رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

مسابقه شور و اندیشه به تهیه کنندگی حسین باقری

مسابقه شور و اندیشه
شبکه آموزش
پخش از : شبکه آموزش
ژانر : مسابقه
دسته بندی : سرگرمی و مسابقه
زبان : فارسی
درباره " مسابقه شور و اندیشه "

شور و اندیشه مسابقه ای است در قالب برنامه آموزشی و تفریحی که با محتوای علمی در سطح دروس تدریس شده در مدارس راهنمایی با ایجاد انگیزه و تلاش در دانش آموزان از شبکه آموزش سیما به روی آنتن می رود.

در مسابقه شور و اندیشه در بخش اول شرکت کنندگان با پاسخ به سوالات علمی که بر پایه دروس تحصیلی طرح گردیده رقابت می کنند که سوالات علمی برنامه توسط کارشناسان آموزش و پرورش طرح و بررسی شده است؛ و در بخش دوم وارد مرحله عملیاتی که بیشتر جنبه تفریحی دارد می شوند.

مسابقه شور و اندیشه با اجرای حامد مدرس و با هدف بالا بردن دقت و سطح یادگیری دانش آموزان با مرور کتاب های درسی شان است.

مسابقه شور و اندیشه هر روز از ساعت 16 از شبکه آموزش سیما پخش می شود.

 رقابت دانش آموزی در شور و اندیشه روی انتن

مسابقه شور و اندیشه با هدف آموزش غیر مستقیم به دانش آموزان ‌، عنوان برنامه ای است که شبکه 7 سیما پخش خواهد شد .

به گزارش روابط عمومی شبکه آموزش ، این ویژه برنامه تابستانی با ایجاد فضای رقابتی و آموزشی مناسب با محیطی شاد و مفرح سعی دارد با مطرح کردن سؤالات درسی و علمی ، گروه نوجوانان را مورد مخاطب قرار دهد .

همچنین شرکت کنندگان در این مسابقه پر تحرک مراحل مختلفی را مانند پرتاب دارت ،عبور از مانع و... پشت سر می گذرانند.

مسابقه شور واندیشه در 90 قسمت 60 دقیقه ای به تهیه کنندگی «‌حسین باقری»‌ساخته شده است که از 8 تیرماه هر روز از ساعت 18/00 روی آنتن می رود ..



رها ماهرو : خوانندگان عزیز و سینمادوست ، لطفا نظر و نقدتان را درباره برنامه شور و اندیشه با اجرای حامد مدرس که از شبکه آموزش تلویزیون پخش می شود برای ما بنویسید و بفرستید .



مسابقه « شور و اندیشه » از شبکه آموزش سیما
مسابقه « شور و اندیشه » در قالب برنامه آموزشی – تفریحی با محتوای علمی در سطح دروس تدریس شده در مدارس راهنمایی با ایجاد انگیزه و تلاش در دانش آموزان از شبکه آموزش سیما به روی آنتن می رود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما:مسابقه« شور و اندیشه » در دو مجموعه 90 قسمتی 60 دقیقه ای در شبکه آموزش ساخته شده است؛در بخش اول شرکت کنندگان با پاسخ به سوالات علمی که بر پایه دروس تحصیلی طرح گردیده رقابت می کنند و در بخش دوم وارد مرحله عملیاتی که بیشتر جنبه تفریحی دارد می شوند.

مسابقه « شور و اندیشه » در قالب برنامه آموزشی – تفریحی با محتوای علمی در سطح دروس تدریس شده در مدارس راهنمایی است و سوالات علمی برنامه توسط کارشناسان آموزش و پرورش طرح و بررسی شده است.

این مسابقه با اجرای حامد مدرس وبا هدف بالا بردن دقت وسطح یادگیری دانش آموزان با مرور کتاب های درسی اشان به روی آنتن می رود .

گفتنی است مسابقه « شور و اندیشه » به تهیه کنندگی حسین باقری هر روز از ساعت 16 از شبکه آموزش سیما پخش می شود
http://www.tv7.ir/images/akhbar/akhbartv7shorvaandishe2i-%2810%29.jpg
گفت‌وگو با حامد مدرس، مجری، بازیگر و صداپیشه
«شور و اندیشه» تجربه‌‌ای جدید در قالب مسابقه
مسابقه یکی از قالب‌های برنامه‌سازی است که در میان انبوه مخاطبان از بزرگسالان گرفته تا کودکان و نوجوانان دوستداران زیادی دارد. علت آن را می‌توان در ویژگی‌هایی دانست که در این‌گونه تولیدات به شکل پررنگ‌تری به چشم می‌آیند، مثلا ریتم تند یا حاکم شدن فضای رقابت بین گروه‌های شرکت‌کننده در مسابقه و به دنبال آن درگیرتر شدن مخاطبان با این‌گونه برنامه‌ها.در چنین تولیداتی، مجری نقش محوری و موثری در جذابیت آن دارد. به همین جهت به سراغ حامد مدرس، مجری برنامه «شور و اندیشه» رفتیم تا از تجربیاتش درباره اجرای این‌گونه تولیدات بویژه این برنامه که هم اینک از شبکه آموزش در حال پخش است بگوید.حامد مدرس متولد سال 1360 است. او فعالیت هنری‌اش را از سال 75 با تئاتر آغاز و تاکنون در بیش از 70 اثر نمایشی بازی کرده است.

عضو خانه تئاتر است. از سال 80 در تلویزیون کارهای مختلفی مانند گویندگی متن، دستیار کارگردانی اجرای مسابقه و 2 سال بعد از آن حضور در برنامه‌های نمایشی رادیو ازجمله «صبح جمعه با شما» و «جمعه ایرانی» را تجربه کرده و از سال 85 در حوزه دوبله و مدیریت دوبلاژ نیز فعال است. از آثار او در دوبله می‌توان «شرک 3» و «گارفیلد در دنیای واقعی» و فیلم‌های سینمایی «جنگ ستارگان3» و «محافظین کوهستان» را نام برد.

ابتدا از چگونگی و دلایل شکل‌گیری این برنامه برای ما بگویید و این که در چه مرحله‌ای وارد کار شدید؟

مسابقه شور و اندیشه سعی دارد دانش‌آموزان مقطع تحصیلی راهنمایی با دیدن روزانه این برنامه و مرور سوالات متنوع از درس‌های مختلف ذهنشان را تازه کند. دقیقا طبق روال مسابقه سال گذشته (تلاش) که به منظور آمادگی تحصیلی بیشتر عزیزان مقطع راهنمایی بود. خوشبختانه از ابتدای تولید هر دو دوره ضبط مسابقه (سال گذشته و امسال) حضور داشتم.

در تمام شبکه‌ها برنامه‌هایی با ساختار مسابقه طراحی می‌شوند. به نظر شما اجرای مسابقه برای شبکه آموزش با توجه به تعریف و جایگاهی که دارد باید چه تفاوتی با برنامه‌های مشابه در شبکه‌های دیگر داشته باشد؟

خب از اسم شبکه هم پیداست که باید تمرکز روی جنبه آموزشی تولیدات این چنینی تا حدودی نسبت به سایر شبکه‌ها زیادتر باشد. پس روند تولید برای مخاطبان این شبکه مشخص است. ولی پر واضح است که در کنار تمرکز آموزشی باید سرگرمی و تفریح هم چاشنی کار شود تا برنامه از حوصله مخاطبان نوجوان شبکه خارج نشود. مردم ما اکثرا برنامه‌های آموزشی را دنبال می‌کنند و علاقه‌مندند و به نوعی طالب علم و آگاهی بیشتر هستند. بیننده این شبکه انتظار دارد شبکه همیشه دست پر باشد. شبکه آموزش وظیفه سنگینی به دوش دارد و باید با حوصله و توان دوچندان مخاطب آگاهش را راضی نگه دارد که خوشبختانه با نگاه جدید و تولیدات فاخر آموزشی، آینده بسیار درخشان‌تری پیش روی این شبکه است.

مجری برای اجرای چنین مسابقه‌هایی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

من خودم را مجری نمی‌دانم و با خودم تعارف هم ندارم؛ ولی به عنوان یک مخاطب، ارتباط صمیمانه و به دور از هرگونه گنده‌گویی و تکلف را می‌پسندم. مخاطب حوصله دیدن مجری پرحرف را ندارد. آن هم مجری‌ای که حرف‌هایش با شخصیت واقعی خودش زمین تا آسمان تفاوت دارد! حتما نباید مجری هر جایی اطو کشیده و کادوپیچ شده و رسمی باشد، مجری برای مردم و از خود آنهاست. من در کل مجریانی که خودمانی‌اند و با مخاطبانشان صمیمی هستند بیشتر می‌پسندم. به نظرم این‌طور بیشتر می‌شود در دل مردم جا باز کرد.

اجرای این برنامه را با چه انگیزه و هدفی انتخاب کردید؟

مهم‌ترین انگیزه‌ام نسبت به این کار، سهیم بودنم در انتقال مفاهیم آموزشی به هموطنانم بوده از طریق اجرا. ولی بازیگری علاقه اول من است. حتی سال گذشته زمانی که ضبط مسابقه تلاش شروع شد، من برای بازی در یک تله‌فیلم تست گریم داشتم و چند برنامه ابتدایی را با همان تست گریم ضبط کردیم. ولی قسمت این بود که در خدمت مسابقه باشم. از این‌رو اجرای این مسابقه را پذیرفتم که احساس می‌کردم با توجه به تعداد زیاد قسمت‌ها، فضا برای اجرا ـ بازی فراهم است.

درباره اجرایتان بیشتر توضیح دهید. چگونه به این شکل و سبک از اجرا رسیدید؟ آیا در این ارتباط از کسی الگو گرفتید؟

خوشبختانه با تهیه‌کننده و کارگردان این مسابقه هیچ مشکلی نداشتم و دستم در شیوه و چگونگی اجرا باز بود. طبق صحبت‌هایی که با این دو عزیز رد و بدل شد، تصمیم گرفتیم دیوار بین مجری و مخاطب که معمولا در برنامه‌های اینچنینی وجود دارد، شکسته شود و ارتباطی نزدیک‌تر، موثرتر و صمیمانه‌تر برقرار شود. در قسمت‌های مختلف علمی و ورزشی مسابقه سعی کردم شیوه اجرا مطابق با حال و هوای همان بخش باشد. در بخش پایانی هم (سمندر صحرا) با وجود شرکت‌کنندگان نوجوان حس‌های زیبا و نابی تجربه شد.

برنامه شور و اندیشه از نظر محتوا و هدف دارای بخش‌های گوناگونی است. مثلا در جاهایی مسابقه حال و هوایی سرگرم‌کننده و فیزیکی دارد و در قسمتی دیگر فکری و تلاش برای بالا بردن یادگیری و آموزش. آیا این تفاوت‌ها برنامه را از نظر ساختار محتوایی در موقعیت آشفته‌ای قرار نداده است؟

این اتفاق کاملا تعمدی بوده است. همان‌طور که عرض کردم، سعی شده فضاهای متفاوتی در انتخاب مراحل مسابقه ایجاد شود. یک برنامه آموزشی برای رسیدن به هدفش که انتقال مفاهیم به مخاطب است، نیاز به تنوع دارد. به نظر من این تفاوت نیست بلکه تنوع است و استفاده از این شیوه برای رسیدن به نتیجه حتما جواب می‌دهد.

شما خودتان را با این وضعیت دوگانه از نظر اجرا چگونه تطبیق می‌دهید؟

خوشبختانه این اتفاق برای من که تجربه تئاتر دارم نه‌تنها هیچ مشکلی را در بر نداشت، بلکه به من جای کار هم می‌داد. اجرای فضاهای متفاوت، متنوع و مختلف برای من راحت‌تر از اجرای فضای تخت و بی‌روح است.

از میان بخش‌های مختلف اجرا کدام یک برای شما جذاب‌تر است؟

مرحله ماهی، به خاطر خلق اتفاقاتش و تحرکش و مرحله سمندر صحرا به دلیل تجربه یک حس کاملا متفاوت از طریق عزیزان شرکت‌کننده. در هر برنامه ما شاهد عکس‌العمل‌های بکر شرکت‌کنندگان بودیم.

در مقام مجری مسابقه و سوال‌کننده سطح پرسش‌های مطرح شده را از نظر محتوایی و جذابیت برای مخاطب نوجوان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سوالات از دروس همان پایه انتخاب شده و به لحاظ جذابیت جای کار بیشتری دارد و امیدوارم در مسابقات بعدی توجه بیشتری به طراحی و نحوه و شکل و شمایل این بخش شود.

با توجه به تجربیاتی که اندوخته‌اید فکر می‌کنید برای تولید موثرتر چنین برنامه‌هایی چه مولفه‌های دیگری باید در نظر گرفته شود؟

به نظر من برنامه‌های آموزشی اینچنینی باید به نمایشی شدن نزدیک‌تر شوند. برای تفهیم سهل و آسان مطالب درسی و آموزشی به کمک نمایش، همکاری و تعامل خود شرکت‌کننده و دانش‌آموز، می‌توانیم به نتایج بهتر و موثرتری برسیم. با این روش، یادگیری بهتر صورت می‌گیرد و داده‌ها برای همیشه در ذهن دانش‌آموز نهادینه می‌شود.

در طول اجرا آیا با مسائل یا حادثه خاصی هم برخورد داشتید؟

ضبط برنامه 70 روز طول کشید. هر روز 180 دقیقه مفید (3 برنامه 60 دقیقه‌ای)‌ ضبط می‌شد و در این بین فقط یک روز گروه استراحت داشت. اتفاقات زیادی رخ داد. از جمله بیماری شدید من که مجبور بودم با کمک آمپول و سرم سر ضبط حاضر شوم.

این برنامه تا کی قرار است ادامه پیدا کند؟

تا خرداد سال آینده روزانه پخش خواهیم داشت و اگر خدا بخواهد و عمری باشد، سال آینده با سری جدید و منسجم‌تر در خدمت مردم عزیز خواهیم بود.

الهه کریمی
^_^_^_^_^_^_^_^_^_^_^_^_^_^
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد