای اینجا وجود دارد که باید به آن توجه کرد. هیچ برنامه ای هرچقدر هم حرفه ای باشد موفق نمی شود مگر اینکه از نوعی حمایت ستادی هم برخوردار باشد. اگر ما در سال های گذشته موفق می شدیم به این دلیل بود که نوعی همدلی بین تیم برنامه ساز و تیم های تصمیم گیرنده وجود داشت که امیدوارم در آینده هم به همین ترتیب باشد و این نکته ای است که در شبکه چهار وجود دارد و این اتفاق تیمی در آن وجود دارد. اینکه برنامه ها در این شبکه یکدیگر را حمایت و تبلیغ می کنند براساس تصمیم کلانی است که بین مدیران شبکه و برنامه سازان گرفته شده است. مدیران در این شبکه در بسیاری از موارد در کنار شما هستند و احساس نمی کنید در مقابل شما قرار گرفته اند. بنابراین اگر هم اتفاقات خوبی در برنامه «صد برگ» در حال رخ دادن است نتیجه یک کار تیمی است و نه فقط گروه برنامه ساز.
ضابطیان: میزان همدلی و حمایت در شبکه چهار و میزان انرژی که از طرف مدیران به ما رسیده است آنقدر خوب بوده است که ما چاره دیگری جز اینکه برنامه خوب بسازیم، نداریم.
http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1394/7/11/657643_467.jpg
«صد برگ» ایرانی است نه تهرانی/ کنترلِ تلویزیون اسلحه بیننده است
گفتگو با عوامل برنامه تلویزیونی صد برگ


خبرگزاری مهر- گروه هنر: یکی از برنامه های پربیینده تلویزیون در این چند ساله اخیر به یک تیم چند نفره اختصاص داشت که «رادیو هفت» اداره کردند؛ برنامه ای که پنج سال روی آنتن رفت اما تولید مجددش در بهار امسال یک باره با اما و اگرهایی روبه رو شد. در نهایت اعلام شد که این برنامه با ساختار شبکه آموزش ارتباطی ندارد و نمی تواند به تولید برسد، از آن پس مخاطبان بسیاری منتظر بودند تا بدانند منصور ضابطیان و محمد صوفی چه خواهند کرد و چه زمانی دوباره در قاب تلویزیون دیده خواهند شد.

بعد از چند ماه بالاخره تیم «رادیو هفت» به شبکه چهار رسید تا برنامه جدیدی با نام «صد برگ» را روی آنتن ببرد. برنامه ای که حالا مدتی از پخش آن می گذرد و قرار نیست دنباله «رادیو هفت» باشد. این برنامه جدید اگرچه تقریبا از همان تیم بهره می گیرد اما در ساختارها و در آیتم ها به شکل متفاوتی عمل می کند.

خبرگزاری مهر سراغ عوامل «صد برگ» رفته است تا نظر آنها را درباره مجله تصویری شبانه شان جویا شود.

در این گفتگو منصور ضابطیان و محمد صوفی دو تهیه کننده و کارگردان برنامه و شاهین شرافتی مجری «صد برگ» در خبرگزاری مهر حضور یافتند و درباره فرم این برنامه شبانه، مخاطبان و رویکردی که دارد سخن گفتند. آنها در بخش اول این گفتگو بیان کردند که یک وجه تمایز فعال «صد برگ» که قرار است در آینده به ویژگی منحصر به فرد این برنامه هم تبدیل شود مستندهایی است که نمایش داده می شود و همچنین از زحماتی که برای ساخت مستندگزارش های برنامه صورت می گیرد سخن گفتند.

با ما در بخش نخست این میزگرد همراه شوید:

*شاید مخاطبی که شب ها شبکه چهار را انتخاب می کند و به تماشای برنامه «صد برگ» می نشیند هنوز انتظار داشته باشد که «رادیو هفت» را ببیند. از نظر خودتان «صد برگ» چه ویژگی هایی دارد و چه تجربه هایی متفاوتی در آن به اجرا گذاشته شده است؟

منصور ضابطیان: «صد برگ» یک برنامه تصویری فرهنگی، هنری و اندیشه‌ای است که تجربه های پیشین تیم «رادیو هفت» را در بر دارد؛ تجربه هایی که بخشی از آن در حوزه اطلاع رسانی است. چون تلقی من و همکارانم این است که برنامه ما چندان آموزشی نیست. هدف برنامه «صد برگ» جدای از آرامش بخشی، نوعی اطلاع رسانی فرهنگی و افزایش دانش بیننده است تا مخاطبی که از ساعت ۲۱ به تماشای این برنامه می نشیند بعد از خوردن شام و یا حتی فارغ شدن از کار روزانه فرصتی داشته باشد تا اطلاعات مختلف فرهنگی و هنری را از این برنامه بگیرد.

*یکی از ویژگی هایی که قبل از پخش برنامه «صد برگ» بیان می شد این بود که قرار است ریتم تندتری نسبت به «رادیو هفت» داشته باشد. خود شما معتقدید این اتفاق رخ داده است؟

محمد صوفی: طراحی برنامه «صد برگ» در ابتدای شب با توجه به زمانی است که خانواده ها دور هم جمع می شوند و می خواهند در کنار هم باشند. ما با توجه به این شرایط، بخش های بیشتر اما کوتاه تری را برای برنامه در نظر گرفتیم تا بیشترین اطلاعات در کوتاه ترین زمان ممکن انتقال داده شود تا مخاطبی که این برنامه را می بیند، بتواند در کنار سایر کارهایش آیتم ها و بخش های مورد نظرش را هم تماشا کند و هر مخاطبی به هر قسمت از برنامه که می رسد بتواند از آن بهره بگیرد. در عین حال ما سعی می کنیم این بخش ها ارتباط موضوعی خود را با یکدیگر حفظ کنند و مخاطب با همه بخش ها هم ارتباط پیدا کند.

درباره ریتم برنامه شاید بهتر بود، می گفتیم که قرار است در «صد برگ» از ریتم مناسب زمان پخش استفاده شود. ریتم تند به این معنا نیست که سرعت پخش آیتم ها افزایش می یابد بلکه منظور این است که اگر در ساعت ۲۱ شب پای این برنامه می نشینید، بتوانید با آن سرگرم شوید بدون اینکه احساس کنید یک ساعت زمان گذشته است، بنابراین در اینجا ریتم و مفهوم فیزیکی آن مدنظر نیست.

وقتی این ریتم به درون برنامه برمی گردد ممکن است شما یک مستند ۱۰ دقیقه ای در برنامه «صد برگ» ببینید که برای این مجله تصویری زمان بندی طولانی داشته باشد، اما وقتی در کنار دیگر بخش ها قرار می گیرد شما این ۱۰ دقیقه را احساس نمی کنید. بنابراین ریتم، طراحی مناسب در کنار هم قرار دادن آیتم ها و بخش ها در برنامه «صد برگ» است. البته طبیعی است که هنوز زمان مناسبی برای قضاوت نیست چون تاکنون قسمت های زیادی از این برنامه پخش نشده است. این برنامه به تازگی شروع شده و شاید ۳ ماهی زمان نیاز داشته باشد تا خود ما هم بتوانیم به تصمیم گیری بهتری درباره برنامه و بخش های مختلف آن برسیم. حتی ممکن است تا ۳ ماه دیگر بسیاری از بخش ها و آیتم های این برنامه حذف شوند آن زمان شاید ما به ریتم و فرم دلخواه خود دست پیدا کنیم.

*یکی از ویژگی های این برنامه ترکیبی استفاده از انیمیشن و مستند است مخصوصا مستندهایی که در کمترین زمان ممکن می تواند مخاطب را زندگی یک شخص یا یک مکان آشنا کند و چالش های جدیدی برای مخاطب خلق کند.

ضابطیان: ما در برنامه «رادیو هفت» به لحاظ استفاده از موسیقی به نوعی پختگی رسیده بودیم و موسیقی های این برنامه به فرم و امضای خاصی در انتخاب رسیده بود و حالا در ساخت یک برنامه جدید نیاز بود که شکل های دیگری را هم امتحان کنیم و به فرم های دیگری هویت ببخشیم و امضای خود را پای آنها هم به ثبت برسانیم. آن چیزی که می توانست به عنوان یک امضا در «صد برگ» اتفاق بیفتد، گزارش ها و مستندهای این برنامه بود. معمولا برنامه های ترکیبی تلویزیون برنامه هایی تهرانی هستند و به شهر تهران محدود می شوند و این طبیعی است چراکه بودجه و زمان برای رفتن به سایر شهرها و پوشش دادن اتفاقات این شهرها وجود ندارد بنابراین ما سعی کردیم حضور خرده فرهنگ ها و شهرهای مختلف را از طریق مستندهای مختلف موضوعی و مستقل در برنامه داشته باشیم. ما در برنامه هایی که پخش شد مستندهایی از کاشان، اصفهان، میبد، گیلان و... داشتیم که فکر می کنم پیش از این در برنامه های ترکیبی کمتر اتفاق افتاده است و یا اگر هم وجود داشته است به این ترتیب بوده که مجری یا گزارشگر به شهرهای مختلف رفته و تنها با سلام، احوالپرسی و یا گفتگو با شهروندان، برنامه را از منطقه و یا استان مورد نظر روی آنتن برده اند.

صوفی: برنامه «صد برگ» از یک طرف گزارش هایی دارد که بنا به اتفاقات روز تهیه می شوند که البته سعی می کنیم این گزارش ها در قالب های معمول آثار تلویزیونی نباشد که از طرف خود عوامل برنامه ساخته می شوند. علاوه بر اینها مستندهایی هم داریم که کاملا حرفه ای هستند و از طرف بهترین مستندسازها تولید شده اند. ما در تعاملی که با این مستندسازان داشتیم از آنها خواستیم ورژنی از مستند خود را برای پخش در «صدبرگ» آماده کنند که خروجی آن همان است که در برنامه دیده شد.

ضابطیان: بسیاری از این آثار، مستندهایی هستند که تاکنون نمایش داده نشده است. مستندسازان عادت دارند وقتی اثری می سازند راش های زیادی با موضوعات دیگر هم تهیه می کنند ما هم با یک هزینه مالی اندک در حدی که بتوانیم کار این مستندسازان را تهیه کرده و در برنامه پخش می کنیم.

*ما شبکه مستند را هم داریم که به طور حرفه ای به پخش مستند مشغول است. با این حال گویی در همین مدت اخیر برخی از مستندها در برنامه شما بهتر از این شبکه دیده شده اند.

صوفی: ابتدا باید گفت پخش این مستندها برای ما یک دغدغه بود. بانی اصلی تولید مستند نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان شبکه های تلویزیون های هستند اما شاید در ایران نگاهی جدی به این حوزه نشده است. درست است ما در این سال ها شبکه مستند را داشته ایم اما باید در نظر گرفت که این شبکه چقدر مخاطب دارد که به صورت جدی آثار را دنبال کند و شاید برنامه هایی مثل «صدبرگ» بتوانند باعث آشتی مخاطب با مستندهای جدی شوند.

نکته دیگر این است که با وجود فعالیت نهادهایی چون مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، تعامل جدی میان آنها و تلویزیون وجود ندارد. آثار مستند در این سال ها شرایط چندان مناسبی برای پخش از تلویزیون نداشته اند و به صورت حرفه ای به آنها نگاه نشده است. خوشبختانه به واسطه تعامل ما با مستندسازان اعتمادی شکل گرفت و مرکز گسترش سینمای مستند بهترین آثار خود را با توجه به بودجه های اندک ما در اختیارمان قرار داد.

ضابطیان: همانطور که می دانید زحمت زیادی برای آثار مستند کشیده می شود و تمام زحمت یک فیلمساز در یک سال برای چنین آثاری به بهترین شکل ممکن صرف می شود. این اتفاق در گزارش های تلویزیونی رخ نمی دهد چون سرعت بالاست و تیم تولید یک گزارش مستند تمام تمرکز خود را روی تولید آن اثر نمی گذارد و بنابراین ما ترجیح دادیم به جای اینکه وارد فرم و قالب مستندسازی تلویزیونی شویم از گنجینه فعلی مستندها استفاده کنیم و با دوستانی که با تمرکز بیشتری به تولید مستند مشغول هستند تعامل کنیم. تا آنچه که به عنوان خروجی یک مستند در نظر گرفته می شود به بهترین شکل ممکن عرضه شود. در بسیاری از موارد بعضی از موضوعات در قالب مستند در تلویزیون زخمی می شود اما درست ارائه نمی شود و بنابراین وقتی شما اثر مستند را از کانال افرادی عرضه می کنید که حرفه شان مستند است، خروجی درست تر و شیک تری دارد.

شاهین شرافتی: به نظرم یکی از نقاط تفاوت «صد برگ» با برنامه هایی که این تیم سابق ساخته، این است که در این برنامه و با این مستندها ما ترغیب می شویم دنیای اطراف را آنچنان که زندگی خود را واکاوی می‌کنیم، نگاه کنیم.

مدتی پیش ما مستندی درباره برج آزادی پخش کردیم. من از چند نفر که در آن محدوده بودند، پرسیدم تاکنون چند بار به برج آزادی رفته اند و شاید از ۵۰ نفر تنها ۲۰ نفر از آنها داخل برج آزادی رفته و آن را دیده بودند در حالی که اکثر آنها برج العرب عمارات و یا میدان تقسیم ترکیه را دیده بودند و در بیشتر کشورهای اطراف گشت زده بودند اما برج آزادی شهری را که در آن زندگی می‌کنند، ندیده بودند. این یک تلنگر بود به این افراد که یک معماری متفاوت را که در دنیا یکی است، تماشا کنند و فکر می کنم چنین مستندهایی نقاط طلایی این برنامه است.

*ما مستندهای زیادی داشته ایم که به جاذبه های طبیعی سرزمین ایران پرداخته اند، فرق «صد برگ» با دیگر برنامه ها در چیست که مستندها در این برنامه به چشم می آیند.

شرافتی: ما شبکه مستند و شبکه شما را داریم که از نقاط مختلف ایران و حتی دیگر مناطق، تصاویری را نمایش می دهند، اما به دلیل اینکه ظرافت برنامه‌سازی در آنها اتفاق نیفتاده است ما را جذب نمی‌کنند. شاید اگر قرار بود مستند «تقلب» را که چندی پیش از این برنامه پخش شد، در سینما تماشا کنید جذب نمی شدید اما چون این مستند برای «صد برگ» طراحی شده است ۵ بار تدوین می شود و بهترین قسمت های آن را جدا می کنند تا قابل دیدن باشد.

ما در برنامه «صدبرگ» بحث می کنیم تا اینکه ببینیم چطور می توان در ۶ دقیقه به گونه ای گل زد که مخاطب پای کار باقی بماند یا در ۱۰ دقیقه چطور می توان مخاطب را به اثری جذب کرد. اینها نکات کلیدی است که می تواند یک اثر را دیدنی، موثر و با کیفیت بسازد.

*برای ساخت یک مستند که در قالب برنامه ای مثل «صد برگ» عرضه می شود چقدر زمان نیاز است؟

شرافتی: در بخش اجرا من یک روز قبل مستند مورد نظر را می بینم و بعد درباره برداشت هایی که دارم با کارگردانان برنامه صحبت می کنم و بعد در طی این گفتگوها تصمیم می گیریم که به طور مثال چطور در یک پلاتو طراح آلمانی برج آزادی را توصیف و معرفی کنیم. چگونه هماهنگی بین مستند و پلاتوها مثل یک نخ تسبیح حفظ شود تا مخاطب باقی اثر را دنبال کند و بر این اساس باید سعی کنم در ۲ دقیقه حرف خود را بیان کنم.

*برای آن دو دقیقه چقدر زمان می گذارید؟

شرافتی: من تمرین زیادی دارم تا بتوانم مطالب خود را در ۲ دقیقه بیان کنم و گاهی در بعضی از شب ها که به استودیو می روم تیم تصویربرداری و منشی صحنه از این تمرین ها کلافه می شوند. به هرحال من ۲ دقیقه طلایی در اختیار دارم که با آن تلاش می کنم مخاطب را تا انتها پای برنامه نگه دارم.

*مستندهایی که در «صد برگ» نمایش داده می شوند گویی مختص همین برنامه ساخته و پرداخته شده اند، آنها را بر چه اساسی انتخاب می کنید؟

ضابطیان: بخشی که از مستندها که تولید خود ماست و از اتاق فکر برنامه بیرون می آید و بخشی هم که در تعامل با مستندسازان است به آنها سفارش داده می شود. ما ابتدا از مستندسازان می خواهیم فهرستی از کارهایی را که انجام داده اند نشان داده اند و با بررسی زمانبندی و موضوع شان تصمیم می گیریم که آیا می توان از میان آنها یک کپی نسخه مطابق با «صد برگ» درآورد یا خیر. در مورد برخی از مستندها هم می خواهیم یک کپی خوش ریتم و کوتاه شده به ما داده شود که با موازین تلویزیون همخوان باشد. شاید نسخه اصلی مستند که ۵۰ دقیقه زمان دارد، بتواند در شبکه مستند نمایش داده شود اما موضوع این است که ما در «صدبرگ» یک ساعت زمان داریم و باید نوعی بسته بندی را در ارائه آنچه می خواهیم عرضه کنیم، در نظر بگیریم. بنابراین مستندها در یک بسته بندی درست نمایش داده می شوند و ممکن است همین دلیلی باشد که این آثار در برنامه «صد برگ» دیده می شوند اما در شبکه مستند آنطور که باید به چشم نمی آیند. در واقع همانطور که شاهین شرافتی گفت حتی ۲ دقیقه ای که در مستند صحبت می شود ۲ دقیقه مفید است و حدود ۱:۴۵ ثانیه به شما اطلاعات ارائه می کند. درحالیکه در بسیاری از برنامه های تلویزیونی ممکن است بعد از پایان یک بخش ۱۰ یا ۱۵ دقیقه ای احساس کنید که هیچ چیز دریافت نکرده اید و این زمان به تعارف، شوخی، بحث میان دو مجری و یا احوالپرسی آنها سپری شده است.

شرافتی: فکر می کنم مخاطب امروز تلویزیون به شدت بی رحم است. کنترل تلویزیون در دست او مثل یک اسلحه عمل می کند و اگر ۲ دقیقه شما به ۳ دقیقه تبدیل شود کنترل را به طرف برنامه شلیک کرده و شبکه بعدی را انتخاب می کند. ممکن است در حرفه روزنامه نگاری نیز خبرنگاری ۵۰ هزار کلمه مصاحبه کند و بعد به او بگویند تنها می تواند هزار کلمه را انتخاب کند. در بخش اجرا نیز فشاری روی شما وجود دارد که ترغیب تان می کند مفید باشید و اگر مفید نباشید کسی شما را نگاه نمی کند چون در یک برنامه روتین و شبانه فعالیت دارید.

*برنامه «صد برگ» ویژگی دیگری دارد و آن اطلاعات‌محور بودن آن است که فکر می کنم در دنیای امروز می تواند برای مخاطب کاربردی تر هم باشد. مخصوصا که گاهی احساس می شود برای گرفتن بعضی از اطلاعات مجری برنامه همپای کارشناس جلو آمده است و شاید در «رادیو هفت» نیازی به این همه اطلاعات و دانستن وجود نداشت.

شرافتی: اگر بخواهم از خود مثال بزنم برای یک گفتگوی ۶ تا ۷ دقیقه ای که با بابک نیک خواه بهرامی سردبیر ماهنامه «گیتانما» باید حدود چند ساعت زمان بگذارم. تنها برای ۵ تا ۶ دقیقه که البته ممکن است همان ۶ دقیقه هم درنیاید. به نظرم در یک برنامه تلویزیونی مهم نیست که شما چند دقیقه روی آنتن باشید و حرف بزنید بلکه مهم این است که کیفیت شما روی آنتن چگونه باشد و این همان جادوی کار ماست.

*خود شما چقدر از اطرافیانتان بازخورد گرفته اید و نظرشان نسبت به این برنامه که البته هنوز برای جا افتادن زمان بیشتری نیاز دارد، چه بوده است؟

شرافتی: زمانی که ما کار خود را در شبکه آموزش آغاز کردیم، این شبکه اصلا دیده نمی شد. منظور این نیست که شبکه آموزش دوباره کم بیننده شده است با این حال فکر می کنم کمتر کسی سراغ آن را می گیرد. این اتفاق در شبکه چهار و قبل از مدیریت غلامرضا غلامی رخ داده بود. حالا چند تیم برنامه ساز تصمیم گرفته اند که برای مخاطبان کاری کنند و آنها را سرگرم سازند و فکر می کنم این زحمات دیده خواهد شد و به تدریج نظرها درباره شبکه چهار در حال تغییر است. درست قبل از برنامه ما برادران صفاریان پور در استودیو حضور دارند و بعد تیم ما وارد استودیو می شود و من می بینم که آنها چقدر برای کار خود تلاش می کنند.

*نکته جالبی هم که چند بار در برنامه شما و آقای صفاریان پور اتفاق افتاد این بود که درباره برنامه های یکدیگر صحبت می کنید و همین مخاطب را ترغیب می کند که برنامه بعدی را نیز ببیند.

ضابطیان: ما قائل به کار تیمی هستیم وقتی می گوییم به یک شبکه می رویم یعنی همه برنامه های یک شبکه به ما مربوط است و ما هم با برنامه‌های یک شبکه مرتبط هستیم. این ایده اولیه خود ما بود و با یکدیگر قرار گذاشتیم که برنامه های یکدیگر را معرفی و به نوعی از هم حمایت کنیم. البته این اتفاقی است که در همه جای دنیا رخ می دهد و برنامه ها هیچ گاه خود را جزیره های جدا از یکدیگر تصور نمی کنند به همین دلیل گاهی ما یک برنامه دیگر را معرفی کرده و حتی مجری آن را دعوت می کنیم یا ممکن است سیاوش صفاریان پور «صد برگ» رار در برنامه «چرخ» معرفی کند.

*آقای شرافتی اشاره کردند که شبکه آموزش با «رادیو هفت» دیده شد. ایده آل شما برای دیدن شدن «صد برگ» در شبکه چهار چیست؟

ضابطیان: ایده آل ما این است که بهترین برنامه شبکه خود باشیم. همه برنامه ها در این شبکه اگر چه با یکدیگر دوست هستند اما به عنوان یک تیم دوست داریم در بهترین نقطه باشیم و بیشترین مدال از لحاظ موفقیت به ما تعلق داشته باشد.

امیدواریم بتوانیم برندسازی کنیم و بیننده های شبکه چهار این شبکه را با برنامه «صد برگ» بشناسند و در نهایت دوست داریم مردم بیشتر شبکه چهار را ببینند و اینکه این اتفاق با «صد برگ» رخ دهد و یا با برنامه های دیگر برای ما فرقی ندارد. هر برنامه دیگری را ببینند به برنامه ما کمک می کند و اگر برنامه ما را ببینند به برنامه های دیگر کمک می کند.

صوفی: ما دوست داریم تلاش و رقابتمان با بهترین برنامه ها باشد چراکه رقابت با برنامه های ضعیف فایده ای ندارد و به همین دلیل هم دوست داریم که تیم های برنامه سازی که اکنون در شبکه چهار در حال فعالیت هستند تقویت شوند و جزو بهترین ها باشند تا ما بتوانیم در میان آنها برترین باشیم.


,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،
 شنبه شب ها: مجری: رشید کاکاوند ---------- (فکر کنم کارشناسی ثابتی ندارند)

1شنبه شب ها: مجری :منصور ضابطیان------------- کارشناس:دکتر مسعود عارف نظری (با موضوع سلامت جسم و جان و اندیشه)

2شنبه شب ها: مجری: شاهین شرافتی ------------ کارشناس: آقای مهدی نبیان (با موضوع محیط زیست)

3شنبه شب ها: مجری: رشید کاکاوند ----------- کارشناس: آقای مسعود فروزنده (با موضوع تاریخ)

4 شنبه شب ها: مجری: امیرعلی نبویان-------------- کارشناس: خانم شیده کامکار (با موضوع ارتباط موثر)

5شنبه شب ها: مجری: منصور ضابطیان --------------- کارشناس: بنا به موضوع 5شنبه شب ها کارشناسان متفاوتی خواهد داشت
,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،

مسابقه 100 برگ برای تعامل بیشتر بینندگان با برنامه و افزایش آگاهی شما عزیزان نسبت به موضوعات برنامه طراحی شده است. روند مسابقه به این صورت است که مشترکین همراه اولی روزانه حداکثر 3 پیامک 150تومانی و مشترکین ایرانسلی حداکثر 2 محتوای 120 تومانی دریافت خواهند کرد. سوالات مسابقه از کد 20700 و دیگر پیامها مثل تایید پاسخ، خوش‌آمدگویی و ... از کد 20720 ارسال می شود. شما می توانید با پاسخ به سوالات هر روز امتیاز خود را در قرعه کشی روزانه 5 میلیون ریالی و 3 جایزه ویژه 150 میلیون ریالی افزایش دهید. برای پاسخ به سوالات هر قسمت از برنامه تا ساعت 15روز بعد فرصت دارید. توجه کنید که اگر بین ساعت 15 تا 19 پاسخی ارسال نمایید پیغامی مبنی بر شروع نشدن مسابقه دریافت می کنید، لطفا منتظر ارسال سوالات باشید.
برای پاسخگویی به سوالات لطفا تنها عدد گزینه مورد نظر را ارسال کنید.

نحوه امتیاز دهی:
فعالسازی : 1000 امتیاز
پاسخ صحیح: 200 امتیاز
پاسخ غلط: 50 امتیاز
هر روز عضویت: 50 امتیاز
برای فعالسازی 100 و برای غیر فعالسازی 100 off و برای دریافت راهنمای سرویس help را به رایگان به 20700 بفرستید

******************************************************************************************************


روزنامه 7صبح در روز شنبه، گزارشی رو درباره برنامه صدبرگ تهیه کرده و درباره برنامه با منصور ضابطیان صحبت کرده. در زیر مشروح این گزارش آورده شده:


«صد برگ» ضابطیان و رفقا در شبکه چهار

رنامه جدید تیم منصور ضابطیان و محمد صوفی از امشب روی آنتن شبکه چهار می رود؛ برنامه ای کاملا فرهنگی و هنری که پای بازیگران، هنرمندان و سایر چهره های مطرح را با خوانش شعر و متون ادبی و .. به تلویزیون باز می کند.

منصور ضابطیان و تیم اش بعد از چند ماه دوری از تلویزیون، بالاخره قرار است از امشب با برنامه جدید «صدبرگ» به شبکه چهار بیایند. این برنامه برخلاف اینکه طرح جلد دفترهای مشق 100 برگ قدیمی را به عنوان لوگو استفاده کرده به هیچ عنوان برنامه ای نوستالژیک نیست.

آنطور که از تعریف ها برمی آید، برنامه صرفا شبانه و آرامش بخش هم نیست و قرار است در آن صحبت های زیادی درباره مسائل مختلف فرهنگی و هنری و اندیشه به میان بیاید و بحث های کارشناسی فراوانی رواج داشته باشد. به همین دلیل هم هست که شبکه چهار، ساعت 21 را برای پخش آن در نظر گرفته است.

درباره حال و هوای برنامه، اتفاق هایی که قرار است در آن بیفتد و خلاصه بخش های مختلف آن با منصور ضابطیان، مجری و یکی از تهیه کنندگان برنامه گپ زده ایم.

از حافظ و فردوسی تا کلاسیک و انیمیشن

طبق تعریف هایی که از «صدبرگ» شنیده ایم، یک جور مجله فرهنگ، هنر و اندیشه است که قرار است درباره وقایع مختلف فرهنگی صحبت کند و بحث هایی راه بیندازد که به لحاظ فرهنگی برای مردم مفید باشد.

برنامه از بخش های مختلفی تشکیل شده اما آنطور که باید آیتم ثابتی در طول هفته ندارد. ضابطیان در این باره می گوید: «بخش ثابت، به آن شکل که بخواهد مدام در طول هفته تکرار شود نداریم. در واقع تولیدات فراوانی برای برنامه در نظر گرفته ایم اما آیتم ها نظم خاصی ندارند. مثلا بخشی برای حافظ خوانی در نظر گرفته ایم. بخشی را به خوانش حکایت های گلستان سعدی در کاخ گلستان اختصاص داده ایم. بخشی داریم به اسم فردوسی خوانی و با آقای فردوسی که هنرمندان مختلف را کنار مجسمه فردوسی می بریم تا بخش های مختلفی از شاهنامه را بخوانند.

 بخش دیگری برای فیلم های مستند و مراحل تولیدشان در نظر گرفته ایم. در بخش هایی به آوازهای ایرانی، موسیقی کلاسیک، انیمیشن و ... اختصاص داده ایم و در کنار همه اینها نماهنگ های مختلف و ... هم داریم. همه اینها مجموعه متنوعی را تشکیل می دهد که به مرور در طول هفته شاهدش خواهید بود.»


غافلگیری صدبرگ

مهمترین بخش «صدبرگ» بخشی است که به نظر می رسد قرار است مخاطبان را هر شب غافلگیر کند. ضابطیان می گوید: «بخشی در برنامه داریم که مخاطبان را به واسطه آن غافلگیر می کنیم. مثلا ممکن است یک شب عکاسی را که انتظارش را نداریم دعوت کنیم تا راجع به عکس هایش صحبت کند یا مثلا یک شب کارگر ساختمانی که در عرصه فرهنگی اتفاقی را به وجود آورده یا تصمیم خاصی گرفته را به برنامه بیاوریم. برای همین هر شب بیننده ها ممکن است آدم خاصی را ببینند که اصلا انتظارش را نداشته اند.»

در کنار همه اینها آنطور که می گوید برنامه، یکسری کارشناس ثابت دارد که هر شب در برنامه حضور دارند و راجع به مسائل مختلف بحث می کنند.

اجرای چهار مجری در هفته

برنامه هر شب هفته روی آنتن می رود اما به تفکیک روزها چهار مجری برای آن در نظر گرفته شده اند. ظابطیان می گوید: «چهارتا مجری داریم، دو شب در هفته را رشید کاکاوند اجرا می کند، دو شب در هفته خودم هستم، یک شب شاهین شرافتی به عنوان مجری در برنامه حاضر می شود و یک شب را هم امیر علی نبویان اجرا می کند.»

طبق تعریف او 40 درصد برنامه ها تولیدی هستند و به صورت آیتم های ضبط شده روی آنتن می روند و 60 درصد بقیه زنده است و به مسائل و اتفاق های روز واکنش نشان می دهد.

ویژه برنامه پنجشنبه ها

برنامه «صدبرگ» به طور کلی موضوع محور نیست، غیر از روزهای پنجشنبه که به گفته ضابطیان یک مقدار فرمت برنامه ها خاص تر است. او می گوید: «پنجشنبه ها برنامه مان از موضوعات هفته تبعیت می کند. مثلا این هفته به دلیل همزمانی با روز جهانی کودک که 16 مهر ماه است، برنامه ها یک مقدار به آن سمت و سو تمایل دارد و هفته بعدش که روز جهانی غذاست درباره فرهنگ غذا و تغذیه صحبت خواهیم کرد. ویژگی اصلی برنامه صدبرگ این است که به همه مسائل، حتی آنهایی که شاید در وهله اول فرهنگی نباشد، نگاه فرهنگی خواهیم داشت.»


چرا ساعت 21؟

پخش برنامه در ساعت 21، مسئله ای است که در اینستاگرام این برنامه واکنش زیادی را دربر داشته. خیلی ها نوشته اند که انتخاب این ساعت برای چنین برنامه ای زود است و شاید منتظر بوده اند برنامه ای نظیر این در ساعت های پایانی روز پخش شود و برخی دیگر هم نوشته اند که پخش برنامه در ساعت 21 با سریال های شبکه های دیگر تداخل پیدا می کند و ... این مسئله را با ضابطیان در میان می گذاری؛ توضیح می دهد: «هدفگذاری ما خانواده ای است که ساعت 9 شب به منزل رسیده و نمی خواهد سریال ببیند و دنبال تماشای اینجور چیزها نیست. دلش می خواهد آن وقت شب فقط خوراک فرهنگی دریافت کند. صدبرگ می تواند این موقعیت را برایش فراهم کند.»

به هر حال خیلی ها هم هستند که در کنار سریال، ترجیح می دهند این برنامه را هم تماشا کنند. حتی از عوامل برنامه درخواست کرده اند که ساعت پخش آن را عوض کنند. ضابطیان می گوید که این ساعت را خود شبکه چهار برای برنامه انتخاب کرده: «این انتخابی است که شبکه چهار انجام داده و خواسته در آن ساعت یک مجله فرهنگی داشته باشد. با محتوایی هم که ما داریم در این برنامه، برای این ساعت مناسب تر است تا برنامه ای که بخواهد آخر شب و ساعت های پایانی شب روی آنتن برود. بالاخره باید این را در نظر بگیریم که در تمام ساعات روز در هجوم ده ها شبکه تلویزیونی و ده ها خوراک سرگرم کننده مختلف هستیم ولی بالاخره سلایق فرق می کند.

به هر حال ما آنقدر باید توانایی داشته باشیم و برنامه مان را سرگرم کننده پیش ببریم که بتواند کسی که سریال دوست دارد را هم مجاب به تماشا کند. قطعا اگر خوراک خوبی برای مردم داشته باشیم به طرف مان جلب می شوند. ضمن اینکه هم سریال های تلویزیون تکرار دارند و هم برنامه ما. روی همین بحث اگر کسی آن زمان را از دست داد می تواند تکرار برنامه را روز بعد ساعت 13:30 تماشا کند.»


تعامل مستقیم با مخاطبان

عوامل برنامه صدبرگ، علاوه بر صفحه اینستاگرامی که ایجاد کرده اند، در تلگرام هم گروهی تشکیل داده اند تا مخاطبان بتوانند در آنجا عضو شوند و راحت بحث و گفتگو داشته باشند. ضابطیان درباره این فعالیت جدید هم می گوید: «من فکر می کنم بهترین قاضی ها درباره هر برنامه و بهترین کسانی که می توانند برنامه را هدایت کنند خود مردم هستند؛ مخصوصا مردمی که مخاطب شبکه چهار هستند و نگاه و نظراتشان به تفکرات برنامه خیلی نزدیکتر است.

قطعا خیلی بیشتر می توانند کمک کنند. این تکنولوژی های جدید باعث شده که بتوانیم خیلی راحت تر با مردم در ارتباط باشیم و ایده ها، انتقادها و پیشنهادها را بگیریم و در برنامه اعمال کنیم. برای همین هم در کنار اینستاگرام، گروه تلگرامی را هم فعال کرده ایم و واقعا هم از نظرات مختلف مردم استقبال می کنیم.»

تا کی قرار است روی آنتن باشد؟

با توجه به سابقه درخشانی که مخاطبان از تیم منصور ضابطیان و محمد صوفی سراغ دارند و استقبال فراوانی که تا همین الان در صفحه اینستاگرام این برنامه شده به نظر می رسد «صدبرگ» هم از جمله برنامه های طولانی مدت شبکه چهار باشد و پخش آن تا مدت ها ادامه پیدا کند. ضابطیان درباره اینکه برنامه تا چه زمانی قرار است روی آنتن باشد می گوید: «فعلا دوره این برنامه را تا پایان سال روی آنتن می بریم اما به امید خدا اگر مردم و مدیران از برآیند کار راضی باشند، امیدواریم در دوره های بعد هم بتوانیم کارمان را ادامه دهیم.»


رها ماهرو : خوانندگان عزیز و سینمادوست ، لطفا نظر و نقدتان را درباره برنامه صد برگ که از شبکه  چهار تلویزیون پخش می شود برای ما بنویسید و بفرستید .



جناب صوفی درباره برنامه توضیحاتی بدین شرح داده اند:
ما در برنامه مهمانان و کارشناسان مختلفی را دعوت می کنیم و بخشی از گفتگوها را هم به استودیوی زنده برنامه خواهیم برد اما این گفتگوها با دیگر برنامه های گفتگومحور معمول متفاوت خواهد بود. همچنین در برنامه بخشی داریم که به ادبیات کهن نگاهی می اندازیم و با حافظ خوانی، سعدی خوانی، مولوی خوانی و... سعی می کنیم تا حداقل نام این افراد برای مخاطبان مرور شود. این بخش با شباهت هایی در «رادیو هفت» هم اجرا می شد اما اینجا رویکرد جدیدی پیدا کرده است و روی نکات فرهنگی و اجتماعی تاکید بیشتری می شود.

محمد صوفی درباره آیتم هایی از «رادیو هفت» مثل گفتگو با کودکان که طرفداران بسیاری داشته است، عنوان کرد: ما در این برنامه هم با کودکان گفتگو می کنیم اما این گفتگوها اینجا کمی متفاوت خواهد شد به طور مثال با خانواده های کودکان نیز گفتگو می کنیم و قرار است سخنان والدین و بچه ها را بسنجیم.

تهیه کننده «صد برگ» در پایان به بخش دیگری از این برنامه اشاره و عنوان کرد: ما در این برنامه بخشی را با عنوان «برگ اول» داریم که قرار است ابتدای رمان های معروف دنیا را برای مخاطبان بخوانیم و بعضی از چهره های فرهنگی و هنری این بخش را اجرا می کنند که البته به صورت هر شبی نخواهد بود.
,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،
 برنامه صد برگ از شبکه چهار سیما
برنامه «رادیو هفت» پیش از این به کارگردانی و تهیه کنندگی منصورضابطیان و محمد صوفی از تلویزیون در شبکه آموزش به روی آنتن رفت و حالا این برنامه‌سازان قرار است برنامه جدیدی را در شبکه چهار با عنوان «صد برگ» تجربه کنند.

پایگاه خبری شباویز/ "صد برگ" هر شب ساعت 21 در شبکه چهار سیما

برنامه «صد برگ» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مشترک منصور ضابطیان و محمد صوفی در شبکه چهار سیما از شنبه - یازدهم مهرماه - ساعت 21 هر شب روی آنتن می‌رود.
 

 در اولین قسمت از برنامه «صد برگ» بخش‌هایی از برنامه و همین‌طور کارشناسانی که قرار است در آن حضور پیدا کنند معرفی شوند.
 

«صد برگ» قصد دارد اطلاعات و دانش فرهنگی را به مخاطبان ارائه دهد. در این مجله شبانه موضوعات مختلفى چون ادبیات، روانشناسى، تربیت، تاریخ، فرهنگ عامه و گردشگرى مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.


در اولین قسمت از این برنامه احسان کمالی که جایزه بزرگ مسابقه عکاسی انسانیت (هویت ملی) را در کشور چین دریافت کرده است حضور دارد و درباره این رویداد مهم اجتماعی گفتگو کرد. همچنین امیر الهامی نیز دیگر میهمان این برنامه بود و درباره آینه در فرهنگ ایرانی مباحثی را مطرح کرد.
 

مستند هاى جذاب، گزارش هایى با حال و هواى متفاوت، شعرخوانى، مرور بهترین رمان هاى دنیا و نماهنگ هاى متنوع از دیگر بخش هاى این برنامه است

برنامه «رادیو هفت» پیش از این به کارگردانی و تهیه کنندگی منصورضابطیان و محمد صوفی از تلویزیون در شبکه آموزش به روی آنتن رفت و حالا این برنامه‌سازان قرار است برنامه جدیدی را در شبکه چهار با عنوان «صد برگ» تجربه کنند.
,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،
برنامه «صدبرگ» از امشب روی آنتن شبکه چهار می رود / دوباره ضابطیان، دوباره صوفی

برنامه «صدبرگ» از امشب روی آنتن شبکه چهار می رود / دوباره ضابطیان، دوباره صوفی برنامه «صدبرگ» از امشب روی آنتن شبکه چهار می رود / دوباره ضابطیان، دوباره صوفی

سی و یک نما- پخش برنامه «صد برگ» با کارگردانی و تهیه کنندگی منصور ضابطیان و محمد صوفی با موضوع فرهنگ، هنر و اندیشه از امشب روی آنتن شبکه چهار شروع می‌شود. برنامه ای کاملا فرهنگی و هنری که پای بازیگران، هنرمندان و سایر چهره های مطرح را با خوانش شعر و متون ادبی و ... به تلویزیون می کشد.

در اولین قسمت از برنامه «صد برگ» قرار است بخش‌هایی از برنامه و همین‌طور کارشناسانی که قرار است در آن حضور پیدا کنند معرفی شوند.

«صد برگ» قصد دارد اطلاعات و دانش فرهنگی را به مخاطبان ارائه دهد. برنامه «رادیو هفت» پیش از این به کارگردانی و تهیه کنندگی منصورضابطیان و محمد صوفی از تلویزیون در شبکه آموزش به روی آنتن می‌رفت و حالا این برنامه‌سازان قرار است برنامه جدیدی را در شبکه چهار با عنوان «صد برگ» تجربه کنند.

 

منصور ضابطیان و تیم اش بعد از چند ماه دوری از تلویزیون، بالاخره قرار است از امشب با برنامه جدید «صدبرگ» به شبکه چهار بیایند. این برنامه برخلاف اینکه طرح جلد دفترهای مشق 100 برگ قدیمی را به عنوان لوگو استفاده کرده به هیچ عنوان برنامه ای نوستالژیک نیست.

آنطور که از تعریف ها برمی آید، برنامه صرفا شبانه و آرامش بخش هم نیست و قرار است در آن صحبت های زیادی درباره مسائل مختلف فرهنگی و هنری و اندیشه به میان بیاید و بحث های کارشناسی فراوانی رواج داشته باشد. به همین دلیل هم هست که شبکه چهار، ساعت 21 را برای پخش آن در نظر گرفته است.

 

این برنامه به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مشترک منصور ضابطیان و محمد صوفی در شبکه چهار سیما ساعت 21 هر شب روی آنتن می‌رود
,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،
آغاز برنامه جدید تیم «رادیو هفت» در تلویزیون/ «صد برگ» در شبکه چهار
فرهنگ > تلویزیون - پخش برنامه «صد برگ» با موضوع فرهنگ، هنر و اندیشه از فردا شب - شنبه - در تلویزیون آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، برنامه «صد برگ» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مشترک منصور ضابطیان و محمد صوفی در شبکه چهار سیما از شنبه - یازدهم مهرماه - ساعت 21 هر شب روی آنتن می‌رود.

در اولین قسمت از برنامه «صد برگ» قرار است بخش‌هایی از برنامه و همین‌طور کارشناسانی که قرار است در آن حضور پیدا کنند معرفی شوند.

«صد برگ» قصد دارد اطلاعات و دانش فرهنگی را به مخاطبان ارائه دهد.

برنامه «رادیو هفت» پیش از این به کارگردانی و تهیه کنندگی منصورضابطیان و محمد صوفی از تلویزیون در شبکه آموزش به روی آنتن رفت و حالا این برنامه‌سازان قرار است برنامه جدیدی را در شبکه چهار با عنوان «صد برگ» تجربه کنند.

,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،

«صد برگ» ضابطیان و رفقا در شبکه چهار
برنامه جدید تیم منصور ضابطیان و محمد صوفی از امشب روی آنتن شبکه چهار می رود؛ برنامه ای کاملا فرهنگی و هنری که پای بازیگران، هنرمندان و سایر چهره های مطرح را با خوانش شعر و متون ادبی و .. به تلویزیون باز می کند.

مجله اینترنتی برترین ها




روزنامه هفت صبح: برنامه جدید تیم منصور ضابطیان و محمد صوفی از امشب روی آنتن شبکه چهار می رود؛ برنامه ای کاملا فرهنگی و هنری که پای بازیگران، هنرمندان و سایر چهره های مطرح را با خوانش شعر و متون ادبی و .. به تلویزیون باز می کند.

منصور ضابطیان و تیم اش بعد از چند ماه دوری از تلویزیون، بالاخره قرار است از امشب با برنامه جدید «صدبرگ» به شبکه چهار بیایند. این برنامه برخلاف اینکه طرح جلد دفترهای مشق 100 برگ قدیمی را به عنوان لوگو استفاده کرده به هیچ عنوان برنامه ای نوستالژیک نیست.

آنطور که از تعریف ها برمی آید، برنامه صرفا شبانه و آرامش بخش هم نیست و قرار است در آن صحبت های زیادی درباره مسائل مختلف فرهنگی و هنری و اندیشه به میان بیاید و بحث های کارشناسی فراوانی رواج داشته باشد. به همین دلیل هم هست که شبکه چهار، ساعت 21 را برای پخش آن در نظر گرفته است.

درباره حال و هوای برنامه، اتفاق هایی که قرار است در آن بیفتد و خلاصه بخش های مختلف آن با منصور ضابطیان، مجری و یکی از تهیه کنندگان برنامه گپ زده ایم.

صد برگ ضابطیان و رفقا در شبکه چهار

از حافظ و فردوسی تا کلاسیک و انیمیشن

طبق تعریف هایی که از «صدبرگ» شنیده ایم، یک جور مجله فرهنگ، هنر و اندیشه است که قرار است درباره وقایع مختلف فرهنگی صحبت کند و بحث هایی راه بیندازد که به لحاظ فرهنگی برای مردم مفید باشد.

برنامه از بخش های مختلفی تشکیل شده اما آنطور که باید آیتم ثابتی در طول هفته ندارد. ضابطیان در این باره می گوید: «بخش ثابت، به آن شکل که بخواهد مدام در طول هفته تکرار شود نداریم. در واقع تولیدات فراوانی برای برنامه در نظر گرفته ایم اما آیتم ها نظم خاصی ندارند. مثلا بخشی برای حافظ خوانی در نظر گرفته ایم. بخشی را به خوانش حکایت های گلستان سعدی در کاخ گلستان اختصاص داده ایم. بخشی داریم به اسم فردوسی خوانی و با آقای فردوسی که هنرمندان مختلف را کنار مجسمه فردوسی می بریم تا بخش های مختلفی از شاهنامه را بخوانند.

 بخش دیگری برای فیلم های مستند و مراحل تولیدشان در نظر گرفته ایم. در بخش هایی به آوازهای ایرانی، موسیقی کلاسیک، انیمیشن و ... اختصاص داده ایم و در کنار همه اینها نماهنگ های مختلف و ... هم داریم. همه اینها مجموعه متنوعی را تشکیل می دهد که به مرور در طول هفته شاهدش خواهید بود.»

غافلگیری صدبرگ

مهمترین بخش «صدبرگ» بخشی است که به نظر می رسد قرار است مخاطبان را هر شب غافلگیر کند. ضابطیان می گوید: «بخشی در برنامه داریم که مخاطبان را به واسطه آن غافلگیر می کنیم. مثلا ممکن است یک شب عکاسی را که انتظارش را نداریم دعوت کنیم تا راجع به عکس هایش صحبت کند یا مثلا یک شب کارگر ساختمانی که در عرصه فرهنگی اتفاقی را به وجود آورده یا تصمیم خاصی گرفته را به برنامه بیاوریم. برای همین هر شب بیننده ها ممکن است آدم خاصی را ببینند که اصلا انتظارش را نداشته اند.»

صد برگ ضابطیان و رفقا در شبکه چهار

در کنار همه اینها آنطور که می گوید برنامه، یکسری کارشناس ثابت دارد که هر شب در برنامه حضور دارند و راجع به مسائل مختلف بحث می کنند.

اجرای چهار مجری در هفته

برنامه هر شب هفته روی آنتن می رود اما به تفکیک روزها چهار مجری برای آن در نظر گرفته شده اند. ظابطیان می گوید: «چهارتا مجری داریم، دو شب در هفته را رشید کاکاوند اجرا می کند، دو شب در هفته خودم هستم، یک شب شاهین شرافتی به عنوان مجری در برنامه حاضر می شود و یک شب را هم امیر علی نبویان اجرا می کند.»

طبق تعریف او 40 درصد برنامه ها تولیدی هستند و به صورت آیتم های ضبط شده روی آنتن می روند و 60 درصد بقیه زنده است و به مسائل و اتفاق های روز واکنش نشان می دهد.

ویژه برنامه پنجشنبه ها

برنامه «صدبرگ» به طور کلی موضوع محور نیست، غیر از روزهای پنجشنبه که به گفته ضابطیان یک مقدار فرمت برنامه ها خاص تر است. او می گوید: «پنجشنبه ها برنامه مان از موضوعات هفته تبعیت می کند. مثلا این هفته به دلیل همزمانی با روز جهانی کودک که 16 مهر ماه است، برنامه ها یک مقدار به آن سمت و سو تمایل دارد و هفته بعدش که روز جهانی غذاست درباره فرهنگ غذا و تغذیه صحبت خواهیم کرد. ویژگی اصلی برنامه صدبرگ این است که به همه مسائل، حتی آنهایی که شاید در وهله اول فرهنگی نباشد، نگاه فرهنگی خواهیم داشت.»

صد برگ ضابطیان و رفقا در شبکه چهار

چرا ساعت 21؟

پخش برنامه در ساعت 21، مسئله ای است که در اینستاگرام این برنامه واکنش زیادی را دربر داشته. خیلی ها نوشته اند که انتخاب این ساعت برای چنین برنامه ای زود است و شاید منتظر بوده اند برنامه ای نظیر این در ساعت های پایانی روز پخش شود و برخی دیگر هم نوشته اند که پخش برنامه در ساعت 21 با سریال های شبکه های دیگر تداخل پیدا می کند و ... این مسئله را با ضابطیان در میان می گذاری؛ توضیح می دهد: «هدفگذاری ما خانواده ای است که ساعت 9 شب به منزل رسیده و نمی خواهد سریال ببیند و دنبال تماشای اینجور چیزها نیست. دلش می خواهد آن وقت شب فقط خوراک فرهنگی دریافت کند. صدبرگ می تواند این موقعیت را برایش فراهم کند.»

به هر حال خیلی ها هم هستند که در کنار سریال، ترجیح می دهند این برنامه را هم تماشا کنند. حتی از عوامل برنامه درخواست کرده اند که ساعت پخش آن را عوض کنند. ضابطیان می گوید که این ساعت را خود شبکه چهار برای برنامه انتخاب کرده: «این انتخابی است که شبکه چهار انجام داده و خواسته در آن ساعت یک مجله فرهنگی داشته باشد. با محتوایی هم که ما داریم در این برنامه، برای این ساعت مناسب تر است تا برنامه ای که بخواهد آخر شب و ساعت های پایانی شب روی آنتن برود. بالاخره باید این را در نظر بگیریم که در تمام ساعات روز در هجوم ده ها شبکه تلویزیونی و ده ها خوراک سرگرم کننده مختلف هستیم ولی بالاخره سلایق فرق می کند.

به هر حال ما آنقدر باید توانایی داشته باشیم و برنامه مان را سرگرم کننده پیش ببریم که بتواند کسی که سریال دوست دارد را هم مجاب به تماشا کند. قطعا اگر خوراک خوبی برای مردم داشته باشیم به طرف مان جلب می شوند. ضمن اینکه هم سریال های تلویزیون تکرار دارند و هم برنامه ما. روی همین بحث اگر کسی آن زمان را از دست داد می تواند تکرار برنامه را روز بعد ساعت 13:30 تماشا کند.»

صد برگ ضابطیان و رفقا در شبکه چهار

تعامل مستقیم با مخاطبان

عوامل برنامه صدبرگ، علاوه بر صفحه اینستاگرامی که ایجاد کرده اند، در تلگرام هم گروهی تشکیل داده اند تا مخاطبان بتوانند در آنجا عضو شوند و راحت بحث و گفتگو داشته باشند. ضابطیان درباره این فعالیت جدید هم می گوید: «من فکر می کنم بهترین قاضی ها درباره هر برنامه و بهترین کسانی که می توانند برنامه را هدایت کنند خود مردم هستند؛ مخصوصا مردمی که مخاطب شبکه چهار هستند و نگاه و نظراتشان به تفکرات برنامه خیلی نزدیکتر است.

قطعا خیلی بیشتر می توانند کمک کنند. این تکنولوژی های جدید باعث شده که بتوانیم خیلی راحت تر با مردم در ارتباط باشیم و ایده ها، انتقادها و پیشنهادها را بگیریم و در برنامه اعمال کنیم. برای همین هم در کنار اینستاگرام، گروه تلگرامی را هم فعال کرده ایم و واقعا هم از نظرات مختلف مردم استقبال می کنیم.»

تا کی قرار است روی آنتن باشد؟

با توجه به سابقه درخشانی که مخاطبان از تیم منصور ضابطیان و محمد صوفی سراغ دارند و استقبال فراوانی که تا همین الان در صفحه اینستاگرام این برنامه شده به نظر می رسد «صدبرگ» هم از جمله برنامه های طولانی مدت شبکه چهار باشد و پخش آن تا مدت ها ادامه پیدا کند. ضابطیان درباره اینکه برنامه تا چه زمانی قرار است روی آنتن باشد می گوید: «فعلا دوره این برنامه را تا پایان سال روی آنتن می بریم اما به امید خدا اگر مردم و مدیران از برآیند کار راضی باشند، امیدواریم در دوره های بعد هم بتوانیم کارمان را ادامه دهیم.»
,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،
 تیم "رادیو هفت"‌ در شبکه چهار/ آغاز برنامه "صد برگ" از فردا شب
فرهنگ و هنر > رادیو و تلویزیون - نخستین قسمت از برنامه تلویزیونی «صدبرگ» ساعت 21 فردا، شنبه از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.

به گزارش مهام نیوز، پخش برنامه «صدبرگ» به تهیه کنندگی و کارگردانی مشترک منصور ضابطیان و محمد صوفی از فردا شب در شبکه چهار آغاز می‌شود. این دو پیش از این در تولید برنامه "رادیو هفت" نیز با هم همکاری می کردند.

«صد برگ» قصد دارد اطلاعات و دانش فرهنگی را به خانواده‌هایی که در ساعات اولیه شب به تماشای تلویزیون می‌نشینند ارائه دهد.

این برنامه که مختص گروه فرهنگ، هنر و اندیشه است هر شب ساعت 21 از این شبکه بروی آنتن می‌رود.
,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،
http://cheee.ir/wp-content/uploads/2015/10/gfgf.jpg

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد