رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

فیلم زیبای جولی و جولیا ساخته نورا افرون

جولی و جولیا
2009 آمریکا
Julie & Julia

Dir:Nora Ephron

جولی و جولیا (فیلم)
کارگردان     نورا افرون
تهیه‌کننده     نورا افرون
اریک استیل
امی رابینسون
نویسنده     نورا افرون (فیلمنامه)
جولی پاول (کتاب)
بازیگران     مریل استریپ
امی آدامز
استنلی توچی
کریس مسینا
لیندا ایمند
موسیقی     الکساندر دسپلا
فیلم‌برداری     استفن گولدبلت
تدوین     ریچارد مارکس
شرکت
تولید
   
کلمبیا پیکچرز
توزیع‌کننده     کلمبیا پیکچرز
تاریخ‌های انتشار
    ۷ اوت ۲۰۰۹
مدت زمان
    ۱۲۳ دقیقه
کشور     آمریکا
زبان     انگلیسی
هزینهٔ فیلم     ۴۰ میلیون دلار
فروش گیشه     ۱۲۲ میلیون دلار
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/fa/thumb/0/00/Julie_and_julia.jpg/220px-Julie_and_julia.jpg
جولی و جولیا (به انگلیسی: julie & julia) فیلمی کمدی درام به کارگردانی نورا افرون محصول سال ۲۰۰۹ آمریکا است.

داستان

در سال ۲۰۰۲ جولی پاول (امی آدامز) نویسنده جوانی است که به عنوان یک تلفنچی در یک شرکت در منهتن کار می‌کند. او از کارش راضی نیست. روزی او تصمیم می‌گیرد که هر روز یکی از غذاهای کتاب آشپزی جولیا چایلد را درست کند و یک وبلاگ را راه‌اندازی می‌کند و کارهای روزانه‌اش را در وبلاگ می‌نویسد.
بازیگران

    مریل استریپ در نقش جولیا چایلد
    امی آدامز در نقش جولی پاول
    استنلی توچی در نقش همسر جولیا چایلد
    لیندا ایمند در نقش سیمون بـِک

جوایز

جایزه ها و نامزدی ها
جایزه     رشته     نامزد     نتیجه
جوایز اسکار هشتاد و دوم     بهترین بازیگر نقش اول زن     مریل استریپ     نامزدشده
شصت و سومین مراسم بفتا    بهترین بازیگر نقش اول زن     مریل استریپ     نامزدشده
شصت و هفتمین مراسم گلدن گلوب بهترین بازیگر زن فیلم موزیکال یا کمدی     مریل استریپ     برنده
بهترین فیلم موزیکال یا کمدی     فیلم     نامزدشده

.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,
نورا افرون
نورا افرون در شهر نیویورک در سال ۲۰۱۰
زادروز     ۱۹ مهٔ ۱۹۴۱
نیویورک سیتی
مرگ     ۲۶ ژوئن ۲۰۱۲ میلادی (۷۱ سال)
نیویورک سیتی
ملیت     ایالات متحده آمریکا آمریکایی
علت مرگ     سینه‌پهلو حاصل از لوسمی حاد میلوئید
پیشه     خبرنگار ،مقاله‌نویس ، کارگردان ، تهیه‌کننده ، رمان‌نویس ، نمایش‌نامه‌نویس و فیلم‌نامه‌نویس
سال‌های نویسندگی     ۲۰۱۲-۱۹۷۳
فرزندان     دو فرزند
دانشگاه     Wellesley College

نورا افرون (به انگلیسی: Nora Ephron) (زادهٔ ۱۹ مه ۱۹۴۱ - درگذشتهٔ ۲۶ ژوئن ۲۰۱۲) خبرنگار، مقاله‌نویس، کارگردان، تهیه‌کننده، رمان‌نویس، نمایش‌نامه‌نویس و فیلم‌نامه‌نویس آمریکایی بود.

زندگی‌نامه

خانم افرون در ۱۹ مه ۱۹۴۱ در نیویورک متولد و در کالیفرنیا بزرگ شد و فعالیت خود را با روزنامه نیویورک پست شروع کرد. او بیشتر به دلیل فیلم کمدی رمانتیک خود شناخته می شود. نورا افرون بیشتر برای فیلمنامه فیلم‌های کمدی رومانتیکی چون «وقتی هری سالی را دید» و «بی‌خواب در سیاتل» مشهور است.

خانم افرون برای روزنامه‌ها و مجلات نیز می‌نوشت. او چندین کتاب نیز نوشته که یکی از آنها به نام Heartburn در باره ازدواجش با کارل برنشتاین، روزنامه‌نگار روزنامه واشنگتن پست است که تحقیقاتش در باره رسوایی واترگیت به سقوط ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهوری آمریکا کمک کرد.

ازدواج نورا افرون با برنشتاین هنگامی که او با مارگارت جی، همسر سفیر وقت بریتانیا در آمریکا روابط عاطفی برقرار کرد، پایان یافت. مارگارت جی، دختر جیمز کالاهان، نخست وزیر سابق بریتانیا بود

آخرین فیلم او جولی و جولیا بود. نورا افرون در سن ۷۱ سالگی به دلیل عوارض لوسمی حاد در نیویورک درگذشت.
افتخارات

او سه بار برای نگارش فیلمنامه های «سیلک‌وود» ، «بی‌خواب در سیاتل» و «وقتی هری سالی را دید...» نامزد دریافت جایزهٔ اسکار شد اما هیچگاه این جایزه را دریافت نکرد.

او موفق به دریافت جایزه بفتا برای فیلم «وقتی هری سالی را دید...» به عنوان بهترین فیلم‌نامه شد.
گزیده فیلم‌شناسی

    ۲۰۰۹: جولی و جولیا (فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان و تهیه‌کننده)
    ۲۰۰۵: افسون‌شده (فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان و تهیه‌کننده)
    ۱۹۹۸: نامه داری (فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان و تهیه‌کننده)
    ۱۹۹۳: بی‌خواب در سیاتل (فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان)
    ۱۹۸۹: وقتی هری سالی را دید... (فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده)
    ۱۹۸۳: سیلک‌وود (فیلم‌نامه‌نویس)

.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,
جولی و جولیا
فیلم محصول سال 2009
جولی و جولیا فیلمی کمدی درام به کارگردانی نورا افرون محصول سال ۲۰۰۹ آمریکا است.
تاریخ اکران: ۷ اوت ۲۰۰۹ م. (آمریکا)
کارگردان: نورا افرون
آهنگ‌ساز: الکساندر دسپلا
بودجه: ۴۰ میلیون دلار آمریکا
فیلم‌نامه: نورا افرون
بازیگران
مریل استریپ
امی آدامز
استنلی توچی
.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,
نظر یک وبلاگنویس درباره فیلم جالب جولی و جولیا

سلام

پخش فیلم سینمایی دیشب از شبکه دو، بهانه ای شد برای اینکه بیشتر به خودم و آشپزی فکر کنم.
خودم و همسرم، خودم و زندگی ام.
خیلی دلنشین بود.

داستان از روی کتاب جولی پاول نوشته شده بود  و  فیلم واقعی بود. داستان آشپز شدن یک خانم جوان با الهام از یک آشپز کهنه کار و معروف به نام جولیا چایلد.
زندگی خانوادگی و روابط یک زوج که خانم خونه آشپزی رو خیلی دوست داشت ولی خودش رو موفق نمی دونست. شاید مثل من. و خاطرات آشپزیش رو تو وبلاگش می نوشت.

نکته جالب که من بهش پی بردم این بود که هردو این خانم های هنرمند و علاقه مند همسرشون رو هم خیلی دوست داشتند. یک وقتی یک جایی خونده بودم که به آقایون توصیه کرده بود با کسی که با بی میلی غذا می خوره هیچ وقت ازدواج نکنید. شاید دلیلش همینه.
کسی که به غذا و آشپزی علاقه نداره انگار نمی تونه همسر ش رو هم خیلی دوست داشته باشه.
البته دلیل هم برای حرفم زیاد دارم ولی نمونه های فراوونی دور و برم دارم که خانم های کدبانو با دستپخت های خوب غالبا همسرهاشون رو هم خیلی دوست دارند. می گید نه دور و برتون رو دقیق تر نگاه کنید.

خلاصه اینکه دیدن این فیلم رو به شما هم توصیه می کنم.


تاریخ : پنجشنبه ۱٩ خرداد ۱۳٩٠ | ۳:۱٥ ‎ب.ظ | نویسنده : Faezeh
.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,
نقد فیلم جولی وجولیا Julie & Julia یک آشپزی در دو زمان

فیلم جولی و جولیا، با شرکت مریل استریپ و ایمی ادمز، در باره مربی آشپزی جولیا چایلدز است و زن جوانی به نام جولی پاول که همه غذاهای کتاب او را یک سال پخت و در باره اش وب لاگ نوشت که به کتاب پرفروشی تبدیل شد. این فیلم داستان این دو زن است که در دو زمان مختلف با دو همسر و دو زندگی مختلف، تلاش کردند از طریق اشتیاق وسواس آمیز و پشتکار، خودشان و زندگی شان را از نو بسازند. این فیلم کار جدیدی است از نورا فران، سناریست و کارگردانانی که با فیلمهای زن محور با داستانهای دوگانه موازی، به شهرت رسیده.
 
 در فیلم جولی و جولیا، زن ها همه کاره هستند... و آن هم نه همه زنها... فیلم جولی و جولیا، داستان دو تا زن است که زندگی عادی و شخصیت روزمره خود را به چیز دیگری تبدیل کردند، به چهره ای سراسری و محبوب. جذابیت آن این است که هر دو این زنها، زنهای موضوع فیلم جولی و جولیا.. واقعی هستند یعنی خیالی نیستند، وجود دارند، خانم جولیا چایلدز تا سال 2004 زنده بود و تا اواخر عمرش که به 91 سالگی رسید، در برنامه های تلویزیونی ظاهر می شد و بارها برنامه های قدیمی اش تجدید پخش شد، جولی پاول، بلاگ نویسی که تمام غذاهای کتاب جولیا چایلد را پخت هم که حاضر است.
 
 http://0.tqn.com/d/movies/1/7/2/w/T/julieandjuliapic15.jpg
داستان این طرف دوربین هم مشابه آن طرف آن است، یعنی این فیلم حاصل زحمات نورا افران، سناریست و کارگردانی است که مثل زن های موضوع داستان، خودساخته است. افران وقتی معروف شد که داستان طلاقش با باب برنستین سردبیر اسبق واشنتگن پست را به صورت کتاب منتشر کرد که بعد هم فیلم شد Heartburn با شرکت مریل استریپ و جک نیکلسن.
 
 
 
فیلم جولی و جولیا، براساس دو کتاب ساخته شده. یکیش کتاب اتوبیوگرافی جولیا چایلدز است تحت عنوان «زندگی من در فرانسه» که تشریح می کند چطور در فرانسه در جنگ دوم جهانی، در اوج سرگردانی و نومیدی، زندگی خودش را با تکیه بر اشتیاق، پشتکار و بینش یگانه از نو ساخت. خانم چایلدز با کتابهای آشپزی اش، مربی بزرگی بود که آشپزی به سبک فرانسوی را به آمریکائی ها آموخت و نقش بزرگی در شکل دادن به ذائقه ها بازی کرد.
 
 
 
کتاب دیگری که این فیلم براساس آن ساخته شده، نوشته بلاگ نویس خانم جولی پاول است که زندگی کسالت بار خانوادگی داشت و در شغل خود منشگیری هم به بن بست رسیده بود، ولی وقتی شروع کرد با جدیت، روزی یکی دو غذا از کتاب جولیا چایلدز را پختن و در باره اش بلاگ نوشتن، به موفقیت تازه و خیره کننده ای دست پیدا کرد. خانم نورا افران در سناریوش، این دو شخصیت را در دو زمان و مقطع اجتماعی مختلف قرار داده که هرگز یکدیگر را نمی بینند ولی زندگی های آنها را در سناریوی خود به هم تنیده است.
 
هفته پیش در سینمای زیگفرید نیویورک، مریل استریپ، ایمی ادمز، کریس مسینا و استنلی توچی... هنرمندان فیلم جولی و جولیا روی فرش قرمز بودند برای مراسم افتتاح اکران همگانی این فیلم، که از جمعه آینده خواهد بود. مریل استریپ در نقش جولیا چایلدز، مربی برجسته آشپزی ظاهر می شود و ایمی ادمز، در نقش جولی، بلاگ نویسی که تمام غذاهای کتاب او را در یک سال پخت. برنامه تلویزیونی جولیا چالدز دهها سال محبوب تماشاگران آمریکائی بود.
 
مریل استریپ می گوید خوشحال است که نقش زنی را بازی می کند که آن همه کار کرد و شوهرش را دوست داشت و همه توان و تخیل خود را صرف زیستن کرد. استریپ می گوید جولیا چایلدز فرق می کرد با شخصیت های عصبی یا ناجوری که قبلا بازی کرده است.
 
 
مریل استریپ می گوید دلیل محبوبیت جولیا چایلدز اشتیاق بود که به کارش نشان می داد، که واگیردار است. آدمی بود که بی تعارف خودش بود. سعی نکرد خودش را لعاب بزند یا مد روز باشد و مردم به طرف اصالت شخصیت او کشیده شدند.
 
 
 
جولی پاول، منشی دلخسته ای که ایمی ادمز نقش او را بازی می کند با پختن و نوشتن در باره غذاهای جولیا چایلدز، زندگی تازه پیدا کرد.
 
ایمی ادمز می گوید خوشحال است که قبل از این فیلم در فیلم «شک» با مریل استریپ همبازی بود برای اینکه همچنان زیر نفوذ درسهائی بود که از او گرفت، به خصوص درس حضور در لحظه و سخت کوشی. در فیلم «جولی و جولیا» کریس مسینا نقش شوهر جولی پاول را بازی می کند و استنلی توچی، شوهر جولیا چالد است.
 
 
 
کریس مسینا می گوید خیلی زود با ایمی ادمز خو گرفت و چون طبع شوخ مشابهی دارند، جلوی دوربین رابطه گرمی داشتند. استنلی توچی، می گوید کشش بین دو نفر یا هست یا نیست و زورکی نمی شود.
 
 
جولیا چایلدز به این ترتیب، و ظاهرا دو هنرپیشه طراز اول که هر کدام دو تا جایزه اسکار گرفته اند با آن خانمهای کدبانو، دستپخت خوشمزه ای درست کرده اند. البته به شرطی که زیادی آبکی نباشد.
 
 
 
خانم نورا افران از داستانهای موازی که در پایان به هم برسند، خیلی خوشش می آید هر چند که یک مقدار آن ها را زیادی رقیق و احساساتی درست می کند مثل فیلم پرفروشش «بی خواب در سیاتل» با شرکت تام هنکز، یا «شما نامه دارید» You Got Mail آن هم با شرکت تام هنکز، یا «وقتی هری با سلی ملاقات کرد» که سناریوش را خانم افران نوشته بود.
 
 
 
در فیلم جدیدش هم خانم افران دو داستان موازی را برگزیده که در دو زمان مختلف اتفاق می افتاد و خیلی ها آن را تشبیه کرده اند به غذای اصلی کتاب خانم جولیا چایلدز، یعنی آبگوشت فرانسوی با سس شراب، معروف به بیف بورگنیون... و این فیلم هم غذای پرچربی و سنگین و راضی کننده ای توصیف شده...
 
 
 
به قول خود نورما افران، اسم فیلم باید باشد مریل استریپ و ایمی ادمز و بیف بورگونیون. جولیا چایلدز، با بازی مریل استریپ، یک زن آمریکائی بود که بعد از جنگ در فرانسه به کلاس های آشپزی کوردون بلو در فرانسه رفت و مهارتی که پیدا کرد آمد با اشتیاق در کتاب و برنامه های رادیوئی و تلویزیونی با هموطنانش در آمریکا سهیم شد، و جولی پاول هم یک روز در سال 2002 تصمیم می گیرد تمام 524 دستور غذای کتاب «مهارت در آشپزی فرانسوی» جولیا چایلدز را ظرف یک سال بپزد و هر روز در باره تجربه اش بلاگ بنویسد. این بلاگها به تدریج چنان موفق می شود و خواننده پیدا می کند که به کتابی تبدیل می شود... به این ترتیب، زندگی این دو زن، به طرز شگفت انگیزی، در هم می پیچد. موضوع هر دو زندگی، جستجوی راهی برای مفید بودن و لذت بردن از مواهب زندگی و ارضاء شدن است.
 
 
 
شاید برای آنها که شخصیتی مثل جولیا چایلدز را نمی شناسند، دیدن این فیلم به آشنائی با یکی از چهره های مهم فرهنگ عامه در آمریکا کمک کند. زنی بود که از هر نظر به تماشاگرانش درس داد و یکی از درس های بزرگ او که شاید این فیلم بخواهد بهتر آن را باز گو کند، دیررس بودن شهرت و محبوبیت او بود. برای خانم افران هم همین از جاذبه های داستان است. برای اینکه جولیا چایلدز تا 50 سالگی چندان شناخته شده نبود این جولیا چایلدز افسانه ای که هم می شناسد و ازش خاطره دارند، از 50 سالگی به بعد است... یعنی توانست در میان سالگی خودش را از نو خلق کند. و فیلم جولی و جولیا، علاوه بر شخصیت جولیا چایلدز، شخصیت جولی پاول را هم معرفی می کند. او هم مثل جولیا چایلدز در چهار راه زندگی، خودش و زندگی اش را از نو می سازد و خلاء زندگی اش را با سرمشق گرفتن از جولیا چایلدز پر می کند. و در این مسیر نوسازی خویشتن است که به موفقیت می رسد. وجه مشترک آنها همان آبگوشت مشهور بیف بورگنیون است با شراب و پیازهای ریز سفید...
 
 
 
در جذابیت این شخصیت ها شکی نیست، ولی آیا کسی هست که در این دور و زمانه بخواهد دوساعت و نیم فیلم نگاه کند در باره کتاب آشپزی محبوب مادربزرگ؟ چون، حتی کتابهای آشپزی هم دیگر مدرن شده اند، و کتاب جولیا چایلدز با آن همه کره و کولسترول که توش می ریزد، واقعا مد قدیم است. حالا آشپزی سالم شده.
 
 
جو بلکسترو، منتقد فیلادلفیا اینکوایرر می نویسد هر چند تم های مطرح شده در این فیلم خیلی قوی هستند، ولی معلوم نیست که طرز مطرح کردن آنها و دو ساعت و نیم آشپزی، بتواند بلیط زیادی در گیشه بفروشد - ولی کرک هانیکات، منتقد هالیوود ریپورتر، می نویسد فیلمی است که در میان تماشاگران زن بسیار موفق خواهد بود و به تازگی هم شاهد بودیم تماشاگران زن به تنهائی قادر هستند دست کم در هفته اول اکران، فروش خوبی را تضمین کنند. خانم دبی پوئنته، منتقد اگزامینر، از بازی مریل استریپ تعریف می کند و می نویسد شما به عنوان هوادار مریل استریپ وارد سینما می شوید ولی هوادار جولیا چایلدز از سینما خارج می شوید. .. نویسنده فیلادلفیا اینکوایرر می نویسد، شکی نیست که مریل استریپ برای بازی اش در نقش جولیا چایلدز، بار دیگر نامزد اسکار می شود.
 
 
 
بیشترین تحسین در باره این فیلم راجع به غذاهاست. می گویند گرسنه نروید تماشای این فیلم که تحملش سخت است و به قول یک منتقد، از این فیلم که بیرون می آئید نه اینکه می خواهید یک چیزی بخورید، بلکه چنان اشتهائی دارید که می خواهید همه چیز را بخورید.
 
 
 
روزنامه نیویورک تایمز آن را پورنوگرافی غذائی توصیف کرده به خاطر تصاویر اشتهابرانگیزی که از غذا نشان می دهد و همه غذاها از بس کره دارد، زیر نور فیلمبرداری برق می زند. جذابیت دیگر فیلم، تصویر جولیا چایلدز و شوهرش است که در میانسانی پر از شهوت و اشتها بودند برای زندگی و عشق و غذا.
 
 
 
منتقدهای نشریات تخصصی که نقدهاشان را جلوتر بیرون می دهند، خیلی به آن خوشبین هستند. منتقد هالیوود ریپورتر درآمیختن دو کتاب را ستایش کرده و می نویسد حتی از نظر تجارتی هم فکر خوبی به نظر می رسد برای هیچکدام از این دو کتاب خاطره، برای فیلم پرفروش مناسب نیستند هر چند که شاید از کتاب چایلدز که داستان خودآفرینی خود را در فرانسه بعد از جنگ بازگو می کند، ارزش فیلم شدن جداگانه را داشته باشد. اما از دید این نویسنده، داستان جولیا پاول که عشق وسواس آمیزش به کتاب جولیا چایلدز را جزء به جزء تشریح کرده، زیادی خودمحور است و مزه نامطبوعی از خود به جای می گذارد و از مقابل گذاشتن زندگی کسالت بار این زن و شوهر جوان در محله شلوغ و کارگری کوئینز نیویورک با زندگی جولیا چایلدز و شوهرش در پاریس، فیلم تا حدودی زندگی چایلدز را تحریف می کند.
 
 
 
هانیکات می نویسد علیرغم بازی های خوب و بازسازی خاطره انگیز پاریس دهه 1950، فیلم خانم افران، معنی اصلی کتاب خانم چایلدز را نادیده گرفته و آن این است که او در فرانسه به آزادی رسید و فرانسه او را از ارزش های محافظه کارانه بورژوائی طبقه متوسط و جمهوریخواه آمریکائی رهائی بخشید. کشف غذا برای او کشف آزادی و لذت هائی بودکه در فرهنگ محافظه کار ممنوع بودند. جاستین چنگ منتقد ورایتی، نظر منفی تری نسبت به فیلم خانم افران دارد ولی می نویسد بازی مریل استریپ، تازه ترین ماده غذائی است که در پختن این فیلم به کار رفته و بدون آن، این کمدی - درام بیوگرافی گونه، غذائی قبلا پرحجم و از هضم گذشته است که سعی می کند داستان دو زنی که از راه غذا پختن ونوشتن در باره آن به ارضاء شخصی و شهرت رسیدند، امروزی کند.
 
منبع : وبلاگ بهنام ناطقی 
.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,
جولی و جولیا(JULIE & JULIA)
(تولید 2009)


[و خدا آشپز را آفرید!]
نویسنده ی فیلمنامه و کارگردان: نورا افرون. بازیگران: مریل استریپ (جولیا چایلد)، ایمی آدامز (جولی پاول)، استنلی توسی (پال چایلد)، کریس مسینا (اریک پاول). 123دقیقه. درجه ی نمایشی: PG-13.
فیلم جولی و جولیا قصه ی دو زن میانسال آمریکایی در دو دوران متفاوت را بیان می کند که نقطه ی مشترک آنها، هنر آشپزی و میل سوزان برای کسب موفقیت و شهرت است.
جولیا چایلد، که نقش وی را مریل استریپ بازی می کند، در سال 1912 در پاسادنای کالیفرنیا متولد شد. جولیا برای آموختن هنر آشپزی به پاریس رفت و پس از سالها تلاش و کوشش در سال 1961 کتاب معروف خود، مهارت درهنر آشپزی فرانسوی را که شامل 524 دستور تهیه ی غذا برای 365 روز سال است، چاپ و منتشر کرد. چایلد از سال 1962 برنامه ی تلویزیونی آشپز فرانسوی را تهیه و تولید کرد که بسیار پرتماشاگر بود. جولیا چایلد لقب «بزرگترین آشپز قرن بیستم» را از آن خود ساخته است . اما جولی پاول ، که نقش وی را ایمی آدامز بازی می کند، یک زن عصر اینترنت است که در نیویورک زندگی می کند. جولی عهد بسته که تمامی 524 دستور تهیه ی غذای درج شده در کتاب مهارت در هنر آشپزی فرانسوی را طی یک سال به مرحله ی اجرا درآورد. جولی پاول یک وبلاگ راه اندازی کرده تا گزارش آشپزی خود را هر روز به اطلاع بقیه ی مردم جهان برساند.
فیلم جولی و جولیا زندگی های این دو زن را به صورت موازی نشان می دهد. ما از یک سو جولیای قد بلند را می بینیم که در بازارهای روباز پاریس دهه ی چهل و پنجاه میلادی دنبال میوه و سبزیجات و گوشت تازه می گردد و از سوی دیگر جولی پاول را در آپارتمان نیویورکی اش در دهه ی نود می بینیم که سعی دارد به هر زحمتی که هست دستورالعمل های کتاب آشپزی جولیا را عملی کند. البته تماشاگر بیشتر دوست دارد کهصحنه های پاریسی جولیا را ببیند که یک دلیل این امر شخصیت دوست داشتنی جولیا و شخصیت فرصت طلب و دوست نداشتنی جولی است. و باید اذعان کرد که نقطه ی قوت فیلم در صحنه های مربوط به جولیا است. چه بسا اگر تمامی فیلم به کاراکتر جولیا چایلد اختصاص می یافت، ثمره ی کار بسیار بهتر از این بود.
ایراد دیگر فیلم تلاش مذبوحانه ی فیلمساز برای نشان دادن مشابهت ها وتوازی ها در زندگی های جولی و جولیا است در حالی که این دو زن عملا هیچ شباهتی به هم ندارند.شاید تنها شباهت های آنها ،شوهران گوش به فرمان و صبوری باشد که آنها در کنار خود دارند . متاسفانه کاراکترهای قالبی و توخالی این دو شوهر صبور و شکیبا یک نقطه ضعف برای فیلم به شمار می رود .
با این وجود نکات ارزشمند فیلم جولی و جولیا بسیار بیشتر از عیبهای قابل اغماض آن است. این فیلم اثری است در ستایش لذت های زندگی ،سخاوتمندی کره ی زمین ،و تلاش های عظیمی که برای درست کردن یک غذای واقعا خوشمزه باید به کار بست؛و از همه ی این ها مهمتر جولی و جولیا فرصت بی نظیری است برای تماشای یک بازی درخشان دیگر از بانوی هزارلهجه ی سینما،مریل استریپ.
.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,

سکانس برتر : جولی و جولیا

جولی و جولیا محصول ۲۰۰۹ آمریکا ، یک فیلم کمدی/درام زنانه برگرفته از یک ماجرای واقعی می باشد که انصافاً حتی برای بنده هم جالب و بامزه بود . در این فیلم یک منشی جوان به نام جولی تصمیم می گیرد طی ۱۰۰۰ روز ۱۰۰۰ دستور آشپزی کتاب معروف جولیا چایلز را استفاده و نتیجه آن را در وبلاگش منتشر کند که باعث معروفیتش می شود . اما بامزه ترین بخش های فیلم مربوط به خود جولیا چایلز و مسیری است که وی برای یادگیری آشپزی پیموده . مریل استریپ برای بازی در این نقش برای nام بار نامزد دریافت اسکار شد!
.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,
خلاصه داستان: در سال ۲۰۰۲ جولی پاول ( امی آدامز) نویسنده جوانی است که به عنوان یک تلفنچی در یک شرکت در منهتن کار میکند. او از کارش راضی نیست. روزی او تصمیم می گیرد که هر روز یکی از غذاهای کتاب آشپزی جولیا چایلد را درست کند و یک وبلاگ را راه اندازی میکند و کارهای روزانه اش را در وبلاگ می نویسد...

پ.ن: این فیلمنامه از روی یک داستان واقعی نوشته شده است. شخصیت اصلی داستان (جولی پاول) داستان زندگی خود را با عنوان "جولی و جولیا" در سال 2005 منتشر کرد.


بازیگران:
مریل استریپ در نقش "جولیا چایلد"
امی آدامز در نقش "جولی پاول"
استنلی توچی در نقش "همسر جولیا چایلد"


کارگردان: نورا افرون
تهیه کننده: نورا افرون / اریک استیل / امی رابینسون
نویسنده: نورا افرون (فیلمنامه) / جولی پاول (کتاب)
موسیقی: الکساندر دسپلت
فیلمبرداری: استفن گولدبلت
تدوین: ریچارد مارکس
استودیو: کلمبیا پیکچرز
توزیع کننده: کلمبیا پیکچرز
تاریخ انتشار: 7 اوت 2009
مدت زمان: 123 دقیقه
کشور: آمریکا
زبان: انگلیسی
بودجه: 40 میلیون دلار
فروش: 122 میلیون دلار

جوایز:
نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم کمدی سال 2010
نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن سال 2010
برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره بافتا در سال 2010
برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره گلدن گلوب در سال 2010



رها ماهرو : خوانندگان عزیز و سینمادوست ، لطفا نظر و نقدتان را درباره فیلم دیدنی جولی و جولیا به کارگردانی نورا افرون که از شبکه نمایش تلویزیون پخش شد برای ما بنویسید و بفرستید .




نگاهی به فیلم «جولی و جولیا»
جولی و جولیا

چشم‌های مهربان مریل‌استریپ، به خصوص هنگامی که می‌خندد، هنوز صحنه‌ را جادو می‌کند.

امی آدامز در تداوم سیر صعودی کارنامه‌اش، بار دیگر گامی به جلو برمی‌دارد. نورا افران، سناریست و کارگردان نیز پس از چند شکست ناگوار چون «اعداد خوش‌یمن» (2000) و «افسون شده» (2005) که بیش از هر چیز مشکل لحن داشتند، این‌بار خورش را خوب جا می‌اندازد! نتیجه فیلم دلپذیر و دوست‌داشتنی «جولی و جولیا»است، از پرفروش‌ترین فیلم‌های روی پرده سینماهای آمریکا، که منتقدان نیز زبان به تحسین‌اش گشوده‌اند؛ فیلمی که کاملا مشخص است یک کارگردان زن آن را ساخته؛ از نحوه چیدمان صحنه‌ها گرفته و ذوق و سلیقه‌ای که در سراسر اثر به چشم می‌خورد تا جزئی‌ترین رفتارهای زنانه که جملگی ملموس و تاثیرگذار از کار درآمده‌اند.

«جولی و جولیا» حکم پیروزی اراده زنانی را نجوا می‌کند که با آشپزی، مشی زندگی‌شان را تغییر می‌دهند و به شهرت می‌رسند.آخرین ساخته نورا افران به سفره‌ای می‌ماند که در آن چندین نوع غذای لذیذ، به همراه انواع و اقسام سالادها و نوشیدنی‌ها، به ظرافت و سلیقه چیده شده و اشتهای مخاطب را برمی‌انگیزد.

اگر سال گذشته، زنان «مامامیا!» را تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سال کردند، امسال احتمالا این اتفاق با فیلم «جولی و جولیا» تکرار می‌شود.
جولی پاول، زن جوانی است که زندگی‌اش را به عنوان منشی یک موسسه دولتی در نیویورک‌ هدر می‌دهد. در آستانه 30سالگی او دچار نوعی افسردگی و یأس شده است. در آپارتمان کوچکی به همراه همسرش زندگی می‌کند که مرد مهربانی است ولی جولی از شغل بی‌حاصل و طاقت‌فرسایش به تنگ آمده.

آخرین ساخته نورا افران که قبلا تبحر و توانایی خود را در خلق کمدی رمانتیک‌های شیرین و دلچسب نشان داده، این‌بار مخاطبان خود را به تماشای ضیافتی از خوشمزه‌ترین غذاهای دنیا دعوت می‌کند! «جولی و جولیا» که براساس ماجرایی واقعی ساخته شده، زندگی زنی را به تصویر می‌کشد که برای مبارزه با روزمرگی، به آشپزی رومی‌آورد.

جولی پاول، زن جوانی است که زندگی‌اش را به عنوان منشی یک موسسه دولتی در نیویورک‌ هدر می‌دهد. در آستانه 30سالگی او دچار نوعی افسردگی و یأس شده است. در آپارتمان کوچکی به همراه همسرش زندگی می‌کند که مرد مهربانی است ولی جولی از شغل بی‌حاصل و طاقت‌فرسایش به تنگ آمده.

کار اداری، زندگی او را یکنواخت و کسل‌کننده کرده است تا اینکه جولی تصمیم می‌گیرد با استفاده از کتاب کهنه آشپزی مادرش، همه 524 دستور آشپزی قید شده در کتاب را درست کند؛ کتابی که مولفش جولیا چایلد است که طی سال‌های دهه1940 و 1950 در پاریس زندگی می‌کرد و آنجا تصمیم گرفت کتابی درباره آشپزی بنویسد.

نورا افران در کنار زندگی جولیا پاول، به پاریس سال‌های جنگ جهانی دوم می‌رود و نشان می‌دهد که چگونه جولیا چایلد و همسرش که به عنوان یک دیپلمات خارجی باید ماموریتی را در فرانسه بگذرانند، به جست‌وجوی زیبایی، طراوت و بخشیدن طعمی دلچسب به زندگی برمی‌آیند!
جولی و جولیا

کارگردان در گذر از پاریس دهه40میلادی به نیویورک 2003، لحن همگون و منسجم را به خوبی حفظ می‌کند.

نورا افران، یأس و افسردگی جولیا پاول را خیلی زود با نشاطی حاصل از  اعتماد به نفس عوض می‌کند و با نمایش برش‌هایی از زندگی جولیا چایلد، حال و هوایی پاریسی به فیلم خود می‌بخشد؛ حال‌وهوایی برخوردار از لطافت، ظرافت و هنر زنی که آشپزی را به لذت‌بخش‌ترین کار دنیا تبدیل کرد! مریل استریپ در نقش جولیا چایلد، مهم‌ترین برگ برنده فیلم است؛

هنرپیشه‌ای توانا که می‌تواند به معمولی‌ترین نقش‌ها هم جلوه‌ای متفاوت ببخشد و هر جا که وارد صحنه می‌شود، به فیلم شور و زندگی اعطا می‌کند. استریپ با استفاده مطلوب از خنده‌هایش و صدای زیرش که در اینجا با تاکید بیشتری همراه شده، جولی چایلد را چنان می‌آفریند که نمی‌توان گزینه دیگری جز او برایش تصور کرد! در واقع افران با انتخاب مریل‌استریپ، نیمی از راه را با موفقیت طی کرده و از شور، عظمت و احساس عمیقی که در چهره او موج می‌زند در خدمت غنای بیشتر فیلمش بهره گرفته است.
جولی و جولیا» حکم پیروزی اراده زنانی را نجوا می‌کند که با آشپزی، مشی زندگی‌شان را تغییر می‌دهند و به شهرت می‌رسند.آخرین ساخته نورا افران به سفره‌ای می‌ماند که در آن چندین نوع غذای لذیذ، به همراه انواع و اقسام سالادها و نوشیدنی‌ها، به ظرافت و سلیقه چیده شده و اشتهای مخاطب را برمی‌انگیزد.

امی آدامز نیز در نقش جولی پاول، حسی از طنازی و خوش‌طبعی را به مخاطب القا می‌کند و کیفیت بازی شهودی‌اش، تماشاگر را خیلی زود بر سفره‌ غذاهای لذیذ که می‌پزد، می‌نشاند. آدامز در تبلور احساسات زنی دل خسته و کلافه از زندگی سترون و یکنواخت همان‌قدر موفق است که در برانگیختن تحسین مخاطب از هنر کمال یافته آشپزی‌اش.

نکته جالب توجه این است که جولی پاول خودش را کدبانویی منحصر به فرد و آشپزی توانا نمی‌داند و رویکردش به طباخی، بیش از هر چیز اقدامی در جهت تغییر زندگی بی‌روح و بدون هیجان‌اش است. او کارش را با تهیه غذاهای ساده و معمولی آغاز می‌کند و به تدریج سراغ غذاهایی می‌رود که درست کردنشان نیازمند دقت و حوصله و البته ذوق فراوان است.

«جولی و جولیا» را می‌توان فیلمی درباره انرژی که انسان به پیرامون خود می‌دهد، نیز دانست. گویی فیلمساز می‌خواهد بگوید غذایی می‌تواند طعمی فوق‌العاده داشته باشد و حسی از لذت‌جویی را اقناع کند که با لذت تهیه شده باشد. آشپزی در «جولی و جولیا» ظریف‌ترین، پرجزئیات‌ترین و البته لذت‌بخش‌ترین حرفه دنیاست.

افران پرجلوه‌ترین سکانس‌های فیلمش را با نماهایی خوش‌ترکیب از فرایند آشپزی می‌آراید و موفق می‌شود تم اثرش را چنان با مهارت گسترش دهد که تماشاگر به روند تهیه یک سالاد فصل یا تزئین سوپ جو را با سبزیجات تازه، با کنجکاوی و علاقه بنگرد. اینگونه است که پختن یک خورش خوشمزه می‌تواند مهم‌ترین کار دنیا باشد و اساسی‌ترین سؤال اینکه چگونه باید گوشت را در داخل ماهی‌تابه تفت داد؟!
جولی و جولیا

«جولی و جولیا» در فصل‌های آغازین‌اش یکی از مهم‌ترین قواعد درام پردازی، یعنی اصل تضاد را به خوبی رعایت می‌کند؛ تضاد میان پاریس سرشار از شور زندگی دهه 40 با نیویورک بی‌روح و کسل‌کننده امروز؛ جایی که فیلمساز از رنگ‌های گرم، شور زیستن و انرژی و انگیزه‌ای تمام نشدنی، به آپارتمانی کوچک، به هم ریخته و فاقد حس زندگی برش می‌زند. جولی و جولیا در طول فیلم هرگز یکدیگر را نمی‌بینند ولی فیلمساز مدام میان زندگی این دو حرکت می‌کند و نقاط تمایز و اشتراکشان را نمایان می‌کند. هر دو زن با انتشار هنرشان می‌توانند به شهرت برسند.

جولیا چایلد وقتی موفق می‌شود ناشر کم خرد و کوته‌بینش را متقاعد کرده و کتاب آشپزی‌اش را منتشر کند، به توفیق دست پیدا می‌کند.

جولی پاول نیز هنگامی که تجربه‌هایش در آشپزی و عمل‌کردن به دستور کتاب چایلد را در وبلاگش می‌نویسد، خیلی زود در فضای مجازی به قهرمانی استثنایی مبدل می‌شود.

«جولی و جولیا» موفق می‌شود حس اعتماد به‌نفس کاراکترهایش را به مخاطب القا کند. فیلم می‌گوید هیچ کاری الزاما بی‌اهمیت یا مهم نیست بلکه شیوه انجام دادنش است که کیفیت آن را تعیین می‌کند. همچنان ذوق و استعداد تنها در سایه پشتکار می‌تواند نتیجه دهد.
جولی و جولیا» فیلم دلپذیری است که تماشاگر را از همان سکانس اول با خود همدل و همراه می‌کند. تسلط افران بر ابزار باعث شده تا فیلم با آنکه به شدت مستعد تداعی‌گری برنامه‌های آشپزی تلویزیون است، از چنین ورطه‌ای به سلامت عبور کند؛ آن هم در حالی که فیلم آکنده از سکانس‌های آشپزی است.

«جولی و جولیا» فیلم دلپذیری است که تماشاگر را از همان سکانس اول با خود همدل و همراه می‌کند. تسلط افران بر ابزار باعث شده تا فیلم با آنکه به شدت مستعد تداعی‌گری برنامه‌های آشپزی تلویزیون است، از چنین ورطه‌ای به سلامت عبور کند؛ آن هم در حالی که فیلم آکنده از سکانس‌های آشپزی است. نورا افران درام زندگی را با سرپنجه‌های هنرمند زنانی ثابت‌قدم و جسور رقم می‌زند که تماشاگر حسرت خوردن دستپخت‌شان را دارد!

افران با پرهیز از حاشیه‌روی‌های بی‌مورد داستانی و با دکوپاژی روان و بدون تاکید و جلوه‌گری نشان می‌دهد که از انبوه تجربه‌های متنوعش در کمدی‌رمانتیک‌ها، به خوبی درس گرفته است. سازنده «جولی و جولیا» سادگی دلپذیرش را به سادگی به دست نیاورده و این پیروزی، حاصل چندین و چند شکست دراماتیک است.

از منظری افران همان کاری را انجام داده که جولی پاول؛ تغییر مسیر از کاری یکنواخت و خسته‌کننده به انجام فعالیتی لذت‌بخش و شورانگیز؛ اینکه عمل کردن به پیشنهاد سرآشپزش می‌تواند طعم شیرین زندگی را به شما بچشاند!

مسعود عجمی


Julie and Julia - جولی و جولیا

جولی و جولیا داستانی واقعی از جولیا پاول وبر اساس خاطرات جولیا چیلد با نام(زندگی من در فرانسه) که برای برادر زاده اش الکس نوشته است، ساخته شده است ، داستان اشاره به زندگی دو زن (جولی و جولیا) در دو زمان و دو مکان متفاوت دارد که به نظر می رسد زندگیشان به هم بافته شده است.جولی جوان تصمیم می گیرد تمام 524 دستور پخت غذای جولی، که چندین سال قبل آشپز ماهری بوده است را از روی فیلم ها و دست نوشته هایش در 365 روز بپزد و نتایج خود را در وبلاگ شخصیش به ثبت برساند و...
.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,

نظرات 1 + ارسال نظر
بی نام یکشنبه 9 آبان‌ماه سال 1395 ساعت 12:57 ق.ظ

جالب بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد