رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

نقد فیلم سالواتوره جولیانو ساخته فرانچسکو رزی

سالواتوره جولیانو
ایتالیا 1962
Salvatore Giuliano

Dir: Francesco Rosi

فرانچسکو رزی
زاده     ۱۵ نوامبر ۱۹۲۲
ناپل
درگذشته     ۱۰ ژانویه ۲۰۱۵ میلادی (۹۲ سال)
رم
ملیت     ایتالیا ایتالیایی
زمینه فعالیت     کارگردان و تهیه‌کننده
همسر     جانکارلا ماندلی
فرزندان     کارولینا رُزی
جشنواره کن
نخل طلایی جشنواره فیلم کن (۱۹۷۲)
جایزه‌های دیگر
شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز (۱۹۶۳)



رها ماهرو : خوانندگان عزیز سایت رها ماهرو ، لطفا نظر و نقدتان را درباره فیلم زیبای سالواتوره جولیانو به کارگردانی فرانچسکو روسی برای ما بنویسید و بفرستید .



فرانچسکو رُزی (به ایتالیایی: Francesco Rosi) (زاده ۱۵ نوامبر۱۹۲۲ - درگذشته ۱۰ ژانویه ۲۰۱۵)، کارگردان صاحب‌نام و جریان‌ساز ایتالیایی و یکی از مهم‌ترین چهره‌های سینمای سیاسی بود. وی برای ساخت فیلم ماجرای ماتئی (۱۹۷۲) موفق به دریافت نخل طلایی جشنواره کن شد و در سال ۱۹۶۳ نیز شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز را برای فیلم دست‌ها روی شهر دریافت کرد.

زندگی‌نامه

فرانچسکو رُزی در ۱۵ نوامبر ۱۹۲۲ در ناپل، ایتالیا به دنیا آمد. در دانشگاه به تحصیل حقوق پرداخت اما آن را نیمه‌کاره رها کرد و به کار تصویرگری کودک مشغول شد. پس از مدتی همکاری خود را با رادیو ناپل آغاز و در مقام نمایشنامه‌نویس و کارگردان و گاه بازیگر و تهیه‌کننده فعالیت کرد.

او در «زمین می‌لرزد» (۱۹۴۸) دستیار لوکینو ویسکونتی بود، فیلمی که سبک اپراتیک و نیمه مستندوارش تأثیری ساختاری بر فیلم‌های کارنامهٔ رُزی گذاشت.

رُزی دستیاری شماری از دیگر کارگردانان نامدار را نیز بر عهده داشت؛ از جمله رافائلو ماتاراتزو (شکنجه، ۱۹۵۰)، میکل‌آنجلو آنتونیونی (شکست خوردگان، ۱۹۵۳) و ماریو مونیچلی (ممنوع، ۱۹۵۴).

او اولین فیلمش به نام چالش (La sfida) را در ۱۹۵۸ کارگردانی کرد که به نوعی به مافیا می‌پرداخت. بعد از کارگردانی چند فیلم، مضمون ایتالیای سرمایه‌داری و فساد سیاسی جان تازه‌ای به سینمای او در دهه ۱۹۶۰ داد که به طور مشخص در «سالواتوره جولیانو» (۱۹۶۲) متبلور شده است.

سالواتووره جولیانو

«سالواتوره جولیانو» داستان یک یاغی سیسیلی بود که با صحنه‌ای که جسد گلوله خورده او را نشان می‌داد شروع می‌شد. سپس فیلم در مجموعه‌ای از فلاش‌بک‌ها به گذشته جولیانو و مافیای سیسیل می‌پرداخت، بدون این که خود جولیانو را نشان بدهد. این تکنیک که در آن شخصیت اصلی فیلم هرگز دیده نمی‌شود – جز جسدش در صحنه اول – رزی را به طور مشخص در مرکز سینمایی قرار داد که عناصر سینمای مدرن اروپا را با پرسش‌های سیاسی متعدد (جدایی‌طلبی، مافیا، فساد دولتی، رسانه‌ها) پیوند می‌داد.

دست‌ها روی شهر

دست‌ها روی شهر (۱۹۶۳) با شرکت هنرپیشه آمریکایی راد استایگر، نیز کنکاشی در فساد سیاسی دخیل در ساخت و ساز شهری در جنوب ایتالیا بود که برنده جایزه اصلی جشنواره فیلم ونیز شد.

«ماجرای ماتئی» که نخل طلایی جشنواره فیلم کن را برد، فیلمی بود که به فعالیت‌های سیاسی انریکو ماتئی، سیاست‌مدار ایتالیایی و تلاش او برای خریدن نفت کشورهایی مثل ایران و کشورهای عرب به قیمت‌هایی منصفانه‌تر از دولت‌های غربی می‌پرداخت. این فیلم با بازی جان ماریا ولونته، در دههٔ ۱۹۷۰ به یکی از کلیدی‌ترین ستارگان سینمای رُزی تبدیل شد.

لاکی لوچانو

یکی دیگر از همکاری‌های رُزی و ولونته، «لاکی لوچانو» (۱۹۷۴) به رابطه ارتش آمریکا و مافیای جنوب ایتالیا در دوره جنگ جهانی دوم می‌پرداخت، این که چطور آمریکا گنگستر زندانی لوچانو را آزاد می‌کند تا با استفاده از او و روابط گسترده و نفوذش در سیسیل، راه پیشروی ارتش آمریکا را هموار کند.

مسیح در ابولی توقف کرد

اما شماری از منتقدان سینمایی موفق‌ترین همکاری آن دو را در فیلم «مسیح در ابولی توقف کرد» (۱۹۷۹) می‌دانند که در آن ولونته یک زندانی سیاسی چپ است که در ایتالیای فاشیست به روستایی دورافتاده تبعید می‌شود و در حالی جریان زندگی روزمره مردم در این منطقه محروم را نظاره می‌کند که از ارتباط برقرار کردن با بقیه زندانیان سیاسی تبعیدی در این ده‌کوره منع شده است. رُزی این فیلم را بر پایه رمانی مشهور نوشته پریمو لوی نویسنده معروف ایتالیایی ساخت

سه برادر

«سه برادر» (۱۹۸۱)، تأملی بود بر رابطه سه برادر که برای مراسم تدفین مادرشان به روستای زادگاهشان برگشته‌اند.

پس از آن رُزی به سراغ فیلم‌هایی با منابع ادبی یا موسیقایی رفت. او «کارمن» (۱۹۸۴) را بر اساس اپرای کارمن ساخته ژرژ بیزه کارگردانی کرد و سپس به سراغ داستانی از گابریل گارسیا مارکز در «وقایع نگاری یک مرگ از پیش اعلام شده» (۱۹۸۷) رفت که آنتونی دلون (پسر آلن دلون) و جان ماریا ولونته را در نقش‌های اصلی داشت.

در آخرین سال دهه هشتاد، رُزی دوباره به سراغ مضمون مورد علاقه‌اش، فساد سیاسی و مافیا در جنوب ایتالیا بازگشت و «فراموش کردن پالرمو» را ساخت. در طی ساخت این فیلم مستند «خاطرات نئوپولیتن» را هم فیلم‌برداری کرد که در سال ۱۹۹۲ به نمایش درآمد. رُزی آخرین فیلمش را در ۱۹۹۷ به نام «ترک مخاصمه» و با شرکت جان تورتورو ساخت که چندان موفق نبود. در سال ۲۰۱۴ مرمت و نمایش دوباره «سالواتوره جولیانو» در سینماها نام او را به عنوان یکی از اساتید سینمای مدرن دوباره بر سر زبان‌ها انداخت.

او در ۱۹۷۲ با ساخت فیلم «ماجرای ماتئی» نخل طلای فستیوال کن را برد و در طی سال‌ها فعالیت هنری اش جوایز سینمایی دیگری از جمله شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز را دریافت کرد.

منتقدان فیلم، سینمای رُزی را محدود به یک گونه خاص نمی‌دانند و با وجود این که او فیلم موزیکالِ اپرایی، کمدی و ملودرام هم ساخت، اما رزی بیشتر برای مجموعه‌ای از آثار دربارهٔ فساد سیاسی، مافیا و بحران‌های معاصر ایتالیای دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ به شهرت رسیده بود.

فرانچسکو رُزی در یکی از گفتگوهایش گفته بود که وقتی فیلم «سالواتوره جولیانو» را می‌ساخت، مردم در سیسیل حتی جرأت نداشتند کلمه مافیا را بر زبان بیاورند. با جسارت این فیلم‌ساز، دنیای مافیا نه تنها روی پرده آمد و بحث‌ها و جدل‌های بی‌شمار را برانگیخت، بلکه راه را برای استودیوهای هالیوودی باز کرد تا نسخه‌های خود از دنیای مافیای جنوب ایتالیا را بسازند.

فرانچسکو رُزی بامداد روز شنبه ۱۰ ژانویه ۲۰۱۵ در هنگام خواب در سن ۹۲ سالگی در رم درگذشت.

میراث سینمایی او در کتابی نوشتهٔ میشل سیمان، «کارنامهٔ فرانچسکو رُزی» (۱۹۷۶)، موضوع تحلیلی دقیق قرار گرفته، کتابی که توسط "قاسم روبین" به فارسی ترجمه و منتشر شده است.
سفر به ایران

رُزی که برای نمایش یکی از فیلم‌هایش، «اجساد عالی‌مقام»، در دهه ۱۳۵۰ خورشیدی به تهران سفر کرده بود، در ایران با فیلم‌هایی مثل «سالواتوره جولیانو» و «مسیح در ابولی توقف کرد» شناخته می‌شود، فیلم‌هایی که بارها از تلویزیون ایران به نمایش درآمده‌اند.
جوایز و افتخارات

 ۱۹۶۲ _ خرس نقره‌ای جشنواره بین‌المللی فیلم برلین برای بهترین کارگردان «سالواتوره جولیانو»
 ۱۹۶۳ _ شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز «دست‌ها روی شهر»
 ۱۹۷۵ _ نخل طلایی جشنواره فیلم کن برای بهترین فیلم «ماجرای ماتئی»
 ۱۹۷۹ _ جایزه طلایی جشنواره فیلم مسکو برای بهترین فیلم «مسیح در ابولی توقف کرد»
 ۲۰۰۸ _ خرس طلای افتخاری فستیوال برلین
 ۲۰۱۲ _ شیر طلای افتخاری فستیوال ونیز

فیلمشناسی

 گاریبالدی (۱۹۵۲ فیلم نیمه تمام را به اتمام رساند)
 کین (۱۹۵۷)
 مبارزه (۱۹۵۸)
 دستفروشان (۱۹۵۹)
 سیسیل (۱۹۶۰)
 سالواتوره جیولیانو (۱۹۶۱)
 دست‌ها روی شهر (۱۹۶۳)
 لحظه حقیقت (۱۹۶۵)
 یکی بود یکی نبود [سیندرلا به سبک ایتالیایی] (۱۹۶۷)
 مردان مخالف (۱۹۷۰)
 ماجرای ماتئی (۱۹۷۲)
 لوچانوی خوش‌شانس (۱۹۷۳)
 اجساد والا (۱۹۷۵)
 مسیح در آبولی توقف کرد (۱۹۷۹)
 سه برادر (۱۹۸۱)
 کارمن (۱۹۸۴)
 وقایع‌نگاری یک مرگ از پیش اعلام شده (۱۹۸۷)
 زیر زمین‌های واتیکان
 بدرود پالرمو (۱۹۸۹)
 خاطرات نئوپولیتن (۱۹۹۲ مستند)
 آتش‌بس (۱۹۹۷)


#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#
نام فیلم: Salvatore Giuliano

محصول: ایتالیا
سال تولید 1962
مدت زمان: 123 دقیقه
ژانر درام، جنائی، بیوگرافی
کارگردان: فرانچسکو رزی
فیلم نامه: سوسو چیچی دی آمیکو، انزو پروونزاله، فرانچسکو رزی و فرانکو یولیناس
تهیه کننده: فرانکو کریستالدی
آهنگساز: پیرو پیچیونی
فیلمبردار: جیانی دی ونانزو

بازیگران:
سالوو راندونه : رئیس دادگاه
فرانک وولف: گاسپاره پیشوتا
سنوچیو بنللی: خبرنگار
پیترو کاماراتا: سالواتوره جولیانو
ماکس کارتیر: فرانچسکو

خلاصه داستان:
سالواتوره جولیانو یکی از فیلمهای اولیه فرانچسکو رزی است. فیلمی که در واقع شکل دهنده نوع سینمای سیاسی او بوده است.
داستان سالواتوره جولیانو در مورد زندگی راهزن مشهور سیسیل است که در زمان استانداری چزاره موری بر جزیره سیسیل تبدیل به یک شورشی شد و زندگی رابین هود گونه ای را پیش گرفت.
داستان فیلم از جائی شروع میشود که جسد سالواتوره جولیانو در سال 1950 در دهکده محل تولدش کاستل وترانو کشف میشود در حالی که به گلوله بسته شده است و از اینجاست که بررسی ها و پرس جو ها پیرامون شخیت جولیانو آغاز میگردد.
در خلال همین صحبتها و همچنین بررسی زندگی جولیانو است که بیننده میتواند به برخی از رازهای زندگی وی پی ببرد.
جولیانو به دلیل همکاری وسیع با افراد دولتی در عین این که یک راهزن شورشی بود از حمایتهای افراد پر نفوذ دولتی برخوردار بود. در فیلم به بخشهائی از دخالتهای دولتی درباره زندگی جولیانو و همچنین دلایل کارآمد بودن جولیانو در مقابله با احزاب کمونیست و گروههای کارگری در سیسیل پرداخته میشود.
سبک فرانچسکو رزی در این فیلم سبکی مستند گونه و جویای حقیقت است، هر چند که حقیقت زیادی درباره جولیانو منتشر نمیشود و رزی هم بیشتر در طرح سوال موفق است تا پاسخ گوئی به رازهای زندگی جولیانو.

بر خلاف تصور عامه سالواتور جولیانو نه یک عضو مافیا که یک آلت دست دولت راستگرای ایتالیا بود برای سرکوب کردن طرفداران کمونیست در سیسیل. در نهایت مرگ وی هم سرپوشی بود بر جنایت بی رحمانه پورتلا دلا جینسترا که در آن طرفداران چپ گرا و کارگران سیسیلی توسط جولیانو و دار و دسته اش به گلوله بسته شدند تا جریان فعالیت کمونیستی برای همیشه در ایتالیا تعطیل شود. جولیانو بیش از آنکه مافیائی تلقی شود از دید بنده ضد بریگاد سرخی بود. یا حداقل رابطی بین دولت راستگرا و مافیا.
رابطی که هیچ گاه فرصت اعتراف کردن به جنایاتش و معرفی عاملان اصلی را نیافت.
#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#
سالواتوره جولیانو -100فیلمنامه
نویسنده:
فرانچسکو رزی
مترجم:
آنتونیا شرکا
موضوع:
۱۰۰ سال سینما، ۱۰۰ فیلمنامه
موجود نمی باشد
برگزیده‌ کتاب فصل تابستان ۸۷

فرانچسکو رزی با ساخت فیلم سالواتوره جولیانو سبک و شیوه‌ای را بنا گذاشت که در دههٔ 60 و 70 میلادی، او را به بزرگ‌ترین فیلمساز سیاسی دوران خود بدل کرد. او که پیش از تثبیت خود در مقام فیلمساز و فیلمنامه‌نویسی معتبر، دستیاری کارگردانان بزرگی چون ویسکونتی، آنتونیونی و مونیچلی را به‌عهده داشته، همزمان تابع نئورئالیسم ایتالیا و سنت فیلمسازی جنایی امریکاست. او با سالواتوره جولیانو رئالیسم نوینی را معرفی کرد که به‌شدت تحت تأثیر نئورئالیسم است اما درعین‌حال با بررسی مسائلی چون قانون و قانون‌شکنان، از الگوی بلاواسطهٔ نئورئالیسم فراتر می‌رود و علاوه بر آن، علل و نتایج روش‌های عملکرد جامعه را روشن می‌سازد.
سالواتوره جولیانو، راهزن سیسیلی، در این فیلم تنها در قالب جسدی در حیاط کاستل وترانو یا در سردخانه، و یا در قالب شمایلی سفیدپوش در میان صخره‌های کوهستان‌های سیسیل دیده می‌شود. این فیلم بیش‌تر از آن‌که به سؤالات پاسخ دهد، سؤال می‌کند و با این کار، از محدودهٔ سینمای سیاسی ـ که اغلب می‌خواهد به مخاطبش قوت قلب بدهد ـ فراتر می‌رود.


سالواتوره جولیانو (SALVATORE GIULIANNO)
ژانر :
ایتالیا - سرگذشت‏نامه‏اى - جنایى‏
سیاه و سفید - 125 دقیقه‏
بازیگران عمده: فرانک وولف، سالو راندونه، فدریکو تساردى، پى‏یترو کاماراتا و فرناندو و چیچرو.
کارگردان: فرانچسکو رزى.
خلاصه داستان: » سالواتوره جولیانو « ( کاماراتا )، شخصیت کلیدى مافیا در سیسیل پس از جنگ جهانى دوم است. در پنجم ژوییه‏ى سال 1950 جسد سوارخ سوراخ شده‏ى » جولیانو « را پیدا مى‏کنند...
شرح فیلم: مشهورترین ساخته‏ى رزى با ساختارى که آمیزه‏اى از پیچیدگى روایى و سبک مستندگونه است. موسیقى نامحسوس پى‏یرو پیچونى و فیلم‏بردارى درخشان جانى دى و نانتسو نقش مؤثرى در وحدت زیبایى‏شناختى فیلم دارند. سال‏ها بعد مایکل چیمینو در سیسیلى (1987) دوباره به زندگى تبهکارانه‏ى جولیانو پرداخت.
#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#
 حسین آریانی

 
مبارزه گری علیه فساد و جنایت

 

نگاهی به کارنامه فیلمسازی فرانچسکو رزی فیلمساز نامدار ایتالیایی


فرانچسکو رزی در پانزدهم نوامبر 1922 در ناپل متولد شد. در اواخر دهه 1920 مترو گلدوین مدیر مسابقه‌ای تحت عنوان «هم قیافه‌ی جکی گوکان» (جکی گوکان بازیگر خردسال فیلم پسربچه چاپلین بود) برگزار کرد. پدر رزی که عکاسی آماتور بود، عکس‌های پسرش را در مسابقه شرکت داد و فرانچسکوی کوچک برنده مسابقه شد، اما مادرش به هیچ یک از افراد خانواده اجازه دریافت جایزه سفر به هالیوود و امکان کار در سینما را نداد. پدر رزی به او قول داد که پس از اتمام دبیرستان و سپس رشته حقوق می‌تواند در «مرکز تجربی سینمایی رم» درس سینما بخواند.

 رزی به تحصیل در رشته حقوق پرداخت، اما قبل از اتمام تحصیلات، دانشکده را رها کرد و پس از جنگ جهانی دوم در «رادیو ناپل» تهیه کننده شد. در سال 1946 به رم رفت در کارهای تئاتری «آتور جانینی» دستیار شد، در 1948 بر حسب اتفاق با لوکینو ویسکونتی آشنا شد و در فیلم زمین می‌لرزد به همراه فرانکو زفیره لی دستیاری ویسکونتی را بر عهده داشت. رزی پس از آن به مدت 10 سال دستیار کارگردانانی چون لوچانوامر، اتوره جانینی، لوکینو ویسکونتی، آنیتونیونی و مونیچلی بود.

او در نوشتن فیلمنامه بلیسما (1951) با ویسکونتی همکاری داشت و دستیار او در این فیلم هم بود. رزی در سال 1952 نخستین تجربه کارگردانی‌اش را با تکمیل فیلم پیراهن سرخ‌ها انجام داد. این فیلم درباره سقوط جمهوری رم در 1849 است. (کارگردانی فیلم را ابتدا جو فردوآلساندرینی بر عهده داشت که کار را نیمه تمام رها کرد.) رزی تا سال 1955 در نوشتن سه فیلمنامه دیگر همکاری کرد و در دوبله مجموعه‌ای از فیلم‌های تارزان هم فعالیت کرد.

او در ضمن در ساختن فیلم kean (که اقتباسی از نمایشنامه ژان پل سارتر بود.) با ویتوریوگاسمن در کارگردانی فیلم همکاری کرد. سرانجام رزی نخستین فیلم خود را کارگردانی کرد. فیلم مبارزه (1958)، فیلم گنگستری درباره شیوه ‌های بازدارنده فعالیت در بازار میوه و تره ‌بار ناپل بود. در مجموع فیلم هم سرگرم کننده بود و هم تکنیک خوبی داشت و در اروپا با استقبال فراوانی روبرو شد.

 دستفروشان (1959) بر مسئله مهاجران جنوب ایتالیا و زندگی ناهنجار آنها تأکید می‌کند. رناتو سالواتوره نقش فروشنده‌ ای دوره‌گرد و فقیر را بازی می‌کند که سرانجام ناچار می‌شود به وطن خود و فقری که در اسارت آن بوده است، بازگردد. رزی علاوه بر کارگردانی در نوشتن فیلمنامه دستفروشان نیز همکاری داشت.

فیلم بعدی فرانچسکو رزی، سالواتوره جولیانو (1961) موجب شهرت جهانی او شد. فیلمنامه را رزی، سوز و چکی دامیکو و چند نفر دیگر نوشتند و جانی دی و نانتزو آن را فیلمبرداری سیاه و سفید کرد این فیلم هم مانند زمین می‌لرزد در لوکیشن‌های سیسیل و با انبوهی از بازیگران غیر حرفه‌ای ساخته شد. فیلم سالواتوره جولیانو سر و صدای زیادی به راه انداخت و حتی موجب تسریع تحقیقات مقامات پالرمو درباره مافیا شد. سالواتوره جولیانو، مشهورترین راهزن سیسیل و به اصطلاح «سلطان مونته لپره» بود، میهن‌پرستی که به مافیا پیوسته بود تا برای استقلال سیسیل بجنگد.

فیلم سرشار از فلاش بک(رجعت به گذشته) و جلو و عقب رفتن زمان است و بازسازی صحنه‌های واقعی به فیلم جلوه‌ای مستند می‌دهد. سالواتوره جولیانو به ندرت در فیلم دیده می‌شود و در واقع فقط جسد او نشان داده می‌شود. رزی درباره فیلم سالواتوره جولیانو می‌‌گوید: «من برای فیلمبرداری، دهکده مونته لپرته را ترجیح دادم چون بخش مهمی از زندگی سالواتوره جولیانو در آنجا گذشته بود این کار نوعی ریسک بود چون مجبور بودم جلوی چشمان مردمانی کار کنم که با این سرگذشت بزرگ شده بودند این فیلم درباره یک مرد نیست. مرد این شخصیت را وسیله‌ای قرار دادم تا درباره نهادها، نیروهای متفاوت پلیس و بالاتر از همه درباره عدالت و انکار عدالت، تجزیه و تحلیل کرده باشم و البته فیلم درباره روایت‌های مختلف و تعبیرهای مختلف از حقیقت هم هست.»

رزی در فیلم ارتباط میان مقام‌های حکومتی سیسیل و مافیا را برملا کرد و باعث جنجال در ایتالیا شد. سالواتوره جولیانو، جایزه خرس نقره‌ای جشنواره برلین و جایزه «ناسترودار جنتو» (اسکار ایتالیا) را در سه رشته بهترین فیلم، بهترین موسیقی متن و بهترین فیلمبرداری سیاه و سفید دریافت کرد.

 فیلم دست‌ها روی شهر هم چون فیلم مبارزه، اما به شکل عمیق‌تری به بررسی فساد و انحطاط در ناپل می‌پردازد. نوتولا (راداستایگر) با اقتدار در نقش فردی بازی می‌کند که در کار ساخت و ساز و فروش خانه و زمین است و عضو شورای شهر ناپل هم هست. وقتی یکی از ساختمان‌های ساخت او فرو می‌ریزد.فاجعه و رسوایی به پا می‌شود.

 نوتولا بی‌تفاوت نسبت به این موضوع به سیاست، تمسک می‌جوید و در پایان فیلم آزادانه و با به کارگیری پول، بازی‌اش را با زندگی مردم از سر می‌گیرد. فیلم برنده شیرطلایی جشنواره ونیز شد. راداستایگر در فیلم بازی درخشانی ارائه می‌کند. او به خوبی شخصیتی را جان می بخشد که شهر ناپل را بازیچه دست خود کرده است. نما های بر فراز شهر و صحنه‌های مؤثر ویران شدن محل سنت آندره، فیلم را دیدنی‌تر کرده است.

 فیلم بعدی رزی «لحظه‌ی حقیقت» نام داشت که زندگی خصوصی و اجتماعی یک گاو باز جوان اسپانیایی را به تصویر می‌کشد. این فیلم نخستین فیلم رنگی فرانچسکو رزی بود. فیلم با برخوردهای متفاوتی روبرو شد. منتقدی، کارگردانی رزی را در این فیلم مثل همیشه برجسته‌ می‌داند اما لحن فیلم را موفق نمی‌داند و تنها ایراد فیلم را هم در همین نکته می‌داند. فیلم در اسپانیا و بازیگران اسپانیای و البته به زبان ایتالیایی ساخته شد.

فیلم، یکی بود یکی نبود (1967) یک افسانه پریان است که وقایع آن، در پادشاهی ناپل در گذشته، رخ می دهد. قهرمان فیلم شاهزاده‌ (عمر شریف) است که به دهقان‌زاده‌ای (سوفیا لورن) علاقه‌مند می‌شود، او از موانع بسیاری عبور می کند تا بتواند با او ازدواج کند. دیوید رابینسن درباره این فیلم می‌نویسد: «هر چند لحن این فیلم غیر جدی و تمسخرآمیز است. داستان آن با جدیت آگاهانه دیگر فیلم‌های سنگین و مهم رزی تا به آخر دنبال می‌شود؛ و جدی بودن البته شرط لازم هر کمدی موفق است.»

 رزی با مردان مخالف (1970) به سینمای آشنای خود بازگشت و این بار داستان خود را به دوران جنگ اول جهانی می‌برد. براساس همان تم رابطه میان فرد و هرم قدرت، رزی فیلم ماجرای ماتئی (1972) درباره انریکو ماتئی قدرتمندترین ایتالیایی دوران را ساخت. ماتئی در صنعت نفت ایتالیا پس از دوران جنگ جهانی دوم عمده‌ ترین سهم را داراست. او در سال 1962 در یک سانحه هوایی کشته شد، اما عده زیادی معتقد بودن که این حادثه یک خرابکاری بوده و عده زیادی از دشمنان او مانند مافیا و کمپانی‌های نفتی آمریکا در آن دست داشته‌اند. در حقیقت معمای فیلم نه به شخصیت ماتئی که به دشمنانش ربط دارد. فیلم در پرداخت فعالیت های حرفه‌ای مائتی به رغم چند اشاره گذرا به اعمال غیرقانونی‌اش در کل لحن ستایش‌آمیزی دارد. بازی جان ماریا ولونته در فیلم قدرتمند است. اندروساریس فیلم را «جذاب‌ترین فیلم سیاسی سال تا این زمان» نامید و فیلم جایزه بزرگ جشنواره کن را به طور مشترک به دست آورد.

 فیلم بعدی رزی لاکی لاچیانو (1973) بود فیلم با صحنه‌ای در سال 1946 آغاز می‌شود که لوچیانو را به عنوان عنصری نامطلوب از آمریکا اخراج می‌کنند وبه زادگاهش در ایتالیا باز می‌گردانند. دیوید رابینسن درباره این فیلم می‌نویسد: «مشخصه سبک «نئومستند» رزی در این فیلم نیز، غالب و برجسته است و بیش‌تر صحنه‌های آن در لوکیشن واقعی فیلمبرداری شده‌اند. رزی دوست دارد از آدم‌های واقعی در نقش‌های زندگی واقعی خود آنان استفاده کند. در سالواتوره جولیانو، نقش مادر جولیانو را مادر واقعی او ایفا کرد؛ در ماجرای ماتئی بسیاری از همکاران ماتئی نقش‌های خود را در فیلم تکرار کرده‌اند در این فیلم نیز، چالز سیراگوسا، مأمور اداره مواد مخدر آمریکا که مدت‌ها در پی دستگیری لوچیانو بود، در همان نقش خود در فیلم ظاهر می‌شود.»

فیلم بعدی رزی جسدهای سرشناس (1975) درباره چند قاضی و دادستان ایتالیایی است که ترور می‌شوند و یک بازرس ماهر و درستکار پلیس (لینو ونتورا) مأمور رسیدگی به پرونده قتل‌ها می‌شود فیلم درباره افشای مسائل پشت پرده سیاسی و محدودیت شناخت دستگاه قانون است. برخی از منتقدین، فیلم را یک مقاله معمولی درباره قدرت و فساد دانسته‌اند. جسدهای سرشناس به عنوان بهترین فیلم خارج از مسابقه، در جشنواره کن انتخاب شد و جایزه دیوید دی دوناتلو را گرفت.

 رزی در سال 1979 فیلم مسیح در ابولی توقف نکرد را ساخت. به قول خود رزی که قصد داشت این فیلم را در سال 1963 بسازد، اگر آن زمان فیلم ساخته می‌شد: «بیش‌تر روی بدبختی، فلاکت و عقب‌ماندگی دهقانان در منطقه‌ای فاقد امکانات که همه، حتی مسیح، از آن روی برگردانده‌اند، تأکید می‌کردم.»
http://forum.cinemacenter.ir/attachments/11244d1342524655-poster.jpg
فیلم بر اساس خاطرات کارلو لوی (ولونته) نویسنده ضد فاشیست که سه سال را در تبعید در جنوب ایتالیا به سر برد ساخته شده است. در اصل لوی یک پزشک و نقاش بود (نقش او را در فیلم ولونته بازی می‌کند) و در زندگیش چنان دید دقیقی نسبت به جزئیات داشت که یک کارگردان بدون تجربیات رزی امکان نداشت اهمیت شیوه زندگی او را درک کند. فیلم در اصل به عنوان یک سریال چهار قسمتی و برای تلویزیون ساخته شده بود.

سه برادر (1981) از فیلم‌های شاخص و مشهور رزی است. فیلم اقتباسی آزاد از یک داستان کوتاه نوشته آندری پلاتونوف است. فیلم درباره سه برادر است که از مرگ مادرشان باخبر می‌شوند و برای مراسم تشییع جنازه به نزد پدرشان می‌آیند در حالی که هر یک با مشکلات خود دست به گریبان هستند البته در فیلم بیشتر به برادری پرداخته می‌شود که قاضی دادگاه و مسؤول رسیدگی به پرونده یک ترور است.

سه برادر هم می‌خواهد مانند سایر فیلم‌های رزی افشاگر مسائل سیاسی مهمی باشد، اما نقطه قوت فیلم در جایی دیگر است. نقطه قوت فیلم در لحن تغزلی داستان در بازگشت سه پسر به زادگاهشان و برخورد سه نسل متفاوت با هم است. نسل قدیم (پدر بزرگ)، نسل امروز (سه برادر) و نسل جدید (نوه) در داستانی نوستالژیک با لحنی شاعرانه در کنار هم قرار گرفته‌اند. صحنه‌ای که پدربزرگ، نوه‌اش را پیش خود می خواباند و نیز صحنه‌های رویا و خیال پیرمرد را که با زن تازه در گذشته‌اش دیدار می‌کند، بسیار شاعرانه و تأثیرگذار هستند. سه برادر کاندید اسکار بهترین فیلم خارجی سال هم شد.

 فیلم وقایع یک مرگ از پیش اعلام شده (1987) بر مبنای رمان پرآوازه مارکز که جایزه ادبی نوبل را برایش به ارمغان آورد، ساخته شده است. داستان از خاطرات واقعی مارکز و قتل دوست نزدیکش الهام گرفته شده است. البته فیلم با کتاب فاصله زیادی دارد. رزی با بردن گروه به کلمبیا و تحمل شرایط طاقت‌فرسای آنجا، سعی کرد تا فیلم را به حال و هوای داستان نزدیک کند، اما توفیقی به دست نیاورد. به قول مارکز شاید بهتر باشد فضاهای خالی وقایع مختلف داستان با ذهن خواننده پر شود تا تصاویر این فیلم.

 فیلم آتش‌بس موقت (ترک مخاصمه) را رزی در سال 1997 ساخت. استنلی کافمن درباره این فیلم می‌نویسد: «آتش‌بس موقت براساس فیلمنامه‌ای که رزی و تونینو گوئرا (همکار قدیمی آنتونیونی) از روی کتاب لوی اقتباس کرده بودند، ساخته شد. فیلم با حقیقت هولناکی شروع می‌شود که نوید می‌دهد فیلم قدر موضوعش را دانسته است، ولی به تدریج به یکی دیگر از همان گزارش‌های معمول در باب وحشت‌های جنگ و دوره پس از جنگ تبدیل می‌شود. از آنجا که لوی و سایر زندانیان ایتالیایی مسیر پر پیچ و خم اجباری‌شان را از لهستان و اروپای مرکزی به سوی خانه در پیش می‌گیرند، ماجراهایی هولناک و در عین حال طنز‌آمیز را از سر می‌گذرانند ولی نقطه مرکزی کتاب لوی که منحصر به فرد بودن کتاب، از آن ناشی می‌شود مفقود شده است،(یعنی خود لوی) البته او به لحاظ فیزیکی تقریباً در تمام مدت حضور دارد. جان تورتورو که نقش لوی را بازی کرده، همیشه جدی و متین و در مواقع لزوم حساس و مودب است، اما این شخصیت آن جور که در فیلم می‌بینیم می‌توانست هر یک از آدم‌های دیگری که دور و برش هستند، هم باشد. او وجه تمایز خاصی نسبت به دیگران ندارد.»

 فیلم براساس خاطرات پریمولوی در شرح سفر پس از جنگش به سوی خانه، از آشویتس تا تورین ساخته شده است. (کتاب در سال 1974 منتشر شد و آن هم آتش‌بس موقت نام داشت.)

 در مجموع فرانچسکو رزی فیلمساز موفق درام‌های سیاسی است که در فیلم هایش شجاعانه اقدامات بزه کارانه و جنایت های مافیا و فساد مسئولان دولتی را مورد حمله قرار می دهد.

او گاه با شیوه ای مستند گونه به شخصیت‌های ایتالیای معاصر مثل سالواتوره جولیانو، ماتئنی می پردازد و گاه درام های سیاسی را با جلوه‌ای تعزلی و شاعرانه از زندگی در روستاها و شهرهای کوچک ایتالیا و زندگی خانواده‌های ایتالیایی در هم می‌آمیزد و لذتی منحصر به فرد به تماشاگران آثارش تقدیم می کند.

گزیده فیلم‌شناسی فرانچسکو رزی:

(به عنوان کارگردان و همکار فیلم‌نامه نویس)

مبارزه (1958)، فریاد (1959)، سالواتوره جولیانو (1961)، دست‌ها روی شهر (1963)، لحظه حقیقت (1965)، بالاتر از معجزه (1967)، مردان مخالف (1970)، ماجرای ماتئی (1972)، لاکی لوچیانو (1974)، جسدهای سرشناس (1976)، مسیح در ابولی توقف کرد (1979)، سه برادر (1981)، کارمن (1984)، وقایع یک مرگ از پیش اعلام شده (1987)، ارتباط پالرمو را فراموش کن (1990)، خاطرات ناپلی (1992)، آتش‌بس موقت (ترک مخاصمه) (1997) و...
#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#
پخش از : شبکه نمایش
زمان پخش: 19 دی 1394 ٠۱:۱۱
مدت: 1 ساعت و 39 دقیقه
#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#
سینما کلاسیک این هفته و نگاهی به کارگردان بزرگ آسیایی

این هفته در برنامه سینما کلاسیک شبکه نمایش با پخش فیلم های سالواتوره جولیانو، دودسکادن، خواب گناهکاران، دنیای آپو، شطرنج باز، دست ها روی شهر و مزد ترس، به خانه های شما می آید.

 دودسکادن و خواب گناهکاران دو فیلم از آثار آکیرا کوروساوا کارگردان شناخته شده ژاپنی، از فیلم های کمتر دیده شده این کارگردان است. دودسکادن (Dodes'ka-den) محصول 1970 با وجود شکست تجاری در گیشه از نگاه منتقدان فیلم تقریبا موفقی بود و نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان بود. فیلم به زندگی زاغه نشینان و فقرای جامعه ژاپن دارد و همین مسئله فیلم را به درامی سنگین تبدیل کرده است. خواب گناهکاران (The Bad Sleep Well) محصول 1960 داستان کوئیچی نیشی با بازی توشیرو میفونه کارمند شرکتی است که بوسیله ازدواج با رئیس شرکت موقعیتی خوب برای رسیدن به ریاست شرکت پیدا می کند. اما کوئیچی افکاری در سر دارد که به داستان کارهای پشت پرده شرکت باز می گردد.

سالواتوره جولیانو و دست ها روی شهر اثر کارگردان ایتالیایی فرانچسکو رزی، دنیای آپو و شطرنج باز اثر ساتیاجیت رای کارگردان هندی و مزد ترس اثر هانری ژرژ کلوزوی فرانسوی از دیگر فیلم های این هفته سینما کلاسیک شبکه نمایش است.

سینما کلاسیک هر شب ساعت 1 بامداد پخش و روز بعد ساعت 7 و 17 تکرار می شود.
#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#-#
جستجو در سایت سینمایی رها ماهرو : ماشین باهوش . اسامی بازیگران فیلم ماشین باهوش . بازیگران فیلم ماشین باهوش . فیلم ماشین باهوش . ادرس کانال تلگرام نارنجی . دانلود فیلم مرد خانواده . فیلم مرد خانواده . دانلود فیلم سفر به واشنگتن روی ویلیام نیل . بیوگرافی ساحل بکرانی . نقد سریال and then there were none  . ماذه cph4  . نقد وبررسی فیلمها . فیلم شمال و جنوب . کانال سخنان بزرگان در تلگرام . عشق پدرانه+فیلم . فیلم مرده ها فرشته نیستند . پذیرایی ساده . آدرس کانالهای تلگرام . محل اجرای سریال چارخونه . فیلمی ازداریوش فرهنگ بابازی امین حیایی . سینمایی ماشین باهوش . چیهارو نیاما . بازیگر ماشین باهوش . هنرپیشه ماشین باهوش ویکپدیا . داستان فیلم سینمایی ماشین با هوش . فوتبالیست بازیگر در فیلم ماشین باهوش . فیلم سینمایی ماشین با هوش . ماشین باهوش فیلم . بازیگرفیلم ماشین باهوش . فیلم ماشین باهوش بازیگر دنی میهن . داستان فیلم مجستیک . فیلم ماشین باهوش محصول هندوستان . ساخت باغچه در نسیم مهارت . فاطمه میرکتولی . دانلود کارتون تامی تراکتور . نقد و بررسی الیس رابرت دنیرو . فیلم پذیرایی ساده . فیلم پدر به دانشگاه میرود . دانلود فیلم انتقال علیرضا بذرافشان . دانلود تله فیلم انتقال . کلیپ برنامه پابوس شهادت امام کاظم . کانال تلگرام ترول . برنامه تحلیلی شب های تاریخ . کسی که ازصد در صد مغزش استفاده کنه . برنامه فیروزه سیاه . تصاویر پرواز از دروازه ی اژدها . spectre . هنرپیشه فیلم بیلو . سینمایی دلدادگان هندی . بازیگران فیلم بیلو . فیلم هندی بیلو . بازیگران فیلم بیلو . ایا سریال شمعدونی ادامه دارد . کانال سخن بزرگان تلگرام . درمورد سریال پاستا . دانلود فیلم شرلوک هلمز در واشنگتن با دوبله روی ویلیام نیل . نقد فیلم اسب حیوان نجیبی است . سرتو بدزد رفیق-امریکا 1971 . هنرپیشه فیلم سرتو بدزدرفیق . نقد حاشیه2


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد