رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

نقد فیلم قتل در قطار سریع السیر شرق ساخته سیدنی لومت

رها ماهرو : خوانندگان و دنبال کنندگان وبلاگ جامع سینمایی رها ماهرو ، لطفا نظرات و نقد های خود را درباره ی فیلم قتل در قطار سریع السیر شرق به کارگردانی سیدنی لومت برایمان بفرستید


قتل در قطار سریع السیر

1974 انگلستان
Murder on the Orient Express

http://www.zortex.ir/wp-content/uploads/2015/05/Murder.on_.the_.Orient.Express.1974.720p_-Zortex.Ir-.jpg


قتل در قطار سریع‌السیر شرق (فیلم ۱۹۷۴)
Murder on the Orient Express
کارگردان     سیدنی لومت
تهیه‌کننده     John Brabourne
Richard B. Goodwin
فیلمنامه‌نویس     Paul Dehn
Anthony Shaffer
بر پایه     قتل در قطار سریع‌السیر شرق اثر آگاتا کریستی
بازیگران :

آلبرت فینی

لورن باکال
اینگرید برگمن
ژاکلین بیسه
مایکل یورک
ژان-پیر کسل
شان کانری
جان گیلگد
وندی هیلر
ریچل رابرتس
آنتونی پرکینز
ریچارد ویدمارک
ونسا ردگریو
کالین بلکلی
مارتین بالسام
جرج کولوریس
Denis Quilley
ورنون دوبتچف
ریچارد رادنی بنت
موسیقی     ریچارد رادنی بنت
فیلم‌برداری     جفری آنسورث
تدوین     آن وی. کوتس
شرکت تولید :
G.W. Films Limited
توزیع‌کننده     EMI Films (UK)
تاریخ‌های انتشار۲۴ نوامبر ۱۹۷۴ (UK)
کشور     بریتانیا
زبان     انگلیسی
بودجه     ₤۱.۵ میلیون
گیشه     ₤۱۹ میلیون

«قتل در قطار سریع‌السیر شرق» (انگلیسی: Murder on the Orient Express) یک فیلم به کارگردانی سیدنی لومت است که در سال ۱۹۷۴ منتشر شد. داستان از کتاب قتل در قطار سریع‌السیر شرق از آگاتا کریستی و موضوع قتل یک شخص در قطاری سریع‌السیر است که پوآرو در آن حضور دارد و سعی در حل معمای قتل می‌کند.
http://cdn.wegotthiscovered.com/wp-content/uploads/Murder_on_the_Orient_Express3.jpg
محصول : آمریکا
ژانر : جنایی/درام/هیجانی
سال انتشار : ۱۹۷۴
خلاصه داستان: کاراگاه پوآرو در مورد قتل سرمایه داری تحقیق میکند که در قطار و به وسیله خنجری به قتل رسیده است، در حالیکه آن قطار به علت طوفان در کوههای صربستان متوقف شده است و …
http://static.giantbomb.com/uploads/original/3/35156/1137752-cover___na.jpg
دوباره سازی فیلم کلاسیک
«قتل در قطار سریع السیر شرق» دوباره تکرار می شود+تصویر

نسخه تازه‌ای از فیلم کلاسیک «قتل در قطار سریع‌السیر شرق» ساخته می‌شود. ریدلی اسکات این فیلم را با همکاری مارک گوردن و سایمن گینبرگ تهیه خواهد کرد.
«قتل در قطار سریع السیر شرق» دوباره تکرار می شود+تصویر
خبر تولید نسخه جدید این اثر کلاسیک دهه هفتادی در حال پخش می‌شود که بسیاری از اهل فن، تولید این نوع فیلم‌ها را غیر ضروری می‌دانند.
کمپانی فوکس قرن بیستم که نسخه اصلی این درام دلهره‌آور و پر رمز و راز را در سال 1974 تهیه کرد، سرمایه‌گذار نسخه تازه آن هم خواهد بود.
نسخه اصلی براساس قصه کتاب مشهور و پرخواننده آگانا کریستی به همین نام ساخته شد. این کتاب سال 1934 روی پیش‌خوان کتاب فروشی‌ها قرار گرفت و بلافاصله تبدیل به یکی از موفق‌ترین آثار ادبی کل تاریخ ادبیات جنایی جهان شد.
نسخه سینمایی سال 1974 را سیدنی لومت کارگردانی کرد و آلبرت فینی در آن، در نقش کارآگاه معروف بلژیکی هرکول پوآرو بازی کرد.
خط اصلی قصه فیلم در ارتباط با قتل یک سرمایه دار بزرگ آمریکایی در داخل یک قطار سریع‌السیر بود. هرکول پوآرو  مامور تحقیق درباره این قتل می‌شود.
او در جریان تحقیقات متوجه می‌شود این سرمایه دار به صورت مخفی با نیروهای گشتاپو و اس اس همکاری کرده و قاتل او، مجموعه‌ای از کسانی هستند که توسط وی آسیب‌های جدی مالی و جانی دیده‌اند.
نقش مسافران قطار را که به صورت دسته جمعی در ارتکاب این قتل شرکت می‌کنند، بازیگران مطرحی مثل لورن باکال، شون کانری، سرجان گیلگاد، ژاکلین بیسه، مایکل یورک ، آنتونی پرکینز، ونسا رد گریو، کالین بلیکلی و اینگرید برگمن بازی می‌کردند.
برگمن برای این فیلم موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش نقش مکمل شد. او در قصه فیلم در نقش یک میسیونر مذهبی سوئدی بازی کرد.
به نوشته سایت اینترنتی موویز، کمپانی فوکس قرن بیستم هم‌اکنون به دنبال فیلم‌نامه نویسانی است که کار نگارش فیلم‌نامه نسخه جدید فیلم را به دست آن‌ها بسپارد.
هنوز معلوم نیست فیلم‌نامه نسخه تازه «قتل در قطار سریع‌السیر شرق» اقتباسی وفادارانه از قصه کتاب آگاتا کریستی خواهد بود یا فیلم سینمایی سیدنی لومت.
در عین حال، مسئولان کمپانی فوکس قرن بیستم صحبتی درباره زمان شروع کار فیلم‌برداری آن و یا تاریخ اکران عمومی آن نکرده و توضیحی به رسانه‌های گروهی نداده‌اند.
این در حالی است که ریدلی اسکات یکی از تهیه کنندگاه نسخه تازه، رسماً گفته است به عنوان کارگردان با این پروژه همکاری نخواهد داشت و کس دیگری انجام این کار را به عهده خواهد گرفت.
نسخه اصلی فیلم با هزینه‌ای 10 میلیون دلاری تهیه شد. این درام پر رمز و راز دلهره آور بر اساس فیلم‌نامه ای از پل دهن ساخته شد و در آمریکای شمالی حدود 25 میلیون دلار فروش کرد.
https://cdn2.thedissolve.com/articles/5982/detail.34d2ca56.png
تلگرافی به دست پوآرو میرسد او به زحمت کوپه ای در قطار سریع السیر شرق پیدا می کند. اما مسافران این قطار عجیبند....از همه نوع قشر جامعه. از همه عجیب تر تاجری آمریکایی است که....

توضیح: قطار سریع السیر شرق یکی از کتابهای معروف و یکی از بهترینهای آگاتا کریستی است که فیلمی با همین نام نیز از آن ساخته شد.
http://images.static-bluray.com/reviews/9393_5.jpg
آگاتا کریستی رمان قتل در قطار سریع السیر شرق را در سال ۱۹۳۴ وقتی در هتل پرا پالاس استانبول سکونت داشت نوشت. استانبول آخرین ایستگاه شرقی قطار سریع السیر اورینت بود که در آن زمان بین غرب و شرق اروپا در تردد بود.
اتاقی که آگاتا کریستی در آن می‌زیست توسط مقامات هتل پرا پالاس به‌عنوان یادبود این نویسنده نامدار در همان حال و هوای زمان اقامت کریستی حفظ و نگهداری شده‌است.
http://www.agathachristie.com/media/asset/images/2013/11/MOTOEPhotoDSGroupShot.JPG
باز هم " هرکول پوارو " به دنبال قاتلی خطرناک می گردد . اما این بار قاتل هیچ خطری برای پوارو ندارد زیرا که اصولا به علت انگیزه های متداول نظیر پول ، عشق ، نفرت و ... دست به جنایت نزده ...
در آغاز داستان پوارو در استانبول به سر می برد اما به طور ناگهانی پیغامی دریافت می کند که باید هر چه سریعتر به لندن بازگردد . اما او در کمال تعجب می بیند که قطار سریع اسیر استانبول به مغرب زمین مملو از مسافر است و حتی برای یک نفر نیز جای خالی ندارد .
پوارو همچنان که به دنبال راهی برای حل مشکل اش است به دوست قدیمی خود " ام بوک " بر می خورد که یکی از مسئولان با نفوذ راه آهن است و از این طریق بلیت سفر به غرب را دریافت می کند . هر چند در ابتدا کوپه مناسبی ندارد و در حین سفر مجبور می شود جایش را تغییر دهد
_________________

___________________

داستان : سیندرلا به ایران آمد

داستان : پاندا کونگ فو کار به ایران آمد



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد