رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

فیلم لبه تاریکی ساخته مارتین کمپبل

رازهایی که ما را به لبه تاریکی می‌برند

درام مهیج جنایی و معمایی «لبه تاریکی» را مارتین کمپبل کارگردانی کرده و مل گیبسون از قهرمانان سینمای اکشن نقش اصلی آن را بازی کرده است.

داستان فیلم در مورد توماس کریون کارآگاه پلیس شهر بوستون است. دختر او توسط افرادی ناشناس کشته می‌شود. توماس با این گمان که جنایتکاران قصد کشتن او را داشته و به اشتباه، دخترش را به قتل رسانده‌اند، در صدد برمی آید که قاتلان را شناسایی کرده و به سزای اعمالشان برساند. او با ورود به دنیای دخترش و آشنا شدن با دوستان او، درمی یابد که با گروه‌هایی همکاری می کرده که قصد افشای فعالیت‌های مخرب هسته‌ای ایالات متحده آمریکا در یکی از شرکت‌های بزرگ را داشته‌اند...

لبه تاریکی محصول مشترک سال ۲۰۱۰ سینمای آمریکا و انگلستان بر اساس سریال موفق انگلیسی دهه ۱۹۸۰ به همین نام ساخته شده که در ایران هم پخش شده است. هم سریال و هم فیلم لبه تاریکی را مارتین کمپبل کارگردانی کرده‌اند. ویلیام موناهان و اندر بوول فیلمنامه را بر اساس فیلمنامه اصلی تروی کندی مارتین نوشته‌اند. هزینه تولید فیلم ۶۰ میلیون دلار و فروش آن در سینماهای دنیا ۸۰ میلیون دلار بود که ۴۳ میلیون دلار آن در آمریکا و کانادا به دست آمد. مل گیبسون در نقش توماس کریون، ری وینستون در نقش داریوش جدبر، دنی هیوستن در نقش جک بنت، بویانا نوواکوویچ در نقش اما کریون دختر توماس، شاون رابرتس در نقش برنهام و دنیس اوهارا در نقش مور در این فیلم بازی کرده‌اند.. مل گیبسون که پس از بازی در فیلم نشانه‌ها برای مدت هشت سال بازیگری را کنار گذاشته بود با لبه تاریکی بار دیگر به جلوی دوربین سینما بازگشته و نقطه قوت اصلی فیلم هم بازی درخشان او در نقش خود است. نوواکویچ بازیگر بوگسلاوی الاصل که از هفت سالگی در استرالیا بازی می‌کند هم برای بازی در نقش اما نامزد جایزه بهترین بازیگر زن سال استرالیا شد.

گراهام کینگ و تیم هدینگتون تهیه کنندگان لبه تاریکی بوده‌اند. موسیقی متن لبه تاریکی اثر هوارد شور آهنگساز کانادایی است که موسیقی حماسی و ارکستری مجموعه فیلم‌های ارباب حلقه‌ها را ساخته است. فیل مهوکش مدیر تصویربرداری، استوارت بایرد تدوینگر، پم دیکسون و کارولین پیکمن انتخاب بازیگران و تعیین نقش‌ها، توماس سندرز مجری طرح، گرگ بری، مارک ساترلی و سوزان وکسلر کارگردان هنری و جی هارت طراح صحنه فیلم بود اند.

مارتین کمپبل کارگردان نیوزیلندی این فیلم متولد سال ۱۹۴۳ است. در سی سالگی اولین فیلم خود را در کشورش کارگردانی کرد و در سال ۱۹۹۸ فیلم نقاب زورو را با بازی آنتونیو باندراس و کاترین زتا جونز ساخت. کمپبل برای این فیلم نامزد جایزه اسکار و گوی طلایی شد و به شهرت و اعتبار سینمایی رسید. این سینماگر نیوزیلندی دو قسمت از فیلم‌های جیمز باند را هم کارگردانی کرده است. در کارنامه شغلی او کارگردانی ۲۹ فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی ثبت شده است. فیلم اکشن کوهنوردی حد عمود (۲۰۰۰)، فراسوی مرزها (۲۰۰۳)، فیلم ابرقهرمانی فانوس سبز (۲۰۱۱) و کاپیتان (۲۰۱۲) از موفق ترین آثار اوست.

فیلم سینمایی لبه تاریکی ساعت ۲۳ شنبه از شبکه نمایش پخش می‌شود.

لبه تاریکی
کارگردان     مارتین کمپبل
تهیه‌کننده     مایکل ورینگ
نویسنده     تروی کندی مارتین
بازیگران     باب پک (رونالد ران کریون)
جوان ولی (اما کراون)
جو دان بیکر (داریوس جدبرگ)
موسیقی     اریک کلاپتون
مایکل کِیمن
مدت زمان
    ۳۱۷ دقیقه، ۶ قسمت
کشور     انگلستان
زبان     انگلیسی

لبه تاریکی (به انگلیسی: Edge of Darkness) نام یک مینی‌سریال تلویزیونی معروف از محصولات تلویزیون بی‌بی‌سی است.

این سریال که در سال ۱۹۸۵ ساخته شده به فارسی نیز دوبله شده و در ایران از تلویزیون ملی پخش شد. در سال ۲۰۱۰ نیز نسخهٔ سینمایی این سریال توسط کارگردان آن، مارتین کمپبل، مجدداً ساخته شد.
داستان

این سریال شش قسمتی، داستان یک دختر دانشجوی بریتانیایی است که در جنبش‌های ضد هسته‌ای فعالیت دارد و یک شب «ظاهراً» به جای پدر به قتل می‌رسد. پدر دختر که خود افسر پلیس یورکشایر است بی اعتنا به تحقیقات پلیس به کاوش برای کشف جزییات این قتل می‌پردازد. پدر (بازرس کریون) در ادامه جستجوهایش سر از یکی انبارهای اتمی در می‌آورد.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/fa/thumb/a/a3/Edge_of_darkness.jpg/220px-Edge_of_darkness.jpg
 مارتین کمپل در زیر دریا
مارتین کمپل، فیلمساز مستقل انگلیسی که مدتی است وارد دنیای سینمای تجاری شده، برای تازه‌ترین کار خود راهی دنیای تلویزیون شده است.

وی این روزها مشغول ساخت فیلم سینمایی تلویزیونی «آخرین پناهگاه» است که در آن هیچ بازیگر سرشناسی حضور ندارد و از حال و هوایی افشاگرانه برخوردار است. قصه این فیلم تلویزیونی در یک زیردریایی هسته‌ای آمریکا اتفاق می‌افتد. کارکنان این زیردریایی باید یک ماموریت مهم هسته‌ای انجام‌ دهند، اما آنها از انجام این ماموریت سر باز می‌زنند. بزودی دستور بازگشت و دستگیری آنها صادر می‌شود. کارکنان زیردریایی به یک کشور اروپایی فرار می‌کنند تا در آنجا پناه بگیرند. بزودی چند نفر مامور پیداکردن این افراد می‌شوند و درگیری‌های اصلی قصه فیلم شکل می‌گیرد. کمپل پس از ساخت فیلم ابرقهرمانانه «گرین لانترن» به سراغ کارگردانی آخرین پناهگاه رفته است که کاری کم‌خرج است.

گرین لانترن با هزینه‌ای 100 میلیون دلاری تولید شد و در اکران عمومی خود در فصل تابستان گذشته، همین مقدار در آمریکای شمالی فروش کرد.

با وجود این، تهیه‌کنندگان فیلم قصد تولید قسمت دوم آن را دارند و معلوم نیست کمپل را برای ساخت آن دعوت به همکاری خواهند کرد یا خیر. آخرین پناهگاه با هزینه اندک 5 میلیون دلاری تولید می‌شود. از کمپل (که فیلم جیمزباندی «کازینو رویال» هم از ساخته‌های اوست)‌ بتازگی درام افشاگرانه و پلیسی «لبه تاریکی» با بازی مل گیبسون از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد.



رها ماهرو : خوانندگان عزیز سایت رها ماهرو ، لطفا نظر و نقدتان را درباره فیلم دیدنی لبه تاریکی به کارگردانی مارتین کمپبل برای ما بنویسید و بفرستید .





. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
دومین قسمت از سریال " لبه تاریکی " به کارگردانی مارتین کمپبل، از شبکه افق پخش می شود. دومین قسمت این سریال ساعت ۱۸ روز یکشنبه هفدهم خرداد از شبکه افق پخش می شود و علاقمندان می توانند تکرار این مجموعه تلویزیونی را ساعت ۲۳ همان شب و ساعت ۹ و ۱۳ روز بعد تماشا کنند.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد