رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

برنامه دنیای مستند از شبکه نسیم تلویزیون

در دنیای مستند چه می‌گذرد؟

تلویزیون در ایران در هیچ دوره و مقطعی سیاست مشخص و منسجمی در قبال سینمای مستند و تولیدات آن نداشته است. تا پیش از راه‌اندازی شبکه چهار و توجه تلویزیون به مخاطب فرهیخته‌ای که برای آگاهی از مسائل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی به پخش برنامه‌های مستند نیاز داشت، مدیران سیما بویژه مدیران گروه‌ها، برنامه‌سازی مستند را جدی نمی‌گرفتند.

مستندسازی در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی بیش از آن که تابع سیاستگذاری مدیران تلویزیون باشد، امری بود که به همت بخش اندکی از برنامه‌سازان آن هم صرفا به خاطر عشق و علاقه‌ای که به کارهای مستند داشتند، انجام می‌گرفت. با ورود پدیده‌ای به نام ماهواره در ایران و انواع رسانه‌های دیگر مجازی، سلیقه مخاطبان برنامه‌های تلویزیونی تحت تاثیر رسانه و برنامه‌های وارداتی قرار گرفت. ریتم تند برنامه‌ها و زمان کم‌شان، فشردگی اطلاعات در فیلم‌های مستند و تغییر ساختار و فرم برنامه‌های این ژانر، مستندسازی را از ساختار مستندهای اولیه و کلاسیک به مستندهایی جدید و گاه غیرمتعارف، دچار تغییراتی ساختاری کرد و با راه‌اندازی شبکه چهار در ایران برای رفع نیاز قشر فرهیخته و تحصیلکرده پخش مستندهای جدید با فرم و ساختاری متفاوت آغاز شد.

با ورود جوانان تحصیلکرده در رشته‌های هنری و بخصوص سینما ورود فناوری‌های جدید، دوربین‌های سبک ویدئویی، تجهیزات حرکتی، نوری و صدا، سینمای مستند و تولیدات آن هم از این امکانات بی‌بهره نماند. تاثیر محتوا و ساختارهای روایی جدید در فیلم‌های مستند، سینمای مستند ایران را هم با تحولاتی نو مواجه کرد. تاثیر این تحولات در سینمای مستند و تولید مستندهایی با ساختار و فرم‌های متفاوت، تقلیل انجمن‌های مستند‌سازی در مقوله کارگردانی و تهیه‌کنندگی، آغاز نمایش فیلم‌های مستند به وسیله این انجمن‌ها در خانه هنرمندان، برگزاری جشنواره‌های مستند در حوزه‌های تخصصی بتدریج تلویزیون را بر آن داشت تا به سینمای مستند بیشتر بها دهد.

مستندسازی با سرمایه‌گذاری بعضی نهادهای دولتی و خصوصی برای تولید مستندهای صنعتی از پروژه‌های مختلف عمرانی با هدف ثبت پروژه نیز تا حدودی به ارتقای سطح سینمای مستند در ایران کمک کرد تا جایی که حتی بعضی از طرح‌های بزرگ صنعتی در ایران در چارچوب تشکیلاتی خود واحد یا دفتری به نام دفتر مستندسازی را پیش‌بینی و راه‌اندازی کردند. ازجمله این صنایع، فولاد مبارکه در ایران بود که این دفتر را به تشکیلات خود اضافه کرد و با دعوت از مستندسازان شاخص کشور بانی ساخت آثاری ارزشمند شد.

مستندسازی در نهادهای دولتی و بخش خصوصی زیر نظر روابط عمومی‌ها انجام می‌گرفت. مستندهای تولید شده با این اهداف برای آگاهی مخاطب عام و خاص از فعالیت‌های صنعتی در کشور به رسانه‌ای برای پخش این مستندها نیاز داشت و هیچ رسانه‌ای بهتر و فراگیرتر از رسانه ملی نمی‌توانست این رسالت را به عهده گیرد. آگاهی از نیاز مخاطب به تولید و پخش فیلم‌های مستند و افزایش شمار مخاطبان و تاثیر تولیدات آن بر آگاهی و بینش مخاطبان رسانه ملی را به فکر تاسیس شبکه‌ای به نام شبکه مستند انداخت. مدت زیادی از آغاز به کار شبکه مستند نمی‌گذرد و این شبکه کار خود را با پخش فیلم‌های مستند خارجی و ایرانی آغاز کرد. همزمان با پخش این فیلم‌ها، تولید مجموعه برنامه‌هایی در ارتباط با مقوله مستند‌سازی در این شبکه شروع شد. فیلم‌های مستند بخش خصوصی هم با راه‌اندازی این شبکه امکان نمایش یافت و مستندهایی با ساختار و محتوای جدید و بعضا شاخص که در جشنواره‌های داخلی و خارجی جوایزی را به خود اختصاص داده بودند، امکان نمایش از رسانه ملی را یافتند و مخاطبانی که منتظر دیدن این فیلم‌ها بودند آرزوی خود را محقق شده دیدند. با توجه به بودجه محدودی که این شبکه در اختیار دارد، می‌توانیم بگوییم نسبتا موفق عمل کرده است. با این حال جای خالی برنامه‌ای با معرفی فیلم‌های مستند در حال ساخت و آگاهی علاقه‌مندان مستند‌سازی از ساخت این فیلم‌ها برای آشنایی با موضوع فیلم در شبکه مستند حس می‌شود. سال‌ها بود مخاطبان رسانه ملی با پخش برنامه «شما و سیما» در جریان ساخت تولیدات تلویزیونی قرار می‌گرفتند، اما این برنامه بیشتر به بخش تولیدات داستانی در رسانه ملی و شبکه‌های مختلف آن می‌پرداخت. تولید برنامه‌ای با ساختار مشابه شما و سیما می‌تواند راهکار مناسبی برای اطلاع‌رسانی درباره آخرین فعالیت‌های برنامه‌سازان در حوزه مستند باشد.
http://www.iribtv.ir/content/imgcache/file/21910/0/image_330_250.jpg

تازه هایی در نسیم
شبکه نسیم از دنیای مستند روایت می کند
برنامه "دنیای مستند" شامل جذاب ترین فیلم های مستند دنیا و مجموعه سقوط آزاد از تازه ترین محصولات شبکه نسیم است که مخاطبان خود را به تماشای آن ها دعوت می کند .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما: برنامه "دنیای مستند" جذاب ترین فیلم های مستند دنیا را روی آنتن شبکه نسیم می‌‍برد.

 این برنامه با مستندهایی درباره حیوانات باهوش ، پرواز ، سیاره یخ زده ، قهرمانان فعال ، ایستگاه زمان ، علم و ورزش، و . . . علاقمندان این برنامه‌ها را به دیدن تصاویر ناب و جذاب دعوت می‌کند. این مجموعه هرشب ساعت 24 پخش می‌شود.

شبکه نسیم همچنین از سه شنبه این هفته "مجموعه سقوط آزاد" را هر شب پخش می‌کند.

این سریال درباره مبارزه با جرائم اینترنتی و تروریسم به کارگردانی علیرضا امینی است که در 11 قسمت 30دقیقه ای، هر شب ساعت 20 ازسه شنبه 10آذر روی آنتن می‌رود. حامد بهداد ،الهام حمیدی ، روناک یونسی وپوریا پورسرخ در این سریال ایفای نقش کرده‌اند


رها ماهرو : خوانندگان عزیز و سینمادوست سایت نقد رها ماهرو ، لطفا نظر و نقدتان را درباره برنامه دنیای مستند که از شبکه نسیم تلویزیون پخش می شود برای ما بفرستید .



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد