رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

سریال رویای گنجشکها ساخته راما قویدل

رویای گنجشکها 1
1391 ایران

راما قویدل

سریال رویای گنجشک ها ساخته راما قویدل
بازیگران: علی نصیریان،کوروش تهامی،آزیتا حاجیان،سام درخشانی،گلاره عباسی،مهسا
کرامتی،ساقی زینتی،کریم قربانی،فرهاد بشارتی،مونا احمدی،نسرین بابایی،حدیث نیکرو،
روح الله کمانی،محمد رضا رجبی،دانیال خوش سیما،نوید خان جانی،مصطفی فاضلی،آرتین
پشنگ،مهدی حسین شیرودی،ناصر ممدوح،داریوش مودبیان،حسن جوهرچی،مریم بوبانی
و الیزابت امینی
پخش شده از شبکه دو سیما در پائیز ۱۳۹۱
000000000000000000000000000000
بازیگران: علی نصیریان، آزیتا حاجیان، کوروش تهامی، سام درخشانی، مهسا کرامتی و گلاره عباسی و …

کارگردان: راما قویدل

خلاصه: در یکی از شهرهای شمالی خانه‌ای کوچک و استیجاری محل زندگی هفت کودک بی سرپرست است. زمستان است و ساختمان که موروثی است، باید تخلیه شود …


جوانه های ایرانی : نقد و بررسی سریال «رویای گنجشک‌ها» روز گذشته با حضور مدیران شبکه دو سیما، رضا جودی تهیه‌کننده، راما قویدل کارگردان، کورش تهامی، سام درخشانی و مهسا کرامتی و اصحاب رسانه در سالن کنفرانس این شبکه برگزار شد.

در ابتدای این نشست که علی بخشی‌زاده، مدیر شبکه دو نیز در آن حضور داشت، مریم جلالی، مدیر گروه خانواده این شبکه گفت: سریال «رویای گنجشک‌ها» محصول دید و نگاه خانواده‌مدارانه شبکه دو است و به نوعی تعبیر رویای مدیران این شبکه به شمار می‌آید، چرا که دغدغه این شبکه پرداختن به موضوعات مربوط به خانواده است و در سریال رویای گنجشک‌ها تلاش گروه برنامه‌ساز این بود که نهاد خانواده با توجه به ریشه‌های عمیق ایرانی و اسلامی بررسی شود.
وی افزود: گروه برنامه‌ساز نیز تلاش کردند با توجه به آموزه‌های دینی، مفهوم کلی خانواده را بخوبی نمایش دهند. پرویز مظاهری، دبیر انجمن روان‌پزشکان ایران نیز با بیان این که سریال «رویای گنجشک‌ها» جزو معدود سریال‌هایی است که تا به حال وارد حوزه آسیب‌های اجتماعی و مباحث روان شناسی کودکان شده است، گفت: این موضوع بسیار قابل‌توجه است که در این سریال هیچ توهینی به بیماران روانی صورت نگرفته و روابط انسانی و خانوادگی در آن بسیار زیبا و طبیعی جلوه داده شده است. وی در ادامه با انتقاد از برخی مفاهیم این سریال گفت: موسیقی متن «رویای گنجشک‌ها» بسیار غمگین است و این موضوع یکی از نکات ضعف این سریال به شمار می‌آید. حتی برخی مواقع که ما شاهد لحظات شاد بین کودکان هستیم نیز در نهایت موسیقی غم را القا می‌کند.

وی همچنین از دادن لقب‌هایی مانند قابلمه، قلمبه و... که آقا کریم به بچه‌ها می‌دهد، انتقاد کرد و گفت: این‌گونه رفتارها بدآموزی و ترویج این القاب در میان افراد جامعه می‌شود.

در این نشست رضا جودی، ‌تهیه‌کننده سریال رویای گنجشک‌ها با بیان این‌ که کار سختی را پشت‌سر گذاشته‌اند، گفت: این کار نتیجه همدلی همه همکاران بود.

وی افزود: همواره قصد داشتم که کاری برای بچه‌های بی‌سرپرست و یتیم انجام دهم و همین دغدغه، ایده اولیه داستان رویای گنجشک‌ها را شکل داد.

راما قویدل کارگردان این کار نیز ضمن تشکر از عوامل سریال و گروه برنامه‌ساز، شبکه دو گفت: در «رویای گنجشک‌ها» ابتدا مفاهیم کلیدی همچون مهربانی، حمایت و نیکوکاری را مدنظر گرفتیم و سایر قصه‌ها به واسطه انتقال این مفاهیم به بیننده شکل گرفت.

مهسا کرامتی هم در این جلسه با بیان این که 90 درصد فیلمنامه این سریال بازنویسی شده، گفت: تک‌تک دیالوگ‌ها را دوباره نوشتم. توجه به بچه‌های بی‌سرپرست یکی از دغدغه‌های شخصی من است و مدتی هم در این زمینه فعالیت می‌کردم. با این حال برای بازنویسی فیلمنامه بیش از یکهزار صفحه کتاب روان شناسی خواندم تا شخصیت‌پردازی‌ها و اصول روان شناسی کاملا درست و بجا باشد. این سریال براساس زندگی آدم‌هایی است که غم و شادی در زندگی آنها وجود دارد و ما سعی کردیم این غم و شادی را در کنار هم نشان بدهیم.

وی در پاسخ به نقد‌های وارده به تم اصلی سریال و شخصیت‌های متناقض آن گفت: مسلما وقتی درون‌مایه اصلی یک سریال درباره بچه‌های یتیم است، نمی‌توان موقعیت‌های شاد را در آن پررنگ‌ کرد. ما تنها تلاش کردیم این غم آزاردهنده نباشد. شخصیت‌های سریال همچون آدم‌های اطراف ما خاکستری است، بنابراین هر کسی می‌تواند در عین حال هم مهربان باشد و هم در مواقعی عصبانی شود و پرخاشگری کند.
000000000000000000000000000000
مجموعه «رویای گنجشکها» ساخته راما قویدل و تهیه رضا جودی، گزینه پخش شبکه دو در ایام ماه رمضان است.

به گزارش سینماپرس به نقل از روابط عمومی شبکه دو، مجموعه «رویای گنجشکها» ویژه ماه رمضان ساخته راما قویدل و تهیه کنندگی رضا جودی مراحل پیش تولید خود را آغاز کرد.
بنا به گفته جودی، این سریال که احتمال تغییر نام دارد بر اساس فیلمنامه ای از فرهاد پورسعیدی نگاشته شده است، داستانی با محوریت موضوع خانواده و اکرام ایتام است. لوکیشنهای این سریال در شمال کشور خواهد بود.
علی نصیریان، آزیتا حاجیان، کوروش تهامی، سام درخشانی، ناصر ممدوح و گلاره عباسی، بازیگرانی هستند که در «رویای گنجشکها» ایفای نقش خواهند کرد.
000000000000000000000000000000
در مطلب امروز سایت رهاماهرو سریال رویای گنجشک ها ساخته راما قویدل یا هنرمندی الیزابت امینی، مهسا کرامتی، آزیتا حاجیان، سام درخشانی، علی نصیریان و… از شبکه دو سیما را آماده دانلود کرده ایم، امیدواریم لذت ببرید.


رها ماهرو : خوانندگان عزیز و محترم لطفا نظر و نقدتان را درباره مجموعه درام رویای گنجشک ها که از شبکه نمایش تلویزیون پخش می شود برای ما بنویسید و بفرستید .




با حضور برخی سازندگان و مدیران تلویزیون

در نشست «رویای گنجشک‌ها» عنوان شد: علی نصیریان تنها شخصیت بی‌ایراد سریال را بازی کرد
» سرویس: فرهنگی و هنری - تلویزیون و رادیو

نشست تحلیلی، خبری سریال «رویای گنجشک‌ها» صبح یکشنبه (هفتم مهر ماه) با حضور مدیر شبکه دو سیما، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه و مدیر گروه خانواده به همراه تعدادی از عوامل سازنده این سریال، در سالن کنفرانس شبکه دو سیما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این مراسم راما قویدل (کارگردان سریال «رویای گنجشک‌ها»)، رضا جودی (تهیه‌کننده)، مهسا کرامتی (بازیگر و مشاور کارگردان)، سام درخشانی، کوروش تهامی، کریم قربانی، آرتین پشنگ (بازیگران) حضور داشتند.

در این نشست همچنین مدیر شبکه دو (علی بخشی‌زاده)، صباح (مدیر فیلم و سریال شبکه دو)، آذرمکان (مدیر گروه اجتماعی شبکه دو)، دکتر مریم جلالی (مدیر گروه خانواده شبکه دو)، فهیمه کوه‌خضری (مدیر روابط عمومی شبکه دو) و همچنین دکتر پرویز مظاهری (دبیر انجمن روانپزشکان ایران) حضور داشتند و مسائلی مربوط به سریال «رویای گنجشک‌ها» را مطرح کردند.

*** مدیر گروه خانواده: «رویای گنجشک‌ها» تحقق رویای خانواده شبکه دو است

جلسه نقد و بررسی سریال رویای گنجشک ها

مریم جلالی که اجرای مراسم امروز را بر عهده داشت، در ابتدا با سخنان کوتاهی در راستای تحکیم خانواده و تولید برنامه‌ها و سریال‌هایی که نقش خانواده‌ها را بیشتر در قاب شیشه‌یی تلویزیون نمایان و پررنگ می‌کنند، خاطرنشان کرد: با توجه به نام‌گذاری شبکه دو با عنوان کودک، نوجوان و خانواده تمام تلاشمان این است که در راستای ارتقای این نهاد مقدس اقداماتی نتیجه‌بخش انجام دهیم. در برنامه‌های تلویزیونی زمانی که یک کار نمایشی را قصد داریم ساماندهی کنیم و یک ایده را به یک پدیده تبدیل کنیم کمی زمان‌بر است اما خوشبختانه «رویای گنجشک‌ها» از جمله کارهایی است که به نوعی تحقق رویای خانواده شبکه دو است، چرا که تمام تلاشش را کرده تا در حوزه خانواده، کودک و نوجوان موفق عمل کند.

در ادامه می‌خواهم بگویم شاید خیلی رسم نباشد که در میانه یک سریال نشستی را برگزار کنیم اما ما به این دلیل دور یکدیگر جمع شدیم و عوامل را دعوت کردیم که قصد داشتیم در خانواده رسانه‌یی خودمان باب گفت‌وگو را باز کنیم و تحلیل‌هایی را راجع به این مجموعه گرد هم انجام دهیم.

وی در ادامه در توصیفی کلی از مجموعه «رویای گنجشک‌ها» اینگونه بیان کرد: در این مجموعه می‌توان بوی نجابت و لطافت را استشمام کرد. گاهی اوقات برخی از فیلم‌ها و سریال‌ها علیرغم مشکلاتی که دارند یک آنی در آنها وجود دارد و احساس خوبی به آدمی می‌دهد، مثل غذای مادر که شاید ظاهرخوبی نداشته باشد اما طعم خوبی دارد.

تمام تلاش گروه برنامه‌ساز «رویای گنجشک‌ها» این بود که خانواده با توجه به ریشه‌های عمیق خودی، بررسی شود. این مجموعه به نوعی قصد دارد ساختار خانواده را به عنوان یک وسیله نجات‌دهنده از تمامی معضلات جامعه مطرح کند.

*** آنتن شبکه دو نجیب است

در ادامه این مراسم کارگردان سریال «رویای گنجشک‌ها» در سخنان اولیه خود گفت: خوشحالم که این افتخار نصیبم شد تا با «رویای گنجشک‌ها» از طریق آنتن نجیب شبکه دو در خدمت بینندگان قرار بگیرم.

قویدل در ادامه صحبت‌هایش درباره مفهوم اصلی قصه «رویای گنجشک‌ها» توضیح داد: آنچه که در ابتدای کار با آن مواجه شدم یک کانسپت اصلی بود که مهربانی، نیکوکاری و حمایت از ضعیفان را در خود جای داده بود اما در پی آن یکسری خرده قصه‌هایی هم وجود داشت که در جهت ترویج نیکوکاری بود. فیلم‌نامه اولیه «رویای گنجشک‌ها» خوب بود و پتانسیل خوبی هم داشت. اما بیشتر معطوف به حوزه کودکان بود که ما تصمیم گرفتیم فیلمنامه آن را یک بار دیگر بازنویسی کنیم و شخصیت‌هایی را به داستان اضافه کنیم.

جلسه نقد و بررسی سریال رویای گنجشک ها

*** مهسا کرامتی: تلویزیون تاکید داشت شخصیت‌ها با هم مهربان باشند

در ادامه صحبت‌های قویدل، مهسا کرامتی بازیگر و مشاور کارگردان «رویای گنجشک‌ها» با بیان اینکه 90 درصد از دیالوگ‌های فیلمنامه، بازنویسی شده است، خاطرنشان کرد: معمولا دوستان خبرنگار درباره بازنویسی شدن فیلمنامه خیلی از کارگردانان و عوامل سوال می‌کنند. در اینجا می‌خواهم بگویم فیلمنامه مجموعه زیر نظر گروه انجام شد چرا که آقای صباح مدیر فیلم و سریال شبکه دو تاکید بسیاری بر این موضوع داشتند که حتما باید شخصیت‌ها با یکدیگر مهربان باشند و مودبانه برخورد کنند. در فیلمنامه اولیه کار به این شکل نبود، به همین خاطر 90 درصد دیالوگ‌های فیلمنامه یکبار دیگر بازنویسی شد و یکسری شخصیت‌های دیگر به کار اضافه شدند.

*** دل توی دلم نبود

جلسه نقد و بررسی سریال رویای گنجشک ها

به گزارش ایسنا، آرتین پشنگ، بازیگر خردسالی که در « رویای گنجشک‌ها» ایفای نقش کرده است، صحبت کوتاهی با زبان بچه‌گانه‌اش کرد و گفت: در یک جمله فقط می‌خوام بگم وقتی کار تموم شد خیلی ناراحت شدم از اینکه دیگه نمی‌تونستم دوستام رو ببینم، اما امروز که می‌خواستم بیام اینجا، تو راه دل تو دلم نبود برای اینکه می‌خواستم دوباره بچه‌های گروه رو ببینم.

در ادامه صحبت‌های این کودک خردسال کریم قربانی، بازیگر ضمن تشکر از گروه برنامه‌ساز «رویای گنجشک‌ها» گفت: به خاطر زحماتی که آقای قویدل به همراه همسرشان خانم کرامتی در طول روند این مجموعه برای ما کشیدند، تشکر ویژه می‌کنم چرا که ما همیشه شبانه‌روز آنها را عذاب می‌دادیم. من خودم شخصا خیلی از مسائل را نمی‌دانستم و در کنار آنها یاد گرفتم و اعتقادم بر این است که همیشه این بزرگترها نیستند که به کوچکترها کار یاد می‌دهند و اصلا این مساله را قبول ندارم چرا که درست نیست. من در «رویای گنجشک‌ها» حتی در بخش‌هایی از بچه‌ها هم چیزهایی را یاد گرفتم که بلد نبودم.

*** سام درخشانی: بابت کاری که می‌کنیم باید جواب پس دهیم

در ادامه سام درخشانی با ابراز خوشحالی از حضورش در «رویای گنجشک‌ها» اظهار کرد: خیلی خوب است که وقتی یک کاری از تلویزیون پخش می‌شود جلسه‌ای می‌گذاریم و آن را نقد و بررسی می‌کنیم و خوب است که حتما درباره تمامی کارها صحبت شود چون آگاه می‌شویم کاری که می‌کنیم باید جواب پس دهیم.

*** «رویای گنجشک‌ها» تجربه‌ای خوب برای کوروش تهامی

جلسه نقد و بررسی سریال رویای گنجشک‌ها

کوروش تهامی که در «رویای گنجشک‌ها» نقش کوهیار را ایفا می‌کند با بیان اینکه یکی از بهترین تجربه‌هایش در دوره‌ی بازیگری، ایفای نقش در این مجموعه بود، گفت: خیلی خوب است که هر چند وقت یک بار دور هم جمع می‌شویم و درباره‌ی کارهایمان صحبت می‌کنیم. «رویای گنجشک‌ها» یکی از تجربه‌های خوب من در دوره بازیگری بود، علیرغم اینکه روزهای نسبتا سختی را در شمال کشور با وجود گرمای شدید هوا داشتیم اما گرمایی در وجود مردم آنجا بود که از ما پذیرایی می‌کرد. به هر حال شرایط سختی بود ولی از ماحصل کار راضی هستیم، به همین خاطر می‌خواهم در همین‌ جا به راما قویدل کارگردان این مجموعه تبریک بگویم چرا که زمان زیادی برای این کار گذاشتند. امیدوارم مخاطبان هم ارتباط خوبی با «رویای گنجشک‌ها» برقرار کرده باشند.

*** «رویای گنجشک‌ها» هیچ انگی به بیماران روانی نزده

در ادامه این مراسم دکتر پرویز مظاهری که در مقام دبیر انجمن روانپزشکان ایران حضور داشت، گفت: «رویای گنجشک‌ها» محسنات خیلی زیادی در پی دارد اما در مقابل یکسری ایراداتی هم بر آن وارد است. «رویای گنجشک‌ها» جزو معدود سریال‌ها و فیلم‌هایی است که حداقل هیچ انگی به بیماران روانی نزده است. چرا که در حال حاضر در جامعه ما همیشه به بیماران روانی انگ می‌زنند و چه خوب است که فرهنگ‌سازی شود تا این اتفاق دیگر نیفتد. اگر بخواهم به «رویای گنجشک‌ها» از 100 نمره بدهم می‌توانم نمره 80 تا 85 امتیاز به این مجموعه بدهم چرا که این مجموعه روابط میان کودکان، خانواده‌ها، همکاران و ... را خیلی خوب و طبیعی نشان داده است و ما اگر بخواهیم در یک کلمه این مجموعه را تعریف کنیم می‌توانیم بگوییم که خیلی لطیف است چرا که به بینندگان درس می‌دهد.

مظاهری در ادامه صحبت‌هایش با طرح سوالی مبنی بر اینکه «رویای گنجشک‌ها» در ژانر کودک تهیه شده است یا نوجوان و خانواده؟ گفت : اگر این مجموعه برای کودکان تهیه شده، تایم خوبی پخش نمی‌شود و اگر برای بزرگسالان در نظر گرفته شده، می‌خواهم بگویم تمامی مسائل در این مجموعه به کودکان مربوط است.

وی در راستای موسیقی متن «رویای گنجشک‌ها» اینگونه بیان کرد: در موسیقی متن این مجموعه یکسری تضادهایی دیده می‌شود، علیرغم اینکه تیتراژ پایانی کار خیلی خوب و عالی است اما تیتراژ اولیه و موسیقی متن خیلی غمگین است به نظر من اگر این سریال برای کودک است، اعتقادم بر این است که کودک هم در زندگی خود غم دارد و بهتر است که موسیقی شادتری برای این کار انتخاب می‌شد؛ حتی من در جاهایی از مجموعه دیدم که تم شادی دارد اما موسیقی غمناک است.

مظاهری در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به ایفای نقش بازیگران سریال «رویای گنجشک‌ها» اینگونه بیان کرد: احساس من این است که فیلمنامه این کار بر اساس بازی‌های قبلی بازیگران نوشته شده است، کوروش تهامی که در این مجموعه نقش کوهیار را ایفا می‌کند یک فرد خیلی مهربان و دلسوز است اما در جاهایی خیلی عصبی برخورد می‌کند که به نظر من این اتفاق کودک را دچار دوگانگی شخصیت می‌کند و دلیلی ندارد که اضطراب را به بیننده القاء دهیم یا به عنوان مثال درباره شخصیتی که کریم قربانی ایفاگر آن است ما می‌بینیم که یک شخصیت خیلی شاد است و از جمله شخصیت‌های محوری «رویای گنجشک‌ها» است که ارتباط بیشتری با کودکان دارد. ولی گاهی دیالوگ‌هایی به کار می‌برد و لقب‌هایی را به بچه‌ها می‌دهد که یاد دادن آن در رسانه عمومی مثل تلویزیون جایز نیست. درست است که وی قصد تمسخر بچه‌ها را ندارد و با تمامی آنها دلسوزانه و مثل یک پدر برخورد می‌کند و دوستشان دارد به همین خاطر با آنها شوخی می‌کند و به آنها القابی را می‌دهد اما زمانی که چنین اتفاقی می‌افتد در زمان خیلی کمی تکه‌کلام‌ها در جامعه رواج پیدا می‌کند.

*** شخصیتی که آزیتا حاجیان بازی می‌کند، بدآموزی دارد

مظاهری در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به شخصیت مهری که آزیتا حاجیان ایفاگر آن است، یادآور شد: آزیتا حاجیان که نقش مهری را در «رویای گنجشک‌ها» ایفا می‌کند علیرغم شخصیت خوب و آرامی که دارد، نقشش را خیلی خوب بازی می‌کند اما اینکه خانواده را فدای کارش می‌کند بدآموزی دارد. چه بهتر بود در بازنویسی مجدد فیلمنامه این کار، این حالت‌ها دیده نمی‌شد در بخشهایی از این مجموعه شخصیتی که نقش دختر آزیتا حاجیان را بازی می‌کند، گاهی با محبت رفتار می‌کند اما در مقابل گاهی خیلی تند و بدون احترام به مادر و پدر صحبت می‌کند. اگر چنین ایراداتی در مجموعه «رویای گنجشک‌ها» دیده نمی‌شد به نظر من هیچ ایرادی نداشت.

جلسه نقد و بررسی سریال رویای گنجشک ها

*** علی نصیریان تنها شخصیت بی‌ایراد سریال را بازی کرده

وی در ادامه صحبت‌های خود درباره شخصیت‌های کودک «رویای گنجشک‌ها» گفت: شخصیت‌های «توکا» و «قاسم» از جمله شخصیت‌های بارز این مجموعه هستند و هدف ما این است که در برنامه‌ها و سریال‌ها به بچه‌ها آرامش بدهیم ولی در این مجموعه در بخش‌هایی شخصیت «قاسم» دقیقا منطبق رفتار می‌کند که به نظر من نوعی اختلال شخصیت در وی دیده می‌شد که او را ناسازگار نشان می‌دهد. شخصیت وی خوب نشان داده شده اما می‌توانستند پرخاش‌های او را کمتر کنند تا بهتر شود. به نظر من تنها شخصیت بی‌ایراد «رویای گنجشک‌ها» «دوست‌علی» (با بازی علی نصریان) و «توکا» (آرتین پشنگ) است؛ چرا که هیچ تضاد و تعارضی در ایفای نقش آنها ندیدم به دلیل اینکه خالصانه ایفای نقش کردند؛ البته منظورم از این صحبت این نیست که بازیگران مقصرند، بازیگران هیچ تقصیری ندارند و هر آنچه را که در فیلمنامه می‌آید ایفا می‌کنند.

***

در پی صحبت‌های مظاهری، راما قویدل درباره‌ی تم داستان «رویای گنجشک‌ها»، گفت: ما درباره‌ی تعدادی از بچه‌های یتیم و بی‌سرپرست، سریال ساختیم که خانواده ندارند و طبیعا خود به خود موقعیت شادی را پدید نمی‌آورند و ما باید این موقعیت دراماتیک را به گونه‌ای تنظیم می‌کردیم که غم آن بیننده را آزار ندهد، به هر حال اگر بگوییم در زندگی غم وجود ندارد غیرممکن است. اگر غمی در کار دیده می‌شود، واقعیت است که در جاهایی می‌خواهد خودش را نشان دهد.

*** مهسا کرامتی: «رویای گنجشک‌ها» برای کودکان نیست

جلسه نقد و بررسی سریال رویای گنجشک ها

در ادامه صحبت‌های قویدل، مهسا کرامتی درباره‌ی نقدهایی که به سریال «رویای گنجشک‌ها» شد، اینگونه بیان کرد: در ابتدا می‌خواهم بگویم کودکان ساعت 9 و 30 دقیقه خواب نیستند، کار ما برای کودکان نیست، کار برای بزرگسالان است. اما موضوعیت کلی در آن کودکان هستند چرا که 90 درصد از ما بزرگسالان نمی‌دانیم چگونه باید با کودکانمان رفتار کنیم.

وی در پی صحبت‌هایش در راستای دیده شدن غم در «رویای گنجشک‌ها» اینگونه پاسخ داد: من فکر می‌کنم برای اولین‌ بار است که در «رویای گنجشک‌ها» بچه‌های یتیم و بی‌سرپرست را بدبخت و بیچاره و فلک‌زده نشان ندادیم، اتفاقا با وجود اینکه خانواده ندارند و بی‌سرپرست هستند همیشه شاد هستند حتی وقت خوابیدن هم با شادی به رختخواب می‌روند. من خودم شخصا چندین سال است که در حوزه کودکان و بچه‌های بی‌سرپرست فعالیت دارم بنابراین فکرنمی‌کنم کار ما خیلی غمگین باشد چون گاهی اوقات اشکالی ندارد که مخاطب برای لحظاتی غمگین شود تا فکرکند. ما می‌خواهیم حرفی بزنیم که مخاطبان فکر کنند و فکر می‌کنم که شبکه دو هم همین را می‌خواهد.

کرامتی درباره عصبی بودن شخصیت «کوهیار» در بخش‌هایی از «رویای گنجشک‌ها» که دکتر مظاهری به آن اشاره کرد، توضیح داد: اصلا به یاد ندارم که این شخصیت عصبی باشد، اوجدی است.

وی خطاب به دکتر مظاهری گفت: شما به عنوان پدر مهربان ممکن نیست که عصبی نشوید،

او گفت؛ شخصیت «کوهیار» که کوروش تهامی ایفاگر نقش آن است با بچه‌ها مراعات می‌کند، دلسوز است و هرگز عصبی نمی‌شود، ما در کارها نمی‌توانیم شخصیت‌هایی را که یکبار ایفا شدند از آنها استفاده کنیم ،بازیگران وظیفه دارند آنچه را که در فیلمنامه است بازی کنند.

کرامتی که به عنوان مشاور در کنار کارگردان «رویای گنجشک‌ها» همکاری داشت و انتخاب بازیگران نیز بر عهده‌ی او بود در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه اگر قرار باشد زندگی را واقعی ببینیم مستند می‌ساختیم، اظهار کرد: زمانی که در یک کار تلویزیونی صحبت از درام می‌کنیم، باید چیزهایی را کم و زیاد کنند و در آنها حقیقت را نشان دهیم نه واقعیت. چرا که اگر قرار باشد زندگی را واقعی ببینیم مستند می‌سازیم. گاهی اوقات مادری که روانشناس است ممکن است دچار اختلالات روانی شود. مگر می‌شود مادری که بچه‌اش را بر اثر غرق شدن در دریا از دست داده است، عین خیالش نباشد و همیشه خوب باشد.

همچنین او در راستای صحبتی که از سوی دکتر مظاهری درباره‌ی پرخاشگری‌های برخی از شخصیت‌های «رویای گنجشک‌ها» شد، توضیح داد: همه‌ی ما در دوران نوجوانی تمام این پرخاشگری‌ها را داشتیم و در مقابل پرخاشگری‌ها احترامی را برای خانواده‌هایمان قائل بودیم و هستیم و اصلا به این معنی نیست که اگر در جاهایی از این مجموعه دختر مهری نسبت به مادرش بدرفتاری می‌کند بگوییم بدآموزی داشته چرا که همه ما در عین پرخاشگری‌ها حاضریم برای خانواده‌مان بمیریم و تمام این رفتارها در نوجوانان دیده می شود و واقعیت است.

این بازیگر توضیح کوتاهی درباره‌ی شخصیت سام درخشانی داد و گفت: شخصیت سام درخشانی ویژه است چرا که این شخصیت در نسل حال حاضر ما خیلی زیاد شده ما در نسل حال حاضر مشاهده می‌کنیم که جوانان ما خیلی جسارت پیدا کرده‌اند.

کرامتی در ادامه خطاب به دکتر مظاهری در راستای صحبتی که درباره بی‌ایراد بودن نقشی که علی نصیریان داشت، اینگونه گفت: اتفاقا شخصیت «دوست‌علی» که آقای نصیریان ایفاگر آن است، یک وجهی نیست و گاهی اوقات یک دفعه عصبانی می‌شود و هر چه دل تنگش می‌خواهد می‌گوید.

*** کوروش تهامی: از یاد نبریم که در زندگی عادی زشت و زیبا کنار هم است

به گزارش ایسنا، کوروش تهامی بازیگر نقش «کوهیار» در ادامه در صحبت‌هایی که در راستای نقشش از سوی دکتر مظاهری شد، توضیح داد: برای به وجود نیامدن هرج و مرج میان بچه‌ها لازم بود که در کنار خوشی‌ها، سکانس‌هایی را هم داشته باشیم تا کوهیار تشری به بچه‌ها بزند که در این تشر او باز هم جنس محبت و مهر را می‌بینیم. او برخوردی دارد که کودکان جایگاه خودشان را فراموش نکنند و موقعیت‌شان را از دست ندهند ما نباید یادمان برود که یک کار دراماتیک انجام می‌دهیم و مجبوریم برای تلخ نشدن شخصیت‌ها به وجوه مختلف افراد اشاره کنیم.

وی ادامه داد: برای من بازیگر خیلی تفاوتی ندارد که نقش منفی ایفا کنم یا مثبت. بلکه مهم این است که یک شخصیت وجوه واقعی خودش را از دست ندهد.

تهامی در راستای غمگین بودن تم «رویای گنجشک‌ها» اینگونه گفت: ما نباید این را از یاد ببریم که در زندگی عادی زشت و زیبا در کنار هم هستند و هر دو باید باشند تا دیگری معنا پیدا کند. کار ما در هنر این است که اتفاقا گاهی بدی‌ها را نشان دهیم و به مخاطب یاد دهیم که از میان بدی‌ها و خوبی‌ها، خوبی را انتخاب کند و تمام تلاش‌مان در «رویای گنجشک‌ها» این بود که مخاطب به سمت خوبی‌ها برود.

این بازیگر درباره‌ی روند تولید «رویای گنجشک‌ها» و زمان کمی که در ساخت این مجموعه در اختیار داشتند، خاطرنشان کرد: این مجموعه ابتدا قرار بود در ماه مبارک رمضان به روی آنتن برود. به همین خاطر فرصت خیلی کمی در اختیار داشتیم. در پی تولید این مجموعه روزهایی را داشتیم که شاید 17 ساعت در روز مشغول کار بودیم اما با تمام این مساله‌ها و مشکلات آقای قویدل در نوع دکوپاژی که داشتند، هیچ کوتاهی نمی‌کردند و تک تک پلان‌ها به خوبی گرفته می‌شود.

همچنین خانم کرامتی که وظیفه انتخاب بازیگران را به عهده داشت زحمات خیلی زیادی کشید چرا که انتخاب‌های خیلی خوبی در راستای کودکان داشتند و در این فرصت کم خیلی خوب توانست همه بچه‌ها را سر جای خودشان انتخاب کنند. در پایان می‌خواهم به تمامی گروه که در ساخت «رویای گنجشک‌ها» زحمت کشیدند خسته نباشید بگویم چرا که در شرایط خیلی سختی کار کردیم.

*** سام درخشانی: سریال‌ها باید واقعیت‌های اجتماعی را نشان دهند

جلسه نقد و بررسی سریال رویای گنجشک ها

در پی صحبت‌های تهامی، سام درخشانی در پاسخ به صحبت‌های دکتر مظاهری که درباره‌ی دوگانگی شخصیت‌های «رویای گنجشک‌ها» اشاره کرد، اینگونه گفت: تمام آنچه که در رویای گنجشک‌ها به تصویر کشیده شد ممکن است در جامعه اتفاق بیفتد. هیچ‌کدام از ما شاید قاتل نباشیم ولی اگر به طور ناگهانی وارد منزلمان شویم و ببینیم که فردی چاقو روی گلوی عزیزمان گذاشته است بی‌تردید با تمام قدرت بدون اینکه بعد را در نظر بگیریم شروع به دفاع می‌کنیم و اصلا برایمان مهم نیست که آن فرد بمیرد.

درخشانی با اشاره به تاثیر تلویزیون بر مخاطب و بدآموز‌هایی که به مخاطب القاء می‌شود، اینگونه گفت: سریال‌ها ساخته می‌شوند تا همه ببینند و متوجه شوند که چه چیزهایی باعث شده تا به عنوان مثال یک بچه در مقابل پدر و مادرش بایستد به همین خاطر باید چیزهایی ساخته شود و واقعیت‌های اجتماعی نشان داده شود. چرا که ما این واقعیت‌ها را خوب می‌شناسیم و می‌دانیم که بر مبنای آنها چه کاری باید بسازیم.

این بازیگر در پایان صحبت‌های خود با بیان اینکه اولین‌ بارم است که در «رویای کنجشگ‌ها» بدون اینکه فیلمنامه را بخوانم کار را پذیرفتم، ادامه داد: خوشحالم که در این مجموعه کاراکتر خاصی را از خودم نشان دادم، راهنمایی‌های خوبی که آقای قویدل به من کرد، مرا خیلی کمک کرد و می‌توانم بگویم طی این چند سالی که بازیگری می‌کنم اولین باری بود که هیچ تلاشی برای شخصیتم نمی‌کردم.

او یادآور شد: می‌خواهم بگویم در حال حاضر برای کودکان ما لازم است که به آنها اجازه دهیم تا تخیل کنند. اتفاقی که برای همه ما در بچگی افتاده است این است که فانتزی مغزمان کشته شده هر وقت آمدیم کاری را انجام دهیم انگی به ما زدند ولی حالا دیگر اینطور نیست باید به کودکانمان اجازه تخیلی بدهیم.

*** کریم قربانی: استفاده از کلمات مستعار به قصد تمسخر نبوده

کریم قربانی بازیگر «رویای گنجشک‌ها» در اواسط این نشست درباره صحبت‌هایی که درباره استفاده از تکه کلام‌ها و القاب کودکان از سوی دکتر مظاهری بیان شد، این گونه گفت: استفاده از کلمات مستعار اصلا به قصد تمسخر نبوده من به قدری با بچه‌ها نزدیک بودم و دوستشان داشتم و با آنها شوخی می‌کردم و خودشان هم حتی دوست داشتند و به من می‌گفتند تمام این اسمها یادتان بماند.

جلسه نقد و بررسی سریال رویای گنجشک ها

***

به گزارش خبرنگار ایسنا، بعد از اتمام صحبت‌های بازیگران «رویای گنجشک‌ها» دکتر مظاهری ضمن تشکر از زحماتی که برای تولید این مجموعه کشیده شده است، افزود: ما برای نقد این کار اینجا نیامدیم بلکه برای تحلیل آمدیم و هر آنچه را که گفتیم به خاطر تحلیل روانشناسی است. تلویزیون یک رسانه ملی است و هدفش آموزش است. شاید در سینما زمانی فیلمی ساخته می‌شود همه مخاطبان نروند و آن را تماشا نکنند اما در تلویزیون اینگونه نیست زمانی که یک فیلم یا سریال به روی آنتن می‌رود میلیون‌ها نفر آن را می‌بینند.

او یادآور شد: در اینجا می‌خواهم بگویم تعریف بهداشت روانی این است که بهداشت روانی علمی است برای بهتر زیستن، رفاه اجتماعی و سازش منطقی با پیشامدهای زندگی و هدف ما این است که مثلا آمار 25 درصدی قتل در جامعه را کاهش دهیم. درست است که یک کودک در زندگی خود غم می‌بیند ولی دلیلی ندارد در فیلم و سریال‌های تلویزیون باز هم غم را نشان دهیم و اگر هم قرار است این کار را انجام دهیم باید به گونه‌ای باشد که بدآموزی نداشته باشد. نمی‌خواهم بگویم کار شما که «رویای گنجشک‌ها» را ساختید بد است چرا که کار شما از جمله معدود تولیدات صدا و سیما است که ایرادات کمی بر آن وارد است. اما نباید ادعای بی‌نقصی کنید. چرا که من در همان ابتدا گفتم که اگر قرار است به «رویای گنجشک‌ها» نمره بدهم از 100 امتیاز به آن 85 می‌دهم.

***

در پی صحبت‌های مظاهری، مهسا کرامتی اینگونه گفت: هیچ‌کدام از ما به دنبال نمره نیستیم چرا که فکر می‌کنیم بهترین نمره‌ها را از مردم گرفتیم.

در ادامه صحبت‌های کرامتی، راما قویدل خطاب به دکتر مظاهری اینگونه بیان کرد: اگر مخالفتی با صحبت‌های شما شد بدین معنی نیست که با مفاهیم گفته شده مخالفت کردیم چرا که قطعا درست است و ما قصد نداشتیم و در سریال هدفمان این نبود که درس روانشناسی بدهیم، ما یک درام ساختیم.

*** تهیه‌کننده: اگر کارمان تلنگری به مخاطبان بزند کافی است

رضا جودی، تهیه کننده « رویای گنجشک‌ها» که در لحظات پایانی در مراسم حاضر شد در ابتدا با اشاره به سختی‌های پروژه‌ این مجموعه گفت: از لحاظ زمان‌بندی فرصت کمی را در اختیار داشتیم همچنین شرایط جغرافیایی و آب و هوایی سختی داشتیم اما با تمام مشکلات با همدلی‌های همه افراد گروه کار را به سرانجام رساندیم.

جودی درباره انتخاب تم داستان «رویای گنجشک‌ها» خاطرنشان کرد: من سال‌ها بود که به دنبال این بودم که برای بچه‌های یتیم کاری انجام دهم اصلا هم ربطی به شبکه دو که شبکه کودک است، ندارد و زمانی که با آقای فرهاد پورسعیدی (نویسنده کار) آشنا شدم و طرحش را خواندم دیدم که اگر این طرح به سریال تبدیل شود خوب می‌شود. این کار در ابتدا اصلا قرار نبود برای ماه رمضان تولید شود اما از طرف خود شبکه دو به ما اعلام کردند که باید در ماه رمضان به روی آنتن برود که من مخالف بودم. بر اساس دلایلی هم در ماه رمضان پخش نشد و الان خوشحالم که نتیجه‌ای که می‌خواستیم گرفتیم.

وی در پایان صحبت‌های خود در توصیف کلی تم «رویای گنجشک‌ها» که درباره بچه‌های بی‌سرپرست و یتیم، اینگونه گفت: یادم است که زمانی که به ختم می‌رویم وقتی متوجه می‌شویم به خانه یتیم آمده‌ایم پیش خودمان می‌گوییم این قند یتیم است و نمی‌خوریم حال می‌خواهم بگویم اگر کار ما یک تلنگری به مخاطبان بزند که به یاد یتیمان باشد همین برایمان کافی است. در آخر خدا را شکر می‌کنم که با همت همه گروه «رویای گنجشک‌ها» به سرانجام رسید.
http://www.boog.ir/wp-content/uploads/2012/10/Royaye-Gonjeshkha.jpg
پایان خوش گنجشک ها
تحلیل جامعه‌شناختی و روانشناختی سریال رویای گنجشک ها

همان گونه که القاء ناامیدی به مردم از طریق رسانه فراگیری چون تلویزیون پسندیده نیست‌، تبلیغ خوش‌بینی تصنعی و مفرط نیز کارکرد عکس خواهد داشت.

رویای گنجشک ها

جهانی که «رویای گنجشک‌ها» پیش چشم می‌گذارد باورپذیر نیست؛ جهانی که همه می‌خواهند به هم کمک کنند‌، بدی‌ها را از بین ببرند‌، کینه‌ها را دفن کنند، قانون را به نفع احساس و عاطفه عقب برانند و...

سریال از یک طرف آسیب‌های جسمی‌، روانی و اجتماعی مثل اعتیاد، سرطان، بیکاری، طلاق‌، نازایی، مهاجرت از روستا به شهر، ازدواج تحمیلی، کودک آزاری و... را در سطحی‌ترین شکل ممکن مطرح می‌کند، از طرف دیگر با نگاهی بسیار خوش‌‌بینانه عمده این مشکلات را با راهکارهای ساده از پیش پا بر‌می‌دارد؛ در صورتی که آن چه که بیرون از قاب تلویزیون و چارچوب این مجموعه در سطح جامعه و در زندگی مردم رخ می‌دهد‌، سنخیت و هم‌خوانی چندانی با دنیای «رویای گنجشک‌ها» ندارد، به همین علت هم داستان مجموعه قابل باور نیست.

هر چند عزم دست‌اندرکاران مجموعه برای طرح آسیب‌های اجتماعی آن هم در رسانه‌ای مثل تلویزیون که به این قبیل مضامین با احتیاط نزدیک می‌شود، قابل تقدیر است اما ساده‌انگاری مهسا کرامتی - بازنویس متن مجموعه – در نگاه به این قبیل آسیب‌ها‌، مانع از باورپذیری رخدادهای مجموعه و کاراکترهایش شده است. واقعیت تلخ‌تر از آن چیزی است که این مجموعه به نمایش می‌‌گذارد. به نظر می‌رسد اگر راما قویدل در مقام کارگردان همان متن اولیه (نوشته فرهاد پورسعیدی) را بدون بازنویسی بنیادین به تصویر برمی‌گرداند، محتوای داستانی سریال به واقعیت نزدیک‌‌تر می‌شد.

«رویای گنجشک‌ها» یک خط داستانی اصلی کمرنگ دارد و چند خط داستانی فرعی. ماجراهای فرعی و داستانک‌های حاشیه‌ای این سریال پر‌رنگ‌تر از قصه اصلی هستند، در حقیقت در «رویای گنجشک‌ها»‌، داستان اصلی مشخصی که باید از مقدمه به متن و از متن به مۆخره برسد، وجود ندارد و این مضامین فرعی هستند که به موازات هم و بدون تقاطع و بی‌تلاقی با یکدگر پیش می‌روند و شمایی کلی از آسیب‌های اجتماعی را در ابعاد مختلف اما کم‌عمق پیش چشم می‌گذارند!
رویای گنجشک ها

«رویای گنجشک‌ها» در شخصیت‌پردازی به شدت دچار ضعف است. کاراکترهای این سریال بر خلاف آن چه که به نظر می‌آیند فاقد پایگاه اجتماعی واقعی هستند. اگر جامعه ما آکنده از این همه آدم‌های نیکوکار و فداکار باشد که حاضرند نفع شخصی را به نفع جمعی ترجیح دهند، دیگر نه آسیبی باقی می‌ماند نه مشکلی! و قاعدتا نباید زمینه رشد آن همه آسیب اجتماعی که سریال مطرح می‌کند پدید آید؟ به دیگر بیان مجموعه خودش پیام اصلی نهفته در متنش را نفی می‌کند. کاراکترهای نیکوخصال «رویای گنجشک‌ها» انگیزه خود را از کجا کسب کرده‌اند؟ این مهم‌ترین سۆالی است که این قبیل سریال‌ها هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای به آن نمی‌دهند!! ترابی (داریوش مۆدبیان) با چه انگیزه‌ای حاضر می‌شود‌، فرزند همسر رو به موت و مبتلا به سرطانش را زیر بال و پر خود بگیرد؟ مددکارهای اجتماعی این سریال – کوهیار توکلی (کورش تهامی) و مهری اشرفی (آزیتا حاجیان)- برای چه این قدر هم و غم خود را فراتر از انگیزه‌های شغلی‌، صرف بچه‌های آسیب دیده می‌کنند؟ کیا (سام درخشانی) به چه انگیزه‌ای برای بچه‌های یتیم دلسوزی می‌کند و در این مسیر حتی از مددکارها هم حرارت بیشتری به خرج می‌دهد؟ در مدینه فاضله این سریال همه آدم‌ها هر زمان که لازم باشد دست از کار می‌کشند‌، دور یکدیگر جمع می‌شوند و از گل و بلبل می‌گویند...این مدینه کجای کشور پهناور ما قابل سراغ گرفتن است؟ در کجای این مملکت افراد می‌توانند وقت و بی‌وقت محل کار خود را ترک کنند و به امور مورد علاقه خود پبردازندد؟!

«رویای گنجشک‌ها» در شخصیت‌پردازی به شدت دچار ضعف است. کاراکترهای این سریال بر خلاف آن چه که به نظر می‌آیند فاقد پایگاه اجتماعی واقعی هستند. اگر جامعه ما آکنده از این همه آدم‌های نیکوکار و فداکار باشد که حاضرند نفع شخصی را به نفع جمعی ترجیح دهند، دیگر نه آسیبی باقی می‌ماند نه مشکلی!

این مجموعه کلکسیونی از آدم‌های خیر و دایه‌های مهربان‌تر از مادر را جلوی چشم بیننده ردیف می‌کند که آماده هر‌گونه کمک برای رهاندن آسیب‌دیدگان اجتماعی هستند و در چشم بر هم زدنی حاضرند از منافع شخصی خود بگذرند و برای نجات دیگران خود را به دردسر بیاندازند! کاراکترهای این مجموعه بیخودی خوبند و منشاء انگیزه‌های انسان دوستانه‌شان گم و ناپیداست.
رویای گنجشک ها

مددکار اجتماعی در بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی به عنوان یک ناجی همه فن حریف که هم روانشناس است هم پلیس معرفی می‌شود [نمونه: فیلم سینمایی «مهر مادری» (کمال تبریزی) یا سریال «گمشده» (راما قویدل)]. متأسفانه این اشتباه تاریخی و دیرینه به مجموعه تلویزیونی «رویای گنجشک‌ها» نیز راه یافته است. مددکارهای اجتماعی «رویای گنجشک‌ها» غیرواقعی‌ترین و پر‌نقص‌ترین کاراکترهای مجموعه محسوب می‌گردند. کوهیار توکلی صبح و ظهر و شب در کنار بچه‌ها است. مگر یک مددکار اجتماعی چقدر حقوق می‌گیرد و چقدر وقت آزاد دارد که هر زمان که لازم باشد به مددجویانش ارائه خدمات کند؟ سکانس‌های مکرر گفت‌وگوی کوهیار با مادرش که کمک چندانی به شناخت شخصیت کوهیار نمی‌کنند و کاملا قابل حذف‌اند، با چه توجیهی به این مجموعه الصاق شده‌اند. مهری اشرفی زنی روان‌پریش به نظر می‌رسد که از ارتباط‌گیری مناسب با دخترش عاجز است، نمی‌تواند با حادثه غرق شدن پسرش در دریا کنار بیاید و بیانی پرفشار و در برخی صحنه‌ها پرخاشگرانه دارد. تماشاگر در مواجهه با مهری از خود می‌پرسد که چنین شخصیتی که از حل مسائل زندگی خود درمانده، چگونه می‌تواند آلام یتیمان را تسکین بخشد؟ البته در این که بسیاری از مددکارهای اجتماعی در زندگی خصوصی خود مشکلاتی دارند، هیچ تردیدی نیست اما مشکلات زندگی مهری بیش از آن حدی است که انتظار می‌رود از طرفی طرز برخورد او با بچه‌های مددجو به گونه‌ای در سریال رقم خورده که از اساس غلط و غیرعلمی است! مثلا مهری تنش ناشی از سرکشی‌های فرزند نوزده ساله‌اش را در بسیاری از موارد به بچه‌های مددجو منتقل می‌کند یا آن که دختری تنها را به خانه‌اش می‌آورد و به وی پناه می‌دهد! در حالی که سر زدن چنین عملی از یک مددکار ایرانی اگر‌چه غیر‌منتظره نیست اما با شرح وظایف حرفه‌ای وی تطابق ندارد و این باور و توقع غلط را در ذهن مردمی که بیننده این سریال هستند، تقویت می‌کند که مددکار مجاز است تا اسباب اقامت موقت افراد بی‌پناه را در منزل مسکونی خود فراهم آورد!؟ رفتن مهری و کوهیار به درب منزل مادر نیما نیز اگر چه از نظر قانونی منعی ندارد اما نحوه مواجهه این مددکارها با اعضاء خانواده و بستگان نزدیک مددجو در برخی موارد صحیح نیست و فراتر از شرح وظایف شغلی است.

بزرگ‌ترین امتیاز مجموعه تلویزیونی «رویای گنجشک‌ها» پرهیز نویسنده اصلی، بازنویس فیلمنامه‌ و کارگردان از سیاه‌نمایی است. در سریالی که سرمنشاء بیشتر اتفاقات و ماجراهایش آسیب‌های اجتماعی است، اتخاذ چنین موضعی ستایش‌برانگیز است. در هیچ کدام از اپیزودهای این سریال تصویری اغراق‌آلود و به دور از واقعیت از نابسامانی‌های اجتماعی پیش چشم گذاشته نمی‌شود. ‌طنزآلود کردن برخی از ماجراها و تدارک دیدن موقعیت‌های کمیک سبب شده تا زهر بخشی از خرده روایت‌های دردآلود و اندوهبار این مجموعه گرفته شود، هر چند که این نکته مهم را نباید از یاد برد که همان گونه که القاء ناامیدی به مردم از طریق رسانه فراگیری چون تلویزیون پسندیده نیست‌، تبلیغ خوش‌بینی تصنعی و مفرط نیز کارکرد عکس خواهد داشت.
000000000000000000000000000000
 تیتراژ سریال رویای گنجشک‌ها

تیتراژ انتهایی سریال رؤیای گنجشک‌ها با صدای نوید خان جانی و دانیال خوش سیما به کارگردانی راما قویدل و با هنرمندی آزیتا حاجیان، کوروش تهامی، گلاره عباسی، ناصر ممدوح، کریم قربانی، فرهاد بشارتی، روح الله کمانی، مونا احمدی و ساقی زینتی در این سریال نقش آفرینی می کنند که هم اکنون در شبکه نمایش در حال پخش است
پخش شده از شبکه دو سیما در پائیز ۱۳۹۱

آهنگ تیتراژ ابتدایی و متن سریال رویای گنجشک ها با صدای یاسر حیدرپور کیایی

آهنگ تیتراژ پایانی سریال رویای گنجشک ها با صدای نوید خان جانی و دانیال خوش سیما
000000000000000000000000000000


نظرات 1 + ارسال نظر
محمد علی شاکری مقدم جمعه 18 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 02:01 ق.ظ

5

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد