رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

برنامه دوربین هفت به تهیه کنندگی محمد خدادادی

ژانر : علمی ، ورزشی ، فرهنگی
دسته بندی : خبر
اطلاعات برنامه
لیست قسمت های مستند دوربین هفت
دوربین ۷: حفظ محیط زیست را به کودکان خود بیاموزیم   
دوربین ۷
حفظ محیط زیست را به کودکان خود بیاموزیم   
 
   
دوربین ۷: جشنواره الفبای فردا ویژه دانش آموزان یتیم   
دوربین ۷
جشنواره الفبای فردا ویژه دانش آموزان یتیم   
 
   
دوربین ۷: اختتامیه چهارمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی   
دوربین ۷
اختتامیه چهارمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی   
 
دوربین ۷: بنیاد برکت   
دوربین ۷
بنیاد برکت   
 
   
دوربین ۷: نمایشگاه گروهی نقاشی "انسان امروز"برگزار شد   
دوربین ۷
نمایشگاه گروهی نقاشی "انسان امروز"برگزار شد   
 
   
دوربین ۷: آمادگی برای امتحانات   
دوربین ۷
آمادگی برای امتحانات   
 
دوربین ۷: دومین ایده بازار مهندسی پزشکی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر   
دوربین ۷
دومین ایده بازار مهندسی پزشکی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر   
 
   
دوربین ۷: از محیط های آلوده دوری کنید   
دوربین ۷
از محیط های آلوده دوری کنید   
 
   
دوربین ۷: پنجمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران   
دوربین ۷
پنجمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران   
 
دوربین ۷: گردهمایی سالانه رییس ادارات استعدادهای درخشان آموزش و پرورش   
دوربین ۷
گردهمایی سالانه رییس ادارات استعدادهای درخشان آموزش و پرورش   
 
   
دوربین ۷: هفتمین همایش ملی سیره علوی در دانشگاه لرستان   
دوربین ۷
هفتمین همایش ملی سیره علوی در دانشگاه لرستان   
 
   
دوربین ۷: همایش پریناتولوژی و نئوناتولوژی در دانشگاه علوم پزشکی یزد   
دوربین ۷
همایش پریناتولوژی و نئوناتولوژی در دانشگاه علوم پزشکی یزد   

ءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءء
برنامه "دوربین هفت" از شبکه آموزش پخش می‌شود
برنامه "دوربین هفت" به تهیه‌کنندگی محمد خدادی از شبکه آموزش روی آنتن می‌رود.

برنامه "دوربین هفت" به بیان ظرفیت‌های آموزشی در عرصه‌های گوناگون می‌پردازد. این برنامه سعی در بالا بردن آموزه‌های افراد و اطلاعات کیفی پیام‌ها در زمینه‌های فرهنگی، ‌اجتماعی، اقتصادی با رویکرد و سیاست‌های جدید شبکه آموزش دارد.

برنامه "دوربین هفت" روزانه در 5 نوبت به مدت هفت دقیقه روی آنتن شبکه آموزش می‌رود.


رها ماهرو : خوانندگان عزیز و محترم لطفا نظر و نقدتان را درباره مستند دوربین هفت که از شبکه مستند تلویزیون پخش می شود برای ما بنویسید و بفرستید .




از شبکه آموزش پخش می‌شود
مدرسه‌سازان بی‌نام در «دوربین هفت»

طرح مدارس «برکت» در برنامه دوربین هفت شبکه آموزش مورد بررسی قرار می‌گیرد.
مدرسه‌سازان بی‌نام در «دوربین هفت»

دوربین «هفت» که برنامه گزارشی شبکه آموزش است، در مجموعه گزارش‌های خود به

سوژه مهم مدرسه‌سازی پرداخته و طی سفرهایی به روستاهای مختلف و کمتر توسعه یافته استان‌های کشور گزارش‌هایی از ساخت و بهره‌برداری از مدارس استاندارد و ویژه در این مناطق کرده است.

این مدارس با عنوان «مدرسه برکت» در مقاطع مختلف تحصیلی امکانات آموزشی ویژه‌ای را برای دانش‌آموزان روستا ایجاد کرده و در تقویت و افزایش سطح آموزش در این مناطق تاثیر به سزایی داشته است.

این مدارس به همت بنیاد برکت تحت نظر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) و به پیشنهاد و فرموده مقام معظم رهبری این اقدام را دستور کار خود قرار داده است.

از سال 1387 بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب ساخت یک هزار کلاس درس در مناطق محروم کشور برای این بنیاد با همکاری

سازمان توسعه تجهیز و نوسازی مدارس برنامه‌ریزی شد و اکنون این کلاس‌ها به یک هزار مدرسه تبدیل شده است.

تا کنون 179 مدرسه به بهره‌برداری رسیده و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان امسال این شماره به 250 مدرسه می‌رسد.

از ویژگی‌های این مدارس می‌توان به محیط آموزشی استاندارد وسایل کمک آموزشی مناسب، توجه ویژه به مسائل ایمنی، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مناسب و برخورداری از امکانات ورزشی تفریحی اشاره کرد.

تعداد قابل توجهی از این مدارس مجهز به کلاس هوشمند است.

برنامه «دوربین هفت» تلاش کرده علاوه بر معرفی این مدارس و امکانات آموزشی نقش مدرسه‌سازی را در افزایش امید و علاقه به سوادآموزی در بین ساکنین این مناطق را به تصویر بکشد.

عوامل تولید این برنامه به شرح زیر است:

تهیه کننده: محمد خدادی، گزارشگر: علیرضا تهرانی، تصویربردار: علی کاسه‌ساز، مسئول فنی: اکبر صدیقی، تدوین: سارا معلم، ایمان احمدی، رضا مظاهریان، آزاده مقدم، هماهنگی: آرش لایقی.

این برنامه هر شب بین ساعت 21:30 الی 22:30 از شبکه آموزش سیما پخش می‌شود.



نگاهی به برنامه‌ «دوربین هفت» از شبکه آموزش

مجموعه برنامه‌ «دوربین هفت» متشکل از یک سری مستند ساده‌ گزارشی است که به صورت شبانه در بازه‌ زمانی قبل از برنامه‌ رادیوهفت از شبکه‌ آموزش سیما پخش می‌شود. در این قبیل مستندهای گزارشی، وفادار بودن به اقتضائات کار ژورنالیستی یعنی به روز بودن و ارزش خبری داشتن، حرف اول را می‌زند که خوشبختانه در تولید این مجموعه نیز مورد توجه قرار گرفته است.

به عنوان نمونه، یک قسمت از برنامه که در آستانه‌ عید سعید قربان پخش شد، به‌طور کامل اختصاص داشت به مساله‌ بهداشت دام که مربوط می‌شد به مراسم قربانی کردن گوسفند به مناسبت بازگشت زائران خانه‌ خدا. موضوع محوری این قسمت، ضرورت خریداری دام از مراکز معتبر و دارای مجوز بود، یکی به دلیل بهداشت دام و حصول اطمینان از سلامت جسمی و مراقبت درست هنگام پرورش دام و دیگر این‌که برخی فروشندگان غیرمجاز از طریق افزایش کاذب وزن دام در لحظه‌ فروش، اقدام به کلاهبرداری از مشتریان می‌کنند حال آن‌که در این مراکز، کنترل بخصوصی در این‌باره انجام می‌شود و خریدار می‌تواند دام را به قیمت واقعی خریداری کند.

پیداست که این موضوع تنها در قالب مصاحبه یا نریشن می‌تواند به مخاطب منتقل شود. گزینه برنامه‌ دوربین هفت که در همه‌ قسمت‌ها مورد استفاده قرار گرفته، مصاحبه با شهروندان، در کنار گفت‌وگو با مسوولان و کارشناسان مربوط است. این‌که برنامه‌ای با این مدت زمان کوتاه هر بار موضوعی خبری و مناسبتی را مورد توجه قرار دهد و درخصوص آن‌ برنامه‌ تهیه کند، اتفاقی است که کمتر رخ می‌دهد. این مستندهای گزارشی، آیتمی از یک بخش خبری کامل یا قسمتی از یک مجله‌ خبری تلویزیونی هستند یا به صورت میان‌برنامه در تاک‌شوها و برنامه‌های ترکیبی پخش می‌شوند.

دوربین هفت اما مجموعه برنامه‌ مستقلی است که بنا دارد هر بار دوربین رسانه را به میان مردم برده، درباره‌ موضوعات روز با آنها به گفت‌وگو بپردازد و از این طریق، در جهت رفع نیاز مخاطبان ایفای نقش کند. آنچه این برنامه را از نمونه‌های مشابه متمایز می‌کند، این است که دوربین هفت بدون هیچ‌ پیش‌فرض و گزینش و سانسوری ـ‌ که برخاسته از گرایش سیاسی یا اجتماعی خاصی باشد - با شهروندان گفت‌وگو می‌کند و تمایل دارد تریبونی برای شنیدن حرف‌های مردم باشد نه این‌که از این قبیل مصاحبه‌ها القای نظری خاص به مخاطب را مدنظر داشته باشد.

یکی دیگر از قسمت‌های مجموعه برنامه‌ هفت زمانی پخش شد که اولین برف پاییزی در اکثر نقاط کشور بارید و شهر چهره‌ای زمستانی پیدا کرد. این مهم‌ترین اتفاق آن‌روز بود و طبعا دوربین هفت هم موضوع برنامه‌ آن شب را همین پاییز برفی قرار داد. اشتیاق مردم برای به اشتراک گذاشتن احساس لذت ناشی از تماشای برف با شنیدن حرف‌ دیگر شهروندان از تلویزیون پاسخ داده می‌شد و این یعنی همان رسالت اولیه‌ صدا و سیما که برآوردن نیاز مخاطب است.

یکی از ویژگی‌های ساختاری برنامه‌ دوربین هفت، استفاده از گرافیک مناسب برای نماهای گفت‌وگو و نیز تصاویر چشم‌نواز دیگر به تناسب موضوع برنامه است. ژانر مستند گزارشی را معمولا ساده‌انگارانه‌ترین ژانر مستندسازی می‌دانند چراکه اقتضای کار خبری و گزارشی این است که بسیاری از نقص‌های ساختاری کار و اشکالات موجود را بنا بر فوریت موضوع توجیه کند. نتیجه این است که اثر تولیدی به لحاظ محتوا منظور تهیه‌کننده را برآورده می‌کند اما از نقص‌ ساختاری فراوانی رنج می‌برد که هیچ‌کدام هم متأسفانه به نظر مهم نمی‌آید، حال آن‌که امروزه فوری‌ترین سوژه‌های خبری روز هم با استانداردهای ساختاری مشخصی تولید می‌شوند.

برنامه‌ دوربین هفت البته بی‌نقص و استاندارد نیست اما با توجه به تعدد قسمت‌های آن و کم بودن زمان تولید هر قسمت، ساختار قابل قبولی دارد و حتی‌الامکان سعی دارد شکل و شمایلی متفاوت با دیگر گزارش‌های خبری سیما داشته باشد. این ویژگی در کنار استقلال برنامه از مجله‌های تلویزیونی، مجموعه‌ دوربین هفت را برنامه‌ای شایان توجه کرده که مخاطب می‌تواند با صرف زمان اندکی در شبانه‌روز با آن همراه شود و بسان مطالعه‌ یک صفحه یا ستون خواندنی روزنامه از آن بهره برده و از زمانی که صرف این همراهی کرده پشیمان نشود.

ویژگی دیگر دوربین هفت، تدوین مناسب نماهای تصویربرداری شده است، به طوری‌که با مدت زمان کوتاه برنامه مطابقت داشته باشد. مثلا به جای این‌که مصاحبه‌کننده یک پرسش کلیشه‌ای و تکراری را از یکایک مصاحبه‌شوندگان بپرسد و سپس پاسخ آنها شنیده شود، یک بار این پرسش پخش و در دفعات بعدی پاسخ شهروندان به این سوال واحد دنبال می‌شود، آن هم نه به صورتی که همه یک معنا را با الفاظ مختلف تکرار کنند بلکه تدوین پاسخ‌ها به گونه‌ای است که اعتماد مخاطب را به برنامه جلب و خیال او را از بابت دستکاری نشدن پاسخ‌ها مطمئن می‌کند.

به عبارت دیگر بخش‌هایی از جواب شهروندان که در برنامه گنجانده شده، مهم‌ترین بخش‌ سخنان آنهاست نه مناسب‌ترینشان با نظر عوامل سازنده. البته پیداست که اقتضائات کار رسانه و همچنین استانداردهای کار تلویزیونی این اجازه را به هیچ برنامه‌سازی نمی‌دهد که هر اظهارنظری را بدون جرح و تعدیل روی آنتن بفرستد اما هنر برنامه‌ساز در تدوین درست و هوشمندانه‌ نماهای تصویربرداری شده است و جز این اگر باشد، هر کسی می‌تواند با یک سری ابزار فنی مشخص اقدام به تولید برنامه‌ تلویزیونی کند و دیگر تخصص در این زمینه معنا نخواهد داشت. این را هم باید اضافه کرد که موضوعات مورد توجه برنامه‌ دوربین هفت ‌به‌رغم اهمیتشان جزو خطوط قرمز به حساب نمی‌آیند و مزایای ذکر شده برای این برنامه چه بسا ریشه در همین چارچوب کلی اثر داشته باشد، نه دقت نظر عوامل دست‌اندرکار ساخت مجموعه.

شاید یکی از اشکالات برنامه‌ دوربین هفت، بهره‌ گرفتن از راوی یا مجری گزارشگر باشد که در مستندهای گزارشی عاملی مؤثر در جذب مخاطب و درگیر کردن او با موضوع مورد بررسی به شمار می‌آید. به طور کلی آن دسته از مستندهای گزارشی که از زاویه‌ دید یک شخصیت تلویزیونی بخصوص ارائه می‌شوند، تأثیر بیشتری در بیننده بر جا می‌گذارند تا برنامه‌های این‌چنینی که به نظر می‌رسد از دید ارگان رسمی صدا و سیما روایت می‌شوند.

 مخاطب تلویزیون ترجیح می‌دهد با زاویه‌ دید برنامه‌ای که می‌بیند آشنایی داشته باشد و بر مبنای ویژگی‌های شخصیتی فرد آشنایی که برنامه از منظر او روایت می‌شود، با اثر مواجه شود. این الگو در بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی دنیا از دیرباز مورد استفاده بوده و حتی در تلویزیون ما هم مدتی است به آن توجه می‌شود. چنان‌که امروزه شاهدیم، برخی خبرنگاران و گزارشگران خبر تلویزیون تبدیل به شخصیت‌هایی مشهور شده‌اند که مخاطب بیشتر علاقه‌مند است گزارش‌های خبری آ‌نها را دنبال کند تا گزارش‌هایی را که با عنوان «تهیه شده در گروه خبر سیما» تولید و ارائه می‌شوند
http://www.tebyan-zn.ir/images/2f54c46d-5fc3-4913-be51-0acd8f14c59c.jpg

دوربین هفت شبکه آموزش
سینماگران جوان در مقابل دوربین «هفت»

سری جدید برنامه «هفت» دو هفته است که با عنوان «هفت باز می‌گردد ...» با اجرا و کارگردانی بهروز افخمی در شبکه سه سیما پخش می‌شود. موضوع این هفته سینمای جوان و فیلمسازان
ءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءء

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد