رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

فیلم لاکی لوچیانو ساخته فرانچسکو رزی

لاکی لوچیانو
1973 ایتالیا
Lucky Luciano

Dir: Francesco Rosi



 رها ماهرو : خوانندگان همیشگی وبلاگ رها ماهرو ، لطفا نظر و نقدتان را راجع به فیلم لاکی لوچیانو به کارگردانی فرانچسکو روزی برای ما بنویسید و بفرستید.




لوچانوی خوش‌شانس

فیلم محصول سال 1973
لوچانوی خوش‌شانس فیلمی در سبک درام و جنایی به کارگردانی فرانچسکو رزی است که در سال ۱۹۷۳ منتشر شد.
تاریخ اکران: ۱۰ اکتبر ۱۹۷۳ م. (ایتالیا)
کارگردان: فرانچسکو رزی
مدت زمان فیلم: ۱ ساعت ۵۵ دقیقه
آهنگ‌ساز: پیرو پیچونی
فیلم‌بردار: پاسکوالینو د سانتیس
بازیگران
جان ماریا ولونته
راد استایگر
وینسنت گاردنیا
^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^
نام فیلم: Lucky Luciano

محصول: ایتالیا
سال تولید 1973
مدت زمان: 105 دقیقه
ژانر درام، جنائی، بیوگرافی
کارگردان: فرانچسکو رزی
فیلم نامه: جروم چودروف (برگردان از انگلیسی)
فیلم نامه: فرانچسکو رزی، تونینو گوئرا
تهیه کننده: گوستاو ام برنه
آهنگساز: پیرو پیچیونی
فیلمبردار: پاسکوالینو دی سانتیس

بازیگران:
جان ماریا ولونته: چارلی (لاکی) لوچیانو
وینسنت گاردنیا: سرهنگ چارلز پولتی
چارلز سیوفی: ویتو جنووزه
لاری گیتس: جود هارلند
ماگدا کونوپکا: کنتسا

خلاصه داستان:

در این فیلم یکبار دیگر شاهد یک سینمای کاملا سیاسی از فرانچسکو رزی هستیم. این بار موضوع داستان او باز میگردد به زندگی پر پیچ و خم چارلی لوچیانو مشهور به خوش شانس.
داستان با یک سکانس پر شکوه از آخرین لحظات حضور چارلی لوچیانو در آمریکا آغاز میشود. در یک سکانس 14 دقیقه ای داستان به مرور تمامی اتفاقات مهم زندگی لوچیانو در 20 سال گذشته میپردازد. مسائلی که همه جزو تاثیر گذار ترین اتفاقا بر جریانات درون گروهی مافیای ایالات متحده و همچنین روابط سیاسی این کشور هستند.

چارلی لوچیانو با کشتن جو ماسه ریا در رستورانی در نیویورک و همچنین کشتن سالواتوره مارانزانو در محل دفترش، به رهبری مافیای ایالات متحده میرسد. جمله او در زمانی که پلیس درباره ارتباط او با جو ماسه ریا سوال میکند بسیار تاریخی شده است. "او مانند پدرم بود و به اندازه پدرم دوستش داشتم" !
در همین افتتاحیه 14 دقیقه ای و در جشنی که به مناسبت خروج لوچیانو از آمریکا در سواحل امن نیویورک برقرار گردیده است، بیننده به شکل کاملی با یک به یک اعضای جهان مادون از زبان پلیس های مخفی نیویورک آشنا میشود. فرانک کاستلو، مایر لانسکی، ویتو جنووزه، آلبرت آناستازیا ... و تمام افرادی که پس از چارلی لوچیانو به عنوان نماینده او در نیویورک، کلیولند، شیکاگو به فعالیت خواهند پرداخت. سپس فیلم ما را با اتفاقاتی که منجر به رهبری لوچیانو بر مافیای ایالات متحده شده است آشنا میکند و به طور خاص به "شب عبادت سیسیلی" میپردازد.
کشته شدن همه رهبران مافیای ایالات متجده و رهبری لوچیانو بر سازمان جنایتکاری آمریکا.

داستان تا زمان حاضر ادامه میابد تا آن که سرانجام لوچیانو توسط توماس ای دووی محکوم، دستگیر و در نهایت به خاطر همکاری او در پیاده کردن نیرو در سیسیل با آزادی مشروط به ایتالیا تبعید میشود.
با این حال کلیت داستان در ایتالیا و سیسیل میگذرد و به دوره ای که در واقع دوره فطرت کاری لوچیانو به عنوان یک رهبر بر کنار مانده و تلاشهای او برای ایجاد ارتباط بیشتر میان مافیای ایتالیائی و آمریکائی با سیستم سیاسی نوینی است که بر ایتالیا حکومت میکند.
اما این که آیا او در این راه موفق است یا خیر را باید در متن فیلم جستجو کرد ...


دیدن این فیلم را به علاقمندان سینمای سیاسی و بیوگرافی توصیه میکنم.

تقریبا 29 فیلم در مجموع به سرگذشت لاکی لوچیانو به شکل محدود یا گسترده پرداخته اند.
فیلمهائی که درباره شخصیت لوچیانو پرداختی محوری دارند به شکل زیر هستند ...

 لاکی لوچیانو 1973 فرانچسکو رزی
 جنگ گنگسترها 1981 ریچارد سی سارافیان
 تبه کاران 1991 مایکل کاربلینکوف
 اوباش 1997 بیل داک



همچنین در 4 فیلم که در مورد شخصیتهای اصلی مافیا ساخته شده، چارلی لوچیانو نیز به عنوان شخصیت رده دوم حضور داشته است.

 لپکه 1975 مناهم گولان (درباره زندگی لوئیس لپکه بوچالتر)
 باگزی 1991 باری لیونسون (بنجامین "باگزی" سیگل)
 بیلی باتگیت 1991 روبرت بنتون (داچ شولتز)
 لانسکی 1999 جان مک نایتون (مایر لانسکی)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/fa/thumb/4/4f/Lucky_Luciano_FilmPoster.jpeg/220px-Lucky_Luciano_FilmPoster.jpeg
همچنین در 21 فیلم و سریال دیگر شخصیت لوچیانو به شکلهای مختلفی مورد استفاده قرار گرفته. گاهی به شکل فانتزی و گاهی هم مانند سریال اخیر مارتین اسکوسیزی (امپراتوری اسکله) در چند اپیزود حضوری محدود داشته است.
در تعداد زیادی از این فیلمها پرداختهای غیر واقعی و بزرگ نمائی شده ای از این فرد به نمایش گذاشته شده.

تنها در 3 فیلم لاکی لوچیانو 1973 - باگزی 1991 و بیلی باتگیت 1991 میتوان نکات حقیقی تری درباره این شخصیت دنیای تبهکاری بدست آورد و البته سریال داستان یک پدرخوانده که به سرگذشت جوزف بونانو (بر اساس خاطرات بونانو) پرداخته بود.

سینما سنتر
^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^
لوچانوی خوش‌شانس (فیلم)

Lucky Luciano Film
کارگردان     فرانچسکو رزی
تهیه‌کننده     فرانکو کریستالدی
نویسنده     فرانچسکو رزی
تونینو گوئرا و دیگران
فیلمنامه‌نویس     فرانچسکو رزی
تونینو گوئرا
بازیگران     جان ماریا ولونته
راد استایگر
وینسنت گاردنیا
ژاک مونو
ادموند اوبرایان
لری گیتس
ژاک مونو
موسیقی     پیرو پیچونی
توزیع‌کننده     اوکو امبسی پیکچرز (۱۹۷۴، اصلی، ایالات متحده) ایمی (بریتانیا) استودیوکانال (کنونی)
تاریخ‌های انتشار
   

 ۱۰ اکتبر ۱۹۷۳ (ایتالیا)
 ۲۴ ژوئیه ۱۹۷۴ (ایالات متحده)

مدت
    ۱۰۵ دقیقه
کشور     آمریکا
زبان     انگلیسی

لوچانوی خوش‌شانس (انگلیسی: Lucky Luciano) فیلمی در سبک درام و جنایی به کارگردانی فرانچسکو رزی است که در سال ۱۹۷۳ منتشر شد.
^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^
سینمای‌کلاسیک
لاکی لوچیانو ساخته فرانچسکو روزی
مهدی تهرانی:
دهمین فیلم فرانچسکو روزی، شخصیت لاکی لوچیانو یکی از کثیف‌ترین و بدنام‌ترین تبهکاران تاریخ آمریکا و ایتالیا را به تصویر می‌کشد.

یکی دیگر از آثار فرانچسکو روزی که به زندگی کاراکترهای واقعی پرداخته، همین لاکی لوچیانو است که دست برقضا نسبت به فیلم ارزشمندی مانند سالواتوره جولیانو، اثری ضعیف‌تر قلمداد می‌شود.

هرچند هردوی این فیلم‌ها به بررسی زندگی و مرگ 2 تبهکار سیسیلی می‌پرداختند. لاکی لوچیانو به تعبیری و از آنجا که پیشینه زندگی در آمریکا را داشت برای تماشاگران آمریکایی نیز داستانش جذاب بود و به نوعی بیش از دیگر آثار رزی، گیشه‌ها را فتح کرد.

دهمین فیلم روزی، شخصیت لاکی لوچیانو یکی از کثیف‌ترین و بدنام‌ترین تبهکاران تاریخ آمریکا و ایتالیا را به تصویر می‌کشد. جنایتکاری که در نخستین دهه زندگی‌اش برای یافتن آینده‌ای بهتر همراه خانواده‌اش رهسپار نیویورک شد و 15 سال بعد از آن در آستانه 30‌سالگی، یکی از شرورترین و تبهکارترین افراد شهر نام گرفت.

لوچیانو خانه‌های فساد و مراکز قمار بی‌شماری در این شهر راه‌اندازی کرد و کم‌کم به یکی از سران مافیای قدرتمند نیویورک تبدیل شد؛ به طوری که که جزو 5 خانواده اصلی مافیا جا گرفت. با این همه او در سال 1936 در پی اقدامات بی‌شرمانه و مجرمانه‌اش، دستگیر و در دادگاه ابتدا به اعدام و پس از فرجام‌خواهی به حبس از 30 تا 50 سال محکوم شد.

در پی جنگ جهانی دوم، دولت آمریکا از لوچیانو خواست تا با استفاده از نفوذش در سیسیل ایتالیا اطلاعات مهم آن منطقه را به دست بیاورد و او از داخل سلول خود با فرستادن افرادی به ایتالیای تحت فرمان موسولینی، اطلاعات ارزشمندی به نفع آمریکایی‌ها جاسوسی می‌کرد. پس از جنگ، دولت آمریکا به لوچیانو در ازای خدماتش پیشنهاد آزادی داد مبنی بر این‌که دیگر هرگز پا به این کشور نگذارد. لوچیانو به سیسیل برگشت و دوباره به راه‌اندازی گروه مافیایی و اعمال تبهکاری‌اش ادامه داد تا سرانجام در سال 1962 مرد.

فرانچسکو روزی در این فیلم به بازگویی چهره واقعی او پرداخته است. این‌که چنین تبهکاری چه نیازی به رونمایی مجدد داشته باشد سوالی است که بسیاری از نویسندگان سینمایی در زمان اکران فیلم از روزی داشتند و به زعم او ساخت سرگذشت افرادی مانند لاکی لوچیانو می‌تواند به بازخوانی تاریخ کمک کند.

کارگردان: فرانچسکو روزی، فیلمنامه: فرانچسکو رزی، لانو چانوتسی و تونینو گوئرا، فیلمبردار: پاسکوالینو دسانتیس، موسیقی: پیرو پیچونی/ بازیگران: جان ماریا وولونته، راد استایگر، ادموند اوبراین، چارلز سیراگوسا و وینسنت گاردنی. محصول 1973 ایتالیا
^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^
تصویری رازآلود از یک تبهکار
«لوچیانو» به روایت «فرانچسکو رزی»

نویسنده: محمد صادقی

سالواتوره لوچیانو (لاکی لوچیانو) تبهکار مشهور و پدر جرم و جنایت های سازمان یافته در نیویورک است که توانست به خانواده مافیا در آمریکا سامان دهد. لوچیانو در سیسیل (1897) به دنیا آمد و در ناپل (1962) از دنیا رفت. او قوی ترین رییس گروه های مافیایی بود که نیروهای پلیس و دستگاه قضایی را در یافتن سندی برای اثبات و نشان دادن اقدام هایش، ناکام گذاشت. فرانچسکو رزی، کارگردان ایتالیایی، در فیلم Lucky Luciano (محصول1973) به زندگی این مرد پیچیده و مرموز می پردازد. جیان ماریا ولنته(Gian Maria Volonte) در این فیلم نقش لوچیانو را بازی می کند. همچنین در جشنواره کن (2013) و در بخش نمایش شاهکارهای سینمای کلاسیک، این فیلم نیز در میان 20فیلم دیگر به نمایش گذاشته شد... لوچیانو پس از اینکه در آمریکا مورد عفو قرار می گیرد، در میان سیل خبرنگاران و عکاسان، نیویورک را به وسیله کشتی ترک کرده، راهی ایتالیا شده و ابتدا به زادگاه خود (سیسیل) می رود. از همان ابتدا با شخصیت پیچیده و چندلایه او مواجه می شویم. با کودکانی که بر سر راهش قرار می گیرند، مهربانانه برخورد می کند، از غم مادری که فرزندانش را از دست داده متاثر می شود، به موسسه های خیریه کمک می کند و... ولی این چیزی نیست جز ظاهر خونسرد، آرام و غیرخشن او. در گزارش های مربوط به قاچاق کالاو مواد مخدر نام او مرتب تکرار می شود. هرچند او در مواجهه با پرسش های خبرنگاران ایتالیایی کسانی که مسایل مربوط به قاچاق کالاو موادمخدر و معامله های غیرقانونی را پیگیری می کنند مسخره کرده و ابراز می دارد اینکه همه چیز را زیر سر او می دانند یک بازی است و هیچ مدرکی بر ضد او وجود ندارد... لوچیانو، تبهکاری است که جریان های مافیایی را هدایت می کند اما چون به طور مستقیم در معامله ها شرکت نکرده و از هرگونه رفتار و حرکت خطرآمیزی پرهیز کرده، ردی از خود بر جا نمی گذارد، از این رو مدرکی به دست پلیس نمی دهد تا بتوانند او را بازداشت کنند. فرانچسکو رزی، در این فیلم به خوبی تیزهوشی این شخصیت تبهکار را نشان داده و به مخاطب هم چیز چندانی از آنچه در پشت پرده جریان دارد نشان نمی دهد! تنها راه متوقف کردن لوچیانو همان تصویری است که در پایان می بینیم، ایستادن قلب او.
 فیلمساز با مرور گذشته (سال های آخر جنگ جهانی دوم در ایتالیا) تصویری از وضعیت ایتالیا و رفتارها و تصمیم گیری هایی که موجب شکل گیری و گسترش برخی اقدام های غیرانسانی شده ارایه می کند (فرصت طلب هایی که به نام خدمت به مردم ستمدیده و مبارزه با فساد و بی عدالتی، با اطمینان خاطر در حال غارت و چپاول کردن هستند) که جای اندیشیدن دارد. تهیه کننده فیلم Lucky Luciano فرانکو کریستالدی است که فیلم های مشهوری همچون «سینما پارادیزو» اثر جوزپه تورناتوره، «شب های روشن» اثر لوچینو ویسکونتی و... را هم تهیه کرده است. این فیلم شباهت های زیادی نیز به درام جنایی «پدرخوانده» اثر فرانسیس فورد کاپولا دارد که در سال 1972 ساخته شده است.
 http://images.hamshahrionline.ir//images/2014/11/14-11-15-215530lucky-luciano-1974-04-g.jpg
^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^
 لاکی لوچیانو (دوبله به فارسی)درام 1973

لاکی لوچیانو (دوبله به فارسی) تاریخ تولید : 1973 بازیگران : جیان ماریا وولونته - وینسنت گارنیا - سیلوریو بلاسی ژانر : بیوگرافی - جنایی - درام
^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^.^


مهم ترین موارد جست و جو شده در وبلاگ رها ماهرو : کانال تلگرام سخن بزرگان . سینمایی کوهستان سرد محصول 2003 آمریکا . پولی انا . انیمیشن پسر کاغذی ساخته مجید محمدی . نظرسنجی در حاشیه2 . انیمیشن قصه‌های شبکه پویا . قاصدک شبکه نسیم جمعه . برنامه قاصدک شبکه نسیم . برنامه قاصدک در شبکه نسیم . فیلم به رسم خنده های گذشته . عکس مجید در سریال رویای گنجشک ها . نقش حاجیان سریال رویای گنجشکها . فیلم سینمایی پولیانا . فیلم سینمایی پولی انا . کانال سخن بزرگان تلگرام . کانال چایی شیرین تلگرام . جیمز استرانگ . سخنان زیبای علی نصیریان در مجموعه رویای گنجشک هاش . نقد فیلم خبر خاصی نیست . نقد فیلم بیداری . مجموعه شهرزاد . دانلود آهنگ فیلم من بچه هامو میخوام . فیلم بیداری . فیلم خارجی دوئل . نام شخصیت های فیلم یک تکه نان . فیلم خبر خاصی نیست . فیلم سینمایی خارجی کوهستان سرد ساخت کجاس . نقدسریال سرنوشت . دانلود سینمایی بیداری . لحظاتی زیبا از فیلم کوهستان سرد . قصه های بابا سمور . فیلمهای کینگ ویدور . فیلم سینمایی زنی که درون شکمش مواد گذاشتن زن قوی شد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد