رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

مستند الفبا ساخته امیررضا زیتونی

مستند الفبا از شبکه یک
پخش مستند «الفبا» از امشب در شبکه یک

مستند "الفبا" با موضوع روایتی از زندگی معلمان و دانش آموزان در مناطق محروم از شبکه یک پخش می شود.

_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_
 پخش مستند الفبا از شبکه 1 صدا وسیما(محمدرضا جاهد)

بامدادچهارشنبه وپنج شنبه ساعت 12این مجموعه مستند پخش می گردد با برنامه های متنوع از معلمان دلسوز کشور واستان خوزستان ببنید ولذت ببرید.
_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_
پخش از : شبکه 1
ژانر : فرهنگی ،  هنری
دسته بندی : فرهنگ ، هنر و رسانه ،  مستند تلویزیونی
زبان : فارسی
زمان پخش: 30 شهریور 1393 ٠۹:٣٠
مدت: 30 دقیقه
_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_
پخش مستند الفبا از امشب در شبکه یک


مستند "الفبا" با موضوع روایتی از زندگی معلمان و دانش آموزان در مناطق محروم از شبکه یک به روی آنتن می رود.

به گزارش روابط عمومی شبکه یک، این برنامه که در 26 قسمت 30 دقیقه ای ساخته شده است، از امشب تا جمعه ساعت 30 دقیقه بامداد به روی آنتن می رود و تلاش معلمان و دانش آموزان  برای آموختن و آموزش دادن که به نوعی جهاد علمی و فرهنگی محسوب می شود را نشان داده می شود.
استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان، لرستان، ایلام، قزوین، زنجان، البرز، گیلان و گلستان محل های تصویر برداری این مستند است که رضا خوشدل راد نویسندگی و تهیه کنندگی آن را برعهده داشته است.
دیگر عوامل «مستند الفبا» که به همت شبکه یک ساخته شده است عبارتند از: کارگردان: امیررضا زیتونی، محقق: سمانه مصباحی، مدیر تدوین: مهیار یاور و مدیر تصویربرداری: مهدی نصیری.

_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_
از شبکه یک پخش می شود
روایت آموزش در مناطق محروم در مستند الفبا
جام جم آنلاین: «مستند الفبا»، با موضوع تدریس در مناطق محروم، کاری از گروه فرهنگ، تاریخ و هنر از شبکه یک سیما پخش می شود.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از رسانه خبری شبکه یک سیما، پخش این برنامه به تهیه کنندگی رضا خوشدل راد، به طور هفتگی از روز شنبه ساعت 20:10 آغاز می شود.

خوشدل راد، تهیه کننده این برنامه  گفت: نقش کمکی مستند به آموزش در کشورهای درحال توسعه موثر است و آموزش تبیین کننده آینده یک جامعه است و به همین علت «مستند الفبا» تولید شده است.

وی افزود: این برنامه در 26 قسمت 30 دقیقه ای به سفارش گروه فرهنگ، تاریخ و هنر شبکه یک سیما، درباره معلمان و دانش آموزان در مناطق محروم کشور ساخته شده است. در این برنامه تلاش آنها برای آموزیدن و آموزش دادن که به نوعی جهاد علمی و فرهنگی محسوب می شود را نشان می دهیم.

به گفته وی، پیش تولید «مستند الفبا» با ساختار مستند محض و روایتی از زندگی معلمان و دانش آموزان در مناطق محروم، از اواسط سال گذشته آغاز شده است و عوامل سازنده در استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان، لرستان، ایلام، قزوین، زنجان، البرز، گیلان و گلستان از زندگی و فعالیت تحصیلی معلمان و دانش آموزان مناطق محروم این استان ها تصویربرداری کرده اند.

تهیه کننده این برنامه خاطر نشان کرد، تا کنون 18 قسمت از این مجموعه آماده پخش شده است و قسمت های باقی مانده در حال تدوین و صداگذاری است.

عوامل «مستند الفبا» عبارتند از: تهیه کننده و نویسنده: رضا خوشدل راد، کارگردان: امیررضا زیتونی، محقق: سمانه مصباحی، مدیر تدوین: مهیار یاور و مدیر تصویربرداری: مهدی نصیری.

رها ماهرو : بازدیدکنندگان عزیز ، از شما درخواست می کنیم تا نظر و انتقادتان را راجع به مستند الفبا به کارگردانی امیررضا زیتونی که از شبکه یک پخش می شود در وبسایت بزرگ نقد رها ماهرو برایمان بفرستید



«مستند الفبا » به روایت آموزش در مناطق محروم
 
داخلی آرشیو خبر رادیو و تلویزیون
تاریخ : چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۱۵
شبکه یک سیما، پخش این برنامه به تهیه کنندگی رضا خوشدل راد، به طور هفتگی آغاز می شود.

به گزارش هنرنیوز ،«مستند الفبا»، با موضوع تدریس در مناطق محروم، کاری از گروه فرهنگ، تاریخ و هنر از شبکه یک سیما پخش می شود.

گفتنی است ،پخش این برنامه به تهیه کنندگی رضا خوشدل راد، به طور هفتگی از روز شنبه ساعت 20:10 آغاز می شود.

خوشدل راد، تهیه کننده این برنامه با بیان نقش کمکی مستند به آموزش در کشورهای درحال توسعه دو ندان است و آموزش تبیین کننده آینده یک جامعه است و به همین علت «مستند الفبا» تولید شده است افزود: این برنامه در 26 قسمت 30 دقیقه ای به سفارش گروه فرهنگ، تاریخ و هنر شبکه یک سیما، درباره معلمان و دانش آموزان در مناطق محروم کشور ساخته شده است. در این برنامه تلاش آنها برای آموزیدن و آموزش دادن که به نوعی جهاد علمی و فرهنگی محسوب می شود را نشان می دهیم.

به گفته وی، پیش تولید «مستند الفبا» با ساختار مستند محض و روایتی از زندگی معلمان و دانش آموزان در مناطق محروم، از اواسط سال گذشته آغاز شده است و عوامل سازنده در استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان، لرستان، ایلام، قزوین، زنجان، البرز، گیلان و گلستان از زندگی و فعالیت تحصیلی معلمان و دانش آموزان مناطق محروم این استان ها تصویربرداری کرده اند.

تهیه کننده این برنامه خاطر نشان کرد، تا کنون 18 قسمت از این مجموعه آماده پخش شده است و قسمت های باقی مانده در حال تدوین و صداگذاری است.

شایان ذکر است ،تهیه کنندگی و نویسندگی این مستند توسط رضا خوشدل راد، امیررضا زیتونی کارگردان ، محقق سمانه مصباحی، مدیر تدوین مهیار یاور و مدیر تصویربرداری مهدی نصیری است

درباره مستند «الفبا»: الگوهایی برای تدریس

مدت‌هاست که شبکه یک، بعد از اذان صبح، (به صورت پراکنده) یک سری مستند بسیار جذاب در مورد معلمین و مبلغین نمونه پخش می‌کند. مثلاً چند ماه پیش یک سری مستند در مورد طلبه‌هایی که داوطلبانه حاضر شده بودند در مناطق محروم با روش‌های تدریس بسیار جذاب به تبلیغ دین تشیع بپردازند پخش می‌شد که من گاهی از غربت و سختی‌ای که متحمل می‌شدند نسبت به خودم احساس شرمندگی می‌کردم :(

حالا چند وقتی هست که یک سری مستند بسیار عالی با نام «الفبا» پخش می‌شود.

http://img.aftab.cc/news/92/alephba.jpg

مستند در نیم ساعت روش تدریس معلمین نمونه در سراسر کشور را به تصویر کشیده است. مثلاً امروز دارد در مورد معلمی صحبت می‌کند که همه چیز را با شعر به بچه‌ها آموزش می‌دهد و چقدر بچه‌ها شور و شوق برای یادگیری و همخوانی دارند. (یاد یکی از مدرسین خودمان افتادم که زبان انگلیسی را با شعر یادمان می‌داد. هنوز بعضی اشعارش در ذهنم هست:

benefit, profit, advantage---are three sysnonyms )

و یا مثلاً چند روز پیش یک خانم معلم را نشان می‌داد که حتی ساده‌ترین مفاهیم را به صورت ویژوال و عملی به دانش‌آموزان یاد می‌داد. مثلاً یک روز یک سری شانه تخم مرغ آورده بود و از دانش‌آموزان که به چند تیم تقسیم شده بودند می‌خواست آن‌ها را تکه تکه کنند و با قرار دادن برآمدگی‌ها روی هم، رشته کوه بسازند. بعد پای آن‌ها خاک
می‌ریختند و پای رشته کوه‌ها یک سری درخت کوچک (با علف‌ها) قرار می‌داند و چند انسان... بعد که کارشان تمام می‌شد معلم می‌گفت: بچه‌ها! حواستان باشد که انسان‌ها برای زندگی و کشاورزی بیشتر کوه‌پایه‌ها را انتخاب می‌کنند...

من عاشق این نوع تدریس هستم! خودم بعید است یک مفهوم که بشود با آزمایش و تجربه آموزش داد را تئوری یاد بدهم! همین چند روز پیش بود که در درس گرافیک برای اینکه ببینیم مانیتور CRT چطور کار می‌کند و چه اجزایی دارد، یک مانیتور را در کلاس خرد کردیم (فعلاً این ویدئو را ببینید) تا به تفنگ‌های الکترونی و Shadow Mask و فسفرهای پشت صفحه نمایش برسیم! (یک مانیتور دیگر هم قرار است هفته آینده در کلاس محیط‌های چند رسانه‌ای زمین بزنیم!) یا دو سه روز پیش در درس ذخیره و بازیابی یک فلاپی‌درایو و سی.دی‌رام را خرد کردیم تا به هدهای خواندن و نوشتن برسیم! یا مثلاً بارها شده همه دانشجوها را به صف کرده‌ام که مفهوم Routing در شبکه را با آزمایش انجام دهند. یعنی یکی نقش روتر را بازی می‌کند، یکی نقش سیم را و خلاصه باید یک بسته را با توجه به جدول‌هایی که به روترها داده‌ام به کلاسی که روی بسته نوشته شده برسانند... (ویدئوهای این آزمایشات را ضبط کرده‌ام و در کلاس‌هایی که امکان اجرا نباشد نشان می‌دهم. شاید سر فرصت یکی یکی آپلود کنم)

تجربه نشان می‌دهد دانشجوها ترم‌های بعد همه آن فرمول‌ها و مفاهیم تئوری را یادشان رفته اما آزمایش‌ها و چیزهای ویژوال به خوبی در ذهنشان مانده. مثلاً خیلی خوب یادشان مانده که من در درس برنامه‌نویسی یک روز با یک کیسه جوراب وارد شدم و کفش‌هایم را درآوردم و الگوریتم یافتن یک جفت جوراب از داخل کیسه (بدون نگاه کردن به داخل کیسه و برداشتن هر بار یک جوراب) را خودم انجام داده‌ام! یعنی دائم جوراب‌ها را درآورده‌ام و پوشیده‌ام تا بالاخره یک جفت جوراب پیدا شود!

اگر مدرس هستید و یا قصد دارید مدرس شوید، حتماً از این نوع تدریس‌ها الگوبرداری کنید. دقت کنید که همه معلم‌های این مستند می‌گویند: از این نوع تدریس، بسیار لذت می‌برم و پر از انرژی می‌شوم! دقت کنید: نمی‌گوید بچه‌ها لذت می‌برند و غرق در شادی می‌شوند، می‌گوید خودم لذت می‌برم! یعنی می‌خواهم بگویم هر چند تدریسی که برایش وقت بگذارید و ارزش قائل شوید، در یادگیری دانش‌جوها مؤثر است اما همان جمله همیشگی را مجدداً باید بگویم: کسی که از یک کمک بیشترین سود (و لذت) را می‌برد، کمک کننده است...

موفق باشید؛
حمید رضا نیرومند
_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_

نظرات 1 + ارسال نظر
امیررضا چهارشنبه 29 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 06:00 ب.ظ http://amirreza81.blog.ir

سلام دوست عزیز . حال شما خوبه . من داخل مستند الفبا نقش داشتم . نقش همون دختری که گم شده بود . مریم هاشمی . یادمه اون روزا با اقا جاهد خیلی خوش میگذشت . کلاس سوم بودم داخل مدرسه پیشگام . میگم من این مستند رو گم کردم سیدیش رو داشتم . خیلی دنبالش گشتم . آیا راهی هست که دانلودش کنم .
با تشکر از شما

ممنون خوش آمدید
نه متاسفانه من نمی تونم کمکی بکنم
امیدوارم سازندگان آن مستند پیام شما رو ببینند و در صورت امکان به وبلاگ شما که آدرسش رو گذاشتید بیایند و آن مستند را در اختیارتان بگذارند .
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد