رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

برنامه چرخ ساخته فواد صفاریان پور

«چرخ»، «صد برگ» و «نقد شعر» امشب به شبکه چهار می آیند
چرخ

برنامه های تلویزیونی «چرخ»، «صد برگ» و «نقد شعر» با سه رویکرد علمی، اجتماعی و ادبی روی آنتن شبکه چهار سیما می روند.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «چرخ» با نگاهی به سپهر دانش در جهانِ امروز و با هدف ترویج علم و داشتن تفکر علمی، امشب به استقبال جوایز علمی نوبل می رود. این برنامه هر شب ساعت ۱۹ با اجرای سیاوش صفاریان پور و به کارگردانی فواد صفاریان پور به مخاطبان عرضه می شود.

در برنامه پیش رو همراه با رضا منصوری عضو هیات علمی دانشگاه شریف به نقش و تاثیر جوایزی چون نوبل برای تکریم دانشمندان و حوادث مهم علمی جهان پرداخته می شود. همچنین در بخش دوم برنامه امشب همراه با مهدی صارمی فر درباره «ایگ نوبل» گفتگو خواهد شد.

«ایگ نوبل» سوی دیگر جوایز علمی جهان است که مشابه تمشک طلایی محسوب می شود. گفتگوی اول جدی و گفتگوی دوم جالب و همراه با شوخی های جذاب درباره پروژه های عجیب علمی است.

برنامه «چرخ» از فردا تا چهار شنبه برگزیدگان جوایز نوبل پزشکی، فیزیک و شیمی را معرفی خواهد کرد.

امشب به تماشای برگ دوم «صد برگ» می نشینیم

 برنامه تلویزیونى «صد برگ» به تهیه کنندگى و کارگردانى مشترک منصور ضابطیان و محمد صوفى، هر شب ساعت ۲۱ روى آنتن شبکه چهار سیما می رود. در این مجله شبانه موضوعات مختلفى چون ادبیات، روانشناسى، تربیت، تاریخ، فرهنگ عامه و گردشگرى مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.

در برنامه پیش رو احسان کمالی که جایزه بزرگ مسابقه عکاسی انسانیت (هویت ملی) را در کشور چین دریافت کرده است حضور دارد و درباره این رویداد مهم اجتماعی گفتگو می‌کند.

همچنین امیر الهامی نیز دیگر میهمان این برنامه است و درباره آینه در فرهنگ ایرانی مباحثی را مطرح می کند.

مستند هاى جذاب، گزارش هایى با حال و هواى متفاوت، شعرخوانى، مرور بهترین رمان هاى دنیا و نماهنگ هاى متنوع از دیگر بخش هاى این برنامه است.

امشب «نقد شعر» کلید می خورد

برنامه «نقد شعر» که از امشب ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه دانایی می رود، موضوعات مختلفی همچون شعرخوانی علی سلیمانی درباره فاجعه منا را دارد. اولین قسمت برنامه «نقد شعر» که به تهیه کنندگی کوروش انصاری و اجرای سعید بیابانکی از امشب روی آنتن می رود موضوعاتی نظیر ادبیات و بررسی شعر معاصر را در بر می گیرد.

در برنامه پیش رو با توجه به برگزاری کنگره بزرگداشت مهدی اخوان ثالث در استان یزد، اشعار این شاعر نامدار مورد مداقه قرار می گیرد. در نقد شعر دکتر عبدالحمید ضیایی و دکتر بهرام پروین گنابادی حضور خواهند داشت و درباره موضوع برنامه گفتگو می کنند.

برنامه «نقد ۴» که هر شب به پخش یکی از موضوعات هنری از قبیل شعر، تئاتر، سینما، هنرهای تجسمی و معماری اختصاص دارد، امشب نیز معرفی تازه‌های نشر در زمینه شعر، بررسی کارنامه شاعر، معرفی شاعران جوان را در دستور کار خود قرار داده است.

,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،
با چرخ از گذشته تا آینده سفر کنید
برنامه «چرخ» که با هدف ترویج علم و داشتن تفکر علمی روی آنتن شبکه چهار سیما می رود، به مناسبت هفته ترویج علم با دکتر امیر محمد گمینی و رضا کلانتری نژاد گفتگو می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما، برنامه «چرخ» امشب سفری از گذشته تا آینده دارد. این برنامه با حضور امیر محمد گمینی از لابه لای صفحات تاریخ علم گذر می کند و با حضور دکتر کلانتری نژاد سوال آینده کجاست ؟ را بررسی و تبیین می نماید.

گفتنی است این برنامه «چرخ» مشب (18 آبان) ساعت 19 پخش می شود.
,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،
بررسی نقش رسانه‌ها در ترویج علم با «چرخ»
برنامه"چرخ" باهدف ترویج علم و داشتن تفکر علمی، امشب (19 آبان) ساعت 19 به مناسبت روز جهانی علم پخش می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما: در این برنامه گروهی از سردبیران پرمخاطب‌ترین مجلات علمی ترویجی کشور حضور دارند و نقش رسانه‌ها را به عنوان یکی از موثرترین ابزارهای ترویج علم بررسی و تبیین می‌کنند.

برنامه علمی «چرخ»را برادران صفاریان پور برای گروه دانش شبکه چهار تهیه و هر روز به‌صورت زنده برای مخاطبان پخش می کنند.
,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،
ریاضی فقط عدد و رقم نیست در برنامه "چرخ"
برنامه "چرخ" باهدف ترویج علم و داشتن تفکر علمی ، امشب ساعت 19 میزبان دکتر مجید میرزا وزیری"ریاضی دان و مروج علم" و محمود کریمی" کارشناس نوآوری خلاق" خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما: چهارشنبه 20 آبان ماه، دکتر میرزا وزیری به ما خواهد گفت که، ریاضی فقط عدد و رقم نیست همچنین در بخش دوم برنامه محمود کریمی ما را با تفکر خلاق و مسیر کشف آشنا خواهد کرد.

«چرخ» برنامه‌ای است که باهدف گردش در جهان علم و دانش روی آنتن می رود و این برنامه موضوعات و اخباری که در جهان دانش اتفاق می افتد را به تصویر می‌کشد و واکاوی می‌کند.

هر آنچه که در جهان رخ می‌دهد همواره مهم است و به طور طبیعی اگر قرار است مخاطب تلویزیون، راجع‌ به وضعیت علمی جهان اطلاعاتی به دست آورند و از فعالیت دانشمندان آگاه شوند و بداند که یافته‌های جدید چه هستند، برنامه «چرخ» همه آن‌ها را عرضه خواهد کرد.


رها ماهرو : خوانندگان عزیز و سینمادوست ، لطفا نظر و نقدتان را درباره برنامه چرخ که از شبکه چهار تلویزیون پخش می شود برای ما بنویسید و بفرستید .



در چرخ تبیین می شود: از دانشمند برتر اروپا تا رباتیک دانشگاه امیر کبیر
برنامه «چرخ» که با هدف ترویج علم و داشتن تفکر علمی روی آنتن می رود، امشب (دوشنبه 25 آبان) ساعت 19 با دانشمند برتر سال اتحادیه علوم زمین اروپا گفتگو می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما، در برنامه امشب چرخ شاهد گفتگو با کاوه مدنی دانشمند برتر سال اتحادیه علوم زمین اروپا خواهیم بود.
همچنین در ادامه این برنامه گفتگویی با دکتر رضا کلانتر نژاد با موضوع آینده نگری پخش خواهد شد.
گفتنی است در بخش دیگر این برنامه با حضور آریا صبوری، مسابقات رباتیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر تبیین می شود.
,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،
بررسی عملکرد سازمان ملل متحد در چرخ دانایی
برنامه «چرخ» که با هدف ترویج علم و داشتن تفکر علمی روی آنتن شبکه چهار می رود، امشب ساعت 19 همزمان با برگزاری مراسم هفتادمین سال تاسیس سازمان ملل متحد به عملکرد این اجتماع جهانی برای حل چالش های بشر می پردازد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما، در این برنامه با گری لوییس"نماینده دبیرکل و هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران" گفتگو خواهد شد.

قرار است در برنامه پیش روی «چرخ» نیز درباره تغییر اقلیم و گرمایش جهانی که یکی از اصلی ترین چالش های بشری نیازمند اجماع دانشمندان و سیاستگذاران جهان است، گفتگو شود و درباره اقدامات و سیاست های سازمان ملل متحد که اصلی ترین نهاد برای ایجاد این اجماع جهانی است بحث و بررسی می شود.

,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،
سفر به فراسوی زمین با چرخ شبکه فرهیختگان
برنامه «چرخ» که با هدف ترویج علم و داشتن تفکر علمی روی آنتن می رود، امشب (17 آبان) ساعت 19 به مناسبت هفته ترویج علم با سیروس برزو گفتگو می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما، امشب در چرخ در روز دوم"هفته ترویج علم" با یکی از چهره های کهنه کار و پر سابقه این کار، سیروس برزو به مرزهای بی کران فضا سفر می کنیم و با او مسیر رسیدن انسان به فراسوی زمین را دنبال می کنیم.
همچنین در بخش دوم برنامه امشب، همراه با عرفان خسروی به زمان حکمرانی دایناسورها در سیاره زمین نگاهی می اندازیم.
چرخ در گروه دانش شبکه دانایی به تهیه کنندگی، کارگردانی و اجرای برادران صفاریان پور روی آنتن شبکه چهار می رود.
,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،
پتروس فداکار موضوع چرخ دانایی
برنامه «چرخ» که با هدف ترویج علم و داشتن تفکر علمی روی آنتن شبکه چهار سیما می رود، امشب ساعت 19 یک میهمانی علمی با حضور گروهی از مروجان علمی خواهد داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما، در برنامه پیش رو داستان پتروس فداکار با نگاهی علمی بررسی می شود. در این برنامه از منظر علمی بررسی می شود که آیا ماجرای پتروس و سد سوراخ از تخیل نویسنده این قصه برآمده است یا استدلال های علمی آن ممکن است؟
گفتنی است «چرخ» عنوان برنامه‌ای است که با هدف گردش در جهان علم و دانش روی آنتن می رود. این برنامه موضوعات و اخباری که در جهان دانش اتفاق می افتد را به تصویر می کشد و واکاوی می کند.
هر آنچه که در جهان رخ می‌دهد همواره مهم است و به طور طبیعی اگر قرار است مخاطب تلویزیون، راجع‌ به وضعیت علمی جهان اطلاعاتی به دست آورند و از فعالیت دانشمندان آگاه شوند و بداند که یافته‌های جدید چه هستند، برنامه «چرخ» همه آنها را عرضه خواهد کرد.
,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،
تبیین مفهوم نور در چرخ
برنامه «چرخ» که با هدف ترویج علم و داشتن تفکر علمی روی آنتن شبکه چهار سیما می رود، امشب ساعت 19 به بررسی مفهوم نور می پردازد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما، یونسکو سال 2015 را در پاسداشت ابن هیثم دانشمند ایرانی اسلامی، سال جهانی نور نام گذاری کرده است. در این سال در گوشه و کنار جهان کوشش می شود تا درک عمومی نسبت به مفهوم نور افزوده شود. نور در تمام جنبه های زندگی بشر وجود دارد، از مفاهیم عرفانی تا فناوری های دوران امروز و فیبرهای نوری که در جهان امروز ما را در لحظه از سویی به سوی دیگر می برد.
چرخ شبکه دانایی همراه با دکتر سعدالله نصیری قیداری"دبیرکل کمسیون ملی یونسکو" به داستان نور می پردازد و در بخش دیگر، این برنامه همراه با نازیلا ناظمی با عبور از دروازه تاریخ به دوران کهن سرک می کشد.
http://www.iribtv.ir/content/imgcache/file/21232/0/image_330_250.jpg
در چرخ تبیین می شود: از دانشمند برتر اروپا تا رباتیک دانشگاه امیر کبیر
برنامه «چرخ» که با هدف ترویج علم و داشتن تفکر علمی روی آنتن می رود، امشب (دوشنبه 25 آبان) ساعت 19 با دانشمند برتر سال اتحادیه علوم زمین اروپا گفتگو می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما، در برنامه امشب چرخ شاهد گفتگو با کاوه مدنی دانشمند برتر سال اتحادیه علوم زمین اروپا خواهیم بود.
همچنین در ادامه این برنامه گفتگویی با دکتر رضا کلانتر نژاد با موضوع آینده نگری پخش خواهد شد.
گفتنی است در بخش دیگر این برنامه با حضور آریا صبوری، مسابقات رباتیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر تبیین می شود.
,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،
بررسی نظریه نسبیت اینشتین فصل نوینی در دانش فیزیک جهان در «چرخ»
برنامه علمی «چرخ» شبکه چهار، با دربرگیری بخشهای علمی و جذاب به مخاطبان عرضه می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما، این برنامه امشب ساعت 19 برای بررسی و گفتگو درباره هوش مصنوعی میزبان دکتر پدرام عطایی"پژوهشگر" است.

قرار است در بخش اول این برنامه نمونه ای از کارهای دکتر عطایی به تصویر کشیده شود و آزمایشی علمی صورت گیرد.

در بخش دوم برنامه امشب «چرخ» با دکتر سپهر اربابی"کیهان شناس" همراه خواهیم بود تا به مناسبت 100 سالگی نظریه نسبیت اینشتین، فصل نوین دانش فیزیک در جهان بررسی و تحلیل شود. یادآور می شود نظریه نسبیت اینشتین فصل نوینی در دانش فیزیک جهان ایجاد کرد. نظریه یا نگره نسبیت یا همان نسبیت دو نظریه اصلی و معروف نسبیت خاص و نسبیت عام از آلبرت اینشتین را در بر می‌گیرد. ایده اصلی در پشت این نظریه آن است که زمان و فضا با هم مرتبط هستند و نه جدای از هم و ثابت. آغاز بکار بردن واژه «نگره نسبیت» به ۱۹۰۶ بر می‌گردد، هنگامی که ماکس پلانک ترکیب "نظریه نسبی" را به کار برد و بر چگونگی به کار برده شدن اصل نسبیت توسط این نظریه تاکید کرد. اما این آلفرد بوخرر بود که در بخش بحث مقاله پلانک، برای نخستین بار ترکیب "نظریه نسبیت"را به کار برد.

همچنین در بخش "در جهان دانش" رویداد های جدید جهان دانش و فناوری مرور می شود و گزارش های علمی نیز به تصویر کشیده خواهد شد.

چرخ را برادران صفاریان پور از شنبه تا چهارشنبه ساعت 19روی آنتن می برند و روز بعد ساعت 10 صبح باز پخش می شود.
,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،
ضیافت علمی با اهالی علم در شبکه دانایی
برنامه«چرخ» با نگاهی به سپهر دانش در جهانِ نو و با هدف ترویج علم و داشتن تفکر علمی به نمایش درمی‌آید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما: در اولین قسمت برنامه «چرخ» مخاطبان با گروهی از کارشناسان که برنامه را راهبری می کنند آشنا خواهند شد.

 در برنامه پیش رو دکتر سعید قزوینیان "متخصص مغز" درباره اسرار شگفت انگیز بدن انسان، و نازیلا ناظمی"کارشناس تاریخ" درباره اسرا دوران باستان توضیح می دهند .

همچنین محمد رضا نوروزی موضوع "فرایندهای علمی که ما را به زندگی روزمره متصل می‌کند" را واکاوی می کند.

این برنامه مبحثی به عنوان چگونگی تبدیل علم به ثروت دارد که میزبان آیت حسینی است.

«چرخ» موضوعات و اخباری را که در جهان دانش اتفاق می‌افتد واکاوی می‌کند.

این برنامه هر شب ساعت 19 با اجرای ندا سپانلو و سیاوش صفاریان پور و به کارگردانی فواد صفاریان پور تقدیم مخاطبان می شود.
,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،
استقبال از جوایز علمی نوبل در چرخ شبکه دانایی
برنامه«چرخ» که با نگاهی به سپهر دانش در جهانِ نو شده و باهدف ترویج علم و داشتن تفکر علمی به نمایش درمی‌آید، امشب به استقبال جوایز علمی نوبل می‌رود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما: این برنامه هر شب ساعت 19 با اجرای سیاوش صفاریان پور و به کارگردانی فواد صفاریان پور به مخاطبان عرضه می‌شود.

در برنامه روز یکشنبه 12 مهر ماه «چرخ»، همراه با دکتر رضا منصوری عضو هیئت علمی دانشگاه شریف به نقش و تاثیر جوایزی چون نوبل برای تکریم دانشمندان و حوادث مهم علمی جهان پرداخته می شود.

همچنین در نیمه دوم برنامه یکشنبه شب، همراه با مهدی صارمی فر درباره "ایگ نوبل" گفتگو خواهد شد.

ایگ نوبل سوی دیگر جوایز علمی جهان است که مشابه تمشک طلایی است. گفت‌وگو اول جدی و گفت‌وگوی دوم جالب و همراه با شوخی‌های جذاب درباره پروژه‌های عجیب علمی است.

برنامه«چرخ» از دوشنبه تا چهار شنبه برگزیدگان جوایز نوبل پزشکی، فیزیک و شیمی را معرفی خواهد کرد.

گفتگو درباره زمین در چرخ دانایی
برنامه «چرخ» که با هدف ترویج علم و داشتن تفکر علمی روی آنتن می رود، امشب ساعت 19 برای طرح مباحثی درباره زمین روی آنتن شبکه چهار سیما می رود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما، امشب چرخ شبکه چهار همراه با دکتر مهدی زارع به سراغ زمین می رود و با او در هفته آمادگی در برابر بلایای طبیعی، درباره سیاره زمین گفتگو می کند. همچنین در چرخ مستندی از تلگرام تا تلگرام، مخاطبان را به روز پست پیوند می دهد.

در بخش دوم برنامه یکی از چالش برانگیز ترین بحث های علمی سالهای اخیر با حضور دکتر کتایون نجفی زاده روی آنتن می رود و ابعاد علمی سوال: آیا امکان پیوند یک سر به بدنی دیگر ممکن است؟ بررسی و تحلیل می شود.

این برنامه هر شب ساعت 19 با اجرای سیاوش صفاریان پور و به کارگردانی فواد صفاریان پور تماشایی می شود.
,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،
تماشای عجیب ترین جراحی پیوند اندام در «چرخ»
برنامه علمی چرخ امشب به بهانه موفقیت عمل جراحی پیوند کامل صورت، به دنیای پزشکی سر می زند و از تازه های این علم در حوزه پیوند اعضا به مخاطبان می گوید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما، چرخ امشب با مخاطبانش چرخی در جهان پزشکی می زند و در بخش اول برنامه به سراغ یکی از عجیب ترین جراحی های پیوند اندام می رود. این عمل جراحی که بیشتر به فیلم های تخیلی مشابهت داشت، با تغییر چهره یا پیوند کامل صورت بسیار خبر ساز شد.

در بخش دوم برنامه چرخ همراه با دکتر جاویدی"جراح قلب" گفتگویی درباره جهان شگفت انگیز تن به مخاطبان عرضه می شود.

گفتنی است، برنامه علمی چرخ که این شبها با اجرای سیاوش صفاریان پور، روی آنتن شبکه دانایی می رود، امشب (شنبه 30 آبان) ساعت 19 پخش می شود.
,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،
تبیین علمی رابطه آب با زندگی
برنامه «چرخ» با اجرای سیاوش صفاریان‌پور، برای بررسی رابطه آب و لزوم آن در شکل‌گیری زندگی و ادامه حیات، ساعت 19 از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما: برنامه علمی «چرخ» امشب با حضور دکتر مکنون به سراغ آب این مایع حیاتی می‌رود و درباره آن مباحثی را مطرح می‌کند.

آب شرط لازم برای شکل‌گیری حیات و بقای آن است، از این رو این برنامه می‌کوشد به موضوع آب در ایران و جهان نگاهی علمی داشته باشد.

در بخش دیگر برنامه «چرخ» با حضور عرفان خسروی مسئله و داستان انقراض دایناسورها تبیین و بررسی خواهد شد.
,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،
از جنگ ستارگان تا سفر به مریخ با چرخ شبکه چهار
برنامه علمی «چرخ» با دربرگیری و بررسی موضوعات متنوع علمی در بخش ها و حوزه های مختلف به مخاطبان عرضه می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما، این برنامه امشب ساعت 19 برای بررسی و گفتگو درباره شمشیرهای لیزری جنگ ستارگان و سفر به مریخ روی آنتن می رود.

در بخش اول برنامه «چرخ» امشب دکتر مجد آبادی از شمشیرهای لیزری جنگ ستارگان خواهد گفت و در ادامه مهدی صارمی فر با توجه به آغاز ثبت نام ناسا برای سفر انسان به مریخ مباحثی را مطرح می کند و به هفت پرسش اساسی برای رسیدن به سیاره سرخ پاسخ می دهد.

چرخ را برادران صفاریان پور از شنبه تا چهارشنبه ساعت 19روی آنتن می برند و روز بعد ساعت 10 صبح باز پخش می شود.
,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،
 «چرخ» به شبکه چهار می آید
یک تهیه کننده تلویزیون گفت: رویکرد جدید شبکه چهار بیشتر بر به روز بودن استوار است و نکته‌ای که این برنامه را از سایر برنامه‌هایمان در این شبکه متمایز می‌کند، همان به روز بودنش است.
تصویر «چرخ» به شبکه چهار می آید

به گزارش جام جم سیما ، سیاوش صفاریان پور که برنامه جدید «چرخ» را در شبکه چهار سیما به روی آنتن می برد در گفت و گو با فارس گفت: برنامه «چرخ» جدیدترین برنامه ما در شبکه چهار است. از آنجایی که چرخ قدمتی دیرینه دارد، ما با این قدمت دیرینه می خواهیم که به جهان جدید سفر کنیم.

وی افزود: محوریت این برنامه موضوعات مختلف جهان دانش و فناوری است و ما با چرخ به مرزهای دانش سفر می کنیم.همچنین مجموعه‌ای از گفت‌وگوها با دانشمندان و چهره‌های علمی مختلف در ایران داریم در عین حال به نقاط و مراکز علمی کشور سر می‌زنیم و به کارهای علمی که توسط دانشمندان ایرانی انجام می‌شود خواهیم پرداخت.

تهیه کننده برنامه «کندو» اظهار داشت:در این برنامه هم مراکز علمی ایران و هم اطلاع رسانی علمی در سایر نقاط جهان در کنار یکدیگر شکل می‌گیرد و در اصل اطلاع رسانی به لحظه در سایر نقاط جهان انجام می‌شود.

وی درباره اینکه رویکرد جدید شبکه تا چه میزان روی این برنامه تاثیر گذاشته است،‌ گفت: رویکرد جدید شبکه چهار بیشتر بر به روز بودن استوار است و نکته‌ای که این برنامه را از سایر برنامه‌هایمان در این شبکه متمایز می‌کند، همان به روز بودنش است.

صفاریان پور ادامه داد:‌ ما سعی داریم که مدام خود را به روز کنیم و جدیدترین اتفاقات را مورد بررسی قرار دهیم. دقیقا شبیه به اتفاقاتی که در جهان ورزش می‌افتد و همگی به روز هستند و در لحظه گزارش داده می‌شوند،‌ما هم به همین ترتیب در مورد وقایع علمی واکنش نشان می‌دهیم.

این مجری افزود:‌در هفته اول برنامه «چرخ» به دلیل تقارن با اتفاقات نوبل، ما نیز جوایز علمی نوبل را پوشش دهی کردیم.

وی گفت:‌ هر روز مهمان‌های مختلفی داریم و بخشی از آنها افراد ثابتی هستند که به عنوان پژوهشگر و دانشمند در برنامه حضور پیدا می‌کنند.

این تهیه کننده ادامه داد: بخش‌های تولیدی برنامه «چرخ» شامل فرایند، بقا در طبیعت و گنج هست که در هر کدام از آنها موضوع‌های مربوطه بررسی می‌شود.

وی که مدت بسیاری است برنامه «آسمان شب» را تهیه و اجرا می‌کند،‌ درباره پخش سری جدید از این برنامه گفت: برنامه «آسمان شب» وارد پانزدهمین سال تولید شده است و ما با توجه به توقفی که در دوران پخش آن داشتیم،‌ سعی داریم تا این برنامه را به روز کنیم و با بازنگری در تمام قسمت‌هایش، برخی از چارچوب‌های این برنامه را تغییر دهیم.

تهیه کننده برنامه «مدار بسته» افزود: پخش سری جدید برنامه «آسمان شب» نیز به زودی آغاز می‌شود که در این سری از قالب گفت وگوی فرد به فرد خارج شده و تعدادی از کارشناسان ما را در بخش گفت‌وگوها همراهی می‌کنند.

,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،

رویدادهای علمی در گردونه «چرخ» می‌گردد
اطلاع‌رسانی به موقع و لحظه به لحظه نسبت به حوادث و رویدادهای علمی را در برنامه «چرخ» خواهیم داشت.
سیاوش صفاریان‌پور تهیه‌کننده در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص برنامه «چرخ» گفت: عمومی‌سازی و ترویج علم از هدف‌های برنامه‌ و یکی از ماموریت‌های اصلی شبکه چهار است. همچنین دیگر ماموریت‌ «چرخ» اطلاع‌رسانی به موقع و لحظه به لحظه نسبت به حوادث و رویدادهای علمی که در جهان دانش اتفاق می‌افتد، ما سعی کردیم نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت نباشیم و عکس‌العمل‌ به موقع داشته باشیم.

وی افزود: برای تهیه این برنامه از عناصر مختلف استفاده می‌کنیم. یکی از موارد عنصر سرگرم‌کننده بودن است که یکی از وظایف اساسی تلویزیون همین است؛ چرا که مخاطب انتظار ندارد مانند فضای دانشگاه باشیم. البته ما سعی کردیم با استفاده از افراد مختلفی که در حوزه دانش بیان جذاب داشته باشد، این برنامه را پیش ببریم.

تهیه‌کننده «چرخ» عنوان کرد: پیدا کردن چهره علمی که علاوه بر دانش، بیان جذاب داشته باشد کار سختی است و یکی از چالش‌های اصلی برنامه، یافتن افراد معتبر و توانمندی است که نسبت به حوادث و رویدادهای علمی با بیان جذاب صحبت کنند.

وی در خصوص بخش‌های دیگر برنامه گفت: نیمه اول برنامه در خصوص رویدادهای مهم که جنبه خبری داشته باشند، صحبت می‌کنیم. همچنین هر روز به یک موضوع می‌پردازیم. شنبه «جهان‌شگفت‌انگیز طنز»، یکشنبه «دوران کهن باستانی»، دوشنبه «آینده‌پژوهی»، سه‌شنبه «واژه‌شناسی جدید در جهان علم و فناوری»، چهارشنبه «بررسی پایان‌نامه‌های علمی» را داریم. با یک فارغ‌التحصیل که پایان‌نامه خود را تمام کرده صحبت می‌کنیم. دانشجو یکبار در مقابل اساتید از پایان‌نامه خود دفاع می‌کند و بار دیگر در مقابل مردم دفاع خواهد کرد. البته در این برنامه بررسی فضای پایان‌نامه‌ها را خواهیم داشت. متاسفانه در کشور پایان‌نامه‌ها تکراری و غیر قابل استفاده هستند. ما سعی کردیم نمونه‌های مطلوبی از آن‌ها را که در کشور استفاده شده، برای مخاطبان به نمایش بگذاریم.

صفاریان‌پور در خصوص جذاب بودن برنامه خاطرنشان کرد: جذاب بودن برنامه به خاطر استفاده از گروهی از ژورنالیست‌های علمی است که نقطه متمایز ما از دیگر برنامه‌هاست، سعی می‌کنیم با حضور آن‌ها مفاهیم پیچیده علم برای مردم قابل درک باشد.
,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،,،

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد