رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

نقد سریال شب هزار و یکم ساخته علی بهادر

پزشکان هم در جبهه‌ها می‌جنگند

بینندگان شبکه نمایش در روز شنبه سی دی ماه شاهد فیلمی از علی بهادر خواهند بود به نام "شب هزار و یکم". فیلمنامه این فیلم با محوریت دفاع‌مقدس توسط محمدهادی کریمی نوشته شده است. شخصیت اصلی شب هزار و یکم، دکتر روان‌شناسی به نام سعید موهبتی است که همراه همسرش لیلا و تنها دخترش سارا زندگی خوبی را می‌گذرانند، اما دختری که از جنوب آمده آرامش زندگی آنها را برهم می‌زند.

نقش دکتر موهبتی را دانیال حکیمی بازی می‌کند و ایفاگر نقش لیلا، مهشید افشارزاده است. در این سریال علیرضا خمسه هم نقش دکتر فرنور را بازی می‌کند.

تصویربرداری این مجموعه در سال ۱۳۸۷در اهواز و در یک آسایشگاه جانبازان آغاز شد و گروه سازنده بعد از گرفتن سکانس‌های مربوط به آسایشگاه به تهران آمدند و سکانس‌های جنگی فیلمنامه را که در فلاش‌بک شخصیت‌های داستان اتفاق می‌افتد در شهرک سینمایی دفاع مقدس تصویربرداری کردند.

کارگردان این فیلم علی بهادر است. وی متولد ۱۳۳۹ و دارای مدرک کارشناسی در رشته کارگردانی از دانشکده صدا و سیما و مدرک کارشناسی ارشد در رشته ادبیات نمایشی است. بهادر ۳۱ سال فعالیت هنری در ساخت مجموعه‌های مستند، مستند داستانی و سریال‌های تلویزیونی و نیز سابقه مسئولیت‌های اجرایی در سیما را در کارنامه اش دارد.

علی بهادر به شدت دل بسته سینمای دفاع مقدس است و همواره در آثارش به این موضوع پرداخته است. به عنوان نمونه یکی از کارهای قابل تامل وی سریال "عشق سال‌های جنگ" است.

این سریال برگرفته از رمانی به همین نام است که علی بهادر –که در آن زمان مدیر گروه حماسه و دفاع بود- آن را کارگردانی کرد. این سریال در سال ۷۹ ساخته شد. داستان این سریال درباره "حمید" رزمنده‌ای تهرانی است که برای حضور در جبهه به غرب می‌رود، او ضمن درگیری با اشرار، با دختری به نام نرگس آشنا می‌شود. سریالی که حبیب‌الله کاسه‌ساز تهیه‌کننده این مجموعه و جعفر دهقان، فرهاد جم، زیبا بروفه، مهدی صبایی و بهمن دان هم بازیگران این سریال بودند.

حکایت شب و هزار یکم چندان بی ربط به کارهای سابق بهادر نیست در این مجموعه دکتر سیفی با بازی حسین خانی بیک، دانیال حکیمی در نقش دکتر موهبتی و علیرضا خمسه در نقش دکتر فرنود از جمله پزشکان همسنگر در دوران جنگ هستند که قرار است قصه پزشکان در زمان صلح را با گریزی به گذشته به تصویر بکشند.

روایت کارگردان از چرایی روایت فیلم، جالب توجه است؛ علی بهادر در این زمینه می‌گوید: این مجموعه روایت چند پزشک است که هر کدام از آنها در شرایط فعلی مشغول به کاری هستند. برخی از این اشخاص از روزهای آرمانگرایی دوران دفاع مقدس فاصله گرفتند و آدم‌های گذشته نیستند. در واقع شب هزار و یکم تحلیلی از وضعیت اجتماعی امروز است؛ به این معنا که افرادی را با افکار مختلف می‌بینیم که هرکدام به اهداف و آرمان‌های خود پایبند بودند و برخی از آنها همچنان هستند و برخی دیگر کمی استحاله یافته‌اند. در واقع شب هزار و یکم تحلیلی از وضعیت اجتماعی امروز است؛ به این معنا که افرادی را با افکار مختلف می‌بینیم که هرکدام به اهداف و آرمان‌های خود پایبند بودند.

وی معتقد است: به نظرم قصه «شب هزار و یکم» داستان جذابی در حوزه پزشکی در دوران جنگ است. پیش از این در حوزه‌هایی چون بحث مهندسی جنگ و فعالیت‌های سپاه و ارتش به گونه‌های مختلف کار کرده‌ایم، گرچه همه کارهایی که تاکنون انجام شده حق مطلب را کم ادا کرده چرا که اصولا کارهایی که در دوران جنگ انجام شده حرکت‌های بزرگی بوده و ما هنوز جا دارد بدرستی روی موضوعات مختلف کار کنیم و داشته‌های ارزشمند آن دوران را به نسل جوان نشان دهیم.

یکی از بازیگران برجسته این فیلم علیرضا خمسه است. وی نقش دکتر فرنود را بازی می‌کند و درباره چندوجهی بودن این شخصیت می‌گوید: دکتر فرنود از آدم‌هایی که در جنگ حضور داشتند و همواره جزو افراد مخلص جامعه بودند، نیست. این کاراکترشخصیتی چندوجهی دارد که یک وجه آن به خاطرات دوران جنگ و همراهی او با سایر پزشکان برمی‌گردد، یک وجه دیگر او خانواده دوستی و دست آخر دنیا دوستی اوست که بشدت به پول و رفاه چسبیده و درست به سبب همین وجوه است که این کاراکتر از سایر پرسوناژهای مشابه او در این مجموعه جدا می‌شود، اما فهم کلی من از این شخصیت درکی گذرا از گذشت زمان است؛ به این معنا که تغییر در رفتار آدم‌ها که در طول زمان رخ می‌دهد را در دکتر فرنود نیز می‌توان دید.

وی در ادامه می‌افزاید: رگه‌هایی از طنز در این کاراکتر وجود دارد ولی همه شخصیت‌ها تقریبا جدی هستند و فرنود هم به همان اندازه‌ای که در زندگی واقعی طنز وجود دارد از وجوه طنز بهره برده است؛ اما با همه این اوصاف به عقیده من متفاوت‌ترین نقش در این مجموعه دکتر فرنود است چرا که سایر شخصیت‌ها تک بعدی هستند و معمولا هم بعد ارزشی آنها مطرح است. اما دکتر فرنود وجوه مختلفی دارد و از این جهت برای من به عنوان یک بازیگر جذاب است.

خمسه درباره همکاری با علی بهادر کارگردان گفت: بازیگران طالب تجربه با کارگردانان مختلف هستند. بازی در مجموعه “شب هزار و یکم” هم برای من تجربه‌ای جدید بود که در بستر یک درام خانواگی سال‌های دفاع مقدس روایت ‌شد. در این مجموعه از فضای اکشن سال‌های دفاع مقدس خبری نیست و فضای آرامی حکمفرما است. آقای بهادر سعی می‌کرد به نظر بازیگر هم اهمیت بدهد، اگر هم با نظر بازیگر مخالف بود عذرخواهی می‌کرد و بعد کارش را انجام می‌داد.
http://jamejamonline.ir/Media/images/1388/01/25/100904168465.jpg
اسامی عوامل دست اندرکار فیلم شب هزار و یکم
کارگردان: علی بهادر/نویسنده: محمدهادی کریمی/مدیر تولید: فرشته مهدی‌زاده/طراح صحنه و لباس: ژیلا مهرجویی/طراح گریم: محمد قومی/صدابردار: بهروز عابدینی/دستیار اول کارگردان ومدیربرنامه‌ریزی: داریوش جهانگیری/تدوین: شیرین وحیدی/عکاس: امیر دباغیان/جلوهای ویژه: داوود رسولیان/تهیه کننده: علی لدنی

بازیگران:
دانیال حکیمی، علیرضا خمسه و مهشید افشارزاده، سپیده گلچین، شیوا بلوریان، آرام جعفری، نادیا دلدار گلچین، کیومرث ملک‌مطیعی، عباس امیری، محمد فیلی، فخرالدین صدیق‌شریف، اسماعیل سلطانیان، یوسف مرادیان، پویا امینی، مینا جعفرزاده، شهرام پوراسد، میلاد کی‌مرام، شیوا خنیاگر و نعیمه نظام‌دوست

«شب هزار و یکم» جمعه ساعت ۱۳:۲۰ و تکرار آن یک بامداد روز بعد از شبکه نمایش پخش می‌شود.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
دانیال حکیمی، علیرضا خمسه و مهشید افشارزاده بازیگران اصلی سریال «شب هزار و یکم» هستند. این سریال را علی بهادر به سفارش گروه حماسه و دفاع مقدس برای پخش از شبکه یک سیما کارگردانی می‌کند.
فیلمنامه شب هزار و یکم با محوریت دفاع‌مقدس توسط محمد‌هادی کریمی نوشته شده است. شخصیت اصلی فیلمنامه شب هزار و یکم، دکتر روان‌شناسی به نام سعید موهبتی است که همراه همسرش لیلا و تنها دخترش سارا زندگی خوبی را می‌گذرانند، اما دختری که از جنوب آمده آرامش زندگی آنها را برهم می‌زند.

نقش دکتر موهبتی را دانیال حکیمی بازی می‌کند و ایفاگر نقش لیلا، مهشید افشارزاده است. در این سریال علیرضا خمسه هم نقش دکتر فرنور را بازی می‌کند.

تصویربرداری سریال شب هزار و یکم سال گذشته در اهواز و در یک آسایشگاه جانبازان آغاز شد و گروه سازنده بعد از گرفتن سکانس‌های مربوط به آسایشگاه به تهران آمدند و سکانس‌های جنگی فیلمنامه را که در فلاش‌بک شخصیت‌های داستان اتفاق می‌افتد در شهرک سینمایی دفاع مقدس تصویربرداری کردند. تاکنون حدود 70 درصد از فیلمنامه مقابل دوربین رفته است و تصویربرداری در تهران همچنان ادامه دارد.

سریال شب هزار و یکم را علی لدنی در13قسمت تهیه می‌کند. سپیده گلچین، شیوا بلوریان، آرام جعفری، نادیا دلدار گلچین، کیومرث ملک‌مطیعی، عباس امیری، محمد فیلی، فخرالدین صدیق‌شریف، اسماعیل سلطانیان، یوسف مرادیان، پویا امینی، مینا جعفرزاده، شهرام پوراسد، میلاد کی‌مرام، شیوا خنیاگر و نعیمه نظام‌دوست از دیگر بازیگران سریال هستند.

از دیگر عوامل این مجموعه می‌توان به مدیر تولید: فرشته مهدی‌زاده، طراح صحنه و لباس: ژیلا مهرجویی، طراح گریم: محمد قومی، صدابردار: بهروز عابدینی، دستیار اول کارگردان ومدیربرنامه‌ریزی: داریوش جهانگیری، تدوین: شیرین وحیدی، عکاس: امیر دباغیان و جلوهای ویژه: داوود رسولیان اشاره کرد.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    
شب هزار و یکم
   

کارگردان: علی بهادر

نویسنده: محمدهادی کریمی

مدیر تولید: فرشته مهدی‌زاده

طراح صحنه و لباس: ژیلا مهرجویی

طراح گریم: محمد قومی

صدابردار: بهروز عابدینی

دستیار اول کارگردان ومدیربرنامه‌ریزی: داریوش جهانگیری

تدوین: شیرین وحیدی

عکاس: امیر دباغیان

جلوهای ویژه: داوود رسولیان

تهیه کننده: علی لدنی

بازیگران:

     دانیال حکیمی، علیرضا خمسه و مهشید افشارزاده ، سپیده گلچین، شیوا بلوریان، آرام جعفری، نادیا دلدار گلچین، کیومرث ملک‌مطیعی، عباس امیری، محمد فیلی، فخرالدین صدیق‌شریف، اسماعیل سلطانیان، یوسف مرادیان، پویا امینی، مینا جعفرزاده، شهرام پوراسد، میلاد کی‌مرام، شیوا خنیاگر و نعیمه نظام‌دوست

محصول: ۱۳۸۷ - ۱۳۸۸

فیلمنامه شب هزار و یکم با محوریت دفاع‌مقدس توسط محمد‌هادی کریمی نوشته شده است. شخصیت اصلی فیلمنامه شب هزار و یکم، دکتر روان‌شناسی به نام سعید موهبتی است که همراه همسرش لیلا و تنها دخترش سارا زندگی خوبی را می‌گذرانند، اما دختری که از جنوب آمده آرامش زندگی آنها را برهم می‌زند.

نقش دکتر موهبتی را دانیال حکیمی بازی می‌کند و ایفاگر نقش لیلا، مهشید افشارزاده است. در این سریال علیرضا خمسه هم نقش دکتر فرنور را بازی می‌کند.

تصویربرداری سریال شب هزار و یکم سال ۱۳۸۷در اهواز و در یک آسایشگاه جانبازان آغاز شد و گروه سازنده بعد از گرفتن سکانس‌های مربوط به آسایشگاه به تهران آمدند و سکانس‌های جنگی فیلمنامه را که در فلاش‌بک شخصیت‌های داستان اتفاق می‌افتد در شهرک سینمایی دفاع مقدس تصویربرداری کردند.
سریال شب هزار و یکم را علی لدنی در13قسمت تهیه کرد.

گزارش پشت صحنه

دکتر سیفی با بازی حسین خانی بیک، دانیال حکیمی در نقش دکتر محبی و علیرضا خمسه در نقش دکتر فرنود از جمله پزشکان همسنگر در دوران جنگ هستند که قرار است قصه پزشکان در زمان صلح را با گریزی به گذشته به تصویر بکشند.

علیرضا خمسه در حالی که لباسی تیره‌رنگ پوشیده است با گریم دکتر فرنود به صحنه وارد می‌شود و منتظر می‌ماند تا با همراهی سایر عوامل صحنه تشییع جنازه دکتررهبانی را از مقابل مسجد رسول‌الله که در همان نزدیکی‌هاست، بازی کند. از فرصت استفاده می‌کنم و از این بازیگر می‌خواهم کمی درخصوص کاراکتر دکتر فرنود با توجه به اهمیت نقشش در شب هزار و یکم بگوید.

او در آغاز به چندوجهی بودن این شخصیت اشاره می‌کند و می‌گوید: دکتر فرنود از آدم‌هایی که در جنگ حضور داشتند و همواره جزو افراد مخلص جامعه بودند، نیست. این کاراکترشخصیتی چندوجهی دارد که یک وجه آن به خاطرات دوران جنگ و همراهی او با سایر پزشکان برمی‌گردد، یک وجه دیگر او خانواده دوستی و دست آخر دنیا دوستی اوست که بشدت به پول و رفاه چسبیده و درست به سبب همین وجوه است که این کاراکتر از سایر پرسوناژهای مشابه او در این مجموعه جدا می‌شود، اما فهم کلی من از این شخصیت درکی گذرا از گذشت زمان است؛ به این معنا که تغییر در رفتار آدم‌ها که در طول زمان رخ می‌دهد را در دکتر فرنود نیز می‌توان دید.

اما در این میان نکته جالب توجه این است که تماشاگران سیما و سینما علیرضا خمسه را بیشتر به عنوان بازیگر طنز می‌شناسند. البته ناگفته نماند که به نظر می‌رسد این بازیگر پس از سال‌ها فعالیت در عرصه کمدی به یکباره تغییر جهت داده و به بازی در نقش‌های جدی رو آورده و درست به دلیل همین تغییرنگرش بود که توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل جشنواره فیلم فجر را برای بازی در فیلم «بیست» از آن خود کند؛ به همین سبب از او می‌پرسم آیا کاراکتر دکتر فرنود در این مجموعه، شخصیتی طنز است؟

وی در پاسخ می‌گوید: رگه‌هایی از طنز در این کاراکتر وجود دارد ولی همه شخصیت‌ها تقریبا جدی هستند و فرنود هم به همان اندازه‌ای که در زندگی واقعی طنز وجود دارد از وجوه طنز بهره برده است؛ اما با همه این اوصاف به عقیده من متفاوت‌ترین نقش در این مجموعه دکتر فرنود است چرا که سایر شخصیت‌ها تک بعدی هستند و معمولا هم بعد ارزشی آنها مطرح است. اما دکتر فرنود وجوه مختلفی دارد و از این جهت برای من به عنوان یک بازیگر جذاب است.

و اما نکته آخر نخستین تجربه حضور این بازیگر در حوزه دفاع مقدس است که خمسه از این حضور به عنوان حضوری موفق یاد می‌کند و می‌گوید: من تصور می‌کنم میزان موفقیت ژانر و گونه‌های سینمایی و تلویزیونی بر اصل باورپذیری استوار است. به این معنا که اگر یک بازیگر بتواند نقشی را آن‌گونه که باید، بازی کند و باورپذیر جلوه دهد موفق عمل کرده است. حالا این ژانر می‌تواند کمدی، پلیسی، جنایی یا تراژدی باشد.

برهمین اساس همه سعی من هم این بوده که شخصیت دکتر فرنود را باورپذیر اجرا کنم؛ البته فکر می‌کنم دکتر فرنود تنها نقشی بود که طبق آنچه نوشته شده بود هدایت و اجرا شد و تقریبا هیچ تغییری نکرد اما چون این کاراکتر نقشی متفاوت داشت، این امکان را به من بازیگر می‌داد که رگه‌هایی از طنز را در آن ایجاد کنم و به عنوان نخستین تجربه بازی در گونه دفاع مقدس راضی هستم.

عوامل مجموعه «شب هزار و یکم» به سوی مسجدی که قرار بود دکتر شهید رهبانی از آنجا تشییع شود، حرکت کردند و از سوی دیگر اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌هایی با تعداد زیادی از هنروران در حالی که لباس‌های سیاه به تن داشتند از راه رسیدند و همه چیز برای تصویربرداری سکانس پر جمعیت تشییع جنازه این دکتر که در زمان جنگ شیمیایی شده بود، آماده شد.

گروه صحنه تابوت بزرگی با پارچه‌ای ترمه‌دوزی شده و مزین به پرچم ایران را به صف جلوی عزاداران داد؛ دو هنرور پرچمی را که رویش که به خط زرد نوشته شده بود «شهادت مظلومانه شهید دکتر مهرزاد رهبانی به خانواده بزرگوار و جامعه پزشکان اسلامی تسلیت باد» حمل می‌کردند و زنان هنرور در حالی که چادر مشکی به سر داشتند در صف آخر ایستادند.

گل‌های گلایل با روبانی سیاه تزئین شده و عکس دکتر رهبانی (فخرالدین صدیق شریف) هم کنار این دسته‌گل‌ها مقابل ورودی مسجد قرار گرفت و جمعیت حاضر لااله‌الا‌‌الله گویان و تابوت به دوش به سوی مسجد راه افتادند. دکتر فرنود (علیرضا خمسه) همراه حامد(میلاد کی‌مرام) به عنوان میزبان کنار در مسجد ایستاده بودند.

صدای گریه و مویه به گوش می‌رسید. تابوت به همراه جمعیت به داخل مسجد رفت و حاضرین یکی یکی تسلیت می‌گفتند. مردی ناشناس به دکتر فرنود نزدیک شد و گفت: آقای دکتر ببخشید من حرفی برای گفتن ندارم...واقعا ندارم و با چشم به حامد اشاره می‌کند و پسرک در حالی که سعی می‌کند خونسردی خود را حفظ کند، می‌گوید: نمی‌شه که نیام، به خاطر علی باید می‌آمدم.

فرنود: شما از کجا همدیگر رو می‌شناسین که من خبر ندارم ؟

حامد: دکتر موهبتی همه ما را دور هم جمع کرد و با هم آشنا کرد.

دکتر فرنود سرخود را به علامت رضایت تکان می‌دهد و همراه با باقی جمعیت به داخل مسجد می‌رود.

این سکانس با فرمان کات علی بهادر به پایان رسید. فرصت را تا رسیدن چای صحنه غنیمت دانستم و از او خواستم تا درباره روند ساخت این مجموعه تلویزیونی بگوید.

وی در این‌باره گفت: این مجموعه روایت چند پزشک است که هر کدام از آنها در شرایط فعلی مشغول به کاری هستند. برخی از این اشخاص از روزهای آرمانگرایی دوران دفاع مقدس فاصله گرفتند و آدم‌های گذشته نیستند. در واقع شب هزار و یکم تحلیلی از وضعیت اجتماعی امروز است؛ به این معنا که افرادی را با افکار مختلف می‌بینیم که هرکدام به اهداف و آرمان‌های خود پایبند بودند و برخی از آنها همچنان هستند و برخی دیگر کمی استحاله یافته‌اند.
در واقع شب هزار و یکم تحلیلی از وضعیت اجتماعی امروز است؛ به این معنا که افرادی را با افکار مختلف می‌بینیم که هرکدام به اهداف و آرمان‌های خود پایبند بودند

جدا از تحلیل دوران گذشته و گذر آدم‌ها به دنیای امروز، برشی از ایثار پزشکان در بیمارستان‌های صحرایی در دوران جنگ و البته مسائلی که پزشکان با آن روبه‌رو بودند بر می‌گردد.

صحبت بهادر به اینجا که رسید این سوال پیش آمد آیا ضرورت خاصی برای به تصویر کشیدن تلاش پزشکان در مجموعه دفاع مقدس وجود داشت؟ این کارگردان در پاسخ به این سوال به تجربیات خود از کار در گروه دفاع مقدس تلویزیون اشاره کرد و گفت: در مقطعی مسوول گروه دفاع مقدس تلویزیون بودم و تا اندازه‌ای به حوزه دفاع مقدس و مسائل پیرامون آن در بحث سریال‌سازی اشراف دارم و معتقدم با وجود فعالیت‌های فراوانی که در حوزه دفاع مقدس صورت گرفته، هنوز آن‌گونه که باید در حوزه پزشکی طی دوران جنگ فعالیتی انجام نشده است، چرا که پیش از این مجموعه تلویزیونی «رقص پرواز» در حوزه پزشکی ساخته شد.

اما به نظرم قصه «شب هزار و یکم» داستان جذابی در حوزه پزشکی در دوران جنگ است. پیش از این در حوزه‌هایی چون بحث مهندسی جنگ و فعالیت‌های سپاه و ارتش به گونه‌های مختلف کار کرده‌ایم، گرچه همه کارهایی که تاکنون انجام شده حق مطلب را کم ادا کرده چرا که اصولا کارهایی که در دوران جنگ انجام شده حرکت‌های بزرگی بوده و ما هنوز جا دارد بدرستی روی موضوعات مختلف کار کنیم و داشته‌های ارزشمند آن دوران را به نسل جوان نشان دهیم.

جوانگرایی یکی از بحث‌هایی است که همواره از دغدغه‌های گروه‌های سریال‌سازی در حوزه دفاع مقدس بوده است. کما این‌که چندی پیش‌گل‌های گرمسیری با همین انگیزه ساخته و پخش شد. به‌همین سبب از این کارگردان که مجموعه تلویزیونی بهترین تابستان من با بازی علی صادقی را در کارنامه خود داشت، که به‌نوعی دغدغه پسرکی نوجوان برای رفتن به جنگ بود، خواستم درباره بحث جوانگرایی در این مجموعه بگوید.

او به شکاف نسل‌ها اشاره کرد و گفت: بحث شکاف نسل‌ها از جمله بحث‌هایی است که همواره وجود دارد و در حوزه دفاع مقدس هم ارزش‌هایی وجود داشته که نسل جوان باید آنها را بدانند اما متاسفانه در بیان حقایق آن دوران کم کاری و اجحاف‌هایی صورت گرفته است. به نظرم در این قصه جوانگرایی با ورود نسل جدید بدون این‌که خود بداند در ماجرا صورت می‌گیرد.

میلاد کی‌مرام بازیگر جوانی است که در مجموعه شب هزار و یکم جدی‌ترین حضورخود درعرصه تلویزیون را تجربه می‌کند. از همین رو در ابتدا از این بازیگر جوان خواستم درخصوص چگونگی حضور خود در عرصه بازیگری بگوید. اولین کار جدی که داشتم یک مجموعه تلویزیونی با آقای پاک‌سرشت در شهرستان بود، ولی بعد از این‌که به تهران آمدم، اولین کار تلویزیونی را در مجموعه خواستگاران نوشته گلاب آدینه تجربه کردم و پس از آن در کنار سعید ابراهیمی‌فر تله‌فیلم‌های تخت جمشید در روزولت و ماه در تاریکی را با موضوع انقلاب تجربه کردم تا این‌که بازی در نقش حامد در شب هزار و یکم را پذیرفتم و خوشحالم که نخستین تجربه در حوزه دفاع مقدس را با این گروه کسب می‌کنم و خوشبختانه آقای بهادر هم دست مرا در اجرا باز گذاشته و من هم در نوع بازی به گونه‌ای عمل کردم که تماشاگر آن را دوست داشته باشد و هفته به هفته پیگیری کند.

کی‌مرام در ادامه به ویژگی کاراکتر اشاره کرد و گفت: روز اول که فیلمنامه را خواندم، دیدم آنقدر جذابیت ندارد، اما چون کلیت داستان را دوست داشتم، پذیرفتم در این نقش بازی کنم. این موضوع را با آقای بهادر هم درمیان گذاشتم و قرار شد طبق برداشت خودم با بازی‌‌ای که ارائه می‌کنم تغییراتی در آن بدهم.

وی در پایان درباره تغییرات ایجاد شده گفت: در شخصیت‌پردازی، کاراکتر حامد بدرستی پرداخته نشده بود و اگر او را از کل داستان برمی‌داشتیم، اتفاقی در روند فیلمنامه ایجاد نمی‌شد و من حداقل کاری که کردم این بود که این شخصیت را بار دیگر در بازی خود احیا کردم و به نوعی حامد را شناسنامه‌دار کردم. تاکنون حدود 70 درصد از تصویربرداری سریال شب‌ هزار و یکم به پایان رسیده است و گروه سکانس‌های باقیمانده را در تهران تصویربرداری خواهد کرد. هوا ابری شد و قطره‌های باران روی جمعیت عزادار و گروه تصویربردار می‌بارید.

پریسا ساسانی

 
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
ترانه پایانی تیتراژ انتهایی

سریال شب هزار و یکم

با صدای رضا یزدانی



رها ماهرو : خوانندگان عزیز سایت رها ماهرو ، لطفا نظر و نقدتان را درباره مجموعه دیدنی شب هزار و یکم به کارگردانی علی بهادر برای ما بنویسید و بفرستید .





علی بـــــــهادر متولد 1339 فیلمساز

دارای مدرک کارشنلسی در رشته کارگردانی از دانشکده صدا و سیما

دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته ادبیات نمایشی

31 سال فعالیت هنری در ساخت مجموعه های مستند ، مستند داستانی ،

و سریال های تلویزیونی و نیز سابقه مسئولیت های اجرایی در سیما
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
راز «شب هزار و یکم» در ماه رمضان
علیرضا خمسه

سریال «شب هزار و یکم» ساخته علی بهادر در ایام ماه رمضان از شبکه یک سیما به نمایش در می‌آید. این سریال در 30 قسمت تدوین شده است و این روزها کیوان جهانشاهی مشغول ساخت موسیقی آن است.

سریال شب هزار و یکم اولین سریال با موضوع دفاع مقدس است که برای پخش در روزهای روزه‌داری در نظر گرفته شده است. تاکنون بیشتر سریال‌هایی که برای ماه رمضان در نظر گرفته می‌شد، موضوعی کمدی یا ماورایی داشت.

به گزارش جام جم ، علی بهادر سریال شب هزار و یکم را بر اساس فیلمنامه‌ای از محمدهادی کریمی مقابل دوربین برد. کریمی در این فیلمنامه، داستان چند پزشک را روایت می‌کند که در زمان جنگ با هم در یک بیمارستان صحرایی مشغول به کار بوده‌اند. با پایان جنگ هر کدام از آنها به دنبال زندگی خود می‌روند، اما حوادثی باعث می‌شود آنها از حال و روز یکدیگر باخبر شوند.

داستان شب هزار و یکم با داستان زندگی دکتر موهبتی آغاز می‌شود، او با همسر و دخترش سارا زندگی آرامی را پشت سر می‌گذارند اما با آمدن زنی از جنوب، آرامش زندگی آنها به هم می‌خورد، اکنون دکتر موهبتی و همسرش باید پرسش‌های دخترشان را جواب بدهند و او را با سرنوشتش آشنا کنند....
سریال شب هزار و یکم اولین سریال با موضوع دفاع مقدس است که برای پخش در روزهای روزه‌داری در نظر گرفته شده است. تاکنون بیشتر سریال‌هایی که برای ماه رمضان در نظر گرفته می‌شد، موضوعی کمدی یا ماورایی داشت.

در این سریال، نقش دکتر موهبتی را دانیال حکیمی بازی می‌کند. علیرضا خمسه، فخرالدین صدیق‌شریف و یوسف مرادیان بازیگرانی هستند که نقش دیگر پزشکان سریال شب هزار و یکم را بازی می‌کنند.

مهشید افشارزاده هم پس از مدت‌ها به تلویزیون آمده تا نقش همسر موهبتی را بازی کند و آرام جعفری هم نقش دختر او را بازی می‌کند. از دیگر بازیگران این سریال می‌توان به سپیده گلچین، شیوا بلوریان، نادیا دلدار گلچین، کیومرث ملک مطیعی، عباس امیری، محمد فیلی، اسماعیل سلطانیان، پویا امینی، مینا جعفرزاده، شهرام پوراسد، میلاد کی مرام، شیوا خنیاگر، نعیمه نظام‌دوست و... اشاره کرد.

سریال «شب هزار و یکم» در 2 زمان اکنون و گذشته روایت می‌شود. زمان اکنون به زندگی حال شخصیت‌ها می‌پردازد و در زمان گذشته، بیننده دوران جنگ را می‌بیند. تهیه‌کننده این سریال، علی لدنی است، شیرین وحیدی آن را تدوین کرده و مسعود بهنام صداگذاری آن را به عهده داشته است.
داستان شب هزار و یکم با داستان زندگی دکتر موهبتی آغاز می‌شود، او با همسر و دخترش سارا زندگی آرامی را پشت سر می‌گذارند اما با آمدن زنی از جنوب، آرامش زندگی آنها به هم می‌خورد، اکنون دکتر موهبتی و همسرش باید پرسش‌های دخترشان را جواب بدهند و او را با سرنوشتش آشنا کنند....

شب هزار و یکم به سفارش گروه حماسه و دفاع مقدس شبکه یک سیما تولید شده است. دیگر عوامل سازنده این سریال عبارتند از مدیر تولید: فرشته مهدی‌زاده، طراح صحنه و لباس: ژیلا مهرجویی، طراح گریم: محمد قومی، صدابردار: بهروز عابدینی، تدوین: شیرین وحیدی، عکاس: امیر دباغیان و جلوه‌های ویژه: داوود رسولیان.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
زندگی پزشکان جنگ در شب هزار و یکم
نمایی از سریال شب هزار و یکم

تصویربرداری سریال شب هزار و یکم به پایان رسید.این سریال را علی بهادر برای گروه حماسه و دفاع مقدس شبکه یک سیما کارگردانی کرده است.

تصویربرداری این سریال سال گذشته در جنوب آغاز شد و چند روز پیش در تهران به پایان رسید. تاکنون 10 قسمت از این سریال را شیرین وحیدی تدوین کرده و مسعود بهنام نیز کار صداگذاری آن را در دست گرفته است. سریال شب هزار و یکم در 18 قسمت آماده نمایش خواهد شد.

به گزارش جام جم  ، فیلمنامه سریال شب هزار و یکم را با محوریت دفاع مقدس محمدهادی کریمی نوشته است. شخصیت اصلی این سریال، دکتر روان‌شناسی به نام سعید موهبتی است که همراه همسرش لیلا و تنها دخترش سارا زندگی خوبی را می‌گذرانند. آرامش زندگی آنها با ورود دختری که از جنوب آمده، به هم می‌ریزد.
فیلمنامه سریال شب هزار و یکم را با محوریت دفاع مقدس محمدهادی کریمی نوشته است. شخصیت اصلی این سریال، دکتر روان‌شناسی به نام سعید موهبتی است که همراه همسرش لیلا و تنها دخترش سارا زندگی خوبی را می‌گذرانند. آرامش زندگی آنها با ورود دختری که از جنوب آمده، به هم می‌ریزد.

نقش دکتر موهبتی را دانیال حکیمی بازی می‌کند و ایفاگر نقش لیلا، مهشید افشارزاده است. در این سریال علیرضا خمسه هم نقش دکتر فرنور را بازی می‌کند.

داستان سریال شب هزار و یکم در زمان حال و گذشته و دوران جنگ اتفاق می‌افتد. سکانس‌های مربوط به زمان حال در تهران تصویربرداری شده است و سکانس‌های مربوط به گذشته در قالب فلاش بک در جنوب کشور و شهرک سینمایی دفاع مقدس تصویربرداری شده است.

سریال شب هزار و یکم را علی لدنی تهیه می‌کند. سپیده گلچین، شیوا بلوریان، آرام جعفری، نادیا دلدارگلچین، کیومرث ملک‌مطیعی، عباس امیری، محمد فیلی، فخرالدین صدیق‌شریف، اسماعیل سلطانیان، یوسف مرادیان، پویا امینی، مینا جعفرزاده، شهرام پوراسد، میلاد کی‌مرام، شیوا خنیاگر، نعیمه نظام‌دوست و... از دیگر بازیگران این سریال هستند.
داستان سریال شب هزار و یکم در زمان حال و گذشته و دوران جنگ اتفاق می‌افتد. سکانس‌های مربوط به زمان حال در تهران تصویربرداری شده است و سکانس‌های مربوط به گذشته در قالب فلاش بک در جنوب کشور و شهرک سینمایی دفاع مقدس تصویربرداری شده است.

از دیگر عوامل این مجموعه می‌توان به مدیر تولید: فرشته مهدی‌زاده، طراح صحنه و لباس: ژیلا مهرجویی، طراح گریم: محمد قومی، صدابردار: بهروز عابدینی، دستیار اول کارگردان ومدیر برنامه‌ریزی: داریوش جهانگیری و جلوهای ویژه: داوود رسولیان اشاره کرد.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

مطالب مرتبط :

جناب آقای علی بهادر کارگردان سریال شب هزار و یکم و پیام دلگرم کننده اش


نظرات 1 + ارسال نظر
علی بهادر شنبه 3 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 08:51 ب.ظ http://alibahador,ir

با سلام
وظیفه خود میدانم از سرکار عالیه بخاطر نقد سریال شب هزار و یکم و نشر نظرات گوناگون در باره این مجموعه تشکر و قدردانی بنمایم
آرزوی توفیق روز افزون برای شما دارم
ارادتمند علی بهادر

خیلی ممنونم استاد
نظر لطفتونه
پیام شما را در آدرس زیر با اجازتون منتشر کردم :
http://doorbiin.blogsky.com/1394/11/03/post-808

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد