رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

فیلم ارواح سیاه ساخته فرانچسکو مونزی

 «ارواح سیاه» اسکار سینمای ایتالیا رابرد
درام مافیایی «ارواح سیاه» به کارگردانی فرانچسکو مونزی با دریافت 9 جایزه فاتح پنجاه و نهمین دوره جوایز دیوید دی دوناتلو شد.
به گزارش خبرگزاری آریا، مراسم این دوره جوایز دیوید دی دوناتلو که از آن به‌عنوان معادل ایتالیایی جوایز اسکار یاد می‌شود، جمعه‌شب در رم برگزار شد و فیلم «ارواح سیاه» (Black Souls) ساخته فرانچسکو مونزی 9 جایزه شامل جوایز بهترین فیلم و بهترین کارگردان را دریافت کرد.
این فیلم درباره سه برادر - که فرزندان یک چوپان هستند - و ارتباط آنها با گروه مافیایی «درانگتا» است. «ارواح سیاه» به‌جز جوایز دیوید دی دوناتلو بهترین فیلم و کارگردان جوایز بهترین فیلمنامه، تهیه‌کننده، فیلمبرداری، تدوین، موسیقی و صدا را نیز از آن خود کرد.
این فیلم اولین بار سال گذشته در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز به نمایش درآمد و بعداً در جشنواره تورنتو نیز نمایشی موفق داشت. «ارواح سیاه» در 16 بخش شانس دریافت جوایز دیوید دی دوناتلو را داشت.
«لئوپاردی» (Leopardi) به کارگردانی ماریو مارتونه دیگر فیلم موفق این دوره جوایز دیوید دی دوناتلو بود. این فیلم که درباره زندگی کوتاه و پرثمر جاکومو لئوپاردی شاعر و فیلسوف ایتالیایی است، جوایز بهترین بازیگر مرد (الیو جرمانو)، طراحی صحنه، طراحی لباس، طراحی چهره‌پردازی و طراحی مو را از آن خود کرد.
مارگریتا بوی برای بازی در فیلم «مادرم» (My Mother) به کارگردانی نانی مورتی جایزه بهترین بازیگر زن را برد و جایزه بهترین بازیگر زن مکمل نیز به جولیا لاتزارینی دیگر بازیگر این فیلم رسید. «مادرم» نگاهی به زندگی یک کارگردان زن ایتالیایی ساکن رم دارد که می‌کوشد زندگی خصوصی و حرفه‌ای خود را تطبیق دهد. این فیلم ماه پیش در بخش مسابقه جشنواره کن نمایش داده شد.
در همین حال، کارلو بوچیروسو برای «Noi e la Giulia» جایزه بهترین بازیگر مرد مکمل را گرفت و ادواردو فالکونه برای «Se Dio Vuole»بهترین کارگردان اول شناخته شد. «نظریه همه‌چیز» ساخته جیمز مارش جایزه بهترین فیلم اتحادیه اروپا را برد و جایزه بهترین فیلم خارج اتحادیه اروپا به «بردمن» به کارگردانی آلخاندرو گونزالس ایناریتو رسید.
کوئنتین تارانتینو کارگردان آمریکایی نیز که پیش‌ازاین برای دو فیلم «داستان عامه‌پسند» و «جانگو آزاد شده» برنده جایزه دیوید دی دوناتلو شده بود، با شرکت در مراسم امسال جوایز خود را شخصاً دریافت کرد. این دو جایزه را انیو موریکونه آهنگساز سرشناس ایتالیایی به او اعطا کرد.
هر دو هنرمند تأیید کردند که قرار است در یک فیلم همکاری کنند. احتمالا موریکونه موسیقی فیلم «هشت نفرت‌انگیز» (The Hateful Eight) را خواهد ساخت. شرکت واینستین روز جمعه اعلام کرد فیلم جدید تارانتینو از 25 دسامبر (4 دی) در قالب 70 میلی‌متری به‌طور محدود اکران می‌شود و از هشت ژانویه (18 دی) به‌طور دیجیتال و در سطح گسترده به نمایش درمی‌آید.
«جانگو آزاد شده» فیلم قبلی تارانتینو 25 دسامبر 2012 اکران شد. آن فیلم درنهایت در دنیا 400 میلیون دلار فروخت و اسکار بهترین فیلم غیراقتباسی را برای او به همراه داشت.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
http://www.aecinema.ir/wp-content/uploads/cache/2015/06/1/3747297856.jpg
درباره فیلم «ارواح سیاه»

«ارواح سیاه» برعکس آنچه عنوان فیلم به ذهن متبادر می‌کند یک فیلم ترسناک نیست. این فیلم ایتالیایی که در جوایز سالانه اسکار ایتالیا در ٩ رشته برنده شد و جوایز مهمی چون جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه را به خانه برد، یک درام عمیق انسانی است که در دل داستانی جنایی- مافیایی روایت می‌شود. فیلم ماجرای سه برادر است؛ برادر بزرگ‌تر در روستای کوچک آباواجدادی مانده و مشغول کشاورزی است و کلا آدمی منزوی و گوشه‌گیر شده، دو برادر دیگر یکی اهل فکر است و دیگری خوش‌گذران. هر دو به شهر (میلان) رفتند و وارد دنیای قاچاق مواد مخدر شدند و برای خود اسم و رسمی به هم زدند. در این بین پسر برادر بزرگ از زندگی در روستا خسته شده و دوست دارد به شهر برود و با عموهای خود همکار شود. سفر پسر به شهر و برگشتش به‌همراه عموی خوشگذران موجب رخ‌دادن اتفاقی مرگ‌بار می‌شود که آتش جنگ و کینه را روشن می‌کند. براساس این خلاصه داستان، شاید حدس بزنید با یک فیلم مافیایی ایتالیایی آشنای دیگر مواجه هستید، اما راستش برای فرانچسکو مونزی چیزی که کمترین اهمیت را دارد صحنه‌های درگیری و خشونت‌بار فیلم هستند و به شکلی جالب هرجا که توانسته (مثلا در صحنه قتل پسر برادر بزرگ در مدرسه متروکه) از نمایش مستقیم خشونت پرهیز کرده و همین باعث شده مرگ‌های اندکی که در فیلم دیده می‌شود تأثیری دوچندان داشته باشند. چیزی که برای مونزی در این فیلم مهم بوده نمایش تسری‌یافتن خشونت و نفرین دامنه‌داری است که در یک خانواده خشونت ایجاد می‌کند. نفرینی که فیلم اشاره می‌کند از پدر این خانواده به زندگی دیگران سرایت پیدا کرده و انگار هیچ راه فراری از آن نیست؛ لوچیارواح سیاه ارواح سیاه درباره فیلم «ارواح سیاه» black souls Quad 550pxانو برادر بزرگ‌تر فکر می‌کند با گوشه‌گیری و خرافات مذهبی (نگاه کنید صحنه نوشیدن معجونی از آب و خاکستر شمع‌های پای مجسمه یک قدیس) می‌شود از شر این نفرین رها شد، اما نفرین دامن فرزند خودسرش را می‌گیرد. برادر کوچک‌تر روکو با بی‌مبالاتی و بی‌خیالی با این مسئله روبه‌رو می‌شود و زودتر از بقیه کشته می‌شود و برادر وسطی، لوییجی، که بر سر دوراهی منطق و مافیاگری مانده هم در انتها قربانی اصلی این نفرین خانوادگی می‌شود. مونزی با فاصله‌گرفتن از شخصیت‌ها و رخدادهای فیلم و بدون قضاوت و جانبداری موفق شده روایتی تلخ از زندگی یک خانواده مافیایی ارائه دهد؛ تصویری که به لطف استفاده درخشانش از رنگ آبی، قاب‌بندی‌های ظریف و بازی‌های عالی از فابریزیو فراکان در نقش لوچیانو و مارکو لئوناردی در نقش لوییجی و فیلم‌برداری ولادان رادوویچ فیلم را از خیل آثار جنایی تک‌بعدی جدا می‌کند و آن را به فیلم‌هایی چندلایه مثل «گومورا» ساخته ماته‌ئو گارونه نزدیک می‌کند و نه فیلم‌هایی مثل «رفقای خوب» یا «صورت‌زخمی» که درواقع تکریم خشونت و زندگی مافیایی هستند. «ارواح سیاه» آن‌قدر جذاب است و پایان تلخ و تکان‌دهنده‌ای دارد که مخاطب را تا مدتی درگیر خود می‌کند و از طرفی او را مشتاق می‌کند دو فیلم بلند دیگر مونزی یعنی «سمیر» و «ادامه شب» را پیدا کند و ببیند.

پخش از : شبکه نمایش
ژانر : سینما
دسته بندی : فرهنگ ، هنر و رسانه
زبان : فارسی
زمان پخش: 18 دی 1394 ۱٦:٣٦
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
اسکار ایتالیایی به «ارواح سیاه» و «بردمن» تعلق گرفت
اخبار و رویدادها

هنر و تجربه: فیلم «بردمن» به کارگردانی آلخاندرو ایناریتو که امسال جایزه اسکار آکادمی علوم و فنون سینمایی آمریکا را به خود اختصاص داده بود، به عنوان بهترین فیلم خارجی جوایز دیوید دی دوناتلو موسوم به اسکار ایتالیایی انتخاب شد. بردمن این عنوان را در رقابت با فیلم‌های «تیرانداز امریکایی»، «پسربچگی»، «مامی» و «نمک زمین» به دست آورد.

اما از فیلم‌های ایتالیایی که در این جوایز موفق بودند می‌توان به فیلم‌های «مادر من» نانی مورتی، «لئوپاردی» ماریو مارتونه و «ارواح سیاه» فراچسکو مونزی اشاره کرد که این آخری پس از نمایش در جشنواره ونیز سال قبل، حالا جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردان ایتالیایی دیوید دی دوناتلو را به دست آورد. مادر من به کارگردانی نانی مورتی نیز که ماه قبل در جشنواره کن به نمایش درآمده بود جایزه بهترین بازیگر نقش اول و نقش مکمل زن را به دست آورد. فیلم «تئوری همه چیز» به کارگردانی جیمز مارش که زندگی پروفسور استیفن هاوکینگ را دستمایه خود قرار داده نیز بهترین فیلم اروپایی لقب گرفت.

مراسم پنجاه و نهمین دوره جوایز دیوید دی دوناتلو شب گذشته در حالی برگزار شد که کوئنتین تارانتینو از مهمانان ویژه این مراسم بود. او در سال‌های قبل دوبار برای فیلم های «جانگوی رها از بند» و «داستان عامه پسند» جایزه بهترین فیلم خارجی این جوایز را کسب کرده بود. تارانتینو که تاکنون این دو جایزه را به دلیل عدم حضورش در ایتالیا شخصا تحویل نگرفته بود دیشب از دستان انیو موریکونه آهنگساز بزرگ، مجسمه‌های طلایی‌اش را دریافت کرد.



رها ماهرو : خوانندگان عزیز سایت رها ماهرو ، لطفا نظر و نقدتان را درباره فیلم زیبای ارواح سیاه به کارگردانی  فرانچسکو مونزی برای ما بنویسید و بفرستید .



تارانتینو و موریکونه در یک فیلم همکاری خواهند کرد
تارانتینو و موریکونه در یک فیلم همکاری خواهند کرد تارانتینو و موریکونه در یک فیلم همکاری خواهند کرد

سی و یک نما- کوئنتین تارانتینو کارگردان آمریکایی و انیو موریکونه آهنگساز سرشناس ایتالیایی تایید کردند که با هم در فیلمی همکاری خواهند کرد.

کوئنتین تارانتینو کارگردان آمریکایی که برای شرکت در مراسم دوره جوایز دیوید دی دوناتلو، که از آن به‌عنوان معادل ایتالیایی جوایز اسکار یاد می‌شود، حضور یافته بود جایزه دیوید دی دوناتلو را برای دو فیلم "داستان عامه‌پسند" و "جانگو آزاد شده" شخصاً دریافت کرد. این دو جایزه را انیو موریکونه آهنگساز سرشناس ایتالیایی به او اعطاء کرد.

مراسم این دوره جوایز دیوید دی دوناتلو که از آن به‌عنوان معادل ایتالیایی جوایز اسکار یاد می‌شود، جمعه‌شب در رم برگزار شد و فیلم "ارواح سیاه" (Black Souls) ساخته فرانچسکو مونزی 9 جایزه شامل جوایز بهترین فیلم و بهترین کارگردان را دریافت کرد.

کوئینتین تارانتینو و انیو موریکونه، هر دو هنرمند تأیید کردند که قرار است در یک فیلم همکاری کنند. احتمالا موریکونه موسیقی فیلم "هشت نفرت‌انگیز" (The Hateful Eight) را خواهد ساخت. شرکت واینستین روز جمعه اعلام کرد فیلم جدید تارانتینو از 25 دسامبر (4 دی) در قالب 70 میلی‌متری به‌طور محدود اکران می‌شود و از هشت ژانویه (18 دی) به‌طور دیجیتال و در سطح گسترده به نمایش درمی‌آید.

"جانگو آزاد شده" فیلم قبلی تارانتینو 25 دسامبر 2012 اکران شد. آن فیلم در نهایت در دنیا 400 میلیون دلار فروخت و اسکار بهترین فیلم غیراقتباسی را برای او به همراه داشت.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
ارواح سیاه، فیلم تحسین شده ی ایتالیا

درام ارواح سیاه (Black Souls) محصول سال 2014 کشور ایتالیا، روز 25 دی ساعت 23 از شبکه نمایش پخش خواهد شد.

ارواح سیاه داستان سه برادر ایتالیایی را نقل می کند. برادر بزرگتر کشاورزی در روستای اجدادی خود را ادامه می دهد ولی دو برادر کوچکتر به شهر رفته و درگیر مواد مخدر و دنیای مافیایی شده اند. هر چند راه برادر بزرگتر جداست اما نارضایتی پسرش از زندگی در روستا باعث تغییر رابطه این سه می شود، تغییری که همه چیز را بهم میریزد.

فرانچسکو مونزی کارگردان فیلم تمام تلاش خود را کرده تا جنبه خشونت داستان مافیایی را حذف کند و بیشتر بر عواطف شخصیت ها و جنبه احساسی فیلم بپردازد. مارکو لئوناردی، پپینو مازوتا و فابریتسیو فراکین از بازیگران این فیلم هستند.

فیلم ارواح سیاه برنده و نامزد 32 جایزه بین المللی بوده است که جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی جشنواره ونیز از جمله این جوایز است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد