رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

فیلم معراجی ها ساخته مسعود ده نمکی

معراجی ها
1392 ایران

مسعود ده نمکی


Merajiha-1392

 نام فیلم معراجی ها
ژانر : اجتماعی | طنز

کارگردان فیلم : مسعود ده نمکی

بازیگران فیلم : اکبر عبدی، برزو ارجمند، دانیال عبادی، بهاره افشاری، مهران رجبی، سید جواد هاشمی، پندار اکبری، پوراندخت مهیمن، اصغر نقی زاده، ماشاالله شاهمرادی، عباس محبوب، سهراب یاری، احمد ایراندوست
زبان : فارسی
زمان : 1 ساعت 30 دقیقه
خلاصه داستان معراجی ها :
قرار است تعدادی از شهدای گمنام تفحص شده در یکی از دانشگاه ها دفن شوند اما گروهی از دانشجویان با تحریک استاد گنجی اقدام به آشوب و جنجال در دانشگاه می کنند و همین آغاز قصه ای می شود که گروه دانشجویان مجبور به سفری ناخواسته می شوند…
===========================

برای اکران عمومی
«معراجی ها» کوتاه شد
فیلم سینمایی «معراجی ها» ساخته مسعود ده نمکی برای اکران عمومی کوتاهتر شد و نمایش آن در سینماهای کشور به زودی آغاز می شود.

علی سرتیپی مدیرعامل شرکت پخش «فیلمیران» گفت: پس از نمایش فیلم در جشنواره فجر تصمیم گرفتیم «معراجی ها» را برای اکران عمومی کوتاه‌تر کنیم. همچنین اصلاحاتی را هم روی رنگ و صدای فیلم انجام دادیم. با انجام اصلاحات این فیلم به زودی تا قبل از نوروز 93 در گروه سینمایی آفریقا روی پرده می رود.

پروژه «معراجی ها» به کارگردانی مسعود ده نمکی و تهیه کنندگی سید محمود رضوی است که پیش از 40 بازیگر دارد.

همچنین قرار است مجموعه تلویزیونی آن به زودی پخش شود.

درخلاصه داستان «معراجی ها» چنین آمده: قرار است تعدادی از شهدای گمنام تفحص شده در یکی از دانشگاه ها دفن شوند. اما گروهی از دانشجویان با تحریک استاد گنجی اقدام به آشوب وجنجال در دانشگاه می کنند،که آغاز قصه ای می شود که گروه دانشجویان مجبور به سفری ناخواسته می شوند.

اکبر عبدی، حمید لولایی، رضا رویگری، دانیال عبادی، برزو ارجمند، سیدمهرداد ضیایی، غلامحسین لطفی، مجید شهریاری، اصغرنقی زاده، اسماعیل سلطانیان، بهاره افشاری، مریم کاویانی و لاله صبوری هستند.
===========================
    سال انتشار : ١٣٩٢
    ژانر : طنز ، اجتماعی ، دفاع مقدس
    کشور سازنده : ایران
    شامل زبان های : فارسی
    کارگردان : مسعود ده‌نمکی
    ستارگان : اکبر عبدی, حمید لولایی, رضا رویگری, دانیال عبادی

خلاصه داستان : قرار است تعدادی از شهدای گمنام تفحص شده در یکی از دانشگاه‌ها دفن شوند اما گروهی از دانشجویان با تحریک استاد گنجی اقدام به آشوب و جنجال در دانشگاه می کنند که این امر آغاز قصه‌ای می‌شود که گروه دانشجویان مجبور به سفری ناخواسته می شوند.
===========================

معراجی ها  (1392)

- طنز-اجتماعی-دفاع مقدس

کارگردان:
مسعود ده نمکی

تهیه کننده:
سید محمود رضوی

بازیگران:
اکبر عبدی، برزو ارجمند، دانیال عبادی، بهاره افشاری، مهران رجبی، سید جواد هاشمی، پندار اکبری، پوراندخت مهیمن، اصغر نقی زاده، ماشاالله شاهمرادی، عباس محجوب،سهراب یاری، احمد ایراندوست

خلاصه داستان:
محمد جوانی است که شوق رفتن به جبهه را دارد اما با مخالفت‌های سرسختانه پدرش مواجه می‌شود و پدر برای رفتن او به جبهه شرط‌های عجیب و غریب می‌گذارد تا اینکه محمد شبانه از خانه فرار کرده و به جبهه می‌رود و پدر برای بازگرداندن او راهی منطقه می‌شود.

سایر عوامل:
مدیرفیلمبرداری: فرشاد گل سفیدی/ صدا بردار: مرتضی اصلان زاده/ تدوین: سیامک مهماندوست/ طراح صحنه و لباس: حمید شهیری/ طراح گریم: مسعود ولدبیگی/ موسیقی: امیر توسلی/ عکاس: بابک برزویه

پخش:
فیلمیران

شروع اکران:
92/12/02
===========================

انفجار مرگبار در پشت صحنه‌ پروژه ده‌نمکی (معراجی ها)
معراجی‌هاانفجار در پشت صحنه‌ی فیلم و سریال «معراجی‌ها»ی مسعود ده‌نمکی به کشته شدن 5 نفر و زخمی شدن 2 نفر منجر شد.
 در حالی که مراحل پایانی فیلم «معراجی‌ها» در حال انجام بود، صبح امروز، ‌18 دی‌ماه، در پشت صحنه این فیلم در شهرک سینمایی دفاع مقدس انفجاری رخ داد.
خبرنگار ایسنا در تماس با عوامل حاضر در صحنه مطلع شد که بر اثر این انفجار، حداقل یک نفر - جواد شریفی، مسؤول جلوه‌های ویژه - کشته شده است.

طبق پیگیری‌های بعدی،خبرنگار ایسنا مطلع شد که بر اثر این انفجار 5 نفر کشته و 2 نفر زخمی شدند که حال آن دو نفر نیز مساعد نیست.

********

عضو هیأت مدیره انجمن جلوه‌های ویژه خانه سینما با تأیید خبر انفجار در پشت صحنه فیلم مسعود ده‌نمکی گفت: این انفجار در حین حمل مواد منفجره رخ داده است.

عباس شوقی به ایسنا گفت: مواد منفجره جنگی بوده و دست ما به هیچ جایی بند نیست چون اجازه نمی‌دهند موادی را که مخصوص استفاده در فیلم است، وارد کنیم و به همین دلیل مجبوریم از مواد جنگی استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: این مواد در حین حمل منفجر شده و سر صحنه فیلمبرداری نبوده است.

شوقی با اشاره به اینکه در حدود 600 فیلم و تجربه حضور در چنین صحنه‌هایی را دارد، گفت: همه چیز بازی سیاسی شده و با وجود اعتراض‌هایی که ما همواره در این باره داشتیم هیچ اتفاق نیفتاده است و به دلیل اینکه مجبور به استفاده از مواد منفجره جنگی بودیم، شاهد کشته شدن سه چهار نفر از عوامل فیلم «معراجی‌ها» هستیم.

به گفته‌ی وی؛ این اتفاق در شهرک سینمایی دفاع مقدس و در حالی که فیلمبرداری فیلم «معراجی‌ها» به روزهای پایانی خود رسیده، رخ داده است.

نسخه اولیه فیلم «معراجی‌ها» در حالیکه 10 درصد فیلمبرداری باقی‌مانده بود، اوایل دی ماه به دفتر جشنواره فیلم فجر تحویل داده شد.

در خلاصه داستان «معراجی‌ها» آمده است: قرار است تعدادی از شهدای گمنام تفحص شده در یکی از دانشگاهها دفن شوند اما گروهی از دانشجویان با تحریک استاد گنجی اقدام به آشوب وجنجال در دانشگاه می‌کنند که آغاز قصه‌ای می‌شود که گروه دانشجویان مجبور به سفری ناخواسته می‌شوند...

در این فیلم بیش از 40 بازیگر حضور دارند که به محمدرضا شریفی‌نیا، اکبر عبدی، سید جواد هاشمی،‌ مهرداد ضیایی، مهران رجبی، نیما شاهرخ شاهی،برزو ارجمند، امیر نوری، کاوه خداشناس، حسین مهری، غلامحسین لطفی، مجید شهریاری، اصغرنقی زاده، اسماعیل سلطانیان ، بهاره افشاری، مریم کاویانی، پوراندخت مهیمن، لاله صبوری، سمانه پاکدل و حدیثه تهرانی می‌توان اشاره کرد.

پروژه «معراجی‌ها» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی و تهیه‌کنندگی سید محمود رضوی قرار بود در صورت انتخاب، با نسخه سینمایی در جشنواره فجر امسال شرکت می‌کند و سپس به صورت مجموعه تلویزیونی از شبکه اول سیما پخش‌ شود.

+++++++++++++++++++++++

سردار جعفری در مراسم تجلیل از فیلم معراجی‌ها:
ساخت بیشتر چنین آثاری حقایق اصلی دفاع مقدس را به تصویر می‌کشد
فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سینما را از مهمترین ابزار انتقال حقایق دوران ۸ سال دفاع مقدس دانست و گفت: آوازه‌ رشادت‌ها و مجاهدت‌های رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس در جهان طنین انداخته فیلم و سینما می‌تواند این آوازه را گسترش دهد.

سردار سرلشگر جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه اکران فیلم معراجی‌ها در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه سالهای دفاع مقدس سرشار از عملیات‌های افتخارآمیز بود که می‌توان رشادت‌های رزمندگان اسلام را در آنها به قاب تصویر سینما کشید، عنوان کرد: ان‌شاءالله در آینده نزدیک شاهد ساخت آثاری بیشتری از خاطرات و صحنه‌های دفاع مقدس در سینما باشیم.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: سراسر جبهه‌ها مملو از رشادت‌هایی است که آوازه آنها در تمام جهان پیچیده شده است و با ساخت هرچه بیشتر چنین آثاری می‌توان حقایق اصلی رخ‌داده در سالهای دفاع مقدس را هرچه بیشتر و بهتر به تصویر کشید.

وی با بیان اینکه فیلم معراجی‌ها، ایثارگری و فداکاری گروهی از رزمندگان را برای رسیدن به هدفی خاص روایت می‌کند، اظهار داشت: همراه شدن خاطرات دفاع مقدس و به تصویر کشیدن این خاطرات در کنار نشان دادن صحنه‌هایی از رشادت رزمندگان اسلام در 8 سال دفاع مقدس اتفاق مبارکی است که در این فیلم به آن پرداخته شده است.

سرلشکر فیروزآبادی: فیلم‌«معراجی‌ها» یک اثر ماندگار در سینمای دفاع مقدس به جای گذاشت

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح هم با ستایش از فیلم معراجی ها آن را یک اثر ماندگار در عرصه سینمای دفاع مقدس دانست.

سرلشگر فیروز آبادی در حاشیه اکران فیلم معراجی ها ساخته مسعود ده نمکی تاکید کرد: به نظر بنده این فیلم یک اثر فاخر و ارزنده در عرصه دفاع مقدس است که کارگردان در آن به خوبی توانسته زبان گویای جبهه ها را منعکس کند .

وی در ادامه افزود:مسعود ده نمکی به وسیله این فیلم توانست یک عمل صالح و ماندگار را در عرصه سینمای دفاع مقدس از خود بر جای بگذارد که کاملا قابل تقدیر است.

سردار نقدی: فیلم «معراجی ها» امانت‌دار خوبی در روایت جنگ بود

رئیس سازمان بسیج مستضعفین نیز با تقدیر از فیلم معراجی ها آن را روایتگر صحنه‌های ناب دفاع مقدس دانست.

سردار نقدی در حاشیه اکران فیلم معراجی ها در جشنواره فیلم فجر گفت: معراجی ها همچون دیگر آثار آقای ده نمکی فیلمی خوب از آب در آمده و دلیل آن هم ساخت فیلمی دفاع مقدسی و توسط کارگردانی است که خود حضور در جبهه ها را به سال ها تجربه کرده است .

رئیس سازمان بسیج در ادامه افزود: این فیلم امانت داری خوبی را در روایت صحنه های دفاع مقدس به خرج داد و گرچه نمی توان صحنه های واقعی جنگ را در قالب سینما به تصویر کشید اما با توجه به توانایی های کارگردان در این زمینه به نظر می رسد از دیگر آثاری که حول محور دفاع مقدس ساخته شده است برتری نسبی را برخوردار باشد



 رها ماهرو : خوانندگان گرامی ، لطفا نظر و نقدتان را راجع به فیلم معراجی ها ساخته مسعود ده نمکی برای ما بنویسید و بفرستید.




 شهیدی‌فر: معراجی ها ضعیف ترین و بدترین فیلم ده نمکی است
شهیدی‌فر در برنامه رادیویی «سودای سیمرغ» گفت: در این جشنواره تا به اینجا سه تا فیلم بودند که با لحن قابل قبول، دلنشین و موثری به نقش ولایت فقیه در جامعه می‌پردازند.

«سودای سیمرغ»، در بخشی از برنامه شب گذشته خود٬ 18 بهمن ماه که بطور زنده از محل برگزاری سی ‌و دومین برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر در برج میلاد روی موج رادیو گفتگو پخش می‌شد با سیدرضا میرکریمی، بهروز شعیبی، پوریا ذوالفقاری، مهدی انصاری و دکتر سیدبشیر حسینی گفتگو کرد. مجری در ابتدای برنامه، «سودای سیمرغ» هفتم را به شهید سیدعلیرضا ستاری، شهید فتنه‌ای که دیروز تشییع شد، تقدیم کرد.

در ابتدای برنامه و در بخش «سینما اندیشه» سخنانی از رهبر انقلاب پخش شد. رهبری در این سخنان «هنر دینی» را چنین تعریف کردند: «هنر دینی آن است که بتواند معارفی را که همه ادیان – و بیش از همه، دین مبین اسلام – به نشر آن در بین انسانها همت گماشته‌اند و جانهای پاکی در راه نشر این حقایق نثار شده است، نشر دهد، جاودانه کند و در ذهنها ماندگار سازد.»

خلاء وجود مراکز پژوهشی برای ارائه صحیح معضلات اجتماعی به فیلمسازان

در ادامه دکتر سیدبشیر حسینی، استاد دانشگاه و کارشناس برنامه و مهدی انصاری، منتقد سینما به نقد فیلم های روز هفتم جشنواره پرداختند. حسینی با طرح بحثی با عنوان «سینمای اجتماعی» بیان داشت: «در روزهای اخیر بسیاری از فیلم ها تلاش کردند تا سینمای اجتماعی را تداعی کنند، اما نواقص بسیارشان نمی گذاشت این عنوان را بتوان بر آنان گذاشت.»

وی کارگردان را تنها مقصر این ضعف ندانست و اظهار داشت: «به معنای دیگر اولا و به ذات کارگردان نباید موضوع یابی کند. سوال اصلی این است که ما نهادها یا پژوهشگاه هایی داریم که آمارهای رسمی و سوژه های درخور توجه به کارگردان های ما بدهند؟ من فکر می کنم در کنار بدسلیقگی ها، این خلاء نیز وجود دارد.»

انصاری: اولین نکته در سینمای اجتماعی بحث موضوع‌یابی است

مهدی انصاری نیز در همین خصوص بیان داشت: «اولین نکته در سینمای اجتماعی بحث موضوع یابی است. سینمای اجتماعی که سازنده اثر ادعا دارد که این فیلم، فیلم اجتماعی است، موضوعاتی هستند که افراد خیلی کمی در جامعه مبتلابه آن موضوع اند و یا اصلا این موضوع قابلیت فراگیرشدن در جامعه را ندارند. مثلا درمورد فیلم «هیس دخترها فریاد نزنند!» خوب است آماری دهند تا ببینم چند درصد از مردم جامعه درگیر چنین موضوعی اند.»

حسینی: سینما بخشی از فرآیند اجتماعی جامعه است

در ادامه حسینی با طرح این سوال که «آیا الزاما فیلم ها باید راه درمان ارائه دهند یا خیر»، بیان داشت: «من صراحتا می گویم الزاما جواب مثبت به این سوال نباید داد. این دقیقا همین معناست که ما باید سینما را بخشی از فرآیند اجتماعی ببینیم. یک خرده نظام از نظام اجتماعی کل.»

این استاد دانشگاه با بیان آنکه باید از سینما در حد سینما انتظار داشت، افزود: «در غیر این صورت به ناامیدی می انجامد. درواقع از یک چرخه سخن می گوئیم. وقتی در این بسیاری از این حلقه ها مفقوده هستند، زمانی با یک اثر خوشایند روبرو می شویم که سینماگر بار اضافه‌تری بر دوش کشد. هر فیلمی که در سینمای ما شایسته شده عملا زمانی رخ داده که توانسته تمام این خلاءها را پر کند.»

شعیبی: بازی در «میهمان داریم» یک تجربه خوب و لذت بخش بود

در ادامه برنامه بهروز شعیبی، کارگردان سینما، میهمان ویژه برنامه هفتم «سودای سیمرغ» بود. وی در این گفتگو درخصوص بازی در فیلم «میهمان داریم» گفت: «برای من تجربه خیلی لذت بخش و کار خوبی بود. خوشبختانه این اتفاق افتاد که در کنار بزرگان باشم.»

وی افزود: «در تمام طول ایفای نقش و حتی در بیرون از نقش متوجه سختی زندگی جانبازان دفاع مقدس شدم و به این فکر می کردم که من به هیچ وجه نمی توانم آن سختی را حتی بازی کنم.»

ذوالفقاری: همه از دیدن «امروز» متحیر شدیم، اما نه برای قوتش!

در ادامه و در بخش «نقد و گفتگوی» برنامه پوریا ذوالفقاری، منتقد سینما میهمان «سودای سیمرغ» بود. ذوالفقاری درخصوص فیلم «امروز» میرکریمی بیان داشت: «همه از فیلم متحیر شدند، اما نه بخاطر قوی بودنش. یعنی فکر نمی کردیم که ابتداعیات همچین موقعیتی در فیلم رعایت نشده باشد و تمهید فیلمساز برای مظلوم نشان دادن کاراکترش این باشد که او همه طعنه ها را می شنود اما سخنی نمی گوید.»

او افزود: «موقعیتی که آقای میرکریمی انتخاب کرده است، موقعیت سختی است اما وقتی فیلمسازی مثل آقای میرکریمی سراغ این موضوع می رود، شما خودبه خود منتشر یک فیلم خوب هستید. فیلم خیلی غیرمنطقی است. معتقدم گسترش دادن و بسط دادن یک موقعیت با کش دادنش فرق می کند. من فکر می کنم فیلم از این ناحیه خیلی لطمه خورد.»

شهیدی فر: ده‌نمکی با «معراجی‌ها» دفاع مقدس را تا حد نمایش یک تحته حوضی تقلیل داد

در ادامه برنامه محمدرضا شهیدی فر، میهمان دیگر برنامه «سودای سیمرغ» درخصوص فیلم های اکران شده در روز هفتم جشنواره خاطرنشان کرد: «معراجی ها نه تنها ضعیف ترین بلکه بدترین فیلم آقای ده نمکی است. ایشان دفاع مقدس را در نیمه اول فیلم، تا حد یک نمایش تخته حوضی بلکه پائین تر تقلیل داد. نیمه دوم فیلم نیز وهن جنگ بود. اگر جنگ ما این بوده که من پیشنهاد می دهم کسانی که جنگ رفتند، اعلام برائت کنند. من نمی دانم خانواده شهدا و جابنازان با دیدن این فیلم چه احساسی پیدا می کنند.»

وی پرداختن به سینمای دفاع مقدس را مختص انسان های زندگی کرده در آن دوران ندانست و گفت : ««شیار 143» نشان داد اینکه می گویند تنها کسی از دفاع مقدس فیلم بسازد که آن زمان زیست کرده، بیشتر به یک شوخی ژورنالیستی شبیه است که تنها بدرد چند لحظه خندیدن می خورد.»

شهیدی فر در خصوص فیلم «امروز» میرکریمی نیز گفت: «در این جشنواره تا به اینجا سه تا فیلم بودند که با لحن قابل قبول، دلنشین و موثری به نقش ولایت فقیه در جامعه می پردازند. یکی فیلم «چ»، یکی «میهمان داریم» و آخری فیلم «امروز» بود.»

وی فیلم «امروز» را تداوم آژانس شیشه ای آقای حاتمی کیا دانست و عناون کرد: «این را نه به خاطر اشتراک در بازیگری پرویز پرستویی می گویم. می خواهم بگویم این شخصیت همان حاج کاظم است. فرد آرامی که مراقب جنگ، تاثیراتش و نسل جنگ است و بی سرو صدا کارش را می کند.»

شهیدی فر افزود: «چیزی که در «امروز» می بینیم این است که نسل جنگ همچنان حافظ جامعه امروز و آینده ایرانی است. یعنی نسل آینده را هم او تربیت خواهد کرد. چیزی که آقای میرکریمی به ما امید می دهند این است که همان نسل زخمی و از جنگ برگشته در اخلاقی ترین برخورد ممکن به تربیت نسل بعد می پردازد. راننده تاکسی ای که در شهر می گردد و جامعه را پاسداری می کند و دست هر افتاده ای را بدون هیچ سوال را می گیرد با آنکه همه اتهام ها هم متوجه خودش است، داد نمی زند و فریاد واسلاما برنمی آورد.»

وی با این پیش بینی که فیلم «امروز» مظلوم خواهد ماند، افزود: «این فیلم در تمجید و ستایش اخلاق و دفاع مقدس اتس و در عین حال اینکه گلایه هایش را هم از جامعه امروز پنهان نمی کند و علنا شکایت می کند.

* میرکریمی: «امروز»، پاسخ به یک تعهد و درد اجتماعی‌ام بود

سودای سیمرغ در بخش ویژه برنامه خود، به بهانه اکران فیلم «امروز»، با رضا میرکریمی گفتگو کرد. وی در این گفتگو بیان داشت: «بعد از تجربه «یه حبه قند» فیلمنامه مشابه زیاد داشتم که راضی ام نمی کرد. چیزی که فکر می کردم بعد از «یه حبه قند» برایم مهم است، اتفاقا یک تعهد و درد اجتماعی بود تا یک فرم سینمایی. دوست داشتم برای این اولویت قائل شوم.»

این کارگردان افزود: «دوست داشتم یک قهرمان خسته ای را بسازم که آرمانگرایی را از خود شروع کند، نه اینکه نق بزند و اسیر جبر زمان شود. کسی که آدم ها را به مقصد می رساند. می دانستم انتخاب این سوژه و این شخصیت ممکن است سخت باشد و خیلی ها با او نزدیکی نکنند.»

وی با بسیجی خواندن شخصیت «یونس» داستان خود بیان داشت: «من هم جبهه بودم و بسیجی بودم. من شخصیتی را در قصه ام گذاشتم که در عین حال که بسیحی است، اما بسیجی سان و رژه ای نیست. بسیجی را نمی توان در سان و رژه برد، چرا که نه سن هایشان بهم می خورد و نه قدهایشان. این آدم خاموش همه این خصوصیات را دارد. یک قهرمان ساده است. جمله ای در فیلم است که یک کارگر خسته می گوید: «اگر خلوت باشد مسافر نیست، اکر مسافر باشد خلوت نیست». یعنی راز این عرفان این است که باید در جمع باشید.»

«سودای سیمرغ» برنامه ای رادیویی است که به مناسبت برگزاری سی ودومین جشنواره بین المللی فیلم فجر هر شب رأس ساعت 18 از رادیو گفتگو موج 103.05 مگاهرتز پخش می‌شود
+++++++++++++++++++++++
 چرا دبستانی ها را به دیدن «معراجی‌ها» می برند؟
این روز‌ها بچه دبستانی‌ها هم به دیدن «معراجی‌ها»یی می‌روند که مخصوص بزرگسال است در حالی که ده‌ها فیلم کودک در کمد‌های بنیاد سینمایی فارابی خاک می‌خورند؛ آیا این‌گونه می‌خواهیم نسل آینده‌مان را «سینمارو» تربیت کنیم؟!

به گزارش ایسنا، این روز‌ها «معراجی‌ها»ی مسعود ده‌نمکی روی پرده رفته است و طبق اعلام پخش‌کننده‌ این فیلم «در 13 روز اکرانش به فروش 360 میلیون تومانی در کل کشور دست پیدا کرده که برای اسفندماه، فروشی فوق‌العاده‌ای است.»

این فیلم در یک هفته گذشته مخاطبان ویژه‌ای داشته است: بچه مدرسه‌ای‌هایی که گروه گروه به سینما برده می‌شوند و در فقدان اکران یک فیلم کودکِ خوب و مناسب، «معراجی‌ها» را می‌بینند.

به عنوان مثال، شنبه ظهر (10 اسفندماه) دانش‌آموزان دبستان پسرانه امیرکبیر تهران در سینما «شکوفه» به دیدن «معراجی‌ها» نشستند. ردیف‌های جلوتر برای دانش‌آموزان کلاس‌های پایین‌تر و ردیف‌های بالاتر برای سال‌بالایی‌ها بود.

قبل از اکران فیلم، تقریبا می‌شود گفت که بچه‌ها در سالن آرام نمی‌گرفتند و بعد از شروع فیلم هم چند نفری با هم صحبت می‌کردند. هر از گاهی صدای خنده بچه‌ها با دیدن چهره اکبر عبدی و دیگر بازیگران و حرکات‌شان بلند می‌شد، البته بعید به نظر می‌رسید که بچه‌های دوم و سوم ابتدایی خیلی متوجه مقصود فیلم و دیالوگ‌های «معراجی‌ها» بشوند اما در هر صورت «معراجی‌ها» اگر هیچ چیز هم برای‌شان نداشت، می‌توانستند یک ساعتی از فیلم را با حرکات بازیگران بخندند و شاد باشند.

وقتی از چند نفر از این بچه‌ها پرسیدیم که تا حالا به سینما آمده‌اند، همه‌شان در یک جمله متفق‌القول بودند. همه آن‌ها سال قبل برای دیدن «کلاه قرمزی» به سینما رفته بودند و به قول یکی از آن‌ها «آقا اجازه؟! آنقدر قشنگ بود که ما دو بار رفتیم سینما».

در اینکه فیلمی مانند «معراجی‌ها» برای بچه دبستانی‌ها به عنوان یک برنامه تفریحی از سوی مدرسه مناسب است یا نه، می‌شود بحث کرد، گفت و شنید اما جای این پرسش باقی می‌ماند که وقتی فیلم‌های مناسبی برای کودکان ساخته نشده یا مانند حجم عظیم فیلم‌های کودک ساختِ بنیاد فارابی اکران نمی‌شود، چگونه انتظار داریم که مردان و زنان آینده جامعه، سینما رفتن را از کودکی بیاموزند و از آن به عنوان یک تفریح سالم لذت ببرند؟!

با توجه به وضعیت اقتصادی نامناسب جامعه که طبیعتا بودجه‌های عمومی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، مدرسه‌هایی که شهریه‌های چند میلیون تومانی از دانش‌آموزان‌شان نمی‌گیرند، تلاش می‌کنند مانند ماه‌های گذشته از بلیت‌های نیم‌بهایی که سینماداران و دفاتر پخش برای‌شان فراهم می‌کنند، بیشتر استفاده کنند.

شاید وقت آن است که دفاتر پخش، سینماداران و در رأس آن‌ها، رییس سازمان سینمایی که در گفت‌وگو‌هایش از «دغدغه برای تربیت نسل سینما‌رو برای آینده» سخن می‌گوید، برای این موضوع فکری کند تا شاید مدرسه‌های بتوانند در سانس‌های اختصاصی، فیلم‌های کودکِ در کمد مانده‌ی بنیاد فارابی را روی پرده ببینند و لذت ببرند؛ نه فیلم‌هایی که شاید چندان تناسبی با سن کودکان مقطع ابتدایی و راهنمایی ندارند. دقیقا مانند بچه مدرسه‌ای‌هایی که در دوران راهنمایی به دیدن فیلم خارجی «هفت» Seven (یکی از ده‌ها فیلم‌ ترسناک برتر دنیا در رنکینگ‌های بین‌المللی) برده شدند و خبرنگار ایسنا هم در آن سال‌ها یکی از این بچه مدرسه‌ای‌ها بود!
+++++++++++++++++++++++
 «معراجی‌ها» ۴۰۰ میلیونی شد
مدیر پخش فیلمیران گفت: «معراجی‌ها»ی ده نمکی تا شب گذشته به فروش ۴۰۰ میلیون تومانی در تهران و شهرستانها رسید.

امیر قطبی مدیر پخش فیلمیران گفت: فیلم «معراجی‌ها» اخرین ساخته مسعود ده‌نمکی تا شب گذشته توانست فروش 280 میلیونی در تهران را تجربه کند و فروش خوبی بوده است.

وی افزود: این فیلم در حدود 20 سینمای شهرستانهای کشور نیز به فروش 120 میلیونی رسیده است که در مجموع فروش 400 میلیون تومانی را داشته است.

قطبی از تکمیل شدن سینماهای اکران‌کننده «معراجی‌ها» تا دو روز آینده خبر داد و گفت: نمایش این فیلم تا نیمه اسفند ماه در کلیه سینماهای شهرستان کامل می‌شود.

«معراجی‌ها» داستان جوانی است که شوق رفتن به جبهه را دارد اما با مخالفت‌های سرسختانه پدرش مواجهه می‌شود و پدر برای رفتن او به جبهه شرط‌های عجیب و غریب می‌گذارد تا اینکه محمد شبانه از خانه فرار کرده و به جبهه می‌رود و پدر برای بازگرداندن او راهی منطقه می‌شود.

تسنیم
http://cinematicket.org/thumb/?f=/images/files/newspic/merajiha.jpg&w=250
+++++++++++++++++++++++
 «معراجی‌ها» میلیاردی شد
فروش «معراجی‌ها» آخرین اثر مسعود ده‌نمکی از مرز یک میلیارد تومان گذشت.

امیر قطبی ‌از مدیریان موسسه پخش فیلمیران که پخش فیلم «معراجی‌ها» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی را برعهده دارد در خصوص فروش این فیلم، گفت: همانطور که انتظار داشتیم و داریم فیلم با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده است.

وی افزود: فروش این اثر در تهران به ‌مبلغ 570 میلیون تومان و در شهرستان‌ها به 450 میلیون تومان رسیده که در مجموع از یک میلیارد فراتر می‌رود.

به گفته قطبی، این فیلم شب گذشته ‌15 اسفندماه، حدود 65 میلیون تومان در تهران فروش داشته است.

در نسخه سینمایی «معراجی‌ها» اکبر عبدی، دانیال عبادی، بهاره افشاری، برزو ارجمند، مهران رجبی، پوراندخت مهیمن، پندار اکبری، سید جواد هاشمی، اصغر نقی‌زاده، عباس محبوب، ماشاالله شاه‌مرادی زاده و غیره بازی کرده‌اند.

در خلاصه داستان نسخه سینمایی آمده است محمد با بازی پندار اکبری جوانی است که شوق رفتن به جبهه را دارد اما با مخالفت‌های سرسختانه پدرش (با بازی مهران رجبی) مواجه می‌شود و پدر برای رفتن او به جبهه شرط‌های عجیب و غریب می‌گذارد تا اینکه محمد شبانه از خانه فرار کرده و به جبهه می‌رود و پدر برای بازگرداندن او راهی منطقه می‌شود.(مهر)

+++++++++++++++++++++++




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد