رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

مجموعه آشپزباشی ساخته محمد رضا هنرمند

آشپزباشی
1389 ایران

محمدرضا هنرمند


آشپزباشی (مجموعه تلویزیونی)
ژانر     خانوادگی، کمدی
کارگردان     محمدرضا هنرمند
بازیگران     پرویز پرستویی
‏‎فاطمه معتمدآریا
‏‎مهراوه شریفی‌نیا
‏‎ملیکا شریفی‌نیا
علی طباطبایی
محمدرضا غفاری
سید مهرداد ضیایی
فرهاد اصلانی
افسانه چهره آزاد
آشا محرابی
شبنم مقدمی
هوشنگ حریرچیان
جمشید مشایخی‏
هدی زین العابدین
کشور سازنده      ایران
زبان‌ها     فارسی
تعداد قسمت‌ها     ۴۰
تولید
مدت     ۴۰ دقیقه
پخش کننده
شبکه اصلی     شبکه ۱ سیمای جمهوری اسلامی ایران
اجرای اصلی     ۹ آذر ۱۳۸۸ – ۲۴ خرداد ۱۳۸۹
پیوندهای بیرونی
[شبکه ۱ سیما وب‌گاه]

آشپزباشی نام یک مجموعه تلویزیونی است که از شبکه یک صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می شده است. هزینه ساخت این سریال چهار میلیارد تومان بوده‌است که ۱۶ میلیارد تومان برای صدا و سیما درامد داشته است که شبکه یک سیما آن را پخش کرده است .

داستان

داستان این سریال درباره زوجی(پرویز پرستویی و فاطمه معتمدآریا) است که با داشتن چهار فرزند بزرگسال قصد جدایی دارند اما به‌دلایلی در هر قسمت نمی‌توانند از یکدیگر جدا شوند و مشکلات جالب بر سر مصاحبه در تلویزیون به وجود می آید و...



حقایقی درباره آشپزباشی محمد رضا هنرمند
آشپزباشی به روایت پرستویی و هنرمند و منتقدان مخالف و موافق
سریال آشپزباشی ساخته محمد رضا هنرمند از همان زمان ساخت آن تا پخش آخرین قسمتهای آن از تلویزیون مسیر بسیار پر فراز ونشیبی طی کرده است .
محمد تاجیک : سریال آشپزباشی ساخته محمد رضا هنرمند از همان زمان ساخت آن تا پخش آخرین قسمتهای آن از تلویزیون مسیر بسیار پر فراز ونشیبی طی کرده است .

به گزارش ماهنامه پیلبان ،در زمان تولید این سریال چندین بار فیلمبرداری آن متوقف و حتی یکباررسما پروژه تعطیل شد ودرزمان نمایش این سریال نیز درابتدا منتقدان به استقبال از آن رفته ولی درادامه پنبه آن را زدند.دراین میان باید واکنش برخی محافل به تصویری که این سریال از خبرنگاران ارائه داد اضافه کرد تا همه این حواشی باعث شود سریال آشپزباشی سریالی جنجالی وپرحاشیه باشد .



/ پرویز پرستویی از آشپزباشی می گوید/

پرویز پرستویی بازیگری است که کمتر اهل مصاحبه است . او درزمان نمایش سریال آشپزباشی در تنها گفت وگویی که با یک نشریه غیر سینمایی ودرواقع اجتماعی انجام می دهد درباره سریال آشپزباشی می گوید : بحث اصلی سریال آشپز باشی درباره خانواده وطلاق است .ماجرااز کجا آغاز می شود ؟ از یک سوئ تفام ،خودخواهی ،خود بزرگ بینی وزیاده خواهی ظاهر داستان خانمی است که درتلویزیون مصاحبه کرده وهمسرش را نادیده می گیرد و از طرفی اکبر هم آدم کاملی نیست .اوهم اشتباه ها را تکرار می کند .جذابیت این سریال همین جاست که که باید این دو شخصیت کنارهم قرار بگیرند تا مشخص شود در پایان چه اتفاقی خواهد افتاد . موضوع طلاق یک معظل اجتماعی است و دلایل متعددی در کنار هم باعث جدایی وفروپاشی یک خانواده می شود .در گذشته اختلافهای زن وشوهر کمتر به دادگاه کشیده می شد و هر جور بود حل می شد ولی الان بسیاری از مشاجرات خیلی زود سر از دادگاه در می آورد و حرمت خانواده ها از بین می رود .من یک وقت کتاب قانون مدنی خانواده را دیدم که چه قدر قطور است و چه قدر جزییات دارد .با خودم گفتم واقعا این این زندگی ساده مااین همه جزییات دارد .

پرستویی درادامه صحبتهای خود بااشاره به اینکه امیدوارم مردم این کاررا بپذیرند گفته بود :مجموعه " زیر تیغ " مجموعه تلخی بود و ما تصمیم گرفتیم که این بار به نوعی آن تلخی را جبران کنیم .اما نه من ونه آقای هنرمند هر گز قصد نداشتیم که مردم را بی جهت بخندانیم .کار تازمانی که ساخته شود برای ماست ولی پس از اینکه پخش شد متعلق به مردم است و آنها باید در مورد آن قضاوت کنند و اشکالات مارا به ما گوشزد کنند .
مااز روز اول که شروع به کار کردیم مردم خوشحال بودند که دوباره آقای هنرمند وپرویز پرستویی و خانم معتمد آریا دارند یک سریال می سازند .مردم بااین پیش زمینه جلو آمدند .موضوع این سریال نیز فقط طلاق هم نیست سراغ همه شئون زندگی می رود چون اگر فقط حکایت طلاق بود که دریک فیلم 90دقیقه ای هم جمع می شد اما آشپزباشی سراغ تیپهای مختلف رفته و به مشکلاتشان می پردازد .(ماهنامه مهرنو-بهمن 88)





/آشپزباشی به روایت محمد رضا هنرمند/

پیش از آغاز نمایش سریال آشپزباشی ،محمد رضا هنرمند کارگردان این سریال در گفت وگویی با ایسنا، «آشپزباشی» را در زمره‌ی آثار طنز قرار داد که صرفا با هدف خنداندن بیننده ساخته نمی‌شود.او در مصاحبه خود گفته بود : آشپزباشی همانند مجموعه‌ی «کاکتوس» یک طنز اجتماعی است که سعی دارد موضوعی جدی را در قالبی چند پهلو مطرح کند که یکی از وجوه آن خنداندن تماشاگر است.
. محمدرضا هنرمند که خود نگارش متن مجموعه‌های کاکتوس را برعهده داشته است گویا پس از ساخت « زیر تیغ» متن‌های زیادی برای کارگردانی به او پیشنهاد شده که از بین تمام این متن‌ها تنها او آشپزباشی را می پسندد.



/روایت ضرغامی از آشپزباشی/

سید عزت الله ضرغامی رییس سازمان صدا وسیما سال گذشته در بازدید از روند ساخت مجموعه تلویزیونی «آشپزباشی» به کارگردانی «محمد رضا هنرمند» گفته بود : مجموعه‌هایی که با زبان شیرین و مورد فهم و پسند عامه مردم؛ آسیب‌ها و ناهنجاری‌های موجود در جامعه را بیان می‌کنند از پشتیبانی رسانه ملی برخوردار هستند.
ضرغامی با اشاره به ویژگی داستانی سریال تلویزیونی «آشپزباشی» گفته بود: نوآوری در انتخاب موضوع که قابل تعمیم در خیلی از عرصه‌های دیگر نیز هست و همچنین برجستگی هنرمندان و عوامل سازنده این مجموعه نوید یک اثر ارزشمند را در این عرصه می‌دهد.

/فرهاد اصلانی از آشپزباشی می گوید/

به باور تعدادی از منتقدان فرهاد اصلانی در سریال آشپز باشی بسیار موفق بوده است . خود اودر مصاحبه ای در پاسخ به سوال جالبی که آیا حضور پرویز پرستویی و فاطمه معتمدآریا در آشپزباشی برای شما انگیزه بیشتری برای قبول یک نقش در سریال ایجاد کرده بود می گوید :قطعا همین‌طور است بویژه این‌که من تجربه همبازی شدن با پرستویی را قبلا داشتم. حضور پرستویی در یک فیلم یا سریال حکم ستون را برای خیمه دارد و بازیگر در کنار او احساس امنیت می‌کند.
اصلانی در پاسخ به سوال دیگری که در آشپز باشی چطور به لهجه همدانی رسیدید؟می گوید :یک عامل به خود فیلمنامه و ساختار قصه برمی‌گشت و دوم از طریق گفتگوهایی که با آقای هنرمند داشتم به این نتیجه رسیدیم که گویش شخصیت داستان همدانی باشد، چون وجود این لهجه راه را برای ما در ارائه این نفش روشن تر می‌کرد.
او درادامه می گوید : من با لهجه همدانی آشنا نبودم ولی رفتم و تحقیق کردم. برای همین کار به همدان رفتم و صدا ضبط کردم و با مردم آنجا صحبت کردم و از طریق تمرین و ممارست به این لهجه رسیدم. یکی از امتیازات هنرمند این است که برای بازی پیشنهادهای زیادی دارد و این به بازیگر کمک می‌کند تا بهتر به نقش نزدیک شود. در واقع او توانایی و استعداد بازیگرانش را کشف می‌کند.


/هنرمند فیلمنامه را دوست داشت/


اما بیشترین انتقادات از ریتم کند سریال ،فیلمنامه وتدوین آن است . یکی از فیلمنامه نویسان این سریال در مصاحبه ای درباره نگارش فیلمنامه این سریال گفته :من و دو دوست نویسنده جلسات منظمی برگزار می‌کردیم و درباره جزییات هر قسمت حرف می‌زدیم و یک نفر مسوولیت نگارش را به عهده می‌گرفت و بعد از آن در جلسه بعدی درباره قسمت نوشته شده صحبت می‌کردیم. ما سعی کردیم همراه یکدیگر طرح قصه را گسترش دهیم تا قابلیت یک سریال بلند را پیدا کند. هر قسمت از مجموعه «آشپزباشی» با نظر جمع نوشته می‌شد.
او درادامه گفته :آقای هنرمند فیلمنامه را خیلی دوست داشت و زمانی که به پروژه «آشپزباشی» پیوست، نظراتی داد و ما هم در فیلمنامه اعمال کردیم. البته نظر او این‌گونه نبود که شخصیتی حذف یا اضافه شود، بلکه بخش‌هایی از فیلمنامه که به لحاظ اجرا مشکلاتی داشت، به گروه نویسندگان اطلاع می‌داد و ما هم تغییراتی می‌دادیم. در مجموع تغییرات جزئی بود، نه کلی.
گرچه اتفاقات در قسمت‌های اول کمتر بود، اما مخاطب در قسمت‌های اخیر بیشتر شاهد داستان‌های مختلف است. البته طنز در فیلمنامه این مجموعه بیشتر بود، اما بنا به سلیقه آقای هنرمند طنزش کمرنگ شد و بیشتر به مسائل نگاه جدی شده است. از سوی دیگر ما می‌توانستیم داستانک‌های مختلفی در قصه قرار دهیم، اما قصد داشتیم کار متفاوت بوده و خط داستانی دعوای اکبر و مینو باشد تا مخاطب از محور اصلی قصه دور نشود.
او در پاسخ به سوالی که شما مخالفتی با کمرنگ شدن طنز مجموعه نکردید؟ می گوید :
نه، چون کارگردانی مقوله جداگانه‌ای است و آقای هنرمند این طور ترجیح دادند که بخش جدی اتفاقات پررنگ باشد. این مساله به سلیقه او برمی‌گردد که قابل احترام هم هست.

/تدوین همزمان لطمه به آشپزباشی/


امیر پورعباس، تدوینگر مجموعه تلویزیونی آشپزباشی نیز معتقد بود تدوین همزمان به کار لطمه وارد کرده است: هنوز فیلمبرداری به پایان نرسیده بود که پخش آغاز شد و همین پخش زود هنگام لطمه بسیاری به کار وارد کرد. در تدوین هم سعی کردیم ریتم کار حفظ شود، ولی فشار زیادی هم به من و هم به کارگردان وارد شد، چراکه آقای هنرمند به کیفیت کار اهمیت می‌داد و بعد از فیلمبرداری سر صحنه مونتاژ می‌آمد و وقت می‌گذاشت و کار را نهایی می‌کرد و همین مساله انرژی و وقت بسیاری از ما می‌برد.

/تماشاگر کم حوصله به روایت تدوینگر آشپزباشی/

کند بودن ریتم مجموعه تلویزیونی آشپزباشی ازجمله مسائلی است که به کرات شنیده شده است. زمانی که این مساله با تدوینگر مطرح شد، پورعباس کند بودن ریتم در تدوین را خاصیت داستان و کم‌حوصلگی بیننده عنوان کرده و گفته بود: داستان به گونه‌ای است که انواع حس‌های مختلف در آن دیده می‌شود، مینو و اکبر بر اثر سوءتفاهمی دچار درگیری و قهر شدند و کشمکش‌های فراوانی با یکدیگر دارند و هر بار که می‌خواهند آشتی کنند، مساله‌ای پیش می‌آید. درواقع محور داستان بر این اساس نوشته شده است ولی مخاطب ما به سریال‌های شبانه عادت کرده و می‌خواهد زود به نتیجه برسد؛ با این اوصاف تا آنجا که توانستیم ریتم کار را تند کردیم و اگر بیش از این پیش می‌رفتیم به داستان لطمه می‌خورد.




/خبرنگاران وواکنش به آشپزباشی/


اما نشان دادن تصویری از خبر نگاران درسریال آشپز باشی حتی واکنش یک نماینده مجلس را هم در پی داشت .او در اظهاراتی گفته بود :در سریال «آشپزباشی» که از تلویزیون پخش شد، نسبت به روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و اصحاب قلم اهانتی صورت گرفت. این قشر زحمت می‌کشند و جایگاه رفیعی دارند که باید حفظ شود.» این مطلب واکنشی بود که نماینده مردم اردبیل نسبت به پخش یک مجموعه از تلویزیون ارائه داده است.
ماجراازاین قرار بوده که در یکی از قسمت‌های پیشین «آشپزباشی» خبرنگاری مخفیانه با دوربین عکاسی خود وارد دفتر کار مینو(با بازی فاطمه معتمدآریا) می‌شود و زمانی که قصد عکاسی از عکس خانوادگی روی میز مینو را دارد، اکبر(با نقش آفرینی پرویز پرستویی) با او درگیر می‌شود و خبرنگار را کتک می‌زند.
در قسمت بعدی خبرنگار از اکبر شکایت می‌کند و با مامور برای جلب او به رستوران می‌آید اما با وجود اصرار کارکنان رستوران، راضی به پس گرفتن شکایت خود نمی‌شود. ولی مینو با قدری گفت‌وگو، گذاشتن سینی غذا جلوی او و سفارش به یکی از پیشخدمتان رستوران برای برآورده کردن خواسته‌های خبرنگار،او را متقاعد کرد که از شکایت خود صرف نظر کند.
پس از پخش این قسمت‌ها اعتراض‌هایی در محافل مختلف عنوان شد. از جمله سید کاظم موسوی، نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی که تذکری با استناد به اصل دوم قانون اساسی ارائه داد.
در پی این موضوع رییس سازمان صدا و سیما، درباره‌ی نگاه انتقادی سیما به خبرنگاران مطبوعات در برخی از سریال‌های درحال پخش، پاسخی کوتاه داد؛ او با بیان این که«این اشکال وارد است که اگر قرار است به خبرنگاران انتقاد وارد شود نباید تنها به خبرنگاران رسانه‌های مکتوب پرداخت.» می‌گوید: اگر خبرنگار «آشپزباشی» از جام‌جم بود، این کار خوب بود، چون جام‌جم را نقد می‌کردیم؛ روزنامه جام جم ارگان صدا‌وسیماست.»
اما جواد نوروزبیگی، تهیه کننده این سریال در گفت وگویی باایسنا می گوید: خبرنگار جزوی از بافت داستان این سریال بوده‌است؛ هم‌چنین ما برای خبرنگاران احترام قایل هستیم. چون بدون هیچ چشم‌داشتی پیام ما را به مخاطبان می‌رسانند؛ بنابراین دلیلی برای اهانت به آنان وجود ندارد.
نوروز‌بیگی یکی از مشکلات ساخت سریال در ایران را نبود ظرفیت لازم ازسوی صاحبان مشاغل برای پذیرش انتقادات دانسته و اظهار می‌کند: متاسفانه شرایط به‌گونه‌ای است که روی هر شغلی که برای ساخت سریال دست می‌گذاریم، با انتقاداتی مواجه می‌شویم.





/منتقدان : خوش استقبال وبد بدرقه/




اما واکنش منتقدان به این ساخته هنرمند بسیار جالب بود . آنها ابتدا با روی خوشی به استقبال از این سریال رفته ولی زمانی که آشپزباشی به مراحل پایانی نمایش خود نزدیک شد منتقدان شروع به انتقادات شدیدی از آن کردند .انتقاداتی که واکنشهای منفی محمد رضا هنرمند و جواد نوروز بیگی را در پی داشت والبته از یک سوی دیگر باعث کاهش تعداد قسمتهای اصلی این سریال شد .
/راتاتویی ایرانی؟!/

احسان ناظم بکایی در روزنامه تهران امروز با تمجید از سریال آشپزباشی با انتخاب تیتری با عنوان " راتاتوی ایرانی " می نویسد :این رستوران کجاست؟» بیننده با دیدن غذاهای خوش آب و رنگ و رستوران تمیز ومنظم سریال از این دست سوالات در ذهنش شکل می‌گیرد. شاید دیدن تنها دو قسمت از سریالی 40 قسمتی سنگ محک مناسبی برای تحلیل آن نباشد ولی همین دو قسمت 45 دقیقه‌ای نشان می‌دهد هنرمند و تیمش روی تک‌تک پلان‌ها کار کرده‌اند. درسکانس‌های ابتدایی سریال مثل همه فیلم‌های استخوان‌دار به معرفی فضای محل وقوع اتفاقات پرداخته شد. حرکت سریع دوربین در آشپزخانه رستوران، نظم فوق‌العاده کارگرها و آشپزها
(نشانه اوج هماهنگی و حرفه‌ای بودن)، سرعت عمل در تهیه سریع سفارشات و یک رستوران شلوغ که مراجعان برای نشستن روی صندلی‌های آن باید منتظر بایستند - نشانه محبوبیت فراگیر رستوران - شبیه سکانس‌های انیمیشن راتاتویی است. البته از این دست سکانس‌ها را در کافه‌ترانزیت (مازیار پرتوی) و ماهی‌ها عاشق می‌شوند (علی رفیعی) هم دیده ایم. هنرمند در این سکانس‌ها از رنگ‌های شاد و جذاب غذاهای ایرانی نهایت استفاده را کرده، طوری که بعید است بیننده با دیدن‌شان هوس خوردن آنها را نکند.

/پذیرش سریال ازسوی مخاطب/


در ادامه نیز یکی دیگر ارنویسندگان روز نامه تهران امروز در یادداشت دیگری می نویسد :محمدرضا هنرمند، استاد تصویر صحنه‌های رئال است؛ صحنه‌هایی که مخاطب را با خود درگیر می‌کند و به‌راحتی هم رها نمی‌کند. «زیر تیغ» اوج این تصویرسازی بود. سریال آنقدر به واقعیت نزدیک بود و آنقدر مردم با آن همذات‌پنداری می‌کردند که روانشناسان به دلیل تلخی و گزندگی‌اش هشدار دادند. در «آشپزباشی» هم با اینکه تنها دو قسمت از پخش آن گذشته و هنوز داستانش دارای گره‌های اساسی نشده، همین مشخصه بار دیگر باعث پذیرش سریال هنرمند از سوی مخاطب شده است.
نویسنده این روزنامه درادامه می نویسد : آشپزباشی در همین ابتدا نشان داده که پتانسیل تبدیل به سریالی موفق و پربیننده را دارد.

/احیای سنت تلویزیون بینی/

در ابتدای پخش قسمتهای نخستین سریال مهرزاد دانش بااشاره به اینکه عادتی به تماشای تلویزیون نداشته ولی سریال آشپزباشی اورا به پای تلویزیون کشانده ، در مطلبی درباره آشپزباشی درروزنامه اعتماد می نویسد : حسن کار محمدرضا هنرمند آن است که عجله یی برای ورود به مراحل اصلی درامش ندارد. او به اهمیت مقدمه چینی در کار سریال سازی به خوبی واقف است. برای همین معمولاً آدم های داستانش دلنشین و موقعیت های دراماتیکش ملموس هستند. زیر تیغ نمونه خوبی برای اثبات این مدعا است. منتها در همان زیر تیغ مشکل اصلی از بعد از مقدمه شروع شد. اگر پرهیز از شتاب در مقدمه حسن بود در تداوم روایت تبدیل به یک افت شده بود. امیدواریم این افت در آشپزباشی خود را نشان ندهد. تا اینجای کار که رابطه بین زوج اصلی داستان و پتانسیلی که از دلش دارد گسست بیرون می زند خوب نمود یافته است. عناصر کاتالیزوری مانند فرزندان و همسایگان و همکاران درست در نقطه مناسب خود واقع شده اند و در تعمیق دینامیسم جاری در رابطه بین آشپز و همسرش نقش موثری ایفا می کنند. باید دید آیا این مسیر انسجام و موازنه کنونی خود را در ادامه هم حفظ خواهد کرد یا نه. منتها تا به اینجا هنر هنرمند در احیای سنت تلویزیون بینی دست کم تعدادی از مخاطبان سابق این رسانه قابل توجه است. تا بعد چه پیش آید.

/آقای کارگردان وسواسی ومنظم /

لیلی نیکو نظر نیز در گزارش پشت صحنه این سریال درروزنامه اعتماد می نویسد :این آقای کارگردان بسیار دقیق و منظم و وسواسی است؛ «من همیشه این طور کار کرده ام. شما اسمش را می گذارید حساسیت و دقت، اما این بنای کار من است.» چنان با دقت زل می زند به دوربین، استثنایی. همین است که اغلب کارهای محمدرضا هنرمند از استانداردهای رایج سریال های تلویزیونی اندکی بالاتر است.
او درادامه گزارش خود عنوان می کند :سکانس بعدی در آشپزخانه رستوران فیلمبرداری می شود. اینجا بوی انواع غذاها پیچیده است. پر از بخارهای خوشبو است. برای یک روزنامه نگار خسته وگرسنه مثل سم است. آن سوتر یک میز چیده اند پر از انواع و اقسام سالاد و ترشی. قابلمه های روی گاز پر از غذاست. از پشت سر کارگردان می پرسیم؛ اینجا اساساً به او خوش می گذرد؟ پاسخش این است که نخیر، از این خبرها هم نیست. فقط روز اول فیلمبرداری خیلی غذا خورده اند و حالا دیگر غذازده هم به حساب می آیند.

/دوئل زن وشوهری/

نویسنده وطن امروز نیز یادداشتی درباره آشپزباشی نوشته ودر بخشهایی از آن با تمجید از این سریال عنوان می کند یکی از نقاط قوت سریال محمدرضا هنرمند در دقایقی است که سعی دارد غافلگیرمان کند و به روال سریال‌های عادی با بیننده‌اش برخورد نکند. مثل قسمت دوم که بر خلاف انتظارمان زن، شوهرش را در تلویزیون ضایع می‌کند. این اتفاقات به ظاهر مسخره، عمق کج فهمی‌ها و عدم درایت‌های ما در عادی‌ترین لحظه‌های زندگی‌مان را می‌رساند. هنرمند قصد دارد درباره اکبر و همسرش ما را در دوراهی بگذارد، جالب‌ترین نکته سریال نیز همین است که او نه حق را به زن می‌دهد و نه به مرد. درست در زمانی که زن با استیصال از میان آشپزها و کارگران رستوران رد می‌شود و ما برایش دل می‌سوزانیم، دلمان می‌خواهد برنده این دوئل زن و شوهری زن باشد، ناگاه با چرخش دوربین پرت می‌شویم به سکانسی در کوه و اشتیاق مرد را برای آشپزی می‌بینیم که چه جور از غذای ساده‌ای مثل املت تعریف می‌کند و با ذوق آب دهانش را قورت می‌دهد. این جا بازی بازنده- بازنده است و جماعتی هم مدام یا دل برای این می‌سوزاند یا دل برای آن یکی

/موضوع جدید آشپزی/


نویسنده دیگری باعنوان سعیده نیک اختر دریادداشتی در جام جم درباره این سریال می نویسد :سریال آشپزباشی از معدود سریال‌هایی است که موضوع جدیدی را بیان می‌کند و به مقوله آشپزی می‌پردازد، آن هم از نوع مردانه نه زنانه. پرداختن به حرفه ظریف و دقیق سرآشپزی موضوعی است که تاکنون در هیچ مجموعه ایرانی به صورت جدی به آن پرداخته نشده‌ است. نکته قابل توجه که عامل موفقیت این سریال محسوب می‌شود، روند غیرخطی داستان است؛ ماجرای سر‌آشپزی موفق که در حیطه کاری‌اش با مدیریت که از قضا همسر وی است،با مشکلی مواجه و زندگی شخصی و شغلش دچار تزلزل شده‌است.



/وقتی بیننده ها دردوجناح قرار می گیرند/

این نویسنده درادامه مطلب خود می نویسد : انتخاب دو بازیگر توانای سینما در چنین مجموعه‌ای جرات و جسارت می‌خواهد که هنرمند دارد و دوستی و صمیمیتی که وی با این دو دارد نیز مزید بر علت شده ‌است تا بار دیگر بعد از هنرنمایی در سریال «زیرتیغ» بار دیگر در کنار هم بدرخشند. پرستویی و معتمد‌آریا در این سریال که از ره معرفت آن را پذیرفته‌اند، چنان در نقش خود جای گرفته‌اند که کشمکش درون داستان را برای همه بیننده‌ها باورپذیر می‌کنند و باعث شده‌اند بیننده‌ها در دو جناح قرار بگیرند. در جناح مردانه آشپزباشی یا جناح زنانه مدیریت. این همان جدال و کشمکشی است که در بین کارکنان رستوران و از همه مهم‌تر بین فرزندان این دو نیز به وجود آمده ‌است. تا به اینجا هنرمند روی موضوع خوبی تمرکز کرده ‌است و در بیان و تحلیل آن، موفق بوده است ولی در اجرای آن سریال را کمی دچار عذاب و کندی ریتم کرده است.

/توجه به جزییات درروایت/


لیلا ربیعی از دیگر نویسندگان در مطلب دیگر درعین طرح انتقاداتی ازاین سریال می نویسد : "آشپزباشی" به جزئیات در روایت توجه زیادی کرده و کارگردان از عناصر و مولفه‌های درام به‌سادگی عبور نکرده است. اما این جزیی نگری بیشتر به لوکیشن، اشیاء و فرآیند آشپزی است. اساسا غذا و آشپزی و لوازم و مفاهیم وابسته به آن مثل رستوران و آشپزخانه و ادویه و رنگ و لعاب غذا در این سریال به مرکز تصویر درآمده و از این حیث با فیلم «ماهی‌ها عاشق می‌شوند» علی رفیعی پهلو می‌زند.

/سریالی متفاوت وپرطرفدار/


روزنامه همشهری نیز در مطلبی بااشاره به استقبال مردم از آشپزباشی می نویسد :این روزها مجموعه «آشپزباشی» از تلویزیون پخش می‌شود که این روزها حسابی طرفدار پیدا کرده‌است و البته فضای متفاوتی هم نسبت به «زیر تیغ» دارد.نویسنده همشهری درادامه می نویسد :اگر از اول این سریال را دنبال کرده ‌باشید، ریتم کند و کشدار« آشپزباشی» و نشان دادن تمام جزئیات مثل سرک کشیدن اکبر در تمام رستوران و گیر دادن او به همه چیز، ممکن است خسته کننده بوده‌ باشد. اما بعد از مدتی این ریتم کند جای خود را به ریتمی مناسب‌تر داد؛ هر چند که هنوز ریتم کار،‌ خسته‌کننده‌ است. اما در کنار این ریتم مواردی مانند آشپزی، آموزش و تزیین غذا هم هست که باعث می‌شود این ریتم کند کمتر نمود پیدا کند. گرچه دعواهای این زن و شوهر بیشتر به لجبازی کودکانه شبیه است اما چون از ابتدا اساس بر این موضوع گذاشته شده مخاطب داستان را می‌پذیرد، خصوصاً که پرویز پرستویی در نقش اکبر و فاطمه معتمدآریا در نقش مینوبه خوبی از پس نقش برآمده‌اند.


/اثری ضعیف از هنرمند/

جالب است بدانید روزنامه همشهری در مطلب دیگری گکه با فاصله کمی نسبت به مطلب قبلی منتشر شده به انتقاد از آشپزباشی پرداخته و می نویسد:بسیاری از کسانی که تماشاگر سریال آشپزباشی، آخرین سریال محمد رضا هنرمند هستند، معتقدند که این سریال به نسبت دیگر کارهای هنرمند اثری ضعیف محسوب می‌شود.
تماشاگران تلویزیون، هنرمند را با زیرتیغ به یاد می‌آورند و بعد از آن با مجموعه سریال‌های کاکتوس. بنابراین طبیعی است که با نظر تماشاگران سریال مبنی بر ضعیف‌بودن نسبی آشپزباشی موافق باشیم.



/نگاهی ظریف و هنرمندانه به حرفه آشپزباشی/


سید رضا صائمی یکی دیگر از منتقدان سینماست که با تمجید از سریال آشپزباشی می نویسد :علاوه بر داستانی که در سریال روایت می‌شود و جذابیت‌های نهفته در آن و البته امتیازاتی که سریال به لحاظ بازیگری و تصویربرداری دارد آشپزخانه به عنوان لوکیشن اصلی و آشپزی به مثابه یک هنر به دستمایه کار بدل شده است.
نگاه هنرمندانه و ظریف محمد رضا هنرمند به این مهارت و حرفه، تصویر جذاب و زیباشناسانه‌ای از آشپزی به نمایش گذاشته است که هم اشتهای مخاطب را باز می‌کند و هم نگاه او را به آشپزی و غذا خوردن ارتقاء می‌بخشد.در بسیاری از سریالهای خانوادگی آشپزخانه یا غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد اما از کارکردهای نمایشی آن در قصه و قابلیت‌های بصری و زیباشناختی آن غفلت می‌شود در حالی که غذا و آشپزی به واسطه ارتباط نمادین و نهادین با زیست – جهان آدمی و تاثیرگذاری در زندگی روزمره فراتر از کارکردهای زیستی‌اش، دراماتیزه و نمایشی هم است.مصداق این معنی را در سریال آشپزباشی می‌توان بازشناسی کرد. در واقع در اینجا آشپزی از یک وظیفه، شغل و امر روزمره به یک هنر و رفتار زیبایی شناسانه بدل می‌شود و تاثیر نگرش هنری بر یک کنش روزمره می‌توان در آن مشاهده کرد.
آقای صائمی نیز درادامه می نویسداگر کارکرد آموزشی تلویزیون را به هم در نظر بگیریم آشپزباشی فارغ از ارزش‌های سینمای یا ضعف‌های فنی در زمینه آشپزی و توجه و احترام به غذا، تاثیر‌گذار است و با تصویر زیباشناسانه خویش از غذا و تغذیه، جایگاه و ارزش واقعی این کنش جذاب انسانی را به مخاطب منتقل می‌کند. نگارنده معتقد است پخش سریال آشپز باشی به تدریج حرفه و کنش آشپزی را عمق بخشیده و اعتبار بیشتری می‌دهد و به مخاطب می‌آموزد که غذا خوردن صرفا در جویدن و بلعیدن نیست و ظرافت‌ها و ظرفیت‌های هنری و زیبایی شناختی هم دارد.

/منتقد موافق مخالف می شود/


بعدها نیز آقای صائمی به جمع منتقدان سریال آشپزباشی می پیونددودر مطلبی درعین اینکه از بازیگران این سریال تمجید می کند به بیان نقاط ضعف آن پرداخته ومی نویسد :آشپزباشی هم دارای گوناگونی بازیگر است و هم تنوع در پرسوناژ که هرکدام می‌تواند رضایت بخشی از مخاطبان را تامین کند، اما خود قصه و روایت آن مانع این کار می‌شود و در واقع زحمات بازیگری را بر باد می‌دهد وگرنه عدم‌ موفقیت آشپزباشی مثل زیر تیغ، ارتباط زیادی با بازیگران و بازیگری ندارد. بازیگری تنها نقطه قوت آشپزباشی است.

/ستون پیامهای تلفنی وآشپز باشی/


جالب است بدانید واکنشهابه سریال آشپزباش تا ستون پیامهای تلفنی روزنامه ها هم کشیده می شود در ستون «حرف مردم» روزنامه خراسان ، پیامی منتشر شده بود که بیانگر نارضایتی یکی از بینندگان تلویزیون از مجموعه تلویزیونی «آشپزباشی» بود. دلیل نارضایتی این شخص قابل توجه بود. او از این موضوع که «آشپزباشی» با نشان دادن غذاهای اشتهاآور و گران قیمت، دل خانواده های طبقه پایین جامعه را به درد آورده است، گلایه کرده بود.


/آدمهایی که ازجنس کوچه وخیابان نیستند/

روزنامه خراسان درادامه دریادداشتی به قلم نویسنده خود باانتقاد از این سریال می نویسد :مخاطب حق دارد انتظار داشته باشد حوادث و ماجراهای یک سریال، نسبتی هرچند اندک با واقعیت داشته باشد. اما «آشپزباشی» شهری را در برابر چشمان مخاطب قرار می دهد که آدم هایش از جنس مردم کوچه و خیابان نیستند.

/غذایی که باعث سوئ هاضمه می شود/


بهزاد عشقی نیز دریادداشتی درروزنامه فرهیختگان می نویسد :مجموعه آشپزباشی نیز چنین است و از چند ماه قبل از عید شروع شده و تا سال جدید ادامه پیدا کرده و هنوز هیچ اتفاق جدیدی نیفتاده است و آدم‌ها همانجا که بودند، هستند و هنوز یک قدم جلوتر نیامده‌اند و داستان نیز توسعه نیافته و وارد فاز جدیدی نشده است. بنابراین آشپزباشی را به جای هفته‌ای یک شب، می‌توان هر دو ماه یک بار دید و هیچ چیز را از دست نداد. شکوهمندی ظاهری و صحنه‌آرایی چشم‌نواز و غذاهای رنگ به رنگ و بازیگران محبوب و توانمند به تنهایی گره از مشکلات این مجموعه نمی‌گشایند.
یک مجموعه تلویزیونی بیشتر از هر چیزی به یک داستان جذاب و پرماجرا و با داستانک‌های فرعی و جذاب احتیاج دارد. به گونه‌ای که مخاطب هر بار جا بماند و از فیلمنامه عقب‌تر باشد و نتواند دست داستان‌پردازان را بخواند و دنباله داستان را حدس بزند. به سر سخن باز می‌گردیم، البته آشپزی هنر است، اما محمدرضا هنرمند، سازنده این مجموعه، آشپزباشی خوبی نیست و غذایی که تدارک دیده باعث سوءهاضمه می‌شود.

/انتقاد از تجمل گرایی واسراف/

هفته نامه اصولگرای صبح صادق نیز دریادداشتی باانتقاد از سریال آشپزباشی ترویج تجمل گرایی واسراف را دراین سریال مورد توجه قرار داده و باانتشار مطلبی عنوان می کند:ـیک فیلم سینمایی یا تلویزیونی برای ماندگاری و تاثیرگذاری ، باید توان برقراری ارتباط با مخاطب را داشته باشد. برای نیل به این هدف علاوه بر گرد هم آوردن عناصر فنی و هنرمندانه ، بازتاب دادن زندگی واقعی مردم جامعه نیز یک اصل ضروری است. مردم با آثاری که بتوانند مانند یک آینه خود آن ها را نشان دهد و تلخی ها و زیبایی های زندگی را در آن ببینند بیشتر جذب شده و ارتباط بهتری برقرار می کنند. شاخص مهمی که «آشپزباشی» فاقد آن است.
نویسنده این هفته نامه درادامه می نویسد :این سریال هم مثل بسیاری دیگر از مجموعه های تلویزیونی ، زندگی طبقات فرا دست و مرفهان بی درد را دستمایه درام قرار داده است. فضای حاکم بر این سریال با زندگی اکثریت مردم کشورمان فاصله دارد ؛ خانه های بزرگ و مبلمان شیک و گران قیمت به اضافه خودرو های مدل بالا و از همه مهم تر غذا های اشتها آوری که گاه و بی گاه تصاویر را مزین می کنند ، تشکیل دهنده فرم این مجموعه هستند.
مجموعه تلویزیونی «آشپز باشی» به رغم دارا بودن برخی ویژگی های هنری خاص ، اما با آنچه از رسانه ملی در مورد سریال سازی انتظار می رود فاصله دارد. چون این سریال هم از جمله آثاری است که برخلاف آرمان «اصلاح الگوی مصرف» تجمل گرایی و اسراف را دامن می زند..



 رها ماهرو : خوانندگان گرامی ، لطفا نظر و نقدتان را راجع به سریال آشپز باشی ساخته محمدرضا هنرمند برای ما بنویسید و بفرستید.




تهیه‌کننده «آشپزباشی»موبایلش خاموش است؟
آشپزباشی

تهیه کننده آشپزباشی:  منتقدان را چه به اظهارنظر درباره موارد مالی یک سریال؟ معتقدم کسی مثل آقای فراستی باید مراعات جایگاهش را بکند و به جای ورود به مسائلی اینچنین حاشیه‌ای به کارهای مهم‌تری مثل نقد درباره مضمون و ساختار سریال بپردازد

یکی از شرایط اصلی برای تولید مطلوب هر سریالی این است که از بازیگران توانمند و خوب استفاده کند. برای سریال «آشپزباشی» هم همین شرایط حاکم بود و برای رسیدن به نقطه مطلوب ناگزیر از مذاکره و همکاری با بازیگران نام‌آشنا و توانمند سینما و تلویزیون بودیم. مضاف بر این سریال در درجه‌بندی مجموعه‌های تلویزیونی، بعنوان سریال «الف ویژه» درجه‌بندی شده بود و یقینا باید از بازیگرانی در آن استفاده می‌شد که از محبوبیت عمومی در میان مخاطبان رسانه ملی برخوردار باشند. البته من در میانه راه به این پروژه آمدم و مسئولیت تهیه‌کنندگی کار را برعهده گرفتم.

قبل از من شخص دیگری در کسوت تهیه‌کننده، کار هماهنگی با بازیگران اصلی بخصوص دو بازیگر نقش اول کار را که آقای پرویز پرستویی و خانم فاطمه معتمدآریا بودند، انجام داده بود. من هم با انتخاب این دو نفر برای ایفای نقش در مقابل یکدیگر بسیار موافق بودم چراکه این دو بازیگر توانمند و نام‌آشنا برای بار دوم در سریال آقای هنرمند رو در روی یکدیگر قرار می‌گرفتند و این در کنار ارتباط با مخاطبان، به عوامل دیگر پروژه هم خیلی کمک می‌کرد.

اما چندی است که حاشیه‌هایی پیرامون حضور بازیگران در این سریال بوجود آمده که بیشتر بر روی مسائل مالی سریال مانور داده و قصد دخیل دانستن مواردی نامربوط درباره حضور ایشان در مجموعه را دارند. در پاسخ به این شایعه‌پردازی‌ها می‌خواهم بدانم منتقدان را چه به اظهارنظر درباره موارد مالی یک سریال؟ معتقدم کسی مثل آقای فراستی باید مراعات جایگاهش را بکند و به جای ورود به مسائلی اینچنین حاشیه‌ای به کارهای مهم‌تری مثل نقد درباره مضمون و ساختار سریال بپردازد. در عین حال من واقعاً نمی‌دانم ایشان با چه مستنداتی این حرف‌ها را درباره مبالغ میلیاردی پرداخت شده به عوامل و بخصوص بازیگران مجموعه مطرح کرده‌اند؟

خیلی از دوستان بازیگر در این سریال هنوز هم دستمزدشان را بطور کامل دریافت نکرده‌اند، کسی مثل پرویز پرستویی و فاطمه معتمدآریا خیلی کمتر از باقی بازیگران در سریال‌های دیگر دستمزد دریافت کرده‌اند و من نمی‌دانم چرا کسی به ریخت و پاش‌های دیگر سریال‌ها توجهی نمی‌کند؟

اگر آقای هنرمند در یادداشت‌شان می‌فرمایند که موبایل اینجانب خاموش است به این خاطر است که من خودم هم خاموشم! واقعا چه حرفی برای گفتن دارم در قبال گروه و دستمزدهایشان؟ من در جدید‌ترین درخواستم از سازمان صداوسیما از آنها خواسته‌ام که اگر وضعیت مالی و چگونگی بودجه تخصیص یافته به این مجموعه مشخص است چرا هیچ عکس‌العملی درباره این حاشیه‌ها از خود نشان نمی‌دهند؟ چرا در رسانه و مطبوعات این قضایا را تکذیب نمی‌کنند؟

با وجود تمام این حاشیه‌ها و اظهارات متعدد، معتقدم وقتی درباره سریالی نظرات مثبت و منفی وجود دارد یعنی که آن سریال،‌ جایگاهش را پیدا کرده‌است. سریال بی‌خاصیتی نبوده‌است و توانسته با نظرات متفاوت، مخاطبان را با خود همراه کند و به نوعی دیده شود و این البته برای ما خوشایند است.

جواد نوروزبیگی؛ تهیه‌کننده سریال «آشپزباشی»

 

منبع : خبر آنلاین

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی
FFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF
 9 قسمت از «آشپز باشی» حذف شد
سریال «آشپزباشی» ابتدا قرار بود در قالب 35 قسمت ساخته شود که به دلیل افزایش ریتم، تعداد قسمت‌ها را به 26 قسمت کاهش دادیم.
کد خبر: ۹۹۹۵۲
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۹ - 22 May 2010
تهیه‌کننده سریال «آشپزباشی» کاهش تعداد قسمت‌های این سریال را به دلیل افزایش ریتم این سریال دانست.

به گزارش ایسنا جواد نوروزبیگی با اعلام کاهش تعداد قسمت‌های سریال «آشپزباشی» به کارگردانی محمدرضا هنرمند، در این زمینه توضیح داد: سریال «آشپزباشی» ابتدا قرار بود در قالب 35 قسمت ساخته شود که به دلیل افزایش ریتم، تعداد قسمت‌ها را به 26 قسمت کاهش دادیم.

به گفته وی، تاکنون 22 قسمت از سریال «آشپزباشی» پخش شده‌است و این سریال چهار هفته دیگر به پایان می‌رسد.

نوروزبیگی در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا تعداد قسمت‌های «آشپرباشی» با فشار مدیران تلویزیون کاهش می‌یابد و یا بازخوردهای بدست آمده از پخش این سریال، این اتفاق را رقم می‌زند؟ کفت: مسؤولان تلویزیون هیچ فشاری بر ما وارد نکردند، بلکه بازخوردهایی که پس از پخش بدست آمد، کارگردان را به این نتیجه رساند که باید ریتم تندتر شود.

وی ادامه داد: زمانی که پخش سریال «آشپزباشی» آغاز شد، آقای هنرمند و گروهشان مشغول تصویربرداری بودند و آقای هنرمند فرصت کافی برای رسیدگی به تمام امور را نداشت.

نوروزبیگی در پاسخ به این پرسش ایسنا که اگر مدت زمان بیشتری صرف مراحل تولید و فنی سریال «آشپزباشی» می‌شد و سپس این سریال روی آنتن می‌رفت، اقبال بیشتری از ساخته هنرمند را شاهد بودیم؟ گفت: به احتمال زیاد این اتفاق می‌افتاد.

تهیه‌کننده «آشپزباشی» در این گفت‌وگو تاکید کرد که اصلاحات اندکی شامل حال این سریال شده‌است.

نوروزبیگی هم‌چنین اعلام کرد: مراحل فنی سریال «آشپزباشی» هم‌چنان ادامه دارد و به‌زودی به پایان می‌رسد.

سریال «آشپزباشی» در گروه فیلم و سریال شبکه اول ساخته شده‌است و پرویز پرستویی، فاطمه معتمدآریا و فرهاد اصلانی از جمله بازیگران آن هستند. این سریال از آبان ماه 88 دوشنبه شب‌ها پخش می‌شود.
FFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF

«آشپزباشی»؛ قدمی رو به عقب در کارنامه محمدرضا هنرمند
«پژمان کریمی» منتقد سینما در گفت و‌گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس در مورد مجموعه «آشپزباشی» ساخته محمدرضا هنرمند، اظهار داشت: سریال تلویزیونی «آشپزباشی» یک قدم به عقب در کارنامه «محمدرضا هنرمند» است.
وی در ادامه افزود: انتخاب یک متن درست، دستمایه قرار دادن یک موضوع جاندار و گفتن از دغدغه‌های مخاطب کلان، نشان دهنده هوشیاری یک کارگردان است که «محمدرضا هنرمند» در این مجموعه این هوشیاری را از خود نشان نداده است.
کریمی تصریح کرد: خاطره خوشی که از مجموعه «زیر تیغ» از «محمدرضا هنرمند» داشتم تصور کردم که «آشپزباشی» کاری متفاوت از این کارگردان باشد، اما متاسفانه به محض این که یکی دو قسمت از این سریال پخش شد، به این نتیجه رسیدم که این سریال در قد و قواره توانایی‌های «محمدرضا هنرمند» نیست.
این منتقد در ادامه افزود: دستمایه قرار دادن یک موضوع و متنی که در اندازه فیلم سینمایی است، در شأن هنری «محمدرضا هنرمند» نبود. ضمن این که این موضوع چندان با اولویت‌های فعلی جامعه همخوانی ندارد.
این منتقد در ادامه افزود: ادعای پیشرو بودن زن و مرد چندان با اولویت‌های فعلی و امروز جامعه همخوانی ندارد.
وی همچنین در مورد بازی‌های سریال «آشپزباشی»، اظهار داشت: در این سریال «پرویز پرستویی» بازی در خور توجه دارد و مانند همیشه خوش درخشیده و باز هم چهره‌ای متفاوت از خود نشان داده است.
وی در ادامه افزود: با همه کاستی‌هایی که متن دارد، سریال در قسمت‌های تصویرسازی از خانواده ایرانی، به خوبی شخصیت‌پردازی شده است، چنانچه نمونه‌های بسیار زیادی چون دغدغه والدین همسر «اکبر آقا» برای سر و سامان دادن فرزند خود را در اطراف‌مان می‌بینیم. با این اوصاف، پسرهای «اکبر آقا» در مجموعه «آشپزباشی» از شخصیت‌پردازی استواری برخوردار نیستند.
FFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF
پاسخ کارگردان آشپزباشی به اظهارات فراستی
پاسخ کارگردان آشپزباشی به اظهارات فراستی

درپی اظهارات اخیر مسعود فراستی، منتقد سینما، در جمع دانشجویان دانشگاه علامه درخصوص دستمزد بالای کارگردان و بازیگران مجموعه «آشپزباشی» به کارگردانی محمدرضا هنرمند، این کارگردان جوابیه‌ای را منتشر کرد.

به گزارش ایلنا، متن کامل این نامه بدین شرح است:

من سالهاست که جناب استاد مسعود فراستی را می‌شناسم. به همین دلیل با ایشان جدل مطبوعاتی نخواهم کرد تا ایشان به وقت مقتضی مدارک و مستندات اظهارات کذب و افتراآمیز خود را در مراجع رسیدگی‌کننده ارائه دهد. نگارش این جوابیه‌ مختصر فقط برای دانشجویان دانشگاه علامه است که احتمالا در نشست تخصصی استاد حضور داشته و از فرمایشات ایشان بارها متعجب و شگفت زده شده‌اند.

دانشجویان عزیز که در دانشگاه به دنبال علم و حقیقت هستید! استاد مسعود فراستی در نشست تقدیر از فیلم‌هائی با موضوع عدالت! و عدالت خواهی! دربارۀ دستمزد من و همکارم در سریال آشپزباشی عدالت را زیر پا گذاشته و به شما دروغ گفته است. نمی‌دانم چرا استاد با گفتن دروغ‌های باور نکردنی، از گرد شدن چشمان معصوم شما لذت بیمارگونه‌ای می‌برد.

کاش استاد به جای گفتن ارقام دروغین و غیرقابل باور می‌توانست نقدی جامع‌تر و کارشناسانه‌تر از با مزه و بی‌مزه! در محیط دانشگاهی به شما ارائه دهد. کاش کیفیت و کمیت فعالیت ایشان در دانشگاه‌های مختلف کشور هم به همین سادگی قابل ارزیابی و کارشناسی بود.

مشکل ایشان با من و امثال من دستمزد نیست. نوعی از توهم است که این روزها دامن بسیاری را گرفته است. اگر استاد می‌توانند فیلم یا سریال بامزه‌تری! بسازند، راه برای ایشان بسته نیست. همچنان که برای هیچکدام از همکاران و هم مسلک‌هایشان بسته نبوده است.

کاش ایشان هم روزی جرأت کنند و از کرسی استادی‌شان پائین بلغزند، آستین بالا بزنند و همه ما را با فیلم‌های بامزه‌ای! که می‌سازند متحیر و مشعوف کنند. به ایشان اطمینان می‌دهم که هیچکس از دستمزدشان حرفی نزند، همچنان که از جا خوش کردنشان در دانشگاه‌ها و صلاحیت علمی و اخلاقی ایشان کسی حرفی نمی‌زند.

 

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی
FFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF

یادداشت محمدرضا هنرمند در واکنش به برخی انتقادات از «آشپزباشی»
من قرار است بابت 26 قسمت دستمزدی دریافت کنم که هنوز آن را به‌طور کامل دریافت نکرده‌ام. تا همین امروز ، بسیاری از همکاران دیگرم در این سریال نیز حقوق مورد توافق خود را دریافت نکرده‌اند و طلبکار هستند، تهیه کننده هم شرمنده و بدهکار و فعلاً موبایل خاموش است.

فارس: «محمدرضا هنرمند» کارگردان سینما و تلویزیون در یادداشتی با عنوان «این آشپزباشی بیچاره بدهکار» به برخی از انتقادات و نوشته‌های رسانه‌ای پیرامون رقم تولید این سریال تلویزیونی پاسخ داد.

در این یادداشت که نسخه‌ای از آن برای خبرگزاری فارس ارسال شده،‌ آمده است: این روزها هر جا سخنی از سریال آشپزباشی باشد، ضمن اظهارنظر درباره ریتم کند این سریال ، حرف و حدیثی هم از هزینه‌های تلف شده بیت‌المال به میان می آید. به همین خاطر لازم دیدم برای روشن شدن اذهان عمومی و آرامش وجدان آنهائی که سنگ بیت‌المال را با جدیت هر چه تمام‌تر به سینه می‌کوبند، چند نکته را یادآوری کنم.

سازنده «گورکن»، «مرگ دیگری» و «زنگ‌ها» نوشته است:

اول این که: چه خوب که دوستان وگاهی همکاران گرامی ما تا این اندازه حسابگر و دقیق شده‌اند. ولی ای کاش در کشوری که هزاران هزار پروژه رها شده، تعطیل شده ، جمع شده ، تکرارشده ، غیب شده ، چپو شده وجود دارد، رسیدگی و مؤاخذه بیت‌المالی تنها به یک سریال و هنرمندان طراز اول آن خلاصه نشود که بد عاقبتی دارد.

دوم این که : سریال «آشپزباشی» هرچه که هست، حداقل شانزده میلیارد تومان یعنی چهار برابر هزینه‌های خودش را از طریق جذب و فروش پیام های بازرگانی اختصاصی این سریال به سازمان صدا و سیما یا همان بیت‌المال بازگردانده است. دقت بفرمائید! چهار برابر هزینه‌های خودش. یعنی یکی از پرسودترین فعالیت‌های اقتصادی ممکن، فارغ از دستاوردهای فرهنگی ، هنری و اجتماعی.

سوم این که: در ماه‌های اولیه تصویربرداری این سریال و با احتساب زمان ثبت هر صفحه از فیلمنامه مصوب ، پیش‌بینی می‌شد که قسمت‌های این سریال احتمالاً به سی و چند قسمت برسد که در مرحله تدوین این پیش بینی و محاسبه مثل هزاران هزار پیش‌بینی انجام شده در حوزه‌های مختلف علمی ، ورزشی ، فنی ، اقتصادی ، نظامی و حتی دیپلماتیک درست از آب درنیامد. این جرم و جنایت بزرگ را من شخصاً به گردن می‌گیرم و آماده‌ام تا تمام خسارت‌های احتمالی وارد شده به بیت‌المال را از دارائی مختصر شخصی‌ام بپردازم تا کسی دچار عذاب وجدان و بی‌خوابی نشود.
http://media.farsnews.com/Media/8804/Images/jpg/A0712/A0712936.jpg
در ادامه یادداشت کارگردان «دیدار» ، «ردپایی بر شن» و «مومیایی3» می‌خوانیم: ‌

چهارم این که: علیرغم دلسوزی‌های بیت‌المالی و دروغ پراکنی‌های منتقد خیلی بزرگ و همیشه در صحنه، جناب استاد مسعود فراستی مبنی بر دریافت دستمزد بالای یک میلیاردی اینجانب و دیگر هنرمندان مظلوم این سریال که آغازگر انحراف افکار عمومی و فتنه علیه این سریال بود، اینجانب طبق قرارداد منعقده قرار است دستمزد مشخص و متعارفی برای هر قسمت دریافت کنم. بنابراین تقلیل قسمت‌های سریال یعنی تقلیل دستمزد خودم. روشن‌تر می‌گویم تا همه مدیران سازمان صدا و سیما و همکاران عزیزم خوب متوجه شوند. من قرار است بابت 26 قسمت دستمزدی دریافت کنم که هنوز آن را به‌طور کامل دریافت نکرده‌ام. تا همین امروز ، بسیاری از همکاران دیگرم در این سریال نیز حقوق مورد توافق خود را دریافت نکرده‌اند و طلبکار هستند، تهیه کننده هم شرمنده و بدهکار و فعلاً موبایل خاموش است.

در ادامه این یادداشت،‌ سازنده سری مجموعه‌های موفق «کاکتوس» و فیلم پربیننده «دزد عروسک‌ها» نوشته است:‌

پنجم این که: این سریال در سخت‌ترین و بحرانی‌ترین شرایط سیاسی اجتماعی ساخته شد. یکی دو ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری هیجانات انتخاباتی به گروه رخنه کرد. بعداز انتخابات نیز دامنه آشوب‌های سیاسی و اجتماعی، گروه را تا آستانه تعطیلی و از هم‌پاشیدگی کشاند. تشریح جزئیات فشارهای عصبی و روانی برای تعطیلی کار در این یادداشت به صلاح هیچکس نیست، ولی اگر لازم باشد در جائی خواهم گفت که برای ادامه کار و جلوگیری از تعطیل کامل پروژه چگونه جنگیده‌ام. نه برای خوش رقصی که برای جلوگیری از اتلاف سرمایه‌های هنری کشور و نفس هنر. تعطیلی کار در آن روزها توجیه کافی داشت و هیچ کس را برای آن مؤاخذه نمی‌کردند. به آسانی هزینه دیگری به هزینه‌های بحران‌های سیاسی اجتماعی سال 88 اضافه می‌کردند و بس.

و آخر این که: سریال «آشپزباشی» هم تمام شد. پس تا دیداری دیگر..... اگر باشد ..یا علی ! - محمدرضا هنرمند – چهاردهم خرداد89
FFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF

ویکی در سفر بزرگ-اپارات . اسم بازیگران فیلم ویکی در سفر بزرگ . فیلم هرچه بازی . ویکی‌ در سفر بزرگ . ماهرو فتحی . نام دختر در ویکی در سفر بزرگ . عکس بانوکاعورو در شمشیر زن داره گرد . نام بازیگران سینمایی ویکی در سفر بزرگ . ویکی و مردان پر زور اسم بازیگر نقش ویکی . موریس در فیلم سینمایی ویکی در سفر بزرگ . پیمان در خوب بد جلف . قصه های باباسمور . ﺳﻔﺮ ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﻣﺎﻧﺪﻧﻲ ﻛﺎﺭﮔﺮﺩاﻥ . فیلم ویکی و مردان پرزور . اسب حیوان نجیبی است . فیلم سفربه یادماندنی . سریال های تلویزیونی نوروز 1395 . بیوگرافی ساحل بکرانی . بیوگرلفی ساحل بکرلنی . دانلود فیلم اتفاق خاصی نیست . داوران برنامه سه شو . فیلمی ساخته جان ترتلتاب و با بازی پیتر بویل . نقد فیلم شمشیر زن دوره گرد 2014 . بازىگر فىلم وىکى در سفر بزرگ . http://doorbiin.blogsky.com/1394/12/16/post-1007/  . فیلم گرداب 1949 . عکس بازیگران زن فیلم اسپانگلیش . استنلی کوبریک فشار کرک داگلاس . اسامی بازیگران فیلم ویکی و مردان پرزور . بازیگران ویکی و مردان پر زور . بازیگرنقش مادر ویکی وایکینگ . کانال تلگرام سخنان انسان های بزرگ

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد